jumaal27 mer, - institutional repositoryeprints.ums.edu.my/13340/1/nc0000002885.pdf · teks ucapan...

Post on 04-Jan-2020

22 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

6 Jumaal27 Mer, 2016 SEMASA I

KENANGAN...S.hahril (berdiri ~epan. empatd~ri ~anan) dan ~akitangan pusa.t Perse.d.ia~n . Sains dan Teknologi UMS bergambarbersama 350 pelaJar baharu Asasl Sams UMS Sesl 2016/2017. pada maJlls ItU. . . ' .

UMS tekadiadi p,usal .sebar 'ilmupengaiian~ S:(-;. ~{,. " OLEH MARRYAN RAZAN (mar­ryan@newsabah- . times.com.my)

KOTA KINABALU:Universiti Malaysia Sabah(UMS) bertekad menjadi pusat penyebaran ilmu pengajian bagi memberikan pen­didikan tinggi · yang berkualiti kepada pelajar dan cendekiawan global dan setempat.

Naib Canselomya Prof. Datuk Dr. Mohd Harun Abdullah berkata, uni­versiti itujugabertekad menyediakan bimbingan dan peluang pembelajaran dalam . suasana persekitarari. yang menekankan inovasi dan bakat.

"Sejakditubuhkan VMS, berusa~ ha secara konsisten dengan menye­di3kan ahli akademik yang berke­bolehan, membangunkan infrastruk­tur dan mekanisme moden serta disokong oleh pihak pengurusan. yang menyediakan dasar berkesan

dalam . usaha memupuk pemikiran kritis generasi.muda," katanya.

Beliau berkata deinikian dalam teks ucapan perasmian penutupan Majlis Minggu Suai M~sra 20161 2017 Pusat Persediaan Sains dan Teknologi UMS, di sini, kelmarin.

Teksucapannya disampaikan oleh Timbalan · Naib Canselor (Penye­lidikan dan Inovasi) Prof Dr.Shahril Yusof. .

Mohd Harun berkata, Pusat Perse­dialln Sains dan Teknologi VMS, ditubuhkan bagi memperkukuh asas para pelajar dalam bidang sains dan teknologi sebelum melangkah ke pro­gram ijazah.

"P~da zaman yang serba men­cabar,keperluantihtrik=ffieiidapatkan pertdidikan tinggi adalah satu ke­mestian. . .

"Oleh itu saya berharap para pela­jar dapat memanfaatkan segala pelu­ang di Pusat Pers~diaan Sains dan

. Teknologi dengan sebaiknya bl!-gi meraih kecemerlangan dalam bidang akademik mahupun kemahiran in­saniah," katanya. .

Beliau turut mengingatkan para pelajar supaya menyeimbangkan il­mu akademik dengan aktiviti lain di universiti termasuk bidang sukan dan persatuan. .

"Selain bekalan transkrip akademik yang dibawa untuk mema­sulci alam peketjaan kelak, aspek lain seperti keterlibatan dalam aktiviti universiti juga dapat meningkatkan tahap keyakinan'diri para pelajar .

. "Oleh itu saya berharap agar se­mua pelajar memperkukuh iltizam dan menzahirkan usaha menuntut il~ mu dengan bersunggguh-sungguh demi melakar masa depan yang lebih tetjamin," katanya.

Turut hadir Pengarah Pusat Perse­diaan Sains dan Teknologi VMS Prof. Madya Dr. Sazmal Effendi AJ;shad.

.' .... ~ :.;.' -";

top related