jabatan penilaian dan perkhidmatan harta asas penilaian ... · t 603-8886 9000 f 603-8886 9001...

2
PEMBERIMILIKAN TANAH Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) menjalankan nilaian ke atas tanah kerajaan untuk maksud Pemberimilikan Tanah. PERANAN JPPH ASAS PENENTUAN PREMIUM Pihak Berkuasa Negeri akan mengenakan bayaran premium ke atas permohonan yang berjaya. Premium ini adalah berasaskan kepada penilaian tanah yang dijalankan oleh JPPH. Kadar premium adalah berbeza bagi setiap negeri di Malaysia berdasarkan Kaedah-Kaedah Tanah Negeri yang berkenaan. ASAS PENILAIAN Nilai tanah adalah berdasarkan nilai pasaran mengikut kegunaan tanah yang dipohon. Antara faktor yang diambil kira dalam penilaian adalah jenis kegunaan tanah yang dipohon, keadaan tanah, tempoh pajakan, lokasi, bentuk dan saiz tanah yang dipohon. PIAGAM PELANGGAN Jika permohonan penilaian disertakan dengan maklumat dan pelan yang betul dan lengkap, JPPH akan melaporkan nilaian ke Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian dalam tempoh 10 hari bekerja dari tarikh penerimaan oleh pejabat. PERKARA LAIN Pemohon hendaklah mengemukakan permohonan ke Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian dengan mematuhi segala syarat- syarat yang ditetapkan. Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian perlu mengemukakan ke JPPH maklumat berikut: Butir hakmilik yang dicadangkan seperti: Kategori kegunaan tanah Syarat nyata yang dikenakan (jika ada) Tempoh pajakan (jika berkenaan) Pelan tapak tanah yang akan diberi milik Cadangan pelan pembangunan (jika berkenaan) JPPH menjalankan penilaian ke atas tanah yang dipohon apabila diminta oleh Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian Negeri. Asas nilaian adalah seperti ditetapkan dalam Kaedah-Kaedah Tanah Negeri masing-masing. PEMBERIMILIKAN TANAH Di bawah Kanun Tanah Negara dan Kaedah-Kaedah Tanah Negeri, orang perseorangan, organisasi atau agensi kerajaan boleh memohon untuk memiliki tanah Kerajaan. Apabila Pihak Berkuasa Negeri meluluskan permohonan tersebut, maka tanah berkenaan akan diberi milik dan surat hakmilik akan dikeluarkan kepada pemohon. Biasanya, Pihak Berkuasa Negeri akan memberi hakmilik pajakan 60 tahun atau 99 tahun dengan atau tanpa syarat nyata. Sebelum sesuatu hakmilik itu dikeluarkan, pemohon dikehendaki membayar premium kepada Pihak Berkuasa Negeri. CARTA ALIRAN UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta Kementerian Kewangan Malaysia Aras 9, Perbendaharaan 2 No. 7, Persiaran Perdana, Presint 2 62592 PUTRAJAYA T 603-8886 9000 F 603-8886 9001 VALUATION www.jpph.gov.my Excellent Service Our Commitment LAND ALIENATION Valuation and Property Services Department Ministry of Finance Malaysia Pemohon Pemohon JPPH Proses Penilaian Dalam Masa 10 hari bekerja Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian

Upload: trandien

Post on 18-Aug-2019

250 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta ASAS PENILAIAN ... · T 603-8886 9000 F 603-8886 9001 VALUATION Excellent Service Our Commitment LAND ALIENATION Valuation and Property Services

PEMBERIMILIKAN TANAH

Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) menjalankan nilaian ke atas tanah kerajaan untuk maksud Pemberimilikan Tanah.

PERANAN JPPH

ASAS PENENTUAN PREMIUMPihak Berkuasa Negeri akan mengenakan bayaran premium ke atas permohonan yang berjaya. Premium ini adalah berasaskan kepada penilaian tanah yang dijalankan oleh JPPH.

Kadar premium adalah berbeza bagi setiap negeri di Malaysia berdasarkan Kaedah-Kaedah Tanah Negeri yang berkenaan.

ASAS PENILAIANNilai tanah adalah berdasarkan nilai pasaran mengikut kegunaan tanah yang dipohon. Antara faktor yang diambil kira dalam penilaian adalah jenis kegunaan tanah yang dipohon, keadaan tanah, tempoh pajakan, lokasi, bentuk dan saiz tanah yang dipohon.

