sembah ucapan menjunjung kasih di majlis mesyuarat negara 2012

6
Sembah llcryan JaniungKasihMMN 2012 Basmalah - Hamdalah' Salautat - Salam Terima kasihPehin YDP Dewan. Kaola sukacitaberdiri tanda mengukuhkatr lagi sokongan Dewan yang mulia ini ke atasusul sembah menjunjung kasih yang telah dibentangkan oleh rakan sejawat kaola YB Pshin OrangKaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr.) Haji Awang Abu Bakar bin Haji Apong, MenteriPendidikan. Pehin YDP Dewan, Adalah sungguh mengesankan di hati sanubari kaola apabila Kebawah Duli Yang Matra Mulia Paduka SeriBaginda Sultan Dan Yang Dipertuandalarnmenyatakan harapan terhadap persidangan Majlis yang mulia ini dan peranan kita di dalamnyaBaginda menyebutkan ianya adalah "bagi faodalt pembangUnan negara supaya kekal menjadi Balddun Tayyibffirn WarabbunGhafur- Alhamdulillah, ungkapan Baldaun Tayyibatun Warabbun Glafur itu telah pula berulang kali disebut-sebut oleh rakan-rakan Ahli- Ahli Yang Berhormat, termasuk YB Pehin Kapitan Lela Diraja Dato Paduka Awang Goh King Chin. Pehin YDP Dewan, Ungkapan tersebut adalah sebatragian dari ayat Al-Qur'aq dalam Suralr Saba', rangkaian ayat-ayat 15 - 21 (dalam juz ke 22 mushaf Al-Our'an). Maka ianya adalah ungkapan yang suci. Tidak setakat indahdankemas.

Upload: buinhi

Post on 13-Jan-2017

303 views

Category:

Documents


4 download

TRANSCRIPT

Page 1: Sembah Ucapan Menjunjung Kasih di Majlis Mesyuarat Negara 2012

Sembah llcryan Janiung Kasih MMN 2012

Basmalah - Hamdalah' Salautat - Salam

Terima kasih Pehin YDP Dewan.

Kaola sukacita berdiri tanda mengukuhkatr lagi sokongan Dewanyang mulia ini ke atas usul sembah menjunjung kasih yang telahdibentangkan oleh rakan sejawat kaola YB Pshin Orang Kaya SeriKerna Dato Seri Setia (Dr.) Haji Awang Abu Bakar bin HajiApong, Menteri Pendidikan.

Pehin YDP Dewan,

Adalah sungguh mengesankan di hati sanubari kaola apabilaKebawah Duli Yang Matra Mulia Paduka Seri Baginda Sultan DanYang Dipertuan dalarn menyatakan harapan terhadap persidanganMajlis yang mulia ini dan peranan kita di dalamnya Bagindamenyebutkan ianya adalah "bagi faodalt pembangUnan negarasupaya kekal menjadi Balddun Tayyibffirn Warabbun Ghafur-

Alhamdulillah, ungkapan Baldaun Tayyibatun Warabbun Glafuritu telah pula berulang kali disebut-sebut oleh rakan-rakan Ahli-Ahli Yang Berhormat, termasuk YB Pehin Kapitan Lela DirajaDato Paduka Awang Goh King Chin.

Pehin YDP Dewan,

Ungkapan tersebut adalah sebatragian dari ayat Al-Qur'aq dalamSuralr Saba', rangkaian ayat-ayat 15 - 21 (dalam juz ke 22 mushafAl-Our'an). Maka ianya adalah ungkapan yang suci. Tidaksetakat indah dan kemas.

Page 2: Sembah Ucapan Menjunjung Kasih di Majlis Mesyuarat Negara 2012

Kaola mohon izin Pehin YDP untuk membentangkan denganringkas maksud dur latar belakang ungkapan suci firman Allaltyang popular dengan maknanya y3r1g kita fatramkan sebagai:uNegeri kanu adalah rcgeri yarrg boih (onon darrui danmahrutr sejahteru) sednng Tahan konu pala adalah TuhanYang Maha Pengampun"

Saperti yang jelas dari susuk ayatnya berupa pemberithuan danseterusnya ucapan seruan maka sesunggUhnya Allatr swl dalamfirman-Nya itu menujukannya kepada suatu kaum dari bangsaArab di negeri Saba' di selatan Semananjung Arab, iaitu negeriYaman purba.

