dbkl jpif - garis panduan kerja tanah 2014

Upload: ctsal-harun

Post on 16-Oct-2015

357 views

Category:

Documents


23 download

DESCRIPTION

DBKL's guideline for new development

TRANSCRIPT

  • GARIS PANDUAN KERJA TANAH 2014

    GARIS PANDUAN KERJA TANAH 1

    GARIS PANDUAN

    KERJA TANAH

    WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR

    2014

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR

    GARIS PANDUAN KERJA TANAH

    1.0 TUJUAN

    1.1 Garis Panduan Kerja Tanah 2014 ini disediakan bertujuan untuk menyeragamkan kehendak-kehendak DBKL di dalam memproses Permohonan Kelulusan Pelan Kerja Tanah.

    1.2 Panduan kepada Jurutera Perunding yang dilantik oleh Pemaju untuk merekabentuk dan menyediakan Pelan Kerja Tanah serta menjadi panduan kepada kakitangan teknikal DBKL di dalam memproses dan meluluskan Pelan Kerja Tanah.

    1.3 Garispanduan ini juga adalah untuk memperjelaskan maksud yang terkandung di dalam Akta Jalan , Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133) dan Undang-Undang Kecil Kerjatanah (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1988

  • GARIS PANDUAN KERJA TANAH 2014

    GARIS PANDUAN KERJA TANAH 2

    2.0 SYARAT-SYARAT TEKNIKAL

    2.1 Laporan Geoteknikal (termasuk Terrain Mapping Dan Method Statement) perlu disediakan bagi kawasan:

    a) cerun kelas 3 ( 25 < cerun < 35 ) ke atas; atau

    b) projek yang mempunyai besmen melebihi 2 tingkat; atau

    c) kawasan sensitif alam sekitar (contohnya bekas lombong)

    d) kawasan yang berisiko tinggi

    2.2 Jurutera Perunding bebas perlu dilantik bagi perkara 2.1 untuk tujuan menyemak rekabentuk cadangan dari aspek-aspek geoteknikal yang disediakan oleh Jurutera Perunding (bagi pihak pemaju) bagi menjamin keselamatan pembangunan serta memantau kerja-kerja pembinaan semasa dijalankan. Kos Jurutera Perunding bebas ditanggung sepenuhnya oleh Pemaju.

    2.3 Ketinggian maksimum tembok penahan adalah 3.0m (bersebelahan/menghadap lot jiran / rezab jalan) yang terdedah.

    2.3.1 Bagi cadangan ketinggian tembok penahan

    yang melebihi 3.0m, tembok perlu dibina

    secara bertingkat (staggered) setiap 3.0m

    tinggi dengan anjakan sebanyak 1.0m.

    2.3.2 Butir-butir tembok penahan hendaklah

    ditunjukkan dalam pelan berasingan.

    2.3.3 Ketinggian maksimum Rubble Wall adalah

    1.5m (bersebelahan/menghadap lot jiran /

    rezab jalan) yang terdedah.

    2.4 Penanaman cerucuk tidak dibenar menggunakan kaedah Diesel / Hydraulic Drop Hammer untuk mengelakkan kacau ganggu bunyi dan gegaran.

    2.5 Perunding dikehendaki mengesahkan sama ada kerja-kerja cerucuk terlibat atau tidak. Sekiranya terlibat maka pelan yang menunjukkan lokasi cerucuk-cerucuk ditanam serta senaskah spesifikasi kerja-kerja cerucuk dan laporan penyiasatan tanah (S.I. Report) hendaklah dikemukakan.

    2.6 Jenis cerucuk hendaklah dinyatakan. Butir-butir cerucuk dan cara pembinaannya hendaklah ditunjukkan di dalam pelan berasingan.

  • GARIS PANDUAN KERJA TANAH 2014

    GARIS PANDUAN KERJA TANAH 3

    2.7 Temporary Ground Anchor tidak dibenarkan memasuki lot bersebelahan atau Rezab Jalan.

    2.8 Kesemua gambarajah hendaklah diwarnakan, bahagian potongan (merah) dan timbusan (biru) didalam pelan tapak dan gambarajah keratan rentas.

