puter riba »12psasir.upm.edu.my/4539/1/0729.pdfpameran graduan akhir bacelor reka bentuk...

7
PUTER RIBA AH »12 (

Upload: others

Post on 03-Nov-2019

19 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: PUTER RIBA »12psasir.upm.edu.my/4539/1/0729.pdfPAMERAN Graduan Akhir Bacelor Reka Bentuk Perindustrian (Degree Show 2009) yang diadakan di UPM, baru-baru ini memberi peluang kepada

PUTER RIBA

AH »12 (

Page 2: PUTER RIBA »12psasir.upm.edu.my/4539/1/0729.pdfPAMERAN Graduan Akhir Bacelor Reka Bentuk Perindustrian (Degree Show 2009) yang diadakan di UPM, baru-baru ini memberi peluang kepada

PAMERAN Graduan Akhir Bacelor Reka Bentuk Perindustrian (Degree Show 2009) yang diadakan di UPM, baru-baru ini memberipeluang kepada para pelajar menonjolkan kreativiti mereka dalam bidang reka cipta.

Gambar ABY BAIZURA HARUN

Page 3: PUTER RIBA »12psasir.upm.edu.my/4539/1/0729.pdfPAMERAN Graduan Akhir Bacelor Reka Bentuk Perindustrian (Degree Show 2009) yang diadakan di UPM, baru-baru ini memberi peluang kepada

Bakat baru bidang reka

Pb

pelajar dalam industri rekabentuk agar menjadi lebih

relevan dan dapat berfungsi

sebagai sebuah entiti yang 1kompetitif, berinovasi sertadinamik.

"Bukan setakat untuk Imempertingkatkankecekapan penyelidikan .serta pembangunan, malah

program ini juga sebenarnyamampu menjadikan

mahasiswa berfikir denganminda yang lebih kreatif dan

kritis menerusi aplikasiteknologi canggih dalam proses •..pengajaran dan pembelajaranmereka;' katanya ketika

mera§mikan program terse but di UPM

baru-baru ini. . 1'1Program yang berlangsung dari 4 hingga 6Mei lalu bertempat di Dewan Banquet,

UPM telah mengetengahkan pelbagai ~1 Iaktiviti menarik seperti pertunjukan ,animasi, demonstrasi lakaran dan jugapersembahan serta pameran prod uk.

Seramai 34 pelajar tahun akhir dari kursus

IND 3105 Studio Reka Bentuk Perindustrian_dan IND 3204 Makmal Reka Bentuk danPembuatan telah menyertai pameran itusebagai memenuhi keperluan program.

"Kita juga ada menJalankan kolaborasidengan pihak !ndu~tri ba.!pmembantumemastikan plawalan kaJlan clan .~7"'

DR. NIK MUSTAPHAR. ABDULLAH

instit\1si pengajian tinggi (IPT)tidak kira awam atau punswasta.

Salah satu IPT terse butadalah Universiti PutraMalaysia (UPM) melaluipenganjuran programPameran Graduan AkhirBacelor Reka BentukPerindustrian atau lebihdikenali sebagai 'DegreeShow 2009'.

Program tahunan terse butmelibatkan penyertaan parapelajar tahun akhir bagi kursusIjazah Sarjana Muda RekaBentuk (Reka BentukPerindustrian) daripada JabatanReka Bentuk perindustrian, Fakulti RekaBentuk dan Seni Bina, UPM.

Bertemakan 'Seni + Sains = Rekaan', iabertepatan dengan matlamat pameranuntuk menyatakan kepentingan kombinasiterse but dalam menghasilkan satu rekabentuk yang bermanfaat kepada semua.

Menurut Naib Canselor UPM, Pro£Datuk Dr. Nik Mustapha R. Abdullah,dalam usaha memperkukuhkan daya saingserta menguasai bidang reka bentukperindustrian, keupayaan komunikasi danimplementasi teknologi merupakan asasyang sangat penting. '.

"Justeru, melalui program seperti ini, iadapat memperkukuhkan pengetahuan para

Oleh NAZRUL AZIM [email protected]

INOVASI sering dikaitkan dengan

bidang pembangunan reka bentuk bagimenghasilkan produk yangmempunyai pelbagai ciri kemudahan

serta kelebihan dalam membantu manusiamenjalankan aktiviti harian mereka.

Kebiasaannya, aktiviti reka bentuk akanmelibatkan gabungan aplikasi bidang sainsdan teknologi bersama idea-idea kreatifuntuk mengeluarkan produk unik denganfungsi terbaik selaras.dengan perkembangan

era globalisasi kini.Secara keseluruhan, pelaksanaanteknologi inovasi terse but tidaktertumpu kepada satu bidangsahaja kerana tekniknya bolehdiimplementasikan secaramenyeluruh dalam semuaindustri.

Antaranya adalah seperti

, industri berkaitan automotif,: robotik, alam sekitar, produk

integrasi, perabot,penjenamaan dan juga

pembungkusan.Dalam usaha

memperkembangkanpengetahuan bidang berkenaan,

pelbagai program pendedahan telah..-/ dijalankan terutama di kalangan

i Kitajuga adamenjalankan .kolaborasi denganpihak industri bagimembantumemastikan

piawaian kajian danpenghasilanproduk-produkadalah selari dengan

~ehendak industritOR. NIK MUSTAPHAR. ABDULLAH-

Page 4: PUTER RIBA »12psasir.upm.edu.my/4539/1/0729.pdfPAMERAN Graduan Akhir Bacelor Reka Bentuk Perindustrian (Degree Show 2009) yang diadakan di UPM, baru-baru ini memberi peluang kepada

\KESEMUA34 pelajar tahun akhir Jabatan Reka Bentuk Perindustrian yang menyertai Pameran Graduan Akhir Bacelor Reka Bentuk Perindustrian.

