debat ala parlimen

Post on 05-Aug-2015

298 Views

Category:

Documents

28 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

DEBAT ALA PARLIMENKPTM KOTA BHARU

PENGENALAN• Apa yang anda perlu tahu tentang Debat Ala

Parlimen?

• Sama dengan konsep dan format perbahasan sesuatu usul yang dibentangkan di Parlimen Malaysia.

• Terdapat 2 blok:i. Kerajaan: diketuai Yang Amat Berhormat Perdana

Menteriii. Pembakang: diketuai Yang Berhormat Ketua

Pembakang.

• Keputusan perbahasan ditentukan oleh Hakim Bahas.

PENGENALAN• ss

1. Kata-kata aluan2. Permulaan ucapan substantif3. Definisi konsep4. Premis pasukan5. Strategi dan bidang tugas6. Bidasab7. Hujah8. Izin Laluan9. Ucapan Pengulungan10. Pemarkahan : isi, strategi, gaya dan bahasa.

KATA-KATA ALUAN• Seharusnya mudah, ringkas, komprehensif dan ikhlas.

15- 20 saat. Contoh:

Bismillahirrahmanirrahim,Terima kasih Tuan Yang Dipertua, rakan-rakan kabinet Kerajaan, pihak Pembangkang dan seterusnya Ahli-Ahli Yang Berhormat sekalain.Assalamualaikum dan selamat bersidang.

Atau;

Bismillahirrahmanirrahim,Sekalung apresiasi buat Tuan Speaker Dewan, ahli-ahli kabinet Kerajaan, proksi Pembangkang dan seterusnya ahli-ahli dewan yang bersidang. Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

PERMULAAN UCAPAN SUBSTANTIF• Pembahas akan memulakan ucapan substanstif

dengan menyatakan peranan masing-masing.

• Perdana Menteri- Bertanggungjawab untuk memberikan definisi atau takrifan terhadap usul- mencadangkan 1 usul untuk dibahaskan dan nyatakan pendirian - (15-20 saat)

- Contoh 1:Bertindak selaku Perdana Menteri pada hari ini, mohon izin Tuan Yang Dipertua untuk menggagaskan satu usul demi kemaslahan rakyat jelata, usul berbunyi…

PERMULAAN UCAPAN SUBSTANTIF

-Contoh 2: Tuan Yang Dipertua, mohon izin untuk menggagaskan satu usul, iaitu…… Maka, selaku pihak Kerajaan yang prihatin akan kepentingan rakyat jelata, kami menyokong penuh gagasan usul yang dikemukakan.

- Contoh 3:Tuan Yang Dipertua, usul yang dikemukakan cukup menarik… Maka, selaku pihak Kerajaan pada hari ini, kami tampil menyokong penuh gagasan usul yang telah dibentangkan.

• Gambaran peranan kedua-dua pihak:Contoh:

Usul: Malaysia Memerlukan Pekerja Asing

Tugas Kerajaan: Menyokong UsulPendirian : Mendatangkan manfaat kepada kemajuan

negaraKes Kerajaan: Kelebihan-kelebiohan yang ada pada

pekerja asing mendatangkan kesan positif kepada kemajuan negara.

Hujah 1: Kos Murah – Jimat perbelanjaan negaraHujah 2: Kepakaran diperlukan – Hasil kerja yang bermutu

tinggi dan diyakini.Hujah 3: Menampung kekurangan tenaga buruh –

kurangnya minat warga tempatan.

• Gambaran peranan kedua-dua pihak:Contoh:

Usul: Malaysia Memerlukan Pekerja Asing

Tugas Pembangkang: Membangkang UsulPendirian : Mendatangkan mudarat kepada kemajuan

negara.Kes Pembangkang: masalah-masalah yang ditimbulkan

oleh pekerja asing mendatangkan impak negatif kepada kemajuan negara.

Hujah 1: Masalah jenayah –semakin meningkatHujah 2: Masalah setinggan – menyusahkan pihak

berkuasa tempatanHujah 3: Menganggu ketenteraman masyarakat – sikap

samseng.