    2.9 Maklumat yang perlu dinyatakan di dalam pelan :-

    a) Jumlah isipadu potongan / timbusan bagi kerja tanah.

    b) Setiap kecerunan bagi jalan-jalan yang dicadangkan (maksima adalah 1:10).

    2.10 Pelan lokasi hendaklah ditunjukkan dengan jelas termasuk nama-nama jalan yang berhampiran dengannya.

    2.11 Skala bagi pelan tapak adalah samada 1:250 / 1:500 / 1:750 / 1: 1000 sahaja

    2.12 Skala bagi butiran adalah samada 1:10 / 1:20 / 1:30 / 1:40 / 1:50 sahaja

    2.13 Kerja-kerja tanah tidak dibenarkan memasuki lot bersebelahan melainkan setelah menerima kebenaran diperolehi secara bertulis daripada pemilik tanah tersebut dan disertakan bersama-sama sesalinan dokumen hak pemilikannya.

    2.14 Keratan rentas hendaklah ditunjukkan di atas pelan (minima 2 melintang dan 2 menegak) bagi projek berskala sederhana dan (minima 4 melintang dan 4 menegak) bagi projek berskala besar.

    2.15 Aras laras hendaklah ditunjukkan dengan jelas bagi lot-lot bersebelahan didalam setiap pelan tapak dan pelan keratan rentas.

    2.16 Kecerunan maksima yang dibenarkan untuk cerun potongan ialah 1:1 dan untuk cerun timbusan ialah 1:1. Kesemua cerun hendaklah ditanamkan rumput dari jenis closed turfing dengan serta merta. Perkara ini hendaklah disahkan di atas pelan-pelan. Kiraan bagi Slope Stability Analysis hendaklah dikemukakan bagi sebarang kerja-kerja korekan / tambakan yang melebihi 3m tinggi atau dalam.

    2.17 Bagi cadangan kerja tanah yang melibatkan LLM / TNB / SYABAS / IWK, kelulusan atau persetujuan daripada pihak tersebut hendaklah diperolehi oleh pihak Juruperunding.

    2.18 Cerun tidak di benar untuk berada dalam rezab jalan (termasuk laluan masuk) bagi jalan yang akan diserahkan kepada DBKL. Tunjukkan dengan jelas sempadan rezab jalan dalam setiap gambarajah keratan rentas.

    2.19 Permukaan Heavy-Duty Interlocking Concrete Pavers sementara hendaklah dicadangkan di laluan hadapan tapak pembinaan dengan minimum ukuran 15m panjang dengan premix ramp 4m dikiri dan kanannya (JPIF/STD/017 SYIT 46).

  • GARIS PANDUAN KERJA TANAH 2014

    GARIS PANDUAN KERJA TANAH 4

    2.20 Perangkap kelodak,Wash Trough dan Sprinkler System bagi membasuh tayar lori, longkang tanah (earth drain) sementara dan cut-off drains hendaklah dicadangkan secukupnya supaya pengawalan tapak dapat diadakan dengan memuaskan sepanjang masa kerja-kerja tanah dijalankan. Butir-butir serta lokasi setiap binaan di tapak hendaklah dapat dirujukkan dengan jelasnya (JPIF/STD/016 SYIT 45).

    2.21 Pengiraan rekabentuk Perangkap Kelodak untuk sistem aliran air yang disahkan oleh jurutera perunding bertauliah hendaklah dikemukakan.

    2.22 Berms selebar 1.5m hendaklah disediakan bagi setiap ketinggian 4.5m dan disediakan dengan Cut-off V-drains.

    2.23 Lukisan papantanda Projek hendaklah dikemukakan (JPIF/STD/021 SYIT 50).

    2.24 Selaku Jurutera Perunding bagi projek terlibat, beliau dikehendaki mengesahkan dalam pelan yang dikemukakan:

    i ) The finished level of the proposed roads and platform levels are such that they will permit connection of roads to adjoining existing or future roads.

    ii ) No water ponding will occur as a result of the proposed earthworks.

    iii ) No encroachment into the adjacent lot will occur.

