36660739-interaksi-antara-pelbagai-tamadun.ppt

37
INTERAKSI ANTARA PELBAGAI TAMADUN Disediakan oleh: • Muhammad Faizzudin bin Othman. • Noor Farah Iziyanti binti Abu Rahim. • Rozanita binti Abdul Nyzam.

Upload: geetha

Post on 16-Dec-2015

234 views

Category:

Documents


1 download

TRANSCRIPT

  • INTERAKSI ANTARA PELBAGAI TAMADUNDisediakan oleh: Muhammad Faizzudin bin Othman. Noor Farah Iziyanti binti Abu Rahim. Rozanita binti Abdul Nyzam.

  • PENGENALANProses interaksi bermula dengan proses pembudayaan yang mengintegrasikan masyarakat berbilang ras atau etnik.

    Melalui proses interaksi antara budaya, maka terbentuk interaksi peringkat tamadun.

    Perdagangan memainkan peranan yang penting dalam proses interaksi antara tamadun.

  • Bagaimana bermula? - Mengikut rekod sejarah China, interaksi India- China mula berlaku melalui hubungan perdagangan seawal kurun ke-2 S.M. - Jalan Sutera yang menjadi laluan para pedagang - saluran interaksi. - Selain daripada barang dagangan, agama Buddha merupakan komoditi terpenting yang dibawa ke China. - Pada kurun ke-2, telah berlaku pertembungan di antara tamadun Cina dan tamadun India di rantau Asia Tenggara melalui aktiviti perdagangan.

  • Apa interaksi positif dan negatifnya?

    1.Penyebaran Agama Buddha di China. - Dibawa masuk dari India ke China kurun pertama masihi. - Maharaja hantar wakil ke India utk fahami & mendalami ajaran. - Disesuaikan dgn tradisi budaya masyarakat Cina; doktrin Daoisme & Konfusianisme. - Sami dr China menetap di India & pelajari kitab Buddha (bahasa Sanskrit & Pali). - Berjaya menyusun doktrin Buddha dalam satu koleksi (Tripitaka).

  • 2.Bahasa, Kesusasteraan dan Kesenian India berkembang ke China. - Ilmu fonetik Cina menggunakan pengetahuan dan teknik ilmu fonetik Sanskrit yang dipelajari melalui ajaran Buddhisme. - Kitab Buddha juga telah membekalkan bahan untuk panduan dan rujukan kepada kesusasteraan Cina- perbendaharaan kata, tema, gaya dan genre. - Alat muzik Cina yg berasal dari India ; pipa dan konghou.

  • 3. Sains dan Teknologi - Dari China berkembang ke India ; pembuatan kertas, tembikar, bahan letupan, percetakan & kompas. - Perubatan Cina mendapat tempat dan diberi penghormatan yang tinggi di India. - Dari India berkembang ke China ; teknologi India menghasilkan gula daripada tebu, 60 koleksi ilmu astronomi India telah diterjemah ke bahasa Cina oleh ahli astronomi India pernah berkhidmat di China hingga wujud sistem kalendar lunar Cina yang baru. - Karya perubatan India pula banyak diterjemah ke dalam bahasa Cina.

  • 4. Penentangan daripada penganut Confucious di China. - Pada peringkat awal perkembangan agama Buddha di Negara China, ia mendapat tentangan hebat daripada penganut Confucious. - Para Sami Buddha telah ditangkap, dipenjarakan dan kuil- kuil Buddha telah dimusnahkan.

  • Bagaimana bermula?

    - Bermula seawal abad ke-3 SM. - Bhn bertulis dari India - ada menyebut ttg Malayadvipa (Semenanjung Melayu) - Tujuan utama kedatangan para pedagang dari India ke Tanah Melayu - bagi dapatkan emas. - Suvarnabhumi (tanah emas) gelaran diberi kpd Tanah Melayu.

  • Apa interaksi positif dan negatifnya?1.Penyebaran Agama Buddha ke Tanah Melayu. - Agama Hindu dan Buddha telah diterima dan menjadi pegangan penduduk tempatan yang sebelumnya berpegang kepada kepercayaan animisme. - Candi Bukit Batu Pahat di Lembah Bujang pula merupakan tinggalan pengaruh ajaran Hindu kerajaan Chola ketika menguasai Kedah.

  • 2.Sistem Pemerintahan. - Konsep Dewaraja (dlm bhs Sanskrit yang bermakna God King) - konsep ketuhanan agama Hindu yg membesarkan keagungan dewa-dewi & dikaitkan dgn kedudukan serta status Raja sbg jelmaan Tuhan. - Upacara pertabalan - bg mengekalkan status tinggi Raja. - Panca Persada yg spt Gunung Mahameru, memperlihatkan pengaruh kosmologi Hindu-Buddha.

