bekerja ini - psasir.upm.edu.mypsasir.upm.edu.my/51430/1/program 2u2i jamin peluang kerja.pdfrna...

Post on 13-Aug-2019

223 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

pgngenalan Program Duaniversiti + Dua Industri

(2U2i)iaitu program bela-jar sambil bekerja di universitiawam mulai September inidiyakini mampu menjaminpeluang keIjaya graduan sertameningkatkan keyakinanmereka untuk memasuki alampekeIjaan.

Modul program yang mem-peruntukkan penuntut untukbelajar selama dua tahun dan -menimba pengalaman dalamindustri selama dua tahun itudijangka dapat memastikangraduan mampu bertahanmenghadapi cabaran pekerjaankerana mendapat pendedahanasas lebih awal mengenai realitidunia keIjaya.

Yang Dipertua (YDP) MajlisPerwakilan Pelajar - (MPP)Universiti Malaysia Kelantan(UMK),Mogen Selvaraja, berka-ta pengenalan program zuzibagi Ijazah Sarjana Muda Keu-sahawanan di UMKadalah pen-:dekatan baharu bagi memberikeyakinan kepada mahasiswa.untuk menceburi perniagaan.

Katanya, graduan usaha-wan yang dihasilkan menerusiprogram itu bukan bergantungkepada pengetahuan teorisemata-mata sebaliknya men-dapat pehiang lebih terbukadan menyeluruh bagi menye-diakan diri menjadi peniagamuda yang berdaya saing.

Catur IWa tqjtl"Konsep pembelajaran seumpa-rna inimampu mengtipayakanmahasiswa untuk rnencaturhala tuju sendiri menerusibidang keusahawanan sekaligus membantu mengatasi isupengangguran kerana merekasudah lebih awal mewujudkankeIjaya sendiri, bukan bergan- .tung kepada peluang pekeIjaanyang tidak menentu semata-mata. .

."Program ini, hams sen-tiasa diteliti dan dipantau bagi.memastikan keberkesanan-nya'supaya idea yang cukupmantap dalam mewujudkanrevolusi baharu kebolehpasa-ran graduan dapat benar-benardiperkulruhkan," katanya.

Sementara itu, YDP MPPUniversiti Malaysia Pahang(UMP), Madyasir Ahmad Basir,berkata pelaksanaan program. itu selaras usaha memperluaspendidikan fleksibel di institusipengajian tinggi (IPT) tempa-tan. ,

Bagaimanapun, katanya,kajian mendalam dan menye-luruh perlu dipastikan bagilllemastikan kesesuaiansesuatu bidang pengajian ituuntukmenerapkan pendekatanpembelajaran 2U2i.

"Mungkin tidak semuaprogram sesuai melaksana-.kan pendekatan ini. Antara

perkara yang perlu dikaji adalahkehendak semasa industri sertaciripek~aM~y~diharapkan e ,

"Namun, saya percayakebanyakan bidang pengaiianwaiar melaksanakan pendeka-tan 2U2i dan berharap pelak-sanaannya akan diperluas keIPT lain termasuk UMP bagimeningkatkan kebolehpasarangraduan," katanya. -

P~kedYDP MPP Universiti Tun Hus-sein Onn Malaysia (UTHM),Syarafuddin Rahim, turutmenyokong pelaksanaan pro-gram itu kerana mampu men-gatasi masalah graduan sukarmendapat pekeIjaan atas alasantiada pengalaman bekeIja.

Katanya, pengalamanindus-tri ditimba menerusi programitu mampu menjadi pengeta-huan asas serta melengkapkangraduan dengan kemahirandiperlukan dalam industriberkaitan.

Selain itu, katanya, kerjasa-rna strategik dijalin menerusi

pelaksanaan program itumenjadi satu lagi wadah bagimengeratkan hubungan IPTdengan industri. . -

"Pengalaman industri amatpenting danini mampu me-ngatasi masalah graduan me-nganggur kerana tidak dapatmemenuhi kehendak pasaranpekerjaan yang kebanyakan-.nvamenetapkan pengalamansebagai syarat utama.

"Walaupun ilmu daripa-da pengalaman itu sedikit,mampu menjadi pengetahuan

IN DUSTRI AKANMENDEDAHKANKEPADA MEREKASEGALA ASPEKPENGU RUSAN lA-DANG TERMASU KCARA MENEBANGHUTAN YANG MES-

yang akan mula dilaksanakandi universiti itu mulai Septem-ber ini adalah bagi Ijazah Sar-jana Muda Sains PengurusanPerladangan dengankeriasamaThe Incorporated Society ofPlanters (ISP).

Katanya, pelajar UPM terba-bit akan mengikuti kursus di - RA ALAM MENGU-FELI)A dan Sime Darby serta" ,J

sijil profesional pengurusan RUSKAN TANAMANladang yang diperoleh mem- I jbolehkan mere~a bekerja di D'AN MENGURUS-mana-mana syarikat yang ber- .naung di bawah ISP. KAN SU MBE Rasas bagi detik awal memasuki "Kumpulan pertamaso pela-

alam pekeIjaan serta memas-. jar program ini akan ditemu MANUSIA SERTAtikan penghasilan graduan bual sebelum dipilih dan akan ' Ijlebih berkualiti dan menepati ~lajar selama empat semester ME NJA LAN I UJ IAN"kehendakpasaran. di UPM serta empat semester .

- "Jarninan pekerjaan bagi lagi di lapangan. DAN PEN ILAIANgraduan setelah tamat penga- "Industri akan mendedah-jian a~alah penting. bagi kan kepada mereka segala DAN KEMAHIRANmemastikan segala komitrnen aspek pengurusan ladang ter-dan usaha diberikan ketiak pe- masuk cara menebang hutan D I LADAN G IIngajian tidak sia-sia," katanya, yang mesra alam, mengurus-

kan tanaman dan mengurus-kan sumber manusia sertamenjalani ujian dan penilaiandan kemahiran di ladang,"katanya ketika dihubungi.

Prof Datin PadukaDr Aini Ideris,Naib Canselor UPM

top related