mbe

Post on 14-Jun-2015

327 Views

Category:

Documents

7 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

MODEL BARU EKONOMI (MBE)

Akan memacau Malaysia menjadi negara majudan berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020serta bakal menjadi wadah pentadbiran dan mengukur pencapaian kerajaan.

1.)EKONOMI BERPENDAPATAN TINGGI - menyasarka pendapatan perkapita setiap rakyat Malaysia sebanyak AS$15,000- AS$20000 melalui langkah-langkah berikut.

-Mengurangkan kebergantungan terhadap tenaga buruh asing-Mewujudkan upah yang tinggi -Penjenamaan yang kukuh dan mematuhi piawaian antarabangsa dan hak harta intelektual-Ekononi yang berasaskan pengetahuan-Pelaburan dalam teknologi baru,kemahiran yang plb-Berinovasi dan kreativiti-Peningkatan kompetensi menjadi pemacu kepada sektor awam dan swasta-Pekerja kolar biru juga diberi upah berdasarkan peningkatan kompetensi yang mereka miliki dengan prestasi yang diukur berdasarkan pesaing antarabangsa.

2.KEMAMPANAN –memenuhi keperluan semasa tanpa menjejaskan generasi akan datang dengan mengambil kira:

-kesan pembangunan ekonomi ke atas persekitaran alam sekitar dan penggunaan sumber asli yang mapan.-nilai mirni masyarakat untuk generasi akan datang perlu dikekalkan.-mengekalkan ekosistem yang stabil dan berkualiti

3.KETERANGKUMAN – bagi membolehkan semua komuniti menikmati kekayaan negara sepenuhnnya

-prasyarat utama bagi memupuk semangat kekitaan dan permuafakatan dalam (MBE). -mampu mengurangkan jurang ketidaksamaan -mambantu mereka yang paling memerlukan serta berkebolehan dalam usaha melahirkan tenaga kerja yang berdaya.

Program Transformasi Ekonomi (PTE)

-Menjadi pemacu utama ekonomi negara untuk mencapai wawasan 2020 dan digerakkan atas landasan transformasi ekonomi,sosial, dan perkhidmatan awam dengan berlandaskan 4 tonggak utama iaitu:

∙Rakyat didahulukan,Pencapaian diutamakan

∙Program Transformasi Kerajaan (PTK)

∙Program Transformasi Ekonomi (PTE)

∙Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) (2011-2015)

Bagi mamastikan Malaysia berdaya saing di peringkat global,ekonomi negara pada tahun 2020 berpandukan:

1.Pasaran2.Memiliki Tadbir Urus Yang Baik3.Berintegrasi Serantau4.Keusahawanan dan Berinovatif5.Ekonomi Berpendapatan Tinggi6.Mapan7.Penyertaan menyeluruh masyarakat8.Semua rakyat dapat menikmati kemakmuran

Lapan Inisiatif Pembaharuan MBE

-Menyuburkan kembali peranan sektor swasta-Membangunkan tenaga kerja yang berkualiti dan mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing.-Mewujudkan ekonomi domestik yang berdaya saing-Memperkukuhkan sektor awam-Melaksanakan tindakan afirmatif yang telus dan mesra pasaran

-Membina infrastruktur yang berasaskan pengetahuan-Meningkatkan sumber pertumbuhan -Memastikan pertumbuhan yang mapan.

TERIMA………………..

KASIH………

top related