tender_dokumen tender t 18 2008

48
DOKUMEN TENDER MAJLIS PERBANDARAN KAJANG MPKj T 18/ 2008 KERJA-KERJA MEMBEKAL PERKHIDMATAN MEMPROSES BIL DAN/ATAU NOTIS CUKAI TAKSIRAN DAN NOTIS PEMBERITAHUAN TINDAKAN WARAN TAHANAN DAN LAIN-LAIN BIL ATAU NOTIS.

Upload: yashboykanageswaran

Post on 26-Dec-2015

47 views

Category:

Documents


6 download

DESCRIPTION

sebut harga

TRANSCRIPT

Page 1: Tender_dokumen Tender t 18 2008

DOKUMEN TENDER

MAJLIS PERBANDARAN KAJANG

MPKj T 18/ 2008

KERJA-KERJA MEMBEKAL PERKHIDMATAN MEMPROSES BIL DAN/ATAU NOTIS CUKAI TAKSIRAN DAN NOTIS PEMBERITAHUAN

TINDAKAN WARAN TAHANAN DAN LAIN-LAIN BIL ATAU NOTIS.

Page 2: Tender_dokumen Tender t 18 2008

KERJA-KERJA MEMBEKAL PERKHIDMATAN MEMPROSES BIL DAN/ATAU NOTIS CUKAI TAKSIRAN DAN NOTIS PEMBERITAHUAN TINDAKAN WARAN TAHANAN DAN LAIN-LAIN BIL ATAU NOTIS.

BIL ISI KANDUNGAN

A ARAHAN KEPADA PETENDER

B BORANG TENDER

C SURAT SETUJUTERIMA TENDER

D RINGKASAN TAWARAN

E MAKLUMAT AM LATAR BELAKANG KONTRAKTOR

Page 3: Tender_dokumen Tender t 18 2008

ARAHAN KEPADA PENENDER

Page 4: Tender_dokumen Tender t 18 2008

ARAHAN KEPADA PETENDER

1.0 Penyerahan Tender

Pemborong-pemborong adalah dinasihatkan supaya memastikan memasuki tender sebelum mengambil borang tender oleh kerana tindakan akan diambil pada sesiapa yang mengambil borang tender dan tidak memasuki tawaran tersebut. Sekiranya pemborong tidak dapat menyertai tender dengan sebarang sebab, borang-borang tender hendaklah dikembalikan ke pejabat ini sekurang-sekurangnya tiga (3) hari sebelum tender ditutup.

Borang-borang tender boleh didapati di Jabatan Kejuruteraan.

pejabat Majlis Perbandaran Kajang pada 25HB. NOVEMBER 2008

BORANG-BORANG TENDER TIDAK AKAN DIKELUARKAN SELEPAS

16HB. DISEMBER 2008

Borang-borang tender yang telah diisikan dengan lengkap hendaklah ditanda dengan tajuk seperti di dalam borang tender dan hendaklah dimasukkan ke dalam atau dihantar dengan pos supaya sampai ke peti tawaran dipejabat Majlis Perbandaran Kajang pada atau sebelum 12.00 tengahari pada 16HB.DISEMBER 2008

Majlis Perbandaran Kajang tidak akan terikat dirinya untuk menerima tawaran yang terendah sekali atau mana-mana tawaran tiada sebab akan diberi ke atas penolakan mana-mana tender.

Pembayaran deposit tender adalah dikecualikan untuk tawaran ini tetapi sekiranya petender menarik diri, dari tender ini sebelum sesuatu keputusan dibuat, atau enggan menandatangani kontrak setelah tawaran diterima kelak, sedangkan tempoh sah tawaran masih berkuatkuasa, maka pendaftaran akan dipotong bagi kesalahan ketiga.

Page 5: Tender_dokumen Tender t 18 2008

Sebarang perkara yang tidak diisi oleh pemborong akan dianggap termasuk dalam harga untuk perkara lain. Begitu juga bagi perkara yang tidak disenaraikan tetapi dikehendaki sempurnakan mengikut pelan-pelan / Penentuan dan Tambahan / Syarat-syarat Kontrak, hendaklah dianggap termasuk dalam harga pukal (Lump Sump, Tendered Price) yang diisikan oleh pemborong. Pemborong hendaklah melawat tapak, memeriksa Penentuan dan pelan-pelan dengan teliti supaya mengetahui lingkungan kerja-kerja sebenar sebelum memberikan harga tawaran. Sekiranya timbul sebarang keraguan dan kekeliruan, Petender adalah dinasihatkan supaya berhubung dengan pejabat ini bagi mendapatkan penjelasan lanjut.

Pentender dikehendaki mengisi sepenuhnya dan lengkap perkara-perkara yang berikut yang menjadi sebahagian daripada Tender iaitu:-

a) Borang Tender, termasuk Lampiran-Lampiran yang disertakan

b) Senarai Kuantiti dengan setiap item dihargakan dengan DAKWAT HITAM dan nilainya dijumlahkan untuk membentuk Harga Tender.

Di mana bahagian-bahagian dokumen yang perlu ditandatangani oleh Pentender melebihi satu muka surat, setiap muka surat bagi setiap borang hendaklah ditandatangani ringkas oleh Pentender.

AKP 1

Kegagalan pihak Pentender untuk menyerahkan dokumen lengkap seperti yang dinyatakan di atas boleh menyebabkan Tendernya ditolak.

2.0 Kos Tender

MPKj tidak akan dipertanggungjawabkan untuk membayar apa-apa kos perbelanjaan atau kerugian yang ditanggung oleh Pentender di dalam penyediaan atau penghantaran Tender beliau.

3.0 Perbuatan Rasuah

Sebarang tawaran yang berbentuk rasuah atau lain-lain dorongan yang boleh mempengaruhi kedudukan Pentender akan menyebabkan Tender tersebut ditolak dengan serta merta.

4.0 Penerimaan atau Penolakan Tender

MPKj berhak untuk menolak mana-mana atau keseluruhan Tender. Tanpa sebarang sekatan umum kepada kenyataan yang terdahulu, mana-mana Tender yang tidak lengkap, tidak jelas atau tidak mematuhi arahan, tidak akan dipertimbangkan.

Pihak MPKj adalah tidak terikat untuk menyetujuterima Tender terendah atau sebarang Tender, dan juga tidak perlu memberikan sebarang alasan terhadap mana-mana tender yang ditolak.

Kontraktor yang tendernya disetujuterima dikehendaki menandatangani Persetujuan Kontrak, menggunakan Borang Setuju terima seperti yang dilampirkan di dalam Dokumen Meja Tender.

5.0 Setujuterima Tender

Pentender yang berjaya (jika ada) hendaklah diberitahu tentang penerimaan Tendernya dengan surat dalam Tempoh Sah Tender atau sebarang tempoh lanjutan. Pentender tersebut hendaklah dengan seberapa segera sebelum memulakan kerja, mendeposit Bon Perlaksanaan untuk perlaksanaan kontrak dan polisi-polisi Insuran untuk Insuran Kerja,

Page 6: Tender_dokumen Tender t 18 2008

insuran terhadap kecederaan seseorang dan kerosakan terhadap harta benda, dan insuran Pampasan Pekerja dan/atau nombor pendaftaran di bawah Skim Keselamatan Sosial Pekerja (PERKESO) dan hendaklah mengemukakan resit premium asal yang telah dibayar atau sumbangan yang telah dibuat untuk diperiksa, seperti yang dikehendaki di bawah Syarat-syarat Kontrak, dan hendaklah juga di dalam masa yang munasabah melaksanakan Persetujuan Kontrak secara formal.

6.0 Maklumat Latar Belakang, Kewangan Dan Prestasi Pentender

Pentender-pentender hendaklah mengambil maklum bahawa penilaian Tender ini akan mengambil kira dan mementingkan keupayaan pentender untuk melaksanakan projek yan ditender. Penilaian tender akan dibuat berasaskan kemunasabahan harga tender.