@etik qtat l5)

Tafsir makna ayat 15 itu ialatr: "saungguhnya, bogi hutm Saba'itu adn tanda (kaasa dan kebesaron AAaQ di negeri mereka,iaifu dua buah ladang di sebelah kanan dsn di sebelah kilinyuKqada mereka diseruhan Makanlah dori rezpki yangdianugerahkan Tuhan kanw dan bersyuhrrlah kqada-NyuNegeri kamu adolah rcgeri yong baik (annn dornoi dan mahmursejahtera sedong Tuhan kan r. pula odolah Tuhan Yang MahaPengantpun".

YDP Dewan,

Kisatr riwayat kaum Saba' itu disebutkan lagi oleh Allah dalamfirman-Nya ayat-ayat saterusnsya 16, 17, '18, 19, 20 dan 21.Kaola tidaklah bermaksud mengambil masa Dewan ini untukmembutirkannya-

Setakat ringkasanya ialatr mengenai sikap kaum Saba' meresponseruan Allah itu.

Page 3: Sembah Ucapan Menjunjung Kasih di Majlis Mesyuarat Negara 2012

Dalam menikmati keamanan, kemakrnuran dan kesejahtetaznnegeri mereka" kaum Saba' itu ingkar, lalai dan leka sehingga lupadaratan, tidak tatru benyukur, Mereka tidak ingat betapasemuanya itu adalah rezeki kumia Allah yang terang-terang telattdiingatkan kepada mereka untuk memakawtya danrnensyulrurinya..

Betul mereka telatr memakan, iaitu menikmati hasilnya"msngambil faedah daripada kekayaan negeri dan kemewahanhidup dari sumber ladang kurnia rezeki Allah itu. Tetapi dalamsemua itu mereka tidak memenuhi satu lagi aspek seruan Allattiaitu mensytlatri nilotnt rezeki yang dikurniakan kepada mereka.

Yalmi rezeki Allah itu hendaklah dipergunakan dengan sebaik-baiknya, tidak membazir dan tidak mensiasiakanny4 hendaklahdikembangkan dan diusatrakan untuk memberikannya nilaitambatr. Dan dalam kesemua senario itu yang amat penting lagimustahak ialah rez-eki kurnia Allah itu dipelihara iaitu dijagakeselamatannya, diurus tadbir dengan berhemah dan bijaksana.

Disebutkan dalam tafsir ayat itu bahawa ladang di sebelah kanandan kiri negeri mereka itu subur dengan adarrya bekalan air daridem ampangan besar yang dibina. Sayangny4 dalam mereka lekalalai asyik menikmati kemakmuran, malah sampai membawakepada perebutan sumber kemalanuran itu, mewujudkan jurangpemisatr antwa penduduk yang kaya dengan yang miskin, tedadigejolak sosial dan politih lalu dem atau ampangan besar takunganbekalan air negeri mereka itu tidak dipelihara dengan baik maka iapun pecah, roboh menyebabkan air takungan keluar melimpah ruahmenenggetami kawasan sebelatr kanan dan kiri negeri mereka.

Ringkasnya: ladang punca kekayam dan kemakmuran merekatelatr rosak binasa" tidak lagi mendatangkan hasil. Dalarn masayang sama mereka mengalami gejolak sosial dan politik. Berpecattbelah, malatr tiada kerjasama dan perpaduan antara sesama sendiri,

Page 4: Sembah Ucapan Menjunjung Kasih di Majlis Mesyuarat Negara 2012

tidak sahaja antara yang miskin dengan yang kaya malah sesamamiskin dan sesamakaya pun berpecacah belah. Akibatnya negeriSaba' yang barlq aman damai dan makmur sejalrtera yang disebutoleh Allatr: Batldotun tayyihatun warabbun ghafur itu telah porakperanda. Ramai penduduknya berpindatr ke utara SemananjungArab dalam keadaan susah.

YDP Dewan,

Kaola yakin Dewan ini dan di luar Dewan sana memahami maksudtitah Kebawah Duli Yang Matra Mulia Paduka Seri Baginda SultanDan Yang Dipertuan dalam Baginda menyatakan harapan kepadapersidangan Majlis ini dan funngsi peranan kita Ahli-Ahlinya" iaitu"persidangan majlis ini adalatr memrpakan wadah strategik yangberperanan untuk memikir, membahas serta membuat sokonganyang terbaik bagi faedatr pembangunan negara suspaya kekalmenjadi Baldatun Tuyyibatun Warubbun Ghafur.