Page 5: PUTER RIBA »12psasir.upm.edu.my/4539/1/0729.pdfPAMERAN Graduan Akhir Bacelor Reka Bentuk Perindustrian (Degree Show 2009) yang diadakan di UPM, baru-baru ini memberi peluang kepada

PRODUK berkonsepkan robotik turut menarik perhatian pengunjung pada pameranberkenaan.

penghasilan produk-produk adalah selaridengan Rehendak industri;'jelasnya.

Menerusi kerjasama yang dijalankandengan agensi-agensi kerajaan ataupertubuhan seperti Majlis Reka BentukMalaysia juga, ia secara tidak langsungdapat menjadi pemangkin kepadapenjanaan idea-idea yang lebih inovatifdan praktikal.

Sementara itu, Ketua Jabatan RekaBentuk Perindustrian, HassaI\ AlIiberkata, jabatannya sentiasa berusahauntuk melahirkan para graduan denganpengetahuan serta kemahiran yangtinggi bagi menyahut cabaran duniareka bentuk.

"Kursus Ijazah SarjanaMuda: RekaBentuk (Reka Bentuk Perindustrian)kini telah berusia tujuh bermulapengambilan pelajar pertama pada sesiakademik semester 2002/2003.

"Sejak itu, jabatan telah melahirkanlebih daripada 120 orang graduan yangtelah punmendapat tempat di sektorswasta, agensi kerajaan dan juga dalam.bidang akademik;' jelasnya.

Menurut Hassan lagi, melihat kepadaperkembangan dan kemajuan industriterse but, pihaknya telah menjalankanpelbagai perancangan bagi memastikankurikulum yang ditawarkan relevan dan .kukuh selaras dengan kehendak industri.

Bagi memastikan penggunaan produk-produk berkenaan diperluas secara

komersial, pihak jabatanturut menjal.ankan

kerjasama dengan bahagian komersialuniversiti untuk mendapatkan paten.

Di samping itu, produk-produktersebut turut diberi peluang menyertaiprogram seperti Pameran Reka Cipt~,Penyelidikan dan Inovasi (PRPI)anjuran UPM.

."Pada tahun Iepas, sebanyak 11produk inovasi telah menyertai PRPI dimana dua daripadanya sedangmenunggu untuk mendapatkan hakreka cipta;' jelasnya.

Bercerita mengenai Degree Show 2009'sebanyak 70 produk telah dipamerkan dimana setiap satunya akan dinilai olehdua orang pensyarah dalaman sertaempat orang wakil dari pihak industri.

Penilaian tersebut adalah sebagaikeperluan kepada setiap pelajar untukmelengkapkan pengajian ijazah mereka.

"Setiap pelajar akanmenghasilkandua produk di mana untuk reka bentuk

. studio, penekanan diberikan kepadapenghasilan prototaip dengan nilaiestetika manakala reka bentuk makmalpula Iebih memberi fokus kepada fungsisesuatu prod uk;' katanya.

• Senarai beberapa produk inovasiyang dipamerkan pada PameranGraduan Akhir Bacelor Reka BentukPerindustrian di muka 4.

Page 6: PUTER RIBA »12psasir.upm.edu.my/4539/1/0729.pdfPAMERAN Graduan Akhir Bacelor Reka Bentuk Perindustrian (Degree Show 2009) yang diadakan di UPM, baru-baru ini memberi peluang kepada

4

U:ji

MEGA IFO

Produk: Re-CyclonePereka: Aimenur Dawana Salim

PENINGKATANjumlah sampah dan bahan buangan telahmendorong penciptaan mesin kitar semula kertas untukkegunaan pejabat.

Pembangunan rekaan yang mengambil masa selama enambulan itu mempunyai kebolehan memproses kertas terpakaidan menghasilkan kertas barn dengan kua,liti terbaik.

Dengan kapasiti lima hingga enam helai kertas bersaizA4 yang dimasukkan ke dalam alat itu, ia akanmenghasilkan sehelai I$"ertasbarn dengan saiz AS.

Produk terse but mempunyai kelebihan dilengkapidengan alat pencincang, pengisar, penapis, pengering danjuga penggelek.

Secara keselumhannya, proses penghasilan kertas itumengambil masa selama lebih kurang 15 hingga 20 minit.

Page 7: PUTER RIBA »12psasir.upm.edu.my/4539/1/0729.pdfPAMERAN Graduan Akhir Bacelor Reka Bentuk Perindustrian (Degree Show 2009) yang diadakan di UPM, baru-baru ini memberi peluang kepada

Produk: Bekas ConzynmePereka: Mohd. Yusof Abd. Aziz

MUNGKIN sesuatu yang pelik jika dikatakanciptaan ini berfungsi untuk menghasilkan enzimsampah yang sangat berguna sebagai baja dan jugameneutralkan bahan kimia di dalam syampu ataucecair pencuci lantai.

Namun, itulah keunikan produk ini apabila ia .mempunyai fungsi untuk mengeluarkan enzimtersebut daripada sisa sayur-sayuran dan jugabuah-buahan.

Untuk menghasilkan enzim itu, sisasayur dan buah perlulah di campurdengan air dan gula perang sertadibiarkan di dalam bekastersebut selama tiga bulan.

Alat terse but mempunyaikelebihan sistem pengacauautomatik untuk memastikanbahan campuran di kacau sebatiselain membersihkan udaradengan membebaskan gas oksigensemasa proses penghasilan enzim.