2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · akhir kata, ucapan tahniah...

48
1 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Upload: others

Post on 24-Sep-2019

18 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

1Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Page 2: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

2 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Page 3: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

3Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Page 4: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

4 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Saya amat bersyukur kerana berpeluang untuk bersama warga Universiti Malaysia Pahang (UMP) dalam sambutan Hari Kualiti dan Inovasi 2019 yang bertema ‘Integriti Wadah Kecemerlangan Organisasi’ ini.

Meneliti perkembangan UMP yang kini memasuki tahun ke-17 penubuhannya, saya kagum dengan komitmen tinggi yang diperlihatkan para pemimpin dan warga kerja universiti ini sejak awal untuk memastikan kecemerlangan universiti sebagai peneraju pendidikan tinggi teknikal yang berwibawa.

Petunjuk-petunjuk kepada potensi tersebut jelas kelihatan pada prestasi semasa UMP dalam pelbagai lapangan di peringkat nasional dan antarabangsa. Bagi melestarikan pencapaian tersebut, adalah amat penting untuk kepimpinan UMP memperkasa inisiatif libat sama dengan semua pemegang taruh dan pihak berkepentingan, termasuklah sektor swasta dan pemain industri.

Kecemerlangan ini tentu sekali memerlukan warga kerja yang efisien dan efektif, satu kelebihan yang saya percaya dimiliki UMP kini.

Tahniah diucapkan kepada para pemenang anugerah dan hadiah Hari Kualiti dan Inovasi UMP 2019.

Salam hormat.

Puan Rohaida binti Ali BaharuddinPengarah Scomi Transit Project Sdn. Bhd.

Kata Alu-aluan

Page 5: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

5Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Terlebih dahulu, ribuan terima kasih diucapkan kepada pihak pengurusan universiti kerana menjemput saya untuk memberikan kata alu-aluan pada Majlis Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019.

Kualiti dan inovasi merupakan tulang belakang kepada kecemerlangan dalam perkhidmatan yang merupakan agenda penting untuk kita bersama-sama memacu UMP menjadi sebuah universiti yang terunggul.

Budaya inovasi adalah amat penting bagi kecemerlangan sesebuah organisasi dan ia perlu sentiasa diperkukuhkan untuk dijadikan amalan dan budaya kerja. Budaya inovasi bermula dengan

Kata Alu-aluan

pemerhatian ke atas proses kerja dan ilham untuk menambah baik melalui inovasi dan kreativiti.

Warga kerja UMP perlu sentiasa membudayakan inovasi dengan menggunakan pendekatan pemikiran di luar kotak bagi menjayakan setiap aspirasi dan dasar kerajaan. Amalan inovasi dan integriti hendaklah sentiasa disuburkan bagi memastikan sistem penyampaian sentiasa cekap, cepat dan berkesan. Ini adalah selari dengan tema Majlis Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019 iaitu ‘Integriti Wadah Kecemerlangan Organisasi’.

Penganjuran Majlis Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019 dan juga tahun-tahun sebelum ini telah membuktikan komitmen oleh seluruh warga kerja UMP untuk terus sentiasa membudayakan kualiti dan inovasi bagi meningkatkan kecemerlangan dan kegemilangan universiti.

Diharapkan warga kerja UMP akan sentiasa berusaha dan tidak jemu untuk terus berinovasi dan mencari idea-idea baharu bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan penyampaian agar menjadi lebih baik dan cemerlang. Inovasi dan kreativiti perlu sentiasa dicambahkan agar ianya menjadi asas warga kerja UMP untuk terus mempertingkatkan lagi prestasi kerja, kualiti dan produktiviti.

Syabas dan tahniah diucapkan kepada penerima-penerima anugerah pada tahun ini. Semoga dengan kejayaan yang dikecapi oleh penerima-penerima anugerah kali ini akan dapat dicontohi oleh semua warga kerja UMP dalam usaha merancakkan lagi budaya kualiti dan inovasi di UMP.

Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan Majlis Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019.

Dato’ Sri Ibrahim AhmadPengerusi Lembaga PengarahUniversiti Malaysia Pahang (UMP)

Page 6: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

6 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Menuju kegemilangan sebagai sebuah universiti teknikal yang unggul, warga Universiti Malaysia Pahang (UMP) perlu digembleng untuk bergerak bersama dalam kesatuan minda dan tindakan secara strategik dan terarah.

Pelan Strategik UMP 2016-2020 kini berada di peringkat akhir pelaksanaannya akan berkesinambungan pula dengan Pelan Strategik UMP 2021-2025 yang bakal direka bentuk dengan mengambil kira pandangan para pemegang taruh dan pihak berkepentingan yang berkaitan, faktor dan senario semasa nasional dan global serta dasar semasa kerajaan.

Usaha ini menuntut budaya kecemerlangan tulen dalam kalangan warga UMP untuk mendukung integriti, akauntibiliti dan nilai murni sepanjang masa yang diterjemahkan dalam bentuk komitmen tinggi terhadap tugas dan tanggungjawab masing-masing tanpa sesekali mengkompromi kualiti.

Dalam hubungan tersebut, kita patut berterima kasih kepada generasi pelopor dan perintis universiti ini atas pandangan jauh mereka dalam mereka bentuk visi, misi, falsafah, dan nilai teras yang begitu holistik sifatnya bagi mendasari kewujudan dan kewibawaan UMP.

Maka, penghayatan semula terhadap pengertian sebenar kelima-lima Nilai Teras UMP iaitu Hubungan Yang Kuat Dengan Yang Maha Pencipta, Teguh Dalam Mempertahankan Prinsip Yang Disepakati, Kreatif Dalam Membuat Keputusan Yang Bijaksana, Cekal Dalam Menghadapi Cabaran dan Proaktif Dalam Tindakan amat penting dalam kalangan warga Universiti ini dalam kerangka fokus strategik untuk bergerak bersama memacu keupayaan teknikal negara.

Semoga sambutan Hari Kualiti dan Inovasi 2019 dengan tema ‘Integriti Wadah Kecemerlangan Organisasi’ ini terus menyemarakkan semangat dan tekad kita untuk merealisasikan kegemilangan UMP.

Sekian, salam hormat.