Untuk membolehkan Penilaian ini dibuat, Pentender-pentender dikehendaki mengemukakan dokumen-dokumen berikut bersama-sama tendernya:-

i. Salinan Akaun Syarikat yang telah disahkan dan diaudit oleh Juru Audit bertauliah bagi tahun kewangan setahun sebelumnya;

Atau

Salinan Penyata Bulanan Akaun Bank mengenai Wang Dalam Tangan Pentender bagi tiga (3) bulan terakhir sebelum tarikh tutup tender;

Atau

Salinan Laporan Bank / Institusi Kewangan atas Borang CA

AKP 2ii. Laporan Penyelia Projek mengenai prestasi kerja semasa pentender atas Borang FA

dalam sampul surat berlakri bagi setiap kerja semasa yang dilaksanakan sekiranya kerja semasanya yang dikendalikan bukan projek MPKj.

Dokumen-dokumen ini sangatlah penting untuk membolehkan penilaian keupayaan yang sewajarnya dibuat ke atas pentender. Sekiranya pentender tidak atau gagal untuk mengemukakan dokumen ini, terutamanya dokumen-dokumen (ii) di atas, Tender pentender akan ditolak dan tidak akan dipertimbangkan.

Sekiranya pentender gagal untuk mengemukakan salah satu atau sebahagian daripada dokumen-dokumen (i), maklumat dan data-data yang tidak dapat disemak kerana ketiadaan atau ketidakcukupandokumen-dokumen tersebut adalah tidak sah dan tidak boleh diambil kira dalam penilaian keupayaan pentender yang berkenaan melainkan maklumat atau data-data tersebut membawa kesan negatif terhadap nilai keupayaannya. Ini bermakna criteria-kriteria yang mana penilaiannya memerlukan maklumat atau data-data ini, akan diambil sebagai kosong atau negatif.

7.0 Maklumat Latar Belakang, Kewangan Dan Prestasi Pentender

Disamping mengemukakan dokumen-dokumen yang tersebut di atas, pentender-pentender dikehendaki melengkapkan boring-borang berikut yang disertakan bersama Dokumen Tender ini, dengan sempurna dan mengembalikannya bersama-sama dengan tender masing-masing.

a. BORANG A - SURAT PENGAKUAN KEBENARAN MAKLUMAT YANG MENGESAHKAN DOKUMEN-DOKUMEN YANG DIKEMUKAKAN OLEH PENTENDER

b. BORANG A1 - MAKLUMAT AM SUB-KONTRAKTOR UNTUK KERJA PAKAR.

c. BORANG B - MAKLUMAT AM DAN LATAR BELAKANG PENTENDER

d. BORANG G - SENARAI KERJA KONTRAK SEMASA

Borang-borang ini hendaklah diisi dengan maklumat-maklumat yang benar dan data-data yang tepat. Semua butiran perlu diisi dan jawapan yang jelas hendaklah diberikan terhadap

Page 7: Tender_dokumen Tender t 18 2008

semua pertanyaan di dalam boring-borang di atas. Jika perlu helaian tambahan boleh dilampirkan. BORANG A dan setiap helaian tambahan yang dilampirkan kepada borang-borang lain hendaklah ditandatangani sah oleh pentender.

Semua maklumat dan dokumen-dokumen yang tersebut di atas hendaklah dikemukakan oleh pentender bersama-sama tendernya sebelum tarikh tutup tender dan pentender tidak akan berpeluang lagi untuk mengemukakannya selepas itu. Sebarang maklumat atau mana-mana dokumen tersebut yang diterima selepas tender ditutup tidak akan diambil kira dalam penilaian keupayaan pentender.

Sekiranya pentender didapati memberikan maklumat palsu atau sengaja menyorok (withhold) atau tidak memberikan mana-mana maklumat yang memberikan kesan negatif terhadap keupayaan, tendernya akan ditolak dan tindakan tatatertib akan diperakukan terhadapnya.

AKP 3

BORANG TENDER

Page 8: Tender_dokumen Tender t 18 2008

KERAJAAN NEGERI SELANGORMAJLIS PERBANDARAN KAJANG

BORANG TENDER(FORM OF TENDER)

KERJA-KERJA MEMBEKAL PERKHIDMATAN MEMPROSES BIL DAN/ATAU NOTIS CUKAI TAKSIRAN DAN NOTIS PEMBERITAHUAN TINDAKAN WARAN TAHANAN DAN LAIN-LAIN BIL ATAU NOTIS.

TENDER FOR

mengikut Pelan-Pelan No. seperti dilampirkanin accordance with Drawings Nosdan lain-lain pelan terperinci yang diberi untuk menerangkannya.and any other detail drawings supplied in amplification thereof.Salinan-salinan Dokumen Meja Tender yang merangkumi Perjanjian Kontrak,Copies of the Tender Table Documents comprising in Contract Agreement,Pelan-Pelan tersebut di atas, Spesifikasi dan Dokumen Tender yang lain boleh dilihat di tempat the above-mentioned Drawings, Specification and other Tender Documents may be seen at the yang dinyatakan dalam Notis Tender dalam masa waktu pejabat pada mana-mana hari bekerjathe place specified in the Tender Notice during office hours on any working day until thehingga tarikh akhir yang ditetapkan bagi penyerahan tender.final date fixed for the submission of tenders.

Kepada :To:Yang DiPertua

Page 9: Tender_dokumen Tender t 18 2008

Majlis Perbandaran Kajang43000 Kajang(Pihak menerima tender)

Tuan,Di bawah dan tertakluk kepada Syarat-Syarat Membuat Tender yang dilampirkan bersama ini,Under and subject to the Conditions of Tendering annexed hereto,yang bertandatangan di bawah ini adalah dengan ini membuat tender dan menawar untukthe undersigned does hereby tender and offer tomelaksana dan menjalankan Kerja-Kerja dan peruntukan-peruntukan dan membekalkan semuaexecute and perform the Works and provisions and supply allburuh, bahan dan loji dan segala benda dari tiap-tiap jenis yang masing-masing disebut,labour, meterials dan plants and everything of every kind respectively named,ditunjuk, diperihal dan dimaksudkan dalam, atau yang hendaklah ditakrifkan daripada Dokumenshown, described and ailuded to in, or to be inferred from the TenderTender yang hendaklah dilaksanakan dan dibekalkan oleh pihak Kontraktor, bagi Kerja-Kerja yangDocuments, to be executed an d supplied on the part of Contractor, for the Worksdiperihalkan di atas, dengan menepati Dokumen Tender tersebut bagi jumlah wang pukal yangabove described, in conformity with the said Tender Documents for the lump sum named herein disebutkan di bawah ini.below.

2. Yang bertandatangan di bawah ini bersetuju menjadi terikat oleh dan tunduk kepadaThe undersigned agrees to be hound by and submit to the Conditions

Syarat-Syarat Kontrak dan Spesifikasi tersebut dan bersetuju bahawa jika Tender ini disetuju-Of Contract and Specification and agrees that if this Tender is accepted theterima, harga dan kadar harga dalam Jadual Kadar Harga dan Ringkasan Tender hendaklah prices and rates in the Schedule of Rates and Summary of Tender shall be scrutinized anddiselaraskan oleh Pegawai Penguasa tentang kemunasabahannya tetapi jumlahwang pukal yangadjusted by the Superintending Officer as to their reasonableness but the lump sum tenderedditenderkan di bawah ini hendaklah tetap tak-berubah. Jadual Kadar Harga, selepas diselaraskanherein below shall remain unaltered. The Schedule of Rates, after adjustmentsebagaimana yang diperuntukkan dalam Syarat-Syarat Kontrak, hendaklah menjadi asas bagias by the Conditions of Contract provided, shall form the basis of valuation of

menilaikan apa-apa perubahan yang mungkin diarahkan oleh Pegawai Penguasa dari semasaany variation which may from time be ordered by the Superintendingke semasa, tetapi jika sesuatu perubahan itu melibatkan peninggalan atau pertambahan Officer, but where a variation involves the omission or addition of the whole ofmenyeluruh sesuatu butiran kerja yang terhadapnya harga ada diberikan dalam Ringkasan Tenderany item of work againts which the price is given in the Summary of Tender, thenmaka harga dalam Ringkasan Tender itu hendaklah menjadi asas bagi menilaikan perubahan itu.such price in the Summary of Tender shall form the basis of valuation of such variation.Yang bertandatangan di bawah ini selanjutnya bersetuju bahawa Ringkasan Tender itu hendaklahjuga menjadi asas bagi menilaikan Perakuan Bayaran Sementara.basis for the valuation of Interim Payment Certificate.

