perancang strategik kelab koperasi 2012

Upload: farishdaniel

Post on 15-Jul-2015

2.412 views

Category:

Documents


93 download

TRANSCRIPT

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN LUBOK CHINA, 78100 MELAKA PELAN RANCANGAN STRATEGIK DAN TAKTIKAL 2012 KELAB KOPERASI

A.PENGURUSAN KOKURIKULUM KELAB KOPERASI ANALISIS PERSEKITARAN (SWOT) Kekuatan (S)1. Pengetua mempunyai asas pengurusan yang kuat dan berpengalaman serta barisan guru yang bermotivasi, komited dan efisyen. 2. Mempunyai pelajar yang berpotensi dalam bidang Kokurikulum dan Ko-akademik. 3. Mempunyai guru yang komited dengan tugas.

Kelemahan (W)1. Guru penasihat kurang berpengalaman dari segi pengurusan kelab/persatuan. 2. Peralatan dan prasarana persatuan yang tidak mencukupi. 3.Pelajar bersikap negatif dan menganggap penyertaan dalam kelab/persatuan adalah tidak mendatangkan apa-apa faedah.

Peluang (O)1. PIBG sentiasa memberi kerjasama dan sokongan padu dari segi moral dan kewangan. 2. JPN memberi peluang bagi guru penasihat mengikut kursus. 3. Ibu bapa atau penjaga memberi kerjasama dan dorongan kepada anak- anak dalam semua penyertaan dan pertandingan. 4. Pihak kopearsi sekolah sentiasa memberi kerjasama dari segi kewangan dan sokongan moral untuk menjalankan sesuatu aktiviti atau kursus untuk ahli kelab.

Cabaran / Ancaman (T)1. Segelintir ibu bapa atau penjaga kurang menggalakkan anakanak mereka aktif dalam Kokurikulum. 2. Pengaruh gejala sosial di luar kawasan sekolah. 3.Aktiviti yang dirancang tidak dapat dilaksanakan kerana pelaksanaan program sekolah dan kekerapan guru berkursus.

B.PENETAPAN STRATEGI MENGIKUT ISU, MATLAMAT, OBJEKTIF, KPI N SASARAN ISU STRATEGIK1. Guru penasihat kurang kemahiran untuk melaksanakan aktiviti tertentu.

MATLAMAT STRATEGIKMeningkatkan kemahiran guru penasihat dalam pengurusan sesebuah persatuan.

OBJEKTIFMenambah kemahiran guru dalam melaksanakan aktiviti tertentu.

KPIBilangan guru yang berkemahiran dalam bidang kelab dan persatuan meningkat.

TOV 201125% guru mahir dalam pengurusan kelab dan persatuan yang terdapat di sekolah.

SASARAN 201235% guru mahir dalam permainan dan sukan yang terdapat di sekolah.

INISIATIF/ STRATEGI1.Mengadakan kursus dalaman dan luaran tentang pengurusan kelab dan perancangan aktiviti kepada guru penasihat. 1.Taklimat mengenai kesedaran pelajar tentang kepentingan aktiviti kokurikulum ke IPTA. 2. Pertandingan persahabatan dengan sekolahsekolah berhampiran 3. Aktiviti yang melibatkan seluruh unit kelab/persatuan untuk sesi perjumpaan mingguan.

2. Pelajar kurang berminat melibatkan diri untuk menyertai aktiviti kegiatan kokurikulum.

Menarik minat dan penglibatan pelajar dalam aktiviti kelab dan persatuan.

Memastikan penglibatan pelajar secara menyeluruh dalam aktiviti kelab dan persatuan.

Penglibatan pelajar meningkat dalam setiap perjumpaan mingguan.

75% pelajar berminat dan terlibat untuk menyertai aktiviti persatuan.

90% pelajar berminat dan terlibat dalam penyertaan aktiviti sukan dan permainan.

ISU STRATEGIK3 .Pelajar kurang minat untuk melibatkan diri dalam bidang keusahawanan koperasi sekolah. 4. Pelajar kurang pengetahuan mengenai pengurusan kedai koperasi sekolah.

MATLAMAT STRATEGIKMemupuk minat dan penglibatan pelajar dalam bidang keusahawanan koperasi sekolah.