Profesor Ir. Dr. Wan Azhar bin Wan YusoffNaib Canselor Universiti Malaysia Pahang (UMP)

Kata Alu-aluan

Page 7: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

7Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dan pujian bagi Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan izin-Nya jua, dapat kita semua meraikan Hari Kualiti dan Inovasi peringkat Universiti Malaysia Pahang (UMP). Majlis ini bertujuan untuk meraikan dan memberi pengiktirafan terhadap kejayaan yang telah dicapai dalam konteks peningkatan kualiti dan produktiviti kerja serta inovasi yang diperkenalkan di UMP.

Pada tahun ini, tema yang dipilih ialah ‘Integriti Wadah Kecemerlangan Organisasi’. Tema ini memberikan kefahaman yang mendalam untuk dihayati dan

Kata Alu-aluan

diterjemahkan melalui komitmen dan kesungguhan dalam memberikan perkhidmatan. Bagi setiap organisasi termasuk UMP, untuk melangkah ke masa hadapan yang lebih cemerlang, antara cabaran besar yang perlu ditangani ialah pemantapan nilai etika dan integriti. Pengukuhan nilai etika dan integriti dalam kalangan warga kerja UMP adalah penting untuk memastikan kecemerlangan yang dicapai seiring dengan nilai-nilai moral yang beretika, serta mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh, dan ditunjangi oleh budi pekerti yang luhur.

Yang Amat Berhormat Perdana Menteri telah jelas menyatakan kepentingan pendidikan bagi merealisasi Malaysia untuk menjadi negara yang maju. Untuk mencapai hasrat ini, maka pastinya pembudayaan kualiti dan inovasi menjadi tunjang penting dalam usaha berterusan untuk menjadikan UMP sentiasa maju ke hadapan dalam memberi pendidikan berkualiti kepada masyarakat. Ia juga selaras dengan tujuan penubuhan UMP iaitu untuk memberi pendidikan tinggi TVET yang pastinya memerlukan budaya inovasi dan kualiti yang tinggi.

Peningkatan kualiti kerja boleh dilakukan melalui penambahbaikan berterusan terhadap proses kerja melalui inovasi dan kreativiti. Sehubungan itu, UMP perlu berusaha secara berterusan untuk memperkasakan aktiviti kreativiti dan inovasi bagi meningkatkan kecekapan dan keberkesanan dalam sistem penyampaian universiti. Setiap anggota pekerja UMP perlu sentiasa berusaha untuk menunjukkan aras daya fikir, kreativiti dan inovasi yang lebih tinggi untuk menyampaikan perkhidmatan yang lebih berkualiti bagi memenuhi ekpektasi pelanggan.

Akhir kata, setinggi-tinggi penghargaan diucapkan kepada semua pihak yang terlibat dalam penganjuran Majlis Hari Kualiti dan Inovasi UMP 2019. Syabas dan tahniah diucapkan kepada semua penerima anugerah dan hadiah pada majlis ini. Diharapkan kejayaan yang dikecapi akan meningkatkan lagi motivasi dan semangat untuk terus berusaha menyemarakkan budaya integriti bagi melonjakkan produktiviti agar visi dan misi UMP dapat direalisasikan.

Dr. Mohd Hanafiah bin AhmadPengarah/Ketua Pegawai StrategiPusat Hal Ehwal Korporat & Kualiti Merangkap Pengerusi Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Page 8: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

8 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

SEKILAS PANDANG

Kualiti bermaksud kecemerlangan, keunggulan dan ketinggian nilai dan mutu produk dan perkhidmatan bagi memenuhi keperluan dan kehendak dan seterusnya membawa kepada kepuasan pelanggan.

Inovasi didefinisikan kaedah, usaha dan idea yang baharu untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang lebih berkualiti sama ada melalui pengubahsuaian atau penambahbaikan dalam meningkatkan produktiviti organisasi.

Produktiviti ditakrifkan keupayaan untuk menghasilkan output daripada satu set input yang diberikan untuk mengukur kecekapan dan keberkesanan dalam penggunaan sumber.

Kreatif diertikan mempunyai kebolehan mencipta, menghasilkan, dan mengembangkan sesuatu idea baharu dan asli untuk menghasilkan karya seni yang benar-benar bermutu tinggi.

Teknologi adalah kumpulan alat dan mesin, modifikasi, pengaturan, prosedur dan proses yang diwujudkan secara rasional serta digunakan untuk memudahkan kerja.

“Warga UMP perlu berfikiran kritis dan konstruktif dalam menunaikan tanggungjawab dengan mencari penyelesaian kreatif dan inovatif sehingga menjangkau pemikiran dan mencabar keberanian untuk bereksperimen dengan menggunakan kaedah kerja baharu di luar kotak kelaziman. Teknologi berinovatif menjadi agenda utama dalam menghasilkan perubahan berimpak besar kepada universiti melalui program-program transformasi dalam usaha meningkatkan mutu perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan. Usaha-usaha ini perlu disokong oleh semua peringkat terutamanya pengurusan atasan bagi memastikan nilai-nilai kreativiti dan inovasi menjadi budaya kerja yang cemerlang. Kadangkala, satu pandangan atau idea daripada orang yang ‘biasa’ mungkin menjadi sesuatu yang ‘luar biasa’ kepada organisasi untuk meraih pencapaian yang lebih tinggi.”

Page 9: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

9Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

RASIONAL PERLAKSANAAN

1. Menunjukkan komitmen pihak pengurusan kepada penerapan budaya pengurusan kualiti secara berterusan untuk memulakan pembudayaan inovasi dalam kalangan staf;

2. Menarik perhatian dan minat staf tentang pentingnya penekanan kualiti dalam urusan penyampaian perkhidmatan dari semasa ke semasa;

3. Memupuk dan menyemarakkan budaya kreatif dan inovatif serta mengaplikasikan teknologi dalam cara bekerja yang diamalkan; dan

4. Kriteria-kriteria yang diguna pakai untuk penilaian adalah lebih kepada melihat hasil/faedah yang diperoleh di atas sesuatu perubahan atau penyelarasan yang dibuat oleh Pusat Tanggungjawab (PTJ) demi menjaga kepentingan kecekapan dan kualiti penyampaian perkhidmatan.