3. Dan selanjutnya, yang bertandatangan di bawah ini bersetuju menyiapkan Kerja-Kerja ituAnd further, the undersigned agrees to complete the Works

dalam masa satu (1) Tahun dari tarikh pemilikan tapakbina atau dalam apa-apa tempoh lanjutanwithin weeks from the date od possession of site or within such extended timeyang diperuntukan dalam Syarat-Syarat Kontrak.as by the Conditions of Contract provided.

4. Jumlah amaun Tender ini ialah jumlah wang pukal sebanyak Ringgit Malaysia The total amount of theis Tender is the lump sum of Ringgit Malaysia

__________________________________________________________________

iaitu RM___________________

Page 10: Tender_dokumen Tender t 18 2008

5. Yang bertandatangan di bawah ini berharap dibenarkan membuat tender, dalam sedikit The undersigned desires to be permitted to tender, in due course,

masa lagi bagi kerja berikut yang mana dijalankan secara langsung oleh yang bertandatangan di-for the following work which the undersigned in the ordinary course ofbawah ini dalam perjalanan biasa perniagaannya dan yang baginya Wang Kos Prima atau Wangbusiness directly carries out and for which Prime Cost or Provisional SumsPeruntukan Sementara telah dimasukkan dalam amaun Tender ini:have been included in the amount of this Tender:

- TIADA -………………………………………………………………………………………………………………………

6. Bahawasanya adalah diketahui bahawa Kerajaan sentiasa berhak menyetujuterima atau Wheres it is understood that the Government reserves the right to accept or

menolak Tender in, samada ianya lebih rendah atau tinggi daripada tender-tender yang lain, atauto refuse this Tender, whether it be lower or higher than any other tender, orsama amaunnya. Yang bertandatangan di bawah ini bersetuju yang Tender ini akan berterusanof the same amount. The undersigned agrees that this Tender shall remainsah dan tidak akan ditarik balik dalam tempoh sembilan puluh (90) hari dari tarikh akhir yangvalid and shall not be withdrawn within ninety (90) days from the final dateditetapkan bagi penyerahan tender dan bersetuju bahawa tiada apa-apa had, syarat atau janjianfixed for the submission of tenders and agrees that no other term, condition or stipulationlain akan dikenakan oleh kami selepas tarikh tersebut.shall be impossed bu us after the said date.

7. Yang bertandatangan di bawah ini bersetuju, jika Tender ini disetujuterima, mendepositThe undersigned agrees, in the event of acceptance of this Tender, to deposit

dengan seberapa segera yang praktik selepas penerimaan Surat Setujuterima Tender tetapi so soon as is practicable after the receipt of the Letter of Acceptance of Tender but before sebelum bermulanya Kerja-Kerja, perkara-perkara berikut:the commencement of the Works, the followings:

a) Bon Perlaksanaan;Performance Bond;

b) Polisi Insurans Tanggungan Awam (iaitu insuran terhadap bencana kepada orang-Insurance Policy for Public Liability (i.e insurance againts injury to personsorang dan kerosakan kepada harta) atau Nota Liputan beserta dengan resit bagiand damage to property) or the Cover Notes together with receipts of premiumpremium yang telah dibayar;paid in respect thereof;

c) Nombor pendaftaran di bawah Skim Keselamatan Sosial Pekerja (PERKESO); dan/Registration number under Employee’s Social Security (SOCSO) Scheme; and/oratau

d) Polisi Insurans Pampasan Pekerja atau Nota Liputan beserta dengan resit bagi Insurance Policy for Workmen’s Compensation or the Cover Notes together withpremium yang telah di bayar.receipts of premium paid in respect thereof.

Yang bertandatangan di bawah ini selanjutnya bersetuju mendeposit Polisi Insurans bagi Kerja-The undersigned further agrees to deposit the Insurance Policy for the WorksKerja itu dan melaksanakan Perjanjian Kontrak yang formal dalam masa yang munasabah and to excute the formal Contract Agreement within a reasonable time thereof.selepasnya itu.

8. Yang bertandatangan di bawah ini dengan ini juga bersetuju bahawa Borang Tender iniThe undersigned hereby also agrees that this Form Tender together

Beserta Surat Setujuterima Tender ini (jika ada) hendaklah menjadi kontrak yang mengikatWith the Letter of Acceptance of Tender (if any) shall constitute a binding contractantara kita walaupun Perjanjian Kontrak yang formal belum dilaksanakan.between us notwithunderstanding that a formal Contract Agreement has not been executed.

Page 11: Tender_dokumen Tender t 18 2008

9. Yang bertandatangan di bawah ini mengesahkan, selepas menyemak sendiri, bahawa Then undersigned confirms, after a personal scrutiny, that the documents

dokumen-dokumen dan pelan-pelan yang digunakan oleh yang bertandatangan di bawah ini untukand drawings used by the undersigned in compilingmenyusun Tender ini adalah salinan-salinan yang sebenarnya bagi dokumen-dokumen dan pelan-this Tender are true copies of the documents and drawings includedpelan yang dimasukkan dalam Dokumen Meja Tender.In the Tender Table Documents.

10. Yang bertandatangan di bawah ini bersetuju bahawa:The undersigned agrees that:a) jika Tender ini ditarik balik sebelum tamatnya Tempoh Sah Tender atau apa-apa

if this Tender is withdrawn before the expiry of the Tender Validity Period ortempoh lanjutan, atauany extended period thereof, or

b) jika yang bertandatangan di bawah ini mengenakan apa-apa had, syarat atau if the undersigned imposes any additional terms, condition or stipulationjanjian tambahan kepada Tender ini selepas tarikh akhir yang ditetapkan bagito the Tender after the final date for the submission of tenders, orpenyerahan tender, atau

c) jika sekiranya Tender telah disetujuterima, yang bertandatangan di bawah iniin the event that the Tender having been accepted, the undersigned refusesenggan dan tidak melaksanakan Perjanjian Kontrak yang formal atau mendepositand fails to execute the formal Contract Agreement or to deposit the Bon Perlaksanaan sebagaimana dikehendaki oleh Syarat-Syarat Kontrak atau Performance Bond as required by the Conditions of Contract or fails to proceedtidak meneruskan Kerja-Kerja, maka, dalam mana-mana hal itu, tanpa menyentuhwith the Works, then, in any of such event, without prejudice to any other apa-apa hak lain yang ada padanya, Kerajaan sentiasa berhak mengambil tindakanrights it may possess, the Government reserves the rights to take disciplinarytatatertib terhadap yang bertandatangan di bawah ini atau membatalkanaction againts the undersigned or to cancel the registration of the undersignedpendaftaran yang bertandatangan di bawah sebagai kontraktor Kerajaan or to cancel the registration of the undersigned as a Government contractor,sebagaimana difikirkan perlu oleh Kerajaan.as the Government deems fit.

Page 12: Tender_dokumen Tender t 18 2008

Bertarikh pada ……………………… haribulan ………………… 20 ……….Dated this day of 20

…………………………………………………………… Tandatangan Pentender

Signature of Tenderer

Nama Penuh …………………………………………. Name in Full

Atas sifat …… ……………………………………….. In the capacity of

yang diberikuasa dengan sempurnanya untuk menandatangani Tender ini untuk dan bagi pihak : duly authorised to sign this Tender for and on behalf of:

……………………………….………………………… Meteri atau cap Pentender Tenderer’s seal or chop

Page 13: Tender_dokumen Tender t 18 2008

Saksi ……………………………….………………… Witness

Nama Penuh ………………………………………… Name in full

Pekerjaan ……………………………………...…….. Occupation

Alamat …………………………………………….….. Address …………………………………………….…

SYARAT-SYARAT MEMBUAT TENDER(CONDITIONS OF TENDERING)

1. Keseluruhan Kerja-Kerja yang dinyatakan dalam Dokumen Tender yang ditunjukkan di-Atas Meja Tender (kemudian dari ini di sebut “Dokumen Meja Tender) akan diberi secara Kontrak.

The whole of the Works set forth in the Tender Documents exhibited on the Tender Table (hereinafter referred to as the “Tender Table Documents) will be let on Contract.