Pada hemat kaola dan kaola yakin sepenuhnya bahawa Brunei ini -

sekurang-kurangnya yang kaola dan ramai kita di sini sempathidup dalam masa dua era pemerintahan bera-ia iaitupemerintatran Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali SaifuddienSa'adul Khairi Waddien lbni Sultan Muhammad Jamalul Alam dansekarang pemerintahan anakda Al-Marhum itu, iaitu Kebawah DuliYang Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal BolkiattMu'izzaddin Waddaulatr telah menepati kretaria yangdimaksudkan sebagai baldfutn tayibdun warabban ghafur itu.

Brunei berkerajaan dan berpemerintahan yang adil. Negara danrakyat serta penduduk berkehidupan yang wqiar dalam lingkunganmentaati Allah atau sekurangnya-kuranglya dapat dikatakanbahawa ralryat dan penduduk berkehidupan dalam norna-nolmamoral dan aktrlak yang universal. Negara dikurniakan oleh Allahrezeki dari perut buminya (minyak dan gas) yang mana hasilnegara itu dipergunakan dengan sebaik-baiknya untuk membangun

1I

i:I

lr

Page 5: Sembah Ucapan Menjunjung Kasih di Majlis Mesyuarat Negara 2012

negeri, mensejahterakan rakyat, melengkapkan ilmu dansebagainya yang perlu. Sumber kekayaan dan hasilnya terurusdengan baik dan ada usatra memberinya nilai tambatt.

Maka kesemua itrL YDP Dewan, sungguh menjadikan kita semuadi dalam dan di luar Dewan ini mensyukuri Allah swt.

Seterusnya YDP Dewan kaola yakin kita sekalian, rakayat danpenduduk Brunei, di datam dan di luar Dewan ini dapatmenanggapi malsud titah Kebawatr Duli Yang Mulia Paduka SeriBaginda Sultan Dan Yang Dipertua batrawa Majlis MesyuaratNegara ini adalatr sebuah institusi yang sangat strategik dalamusaha Brunei dan rakyatnyq pada masa ini dan pada masa akandatang genarasi demi genarasi, unfuk kekal dalam aman damaidan makmur sejahtera.

Oleh itu Dewan ini hendaklah berupaya dan berjaya memberikansignal, isyarat yarrrg betul dan tepat, btjak dan berhemat kepadarakyat dan penduduk mengenai kepentingan jangka panjangsurttival Brunei.

Tentu sahaja pengajaran dari pengaftlmal kaum Saba' di negeriYaman purba itu akan menjadi sebatragian bahan kita di Dewan inidan orang ramai, ralqyat dan penduduk di luarnya unfuk sentiasaberfikir dan bersikap positif, insafl<an diri bahawa kita dan negarakita dalam apa jua pun adalatr tertakluk kepada kuasa Allah swt.

Untuk mengukuhkan sikap dan pendirian positif dan insaf diri itu,maka kita sekalian, rakyat dan penduduk Brunei, semua kaum danpuak, Islam dan bukan Islam hendaklatr berusaha mengekalkansuasana dan iklim sosio - politik Brunei sebuah negara MelayuIslam berpemerintahan beraja - Malry Muslim Monarclry - MIByang kuat dipengaruhi oleh ajaran Islam dan amalan adat yangkondusif dengan sifahya sebuah negara yang modern. Semua kitahendaklah sentiasa berkehidupan yang baik sempurna dengan

Page 6: Sembah Ucapan Menjunjung Kasih di Majlis Mesyuarat Negara 2012

serasi atau menserasikan diri ke dalam suasana dan iklim sosio -

politik Brunei tanah air kita ini.

Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dalam menudkung harapanKebawatr Duli Yang Matra Mulia Padudka Seri Baginda SultanDan Yang DipertuarU yang juga adalafu harapan kita semua yangtaat bertanatr airkan Brunei yang MIB itu, insya Allah akanmengambil langkatr yang berpatutuan sesuai dengan bidang kuasayang diborikan oleh mana-mana undang-undang dan peraturan

iaperti Undang-Undang Taraf Kebangsaan, 1961, AktaImigeresen, Akta BurutU Akta Lesen Rampaian dan HiburanOorang Ramai. Dan tidak kurang penting pula ialah menerusiInstitusi Penghulu dan Ketua Kampung serta gerakan sosial akarumbi iaitu Majlis Perundingan Mukim dan Kampung.

Insya Allah.

Sekian. Wabilklhit taufeq walhidayatr, Wassalamu 'alaikum

warahmatullhi wabarkatuh.

Terima kasih YDP Dewan.