adab sebelum makan dan selepas makan

Click here to load reader

Post on 04-Jul-2015

393 views

Category:

Documents

1 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

Adab sebelum makan dan selepas makan.Perancangan Sebelum Pengajaran Sukatan Pelajaran: 1.2.3. Adab sebelum makan dan selepas makan. Deskripsi Pelajaran Hari Ini: Belajar cara adab sebelum makan dan selepas makan dengan betul. Objektif: 1. Dapat mengamalkan cara makan yang betul. 2. Peka tentang peraturan makan mengikut budaya tempatan. 3. Mengikut tata tertib cara makan yang betul. Kemahiran Sedia Ada: Berkeupayaan makan tanpa bantuan. Analisis Tugasan/Konsep Pembelajaran: 1. Membasuh tangan cara yang betul. 2. Duduk dengan cermat di meja makan. 3. Baca doa sebelum makan. 4. Makan dengan senyap sama ada menggunakan tangan, sudu dan garpu. 5. Ambil makanan yang hampir terlebih dahulu. 6. Habiskan makanan dalam pingan sendiri. 7. Basuh tangan selepas selesai makan. 8. Cuci pinggan atau mangkuk yang digunakan. 9. Susun semula di tempat yang di khaskan 10. Kemas semula meja dan kerusi. Bahan Bantu Mengajar: Pinggan, mangkuk, piring, sudu, garfu, gelas, kad perkataan, kad gambar dan lembaran kerja. Permulaan Pengajaran Set Induksi: 1. Guru menggunakan power-point mempamerkan gambar-gambar yang berkaitan pelbagai cara makan.

2. Murid di kehendaki meneka jenis makan yang dimakan berdasarkan gambar yang dilihat. Membantu Murid Mengingat Kembali Kemahiran Sedia Ada: Mengingat kembali jenis-jenis makanan. Memperkenalkan Pelajaran Hari Ini Kepada Murid: Dapat mengaitkan aktiviti yang dilakukan dengan aktiviti pengajaran seterusnya. Penyampaian Isi Pelajaran Mempersembahkan Maklumat Baru Kepada Murid: Langkah Pertama 1. Guru menunjuk cara-cara makan yang betul mengikut analisis tugasan yang di sediakan iaitu basuh tangan, makan hinggalah menyusun semula kerusi meja. 2. Murid memerhatikan aksi guru. 3. Murid melakukan aktiviti tersebut dengan bantuan guru secara fizikal atau lisan. Alternatif 1 Langkah Kedua Aktiviti bermain. 1. Setiap murid di beri sepiring pinggan yang mengandungi makanan. Mereka di minta melakonkan cara makan mengikut pengalaman mereka. 2. Guru tayangkan melalui LCD tata tertib makan yang betul mengikut urutan. Setiap gambar di sertakan dengan ayat-ayat yang memberi keterangan mengenainya. 3. Murid dan guru membanding beza dengan aktiviti yang telah di lakukan oleh murid sebelumnya. 4. Kenal pasti tingkah laku yang salah, yang tidak di lakukan. Langkah Ketiga 1. Tayangkan semula LCD dan minta murid lakonkan seperti contoh yang di beri. 2. Murid melakukannya secara individu. 3. Murid melakukannya secara berkumpulan.

4. Bantuan secara fizikal di pudarkan sekiranya murid mencapai tahap kemahiran yang memuaskan. 5. Beri pujian atau ganjaran jika murid dapat melakukannya dengan baik. Penilaian Latihan dengan Bimbingan: Bimbingan secara scaffolding, bantuan dari guru pada peringkat awal, dan di tiadakan selepas murid tidak memerlukannya. Alternatif 1 1. Bimbing murid meneliti perkara penting dalam sesuatu aktiviti. 2. Latih tubi melakukan aktiviti secara kumpulan atau individu. Latihan Kendiri: Lembaran kerja: 1. Suaikan gambar dengan ayat yang menerangkan tentang aktiviti yang terdapat di dalam gambar. Contohnya: a. Pilih dan suaikan gambar dengan labelnya. i. Gambar 1: Duduk di atas kerusi dengan cermat. ii. Gambar 2: Basuh tangan hingga bersih. Alternatif 1 Lembaran kerja: -Pilih dan warnakan gambar-gambar yang mempamerkan tingkah laku yang sesuai ketika makan. Penutup Pengajaran Penutup Pengajaran: Guru dan murid bincang mengenai kepentingan menjaga adab sebelum dan selepas makan. Aktiviti Lanjutan Generalisasi/Aplikasi Kepada Kehidupan Seharian/Pelajaran Lanjutan: Mengamalkan cara makan yang di pelajari di rumah dan sebagainya. Rujukan: Tiada

