buah naga pelik tapi baik - doa.gov.my download images/55c8792d92568.pdf · masuk ke negara di asia...

Post on 11-Apr-2019

220 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

^VVr

Buah naga "pelik tapi baikOlth Faizatul Farlin Farush Khanffarlin@mediaprima.com. my

Buah naga bukan saja mem-punyai fizikal yang pelik,tetapi warnanya yang merahjarnbu terang keunguan jugasering menarik perhatian,selain banyak digunakansebagai pewarna semula jadidalam makanan.

Ia dikatakan berasal dariAmerika Selatan dan dibawamasuk ke negara di AsiaTcnggara seperti Malaysia,Indonesia, Taiwan, Thailand,Sri Lanka, Bangladesh danVietnam.

Rasanya yang masammanis dengan isi berbiji se-memangnya lazat dan mem-buka selera. la juga tergolongdalam makanan terbaik danmcmpunyai rnanfaat kesi-hatan yang besar kepada tu-buh.

Kebaikan buah nagayang juga dikenali seba-gai 'acanthocereus' mampumenguatkan ingatan, ahti-kanser, mengawal gula da-lam darah dalam kalanganpenghidap kencing manis,aniioksidan dan mampumembantu mempercepal-kanlukasembuh.

Kandungan antioksidanyang tinggi juga bermak-na setiap sol di dalam tubuh

t*

.Mfc rf^ J "tyx!f — <*jJ^aP „ ^ *

j/A . *•

f f. - . j*._ i ^

mendapal perlindungandaripada radikal bebas, seterusnya melindungi diridaripada masalah penuaanpramatang.

Ia kaya air, vitamin C,kalsium, vitamin A, serat,zat besi, vitamin Bl dan B2,protein dan fosforus. Kan-dungan vitamin dan seratyang tinggi membantu me-ningkatkan imun tubuh ke-rana ia memelihara sistempencemaan.

Selain membantupenghadaman, buah nagajuga menggalakkan per-tumbuhan probiolik yangbaik untuk usus. Lebih me-1

narik, dalam satu kajianyang dijalankan, buah nagadidapati mampu mengawalkadar gula dalam darahbagi pesakit diabetes tahapdua.

Pengambilan buah itusecara konsisten mampumengelak pertumrjuhan selkanser yang disebabkan olchradikal bebas kerana ia kayadengan zat mineral dan seratyang membantu pengha-daman, membuang toksinserta membersihkan usus. lamampu meneutralkan ba-han toksik seperti besi beratselain melawan penyakitasmadanbatuk.

Bagi mereka yang memiliki kadar kolesterol yang

tinggi, buah ini mampumengurangkannyakt

^^jljl. rana ia kaya dengan^^R ^ flivanoid \ang

** W sudih tc rbuktim c m p u n y a i

1 tsan positif* H"\ li igi melavnn

naga membantu mcmpcr-cepatkan penyembuhanluka, mcningkatkan se-lera makan, memperbaiId penglihatan, membantumengurangkan berat badanserta meningkatkan keupa--yaandaya ingatan.

Rasanya yang iazatmeinbuka selera sesiapasaja dan ia boleh dimakan 4

begitu saja tanpa dima-sak atau dijadikan bahanmasakan.

Selain dijadikan minu:man atau dicampur ke da^lam pastri dan kek, buahnaga juga boleh dijadikansnek sihat untuk mcnontontelevisyen atau mengalasperut sementara menungguhidangan utama. Buah nagajuga boieh dijadikan jem,puri dan salad.

Malah wanita mengan-dung dan menyusukan anakboleh mendapatkan banyakzat penting daripada buahnaga apahila ia dimasukkarike dalam menu harian. Iabukan saja memiliki kan-dungan nutrien yang cukuptetapi membantu men-yokong pertambahan beratbadan secara sihat untuk ibumengandung.

Kandungan vitamin Cyang tinggi penting kcpa-da ibu mengandung supa-ya kesihatan gusi, gigi danpertumbuhan tu lang bayidalam kandungan terpeli-hara. Buah naga boleh men-jadi sumber tenaga yang baikmemandangkan ia sumbej-karbohidrat sena lemak si-hat.

Isi buah .naga mempu-• nyai banyak biji hitam kecildan bolch dimakan. Biji itumengandungi kandungankccil lemak yang lidak tepudan ia berranggungjawabmeningkatkan kolesterqjbaik dan menyingkirkan ko-lesterol tidak baik daripadabadan.

top related