OBJEKTIFMemastikan penglibatan pelajar secara menyeluruh dalam bidang keusahawanan koperasi sekolah. Memastikan pelajar mempunyai pengetahuan yang luas mengenai pengurusan kedai koperasi sekolah.

KPIPenglibatan pelajar dalam setiap aktiviti keusahawanan koperasi sekolah meningkat.

TOV 201125% pelajar berminat dan telah didedahkan dalam aktiviti keusahawanan koperasi sekolah.

SASARAN 201240% pelajar berminat dalam setiap aktiviti keusahawanan koperasi sekolah.

INISIATIF/ STRATEGI1. Program Pembudayaan Keusahawanan Koperasi Sekolah.

Memberi pengetahuan mengenai pengurusan kedai koperasi sekolah.

Pengetahuan mengenai pengurusan kedai koperasi sekolah di kalangan pelajar meningkat.

25% pelajar tahu dan mempunyai sedikit pengetahuan mengenai pengurusan kedai koperasi sekolah.

40% pelajar tahu 1. Kursus dan mempunyai Pengurusan Kedai sedikit Kopearsi Sekolah. pengetahuan mengenai pengurusan kedai koperasi sekolah.

5. Pelajar kurang pendedahan dan pengetahuan mengenai tatacara pengurusan mesyuarat dan minit koperasi sekolah.

Mendapat pendedahan dan pengetahuan mengenai tatacara pengurusan mesyuarat dan minit koperasi sekolah. sekolah.

Memastikan pelajar mempunyai pengetahuan mengenai tatacara pengurusan mesyuarat dan minit koperasi sekolah.

Meningkatkan pengetahuan mengenai tatacara pengurusan mesyuarat dan minit koperasi

25% pelajar tahu dan mempunyai sedikit pengetahuan mengenai tatacara pengurusan mesyuarat dan minit koperasi sekolah.

40% pelajar tahu dan mempunyai sedikit pengetahuan mengenai tatacara pengurusan mesyuarat dan minit koperasi sekolah.

1. Kursus Tatacara Pengurusan Mesyuarat dan Minit Koperasi Sekolah.

C.PELAN TAKTIKAL PELAN TAKTIKAL 1 ISU STRATEGI1: GURU PENASIHAT KURANG KEMAHIRAN DALAM AKTIVITI TERTENTU. STRATEGI 1: MENGADAKAN KURSUS DALAMAN ATAU LUARAN KEPADA GURU PENASIHAT UNTUK MERANCANG AKTIVITI UNTUK KELAB/PERSATUANBIL PROGRAM/ PIPP PROJEK 1. Kursus Teras kepimpinan 2 dan pengurusan kelab/ persatuan TANGGUNGJAWAB -GPK Kokurikulum - Penyelaras TEMPOH/HARI KOS /SUMBER Sekali setahun RM600.00 (Mac) -Sekolah OUTPUT Peningkatan kemahiran guru dalam pengurusan persatuan KPI Bilangan guru yang berkemahiran dalam pengurusan persatuan bertambah PELAN KONTIGENSI Klinik pengurusan persatuan peringkat dalaman dan luaran.

PELAN TAKTIKAL 2 ISU STRATEGI 2:PELAJAR KURANG BERMINAT MELIBATKAN DIRI UNTUK MENYERTAI AKTIVITI KEGIATAN KOKURIKULUM. STRATEGI 1: MENGADAKAN TAKLIMAT TENTANG KEPENTINGAN AKTIVITI KOKURIKULUM KE IPTA.BIL PROGRAM/ PROJEK Mengadakan taklimat tentang kepentingan aktiviti kokurikulum ke IPTA. PIPP TANGGUNGJAW AB -GPK Kokurikulum -Penyelaras -Guru Penasihat TEMPOH/ KOS HARI /SUMBER JanOktober -RM 200.00 Tabung Kokurikulum -PIBG OUTPUT KPI PELAN KONTIGEN SI Pemantauan Buku Laporan Aktiviti

1

Teras 1

Penglibatan menyeluruh pelajar dalam persatuan/kelab

Penglibatan pelajar seramai 90% dalam seetiap perjumpaan mingguan.

PELAN TAKTIKAL 2 ISU STRATEGI 2:PELAJAR KURANG BERMINAT MELIBATKAN DIRI UNTUK MENYERTAI AKTIVITI KEGIATAN KOKURIKULUM. STRATEGI 2: MENGADAKAN PERTANDINGAN PERSAHABATAN DENGAN SEKOLAH-SEKOLAH BERHAMPIRAN.

