35486

9
TUGASAN ________________________________________________________________________ HBAE3103 KRAF TRADISIONAL SEMESTER JANUARI 2016 ____________________________________________________________________ ____ ARAHAN KEPADA PELAJAR 1. Tugasan ini mengandungi SATU (1) soalan sahaja yang disediakan dalam bahasa modul bercetak kursus ini. 2. Jawab dalam bahasa Melayu. 3. Anda dikehendaki menyerahkan tugasan dalam format MS-WORD melainkan dinyatakan sebaliknya. Anda tidak dibenarkan untuk menukar teks/frasa tugasan tersebut kepada format grafik seperti .jpeg / .gif / print screen / dan lain-lain format berkaitan. 4. Muat turunkan templat tugasan versi bahasa yang berkenaan daripada myVLE untuk penyediaan dan penyerahan tugasan anda. Tugasan anda hendaklah ditaip dengan menggunakan saiz fon 12 Times New Roman dan langkau baris 1.5. 5. Tugasan anda hendaklah mengandungi 2500 hingga 3000 patah perkataan tidak termasuk rujukan. Bilangan perkataan hendaklah ditunjukkan di hujung tugasan anda. Jangan menyalin soalan dan arahan tugasan dalam jawapan anda. Pemeriksa tidak akan membaca jawapan tugasan yang melebihi had patah perkataan yang dibenarkan. Jumlah perkataan hendaklah dinyatakan di penghujung tugasan anda. 6. Anda dikehendaki menghantar tugasan SECARA ONLINE melalui myVLE. Sila rujuk kepada portal untuk arahan mengenai prosedur penghantaran tugasan secara online . Anda dinasihatkan menyimpan salinan tugasan yang dihantar dan bukti penghantaran untuk rujukan sendiri. 7. Anda hanya boleh menghantar tugasan SEKALI sahaja dalam SATU fail. 8. Tugasan anda hendaklah diserahkan antara 7hb – 20hb Mac 2016. Serahan selepas 20hb Mac 2016 TIDAK akan diterima. 9. Tugasan hendaklah disiapkan secara individu. Anda dilarang meniru tugasan orang lain. Anda juga dilarang sama sekali memplagiat kerja orang lain sebagai kerja sendiri. 1

Upload: muhammad-aslam

Post on 14-Apr-2016

21 views

Category:

Documents


5 download

DESCRIPTION

Kraf TradisionalPendidikan SeniOpen University MalaysiaOUM Jan 2016

TRANSCRIPT

Page 1: 35486

TUGASAN________________________________________________________________________

HBAE3103KRAF TRADISIONAL

SEMESTER JANUARI 2016________________________________________________________________________

ARAHAN KEPADA PELAJAR

1. Tugasan ini mengandungi SATU (1) soalan sahaja yang disediakan dalam bahasa modul bercetak kursus ini.

2. Jawab dalam bahasa Melayu.

3. Anda dikehendaki menyerahkan tugasan dalam format MS-WORD melainkan dinyatakan sebaliknya. Anda tidak dibenarkan untuk menukar teks/frasa tugasan tersebut kepada format grafik seperti . jpeg / .gif / print screen / dan lain-lain format berkaitan.

4. Muat turunkan templat tugasan versi bahasa yang berkenaan daripada myVLE untuk penyediaan dan penyerahan tugasan anda. Tugasan anda hendaklah ditaip dengan menggunakan saiz fon 12 Times New Roman dan langkau baris 1.5.

5. Tugasan anda hendaklah mengandungi 2500 hingga 3000 patah perkataan tidak termasuk rujukan. Bilangan perkataan hendaklah ditunjukkan di hujung tugasan anda. Jangan menyalin soalan dan arahan tugasan dalam jawapan anda. Pemeriksa tidak akan membaca jawapan tugasan yang melebihi had patah perkataan yang dibenarkan. Jumlah perkataan hendaklah dinyatakan di penghujung tugasan anda.

6. Anda dikehendaki menghantar tugasan SECARA ONLINE melalui myVLE. Sila rujuk kepada portal untuk arahan mengenai prosedur penghantaran tugasan secara online. Anda dinasihatkan menyimpan salinan tugasan yang dihantar dan bukti penghantaran untuk rujukan sendiri.

