fakta terbabit - coremik dan kekeliruan di kalangan ma syarakat mutakhir ini ialah berkai tan...

Post on 25-Feb-2020

12 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

Pelajar tak endah sejarahmudah diseleweng fakta

Penulis ialah Ketua Bahagianperancangan Korporat UniversitiPutra Malaysia (UPM)

menguji kecerdikan mereka mengenaisejarah negara, pastinya ia lebih men­jurus kepada rumusan mengecewakandan membimbangkan kita.

Saya berani menyatakan kebanya­kan anak muda sekarang langsungtidak mengetahui fakta dan peristiwapenting membabitkan sejarah negaraseperti nama pejuang kemerdekaan.

Misalnya, masih ada yang tidak ta­hu siapa Tunku Abdul Rahman, tidaktahu tarikh penting seperti bila Ta­nah Melayu diserang Jepun, kejadianberdarah Bukit Kepong serta tahapkezaliman komunis yang cukup me­ngerikan.

Mereka bukan saja tidak tahu, ma­lah merekajuga tidak mahu mengam­bil tahu atas alasan tidak perlu dantidak membawa apa-apa manfaat ke­pada mereka. Jelas mereka masih ti­dak memahami kepentingan untukmenghayati sejarah negara sendiri.

Mereka lebih berminat untuk me­numpukan perhatian kepada masa

depan kerjaya, keluarga

~ dan kewangan berban­~ ding masa depan negarakita. Satu perkara yangmereka lupa ialah segalaperancangan masa de­pan mereka itu akanhancur dan musnah an­dai masa depan negaratidak terus dipelihara.

Akibatnya juga mere­ka mudah leka dan tidakkisah mahupun peduliandai fakta penting se­jarah negara diputar be­lit pihak tertentu. Malahlebih malang lagi akibatkecetekan ilmu menge­nai sejarah negara me­reka mudah terpenga­ruh dan terus memper­

cayai penyelewengan fakta terbabit.Generasi muda ini belum melihat

subjek sejarah sebagai suatu ilmupenting kepada mereka. Persepsi ba­haya ini perlu dibendung dan diatasidengan segera demi membentuk ge­nerasi masa depan yang mampumempertahankan tanah air kelak.

Dalam hal ini kita sangat setujudengan pandangan Menteri Penera­ngan, Komunikasi dan Kebudayaan,Datuk Seri Dr Rais Yatim yang me­nekankan pengajaran sejarah di se­kolah amat penting agar fakta dannaratif sejarah yang betul disebar dandiajar tanpa prasangka atau putarbelit luaran.

Penekanan semeinangnya wajardiberikan pada peringkat sekolah.Kita tidak mahu mereka hanya mem­baca dan menghafal untuk lulus pe­periksaan semata-mata dan akhir­nya akan lupa dengan segera segala­apa dihafal sejurus selepas peperik­saan tamat.

Apa yang penting ialah tahap peng­hayatan mereka yang diharap ber­kekalan selama-lamanya dalam sanu­bari mereka yang kemtidian diharap­kan dapat diperturunkan kepadagel\erasi selepas merdeka.

Malah lebih

malang lagi akibatkecetekan ilmu

mengenai sejarahnegara merekamudah

terpengaruh danterus mempercayaipenyelewenganfakta terbabit__ .w

Oleh Noor MohamadShakil Hameed

.M UTAKHIR ini, isu berkaitan se-jarah negara mula menarikperhatian dan minat khalayak apa­bila ada pihak tertentu yang cubamemutar-belit dan mengemukakanfakta mengelirukan berkaitan seja­rah negara mengikut tafsiran masing­masing.

Mereka mungkin melakukan iniuntuk kepentingan mereka, di sam­ping ada yang mengemukakan faktabaru mengenai sejarah negara kita.

Kupasan mengenai sesuatu faktamengikut persepsi sendiri demi me­nyokong ideologi tertentu menyebab­kan fakta sebenar semakin tenggelamdan cuba dilenyapkan. Akibatnyarakyat terutama generasi muda yangtidak melalui zaman kemerdekaandan pembentukan negara semakin ke­liru dan tidak mampu menepis ma­hupun membezakan antara faktayang betul dan salah.

Lebih malang lagiapabila kita hanya ber­gantung harap pada bu­ku sejarah diajar di se­kolah semata-mata bagimengajar anak kita me­ngenai sejarah negaraini. Ini menyebabkanhanya pelajar minatmembaca dan mengha­fal mampu mempelajaridan memahami sejarahnegara dengan betuldan membawanya ber­sama sehingga ke alamdewasa.

Sebaliknya, kebanya­kan pelajar sekarang ti­dak begitu berminatmempelajari mata pela­jaran berbentuk fakta dan banyakmembaca.

Antara isu berkaitan sejarah ne­gara yang mula mencetuskan pole­mik dan kekeliruan di kalangan ma­syarakat mutakhir ini ialah berkai­tan sejarah kemerdekaan negaramembabitkan penafian terhadap ke­kejaman komunis dan kehebatan pah­lawan negara, persoalan mengenaipembentukan kontrak sosial oleh pe­mimpin politik dan pejuang kemer­dekaan daripada pelbagai kaum yangsanggup berkorban untuk masa de­pan negara, status penjajahan TanahMelayu, polemik kewujudan HangTuah serta cabaran terhadap kandu­ngan perlembagaan negara.

Ini antara perkara dan peristiwapenting membabitkan sejarah kemer­dekaan dan pembentukan negara ki­ta. Bagi generasi hari ini, merekatidak berpeluang meniti zaman yangpenuh mencabar itu, sebaliknya ha­nya mampu membaca dan mengeta­huinya melalui bahan bacaan sepertibuku sejarah di samping melalui ma­ta pelajaran sejarah diwajibkan disekolah.

Sejauh malia generasi muda seka­rang berminat dengan sejarah negara,ini satu persoalan subjektif dan sukardigambarkan. Malah, jika pada hari inikita membuat kajian terhadap sekwn­pulan anak muda zaman ini untuk

top related