Adab Makan dan Minum

Mar 12, '07 12:59 AM for everyone

Dalam pembelajaran akhlak kepada anak-anak kita, perlu dilatih pembiasaan-pembiasaan positif yang sesuai dengan tuntunan Islam. Insya Allah kalau anak-anak kita sedini mungkin dibiasakan dengan akhlak yang baik, fondasi awal yang kuat ini akan menjadi benteng pertahanan mereka menghadapi laju westernisasi dan globalisasi yang terus menggoyang akidah mereka. Salah satu pembiasaan positif yang harus kita terapkan bagi anak-anak kita adalah adab makan dan minum yang juga telah dicontohkan oleh Rasul saw kepada kita semua. Berikut hal-hal yang berkaitan erat dengan adab makan dan minum yang diajarkan oleh Nabi kita Muhammad saw :

1. Bacalah basmalah sebelum makan/minum dan berdoalah. 2. Duduk dengan baik, tegap dan tidak menyandar, Karena hal itu lebih baik bagi lambung, sehinggamakanan akan turun dengan sempurna. Rasulullah saw telah melarang kita untuk makan sambil bersandar : Sesungguhnya aku tidak makan sambil bersandar (H.R. Al-Bukhari). 3. Makan dan minum tidak sambil berdiri. Imam Muslim meriwayatkan dari Anas r.a. dari Nabi saw, : Bahwa ia melarang seseorang untuk minum sambil berdiri. Qatadah berkata, kemudian kami bertanya kepada Anas tentang makan, ia menjawab bahwa itu lebih buruk. 4. Mencuci tangan sebelum makan. 5. Menggunakan tangan kanan. 6. Tidak mencela makanan yang disajikan kepadanya. As-Syaikhani meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., bahwa ia berkata : Rasulullah saw, sama sekali tidak pernah mencela suatu makanan pun. Apabila beliau berselera terhadap makanan itu, maka beliau memakannya, dan jika beliau tidak menyukainya, maka beliau meninggalkannya. 7. Tidak meniup minuman yang disediakan. At-Tirmidzi meriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a. bahwa, Nabi saw, telah melarang bernafas di dalam bejana atau meniup air di dalamnya. Meniup dan bernafas ketika minum dapat menimbulkan bahaya bagi kesehatan. 8. Bersikap sederhana dan tidak berlebih-lebihan ketika makan. 9. Memulai makan dari yang dekat dan tidak memenuhi mulut dengan makanan yang banyak. 10. Tidak banyak bicara ketika sedang makan. 11. Disunnahkan untuk makan secara berjamaah dan tiidak berpencar sendiri-sendiri, karena jamaah akan mempererat persaudaraan dan menyebabkan turunnya barakah pada makanan kita. 12. Meneguk minuman tidak sekaligus. Dijelaskan dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh AtTirmidzi. Dari Ibnu Abbas r.a,: bahwa Rasulullah saw bersabda : Janganlah kalian minum dengan sekali teguk seperti minumnya unta, tetapi minumlah dua atau tiga kali teguk. Dan bacalah basmalah jika kalian minum, serta bacalah hamdalah jika kalian selesai minum. 13. Tidak mengeluarkan suara keras ketika mengunyah, karena hal itu mengganggu orang lain. 14. Jangan mengawasi dan melihat-lihat orang yang sedang makan, karena hal itu mengganggu perasaan mereka, dan mengurangi selera makan. 15. Tidak menyisakan makanan di piring, bahkan kita dianjurkan untuk membersihkan tangan dan jari-jari kita dengan mulut ketika selesai makan. Dan jika ada makanan yang jatuh supaya dipungut dan dibersihkan kemudian dimakan. 16. Membaca hamdalah dan doa setelah makan. 17. Mencuci tangan setelah makan. Mudah-mudahan kita semua bisa mengajarkan akhlak positif ini kepada anak-anak kita, dan kita pun bisa menjadi uswah hasanah bagi mereka, amin.

ADAB MAKAN YANG DICONTOHKAN ROSUL: 1. Duduk dengan sopan 2.Makan dengan tangan kanan 3. Memulai makan dengan membaca basmalah dan mengahiri dengan hamdalah 4. Mengambil makanan secukupnya dan dihabiskan 5. Tidak meniup makanan 6. Memulai dari tepi makanan 7. Tidak berbicara ketika mulut masih penuh makanan 8. Tidak minum di sela-sela makan (kecuali karena suatu hal) 9. Mengunyah makanan dengan bibir tertutup sehingga kunyahannya tidak bersuara 10. Mengambil kembali makanan yang jatuh di tempat bersih 11.Tidak memasukan makanan ke mulut sebelum makanan di mulut habis 12.Tidak terdengar suara benturan sendok, garpu dan piring 13.Tidak melakukan hal-hal tabu (kentut, bersendawa dan berdahak) 14.Ketika membersihkan mulut dengan tangan dan tidak membuangnya di hadapan orang lain 15.Tidak mencela makanan 16.Mendoakan kepada yang menjamu makanan 17. Hendaknya makanan yang mendekat ke mulut bukan mulut mendekat makanan 18.Dalam jamuan makan bersama ; a. Mendahulukan yang lebih tua b. Dalam memilih makanan cukup dilihat tidak perlu disentuh c. Mengambil makanan yang terdekat d.Tidak mengambil makanan makanan yang dihidangkan dengan yang sudah digunakan untuk makan. e.Tidak makan sambil bergurau