boleh dicegah - corepemakanan sihat anjuran yakult di kuala lumpur, baru-baru ini. sakitperut...

Post on 13-Jan-2020

20 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

bolehdicegah" Ambil makanan kayo serat,

banyakkan bersenam

Pemakanan salah ter-masuk pengambilanlemak berlebihan se-

lain kurang serat . adalahfaktor penyumbang utamapeningkatan risiko kanserkolon atau kolorektal.

Malah, penyakit ini di-akui yang ketiga palingbanyak menyerang dalamkategori barah membawamaut. Serangan inijuga yangkedua di dunia menyebab-kan kematian. .

Kajian awalrnendapati"punca utama kematian ialah

disebabkan amalan gayahidup tidak sihat, pengambi-Ian alkohol dan merokok.

Pensyarah Kanan yangjuga pakar Toksikologi Ma--kanan, Fakulti Sains danTeknologi Makanan, Uni-versiti Putra Malaysia, DrAhmad Faizal Abdull Razis,berkata kanser kolorektalbermula dalam rektum iaitubahagian hujung usus besar.

Bahagian berkenaankata beliau, menyimpanbahan _buangan sebelumdikeluarkan sebagai najis itusukar menunjukkan seba-'rang gejala serangan padaperingkat awal. .

Namun, katanya, apabilapolip semakin membesarseterusnya bertukar menja-

di tumor, keadaan itu akanmenyekat laluan usus hinggamenyebabkan berlaku pen-darahan.dan ia dikenal pastiantara gejalakanser.

Perubahan amalanbuang air besar"Penghidap akan mengala-mi gejala antaranya sukarmembuang air besar atausembelit, malah ada yangtidak membuang air besardalam tempoh sebulan.

"Sekiranya berjaya mem-buang air besar, akan adatitisan darah dengan kadaryang banyak bersama najis.Ini disebabkan kebanyakantumor akan .berdarah danjika ia terbentuk dalamkolon, ia berupaya menge-ringkan darahr katanya.

Dr Ahmad Faizal berka-ta demikian pada kuliahsingkatnya sewaktu KempenKesedaranKanser 2016: Kese-

- I

/

daran Mengenai Pencega-han Kanser Usus MenerusiPemakanan Sihat anjuranYakult di Kuala Lumpur,baru-baru ini.

Sakit perut berpanjanganpula kata beliau, menan-dakan berlaku komplikasiseperti kebocoran, namunjangan abaikan jika tabiatbuang air besar anda beru-bah. ,

Gejala lain termasukkelesuan yang tidak diketa-.hui puncanya selain penu-runan berat badan secaramendadak. Jikaanda men-galami gejala ini, dapatkanpemeriksaan doktor dengansegera.

nah menanggung derita '. dari Jepun dalam penyeli-barah payudara, ovari atau .dikannya membuktikan.uterus juga berisiko 'menda- secara saintifik, dapat me-pat serangan ini. - ngurangkan risiko kanser

Faktor lain termasuk kolon.obesiti iaitu berat bad an Hasil penyelidikan beliauberlebihan danmereka yang -jugadisahkan pakar ususkurang aktif'bersenam turut dari negara berkenaan, Drdisenaraikan antara golo- Hideki Ishikawa.ngan yang terdedah dengan Minuman probiotik inikanser ini. berkesan menjaga kesiha-

.tan perut dan mampu ber-tahan ketika melalui sistempencernaan. Minuman iniberupaya dihubungkandengan epitelium dan kolon,'menjadi medium yang men-gekalkan daya tahan badan.

Amalan ini bermanfaatdengan kandungan nutriendi dalamnya menerusi diet. yang normal, tidak pato-genik dan bertoksik selainbersifat antiradang sertamutagenik.

inembekalkan vitamin B.Khasiat itu banyak dipero-leh dalam sayuran sepertibayam dan brokolijuga baikuntuk kesihatan usus," kata-nya.

Punca awal serangankanserususMenurut Dr Ahmad Faizal,kebanyakan barah kolonbermula dengan polip,Ketumbuhan bukan kanserberkenaan tumbuh padadinding usus besar dengansesetengahnya boleh beru-bah menjadi barah. Bahagi-an yang dikenal pasti polip,bertapak perlu dibuang mes-kipun tidak bahaya.

"Merokok mampu me-ningkatkan risikopembentu-

. kan polip dan tabiat iniperlu dihindari, " katanyaturut menyebut golongan

sihat dan seimbang. Sajian berumur 40 tahun ke atasseimbang .yang ...di&\WEkaa-Iebih terdedah kepada risikoantaranya pengambilan menghidap barah yang men-lebih sayur-sayuran, sajian gundang maut ini.tinggi serat, buah-buahan _Selain itu, sejarah kelu-dan bijirin penuh. Pengam- arga yang pernah disahkanbilan air mencukupi disaran menghidap kanser kolo-selain amalan minum susu ..rektal juga berisiko tinggikultur. mengalami penyakit sarna,

Pengambilan susu kultur manakala wanita yang per-dalam diet harian dengan ',~ekerapan dua kali seharimembantu mengurangkan

. risiko serangan pembetukankanser kolon.

DrAhmad Faizal berkata,probiotik yang terkandungdalam minuman berkenaanberupaya mengurangkanrisiko serangan.

Beliau berkata, penggunadisaran mengubah tabiatpemakanan deriganmenum-pukan pengambilan sajianmengandungi serat yangtinggi. '

"Pengambilan sayur-sayu-ran digalak kerana kandu-ngan asid folik di dalamnya

lKhasiatmlnumari~aya probiotikPengambilan minumanmengandungi probiotikmampu menjaga kesihatanusus. Jadikan minumanprobiotik amalan harian.Probiotik tidak mampukekallama dalam usus danperlu diambil secara kerapbagi melindungi kesihatanperut ..

Pengasas minuman ber-khasiat itu, DrStrain Shirota

INFO +

Tanda'awalserangan 'Pengambilan karbohl-drat yang disarankan

-0 Tabiat buang bagi setiap sajian ,air berubah. adalah segenggam

0 Kurang selera makan. -saiz tangan saja..0 Penurunan berat 0 tebihkan pengambilan

badan berlebihan. sayuran, buah-buahan0 Letih keterlaluan serta kekacang yang

diakui kaya kandungan.Tippemakanan antioksidan dan serat.mengurangk~n risiko 0 Hadkan pengambilankai1serkolorektal daging, makanan

dan rninurnan yang'0 Kurangkan pengam- . sudah diproses.

bilan lemak. Pilih ikan 0 Amalkan pengambilanstim menggantikan ,probiotik. Bakteria

. ikan goreng. - hidup membantu0 Makandengan saiz meningkatkan

hidangan sederh~na. sistem imuniti.;"r

+

top related