    3.0 YURAN KERJA TANAH

    3.1 Yuran Kerja Tanah hendaklah dibayar sebelum Pelan Kerja Tanah boleh diluluskan. Kaedah perkiraan ini adalah berpandukan kaedah yang dinyatakan dalam Jadual Pertama, Undang-Undang Kecil Kerjatanah (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpu) 1988 dengan menggunakan Borang JPIF 7

    4.0 PENGECUALIAN KERJA TANAH

    4.1 Pengecualian Kerja Tanah boleh dipertimbangkan berdasarkan ketetapan yang terkandung dalam Jadual Kedua(Undang-undang kecil 3) Kerjatanah Kecil, Undang-Undang Kecil Kerjatanah (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1988 selaras dengan Borang JPIF 2

  • GARIS PANDUAN KERJA TANAH 2014

    GARIS PANDUAN KERJA TANAH 5

    5.0 PERMOHONAN KELULUSAN PELAN KERJA TANAH

    5.1 3 set pelan yang lengkap perlu dikemukakan ke JPIF melalui OSC DBKL yang mengandungi Pelan Lokasi, Pelan Tapak, Pelan Keratan, Pelan Kawalan Hakisan dan Mendapan di Tapakbina (ESCP), Pelan Cerucuk dan Tembok Penahan dan lain-lain perkara yang berkaitan dengan pelan kerjatanah.

    Kesemua pelan-pelan ini hendaklah mematuhi kehendak syarat teknikal yang dinyatakan pada para 2.0 diatas termasuk menjelaskan yuran kerjatanah

    Yuran kerja tanah ini hendaklah dibayar dengan menggunakan Bank Deraf di atas nama `Bendahari Bandaraya

    5.2 Senaskah perkiraan rekabentuk cerucuk, wash trough, cut-of-drain, tembok penahan dan sebagainya yang berkaitan dengan kerja tanah, spesifikasi dan cara kerja tanah dan cerucuk yang akan dijalankan hendaklah dikemukakan bersama semasa membuat permohonan

    5.3 Borang JPIF 1, 2, 3 dan 7 yang telah lengkap diisi dan disahkan oleh Jurutera Perunding hendaklah disertakan bersama-sama dengan pelan-pelan yang dikemukakan untuk kelulusan

    6.0 NOTIS MEMULAKAN KERJA TANAH

    6.1 Notis Memulakan Kerjatanah hendaklah dikemukakan 4 hari sebelum pemohon bercadang untuk memulakan kerjatanah ke Jabatan Perancangan Infrastruktur, dengan menggunakan Borang B

  • MukaSurat1/2

    BORANG JPIF 1 (dahulunya BORANG JKA 1)

    Pindaan April 2014

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    Borang Pengemukaan Pelan Dari Perunding Dan Pengesahan Dari Pemilik/Pemaju

    Pengarah,JabatanPerancanganInfrastrukturSaya/kamidenganinimengemukakancadanganbagikerjakerjauntukprojeksepertiberikut:TajukProjekSelaras .dengantajukdiataspelan/ .PerintahPembangunan/ ............permohonanOSC .Kerjakerja:*KerjaTanah/Jalan&Perparitan/PembentungPintuMasuk/LampuJalan ...No.Lukisan ... .............. ..Saya/kami bertanggungjawab sepenuhnya ke atas segala rekabentuk dan perjalanan kerjakerjatersebut.Tandatangan(JuruteraPerunding/Arkitek :/PelukisPelan)NamaPenandatangan :Tarikh :SilJuruteraProfesionaljikaboranginidikemukakanolehJuruteraPerundingNama&Alamat ..........................lengkapdengan .poskodJurutera .Perunding/Arkitek .*Batalyangmanatidakberkaitan

  • MukaSurat2/2

    BORANG JPIF 1 (dahulunya BORANG JKA 1)

    Pindaan April 2014

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    Borang Pengemukaan Pelan Dari Perunding Dan Pengesahan Dari Pemilik/Pemaju

    Pengarah,JabatanPerancanganInfrastrukturSaya/kamipemilik/pemajuprojekyang tersebutdimukasurat1dengan inimengesahkanbahawaJurutera Perunding/Arkitek tersebut dilantik untuk mengemukakan pelanpelan bagi pihaksaya/kami.Saya/kamidenganiniberjanjisepertiberikut:

    1. Nama dan alamat lengkap Jurutera Perunding/Akitek yang bertanggungjawab untukmenyeliakerjakerjaakandikemukakankepadatuankerjakerjadimulakanditapak.

