penjagaan kesihatan gigi

Post on 19-Jul-2016

153 Views

Category:

Documents

9 Downloads

Preview:

Click to see full reader

DESCRIPTION

Penjagaan Kesihatan Gigi

TRANSCRIPT

PENJAGAAN KESIHATAN GIGI

Baca dan fahami petikan di bawah.

Penjagaan gigi adalah sebahagian daripada amalan penting kanak- kanak. Setiap kanak-kanak perlu mendapatkan rawatan pergigian dan perlu dipraktikkan dari awal lagi. Penjagaan gigi perlu diamalkan sebagai suatu rutin kebersihan peribadi. Kanak-kanak perlu menggosok gigi dengan cara yang paling berkesan untuk menghindari plak.

Amalan menggosok gigi perlu dimulakan pada peringkat gigi susu lagi. Kerosakan gigi dapat dikawal dengan menggosok gigi sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Nasihat kanak-kanak agar tidak mengambil makanan manis seperti gula-gula dan coklat dengan banyak untuk menghindarkan kerosakan gigi.

Galakkan kanak-kanak untuk menggosok gigi selepas makan. Kanak- kanak berhak mendapat pendedahan pada peringkat awal agar mereka tahu betapa pentingnya penjagaan gigi.

Penjagaan kebersihan gigi1)..........................................................................2)..........................................................................3)..........................................................................4)..........................................................................5)..........................................................................

JawapanMenggosok gigi sekurang-kurangnya

tiga kali sehariAmalan menggosok gigi perlu

dimulakan pada peringkat gigi susu lagi

Elakkan daripada makan makanan manis

Menggosok gigi selepas makan.Memberi pendedahan kepada kanak-

kanak tentang perlunya mengggosok gigi

Pilih makanan yang baik untuk kesihatan gigi

Baik Tidak Baik

Baik Tidak Baik

Baik Tidak Baik

Baik Tidak Baik

Baik Tidak Baik

Baik Tidak Baik

Penjagaan

kebersihan gigi

Sudahkan anda menggosok gigi pada hari ini???

top related