rph kssr sejarah 2015

2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SEJARAH MATA PELAJARAN /KELAS SEJARAH 6 MAHSURI TAJUK KITA RAKYAT MALAYSIA MASA 8.00-9.00 PAGI STANDARD KANDUNGAN 11.1- Kaun dan Etnik di Malaysia STANDARD PEMBELAJARAN 11.1.1 - Menghuraikan pelbagai kaun dan etnik di Malaysia K11.1.6-Menghubung kait kepentingan menghormati kepelbagaian kaum dan etnik sebagai asas perpaduan negara. OBJEKTIF Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini, murd-murid dapat: 1- Murid dapat menyenaraikan 4 kaum yang terdapat di Malaysia. 2- Murid dapat menyatakan 2 kepentingan sikap hormat-menghormati antara kaum di Malaysia. AKTIVITI 1. Guru menunjukkan pakaian tradisonal kaum Melayu, India dan Cina dan beberapa orang murid diminta memperagakan pakaian tersebut. 2. Sesi soal jawab perkaitan antara pakaian dan kaum yang terdapat di Malaysia. 3.Murid-murid melengkapkan peta buih dengan menamakan kaum-kaum yang terdapat di Malaysia. 4.Guru menayangkan tayangan slaid Sambutan Rumah Terbuka Tahun Baru Cina yang dihadiri pelbagai kaum. 5.Murid diminta menyatakan nilai yang diperolehi melalui tayangan slaid tersebut. 6. Murid melengkapkan lembaran bertulis. EMK Nilai Murni- Hormat-menghormati

Upload: megat-panji-alam

Post on 08-Aug-2015

58 views

Category:

Documents


14 download

TRANSCRIPT

Page 1: Rph kssr sejarah 2015

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SEJARAHMATA PELAJARAN /KELAS

SEJARAH6 MAHSURI

TAJUK KITA RAKYAT MALAYSIAMASA 8.00-9.00 PAGISTANDARD KANDUNGAN

11.1- Kaun dan Etnik di Malaysia

STANDARD PEMBELAJARAN

11.1.1 - Menghuraikan pelbagai kaun dan etnik di MalaysiaK11.1.6-Menghubung kait kepentingan menghormati kepelbagaian kaum dan etnik sebagai asas perpaduan negara.

OBJEKTIF Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini, murd-murid dapat:1- Murid dapat menyenaraikan 4 kaum yang terdapat di Malaysia.2- Murid dapat menyatakan 2 kepentingan sikap hormat-menghormati antara kaum di Malaysia.

AKTIVITI 1. Guru menunjukkan pakaian tradisonal kaum Melayu, India dan Cina dan beberapa orang murid diminta memperagakan pakaian tersebut.2. Sesi soal jawab perkaitan antara pakaian dan kaum yang terdapat di Malaysia.3.Murid-murid melengkapkan peta buih dengan menamakan kaum-kaum yang terdapat di Malaysia.4.Guru menayangkan tayangan slaid Sambutan Rumah Terbuka Tahun Baru Cina yang dihadiri pelbagai kaum.5.Murid diminta menyatakan nilai yang diperolehi melalui tayangan slaid tersebut. 6. Murid melengkapkan lembaran bertulis.

EMK Nilai Murni- Hormat-menghormatiKPS- Imaginasi dan EmpatiDimensi Kewarganegaraan-Perasaan KekitaanKBAT-menilai dan menganalisis

BAHAN BANTU MENGAJAR

Baju tradionalLaptopSkrin ProjektorLembaran Peta BuihLembaran kerja

PENILAIAN DAN PEMBELAJARANREFLEKSI