    2. Saya/kami mematuhi sepenuhnya kehendak Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 dan

    UndangUndangKecilTanah(WilayahPersekutuan,KualaLumpur)1988.

    3. Pegawaipegawai dari Jabatan tuan berhak untuk memasuki pada bilabila masa yangmunasabah untuk memeriksa kerja setor bahanbahan binaan dan tapak di mana kerjatersebutdijalankan.

    4. Saya/kami secara bersamasama dan berasingan dengan Jurutera Perunding/Akitek

    bertanggungjawabkeataskerosakanhartabendadanlainlainakibatdarikerjapembinaantersebut.

    Tandatangan(Pemilik/Pemaju) :NamaPenandatangan :....Tarikh :.Nama&Alamat ..........................lengkapdengan .poskodPemilik/ .Pemaju .PERHATIAN1. Kegagalan pihak tuan mengisikan borang ini dengan butirbutir lengkap dan tepat akan

    melambatkanproseskelulusanpelanyangdikemukakanolehpihaktuan.

    2. Pastikan penandatangan bagi pihak Pemilik/Jurutera Perunding/Arkitek di dalam borang iniadalahsama/selarasdiataspelanpelan.

  • MukaSurat1/2

    BORANG JPIF 2 (dahulunya BORANG JKA 2)

    Pindaan April 2014

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    Undang-undang Kecil Kerjatanah (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1988 Permohonan Pengecualian Dari Kehendak-kehendak Undang-undang Kecil

    Kerjatanah (Wilayah Persekutauan Kuala Lumpur) 1988

    Pengarah,JabatanPerancanganInfrastruktur,Tuan, Saya merujuk kepada permohonan bagi kebenaran perancangan untuk di atas Lot No .. Seksyen ... 2. Saya dengan ini memohon pengecualian dari kehendak-kehendak Undang-Undang Kecil Kerjatanah (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1988 untuk pembangunan seperti tersebut di atas dengan alasan-alasan seperti berikut :- 3. Saya difahamkan bahawa pengecualian dari kehendak-kehendak Undang-Undang Kecil Kerjatanah (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1988 tidak akan melepaskan saya dari tanggungjawab keatas mana-mana pihak untuk kerosakan yang disebabkan oleh kerjatanah tersebut. 4. Saya bersetuju juga menggantirugi dan terus menggantirugi Datuk Bandar Kuala Lumpur untuk apa-apa tuntutan, kerosakan, kerugian, tindakan atau prosiding yang boleh diambil terhadapnya yang disebabkan oleh dan akibat daripada kerjatanah tersebut. Nama dan Alamat Juruperunding (DALAM HURUF BESAR) Nombor Telefon : Tarikh : . * Sila rujuk kepada kategori-kategori kerjatanah kecil seperti yang dinyatakan dibelakang muka surat ini.

    Tandatangan

    dan

    Sil

  • MukaSurat2/2

    BORANG JPIF 2 (dahulunya BORANG JKA 2)

    Pindaan April 2014

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    (Undang-undang Kecil 3)

    Kerjatanah Kecil

    1. Mengorek untuk landskap tanpa struktur sedalam tidak melebihi tiga meter.

    2. Mengorek untuk menanam atau membantun pokok-pokok atau tiang-tiang sedalam tidak melebihi tiga meter.

    3. Mengorek untuk pembinaan lurang dan memasang paip sedalam tidak melebihi tiga meter.

    4. Mengorek untuk lubang asas tapak tidak melebihi tiga meter kali tiga meter untuk bangunan kediaman yang sekurang-kurangnya tiga meter jauh dari sempadan dan tidak melebihi tiga meter ke dalam.

    5. Mengorek untuk asas tapak yang tidak melebihi tiga meter ke dalam jikalau pengorekan itu bukan untuk maksud pembinaan tingkat bawah tanah dan di situ tidak ada bangunan di harta bersebelahan.

    6. Mengorek dalam tapak tidak melebihi tiga meter ke dalam dan melebihi tiga meter jauh dari sempadan dan untuk pengorekan itu cerucuk tidak dikehendaki.

