utusan malaysia .isnin 7 mac 2016 fikus - core.ac.uk · e-cutter berfungsi apabila dinamo yang...

Post on 27-May-2019

227 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

fikus111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 VI 11

¥ j

Penyelidik UPM hasilkan teknologi penuaianbantu pengusaha di ladang sawit

E-Cutter ringan, keeil mudah alih namunberkuasa tinggi untuk digunakan olehpeladang. .

E-Cutter berfungsi apabila dinamo yangmenghasilkan tenaga elektrik disalurkan

kepada sebuah motor eletrikyang akan menggerakkankepala pemotong di hujunggalah. .

Sabit atau mata pahatyang dipasang pada hujunggalah akan bergetar sertamenghasilkan daya pemotongbagi melakukan prosespemotongan tan dan danpelepah sawit.

~",",,. .. ,. Sebuah enjin petrol dua..~._~'t;lejang digunakan bagi memaeudinamo untuk rnenghasilkanelektrik.

Antara kelebihan lainE-Cutter adalah teknologi

tersebut kurang bergetar serta dapatmeneapai aras tuaian sehingga 10metertmggi. -

Selepas kajian selama lima tahunyang bermula 2010, E-Gutter sediauntukdipasarkan.

Dr. Norhisham memilih syarikat JWR

Technology (M), Sdn. Bhd., iaitu sebuahsyarikat bumiputera daripada PulauPinang untuk inemasang dan memasarkanhasil ciptaannya itu.

Kerjasama rapat dengan MPOBdalam menghasilkan produk tersebutmembolehkan Dr. Norhisharn turnt

ASHRIQ FAHMYAHMADashriq.ahmadqputusan.com.my

ERKEMBANGANteknologi dalamproses penuaiandi ladang dapatmeningkatkan

hasil selain meminimumkankos dan mengurangkanpergantungan kepada tenagamanusia. .

Penggunaantenagarnanusia masih lagi diperlukandalam sektor tersebutbagaimanapun dengansuntikan teknologi terkini,kerja-kerja di ladang dapatdilaksanakan dengan lebihpantas.

Berpegang kepada idea tersebut,pensyarah kanan, JabatanKejuruteraan .Elektrik dan Elektronik, FakultiKejuruteraan, Universiti Putra Malaysia(UPM), Prof. Madya Dr. Norhisham Misrontampil dengan inovasi E-Cutter.

Bekerjasama dengan Pegawai .Penyelidik Prinsipal, Unit MekanisasiLadang, Jabatan Biologi, Lembaga MinyakSawit Malaysia (MPOB), Abdul RazakJelani, kedua-duanya menghasilkanmesin peneantas elektrik khas untukmenuai buah serta pelepah kelapa sawit.

Jelas Dr. Norhisham, me sin dinamakanE-Cutter itu menggabungkan konseppaeuan kuasa elektrik dan mekanikal bagimenggerakkan alat pemotong bernpapahat mahupun sabit yang di pasang padahujung galah komposit yang digunakan,

"E-Cutter dibangunkan menernsi satusis tern yang menggabungkan generatorelektrik dan motor;' katanya ketika ditemui di majlis Show Case Produk InovasiUPM-MPOB dan Malaysia Innovation Hub(MIH) di Serdang, Selangor bam-bam ini.. Majlis terse but telah disempurnakanoleh Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk .Seri Idris Jusoh. Hadir sarna Naib CanselorUPM, Prof Datin Paduka Dr. Aini Ideris.

Tambah Dr. Norhisham, kuasa padamesin itu adalah daripada Double StarterGenerator yang digunakan sebagaigenerator kerana memiliki ketumpatankuasa yang tinggi.

.Kelebihan tersebut menjadikan

DR.NORHISAMMISRON

'. ngendalian E-cutter kepadaDR.NORHISAMMIS~C?N(k~nan) menunJukkan cara pe

. Idris Jusoh'dan Dr.Alnllderls.

KAKITANGANUPMmelakukan demonstrasi memotong pelepah saw it menggunakan E-Cutterketika majlis pelancaran inovasi tuaian sawit kerjasama UPM-MPOBdan Malaysia InnovationHub (MIH) di Serdang. Selangor baru-baru ini. ..

menerima geran sebanyak RM180,000daripada agensi tersebut selain gerandaripada Kementerian Pengajian Tinggisebanyak RM300,000.

