kkd maulidur rasul 2014

Upload: broqim

Post on 06-Jan-2016

238 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

kertas kerja Maulidur Rasul

TRANSCRIPT

KERTAS KERJA DASAR

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL 1345H/2014MPERINGKAT SEKOLAH KEBANGSAAN TANJONG BAKO(YBA1334)

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL SAW 1435 HIJRAH/ 2014 MASEHIWASATIYYAH TONGGAK KESATUAN UMMAH

PENDAHULUANBulan Rabiul Awal adalah salah satu bulan yang terdapat di dalam calendar Islam yang bulan kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW. Bulan di mana umat Islam menyambut serta memperingati hari kelahiran baginda Rasul SAW dengan mengadakan pelbagai program yang berfaedah. Sehubungan dengan itu, pihak Panitia Pendidikan Sekolah Kebangsaan Tanjong Bako, Padawan, Kuching Sarawak telah merancang satu aktiviti bagi memperingati hari kebesaran dalam Islam.Semua pihak sewajarnya bekerjasama menjayakan program yang mulia dan bermanfaat ini agar segala yang dirancang akan terlaksana serta mencapai objektif yang dirancang serta memberi impak yang baik kepada warga SKTB

RASIONALOleh kerana bulan itu merupakan salah hari kebesaran Islam maka amat wajar kita sebagai umat Islam menyambutnya dengan mengadakan pelbagai aktiviti yang dapat mengimbas kembali perjuangan Rasulullah S.A.W seterusnya dapat diisi dengan amalan yang berfaedah dan bermanfaat kepada diri sendiri.

MATLAMAT1. Melahirkan modal insan yang berakhlak cemerlang. 2. Menghidupkan bulan Rabiul Awal dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah. 3. Menyuburkan sifat kasih dan sayang kepada Rasulullah SAW. 4. Melahirkan murid yang seimbang dari segi rohani dan jasmani

OBJEKTIF Objektif am;1. Menghayati bulan Rabiul Awal sebagai hari kebesaran Islam. 2. Mendisiplinkan pelajar melalui aktiviti yang diatur. 3. Mengeratkan ikatan ukhuwah di antara sesama murid.4. Mengeratkan ikatan ukhuwah diantara guru-guru dan ibubapa. Objektif khas;2. Menghayati bulan Rabiul Awal sebagai hari kebesaran Islam.

3. SAMBUTAN MAULIDUR RASUL 1345H/2014M WASATIYYAH TONGGAK KESATUAN UMMAH

4. Memberi peluang kepada murid mengatur program yang sesuai dengan kelahiran Rasulullah. 5. Mencontohi dan meneladani akhlak dan sikap Rasulullah yang mulia. 6. Melatih murid agar mengisi bulan Rabiul Awal dengan amalan yang berpahala serta menjauhkan perkara dosa dan maksiat.

SASARANSemua murid, guru-guru dan kakitangan serta ibubapa Sekolah Kebangsaan Tanjong Bako,

TARIKH PELAKSANAANTarikh : 16 Januari 2014 (Khamis)Tempat : Dewan SKTB.Masa : 10.30 pagi -1.20 tgh hari.

TENTATIF PROGRAM07.30 pagi : Bermula PdP dalam kelas : seperti biasa10.00 Pagi : PdP dalam kelas : Rehat pelajar10.20 Pagi: Ibubapa, guru-guru dan pelajar serta para jemputan berkumpul di Dewan SKTB ~ Program Sambutan Maulidur Rasul 1435H/2014M Sekolah dimulakan Sesi Pertama: ~ CERAMAH UMUM MELIBATKAN IBUBAPA dan WARISOleh Ustaz Sulaiman Hasyin dari Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak. 12.30 tghari : Sesi Kedua~ Ceramah bersambung dengan melibatkan murid-murid dari Tahap 2 (4,5,6)~ CERAMAH PENINGKATAN SAHSIAH DAN MOTIVASIOleh Ustaz Sulaiman Hasyin dari Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak.~ Solat Zohor berjamaah bersama penceramah~ Majlis bersambung~ Penyampaian Cenderahati kepada penceramah01.20 tghari : Makan~ Majlis Bersurai

JAWATANKUASA PELAKSANA PROGRAM SAMBUTAN MAULIDUR RASUL 1435H/2014MPenasihatMUSTAPHA BIN BAKAR (GB)PengerusiTimb Pengerusi PenyelarasPenolong Penyelaras SetiausahaMOHAMAD MUSTAQIM BIN ABU BAKARBendahari Jawatankuasa Jamuan & Persiapan Makanan :1.2.3.4.Jawatankuasa Jemputan & Ceramah :1. Jawatankuasa Buku Program @ Brochur :1. Jawatankuasa Cetakan & Edaran :1.Pengacara Majlis :1.

Jawatankuasa Persiapan Dewan :1. (K) 2. 3. 4.

Jawatankuasa Hadiah & Saguhati :1. Jawatankuasa Hiasan Pentas / Back Drop :1. (K) 2. Jawatankuasa Disiplin ,Kebersihan dan Keselamatan :1. (K) 2. 3. Jawatankuasa Siaraya :1.

SUMBER KEWANGAN1. Sumbangan Sekolah (Bayaran Tambahan Aktiviti Agama) 2. Sumbangan Derma 3. Sumbangan PIBG

ANGGARAN PENERIMAAN DANAPenerimaan :Sumbangan Sekolah(Bayaran Tambahan Aktiviti Agama)RM.RM..

Sumbangan Derma RM RM

Sumbangan PIBG RM RM

Sumbangan Lain-lain RM RM

JUMLAH RM RM

ANGGARAN PERBELANJAANPerbelanjaan :Saguhati PenceramahRM

Jamuan pelajarRM

Jamuan IbubapaRM

Jamuan VIP, Penceramah dan GuruRM

JUMLAHRM

JUMLAH ANGGARAN PERBELANJAAN PROGRAM :RINGGIT MALAYSIA :

PENUTUP

Semoga dengan terlaksananya majlis ini akan dapat membantu murid-murid memahami dengan lebih mendalam sambutan hari-hari kebesaran Islam. Ia juga dapat mendidik dan membangunkan diri mereka serta membentuk ketahanan jiwa dalam menghadapi pengaruh persekitaran dan seterusnya membentuk masyarakat sekeliling. Ia merangkumi pelbagai aspek sesuai serta memenuhi kehendak fitrah kejadian manusia sebagai hamba dan khalifah Allah di atas muka bumi. Selain itu juga, diharapkan Majlis ini dapat meneruskan usaha mendidik dan menyampaikan dakwah Islamiah kepada seluruh masyarakat ke arah membentuk insan yang dinamik dan bertaqwa serta seimbang antara duniawi dan ukhrawi.

SOKONGANSokongan/ Ulasan Penolong Kanan

TarikhNamaTanda Tangan/ Cop

KELULUSAN GURU BESAR

................................................Tarikh :(EN. MUSTAPHA BIN BAKAR )Guru Besar,SK Tanjong Bako, 931150, Padawan, Sarawak.

Disediakan oleh;

............................................................. (Mohamad Mustaqim Bin Abu Bakar)Setiausaha,Program Sambutan Maulidur Rasul S.A.W 1435H/2014M SK Tanjong Bako, 931150, Padawan,Sarawak.Tarikh : 3 Jan 2014