  • MukaSurat1/2

    BORANG JPIF 3

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    Pengesahan Perlantikan Jurutera Perunding

    Pengarah,JabatanPerancanganInfrastrukturSaya/kami dengan ini mengesahkan bahawa saya/kami telah dilantik sebagai Jurutera Perunding yang bertanggungjawab bagi menyelia kerja - kerja pembinaan bagi projek tersebut di bawah ini. TajukProjekSelaras .dengantajukdiataspelan/ .PerintahPembangunan/ ............permohonanOSC .Kerjakerja:*KerjaTanah/Jalan&Perparitan/PembentungPintuMasuk/LampuJalanTandatangan(JuruteraPerunding) :NamaPenandatangan :Tarikh :SilJuruteraProfesionaljikaboranginidikemukakanolehJuruteraPerundingNama&Alamat ..........................lengkapdengan .poskodJurutera .Perunding .*Batalyangmanatidakberkaitan

  • MukaSurat2/2

    BORANG JPIF 3

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    Pengesahan Perlantikan Jurutera Perunding

    Pengarah,JabatanPerancanganInfrastrukturSaya / kami pemilik / pemaju projek tersebut di muka surat 1 mengesahkan bahawa Jurutera Perunding tersebut telah dilantik untuk bertanggungjawab bagi menyelia kerja-kerja pembinaan projek tersebut. Saya / kami dengan ini berjanji seperti berikut: 1. Pegawai-pegawai dari Jabatan tuan berhak untuk memasuki pada bila-bila masa yang munasabah untuk memeriksa kerja-kerja dan bahan-bahan binaan ditapak di mana kerja tersebut dijalankan. 2. Saya / Kami secara bersama-sama dan berasingan dengan Jurutera Perunding akan bertanggungjawab ke atas kerosakan harta benda dan lain-lain akibat dari kerja pembinaan tersebut. Tandatangan(Pemilik/Pemaju) :NamaPenandatangan :....Tarikh :.Nama&Alamat ..........................lengkapdengan .poskodPemilik/ .Pemaju .PERHATIAN1. Kegagalan pihak tuan mengisikan borang ini dengan butirbutir lengkap dan tepat akan

    melambatkanproseskelulusanpelanyangdikemukakanolehpihaktuan.

    2. Pastikan penandatangan bagi pihak Pemilik/Jurutera Perunding di dalam borang ini adalahsama/selarasdiataspelanpelan.

  • BORANG JPIF 7 (dahulunya BORANG KT1)

    Pindaan April 2014

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    Kiraan Yuran Kerja Tanah

    *Tajuk Projek :

    ..........................................................................................................................................................

    ..........................................................................................................................................................

    ..........................................................................................................................................................

    ..........................................................................................................................................................

    ..........................................................................................................................................................

    1. KERJATANAH AM 3. KIRAAN YURAN KERJA TANAH

    Keluasan tapak / lot

    **Hektar i) Kerjatanah am RM 50.00 untuk setiap hektar atau setiap sebahagian daripadanya. (bayaran minima RM 50.00)

    RM

    2. KERJATANAH TERLIBAT

    Isipadu tanah korekan

    Meterpadu (m)

    Saya dengan ini bertanggungjawab dan mengesahkan bahawa segala butir-butir yang diberikan di sini adalah benar dan tidak diseleweng.

    ... Tandatangan dan Sil Jurutera Profesional

    ii) 13 sen bagi setiap meterpadu tanah

    yang terlibat. (bayaran minima RM 50.00)

    __________ m x RM 0.13 =

    RM

    JUMLAH YURAN ( i ) + ( ii )

    RM

    *Borang ini hendaklah diisi oleh Jurutera Perunding Profesional bagi cadangan pembangunan yang dinyatakan. **1 Hektar = 2.471 Ekar

  • AKTA JALAN, PARIT DAN BANGUNAN 1974

    UNDANG-UNDANG KECIL KERJATANAH ( WILYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR ) 1988

    Borang B

    NOTIS MEMULAKAN KERJATANAH ( Undang-undang kecil 5(4) )

    hb. , 200

    Datuk Bandar Kuala Lumpur,

    Saya memberi notis bahawa selepas tamat tempoh empat hari dari tarikh notis ini diterima saya bercadang untuk memulakan kerjatanah iaitu :

    ..

