botdeo - ums institutional repositoryeprints.ums.edu.my/4785/1/nc0000001931.pdf · sebagai langkah...

Post on 01-Aug-2019

229 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

821 BoTdeo Khamis, 30 Ogos 2012 ._.- .

Oleh HENRY BATING ,hbating@gmail.com

J ,//!. .sD .D8' , :uJ/J AQ

U' MS Link Holdings ' i Sdn Bhd (VMS

Link), iaitu sebuali syarikat milik penuh Universiti Malaysia Sabah (VMS) di bawah pimpinan· Pemangku Ketua Pegawai Operasi (COO) yang baru dilantik, kini melanjutkan pelbagai aktiviti perniagaan yang telah dirintis oleh pengurusanterdahulu dengan 'memberi tumpuan kepada program-program baru dan pengkomersilan hasil kajian penyelidik VMS.

Wan Mohd Azeelan Adnan yang dilantik oleh Lembaga Pengarah ULink yang dipengerusikan oleh Datuk K¥ Mustafa menerajui pengurusan VMS Link sebagai Pemangku COO bakal mempergiat tiga bidang utama sebagai langkah menjana pendapatan VMS. Beliau menggantikan kapasiti Prof Dr Roselina Ahmad Saufi selaku Pengarah Vrusan Kumpulan berkuatkuasa Mei 2012 lalu.

Visi utama Wan Azeelan ialah untuk meningkatkan pendapatan, meningkatkan kapabiliti modal insan serta mengantarabangsakan syarikat VMS Link.

Justeru, dalam Plan Strategik VMS Link Fasa Kedua, beliau telah menggariskan tiga teras utama yang beliau akan beri tumpuan iaitu sektor pendidikan dan latihan, sektor perniagaan asas tani dan akuakultur, dan sektor hartanah. Setiap bidang tumpuan in.l akan merangka plan tindakan serta menetapkan KPI atau sasaran yang akan menjadi pendorong dalam meningkatkan pendapatan VMS Link.

"Pendekatan yang akan diambil dalam menggerakkan ketiga-tiga sektor ini akan berlandaskan pengkomersilan sebagai asas perlaksanaan.

"Pengkomersilan akan menjadi asas dalam aktiviti VMS Link kerana ia memberi makna yang meluas di mana semua aspek dal~m sistem utama

VMS iaitu dari program­program akademik, ke penyelidikan serta kepakaran modal in.san di VMS boleh diketengahkan melalui ketiga-tiga sektor yang dinyatakan" tambahnya.

Dalam membangunkan bldang pendidikan dan latihan, fokus akan diberi kepada peningkatan bilangan pelajar separuh masa, pelajar antarabangsa serta program-program vokasional dan eksekutif. Antara usaha yang akan dilaksanakan ialah untuk bekerjasama dengan pihak VMS dalam membangun dan menawarkan Program Asasi Bukan Sains.

Menurut Wan Azeelan, hasrat VMS Link agar VMS dapat menawarkan Program Asasi Bukan Sains akan memberi peluang kepada pelajar-pelajar khususnya lepasan SPM yang tidak memenuhi kelayakan minimum untuk memasuki pengajian Ijazah Sarjana Muda dalam bidang-bidang sains sosial, seni dan perniagaan. Namun begitu, cadangan program ini hanya akan dilaksanakan setelah mendaI>at ke\ulusan daripada Senat UMS.

Dalam usaha meningkatkan bilangan pela;ar dan program eksekutif, pendekatan berorientasikan industri akan diberi perhatian oleh Wan Azeelan. Beliau yakin pendekatan ini adalah lebih praktikal dan relevan dalam usaha mentransformasikan modal insan. Penglibatan aktif oleh pihak industri dalam pembangunan kurikulum pengajian bercorak eksekutif amat diperlukan.

Justeru, sinergi antara universiti melalui syarikat­syarikat universiti seumpama UMS Link mampu merapatkan jurang d.i antara pihak industri dan IPT.