7. Anda hanya boleh menghantar tugasan SEKALI sahaja dalam SATU fail.

8. Tugasan anda hendaklah diserahkan antara 7hb – 20hb Mac 2016. Serahan selepas 20hb Mac 2016 TIDAK akan diterima.

9. Tugasan hendaklah disiapkan secara individu. Anda dilarang meniru tugasan orang lain. Anda juga dilarang sama sekali memplagiat kerja orang lain sebagai kerja sendiri.

10. Sila ambil maklum tentang PENALTI yang akan dikenakan ke atas penghantaran lewat tugasan seperti yang tertera di pekeliling pejabat Pendaftar 6/2012 (Rujuk Registrar’s Announcement di myVLE).

11. Anda perlu memastikan RESIT yang dikeluarkan bagi penghantaran tugasan disimpan sebagai bukti penghantaran. Kegagalan mengemukakan resit dalam sebarang isu yang timbul berkaitan penghantaran tugasan akan mengakibatkan tugasan dianggap TIDAK dihantar.

1

Page 2: 35486

PENILAIAN

Tugasan ini menyumbang sehingga 40% daripada jumlah markah kursus berkenaan dan akan dinilai berdasarkan kepada Rubrik atau Skema Jawapan yang dilampirkan.

Anda akan diberikan maklum balas tentang tugasan ini sebelum Peperiksaan Akhir Semester bermula.

PLAGIARISME: POTONGAN MARKAH

Amaran: Tugasan yang diserahkan, secara automatik, akan disemak untuk menentukan kadar pertindihan. Jika plagiarisme dikesan, markah akan dipotong seperti berikut:

Bil. Kadar Pertindihan (%) Potongan Markah (%)1. 0 – 30 02. 30.01 – 50 53. 50.01 – 70 104. 70.01 - 100 100

2

Page 3: 35486

SOALAN TUGASAN

Motif batik di Malaysia banyak dipengaruhi oleh alam sekitar. Motif-motif ini terhasil

disebabkan kepekaan masyarakat tradisional terhadap persekitaran. Bagi mereka apa sahaja

yang menarik dan mengandungi falsafah sendiri boleh dijadikan corak.

Pilih TIGA hasil batik blok dan TIGA hasil batik tulis dan hasilkan sebuah kajian berkaitan

pengaruh dan fungsi elemen corak flora dan faunanya. Kajian anda memerlukan sokongan

dari bahan-bahan visual sebagai bukti yang menjelaskan punca atau pengaruh dan fungsi

corak yang terdapat pada seni reka batik.

Hasil kajian anda perlu ditulis berdasarkan format di bawah:

1. Pengenalan

Latar belakang kajian.

2. Kaedah kajian

Menjelaskan tentang tatacara kajian dibuat bagi membuktikan pengaruh atau punca

rekabentuk corak terhadap seni reka batik.

3. Dapatan

Rakaman gambar-gambar, imej, lakaran dari sumber yang sahih (contohnya imej

fotografi dari Muzium Negara) serta penjelasan dan justifikasi terhadap pengaruh dan

fungsi atau corak terhadap seni reka batik.

4. Kesimpulan

Sumbangan kajian anda terhadap seni reka batik Malaysia.

5. Rujukan

3

Page 4: 35486

Contoh tentang kaedah pengumpulan bahan-bahan visual bagi membuktikan atau membina

sesebuah kes atau senario. Lihat kaedah ini di laman web:

http://elainelipsonart.com/2014/08/02/my-collection-of-books-on-pattern-and-textile-

design/designing-with-pattern-page-detail/

Designing with Pattern + Design Sources for Pattern by Jan Messent, 1992, Crochet Design, page detail.

Sumber imej: http://elainelipsonart.com/2014/08/02/my-collection-of-books-on-pattern-and-textile-design/designing-with-pattern-page-detail/

RUJUKAN TAMBAHAN

Berg, B.L. (2008).Visual Ethnography. Di perolehi dari

http://srmo.sagepub.com/view/sage-encyc-qualitative-research-methods/n489.xml

Keta Patel (tiada tarikh). Networked Cities: Coworking Spaces

http://ketapatel.com/new-innovation-spaces/

[Jumlah: 40 markah]

4

Page 5: 35486

Rubrik Tugasan

Kriteria Wajaran

Tidak Lengkap Lemah Sederhana Baik Cemerlang

Markah Penuh0 1 2 3 4

1. Pengenalan Latar belakang kajian

1.5 Tiada Penjelasan tentang definisi pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik.

Terdapat sedikit penjelasan tentang definisi pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik.

