warn:! kchi(lupah - psasir.upm.edu.mypsasir.upm.edu.my/4507/1/0713.pdf · pada usia 10 tahun,"...

Post on 07-Sep-2019

6 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

BERITA HARlAN SASTERA

bersifat lembut dan mesra de­ngan anak, sedangkan dalammenangani remaja, pendeka­tan lembut melampau tidakboleh digunakan.

"Dasar liberal ini menye­babkan kita tidak membukapeluang untuk menggunapakai pendidikan agama, se­dangkan Islam mengizinkanpenggunaan hukuman kerasseperti rotan bagi anak yangmalas menunaikan solatpada usia 10 tahun," kata­nya.

Bagaimanapun, Dr MohdSharifudin menegaskan pe­laksanaan hukuman tidakboleh seperti dulu yang (libe­rikan tanpa usul periksa,sebaliknya anak perlu diberipeluang untuk menjelaskantindakan atau kesalahan me­reka.

Pensyarah Sosiologi Kelu:arga, Universiti KebangsaanMalaysia (UKM), ProfMadyaDr Fatimah Abdullah, ber­kata perubahan nilai dalambudaya orang Melayu itukesan daripada perpecahanstruktur sosial apabila ahlikeluarga besar tidak lagitinggal serumah atau berde­katan.

"Dalam analisis sosiolo­gi, manifestasi ini umpamapuncak bungkah ais iaitukawalan sosial secara tidakform.al menjadi lemah, ke­san perpecahan struktursosial sehingga kita hidupsaling tidak peduli, mana­kala unsur bantu-memban­tu dan tegur-menegur tiadalagi dalam masyarakat.

"Tanpa kawalan sosial se­cara tidak formal, yang ting­gal hanya undang-undang,manakala adat, resam dan

.tatacara yang dulunya kitabelajar daripada ibu bapadan datuk nenek sudahtidak ada lagi," katanya.

Dr Fatimah yakin bahawakesibukan ibu bapa dalamkerjaya juga menyebabkanmereka terpaksa memejam­kan mata terhadap kesala­han anak kerana kepenatandan tidak mempunyai masayang banyak untuk diluang­kan dengan anak.

Dr MohdSha;ifudin Yusop

Pensyarah Kana{1fBMK,;!Universiti Putra Ma!aysia '

lihkan pelajar, tetapi kuasatidak diberikan, manakalatindakan sekolah diberi taf­siran negatif seperti menderadan merosakkan masa depanpelajar," ujarnya.

Baginya, ibu bapa yang me­lalui sistem pendidikan ber­dasarkan doktrin dan idea­lisme barat, terdedah denganilmu psikologi dan sosiologi,tetapi malangnya ia hanyaberasaskan idealisme sertateori luar, bukannya Islamikmahupun berunsurkan keti­muran.

"Ia sampai ke tahap rasio­nal dan daya tafsir menjadikeliru apabila kita berasaibu bapa yang baik, hanya

"iSudPh§ampai

masanya untuk

kitaJT]embuang

doktrin pendiaikandari Sarat dan

kemba/i kepadasistem sellelUm ini

&engan ibu bopa

menyerahkan anak

kepada seko/ah,

bukan saja untuk

mengajar mereka,"bahkan mendidik@

mereka"

jana dan kedoktoran dalambidang pendidikan, lalu mem­bawa pulang pelbagai· teoridan nilai untuk dilaksana­kan di sekolah.

Dr Mohd Sharifudin ber­kata, dasar pelajaran yangbanyak dipengaruhi unsurluar dan liberalisasi pendi­dikan sampai ke tahap tidakboleh bertolak-ansur lagi se­hingga peraturan, tindakandan idealisme berlandaskanbudaya serta warisan tidakdiambil kira lagi.

"Kegawatan moral yangawalnya bermula di rumahitu, dibawa ke sekolah se­hingga institusi pendidikanmenjadi tempat untuk memu-

';'Kita kini hidup

da/am ke/uarga

ked/ berbanding

, du/u. Sekiranya

ibu bapaterlepas

pandang, datuknenek masih ada

sehingga sekifanyamereka befdeham

pun, anak-anak

yang me/akukankesa/ahan

sudahfaham

maksuanya"

ProtNJllcdya DrFati".IIcIlAbdullah

'Pensyprah SosiolQgiKeluargo,

UKM Sains Biolo{ji,Uf\:1

dan didiklah dia asal janganpatah atau buta."

"Kami tempuh zamanyang sekiranya anak salahdi sekolah, maka hukumandi rumah pun tetap salah,tetapi sekarang merekasanggup melaporkan kes dibalai polis dan membawa­nya ke mahkamah," katapakar bidang sosiolinguis­tik, sosiobudaya, bahasaOrang Asli dan ketrampilanberbahasa.

Baginya hal itu berlakuakibat beberapa dasar dalamsistem pendidikan yang ter­lalu kebaratan terutama apa­bila pelajar dihantar ke luarnegara untuk mengambil sar-

Bapak, Halim kena pukulmasa perhimpunan tadi.

Sekarang---_.~-------_ .._-~--~~~-

.f @i"1tj'~JPdt'JWU~d'J7a!l(••Jt",",~"'" (.'< .-, ~~N" ('>11•• " r.,,<-,-_..• H""" ijp/'o:l! ~f~;'>1!<;1

Warn:! Kchi(lupaH

KETEGASAN ibu bapamendidik anak dalambudaya Melayu dulu

;ehinggaanak tidak mungkinnembawa cerita dihukum di;ekolahtermasuk dirotan pu­ang ke rumah masih kentallalam himpunan memori se­lahagian masyarakat.

Ini kerana anak yang di­mkum sudah maklum ba­lawa ibu bapa bukan sajaidak akan menyebelahi me­'eka, bahkan mengiyakanmkuman berkenaan dan se­liranya tidak bernasib baik,'otanakan singgah sekali lagi,e tubuh mereka atau setidak­idaknya dipiat telinga.Malah, sesetengah daripa­

la kita masih teringat-ingatdsah bapa sudah menanti dilintu dengan rotan apabilamlang menjangkau waktuV1aghrib dan sebaik sajamki melangkah ke bendul~umah, tanpa banyak soal,~otan berkenaan terus di­ibas

Bagaimanapun, pengala­nan dalam budaya Melayu itumdah jarang dialami teruta­na masyarakat kota sehing­~a sekiranya anak pulangnembawa kisah dihukum di;ekolah, sebahagian ibu bapa:anpa usul periksa membu­it laporan polis, memanggil)emberita dan berkira-kiranenyaman guru serta seko­lah.

Perubahan ini disifatkanPensyarah Kanan, FakultiBahasa Moden dan Komu­Ilikasi (FBMK), UniversitiPutra Malaysia (UPM), DrMohdSharifudin Yusop, se­bagaianjakan paradigma Me­layuyang songsang.

Ini kerana bangsa Melayumdah berubah seratus pera­tus daripada zaman ibu bapabergantung kepada sekolahllntuk pendidikan anak ke­pada era sekolah dianggapseolah-olah ancaman kepadamak dan keluarga.

Beliau mengimbau penga­laman pendidikannya dalamdekad 1960-an dan 1970-anyang mewarisi semangat erasebelum itu apabila ibu bapamenghantar anak ke sekolahdengan satu rotan berbekal­kan ayat, "Cikgu, ini anaksaya dan ini rotan. Ajarlah

)Ieh Nazmi Yaakubazmi@bharian.com.my

top related