sukan olimpik 1936

4
Sukan Olimpik 1936 Perkara: SukanOlimpik1936 di Berlin diubah menjadi peristiwa propaganda besar-besaran. Punca: Tamparan atlit kulit hitam dari Amerika Syarikat, Jesse Owens, memberikan kepada Nazisme dengan memengani empat pingat emas. SukanOlimpik1956 Perkara: Belanda, Sepanyol dan Switzerland enggan menyertai Sukan Olimpik1956 di Melbourne, Australia Punca:-Tekanan Hungary oleh Soviet Union (Rusia).-Kemboja, Mesi, Iraq dan Lebanon pula memboikot kejohanan yang sama berikutan krisis terusan Suez Sukan Olimpik 1972 Perkara:Atlet-atlet Amerika Syarikat mengugut untuk memboikot acara trek dan padang sukan Olimpik 1972 di Munich, Jerman. Punca:Memproteskan polisi diskriminasi kaum Rhodesia. Kesan:11 orang atlet Israel mati dalam satu serangan yang dikatakan dilancarkan oleh warga Palestin. Turut terbunuh ialah lima pengganas dan seorang anggota polis. Sukan Olimpik 1976 Perkara:28 pasukan dari negara-negara Afrika meninggalkan Sukan Olimpik 1976 di Montreal. Punca: Isu warna kulit, iaitu pemberontakan mementang kunjungan ragbi ke Afrika Selatan oleh pasukan dari New Zealand. Sukan Olimpik 1980 Perkara: 62 buah Negara termasuk Malaysia, memboikot Sukan Olimpik 1980 di Moscow Rusia. Punca: -Perang dingin antara Amerika Syarikat dan Rusia.- Pencerobohan Rusia terhadap Afghanistan. (Sebagai Negara kecil

Upload: tiong-ning-doreen

Post on 04-Sep-2015

230 views

Category:

Documents


2 download

DESCRIPTION

g

TRANSCRIPT

Sukan Olimpik 1936

Perkara: SukanOlimpik1936 di Berlin diubah menjadi peristiwa propaganda besar-besaran.

Punca: Tamparan atlit kulit hitam dari Amerika Syarikat, Jesse Owens, memberikan kepada Nazisme dengan memengani empat pingat emas.

SukanOlimpik1956

Perkara: Belanda, Sepanyol dan Switzerland enggan menyertai Sukan Olimpik1956 di Melbourne, Australia

Punca:-Tekanan Hungary oleh Soviet Union (Rusia).-Kemboja, Mesi, Iraq dan Lebanon pula memboikot kejohanan yang sama berikutan krisis terusan Suez

Sukan Olimpik 1972

Perkara:Atlet-atlet Amerika Syarikat mengugut untuk memboikot acara trek dan padang sukan Olimpik 1972 di Munich, Jerman.

Punca:Memproteskan polisi diskriminasi kaum Rhodesia.

Kesan:11 orang atlet Israel mati dalam satu serangan yang dikatakan dilancarkan oleh warga Palestin. Turut terbunuh ialah lima pengganas dan seorang anggota polis.

Sukan Olimpik 1976

Perkara:28 pasukan dari negara-negara Afrika meninggalkan Sukan Olimpik 1976 di Montreal.

Punca: Isu warna kulit, iaitu pemberontakan mementang kunjungan ragbi ke Afrika Selatan oleh pasukan dari New Zealand.

Sukan Olimpik 1980

Perkara: 62 buah Negara termasuk Malaysia, memboikot Sukan Olimpik 1980 di Moscow Rusia.

Punca: -Perang dingin antara Amerika Syarikat dan Rusia.-Pencerobohan Rusia terhadap Afghanistan. (Sebagai Negara kecil yang ekonominya banyak bergantung kepada Negara besar pada masa itu, kita terpaksa mengikut rentak kuasa besar.

Sukan Olimpik 1984

Perkara: 15 buah Negara diketuai Rusia memboikot Sukan Olimpik 1984 di Los Angeles, Amerika Syarikat.

Punca: Amerika Syarikat mengetuai 62 buah Negara memboikot Sukan Olmpik di Rusia pada Sukan Olimpik sebelum itu.

KESAN

Tidak menyelesaikan apa-apa. Sebaliknya, ia hanya akan melumpuhkan atlet yang tidak bersalah.

Mencemar semangat Sukan Olimpik sebenar.

Pertumpahan darah.

Isu misbun sidek tolak tawaran BAMPerkara: Isu Misbun Sidek tolak tawaran BAM Punca:Belum dikenal pastiSebab:-Mungkin ingin menjadi jurulatih di tempat lain -Mungkin ingin memulakan perniagaan -Mungkin aspek gaji dalam kontrak barunya -Mungkin faktor kehilangan Lee Chong Wei

Istanbul Ruud Gullit menkritik keputusannya menjadi jurulatih kelab Liga Perdana InggerisPerkara:Ruud Gullit membidas kenyataan orang ramai yang mengkritik keputusannya menjadi jurulatih kelab Liga Perdana InggerisSebab:Presiden kelab itu ,Ramzan Kardyrov adalah pemimpin Chechnya yang dilabel sebagai kejamKesan:Gullit tidak lagi terlibat dalam politik,tetapi lebih focus kepada sukan dan merialisasikan impian rakyat.

Zurich,switzeland Pemimpin bola sepak 62 tahun dari Qatar didapati bersalah atas tuduhan melakukan rasuahPerkara:Ketua Bola Sepak Asia,Mohammed Hammam dikenakan Penggantungan seumur hidupPunca:Cuba membeli undi menjelang majlis pemilihan presiden FIFA bulan laluKesan:-Bersalah atas tuduhan rasuah oleh jawatankuasa disiplin FIFA -Digantung seumur hidup daripada menyertai mana-mana majlis pemilihan jawatan dalam FIFA.

Caribbean Pegawai kesatuan Bola Sepak Caribbean Debbie Miguel dan Jason Sylvester dikenakan penggantungan selama setahunPerkara: Pegawai Kesatuan Bola Sepak Caribbean Debbie Minguel dan Jason Sylvester digantung setahunSebab: FIFA cuba menyalahkan / mengaibkan merekaKesan: Kes yang dikenakan akan dicabar oleh Peguam Hamman,yang menjadi Presiden Konfederasi Bola Sepak Asia 2002.