rph tmk thn 5 2015

4
KUMPULAN 4 AHLI KUMPULAN: JONATHAN SUIN KUEH KEN HII DANNY AK LANI AWANGKU SYAHRUDIN B AWANG DZULKARNAIN MOHD ISA JOHARI

Upload: shahrudin-van-dzulkarnain

Post on 15-Sep-2015

268 views

Category:

Documents


1 download

DESCRIPTION

EDUCATION

TRANSCRIPT

Kumpulan 9

Kumpulan 4

Ahli kumpulan:JONATHAN SUINKUEH KEN HIIDANNY AK LANIAWANGKU SYAHRUDIN B AWANG DZULKARNAINMOHD ISA JOHARI

Mata Pelajaran & KelasTMK Tahun 6Bilangan Murid20 orangMasa9.00am 10.00am (1 jam)Tema/Topik ModulMemahami PengaturcaraanStandard Pembelajaran1.1

Objektif PembelajaranPada akhir pembelajaran murid dapat:Menyatakan urutan bagi aktiviti harian dan proses kerja dalam satu alatan digital.

EMKPembelajaran penerokaan,Penyelesaian MasalahBBBPerisian MS word, Lembaran kerjaAktivitiSet induksi (5 minit)Cikgu mempamerkan beberapa gambar alatan digital harian melalui tanyangan slide dan murid meneka setiap alatan tersebut.

Langkah 1(10 minit)Cikgu memberi menjelasan 1 contoh tentang kegunaan mesin basuh dari mula hingga akhir proses .2. Cikgu bertanya kepada murid kenapa perlunya turutan didalam penggunaan alatan tersebut dengan bimbingan guru.

Langkah 2(10minit)Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.Murid membincangkan mengenai aturcara penggunaan komputer mengikut pemahaman pelajar. AktivitiLangkah 3 (20 minit)Murid diberikan satu kertas arahan kosong berkaitan dengan fasa mula dan akhir pengaturcaraan alatan tersebut.Murid menguji arahan pengaturcaraan yang telah dibuat mengikut kumpulan yang telah diagihkan. Setiap penemuan dan persoalan murid akan di bimbing oleh guru mengikut hasil pengaturcaraan yang telah dibina.

Penilaian(10 minit)Murid membuat satu kertas arahan kosong menyatakan kegunaan aturcara komputer dalam perkakasan harian.

Penutup(5 minit)1. Murid menyatakan sekurang-kurangnya 3 jenis alatan harian yang menggunakan atur cara komputer.