2. 2. (a) Tiap-tiap pentender mestilah menyerahkan, dalam suatu sampul surat bertutup dan bermeteri yang dialamatkan sebagaimana ditetapkan dalam Notis Tender, suatu tender yang sah dalam Borang Tender yang diperuntukkan, bersama dengan salinan Spesifikasi (jika ada diberikan) dengan sempurnanya dan Ringkasan Tender yang diisi dan ditandatangani dengan sempurnanya. Borang Tender yang tak lengkap atau tak bertandatangan akan ditolak.

Each tenderer must submit, enclosed and sealed in an envelope addressed as stipulated in the Tender Notice, a genuine tender on the Form of Tender provided, together with the copy of the Specification (if provided with one) and the Summary of Tender duly filled in and signed Form of Tender which is incomplete or unsigned shall be disqualified.

(b) Tiap-tiap pentender mestilah mencatitkan, dalam ruang yang diperuntukkan dalam Borang Tender, masa yang akan dikehendaki bagi menyiapkan Kerja-Kerja itu.

Each tenderer must enter, in the space provided on the Form of Tender, the time he will require to complete the Works.

(a) Pentender hendaklah dimana sahaja dikehendaki dalam Dokumen Tender, meletakkan

(b) harga Jadual Kadar Harga yang hendaklah diisi dengan dakwat dan ditandatangani dengan sempurnanya oleh pentender. Jadual Kadar Harga hendaklah diteliti dan diselaraskan (jika perlu) oleh Pegawai Penguasa tentang kemunasabahannya.

Page 14: Tender_dokumen Tender t 18 2008

The tenderer shall, wherever required in the Tender Documents price the Schedule of Rates which shall be duly filled in ink and signed. The Schedule of Rates shall be scrutinezed and adjusted (if necessary) by the Superintending Officer as to their reasonableness.

3. Jika mana-mana pentender:If any tenderer shall:

(a) menarik balik tendernya sebelum tamat Tempoh Sah Tender atau apa-apa tempoh lanjutan, atau

withdraw his tender before the expiry of the Tender Validity Period or any extended period thereof, or(b) mengenakan had, syarat atau janjian tambahan selepas tarikh akhir yang ditetapkan

bagi penyerahan tender (dan dalam hal yang sedemikian ianya hendaklah disifatkan sebagai penarikan balik tender ini), atauimpose additional terms conditions or stipulations after the final date fixed for the Submission of the (in which case it shall be deemed to be a withdrawal of this tender), or

(c) jika sekiranya tender telah disetujuterima, enggan dan tidak melaksanakan Perjanjian Kontrak yang formal atau mendeposit Bon Pelaksanaan atau tidak meneruskan Kerja-Kerja;In the event the tender having been accepted, refuse and fail to execute the formal Contract Agreement or to deposit the Performance Bond or fails to proceed with the Works;

Maka, dalam mana-mana hal itu, Kerajaan hendaklah, tanpa menyentuh apa-apa hak lain yang ada padanya, sentiasa berhak mengambil tindakan tatatertib terhadap yang bertandatangan di bawah ini atau membatalkan pendaftaran pentender sebagai kontraktor Kerajaan sebagaimana difikirkan perlu oleh Kerajaan.Then, in any of such events the Government, without prejudice to any other rights it may possess reserves the right to take disciplinary action againts the undersigned or to cancel the registration of the tenderer as a Government contractor, as the Government deems fit.

4. Tiada apa-apa perubahan atau tambahan yang tidak dibenarkan boleh dibuat kepada Borang Tender atau mana-mana Dokumen Tender yang lain.

No unauthorised alteration or addition shall be made to the Form of Tender or any other Tender Documents.

5. (a) Tender-tender dan dokumen-dokumen berhubung dengannya yang dinyatakan dalam Klausa 2 di atas, mestilah diserahkan di tempat dan pada atau sebelum masa yang ditetapkan dalam Notis Tender bagi penyerahan tender.

Tenders and documents in connection therewith as specified in Clause 2 above, must be delivered to the place and at or before the time stipulated in the Tender Notice for the submission of Tenders.

(b) Jika sesuatu tender tidak diserahkan dengan tangan, pentender mestilah menguruskan bagi tendernya dan dokumen-dokumennya yang lain dihantar dengan pos supaya sempat sampai di tempat yang ditetapkan tidak lewat dari masa yang ditetapkan.

In the case of a tender not being delivered by hand, the tenderer must arrangefor his tender and other documents to be posted in time to reach the stipulated place not later than the stipulated time.

(c) Mana-mana tender yang diserahkan selepas masa yang ditetapkan, berbangkit dari apa jua sebab, tidak akan dipertimbangkan.

Any tender delivered after the stipulated time, from whatever cause arising, willnot be considered.

(d) Tiada apa-apa jua perbelanjaan yang ditanggung oleh pentender bagi menyediakan tendernya boleh dibayar kepadanya.

Page 15: Tender_dokumen Tender t 18 2008

In no case will any expenses incurred by a tenderer in the preparation of his tender be allowed.

6. Jika sekiranya atas permintaannya, seseorang pentender diberikan salinan-salinan sesuatu Dokumen Tender, maka adalah menjadi tanggungjawab seorang diri untuk meneliti salinan-salinan itu dan memuaskan hatinya bahawa salinan-salinan itu adalah sebenarnya salinan-salinan dokumen yang termasuk dalam Dokumen Meja Tender. Jika sekiranya terdapat apa-apa perbezaan atau percanggahan antara mana-mana salinan yang diberi kepada pentender dengan salinan dalam Dokumen Meja Tender atau antara mana-mana dokumen yang termasuk di dalamnya, maka adalah menjadi tanggungjawabnya seorang diri untuk memohon secara bertulis kepada Pegawai Penguasa supaya dibetulkan perbezaan atau percanggahan itu tidak lewat dari tujuh (7) hari sebelum tarikh akhir yang ditetapkan dalam Notis Tender bagi penyerahan tender. Apa-apa jawapan yang hendak dibuat oleh Pegawai Penguasa atas permohonan itu hendaklah dibuat dengan cara Memorandum Tender yang hendaklah dihantar kepada semua pentender. Memorandum Tender itu hendaklah menjadi sebahagian daripada Dokumen Tender dan Tender yang diteruma akan disifatkan sebagai berdasarkan pada huraian, ubahsuaian atau perluasan kepada dokumen asal yang mengandunginya.

In the event of any tenderer being supplied, at his request, with copies of any of the Tneder Documents, it shall be the sole responsibility of the tenderer to scrutinize such copies and satisty himself that they are exact copies of those included in the Tender Table Documents. In the event of any difference or discrepancy being found between any such copies supplied to the tenderer and those in the Tender Table Documents or between any documents included therein, it shall be the sole responsibility of the tenderer to apply in writing to the Superintending Officer, to have the difference or discrepancy rectified, not later than seven (7) days before the final date fixed in the Tender Notice for the submission of tenders. Any reply the Superintending Officer may make to such application shall be by way of a Tender Memorandum which will be sent to all tenderers. Such Tender Memorandum shall become part of the Tender Documents and Tenders received will be deemed to have been based on the explanations, modification or extension to the original documents that they contain.

7. Pentender hendaklah disifatkan telah memeriksa dan meneliti Tapakbina dan sekitarnya dan telah berpuas hati sebelum menyerahkan tendernya tentang jenis bumi dan lapisan tanah, bentuk dan jenis Tapakbina, takat dan jenis kerja, bahan dan barang yang perlu bagi menyiapkan Kerja-Kerja, cara-cara perhubungan dengan dan akses ke Tapakbina, tempat tinggal yang mungkin dikehendaki dan pada amnya hendaklah mendapatkan sendiri segala maklumat yang perlu tentang risiko, luarjangka dan segala hal keadaan yang mempengaruhi dan menjejaskan tendernya.

The tenderer shall be deemed to have inspected and examined the Site and its surrounding and to have satisfied himself before submitting his tender as to the nature of the ground and sub-soil, the form and nature of the Site, the extent and nature of the work, materials and goods necessary for the completion of the Works, the means of communication with and access to the Site, the accommodation he may require and in general to have obtained for himself all necessary information as to risks, contingencies and all circumstances influencing and affecting his tender.