Inovasi E-Cutter mernpakan pelengkapkepada alatan menuai kelapa sawit sediaada yang menggunakan kaedah manualseperti galah atau sabit. .

"Inovasi ini adalah penambahbaikankepada teknologieantas yang pernahdiperkenalkan dahulu denganmenggantikan konsep mekanikal kepadaelektrik yang lebih ekonomik dan mesraalamo

"Teknologi ini dijangka. mempereepatkan proses penuaian kelapasawit sekali gus meningkatkan hasiltuaian," katanya.

Selain itu, kehadiran teknologi itudilihat dapat mengurangkan keperluankepada buruh asing-kerana kerja-kerjapenuaian dapat dilaksanakan denganlebih mudah dan berkesan.

Statistik terkini menunjukkan terdapatlebih kurang 350,000 tenaga buruh asingiaitu sekitar 70 peratus bekerja di ladangsawit.

Apa yang diharapkan dengantereiptanya tersebut, Malaysia dapatmengurangkan kebergantungan terhadapburuh asing di sektor perladangan kelapasawit.

SelamE-Cutter, majlis tersebut turntmemperkenalk~ mesm penuai yang.dikenali sebagai Oil Palm Harvester WIth

UTUSAN MALAYSIA .ISNIN 7 MAC 2016

TEKNOLOGItuaian dalam

industrisawittelahmengalami

transformasidarikaedahlama (kiri)

kepada inovasibaharu (kanan)

hasil janaanidea penyelidlk

. tempatan.

Anti-bruising Collection System yangdihasilkan oleh MIH.

MIH yang merupakan rakan industriUPM adalah sebuah jentera yangberbentuk kren keeil, padat dan mudahalih bagi membantu memudahkan .peladang memetik buah kelapasawityang tinggi.

Bernkuran 2.3 meter (m) dan 4.3m panjang ketika tidak beroperasi .dihasilkan agar dapat menyelesaikanmasalah penuaian buahpada pokokyang terlalu tinggi. .

Pokok kelapa sawit yang telahberusia kebiasaannya tinggi dan -menyukarkan pekerja ladang untukmemilih buah yang terbaik selainmelakukan kerja-kerja pemotonganbuah dan pelepah.

Keadaan tersebut sering kalimenyebabkan pekerja menuai buah.yang tidak matang, tertinggal buah yangF matang sehingga menyebabkannyaterlebih masak dan rosak. -. .Jentera yang bernpa kren tersebutmembolehkan pekerja ladang naikseparas dengan pokok kelapa danmenuai buahnya dengan lebih mudah.

Keadaan terse but juga membolehkanpokok kelapa sawit tua bolehlagi - -disimpan sehingga lima tahun untukpengeluaran buah kelapa sawit..Boleh dioperasikan dengan hanya

seorang operator, jentera tersebutboleh mengangkat pekerja ladang agarberada lebih dengan dengan buah bagimemudahkan mereka memilih buah

_ yang terbaik untuk dituai.Jentera itu juga dilengkapi

sistem pengumpulan-yang dapatmengurangkan kesan lebam pada buahkelapa sawit yang sering mengurangkan

aliti minyak yang terhasil.Selam dua produk tersebut, UPM turut

mempamerkan pelbagai lagi produk lamkepada tetamu.

Dalam pada itu, Idris berkata usahaUPM mengkomersialkauproduk ciptaanmereka amat dihargai oleh kerajaan.

"Kerajaan amat menggalakkanmstitusi-institusi pengajian tinggi sepertiUPM ini bernsaha meneari sumberkewangan mereka sendiri dan tidak lagiberg~tu~ sepenuhnya kepada danakeraJaan;' katanya. .

- ../ .Gambar FARIZRUSADIO

gunaaluminium

biasa.

Percepatproses

penuaian.

Capaianketinggianmaksimum

10m.Senanguntuk

dikeridalikan.

Gunaenjin petrol2lejang.

Enjinpacudinamo

hasilkanelektrik.

top related