PIAGAM PELANGGANJika permohonan penilaian disertakan dengan maklumat dan pelan yang betul dan lengkap, JPPH akan melaporkan nilaian ke Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian dalam tempoh 10 hari bekerja dari tarikh penerimaan oleh pejabat.

PERKARA LAINPemohon hendaklah mengemukakan permohonan ke Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian dengan mematuhi segala syarat-syarat yang ditetapkan. Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian perlu mengemukakan ke JPPH maklumat berikut:

• Butir hakmilik yang dicadangkan seperti:

Kategori kegunaan tanah Syarat nyata yang dikenakan (jika ada) Tempoh pajakan (jika berkenaan)

• Pelan tapak tanah yang akan diberi milik

Cadangan pelan pembangunan (jika berkenaan)

JPPH menjalankan penilaian ke atas tanah yang dipohon apabila diminta oleh Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah dan Galian Negeri.

Asas nilaian adalah seperti ditetapkan dalam Kaedah-Kaedah Tanah Negeri masing-masing.

PEMBERIMILIKAN TANAHDi bawah Kanun Tanah Negara dan Kaedah-Kaedah Tanah Negeri, orang perseorangan, organisasi atau agensi kerajaan boleh memohon untuk memiliki tanah Kerajaan. Apabila Pihak Berkuasa Negeri meluluskan permohonan tersebut, maka tanah berkenaan akan diberi milik dan surat hakmilik akan dikeluarkan kepada pemohon.

Biasanya, Pihak Berkuasa Negeri akan memberi hakmilik pajakan 60 tahun atau 99 tahun dengan atau tanpa syarat nyata. Sebelum sesuatu hakmilik itu dikeluarkan, pemohon dikehendaki membayar premium kepada Pihak Berkuasa Negeri.

CARTAALIRAN

UNTUK MAKLUMATLANJUT SILA HUBUNGI

Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan HartaKementerian Kewangan Malaysia

Aras 9, Perbendaharaan 2No. 7, Persiaran Perdana, Presint 2

62592 PUTRAJAYA

T 603-8886 9000F 603-8886 9001

VALUATION

www.jpph.gov.my

Excellent Service Our Commitment

LAND ALIENATIONValuation and Property Services DepartmentMinistry of Finance Malaysia

Pemohon

Pemohon

JPPHProses Penilaian

Dalam Masa10 hari bekerja

Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah

dan Galian

Pejabat Tanah/ Pejabat Tanah

dan Galian

Page 2: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta ASAS PENILAIAN ... · T 603-8886 9000 F 603-8886 9001 VALUATION Excellent Service Our Commitment LAND ALIENATION Valuation and Property Services

BASIS FOR DETERMINATION OF PREMIUM

The State Authority will charge a premium for the successful application. The premium is generally based on the valuation of the land by JPPH.

The rates for premium differ from state to state in Malaysia and are based on the respective State Land Rules.

BASIS OF VALUATION

The value of the land will be determined based on its market value which takes into consideration the use of the land applied for. Among the factors that are taken into consideration in the valuation are the use of the land applied for, condition of the land, term of the lease, location, shape and size of the subject land.

CLIENT’S CHARTER

If the application is submitted with correct and complete information

OTHER MATTERS

the following information:

• Proposed Title Particulars:

Category of land use Express Conditions imposed, (if any) Term of the lease (if relevant)

• Site Plan of the land alienated

Proposed development plan (if relevant)

LAND ALIENATION

The Valuation and Property Services Department (JPPH) carries out valuation of State Land for the purpose of alienation.

JPPH’S ROLE

FLOW CHART

FOR FURTHER INFORMATIONPLEASE CONTACT

Valuation and Property Services DepartmentMinistry of Finance Malaysia

Level 9, Perbendaharaan 2No. 7, Persiaran Perdana, Precinct 2

62592 PUTRAJAYA

T 603-8886 9000F 603-8886 9001

Client

JPPHValuation Process in

10 Working Days and

Client

PENILAIAN

www.jpph.gov.my

Perkhidmatan Bernilai Komitmen Kami

PEMBERIMILIKAN TANAHJabatan Penilaian dan Perkhidmatan HartaKementerian Kewangan Malaysia

ALIENATION OF LAND

Under the National Land Code and the respective State Land Rules, any individual, organisation or Government Agency can apply for any state land. When the State Authority approves the application, the land will be alienated and a land title will be issued to the applicant.

Usually the State Government will issue a leasehold title for 60 years or 99 years with or without an express condition in the title. Before a title is issued, the applicant must pay a premium to the State Authority.

under the respective State Land Rules.