BIL

PROGRAM/ PROJEK Pertandingan persahabatan dengan sekolahsekolah berhampiran

PIPP

TANGGUNGJAW AB -GPK Kokurikulum -Penyelaras -Guru Bertanggungjawab

TEMPOH/ KOS HARI /SUMBER Jun- Okt -RM 300.00 -Tabung Kokurikulum

OUTPUT

KPI

2.

Teras 1

Meningkatkan kerjasama dan persahabatan

Penglibatan pelajar sebanyak 90% dalam setiap perjumpaan mingguan

PELAN KONTIGEN SI Aktiviti dijalankan di antara tingkatan peringkat dalaman.

PELAN TAKTIKAL 2 ISU STRATEGI 2:PELAJAR KURANG BERMINAT MELIBATKAN DIRI UNTUK MENYERTAI AKTIVITI KEGIATAN KOKURIKULUM. STRATEGI 3: MENGADAKAN AKTIVITI YANG MELIBATKAN SELURUH UNIT KELAB/PERSATUAN UNTUK SESI PERJUMPAAN MINGGUAN.BIL PROGRAM/ PROJEK Aktiviti yang melibatkan seluruh unit kelab/persatuan untuk sesi perjumpaan mingguan. PIPP TANGGUNGJAW AB -GPK Kokurikulum -Penyelaras -Guru Bertanggungjawab TEMPOH/ KOS HARI /SUMBER Feb- Okt -RM 300.00 -Tabung Kokurikulum OUTPUT KPI PELAN KONTIGEN SI Aktiviti dijalankan di antara unit kelab/ persatuan.

3

Teras 1

Meningkatkan kerjasama dan persahabatan

Penglibatan pelajar sebanyak 90% dalam setiap perjumpaan mingguan

PELAN TAKTIKAL 3ISU STRATEGI 3:PELAJAR KURANG BERMINAT UNTUK MELIBATKAN DIRI DALAM BIDANG KEUSAHAWANAN KOPERASI SEKOLAH. STRATEGI 1: PROGRAM PEMBUDAYAAN KEUSAHAWANAN KOPERASI SEKOLAH.BIL 3 PROGRAM/ PROJEK 1. Program Pembudayaan Keusahawanan Koperasi Sekolah PIPP Teras 1 TANGGUNGJAWAB -GPK Kokurikulum -Penyelaras -Guru Bertanggungjawab TEMPOH/HARI KOS /SUMBER Feb- Okt -RM 300.00 -Tabung Koperasi Sekolah. OUTPUT Meningkatkan kemahiran keusahawanan di kalangan pelajar. KPI Penglibatan pelajar sebanyak 50% untuk aktiviti keusahawanan yang dilaksanakn. PELAN KONTIGENSI Aktiviti dijalankan di kalangan ahli kelab.

PELAN TAKTIKAL 4ISU STRATEGI 4:PELAJAR KURANG PENGETAHUAN MENGENAI PENGURUSAN KEDAI KOPERASI SEKOLAH. STRATEGI 1: MENGADAKAN KURSUS PENGURUSAN KEDAI KOPERASI SEKOLAH.BIL 1. PROGRAM/ PROJEK Kursus Pengurusan Kedai Koperasi Sekolah. PIPP Teras 1 TANGGUNGJAWAB -GPK Kokurikulum -Penyelaras -Guru Bertanggungjawab TEMPOH/HARI KOS /SUMBER Feb- Okt -RM 500.00 -Tabung Koperasi Sekolah. OUTPUT Meningkatkan kemahiran pengurusan kedai koperasi sekolah.. KPI Penglibatan pelajar sebanyak 50% untuk aktiviti yang dilaksanakn. PELAN KONTIGENSI Aktiviti dijalankan di kalangan ahli kelab.