8. Tender-tender hendaklah terus sah selama tempoh sembilan puluh (90) hari dari tarikh akhir bagi penyerahan tender sebagaimana yang ditetapkan dalam Notis Tender (dalan Syarat-Syarat Membuat Tender ini disebut “Tempoh Sah Tender) dan tempoh itu boleh dengan persetujuan bersama dilanjutkan jika dan apabila perlu.

Tenders shall remain valid for a period of ninety (90) days the final date for submission of tenders stipulated in the Tender Notice (herein referred to as the “Tender Validity Period”) and such period may by mutual agreement be extended as and when necessary.

9. Kerajaan tidak boleh terikat menyetujuterima tender yang rendah sekali atau sesuatu tender dan juga tidak terikat untuk memberi apa-apa sebab atas penolakan sesuatu tender.

The Government shall not be bound to accept the lowest or any tender, nor to assign any reason for the rejection of any tender.

Page 16: Tender_dokumen Tender t 18 2008

10. Pentender yang berjaya (jika ada) hendaklah diberitahu tentang tendernya dengan surat (disebut “Surat Setujuterima Tender”) dalam Tempoh Sah Tender atau apa-apa tempoh lanjutan. Pentender tersebut hendaklah dengan seberapa segera yang praktik tetapi sebelum bermulanya Kerja-Kerja mendeposit dengan Pegawai Penguasa, perkara-perkara berikut :

The successful tenderer (if any) shall be notified of his tender by a letter (reffered to as “Letter of Acceptance of Tender) within the Tender Validity Period or any extended periodthereof. The said tenderer shall so soon as is practicable but before the commencement of the Works seposit with the Superintending Officer the followings :

(a) Bon Perlaksanaan berjumlah sebanyak 5% daripada Jumlah Wang Kontrak :Performance Bond amounting to 5% of the Contract Sum;

(b) Polisi Insurans Tanggungan Awam (iaitu insurans terhadap bencana kepada orang-orang atau kerosakan kepada harta) atau Nota Liputan beserta dengan resit bagi premium yang telah dibayar;Insurance Policy for Public Liability (i.e insurance againts injury to persons or damage to property) or Cover Notes together with receipts or premium paid in respect thereof;

(c) Nombor pendaftaran di bawah Skim Keselamatan Sosial Pekerja (PERKESO); dan/atauRegistration numbers under the Employee’s Social Security (SOCSO) Scheme; and/or

(d) Polisi Insurans Pampasan Pekerja atau Nota Liputan berserta dengan resit bagi premium yang telah dibayar;Insurance Policy for Workmen’s Compensation or Cover Notes together with receipts of premium paid in respect thereof;

Pentender tersebut hendaklah juga dalam masa yang berpatutan selepas itu mendeposit Polisi Insurans bagi Kerja-Kerja itu dan melaksanakan Perjanjian Kontrak yang formal.

The said tenderer shall also within a reasonable time thereafter to deposit the Insurance Policy for the Works and to execute the formal Contract Agreement.

11. Semua jadual butir-butir yang dilampirkan kepada Dokumen Tender hendaklah diisi dan diserahkan oleh pentender berserta dengan tendernya.

All schedules of particular attached to the Tender Documents shall be completed and submitted by the tenderer together with his tender.

12. Tiap-tiap notis yang hendak diberi kepada pentender bolehlah diposkan ke alamatnya yang dinyatakan dalam tender itu dan pengeposan itu hendaklah disifatkan sebagai penyampaian yang sempurna akan notis itu.

Every notice to be given to a tenderer may be posted to the tenderer’s address given in the tender and such posting shall be deemed good service of such notice.

13. Perkataan-perkataan “pentender yang berjaya” hendaklah bererti bahawa pentender yang mana tendernya telah diluluskan dan disetujuterima oleh Kerajaan.

The words “successful tenderer” shall mean that the tenderer whose tender has been approved and accepted by the Government.

14. Perkataan “pentender” dalam Syarat-Syarat ini hendaklah disifatkan sebagai termasuk dua orang atau lebih.

The word “tenderer” in these conditions shall be deemed to include two or more persons.

15. Jika pentender tidak mematuhi Syarat-Syarat tersebut di atas mengenai apa-apa jua hal maka tendernya boleh ditolak.

Non compliance with the above conditions in any respect shall render the tender liable to rejection.

16. Syarat-Syarat Membuat Tender ini, setakat mana Syarat-Syarat itu mungkin menyentuh perlaksanaan Kontrak ini, hendaklah disifatkan menjadi sebahagian daripada Kontrak ini.

Page 17: Tender_dokumen Tender t 18 2008

These Conditions of Tendering, in so far as they may affect the execution of the Contract, shall be deemed to form part of the Contract.

______________________

L – J.P.N. KL

SURAT SETUJU TERIMA TENDER

Page 18: Tender_dokumen Tender t 18 2008

MAJLIS PERBANDARAN KAJANG (MPKJ)SURAT SETUJUTERIMA TENDER

Rujukan : Pejabat : ……………………………………….

……………………………………….

……………………………………….

……………………………………….

Tarikh : ……………………………………….

Kepada : …………………………………………….

…………………………………………….

…………………………………………….

…………………………………………….(Kontraktor / Pembekal)

Tuan,

Page 19: Tender_dokumen Tender t 18 2008

KERJA-KERJA MEMBEKAL PERKHIDMATAN MEMPROSES BIL DAN/ATAU NOTIS CUKAI TAKSIRAN DAN NOTIS PEMBERITAHUAN TINDAKAN WARAN TAHANAN DAN LAIN-LAIN BIL ATAU NOTIS.

Dengan ini adalah diberitahu bahawa Tender tuan untuk *Pembekalan/Perkhidmatan yang tersebut di atas berharga Ringgit Malaysia : ……………………………………………………………………… sahaja iaitu (RM ………………………..) telah disetuju terima, tertakluk kepada had, syarat dan perjanjian dalam Dokumen Tender yang menjadi asas Tender ini dan juga kepada surat ini.

2. Dengan penerimaan tender tuan oleh Majlis Perbandaran Kajang, tuan adalah dinasihatkan bahawa suatu ikatan Kontrak terwujud antara Majlis Perbandaran Kajang dengan tuan. Suatu Kontrak Rasmi akan disempurnakan kemudiannya dengan memasukkan semua terma tender sebagaimana yang diubahsuaikan. Tuan akan diberitahu oleh pihak Majlis apabila Dokumen Kontrak siap sedia untuk ditandatangani oleh tuan.

3. Tuan adalah diingatkan bahawa mengikut *Syarat-syarat Tender, tuan adalah diokehendaki menyempurnakan perkara berikut:

*3.1 Mendepositkan dengan Majlis Perbandaran Kajang, suatu Bon Perlaksanaan dalam bentuk Jaminan Bank/ Jaminan Syarikat Kewangan / Jaminan Insurans yang tak boleh batal daripada sebuah Bank/Syarikat Kewangan/ Syarikat Insurans yang diluluskan dan didaftarkan di Malaysia dengan jumlah sebanyak RM…………… yang merupakan lima peratus (5%) atau dua setengah peratus (2.5%) dari jumlah tender dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh surat ini;

*3.2 Mendepositkan dengan Majlis Perbandaran Kajang, Polisi Insurans dalam tempoh ……………….. hari dan mengemukakan bagi tujuan pemeriksaan resit-resit bagi premium-premium yang telah dibayar.

*3.3 ………………………………………………………………………………………………..

Apa-apa kegagalan dalam mematuhi kehendak-kehendak para 3 ini dalam tempoh masa yang dinyatakan, kecuali jika diabaikan dengan nyata oleh Majlis Perbandaran Kajang, akan menyebabkan penerimaan ini terbatal dan selepas itu Majlis Perbandaran Kajang tidaklah dengan apa-=apa cara juga bertanggungjawab kepada tuan.

1

4. Tarikh permulaan sebagaimana yang disebutkan dalam syarat-syarat kontrak adalah pada ……………………. Tetapi tiada bekalan atau perkhidmatan di bawah kontrak ini boleh dimulakan kecuali dan sehingga tuan telah mematuhi peruntukan para 3 di atas.