    ..

    .....

    atas lot/Lot-lot....

    Seksyen/Mukim..

    Jalan....

    bagi......

    menurut pelan yang diluluskan No : ..

    Bertarikh : ..

    ..

    Jurutera yang mengemukakan

    Nama : ...

    Profession : ...

    Alamat : ..

    No. Pendaftaran Lembaga Jurutera Jurutera :

  • DI SEMAK :DI SEMAK :

    DI PERIKSA :DI PERIKSA :

    TARIKH :TARIKH : 13/02/201213/02/2012

    MOHAMED FAIRUZMOHAMED FAIRUZ

    DETAILS FOR WASH TROUGH

    45Diagr45/Yus/2002Diagr45/Yus/2002

    TAJUK LUKISAN:TAJUK LUKISAN:

    CROSS SECTION X - X

    - BEA ( N s)I M 6 o . E1 O M S BAR @ 3 c/c WELD D

    BTO TOP OF I - EAM

    LGROUND EVEL

    1 : 30

    1 - 051 0 THK M SS CONC.5 A

    591

    : 3 T K I KW LL1 H BR C A

    SECTION C - C

    1 0 THK 1:3 MAS C N .5 :6 S O C

    113 4 725113

    11 32615

    75

    491

    50

    WT. .LM R 3 /.S BA @ c c

    E E O T PW LD D T O

    F EO B AM

    AWASHING ARE

    7 - 2 0

    Y Y

    X

    X

    C C

    PLAN

    LONGITUDINAL SECTION Y - Y

    DIR C IO O R FF CE T N F T A I

    C N R T P EMENO C E E AV T C N R TE P VEMENO C E A T

    WA H G R A 2 - 0S IN A E 7

    ( m9 )

    - I BEAM

    STE L PL TE ( /8 THICK M.S PLA E)E A 1 T

    T K C N B SE :36 H . O C A 1 :6

    R IN O C D H LD H 210E F R E WIT WE MES

    HAR C RD O E

    1 0

    3 -

    0

    M R 3 / D D1 O .S BA @ c c WEL E

    O P I ET TO OF - B AM

    DI SEDIAKAN

    DI LUKIS :

    DI SEDIAKAN

    DI LUKIS :

    PJT HJ. YUSOFPJT HJ. YUSOF

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR

    PJT HJ. YUSOFPJT HJ. YUSOF

    JPIF/STD/016

    NOTES :-

    1. JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR STANDARD

    DRAWING ARE FOR INFORMATION ONLY.

    2. REQUIRED DETAILED ENGINEERING DRAWINGS SHOULD

    BE DONE ACCORDINGLY TO THE SITE CONDITION.

    3. ALL CONSTRUCTION DRAWINGS MUST BE APPROVED BY

    SUPERINTENDING OFFICER BEFORE COMMENCEMENT

    OF WORKS.

    NOTES :-

    1. JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR STANDARD

    DRAWING ARE FOR INFORMATION ONLY.

    2. REQUIRED DETAILED ENGINEERING DRAWINGS SHOULD

    BE DONE ACCORDINGLY TO THE SITE CONDITION.

    3. ALL CONSTRUCTION DRAWINGS MUST BE APPROVED BY

    SUPERINTENDING OFFICER BEFORE COMMENCEMENT

    OF WORKS.

    B.Eng (Hons), M.Sc (Eng.), MIEM, P.Eng

    TIMBALAN PENGARAH KANAN

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    B.Eng (Hons), M.Sc (Eng.), MIEM, P.Eng

    TIMBALAN PENGARAH KANAN

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    IR K. NANTHAKUMARIR K. NANTHAKUMAR IR. WAN SENG K.M.WIR. WAN SENG K.M.W

    NO. SYIT:NO. SYIT: JUMLAH SYIT:JUMLAH SYIT:

    NO. LUKISAN:NO. LUKISAN:

    B.Sc (Hons) M.I.E.M., P. Eng

    PENGARAH

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    B.Sc (Hons) M.I.E.M., P. Eng

    PENGARAH

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

  • DI SEMAK :DI SEMAK :

    DI PERIKSA :DI PERIKSA :