Page 10: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

10 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

ATUR CARAHARI KUALITI & INOVASI UMP 2019

9.30 pagi : Ketibaan staf dan dif-dif Jemputan

9.45 pagi : Ketibaan pegawai-pegawai kanan universiti

9.50 pagi : Ketibaan Naib Canselor Universiti Malaysia Pahang (UMP), Yang Berbahagia Profesor Ir. Dr. Wan Azhar bin Wan Yusoff

10.00 pagi : Ketibaan Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti Malaysia Pahang (UMP), Yang Hormat Dato’ Sri Ibrahim bin Ahmad

: Ketibaan Pengarah Scomi Transit Projects Sdn. Bhd., Puan Rohaida binti Ali Badaruddin

10.15 pagi : Nyanyian Lagu ‘Negaraku’ dan Lagu UMP ‘Maju Gemilang’

: Bacaan Doa

: Ucapan alu-aluan oleh Naib Canselor Universiti Malaysia Pahang (UMP), Yang Berbahagia Profesor Ir. Dr. Wan Azhar bin Wan Yusoff

: Ucapan perasmian oleh Pengarah Scomi Transit Project Sdn. Bhd., Puan Rohaida binti Ali Badaruddin

: Penyampaian Anugerah:

• Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) • Anugerah Sukan • Anugerah ICT (K-Portal) • Anugerah Penerbitan • Anugerah Kecemerlangan Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan (AKKKP) • Anugerah Kecemerlangan Industri & Masyarakat (AKIM)

12.00 tengah hari : Jamuan makan tengah hari

Page 11: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

11Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

LATAR BELAKANGPenganugerahan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang ini adalah selaras dengan Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bilangan 2 Tahun 2002. Ia merupakan satu pengiktirafan kepada staf yang menunjukkan prestasi cemerlang pada sepanjang tahun dinilai. Anugerah ini terbuka kepada semua staf sama ada tetap ataupun kontrak yang telah genap setahun penuh perkhidmatan pada hari terakhir penilaian dengan mendapat markah penilaian prestasi di dalam kategori Significantly Exceed Target (SET) - Spectrum 4 Meet Target. Pemilihan dilakukan oleh Jawatankuasa Pengurusan Sumber Manusia. Kuota Anugerah Perkhidmatan Cemerlang adalah dihitung berdasarkan kepada jumlah 8% daripada jumlah staf aktif pada tahun semasa.

OBJEKTIFObjektif penganugerahan adalah untuk:• Menghargai sumbangan cemerlang yang diberikan oleh staf;• Menjadi contoh kepada staf lain; dan• Menanam budaya kerja cemerlang. KRITERIA• Pegawai memperoleh markah penilaian prestasi di dalam kategori Outstanding – Spectrum

Exceed Target (ET), namun belum memenuhi syarat bagi menerima Anugerah Khas Perkhidmatan Cemerlang (AKPC);

• Pegawai memperoleh markah penilaian prestasi dalam kategori Significantly Exceed Target (SET) – Spectrum 4 Meet Target;

• Tempoh perkhidmatan telah genap setahun pada tahun penilaian;• Staf tetap atau kontrak;• Bebas daripada pertuduhan, aduan atau tindakan tatatertib; dan • Sumbangan staf kepada jabatan, universiti, komuniti, daerah, negeri dan negara.

INSENTIF DAN HADIAH• Sijil Anugerah Perkhidmatan Cemerlang; dan• Sijil Simpanan Premium BSN bernilai RM1,000.00.

PANEL PENILAI• Dinilai/dipilih oleh Panel Penilai Peringkat PTJ (Jawatankuasa Pra APC dan AKPC) berdasarkan

kepada kriteria; dan• Disahkan oleh Jawatankuasa Pengurusan Sumber Manusia (JPSM).

ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG

Page 12: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

12 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0015ENCIK CHE YAHAYA BIN YAAKUB

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI SISTEM KOMPUTER & KEJURUTERAAN

PERISIAN

0020PUAN JAMIAAH NOOR BTE RAHMAD

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N22-A)PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI

0025DR. ROZLINA BINTI MOHAMED

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI SISTEM KOMPUTER & KEJURUTERAAN

PERISIAN

0052PUAN ROSLINA BINTI ABD HAMIDPENSYARAH UNIVERSITI (DS45-A)

FAKULTI SISTEM KOMPUTER & KEJURUTERAAN PERISIAN

0076DR. MOHD SHAIFUL ZAIDI BIN MAT DESA

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

0083DR. MANSOR BIN SULAIMAN

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

Page 13: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

13Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0115PROFESOR DATIN TS. DR. MIMI SAKINAH BINTI

ABDUL MUNAIMPROFESOR (VK7-A)

FAKULTI TEKNOLOGI KEJURUTERAAN

0122DR. ASIAH BINTI KASSIM

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

0137IR. DR. AKHTAR RAZUL BIN RAZALIPENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)

FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL

0144ENCIK MUHAMMAD ADIB BIN SHAHARUNPEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL (DV44-A)

FAKULTI TEKNOLOGI KEJURUTERAAN

0151PROFESOR MADYA DR. MAHADZIR BIN ISHAK @

MUHAMMADPROFESOR MADYA (DS54-A)

FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL

0121DR. JAMALUDIN BIN SALLIM

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI SISTEM KOMPUTER & KEJURUTERAAN

PERISIAN

Page 14: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

14 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0244ENCIK ZAINUDDIN BIN MAT HUSIN

PENGURUS (N48-A)JABATAN PENDAFTAR

0246PUAN NORSHALAWATI BINTI MAT YUSOFPENOLONG PEGAWAI TADBIR (N32K-A)FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL

0263ENCIK ISKANDAR BIN SALEHUDDIN

EKSEKUTIF KEWANGAN (W41-A)JABATAN BENDAHARI

0284TS. DR. ZAINAH BINTI MD. ZAIN

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI KEJURUTERAAN ELEKTRIK &

ELEKTRONIK

0302HAJAH SITI AISHAH BINTI GHANI

PUSTAKAWAN (S48-A)PERPUSTAKAAN

0306PROFESOR MADYA DR. SYARIFAH NUR AQIDA

BINTI SYED AHMADPROFESOR MADYA (DS54-A)

FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL

Page 15: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

15Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0307TS. MARZUKI BIN MOKHTAR

JURUTERA (J52-A)JABATAN PEMBANGUNAN & PENGURUSAN HARTA

0323DR. NOR ALISA BINTI MOHD DAMANHURI

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI SAINS & TEKNOLOGI INDUSTRI