  • 3.Adat resam dan Budaya - Kedatangan agama Hindu pengaruhi kehidupan seharian dan adat resam masyarakat Melayu:- amalan jampi & mentera. - Amalan adat di kalangan masyarakat Melayu seperti melenggang perut, bertindik telinga, bersanding dan berinai, mencecah garam dan menjejak kaki ke bumi bagi bayi. - Masyarakat India Chittyan memperlihatkan persamaan dgn kebudayaan Melayu.

  • 4.Kesusasteraan - Kesusasteraan Sanskrit seperti Epik Ramayana & Mahabharata. - Hikayat Seri Rama dpt inspirasi drp E.Ramayana. - Epik Mahabharata diberi wajah tempatan - Hikayat Pendawa Lima, H.Pandawa, H.Panda Delima & H.Sang Boma. - Karya sastera Melayu tradisional pentingkan aspek kesenian, keromantisan, keagungan raja-raja & menyelitkan unsur epik & mitos. - Turut diadaptasikan dlm wayang kulit.

  • 5. Bahasa - Pengaruh bahasa Sanskit. - Penemuan Batu Bersurat Kedukan Bukit (683 M), Batu Bersurat Talang Tuwo (684 M), Batu Bersurat Kota Kapur (686 M) dan Batu Bersurat Karang Berahi (692 M) buktikan pengaruh bhs Saskrit dlm bhs Melayu kuno yg digunakan ketika itu. - Batu Bersurat Terengganu, selain drp perkataan Arab, turut ditemui 29 perkataan dari bahasa Sanskrit.

  • Bagaimana bermula?- Rekod rasmi China bertarikh 638 M mencatatkan Kedah pernah jalin hubungan diplomatik dgn China & para pedagang Kedah berdagang ke China. - Kedah - pusat perhentian utama bg sami Buddha dr China yg belayar melalui Selat Melaka utk ke India sekitar tahun 250 M. - Zaman keagungan Kerajaan Melayu Melaka, hubungan diplomatik dgn China penting agar Melaka selamat dr ancaman musuh. - Laksamana Cheng Ho bawa perutusan pengiktirafan Parameswara sbg pemerintah kjn Melaka oleh Maharaja China.

  • - Maharaja China hantar puterinya, Hang Li Po utk dikahwinkan dgn Sultan Mansur Syah.

    - Kelompok yg berasal drp keturunan para pengiring Puteri Hang Li Po lebih dikenali sebagai Baba dan Nyonya @ Peranakan.

    - Awal abad ke-19 - setelah kedatangan kuasa British & penubuhan Negeri-negeri Selat, berlaku pertambahan bilangan orang Cina - golongan peniaga yang berjaya dan dikenali sbg Cina Selat @Straits Chinese.

  • 1) Dari segi agama dan tulisan. - Agama Buddha diperkembangkan dalam Tamadun Jepun. (Agama Shinto) - Tulisan Cina menjadi asas kepada pembentukan tulisan Jepun. (Hiragama Kalakana)

    2) Perkembangan intelektual dan kesusasteraan. - Upacara seperti upacara minum teh dan seni taman. - Struktur pembinaan bandar. - Ajaran falsafah Konfusianisme seperti penekanan kepada institusi keluarga. - Konsep mandat dari Syurga telah memperkukuhkan kedudukan Maharaja Jepun yang dipercayai berasal daripada keturunan Dewi Amaterasu. - Sistem pemerintahan berpusat.- Kesusasteraan, pertanian dan penggunaan logam.Interaksi Tamadun China dan Tamadun Jepun

  • Interaksi Tamadun Islam dan Tamadun Eropah- Pada zaman Pertengahan di Eropah, telah berlaku Perang Salib antara orang Islam dengan penganut agama Kristian kerana tindakan agresif pemimpin Kristian dan faktor lain termasuk politik, ekonomi dan sosial.

  • Hubungan antara Tamadun Islam dengan Tamadun China juga bermasalah, contohnya pada tahun 751M, di mana Panglima Ziyad bin Saleh telah menyerang Negara China sedangkan pada masa itu hubungan baik wujud antara Empayar Abbasiyah dengan Dinasti Tang.

    Masalah cemburu dengan kemakmuran orang Islam di Negara China pada zaman Dinasti Han dan masalah perbezaan agama juga menyebabkan berlaku pemberontakan dan penghijrahan orang Islam Cina ke Asia Tenggar.Interaksi Tamadun Islam dan Tamadun China

  • Agama dan kerohanian

  • Institusi kekeluargaan.

  • Komuniti/ Sistem Sosial

  • Etika/ Tatasusila