PELAN TAKTIKAL 5ISU STRATEGI 5:PELAJAR KURANG PENDEDAHAN DAN PENGETAHUAN MENGENAI TATACARA PENGURUSAN MESYUARAT DAN MINIT KOPERASI SEKOLAH. STRATEGI 1: MENGADAKAN KURSUS TATACARA PENGURUSAN MESYUARAT DAN MINIT KOPERASI SEKOLAH.BIL 1. PROGRAM/ PIPP PROJEK Kursus Tatacara Teras Pengurusan 1 Mesyuarat dan Minit Koperasi Sekolah. TANGGUNGJAWAB -GPK Kokurikulum -Penyelaras -Guru Bertanggungjawab TEMPOH/HARI KOS /SUMBER Feb- Okt -RM 500.00 -Tabung Koperasi Sekolah. OUTPUT Meningkatkan kemahiran mengenai tatacara pengurusan mesyuarat dan minit koperasi sekolah. KPI Penglibatan pelajar sebanyak 50% untuk aktiviti yang dilaksanakn. PELAN KONTIGENSI Aktiviti dijalankan di kalangan ahli kelab.

PELAN OPERASIPELAN OPERASI 1Nama projek Rasional Objektif Tarikh & tempat Pelaksanaan Kumpulan sasaran BIL 1. : : : : :

:

Meningkatkan kemahiran pengurusan kelab/ persatuan guru penasihat.

Kursus kepimpinan dan Pengurusan Kelab/ Persatuan. Melaksanakan Tugas Ke Arah Lebih Berkesan i. Menambah bilangan guru berkemahiran dalam pengurusan kelab/persatuan. ii. Menambah bilangan pelajar yang aktif melibatkan diri dalam aktiviti kelab/persatuan. Mac-April 2012 Guru-guru penasihat kelab/persatuan TANGGUNGJAWAB -GPK Kokurikulum -Setiausaha -Guru Penasihat TEMPOH 7 hari STATUS/ PELAN KONTIGENSI Kursus Asas kepada guru penasihat kelab/persatuan

PROSES KERJA Mesyuarat Jawatankuasa y Tetapkan tarikh y Lantikan AJK/Pemilihan guru y Agihan tugas y Kertas kerja y Lain-lain Surat menyurat Pengesahan kehadiran penceramah Jadual program Menyediakan sijil dan cenderamata Penyediaan tempat dan cenderamata Pelaksanaan Penilaian dan pelaporan

2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

Setiausaha Kokurikulum Setiausaha Kokurikulum AJK AJK AJK AJK Setiausaha /pentadbir

2 bulan sebelum 1 bulan sebelum 1 bulan sebelum 2 minggu sebelum 2 minggu sebelum 2 minggu selepas

PELAN OPERASI 2Nama projek Rasional Objektif Tarikh & tempat Pelaksanaan Kumpulan sasaran BIL : : : : :

:

Meningkatkan Minat Pelajar Dalam Bidang Kokurikulum

Taklimat mengenai kesedaran pelajar tentang kepentingan aktiviti kokurikulum ke IPTA. Untuk Meningkatkan Minat Pelajar Dalam Aktiviti Kelab /Persatuan i. Meningkatkan penglibatan menyeluruh pelajar dalam aktiviti kelab/persatuan ii. Meningkatkan pencapaian dalam kelab dan persatuan peringkat sekolah, daerah dan negeri. Januari- Februari Semua pelajar yang berpotensi TANGGUNGJAWAB -GPK Kokurikulum -penyelaras -Guru Penasihat TEMPOH 1 hari STATUS/ PELAN KONTIGENSI

PROSES KERJA Mesyuarat Jawatankuasa Kokurikulum

1.

2.

3.

4. 5. 6.

Penetapkan tarikh tarikh penting Taklimat kepada guru- guru -penasihat -Bincang aktiviti, kos dan sumber. Surat menyurat y Tarikh- tarikh aktiviti kepada kelas. y Makluman keoada ibu bapa. Mesyuarat y Perlantikan AJK y Perancangan Aktiviti Kecemerlangan Jadual taklimat Pelaksanaan aktiviti yang dirancang Pemantauan & Laporan

GPK Kokurikulum Penyelaras Guru Penasihat

1 hari

1 hari

Guru Penasihat & AJK Guru Penasihat penyelaras -GPK Kokurikulum -penyelaras -Guru Penasihat

3 hari Januari-Februari 2 minggu selepas

PELAN OPERASI 3Nama projek Rasional Objektif : : :

:

Meningkatkan Minat Pelajar Dalam Aktiviti Kelab dan Persatuan

Tarikh & tempat : Pelaksanaan Kumpulan sasaran : Semua pelajar yang berpotensi BIL PROSES KERJA TANGGUNGJAWAB Mesyuarat Jawatankuasa Penetapkan tarikh tarikh penting Taklimat kepada guru- guru -penasihat -Bincang aktiviti, kos dan sumber. Surat menyurat y Tarikh- tarikh aktiviti kepada sekolah terlibat. y Makluman kepada ibu bapa. y Surat untuk sekolah terlibat dan tarikh pertandingan. Mesyuarat Perlantikan AJK y Perancangan Aktiviti Kecemerlangan Jadual Aktiviti Pertandingan Insentif kepada guru dan pelajar -GPK Kokurikulum -ALK Koperasi -Guru Penasihat -Kelab Koperasi GPK Kokurikulum Penyelaras

Pertandingan persahabatan dengan sekolah sekolah berhampiran. Pelajar dapat bertukar- tukar pengalaman sesama sendiri. i.Penglibatan pelajar dalam aktiviti persatuan akan meningkat. ii. Pelajar akan mendapat kemahiran dan pengalaman yang bermakna. Januari- Jun

TEMPOH 1 hari

STATUS/ PELAN KONTIGENSI

1.

2.

1 hari

3.

4. 5.

6.

Pemantauan & Laporan

GPK Kokurikulum -Guru penasihat / Kelab Koperasi Guru Penasihat / Kelab Koperasi & ALK -GPK Kokurikulum -penyelaras -Guru Penasihat -GPK Kokurikulum -penyelaras -Guru Penasihat

1 hari

3 hari

Setiap kali program

PELAN OPERASI 4 : Meningkatkan Minat Pelajar Dalam Aktiviti Kelab dan PersatuanNama projek Rasional Objektif : : : Aktiviti yang melibatkan seluruh unit kelab/persatuan untuk sesi perjumpaan mingguan. Pelajar dapat bertukar- tukar pengalaman sesama sendiri. i.Penglibatan pelajar dalam aktiviti persatuan akan meningkat. ii. Pelajar akan mendapat kemahiran dan pengalaman yang bermakna. Febuari-Oktober

Tarikh & tempat : Pelaksanaan Kumpulan sasaran : Semua pelajar yang berpotensi BIL PROSES KERJA TANGGUNGJAWAB Mesyuarat Jawatankuasa Penetapkan tarikh tarikh penting Taklimat kepada guru- guru -penasihat -Bincang aktiviti, kos dan sumber. Surat menyurat y Tarikh- tarikh aktiviti kepada sekolah terlibat. y Makluman kepada ibu bapa. y Surat untuk sekolah terlibat dan tarikh pertandingan. Mesyuarat Perlantikan AJK y Perancangan Aktiviti Kecemerlangan Jadual Aktiviti Kelab/Persatuan Insentif kepada guru dan pelajar -GPK Kokurikulum -ALK Koperasi -Guru Penasihat -Kelab Koperasi GPK Kokurikulum Penyelaras

TEMPOH 1 hari

STATUS/ PELAN KONTIGENSI

1.

2.

1 hari

3.

4. 5.

6.

Pemantauan & Laporan

GPK Kokurikulum -Guru penasihat / Kelab Koperasi Guru Penasihat / Kelab Koperasi & ALK -GPK Kokurikulum -penyelaras -Guru Penasihat -GPK Kokurikulum -penyelaras -Guru Penasihat

1 hari

3 hari

Setiap kali program

PELAN OPERASI 5 : Meningkatkan Minat Dan Penglibatan Pelajar Dalam Bidang Keusahawanan Koperasi Sekolah.Nama projek Rasional Objektif Tarikh & tempat Pelaksanaan Kumpulan sasaran BIL : : : : : Program Pembudayaan Keusahawanan Koperasi Sekolah - (penanaman sayur hidroponik) Pelajar dapat pengetahuan dalam program pembudayaan keusahawanan yang dilakukan. i. Meningkatkan minat dan penglibatan pelajar dalam bidang keusahawanan koperasi sekolah ii. Pelajar akan mendapat kemahiran dan pengalaman yang bermakna. Febuari-Oktober Semua pelajar yang berpotensi TANGGUNGJAWAB -GPK Kokurikulum -ALK Koperasi -Guru Penasihat -Kelab Koperasi GPK Kokurikulum Penyelaras TEMPOH 1 hari STATUS/ PELAN KONTIGENSI

PROSES KERJA Mesyuarat Jawatankuasa Penetapkan tarikh tarikh penting Taklimat kepada guru- guru -penasihat -Bincang aktiviti, kos dan sumber. Surat menyurat y Tarikh- tarikh aktiviti kepada sekolah terlibat. y Makluman kepada ibu bapa. y Surat untuk sekolah terlibat dan tarikh pertandingan. Mesyuarat Perlantikan AJK y Perancangan Aktiviti Kecemerlangan Jadual Aktiviti yang dirancang Insentif kepada guru dan pelajar Pemantauan & Laporan

1.