Sedikit penjelasan lengkap tentang definisi pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik. Disertai dengan contoh-contohnya.

Penjelasan lengkap tentang definisi pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik. Tidak disertai dengan contoh-contohnya.

Penjelasan lengkap tentang definisi pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik. Disertai dengan contoh-contohnya.

6

2. Kaedah kajian

2.5

Tiada penjelasan lengkap dan jelas tentang tatacara kajian.

Sedikit penjelasan lengkap tentang kurang jelas terhadap tatacara kajian dibuat bagi membuktikan pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik Malaysia

Sedikit penjelasan lengkap yang jelas tentang tatacara kajian dibuat bagi membuktikan pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik Malaysia.

Penjelasan lengkap dan jelas tentang tatacara kajian dibuat tetapi tiada justifikasi jelas bagi membuktikan pengaruh atau punca rekabentuk corak terhadap seni reka batik Malaysia

Penjelasan lengkap dan jelas tentang tatacara kajian dibuat bagi membuktikan pengaruh atau punca rekabentuk corak terhadap seni reka batik Malaysia.

10

Page 6: 35486

Kriteria Wajaran

Tidak Lengkap Lemah Sederhana Baik Cemerlang

Markah Penuh0 1 2 3 4

3. Dapatan – Rakaman gambar-gambar, imej, lakaran dari sumber yang sahih.

2.5 Tiada rakaman lengkap dan tersusun gambar-gambar, imej, lakaran dari sumber yang sahih.

Rakaman kurang lengkap dan tidak tersusun terhadap gambar-gambar, imej, lakaran dari sumber yang sahih, serta penjelasan dan justifikasi terhadap pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik Malaysia.

Rakaman lengkap dan tersusun gambar-gambar, imej, lakaran dari sumber yang kurang sahih, serta kurang penjelasan dan justifikasi terhadap pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik Malaysia.

Rakaman lengkap dan tersusun gambar-gambar, imej, lakaran dari sumber yang sahih, tetapi kurang penjelasan dan justifikasi terhadap pengaruh atau punca rekabentuk corak terhadap seni reka batik Malaysia.

Rakaman lengkap dan tersusun gambar-gambar, imej, lakaran dari sumber yang sahih, serta penjelasan dan justifikasi terhadap pengaruh atau punca reka bentuk corak terhadap seni reka batik Malaysia.

10

4. Kesimpulan – Sumbangan kajian anda terhadap senireka batik Malaysia

2

Tiada penjelasan tentang kajian terhadap seni reka batik Malaysia di jelaskan dengan lengkap.

Kurang penjelasan sumbangan kajian terhadap seni reka batik Malaysia di jelaskan dengan lengkap.

Penjelasan tentang sumbangan kajian terhadap seni reka batik Malaysia di jelaskan dengan kurang lengkap dan tidak merujuk pada dapatan.

Penjelasan tentang sumbangan kajian terhadap seni reka batik Malaysia di jelaskan dengan lengkap merujuk pada dapatan.

Penjelasan tentang sumbangan kajian terhadap seni reka batik Malaysia di jelaskan dengan lengkap merujuk pada dapatan dan contoh-contoh yang jelas.

8

Page 7: 35486

Kriteria Wajaran

Tidak Lengkap Lemah Sederhana Baik Cemerlang

Markah Penuh0 1 2 3 4

5. Rujukan 1.5 Tiada sumber rujukan.

Format penulisan rujukan berdasarkan format APA yang tidak lengkap dan tidak tepat.

Format penulisan rujukan tidak berdasarkan format APA yang tidak lengkap dan tetapi tepat.

Format penulisan rujukan berdasarkan format APA tetapi kurang lengkap dan kurang tepat.

Format penulisan rujukan berdasarkan format APA yang lengkap dan tepat.

6

JUMLAH MARKAH 40