    TARIKH :TARIKH : 14/02/201214/02/2012

    MOHAMED FAIRUZMOHAMED FAIRUZ

    KERJA-KERJA MEMASANG HEAVY DUTY INTERLOCKING

    CONCRETE PAVING BLOCKS DI PINTU KELUAR/MASUK

    TAPAK PEMBANGUNAN.46

    Diagr46/Yus/2002Diagr46/Yus/2002

    TAJUK LUKISAN:TAJUK LUKISAN:

    PLAN

    150004000 51 000 004 0

    E ISTINX G

    O DR AI IEX ST NG

    DROAEXISTING KERB AND

    CHA N L BL C SN E O K

    X T G E B DE IS IN K R AN

    H N EL O KSC A N BL C

    P NT KELUAR / MAS KI U U

    DI TAPAK EMBI A N P N A

    NEW PREMIX060 0

    Y

    Y

    XX

    W SHA

    T O GR U H

    LC

    S A )(NOT TO C LE

    SECTION Y - Y(NOT O SC LET A )

    0 m O C E E8 m C N R T

    P B C SAVING LO K

    m SAN B D IN30 m D E D G

    IS IN O VEX T G R AD LE EL

    40 0mm0

    N W LAYE OF SP ALTIE R A H C

    C N R T P EMIXO C E E R110

    21 x 00 x 1000 1

    EDGE RESTRA NTI

    80 m C N R TEm O C E

    PAVING BLOCKS

    3 m S ND BE D N0m A D I G K10mm THIC

    P M R REX OXY O TA

    ( E R Q I DPRIM R E U RE )

    SECTION X - XO S(N T TO CALE)

    80 mm

    3 m0m

    DI SEDIAKAN

    DI LUKIS :

    DI SEDIAKAN

    DI LUKIS :

    PJT HJ. YUSOFPJT HJ. YUSOF

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR

    PJT HJ. YUSOFPJT HJ. YUSOF

    JPIF/STD/017

    NOTES :-

    1. JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR STANDARD

    DRAWING ARE FOR INFORMATION ONLY.

    2. REQUIRED DETAILED ENGINEERING DRAWINGS SHOULD

    BE DONE ACCORDINGLY TO THE SITE CONDITION.

    3. ALL CONSTRUCTION DRAWINGS MUST BE APPROVED BY

    SUPERINTENDING OFFICER BEFORE COMMENCEMENT

    OF WORKS.

    NOTES :-

    1. JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR STANDARD

    DRAWING ARE FOR INFORMATION ONLY.

    2. REQUIRED DETAILED ENGINEERING DRAWINGS SHOULD

    BE DONE ACCORDINGLY TO THE SITE CONDITION.

    3. ALL CONSTRUCTION DRAWINGS MUST BE APPROVED BY

    SUPERINTENDING OFFICER BEFORE COMMENCEMENT

    OF WORKS.

    B.Eng (Hons), M.Sc (Eng.), MIEM, P.Eng

    TIMBALAN PENGARAH KANAN

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    B.Eng (Hons), M.Sc (Eng.), MIEM, P.Eng

    TIMBALAN PENGARAH KANAN

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    IR K. NANTHAKUMARIR K. NANTHAKUMAR IR. WAN SENG K.M.WIR. WAN SENG K.M.W

    NO. SYIT:NO. SYIT: JUMLAH SYIT:JUMLAH SYIT:

    NO. LUKISAN:NO. LUKISAN:

    B.Sc (Hons) M.I.E.M., P. Eng

    PENGARAH

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    B.Sc (Hons) M.I.E.M., P. Eng

    PENGARAH

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    CAS -I -S U SL BT N IT A

    A UTA

    EAVY D T S E L PL T H U Y T E A E

  • DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR

    PROJEK :

    PEMBORONG :

    TELEFON :

    ALAMAT :

    PROJECT SIGNBOARDNOT TO SCALE

    EXISTING GROUND LEVEL

    600 x 600 ( 1 : 3 : 6 )