2.

1 hari

3.

4. 5. 6.

GPK Kokurikulum -Guru penasihat / Kelab Koperasi Guru Penasihat / Kelab Koperasi & ALK -GPK Kokurikulum -Guru Penasihat -GPK Kokurikulum -penyelaras -Guru Penasihat

1 hari

3 hari

Setiap kali program

PELAN OPERASI 6 : Meningkatkan Pengetahuan Mengenai Pengurusan Kedai Koperasi Sekolah.Nama projek Rasional Objektif Tarikh & tempat Pelaksanaan Kumpulan sasaran BIL 1. : : : : : Kursus Pengurusan Kedai Koperasi Sekolah. Pelajar dapat pengetahuan dalam dalam kursus yang di sertai. i. Meningkatkan pengetahuan mengenai pengurusan kedai koperasi sekolah. ii. Pelajar akan mendapat pengetahuan yang luas mengenai pengurusan kedai koperasi sekolah. Febuari-April 50 pelajar yang berpotensi TANGGUNGJAWAB -GPK Kokurikulum -Setiausaha -Guru Penasihat TEMPOH 7 hari STATUS/ PELAN KONTIGENSI Kursus Asas kepada guru penasihat kelab/persatuan

PROSES KERJA Mesyuarat Jawatankuasa y Tetapkan tarikh y Lantikan AJK/Pemilihan guru y Agihan tugas y Kertas kerja y Lain-lain Surat menyurat Pengesahan kehadiran penceramah Jadual program Menyediakan sijil dan cenderamata Penyediaan tempat dan cenderamata Pelaksanaan Penilaian dan pelaporan

2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

Setiausaha Kokurikulum Setiausaha Kokurikulum AJK AJK AJK AJK Setiausaha /pentadbir

2 bulan sebelum 1 bulan sebelum 1 bulan sebelum 2 minggu sebelum 2 minggu sebelum 2 minggu selepas

PELAN OPERASI 7 : Meningkatkan Pengetahuan Mengenai Tatacara Pengurusan Mesyuarat Dan Minit KoperasiNama proje Rasional Objektif Tarikh & tempat Pelaksanaan Kumpulan sasaran BIL 1. : : : : : Sekolah. Kursus Tatacara Pengurusan Mesyuarat dan Minit Koperasi Sekolah. Pelajar dapat pengetahuan dalam dalam kursus yang di sertai. i. Meningkatkan pengetahuan mengenai tatacara pengurusan mesyuarat dan minit koperasi sekolah. ii. Pelajar akan mendapat pengalaman yang bermakna dalam kursus yang disertai oleh mereka. Mac-April 50 pelajar yang berpotensi TANGGUNGJAWAB -GPK Kokurikulum -Setiausaha -Guru Penasihat TEMPOH 7 hari STATUS/ PELAN KONTIGENSI Kursus Asas kepada guru penasihat kelab/persatuan

PROSES KERJA Mesyuarat Jawatankuasa y Tetapkan tarikh y Lantikan AJK/Pemilihan guru y Agihan tugas y Kertas kerja y Lain-lain Surat menyurat Pengesahan kehadiran penceramah Jadual program Menyediakan sijil dan cenderamata Penyediaan tempat dan cenderamata Pelaksanaan Penilaian dan pelaporan

2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

Setiausaha Kokurikulum Setiausaha Kokurikulum AJK AJK AJK AJK Setiausaha /pentadbir

2 bulan sebelum 1 bulan sebelum 1 bulan sebelum 2 minggu sebelum 2 minggu sebelum 2 minggu selepas

DISEDIAKAN OLEH, ----------------------------------------------(PN. SHALINA BINTI MOHD SHARIF) GURU PENASIHAT KELAB KOPERASI

DISAHKAN OLEH, -----------------------------------------------------