0337PARIDAH BINTI MOHD ALI

PEGAWAI PSIKOLOGI (S44-D)JABATAN HAL EHWAL PELAJAR & ALUMNI

0342ENCIK MOHAMMAD SYAMSYUL HAIRI BIN SAAD

PENSYARAH UNIVERSITI (DS45-A)FAKULTI KEJURUTERAAN AWAM & SUMBER ALAM

0389PUAN JULIANA BINTI MOHD ALI

EKSEKUTIF KANAN (N44-A)JABATAN PENDAFTAR

0390ENCIK SAIFUL BAHRI BIN AHMAD BAKARIM

PENGURUS KANAN (N52-A)PEJABAT NAIB CANSELOR

Page 16: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

16 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0403CIK ZURIAKATINA BINTI MUDA

PEMBANTU PUSTAKAWAN (S22K-A)PERPUSTAKAAN

0420PUAN NORSAINI BT ABDUL SAMATPEMBANTU PUSTAKAWAN (S22K-A)

PERPUSTAKAAN

0433DR. MOHAMAD HILMI BIN MAT SAIDPENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)

PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

0434PUAN ZAINAB BINTI DAUD

SETIAUSAHA PEJABAT (N29-E)FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL

0449ENCIK MUSTAFA KAMAL BIN DAUD

PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT (FA32K-A)PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI

0455PUAN FAUZIAH BINTI SABLI

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N22-A)INSTITUT PENGAJIAN SISWAZAH

Page 17: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

17Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0511PUAN SITI AIRIN BINTI ABDUL GHANI

PENSYARAH UNIVERSITI (DS45-A)FAKULTI PENGURUSAN INDUSTRI

0528DR. ASMIDA BINTI IDERIS

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

0546PUAN RUZAINAH BINTI ABDULLAH

PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT (FA29-A)FAKULTI SISTEM KOMPUTER & KEJURUTERAAN PERISIAN

0539ENCIK NOR AZHAR BIN AHMAD

PENSYARAH UNIVERSITI (DS45-A)FAKULTI SISTEM KOMPUTER & KEJURUTERAAN

PERISIAN

0551IR. DR. MOHD HAFIZI BIN ZOHARIPENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)

FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL

0555CIK ROSFADILLA BINTI MOHAMAD ZAINUN

PENOLONG PUSTAKAWAN (S29-A)PERPUSTAKAAN

Page 18: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

18 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0560ENCIK MOHD SAIPUN BIN MANSHOR

PEMBANTU TADBIR (KEWANGAN) (W26-A)JABATAN BENDAHARI

0636DR. RUHAIZAD BIN ISHAK

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI KEJURUTERAAN ELEKTRIK &

ELEKTRONIK

0646ENCIK MOHD FAIZAL BIN MD. JAAFAR

PENSYARAH UNIVERSITI (DS45-A)FAKULTI KEJURUTERAAN AWAM & SUMBER ALAM

0658PROFESOR MADYA DR. HASAN BIN AHMAD

PROFESOR MADYA (DS54-A)PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

0694DR. ROSMAWATI BINTI NAIM

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

0697ENCIK MOHD FARIED BIN ABDULLAH

PENOLONG PEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL (DV29-A)PUSAT PENGURUSAN DAN PERKHIDMATAN TEKNOLOGI

Page 19: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

19Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0726ENCIK MOHD AZEMI BIN YUNUS

PEMBANTU KESELAMATAN (KP19-A)BAHAGIAN KESELAMATAN

0743ENCIK ZEK AMAN BIN ABD GHANIPEMANDU KENDERAAN (H11-B)

JABATAN PEMBANGUNAN & PENGURUSAN HARTA

0749IR. TS. DR. SITI ZUBAIDAH BINTI SULAIMAN

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

0769ENCIK SHAMSOR MASRA BIN OTHMAN

PEMBANTU PUSTAKAWAN (S19-A)PERPUSTAKAAN

0792ENCIK MOHD QARI BIN MOHD NOR

PENOLONG PEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL (DV29-A)PUSAT PENGURUSAN DAN PERKHIDMATAN

TEKNOLOGI

0801PUAN LAILATUL NIZA BINTI MUHAMMAD

PENSYARAH UNIVERSITI (DS45-A)FAKULTI KEJURUTERAAN ELEKTRIK &

ELEKTRONIK

Page 20: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

20 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0850ENCIK MOHD KAMARUL AMIN BIN ABDUL KHALID

PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT (FA29-A)PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI

0853ENCIK ABDUL MANAN BIN ABDUL MUBIN

PEMANDU KENDERAAN (H11-B)JABATAN HAL EHWAL PELAJAR & ALUMNI

0868PUAN HASNIY AZILA BINTI HASHIM

PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT (FA29-A)PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI

0875PUAN WAN AISHAH RUBAINI BT MEOR ZAINUDIN

PENOLONG PEGAWAI TADBIR (N29-A)JABATAN HAL EHWAL PELAJAR & ALUMNI

0888ENCIK OMAR BIN ALIMAN

PENSYARAH UNIVERSITI (DS45-A)FAKULTI KEJURUTERAAN ELEKTRIK &

ELEKTRONIK

0926ENCIK MOHD NAVI BIN YUSOF

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)

JABATAN PEMBANGUNAN & PENGURUSAN HARTA

Page 21: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

21Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

0966PUAN SUZLINA BINTI MOHAMAD

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)PUSAT PENGURUSAN DAN PERKHIDMATAN TEKNOLOGI

0971PUAN NUR FAUZANA BINTI RAHIMI

SETIAUSAHA PEJABAT (N29-E)FAKULTI KEJURUTERAAN PEMBUATAN

0978ENCIK ABDUL SAFAR BIN ABDUL JAMAL

PENOLONG JURUTERA (JA29-A)JABATAN PEMBANGUNAN & PENGURUSAN HARTA

01006TUAN SYED MOHD HAFIDZ BIN SYED HUSSIN

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)PEJABAT NAIB CANSELOR

01063ENCIK MOHD ZAKI BIN MOHD ALI

PEMBANTU OPERASI (N11-A)FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL

01076ENCIK HAFIS HAFIFI BIN KARIM

PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT (FA29-A)PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

Page 22: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

22 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01097PUAN MALIANI BINTI RAHIM

PENOLONG AKAUNTAN (W29-A)JABATAN BENDAHARI

01105PUAN FARAWAHIDA BINTI SUHAIMI

PENOLONG PEGAWAI TADBIR (N29-A)JABATAN HAL EHWAL AKADEMIK &

ANTARABANGSA

01128PUAN NUR NASYAHIDAH BINTI SHAARIN

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)JABATAN HAL EHWAL AKADEMIK & ANTARABANGSA

