latihan corak, nada dan aliran

Post on 25-Jul-2015

320 Views

Category:

Education

6 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

Sajak Kita akan Pulang

Latihan Corak, Nada dan Aliran

Pelajar dikehendaki meneka perkataan yang berdasarkan kepada klu yang diberikan dan menjawabnya/mengisi di petak yang disediakan di bawah.

1 E4R

2 D 5i

3H

MENURUN

1. MENURUN

Corak sajak ini ialah E________ kerana sajak ini memperingatkan manusia untuk mengingatkan tentang kematian yang pasti ditempuh oleh setiap orang dan memastikan diri dalam keadaan bersedia dengan amalan.

2. MELINTANG

Aliran Sajak ini D________ kerana sajak ini memberi pengajaran kepaa manusia untuk tidak leka dalam urusan duniawi sahaja malah harus memikirkan bekalan yang dibawa apabila tiba hari kematian.

3. MELINTANG

Nada sajak ini ialah H_______. Ini tebukti, dalam rangkap pertama baris 5 dan 6, 'khabar yang meyakinkan pasti digenggam erat' dan dalam rangkap kedua baris 4 dan 5, ' pasti kita hidup di dalamnya membuat perkiraan'.

4. MENURUN

1

Sajak ini beraliran R________ kerana peristiwa kematian itu adalah satu kejadian yang lumrah berlaku dengan kehidupan manusia yang pasti berlaku kepada siapa saja tanpa mengira umur dan keadaan.

5. MENURUN

Sajak ini juga beraliran I_______ kerana sajak ini mengingatkan kita tentang kematian yang pasti akan ditempuhi dan bersedia dengan takwa untuk menghadapi kematian. Setiap amalan yang baik akan mendapat balasan yang setimpal daripada Allah S.W.T.

Nama : _______________________________

Tahun: _______________________________

2

top related