PERMULAAN UCAPAN SUBSTANTIF• Ketua Pembangkang

- Contoh 1:Tuan Yang Dipertua,Bertindak selaku pihak pembangkang pada hari ini, kami tidak bersetuju dengan gagasan usul Y.A.B Perdana Menteri sebentar tadi, iaitu….

- Contoh 2:Tuan Yang Dipertua, Jutaan apresiasi buat Y.A.B Perdan Menteri atas gagasan usul,… Namun kami di barisan pihak pembangkang tidak bersetuju dengan gagasan usul tersebut. Ini kerana kami yakin dan percaya….

-Contoh 3:Tuan Yang Dipertua,Pada hari ini, usul tetap sama,… Maka bertindak selaku pihak pembangkang pada hari ini, kami tetap tidak bersetuju dengan usul yang dibentangkan. Ini kerana…

PERMULAAN UCAPAN SUBSTANTIF• Menteri Kedua

- tali pengikat perjuangan – elakkan percanggahan

- Contoh 1:Bertindak selaku Menteri Kedua pada hari ini, saya menyokong penuh gagasan usul yang telah dibentangkan oleh Y.A.B perdana Menteri, iaitu…

- Contoh 2:Tuan Yang Dipertua, memegang mandat selaku Menteri Kedua pada hari ini, saya tetap berdiri teguh di belakang Y.A.B Perdana Menteri dalam menyokong gagasan usul,….

-Contoh 3:Tuan Yang Dipertua, usul hari ini tetap sama,…. Jesteru, bertindak selaku Menteri Kedua, saya menyokong penuh gagasan usul Y.A.B Perdana Menteri.

PERMULAAN UCAPAN SUBSTANTIF• Pembangkang Kedua

- Contoh 1:Bertindak selaku Pembangkang Kedua pada hari ini, saya tidak bersetuju dengan gagasan usul yang telah dibentangkan oleh Y.A.B perdana Menteri, iaitu…

- Contoh 2:Tuan Yang Dipertua, memegang mandat selaku Pembangkang Kedua pada hari ini, saya tetap berdiri teguh di belakang Y.A.B Perdana Menteri dalam membangkang gagasan usul,….

-Contoh 3:Tuan Yang Dipertua, usul hari ini tetap sama,…. Jesteru, bertindak selaku Pembangkang Kedua, saya tidak bersetuju gagasan usul Y.A.B Perdana Menteri.

PERMULAAN UCAPAN SUBSTANTIF• Menteri ketiga

- Contoh 1:Bertindak selaku Menteri Ketiga pada hari ini, saya menyokong penuh gagasan usul yang telah dibentangkan oleh Y.A.B perdana Menteri, iaitu…

- Contoh 2:Tuan Yang Dipertua, memegang mandat selaku Menteri ketiga pada hari ini, saya tetap berdiri teguh di belakang Y.A.B Perdana Menteri dalam menyokong gagasan usul,….

-Contoh 3:Tuan Yang Dipertua, usul hari ini tetap sama,…. Jesteru, bertindak selakuMenteri Ketiga, saya menyokong penuh gagasan usul Y.A.B Perdana Menteri.

PERMULAAN UCAPAN SUBSTANTIF• Pembangkang Ketiga

- Contoh 1:Bertindak selaku Pembangkang Ketiga pada hari ini, saya tidak bersetuju dengan gagasan usul yang telah dibentangkan oleh Y.A.B perdana Menteri, iaitu…

- Contoh 2:Tuan Yang Dipertua, memegang mandat selaku Pembangkang Ketiga pada hari ini, saya tetap berdiri teguh di belakang Y.A.B Perdana Menteri dalam membangkang gagasan usul,….

-Contoh 3:Tuan Yang Dipertua, usul hari ini tetap sama,…. Jesteru, bertindak selaku Pembangkang Ketiga, saya tidak bersetuju gagasan usul Y.A.B Perdana Menteri.

top related