01135CIK YONG YING MEI

GURU BAHASA (DG48-A)PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

01136ENCIK BADARUDDIN BIN HAMZAH

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)PUSAT ISLAM & PEMBANGUNAN INSAN

01138PUAN NOR SYAZWANI BINTI ABDULLAH

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)BAHAGIAN KESELAMATAN

Page 23: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

23Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01149PUAN FARRAH HAYATY BINTI BAHARUNDIN

SETIAUSAHA PEJABAT (N29-E)FAKULTI PENGURUSAN INDUSTRI

01151PUAN NUR ILANI BINTI AZMI

SETIAUSAHA PEJABAT (N29-E)PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI

01158ENCIK MOHD ALI HANAFIAH BIN SHAHARUDIN

PENSYARAH UNIVERSITI (DS45-A)FAKULTI KEJURUTERAAN PEMBUATAN

01166ENCIK MOHD TARMIZY BIN CHE KAR

PEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL (DV41-A)FAKULTI TEKNOLOGI KEJURUTERAAN

01168ENCIK MOHD PADZLY BIN RADZI

PENOLONG PEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL (DV29-A)PUSAT PENGURUSAN DAN PERKHIDMATAN TEKNOLOGI

01169ENCIK JUHARI BIN MOHAMMAD

PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT (FA29-A)PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI

Page 24: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

24 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01228PUAN SUFIA BINTI JUPERI

PENOLONG PEGAWAI TADBIR (N29-A)JABATAN HAL EHWAL PELAJAR & ALUMNI

01234PUAN SUHAILI BINTI MOHAMAD

PENGAWAL KESELAMATAN (KP11-A)BAHAGIAN KESELAMATAN

01243PUAN NOOR AFTALINA BINTI OMAR

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)FAKULTI SISTEM KOMPUTER & KEJURUTERAAN

PERISIAN

01289PUAN NORHAIDA BINTI AHMAD ZABIDI

SETIAUSAHA PEJABAT (N29-E)FAKULTI TEKNOLOGI KEJURUTERAAN

01291DR. NURLIN BINTI ABU SAMAH

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI SAINS & TEKNOLOGI INDUSTRI

01302ENCIK AZRI BIN IDRIS

PENOLONG PEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL (DV29-A)PUSAT PENGURUSAN DAN PERKHIDMATAN

TEKNOLOGI

Page 25: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

25Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01315DR. YASMIN BINTI ABDUL WAHABPENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)

FAKULTI KEJURUTERAAN ELEKTRIK & ELEKTRONIK

01332IR. NOOR ZAIHAH BINTI JAMAL

PEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL (DV44-A)FAKULTI TEKNOLOGI KEJURUTERAAN

01352DR. ROHANA BINTI ABU

PENSYARAH UNIVERSITI (DS52-A)FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

01364PUAN HANUM BINTI ABDUL HALIM

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)JABATAN HAL EHWAL PELAJAR & ALUMNI

01370PUAN AISYAH HANUM BINTI ABU BAKAR

GURU BAHASA (DG44-A)PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

01373PUAN YANTI SALINA BINTI SHAARI

GURU BAHASA (DG44-A)PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

Page 26: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

26 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01376SHAHRUL NIZAM BIN OTHMANPEGAWAI KEBUDAYAAN (B19-A)

PUSAT SUKAN DAN KEBUDAYAAN

01380ENCIK MUHAMMAD ZAM ZAHARI B BOHARI

PENOLONG PEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL (DV29-A)PUSAT PENGURUSAN DAN PERKHIDMATAN TEKNOLOGI

01382PUAN FIFI MAIZURA BINTI FAUZAN

PENOLONG PEGAWAI BELIA DAN SUKAN (S29-B)PUSAT SUKAN DAN KEBUDAYAAN

1674DR. MIR SUJAUL ISLAM

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI KEJURUTERAAN AWAM & SUMBER ALAM

01403PUAN MARDHIYYAH BINTI ZAMANI

GURU BAHASA (DG44-A)PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

01419PUAN NORAZALILA BINTI MAT SALLEHPENOLONG PEGAWAI TADBIR (N29-A)

PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN

Page 27: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

27Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01423ENCIK KAMAL HAFIZAL BIN KAMARUDDIN

JURUTERA (J41-A)JABATAN PEMBANGUNAN & PENGURUSAN HARTA

01433ENCIK MOHD SHAHARUDIN BIN AZIZAN

PENOLONG AKAUNTAN (W29-A)JABATAN BENDAHARI

1768PROFESOR MADYA DR. ANDRI KUSBIANTORO

PROFESOR MADYA (DS53-A)FAKULTI TEKNOLOGI KEJURUTERAAN

01448ENCIK FADHLULLAH BIN RAHMAN

PEGAWAI SAINS (C41-A)MAKMAL BERPUSAT UMP

01479DR. SAIDATUL SHIMA BINTI JAMARIPENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)

FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

01495DR. MOHAMAD FIRDAUS BIN BASRAWI

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL

Page 28: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

28 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

1877PUAN YANTI NORAZLIN BINTI MOHD SHARIFPEMBANTU TADBIR (KEWANGAN) (W19-A)

JABATAN BENDAHARI

01500DR. SHARIFAH MASZURA BINTI SYED MOHSIN

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI KEJURUTERAAN AWAM & SUMBER ALAM

1898ENCIK NOOR AZMI BIN MOHAMED

PEMBANTU OPERASI (N11-A)AUDIT DALAM

01513ENCIK ALI HANAFIAH BIN IBRAHIM

PENGAWAL KESELAMATAN (KP11-A)BAHAGIAN KESELAMATAN

1917WAN NURULHUDA BINTI WAN ZAKARIA

PUSTAKAWAN (S41-A)PERPUSTAKAAN

01538ENCIK MOHAMAD APISAL BIN YAAKOB

PEMANDU KENDERAAN (H11-B)PUSAT KESIHATAN PELAJAR

Page 29: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

29Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

1981ENCIK MOHD FADHIL BIN ARIFFIN

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)JABATAN PENDAFTAR

01544DR. WAN NUR SYAHIDAH BINTI WAN YUSOFF

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI SAINS & TEKNOLOGI INDUSTRI