5. Surat ini dihantar kepada tuan dalam dua salinan. Sila kembalikan salinan asal, yang telah ditandatangani oleh tuan dan disaksikan dengan sempurna, diruang yang berkenaan ke pejabat ini dan simpan salinannya.

Sekian, terima kasih

‘BERKHIDMAT UNTUK NEGARA’

Saya yang menurut perintah,

Page 20: Tender_dokumen Tender t 18 2008

........................................................Yang Dipertua

Majlis Perbandaran Kajang

2Dengan ini yang bertandatangan di bawah ini mengaku penerimaan surat di atas dan salinannya telah disimpan.

................................................................ ..........................................................Tandatangan Kontraktor Tandatangan Saksi

(Nama Penuh : .......................................) (Nama Penuh : ................................)

Atas Sifat ................................................. Pekerjaan .........................................

Alamat : ............................................

............................................

Diberikuasa dengan sempurnanya untuk Menandatangani untuk dan bagi pihak 

Page 21: Tender_dokumen Tender t 18 2008

...............................................................Meteri dan Cop Kontraktor

Tarikh : .................................................. Tarikh : .............................................

3

RINGKASAN TAWARAN

Page 22: Tender_dokumen Tender t 18 2008

KERAJAAN MALAYSIAMAJLIS PERBANDARAN KAJANG

RINGKASAN TAWARAN

Peruntukan bagi pembekalan segala pekerja-pekerja, bahan-bahan, peralatan, loji-loji dan segala keperluan lain untuk :

KERJA-KERJA MEMBEKAL PERKHIDMATAN MEMPROSES BIL DAN/ATAU NOTIS CUKAI TAKSIRAN DAN NOTIS PEMBERITAHUAN TINDAKAN WARAN TAHANAN DAN LAIN-LAIN BIL

ATAU NOTIS.

No Kontrak : MPKj T18/2008 untuk kerja tersebut di atas

Dimasukkan pada _______haribulan__________tahun ___________ oleh pihak-pihak yang bertandatangan dibawah merujuk kepada Ringkasan Tawaran ini menjadi sebahagian daripada kontrak tersebut dan hendaklah ia dibaca dan diertikan sedemikian.

Contract No : ________________________________ for the abovementioned works Entered into on the ____________________________ by the undersigned parties refers to this Summary of Tender which is and shall be read and construed as part of the Contract.

________________________________ ______________________________(Tandatangan Kontraktor ) Tandatangan Pegawai)

Page 23: Tender_dokumen Tender t 18 2008

Nama Penuh : _______________________ Nama Penuh : ___________________

No K.P : _______________________ Nama Jawatan : ___________________Untuk dan bagi pihak KERAJAAN

Atas Sifat : _______________________Yang diberikuasa dengan sempurna untuk Menandatangani untuk dan_______________________ (Meteri atau Cop Kontraktor)

Saksi : ___________________ Saksi : ___________________

Nama Penuh : ____________________ Nama Penuh : _________________

Pekerjaan : ____________________ Nama Jawatan : ________________

Alamat : ____________________ Alamat : ______________________

_____________________ ______________________

MAJLIS PERBANDARAN KAJANG43000 KAJANG

Nama Projek : Kerja-kerja Membekal Perkhidmatan Memproses Bil Dan/Atau Notis Cukai Taksiran Dan Notis Pemberitahuan Tindakan Waran Tahanan Dan Lain-lain Bil atau Notis

Peruntukan :

Bil Butiran Kerja Unit KuantitiKadar (RM) Amaun (RM)

1.

2.

Kerja-kerja membekal kertas bercetak dengan 2+1 warna menggunakan kertas simili 100 gsm bersaiz A4

Kerja-kerja mencetak maklumat bil dan/atau notis cukai taksiran dan notis pemberitahuan tindakan waran tahanan dan lain-lain bil atau notis menggunakan mesin pencetak laser dengan 1 warna (depan dan belakang)

Keping

Keping

1

1

Page 24: Tender_dokumen Tender t 18 2008

3.Kerja-kerja proses memotong, melipat dan melekatkan bil dan/atau notis cukai taksiran dan notis pemberitahuan tindakan waran tahanan dan lain-lain bil atau notis menjadi Page-Mailer

CATATANBil dan/atau notis cukai taksiran dan notis pemberitahuan tindakan waran tahanan dan lain-lain bil atau notis hendaklah diposkan mengikut Kadar Bayaran Pos yang ditetapkan oleh Pos Malaysia Bhd.

Keping 1

JUMLAH KESELURUHAN (RM)

Ringgit Malaysia : …………………………………………………………………….....................

……………………………………………………………………………………

* Kos keseluruhan Kerja-kerja Membekal Perkhidmatan Memproses Bil Dan/Atau Notis Cukai Taksiran Dan Notis Pemberitahuan Tindakan Waran Tahanan Dan Lain-lain Bil atau Notis adalah berdasarkan kepada jumlah pegangan harta didalam kawasan Majlis Perbandaran Kajang.

Disediakan oleh : Disemak oleh :

…………………………………….. ……………………………………..

Disahkan oleh : Diluluskan oleh :

…………………………………….. ……………………………………..Setiausaha / Yang DiPertua

Page 25: Tender_dokumen Tender t 18 2008

Nama Kontraktor : ________________________________________________

Alamat Kontraktor : ________________________________________________

________________________________________________

________________________________________________

No. Tel / Tel. Bimbit : ________________________________________________

Kelas : ___________________ Kepala : ___________________

Tempoh Siap Kerja : SETAHUN

Tandatangan & Cop : ____________________________

(Sila sertakan salinan Sijil Pendaftaran asal KKM)

Yang DiPertuaMajlis Perbandaran KajangMenara MPKj,Jalan Cempaka Putih off Jalan Semenyih43000 Kajang

Tuan,

Kerja-kerja Membekal Perkhidmatan Memproses Bil Dan/Atau Notis Cukai Taksiran Dan Notis Pemberitahuan Tindakan Waran Tahanan Dan Lain-lain Bil atau Notis

Saya merujuk kepada perkara diatas.

2. Bersama-sama ini dikemukakan borang Tender No T18/2008 serta butir-butir syarikat.

Nama Syarikat : _______________________________________________

Alamat : _______________________________________________

_______________________________________________

Page 26: Tender_dokumen Tender t 18 2008

_______________________________________________

No. Telefon : _______________________________________________

Harga Tawaran : RM ____________________________________________

Tempoh Siap Kerja : Setahun

Sekian,terima kasih

Saya yang benar,

________________________

NOTA : PENTING

Borang ini adalah merupakan sebahagian daripada dokumen sebutharga. Pemborong hendaklah mematuhi syarat pengisian borang ini. Pihak MPKj boleh menolak tender tanpa apa-apa alasan sekiranya tidak mengikut syarat seperti berikut :

i) BORANG HENDAKLAH DIISI KEDALAM SAMPUL SURAT YANG DIMETERAI DENGAN MENGGUNAKAN SAMPUL SURAT BERUKURAN 8” X 12” DAN “JANGAN DILIPAT”

ii) SILA SERTAKAN BERSAMA SALINAN SIJIL ASAL KEMENTERIAN KEWANGAN.iii) MAJLIS PERBANDARAN KAJANG TIDAK TERIKAT UNTUK MENERIMA TAWARAN

YANG TERENDAH ATAU TERTINGGI ATAU TERTINGGI ATAU MANA-MANA TAWARAN YANG LAIN.

ARAHAN – YANG DIPERTUA, MPKJ

Page 27: Tender_dokumen Tender t 18 2008

MAKLUMAT AM LATAR BELAKANG KONTRAKTOR

BORANG A – SURAT PENGAKUAN KEBENARAN MAKLUMAT DAN KEESAHAN DOKUMEN YANG DIKEMUKAKAN OLEH PENTENDER

Nama Kontraktor : …………………………………………

Alamat : …………………………………………………….……………………………………………………………….……………………………………………………………….

