januaryppmkonline.com/wp-content/uploads/2020/01/e-news-january... · 2020. 1. 30. · objektif...

5
E-NEWS JANUARY PPMK’S MONTHLY BULLETIN /ppmkofficial /twt_ppmk /ppmkofficial ppmkonline

Upload: others

Post on 13-Dec-2020

3 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: JANUARYppmkonline.com/wp-content/uploads/2020/01/E-News-January... · 2020. 1. 30. · Objektif utama penaungan ini ialah untuk menggalakkan ... PPMK pada sesi kali ini iaitu meningkatkan

E-NEWSJ A N U A R Y

P P M K ’ S M O N T H L Y B U L L E T I N

/ppmkofficial /twt_ppmk /ppmkofficialppmkonline

Page 2: JANUARYppmkonline.com/wp-content/uploads/2020/01/E-News-January... · 2020. 1. 30. · Objektif utama penaungan ini ialah untuk menggalakkan ... PPMK pada sesi kali ini iaitu meningkatkan

PRM 2020Penaungan Kelab di Bawah PPMKOrientasi UNIKL 2019

News & Activities

2020

Trivia

co

nte

nts

VOL

1, J

AN

UA

RY

2020

PP

MK

’S M

ON

TH

LY

BU

LL

ET

IN

Page 3: JANUARYppmkonline.com/wp-content/uploads/2020/01/E-News-January... · 2020. 1. 30. · Objektif utama penaungan ini ialah untuk menggalakkan ... PPMK pada sesi kali ini iaitu meningkatkan

N E W S & A C T I V I T I E S

O R I E N T A S I U N I K L 2 0 1 9

Pada 7 Disember 2019, buat pertama kalinya pihak PPMK telah mengadakan sebuah Program Orientasi Bersama pelajar Batch 8 Pre-Korea UNIKL yang telah tiba di Korea Selatan pada 5 Disember 2019 yang lalu. Program ini bertujuan untuk menyambut kedatangan dan memberi panduan kepada para pelajar dalam menyesuaikan diri di Korea Selatan, sejurus untuk memperkenalkan struktur organ-isasi PPMK pada sesi ini. Sedikit penekanan berkaitan pengurusan perumahan, ke-bajikan, kewangan dan akademik yang berkaitan telah dibentangkan oleh barisan Jawatankuasa PPMK.

Program ini telah mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan daripada para pelajar sendiri dan pujian dari beberapa pihak. Diharapkan program seperti ini akan diadakan lagi pada sesi hadapan bagi membantu dan memberi tunjuk ajar kepada para pelajar untuk memulakan hidup baru di Korea Selatan.

Page 4: JANUARYppmkonline.com/wp-content/uploads/2020/01/E-News-January... · 2020. 1. 30. · Objektif utama penaungan ini ialah untuk menggalakkan ... PPMK pada sesi kali ini iaitu meningkatkan

N E W S & A C T I V I T I E S

P E N A U N G A N K E L A BD I B A W A H P P M K

Pada 22 Disember 2019, beberapa kelab pelajar Malaysia secara rasminya ber-naung dibawah PPMK setelah menandatangani sebuah usul penaungan yang telah dipersetujui oleh semua pihak. Antara kelab-kelab yang telah menandatangani usul tersebut ialah Malaysian Student Football Club (MSFC) dan Malaysia Student Dance Crew (MSDC). Objektif utama penaungan ini ialah untuk menggalakkan ahli-ahli PPMK untuk menyertai aktiviti luar kelas selaras dengan visi Presiden PPMK pada sesi kali ini iaitu meningkatkan aktiviti luar kelas dan mesra pelajar.

Penaungan ini juga bertujuan untuk membantu kelab-kelab pelajar dalam melak-sanakan aktiviti-aktiviti bulanan yang telah dirancang dan menunjukkan penghar-gaan kepada kelab-kelab tersebut atas pencapaian yang telah diperolehi sepan-jang penubuhan kelab masing-masing. Dengan ini diharapkan agar kelab-kelab dibawah naungan PPMK dapat bergiat lebih aktif sejurus dapat mengharumkan nama Malaysia dalam bidang masing-masing dipersada antarabangsa.

P R M 2 0 2 0

Pada 4 Januari 2020, pihak PPMK, dengan kerjasama INCTEC telah mengadakan sebuah Program Ramah Mesra (PRM) bersama 37 orang pelajar yang bakal melan-jutkan pelajaran ke Korea Selatan. Program ini merupakan program tahunan PPMK yang bertujuan memberi pendedahan awal dan nasihat berkenaan kehidupan di Republik Korea, pengenalan dan penerangan tentang struktur organisasi PPMK di samping mengeraktkan hubungan antara senior dan junior yang bakal melanjutkan pelajaran ke Korea Selatan.

Secara keseluruhannya, PRM 2019 telah berjalan dengan sangat lancar dan mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada para pelajar yang terli-bat. Melalui sesi perkongsian mengikut kumpulan bersama-sama fasilitator, objektif yang dirancang telah berjaya capai malahan mendapat reaksi yang baik daripada para pelajar. Dengar kerjasama dari semua pihak yang terlibat PRM telah dijalan-kan dengan penuh jaya dan diharapkan agar program seperti ini akan terus dianju-kan lagi pada sesi hadapan bagi membantu para pelajar persediaan di INTEC untuk lebih bersedia sebelum menyambung pelajaran di Korea Selatan pada masa akan datang.

Page 5: JANUARYppmkonline.com/wp-content/uploads/2020/01/E-News-January... · 2020. 1. 30. · Objektif utama penaungan ini ialah untuk menggalakkan ... PPMK pada sesi kali ini iaitu meningkatkan

T R I V I A

2 0 2 0

2020 adalah tahun semasa, dan adalah satu tahun lompat bermula pada hari Rabu pada takwim Gregorius, tahun ke-2020 penggunaan Common Era (CE) dan Tahun Masihi (AD), tahun ke-20 untuk milenium ke-3, tahun ke-20 untuk abad ke-21, dan merupakan tahun pertama untuk dekad 2020-an.

Peristiwa yang dijangkakan dan dijadualkan pada Tahun 2020 ialah Tokyo, Jepun bakal menjadi tuan rumah bagi Sukan Olimpik 2020 manakala Johor bakal menjadi tuan rumah bagi Sukan Malaysia 2020.

2020 juga telah ditetapkan sebagai Tahun Jururawat dan Bidan (midwife) oleh Per-tubuhan Kesihatan Sedunia atau lebih dikenali sebagai World Health Organization (WHO). Selain itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengisytiharkan tahun 2020 sebagai "Tahun Antarabangsa Kesihatan Tanaman." Mengekalkan 'Dekad ke atas Kepelbagaian Biodiversiti', PBB terus mengiktiraf dan menggalak-kan ekosistem yang sihat sebagai kunci kepada pembangunan mampan. Sambutan Tahun Kesihatan Tanaman Antarabangsa (International Year of Plant Health) akan membawa kepada perhatian yang serius secara global terhadap kepentingan kesi-hatan tumbuhan dalam menyelesaikan isu global termasuk kelaparan, kemiskinan, dan ancaman kepada alam sekitar.