01545ENCIK SHAHRUL NIZAM BIN MD AHIR

PEMBANTU HAL EHWAL ISLAM (S19-C)PUSAT ISLAM & PEMBANGUNAN INSAN

01548ENCIK ASRI BIN MOHD NOR

PEMBANTU TADBIR (KEWANGAN) (W19-A)JABATAN BENDAHARI

01549MOHD HAFIZ BIN MAMAT IZAHA

PENOLONG PEGAWAI TADBIR (N29-A)JABATAN PENDAFTAR

1995PUAN NUR SHAHIDA BINTI MD SIDAK

PEMBANTU TADBIR (KEWANGAN) (W19-A)JABATAN BENDAHARI

Page 30: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

30 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01576IR. TS. DR. NOOR MAZNI BINTI ISMAIL

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI KEJURUTERAAN PEMBUATAN

2081ENCIK MOHD ZAHIR BIN KARIMPEMANDU KENDERAAN (H11-B)

JABATAN HAL EHWAL PELAJAR & ALUMNI

01601DR. AZRINA BINTI ABD AZIZ

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI TEKNOLOGI KEJURUTERAAN

01593PUAN LAILI BINTI ZULKEPELI

EKSEKUTIF (N41-A)JABATAN PENYELIDIKAN & INOVASI

01603DR. NUR HIDAYAH BINTI MAT YASINPENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)

FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

2118AZIZAH BINTI AHMAD ZAKI

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)FAKULTI KEJURUTERAAN ELEKTRIK & ELEKTRONIK

Page 31: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

31Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01615DR. NORMAIZA BINTI ZAMRI

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI SAINS & TEKNOLOGI INDUSTRI

01632PUAN NORFATEHAH BINTI TAHIR

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)JABATAN PENYELIDIKAN & INOVASI

2146CIK NURUL AMIRA BINTI NORHALIZAN

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)PEJABAT ANTARABANGSA

2152PUAN NURHAYANI BT MOHD RASID

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)JABATAN HAL EHWAL KORPORAT & KUALITI

01645CIK NORHANANI BT YUSOF

PENOLONG AKAUNTAN (W29-A)JABATAN BENDAHARI

01647PUAN NURLINDA BINTI KADRI

PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT (FA29-A)FAKULTI SISTEM KOMPUTER & KEJURUTERAAN

PERISIAN

Page 32: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

32 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

2167PUAN TUAN NOR AISHAH BINTI TUAN AHMAD

PEMBANTU TADBIR (KEWANGAN) (W19-A)JABATAN BENDAHARI

2190ENCIK MUHAMMAD RIFA’AT BIN MUHAMMAD RIDWANPEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)

JABATAN PENDAFTAR

01664DR. FARAH HANANI BINTI ZULKIFLIPENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)

FAKULTI SAINS & TEKNOLOGI INDUSTRI

01666ENCIK MOHD JAMIL BIN MOHD JA’AFAR

EKSEKUTIF (N41-A)PEJABAT NAIB CANSELOR

01675ENCIK AHMAD HARRIS BIN ABD HAMID

JURUTERA (J41-A)PEJABAT NAIB CANSELOR

01685ENCIK MOHD SYAZANI BIN MOHD SALEHPENOLONG ARKITEK LANDSKAP (JA29-C)

JABATAN PENYELIDIKAN & INOVASI

Page 33: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

33Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01695ENCIK TUAN MOHD HAFFIZ BIN TUAN AHMAD

JURUTEKNIK KOMPUTER (FT19-A)PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI

01705ENCIK MUHAMMAD NASRULLAH BIN ALIAS

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)FAKULTI KEJURUTERAAN PEMBUATAN

01715PUAN NURUL SALMA MUNIRAH BINTI RUSLAN

PENOLONG PEGAWAI SAINS (C29-A)PUSAT PENGURUSAN DAN PERKHIDMATAN

TEKNOLOGI

01721ENCIK MISHZEAN BIN HARUN

PENGAWAL KESELAMATAN (KP11-A)BAHAGIAN KESELAMATAN

01722ENCIK MOHAMMAD RUZAINI AZEEM BIN ZAHARI

PENGAWAL KESELAMATAN (KP11-A)BAHAGIAN KESELAMATAN

2237PUAN ROHANIAH BINTI ABDUL WAHAB

PEREKA (B29-C)PENERBIT UMP

Page 34: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

34 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01740CIK NUR HARTINI BINTI MOHD HATTA

PENOLONG PEGAWAI PENERBITAN (N29-B)PEJABAT NAIB CANSELOR

01741DR. MUHAMMAD AIZZAT BIN ZAKARIA

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI KEJURUTERAAN PEMBUATAN

2310CIK JASMIRA BINTI ABDUL JALIL

EKSEKUTIF (N41-A)FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

01766DR. DIYANA BINTI KAMARUDIN

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI PENGURUSAN INDUSTRI

01768DR. AAINAA IZYAN BINTI NAFSUNPENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)

FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

01769TS. DR. SHAMSUL BIN ZAKARIA

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI SAINS & TEKNOLOGI INDUSTRI

Page 35: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

35Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01777DR. NUR AQILAH BINTI OTHMAN

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI KEJURUTERAAN ELEKTRIK &

ELEKTRONIK

01781DR. AHMAD SYAHIMAN BIN MOHD SHAH

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI KEJURUTERAAN ELEKTRIK &

ELEKTRONIK

01794PUAN NURDARLEENA BTE DZULKIFLIE

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)FAKULTI KEJURUTERAAN KIMIA & SUMBER ASLI

2323ENCIK MOHAMAD HAFIZUDDIN BIN RAMLI

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)JABATAN JARINGAN INDUSTRI & MASYARAKAT

01804DR. NUR FARHAYU BINTI ARIFFINPENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)

FAKULTI KEJURUTERAAN AWAM & SUMBER ALAM

2336CIK AMIRA MURSYIDA BINTI ABDUL JAMIL

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N19-A)JABATAN PENDAFTAR

Page 36: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

36 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

01815DR. AIZI NOR MAZILA BINTI RAMLIPENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)

FAKULTI SAINS & TEKNOLOGI INDUSTRI

01825PUAN NUR AZMA AZIANA BINTI AZMAN

PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN (U29-A)PUSAT KESIHATAN PELAJAR