Kepada,

YANG DIPERTUA MAJLIS PERBANDARAN KAJANG (MPKJ),Jalan Semenyih,43000 Kajang,Selangor Darul Ehsan.(Pihak yang akan menilai tender)

Tuan,

Maklumat Latar Belakang Kewangan dan Teknikal Pentender

Page 28: Tender_dokumen Tender t 18 2008

1. Kami telah membaca dengan teliti semua arahan-arahan yang terkandung dalam Arahan kepada Pentender termasuk arahan yang menghendakkan kami mengemukakan maklumat-maklumat dan dokumen-dokumen mengenai perkara di atas bersama-sama dokumen tender kami semasa mengemukakan Tender ini untuk membolehkan MPKj menilai keupayaan kami untuk melaksanakan kerja yang ditender, semasa penilaian Tender.

2. Kami faham dan mengambil maklum bahawa penilaian Tender ini akan mengambil kira dan mementingkan keupayaan kami melaksanakan kerja yang ditender. Justeru itu tender kami akan hanya dipertimbang untuk diperakukan kepda Lembaga Tender untuk disetuju terima sekiranya kami didapati berkeupayaan untuk melaksanakan projek yang ditender, mengikut penilaian MPKj berasaskan maklumat-maklumat dan dokumen-dokumjen yabg kami kemukakan.

3. Kami juga mengambil maklum bahawa kami dikehendaki mengemukakan semua maklumat da dokumen-dokumen yang diminta bersama-sama tender kami sebelum Tender ditutup dan maklumat-maklumat atau dokumen-dokumen yang dikemukakan kemudian daripada itu tidak akan diterima untuk diambil kira dalam penilaian keupayaan kami.

4. Kami mengaku bahawa maklumat-maklumat dan data-data yang kami berikan bersama-sama ini di Borang B,C,CA,D,E,F,FA dan dokumen-dokumen yang kami sertakan bersamanya setahu kami adalah semuanya benar dan sah pada semua segi dan kami telah mengambil maklum dan sedar akan tindakan yang boleh diambil oleh Kerajaan terhadap kami dan/atau tender kami, sekiranya mana-mana maklumat , data-data dan dokumen yang kami berikan itu didapati tidak benar atau palsu.

H/15. Kami juga mengambil maklum dan sedar bahawa Tender kami akan ditolak (disqualified) dan

tidak akan dipertimbangkan sekiranya maklumat-maklumat yang kami berikan itu tidak mencukupi atau sekiranya kami gagal untuk memberikan bersama-sama ini mana-mana maklumat dan /atau menyertakan mana-mana dokumen penting yang sangat diperlukan untuk membolehkan MPKj menilai keupayaan kami, terutamanya dokumen-dokumenberhubung dengan kedudukan kewangan dan prestasi kerja semasa kami seperti berikut :

i) Salinan Akaun Syarikat yang telah disahkan dan diaudit oleh Juru Audit yang bertauliah, bagi dua (2) tahun kewangan terakhir.

ii) Salinan penyata Bulanan Akaun Bank mengenai Wang Dalam Tangan petenderbagi tiga (3) bulan terakhir sebelum tarikh tutup Tender.

ii) Lapuran Penyelia Projek atas prestasi kerja semasa yang bukan projek MPKj atas borang FA dalam satu sampul berlakri bagi setiap kerja semasa yang sedang dilaksanakan.

6. Kami dengan ini memberi kuasa kepada mana-mana pegawai Kerajaan, jurutera-jurutera projek,

bank dan institusi kewangan lain, dan lain-lain atau mana-mana orang atau firma yang berkenaan untuk memberikan maklumat-maklumat yang dianggap perlu dan diminta oleh MPKj untuk menyemak maklumat-maklumat yang kami berikan atau untuk mendapatkan maklumat tambahan. Kami mengambil maklun bahawa pihak MPKj juga boleh merujuk apa-apa maklumat yang kami kemukakan dengan mana-mana pihak termasuk Jabatan Hasil Dalam Negeri. Walau bagaimanapun kami tetap bertanggungjawab di atas maklumat-maklumat dan dokumen-dokumen yang kami berikan bersama-sama ini.

Page 29: Tender_dokumen Tender t 18 2008

Yang Benar ,

………..………………………… Tarikh : …………………………( Tandatangan Petender )

Nama Penuh : …………………………………………………..

No Kad Pengenalan : ………………………………………….

Atas Sifat : ………………………………………………………

yang diberikan kuasa dengan sempurnanya untuk menandatangani Tender ini untuk dan bagipihak

……………………………………………………( Meteri atau cop Petender )

Saksi : ……………………………… Tarikh : ……………………………

Nama Penuh :…………………………………………………….

No Kad Pengenalan : ……………………………………………

Pekerjaan : ………………………………………………………..

Alamat : ……………………………………………………………

H/2BORANG B- MAKLUMAT AM LATAR BELAKANG PETENDER

1. Nama : …………………………………………………………………………..

2. Alamat : …………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………..

No. Telefon : ……………………………… No. Fax : ………………………..

3. Pendaftaran dengan Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) (Sertakan Salinan Pendaftaran)

i) No. Pendaftaran : ……………………………………………………………………………

ii) Tarikh daftar : …………………………………….. Sah hingga : ……………………………..

iii) Kelas dan Tajuk/Tajuk Kecil : …………………………………………………………………..

iv) Taraf (Bumiputera/Bukan Bumiputera) : …..………………………………………………… v) Jika Bumiputera, tempoh sah taraf : Dari ………………………hingga …………………

4. Bagi Syarikat Sdn. Bhd nyatakan : i) Modal dibenarkan : RM ………………………………………

Page 30: Tender_dokumen Tender t 18 2008

ii) Modal dibayar : RM ………………………………………

i) Perniagaan Utama lain, jika ada :a) …………………………………………………………… sejak ……………………………………..

b) …………………………………………………………… sejak ……………………………………..

6. Ahli-ahli Syarikat i) Ahli-ahli Lembaga Pengarah

Nama Jawatan Saham Modal Dipegang

H/3 BORANG B- MAKLUMAT AM LATAR BELAKANG PETENDER (Samb.)

(i) Ahli-ahli Lembaga Pengarah (Samb.)

Nama Jawatan Saham Modal Dipegang

ii) Ahli-ahli Pengurusan

Page 31: Tender_dokumen Tender t 18 2008

Nama Jawatan Kelulusan Akademik/Iktisas

H/4BORANG C – DATA-DATA KEWANGAN

A. Ringkasan harta dan liabiliti seperti yang ditunjukkan dalam Lembaran Imbangan (Balance Sheet)* yang diaudit bagi tahun kewangan terakhir.

Asset *(A)

Liabiliti *(B)

Nilai Kewangan(Worth) (A – B)

Semasa : RM Tetap : RM ------------------Jumlah : RM ==============

Semasa : RMTetap : RM ------------------Jumlah : RM ==============

Modal Pusingan : RM

Modal Tetap : RM

‘Nett Worth’ : RM B. Akaun Wang Di tangan (Cash in Hand)**

1. Nama dan Alamat Bank di mana akaun di buka :

………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………

2. Nombor Akaun : ……………………………………………………

C. Kemudahan kredit (jika ada)*

1. Nama dan Alamat Bank/Institusi Kewangan yang memberi Kemudahan Kredit :

Page 32: Tender_dokumen Tender t 18 2008

……………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………

2. Bentuk dan baki amaun yang boleh digunakan untuk projek pembinaan.

i) Overdraf atau Talian Kredit : RM ii) Overdraf bercagar : RMiii) Pinjaman Tetap yang akan/layak diperolehi untuk projek : RM

iv) …………………………………………………………………… : RM

Jumlah : RM------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Peringatan Penting

Sila sertakan salinan Akaun Syarikat bagi dua (2) tahun kewangan terakhir, yang disahkan dan diaudit oleh Juru Audit bertauliah (certified Accountant) atau sekiranya tiada, bagi tahun kewangan setahun sebelumnya bagi menyokong data-data yang diberi. Tender yang tidak disertakan dengan Akaun ini akan ditolak.

Sila sertakan salinan Penyata Bulanan Bank bagi tiga (3) bulan terakhir sebelum tarikh tutup Tender. Tender yang tidak disertakan dengan penyata ini, akan ditolak.

Sila dapat dan sertakan Laporan sulit dariapda pihak Bank/Institusi Kewangan atas format seperti Borang CA, dalam satu sampul berlakri.