    CONCRETE FOUNDATION

    JABATAN

    CADANGAN

    PEMBORONG

    ALAMATDEWAN

    N

    LETTERING - BLACK BACKGROUND - WHITE

    75

    125

    100

    60

    100 x 50 HARDWOOD

    EXISTING GROUND LEVEL

    60

    0

    100 x 50 HARDWOOD

    75

    16

    50

    13

    50

    50

    WID

    E W

    OO

    D P

    LA

    NK

    (E

    AC

    H)

    11

    50

    50

    WID

    E W

    OO

    D P

    LA

    NK

    (E

    AC

    H)

    600600 12001200

    11502450

    3600

    19 THICK

    PLYWOOD

    15

    0

    50

    TARIKH MULA : TARIKH SIAP :

    PENGARAH,

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    TAJUK LUKISAN:TAJUK LUKISAN:

    DETAILS FOR PROJECT SIGNBOARDDETAILS FOR PROJECT SIGNBOARD

    5050

    DI SEDIAKAN:DI SEDIAKAN:

    DI SEMAK:DI SEMAK:

    MOHAMED FAIRUZMOHAMED FAIRUZ

    DI PERIKSA:DI PERIKSA:

    TARIKH:TARIKH: 14.02.201214.02.2012

    PJT HJ. YUSOFPJT HJ. YUSOF

    Diagr50/Yus/2003Diagr50/Yus/2003

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR

    PJT HJ. YUSOFPJT HJ. YUSOF

    JPIF/STD/021

    NOTES :-

    1. JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR STANDARD

    DRAWING ARE FOR INFORMATION ONLY.

    2. REQUIRED DETAILED ENGINEERING DRAWINGS SHOULD

    BE DONE ACCORDINGLY TO THE SITE CONDITION.

    3. ALL CONSTRUCTION DRAWINGS MUST BE APPROVED BY

    SUPERINTENDING OFFICER BEFORE COMMENCEMENT

    OF WORKS.

    NOTES :-

    1. JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR STANDARD

    DRAWING ARE FOR INFORMATION ONLY.

    2. REQUIRED DETAILED ENGINEERING DRAWINGS SHOULD

    BE DONE ACCORDINGLY TO THE SITE CONDITION.

    3. ALL CONSTRUCTION DRAWINGS MUST BE APPROVED BY

    SUPERINTENDING OFFICER BEFORE COMMENCEMENT

    OF WORKS.

    B.Eng (Hons), M.Sc (Eng.), MIEM, P.Eng

    TIMBALAN PENGARAH KANAN

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    B.Eng (Hons), M.Sc (Eng.), MIEM, P.Eng

    TIMBALAN PENGARAH KANAN

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    IR K. NANTHAKUMARIR K. NANTHAKUMAR IR. WAN SENG K.M.WIR. WAN SENG K.M.W

    NO. SYIT:NO. SYIT: JUMLAH SYIT:JUMLAH SYIT:

    NO. LUKISAN:NO. LUKISAN:

    B.Sc (Hons) M.I.E.M., P. Eng

    PENGARAH

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    B.Sc (Hons) M.I.E.M., P. Eng

    PENGARAH

    JABATAN PERANCANGAN INFRASTRUKTUR

    3 GARIS PANDUAN KERJA TANAH 20143 GARIS PANDUAN KERJA TANAH 20143 GARIS PANDUAN KERJA TANAH 20143 GARIS PANDUAN KERJA TANAH 20143 GARIS PANDUAN KERJA TANAH 20143 GARIS PANDUAN KERJA TANAH 2014a) BORANG BARU JPIF 1b) BORANG BARU JPIF 2c) BORANG BARU JPIF 3d) BORANG JPIF 7Borang B kerja tanah

    Standard Kerja Tanah1: Cover Page2: List ContentsPage 3Page 4Page 5Page 6Page 7Page 8Page 9Page 10Page 11Page 12Page 13Page 14Page 15Page 16Page 17Page 18Page 19Page 20Page 21Page 22Page 23Page 24Page 25Page 26Page 27Page 28Page 29Page 30Page 31Page 32Page 33Page 34Page 35Page 36Page 37Page 38Page 39Page 40Page 41Page 42Page 43Page 44Page 45Page 46Page 47Page 48Page 49Page 50Page 51Page 52Page 53Page 54Page 55Page 56Page 57Page 58Page 59

    Borang JPIF 1Borang JPIF 2Borang JPIF 3Borang JPIF 7