2385ENCIK ABDUL ADZIM BIN MOHAMAD

PEMBANTU OPERASI (N11-A)FAKULTI TEKNOLOGI KEJURUTERAAN

01875ENCIK MOHD IZZAT BIN SHAFIE @MOHD ALIAS

EKSEKUTIF (N41-A)JABATAN PENDAFTAR

01883TS. DR. LEE KHAI LOON

PENSYARAH UNIVERSITI (DS51-A)FAKULTI PENGURUSAN INDUSTRI

Page 37: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

37Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

LATAR BELAKANGAnugerah ini diwujudkan adalah untuk memberi dorongan dan motivasi kepada staf bahawa universiti juga memberikan tumpuan terhadap aktiviti sukan dan rekreasi. Selain itu juga, anugerah ini adalah sebagai pemangkin kecemerlangan staf dalam aktiviti sukan di peringkat universiti dengan menobatkan atlet-atlet universiti. Ia juga sebagai usaha menghargai sumbangan yang telah diberikan oleh atlet-atlet di kalangan staf universiti yang telah mengharumkan nama universiti. Melalui pengiktirafan ini juga diharapkan akan dapat merangsang ke arah penjagaan kesihatan dan kecergasan melalui aktiviti sukan. OBJEKTIF• Anugerah ini sebagai pemberi dorongan dan motivasi kepada atlet-atlet UMP agar sentiasa

meningkatkan pencapaian mereka dalam bidang sukan dan rekreasi; • Menunjukkan komitmen UMP ke arah meningkatkan mutu dan pencapaian sukan universiti;

dan • Mengenang dan menghargai usaha dan kerjasama semua pihak yang terlibat dengan

aktiviti sukan.

KATEGORI ANUGERAH

Anugerah Atlet Terbaik Lelaki dan Wanita diberikan kepada individu yang sentiasa mencapai tahap prestasi cemerlang dalam arena sukan bagi tahun berkenaan dan telah mengharumkan nama universiti. Anugerah Pasukan Terbaik dikurniakan kepada Pasukan Sukan yang mencapai tahap kejayaan yang tinggi dalam pertandingan pada peringkat antarabangsa/kebangsaan/negeri/universiti.

INSENTIF DAN HADIAH

a) Atlet Terbaik Lelaki dan Wanita• RM 1,000.00• Trofi• Sijil Penghargaan

b) Pasukan Terbaik• RM 2,000.00 • Trofi• Sijil Penghargaan

ANUGERAH SUKAN

a)

b)

Page 38: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

38 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

LATAR BELAKANGSetiap tahun, Kementerian Pendidikan Malaysia mengadakan pertandingan laman web bagi semua Universiti Awam dan Swasta serta jabatan-jabatan kerajaan sebagai usaha dalam meningkatkan mutu laman web/portal berkenaan.

Selaras dengan usaha murni ini, Anugerah ICT telah diwujudkan sebagai salah satu hadiah yang dipertandingkan bagi program Hari Kualiti & Inovasi UMP. Ia bagi menghargai komitmen yang tinggi dalam menghasilkan portal yang kaya dengan maklumat terpilih dan sumber rujukan utama mengikut bidang selain membantu menjadikan UMP sebagai organisasi yang bermaklumat dan pusat rujukan organisasi-organisasi lain.

OBJEKTIF• Menghargai usaha dan komitmen staf dalam membangunkan portal yang bermaklumat

dan menjadi one stop centre bagi pengguna untuk mendapatkan maklumat/pengetahuan berkaitan dengan PTJ berkenaan;

• Menggalakkan budaya penulisan dan penerbitan ilmiah secara elektronik dalam kalangan staf;

• Menyemarakkan budaya IT iaitu segala maklumat disediakan dalam bentuk online dan mudah diakses oleh semua pengguna;

• Menggalakkan perkongsian ilmu dan percambahan idea di atas satu platform yang diselia oleh pengurusan universiti; dan

• Menyumbang kepada peningkatan kualiti sistem penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan.

KATEGORI HADIAH

PORTAL PTJ TERBAIKHadiah ini diberikan kepada PTJ yang mencapai tahap skor pemarkahan tertinggi berdasarkan kriteria-kriteria penilaian portal yang ditetapkan oleh jawatankuasa. Dua kategori dipertandingkan iaitu:a) Portal PTJ (Pentadbiran)b) Portal PTJ (Akademik)

INSENTIF DAN HADIAH• RM 1,000.00 (setiap kategori)• Trofi• Sijil Penghargaan

ANUGERAH ICT (K-PORTAL)

Page 39: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

39Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

LATAR BELAKANGAnugerah ini bertujuan memberi pengiktirafan kepada warga kerja UMP yang terlibat dalam penulisan karya asli.

OBJEKTIF• Mengiktiraf terhadap aktiviti ilmu khususnya dalam kalangan bukan akademik dan akademik

UMP dalam bidang penulisan dan penyebaran ilmu; dan• Membuktikan bahawa warga eksekutif juga mampu menyumbang ke arah budaya ilmu

dan kreatif.

KATEGORI ANUGERAH KARYA ASLI TERBAIK PENERBIT UMP

a) Kategori Akademik• Sains Sosial dan Kemanusiaan• Kejuruteraan, Sains dan Teknologi

b) Kategori Eksekutif • Sains Sosial dan Kemanusiaan• Kejuruteraan, Sains dan Teknologi

INSENTIF DAN HADIAH• RM 1,000.00 (setiap kategori)• Trofi• Sijil Penghargaan

ANUGERAH PENERBITAN

Page 40: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

40 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

LATAR BELAKANGSebagai universiti awam teknikal yang turut menghasilkan graduan dalam bidang Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UMP telah menjadikan KKP antara agenda utama universiti di mana anugerah ini telah dikenal pasti sebagai salah satu kaedah untuk meningkatkan pelaksanaan KKP pada peringkat jabatan. Ini adalah selaras dengan sasaran KKP UMP untuk membentuk budaya KKP yang proaktif dalam kalangan warga UMP menjelang 2020.

OBJEKTIF• Mengiktiraf peranan dan usaha penambahbaikan berterusan yang dilaksanakan oleh

jabatan dalam membentuk dan menambah baik persekitaran kerja agar lebih selamat, kondusif dan tanpa risiko kesihatan kepada warga UMP;

• Meningkatkan tahap kepuasan bekerja warga UMP yang akan diterjemahkan dalam bentuk peningkatan produktiviti, penyelidikan, kualiti kerja dan kualiti graduan; dan

• Mengiktiraf komitmen dan usaha keras Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) – Jabatan dalam melaksanakan agenda KKP UMP.