H/5SULIT

BORANG CA – LAPORAN BANK / INSTITUSI KEWANGANMENGENAI KEDUDUKAN KEWANGAN PENTENDER

(Borang ini hendaklah dilengkapkan oleh pihak bank atau institusi kewangan lain dan diserahkan kepada pentender dalam satu sampul berlakri untuk disertakan bersama-sama tendernya sekiranya pentender mempunyai kemudahan kredit dengan Bank/Institusi Kewangan yang berkenaan).

Kepada : ……………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………….(Pengarah JKR)

Nama Pentender : ………………………………………………………………………………………………..

Projek: Tender Untuk Membina dan Menyiapkan ……………………………………..………………………………………………………………………………..

……………………………………..………………………………………………………………………………..

……………………………………..………………………………………………………………………………..

(A) Kemudahan Kredit yang boleh digunakan untuk pelaksanaan Projek :Kemudahan Kredit yang telah lulus dan kemudahan kredit tambahan minimum yang layak diperolehi oleh pentender adalah seperti berikut :

Page 33: Tender_dokumen Tender t 18 2008

Bentuk Kemudahan Baki daripada yang Tambahan MinimaKredit telah diluluskan yang akan diluluskan______________ ______________ _______________ _____________

(i) Overdraf RM RM RM(ii) Overdraf bercagar RM RM RM(iii) Talian Kredit RM RM RM(iv) Pinjaman Tetap yang akan/layak diperolehi untuk projek(v) ………………………….. RM RM RM

_______________ _______________ ______________

Jumlah RM RM RM_______________ _______________ _______________(* Jika Projek diawardkan kepada Pentender)

Ulasan-ulasan mengenai kedudukan kewangan dan akaun pentender :

Tandatangan untuk dan bagi pihak bank : ……………………………………………………………………….

Bank : ……………………………………… Nama Pegawai : ……………………………………………….

Jawatan : ……………………………………………………….

Tarikh : ……………………………………

H/6

Page 34: Tender_dokumen Tender t 18 2008

BORANG D – REKOD PENGALAMAN KERJA (Senarai Semua Kerja Yang Disiapkan Dalam 5 Tahun Lepas)

BIL NAMA KONTRAK/PROJEK DAN SKOP KERJA+

NILAI KONTRAK

(RM)

NILAIPETENDER*

BERTANGGUNGJAWAB

TEMPOH KONTRAK

**

TARIKHMILIK

TAPAK

TARIKH SIAP NAMA DAN ALAMATPEGAWAI PENGUASA/

JURUTERA PERUNDING

NAMA DAN ALAMATMAJIKAN

KONTRAK SEBENAR

+ Salinan Perakuan/Pengesahan Siap Kerja bagi setiap kerja yang disenaraikan hendaklah disertakan

* Hanya perlu diisi sekiranya pentender melaksanakan kerja sebagai ahli Syarikat gabungan

** Tempoh kontrak hendaklah termasuk Lanjutan Masa yang diluluskan

H/7

Page 35: Tender_dokumen Tender t 18 2008

BORANG G – SENARAI KERJA KONTRAK SEMASA (Senarai Semua Kerja Di dalam Tangan/Sedang Berjalan Dan Belum Siap Termasuk Kontrak Yang Baru Diaward)

BIL NAMA KONTRAK/PROJEK +

NILAI KONTRAK

(RM)

NILAIPETENDER*

BERTANGGUNGJAWAB

TEMPOH KONTRAK

**

TARIKHMILIK

TARIKH SIAP

KONTRAK

KEMAJUAN KERJA NAMA DAN ALAMATJURUTERA PROJEK

NAMA DAN ALAMATMAJIKAN

IKUT JADUAL

(RM)

SEBENAR DICAPAI

(RM)

* Hanya perlu diisi sekiranya pentender melaksanakan kerja sebagai ahli syarikat gabungan* * Tempoh kontrak hendaklah termasuk lanjutan masa yang diluluskan+ Peringatan Penting

Bagi setiap kerja semasa yang bukan projek MPKj sertakan (wajib) Laporan Penyelia Projek atas format seperti Borang GA, dalam satu sampul berlakri. Tender yang tidak disertakan dengan Laporan ini bagi setiap kerja semasa yang disenaraikan akan ditolak.

H/8

Page 36: Tender_dokumen Tender t 18 2008

LAMPIRAN A

BORANG GA – LAPORAN PENYELIA PROJEK ATAS PRESTASI KERJA (BUKAN PROJEK MPKj) SEMASA PENTENDER----------------------------------------------------------------------------------------------------------(Borang ini hendaklah dilengkapkan oleh Penyelia Projek atau Pembantu Kanannya yang mengawasi projek dan diserahkan kepada Kontraktor dalam satu sampul berlakri untuk disertakan bersama-sama tendernya)

Kepada : Pengarah …………………………………….……………………………………………………………………………………………………(U/P: ………………………………………….)

Nama Kontraktor : ………………………………………………………………………………………………………………………Nama Projek Yang DiLaksanakan : ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………----------------------------------------------------------------------------------------------------------No. Kontrak :Harga Kontrak (termasuk anggaran nilai kerja perubahan ) : RMWang Kos Prima dan Peruntukan Sementara : RMNilai Kerja Pembina : RM

Tarikh Milik Tapak : Tempoh Kontrak : mingguTarikh Penyiapan Asal :

Lanjutan Masa Yang Telah Diluluskan : hariLanjutan Masa Seterusnya :Yang difikir/dijangka layak diperakukan : hariAtas Sebab-sebab : (i)

(ii)

Kemajuan Kerja (berdasarkan nilaian kerja yang telah dilaksanakan) :Pencapaian sebenar : Mengikut Jadual : %Tarikh Kerja dijangka akan dapat disiapkan :

Nilai Bahagian Kerja Yang Telah Siap : RMNilai Baki Kerja Yang Belum Siap : RM

Ulasan-ulasan mengenai Prestasi Kontraktor;(Nyatakan apa-apa kepujian dan /atau kelemahan kontraktor dan juga apa-apa tindakan / perakuan yang diambil / dipertimbang berhubung dengan prestasi Kontraktor melaksanakan Kontrak)

Tandatangan Penyelia Projek :Nama :Jawatan : Tarikh :

H/9

Page 37: Tender_dokumen Tender t 18 2008

LAMPIRAN A

BORANG GA1 – LAPORAN JURUTERA PROJEK ATAS PRESTASI KERJA SEMASA PENTENDER------------------------------------------------------------------------------------------------------------(Borang ini hendaklah dilengkapkan oleh Jurutera Projek atau Pembantu Kanannya yang mengawasi projek apabila diminta berbuat demikian oelh Pegawai Penilaian dan hendaklah dihantar segera dengan menggunakan mesin Fax)

Kepada : Pengarah ………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………..(U/P: ……………………………………………...)

Nama Kontraktor : ……………………………………………………………………………………………………………………Nama Projek Yang DiLaksanakan : ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………----------------------------------------------------------------------------------------------------------No. Kontrak :Harga Kontrak (termasuk anggaran nilai kerja perubahan ) : RMWang Kos Prima dan Peruntukan Sementara : RMNilai Kerja Pembina : RM

Tarikh Milik Tapak : Tempoh Kontrak : mingguTarikh Penyiapan Asal :

Lanjutan Masa Yang Telah Diluluskan : hariLanjutan Masa Seterusnya :Yang difikir/dijangka layak diperakukan : hariAtas Sebab-sebab : (i)

(ii)

Kemajuan Kerja (berdasarkan nilaian kerja yang telah dilaksanakan) :Pencapaian sebenar : Mengikut Jadual : %Tarikh Kerja dijangka akan dapat disiapkan :

Nilai Bahagian Kerja Yang Telah Siap : RMNilai Baki Kerja Yang Belum Siap : RM

Ulasan-ulasan mengenai Prestasi Kontraktor;(Nyatakan apa-apa kepujian dan /atau kelemahan kontraktor dan juga apa-apa tindakan / perakuan yang diambil / dipertimbang berhubung dengan prestasi Kontraktor melaksanakan Kontrak)Tandatangan Pegawai Penguasa/Jurutera Projek/Wakilnya :……………………………………………………..

Nama :Jawatan : Tarikh :

H/10