KATEGORI ANUGERAHa) Pejabatb) Makmal dan Bengkelc) Kolej Kediaman

INSENTIF DAN HADIAH• RM3,000.00• Trofi• Sijil Penghargaan

ANUGERAH KECEMERLANGAN KESELAMATAN & KESIHATAN PEKERJAAN (AKKKP)

Page 41: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

41Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

LATAR BELAKANGAnugerah ini diwujudkan sebagai penghargaan kepada jasa dan pengorbanan yang diberikan oleh warga UMP dan juga rakan industri/ komuniti terhadap keterlibatan dalam aktiviti dan program libat sama industri komuniti di samping sebagai pemangkin kepada usaha untuk meningkatkan kebertanggungjawaban warga UMP menyumbang ilmu dan kepakaran pembangunan industri dan komuniti.

OBJEKTIF• Memberi pengiktirafan dan penghargaan kepada warga UMP yang telah bekerjasama

secara aktif dengan industri dalam aktiviti-aktiviti berkaitan pendidikan, penyelidikan dan perkhidmatan (semua staf akademik dan staf bukan akademik);

• Memberi pengiktirafan kepada individu dalam kalangan staf akademik dan staf Pengurusan dan Profesional & Pelaksana yang aktif dalam persatuan/ pertubuhan dalam dan luar UMP serta aktif dalam memberi khidmat kepada masyarakat secara sukarela; dan

• Memberi pengiktirafan dan penghargaan kepada rakan industri/masyarakat atas kerjasama mampan dalam pelaksanaan program/projek jaringan industri dan komuniti berimpak tinggi.

KATEGORI ANUGERAHa) Anugerah Kualiti Kerjasama Industri (Kategori Staf Akademik) b) Anugerah Kualiti Kerjasama Masyarakat (Kategori Staf Akademik) c) Anugerah Kualiti Kerjasama Industri (Kategori Staf Bukan Akademik) d) Anugerah Kualiti Kerjasama Masyarakat (Kategori Staf Bukan Akademik)

INSENTIF DAN HADIAH• Tempat Pertama: RM3,000.00 (setiap kategori)• Tempat Kedua : RM2,000.00 (setiap kategori)• Tempat Ketiga : RM1,000.00 (setiap kategori)

KATEGORI ANUGERAHa) Anugerah Rakan Industri Terbaik b) Anugerah Rakan Komuniti Terbaik

INSENTIF DAN HADIAH (TROFI) BERSERTA SIJIL PENGHARGAANPemenang Tempat Pertama | Kedua | Ketiga

ANUGERAH KECEMERLANGAN & INDUSTRI MASYARAKAT (AKIM)

Page 42: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

42 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

JAWATANKUASA PELAKSANA

Pengerusi : Dr. Mohd Hanafiah bin Ahmad

Timbalan Pengerusi : Encik Abd Rahman bin Haji Safie

Setiausaha : Encik Wan Nor Hamdy bin Wan Mohd Nowalid

Bendahari : Encik Iskandar bin Salehuddin

Jawatankuasa Teks Ucapan dan Penulisan Khas : Encik Wan Nazrul Helmy bin Wan Mohd Zain

Jawatankuasa Protokol : Encik Mohd Ferdaus bin Musa

Jawatankuasa Penerbitan : Puan Safriza binti Haji Baharuddin

Jawatankuasa Promosi & Publisiti : Puan Mimi Rabita binti Abd Wahit

Jawatankuasa Jamuan : Puan Hazlina binti Faizal

Jawatankuasa Jemputan dan Sambutan : Puan Nor Fadzillah binti Zulkipli

Jawatankuasa Siaraya dan Multimedia : Encik Ariff bin Ariffin

Jawatankuasa Kesihatan : Dr. Norhilda binti Abdul Karim

Jawatankuasa Keselamatan dan Trafik : Tuan Ahmad Fauzi bin Ahmad Bakti

Jawatankuasa Persembahan : Encik Mohd Zaki bin Ahmad Jawatankuasa Fotografi, Videografi & MCP : Encik Azman bin Md Diah Jawatankuasa Logistik dan Teknikal : Encik Kamal Hafizal bin Kamaruddin

Jawatankuasa Lanskap Hiasan : Encik Mohd Syazani bin Mohd Salleh Pengacara Majlis : Encik Khairul Amri bin Abdul Aziz

Puan Nor Asyikin binti Basharuddin

Jawatankuasa Tugas-tugas Khas : Encik Kasran bin Abdullah

Page 43: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

43Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) Puan Norhidayah binti Abdul Rahim (Jabatan Pendaftar)

Anugerah Sukan Encik Mohd Aznorizamin bin Ismail (Pusat Sukan dan Kebudayaan)

Anugerah ICT (K-Portal) Puan Azlina binti Ali (Pusat Teknologi Maklumat & Komunikasi (PTMK)) Anugerah Penerbitan Encik Muhammad Azli bin Shukri (Penerbit UMP)

Anugerah Kecemerlangan Keselamatan Ts. Muhammad Hairynizam bin Muhd Taib & Kesihatan Pekerjaan (AKKKP) (Pengurusan Keselamatan & Kesihatan Pekerja (OSHMO)) Anugerah Kecemerlangan Industri & Masyarakat (AKIM) Encik Mohd Raizalhilmy bin Mohd Rais (Jabatan Jaringan Industri & Masyarakat (ICoN))

PENYELARAS ANUGERAH

Page 44: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

44 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

SekalungPenghargaan

Universiti Malaysia Pahang (UMP) dengan segala sukacitanya

merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan kepada

semua pihak yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung

dalam menjayakan majlis ini.

Page 45: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

45Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Autograf

Page 46: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

46 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Autograf

Page 47: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

47Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Page 48: 2019 1ump.edu.my/sites/default/files/publications/ebook-hki-2019.pdf · Akhir kata, ucapan tahniah dan syabas kepada jawatankuasa penganjur dan semua pihak yang terlibat secara langsung

48 Hari Kualiti & Inovasi UMP 2019

Universiti Malaysia Pahang26600 Pekan

Pahang Darul Makmur

Tel.: +609-424 5000Faks.: +609-424 5055

e-Mel: [email protected]

www.ump.edu.my