"Saya yakin jika kita mahu modal insan dan tenaga kerja organisasi yang berpengetahuan dan cemerlang, penglibatan ahli korporat dari mula kurikulum dibangunkan hinggalah ke peringkat pengajaran mahupun penyelidikan amat perIu.

"VMS Link akan

mengambillangkah di mana panel penasihat industri dan penglibatan pihak industri sebagai tenaga pengajar dan penilai bagi program­program eksekutif dan vokasional diwujudkan," katanya.

Mengenai usaha memperIu~kan pengambilan pelajar antarabangsa, Wan Azeelan menyatakan setakat ini kemasukan pelajar lebih ramai diterima dari negara China. Bagaimanapun, promosi dan pengambilan sedang giat dijalankan melalui wakil- . wakil pemasaran dan promosi antarabangsa

yang dilantik di negara Turki dan negara-negara Timur Tengah, Taiwan, Korea, Hong Kong dan Filipina.

"VMS Link setakat ini mengendalikan program persediaan bagi kalangan

. pelajar luar negara untuk kemasukan ke program pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda, Sarjana dan Doktor Falsafah," kata Wan Azeelan sambil menambah cadangan perlaksanaan program asasi di luar negara turut dlberi perhatian.

Beliau bersama pengurusan UMS

, Link berhasrat untuk memperkembangkan sayap UMS Link di arena antarabangsa melalui kerjasama pendidikan dan konsultansi dengan pihak­

. pihak di luar negara. Dalam sektor asas tani,

VMS Link akan memberi penekanan dalam bidang akuakultur iaitu rumpai laut dan ternakan ikan sangkar serta perladangan

DAR I kanan, Wan Mohd Azeelan, Yusak Yumboris dan Nerwani Shereen menunjukkan jersi bolasepak yang telah disumbangkan kepada kontinjen RTM Sabah.

. kelapa sawit. Penglibatan anak syarikat vMs Link iaitu ULink Agro-Based Sdn Bhd dalam pengurusan rumpai laut di Semporna sejak tabun 2011 dengan kerjasama Sekolah Perniagaan dan Ekonomi UMS, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia dan sebuah syarikat tempatan menunjukkan kepakaran VMS telab menjadi sebabagian aset yang boleh dikomersilkan di samping meningkatkan sistem pengurusan rumpai laut secara lebih profesional.

"Saya berhasrat untuk memperkembangkan sistem ini dalam konteks mewujudkan satu pusat latihan pengurusan

(Gambar kanan) WAN ~EELAN (kanan) bersama

KY Mustafa dalam satu majlis rasmi yang melibatkan UMS Link.

(Gombar bawah) ROSELINA (kanan) menyerahkan

tugas kepada Wan Mbhd Azeelan pada Mei lalu sambil diperh;,l!ikan

KY Mustafa .. ··

Hotel Butik tujuh tingkat . serta kemudahan lain seperti rekreasi, lot komersial dan Sebagainya," katanYl . .' Tambahnya, pembangunan projek ini dijangkakan bermula pada tahun 2013. VIP bakal menempatkan sekitar 2,000

"Saya yakin jika kita mahu modal insan dan tenaga kerja organz'sasi yang befpengetahuan dan cemeriang, penglibatan ahli korporat dari mula

kuri.kulum dibangunkan hinggalahkeperingkat pengajaran mahupun penyelidikan amat perlu. U M SLink akan mengambillangkah di mana panelpenasihatindustri.dan penglibatan pihak indus tn' sebaga; tenaga pengajar dan

penilai bagi program-program eksekutij dan vokasional diwujudkan. "

tanaman rumpai laut secara profesionaI dan sistematik hingga ke peringkat pemprosesan dan pembungkusan rumpai laut atau down stream activity," katanya.

Wan Azeelan turut menjangkakan penglibatan UMS Link dalam bidang bartanah akan memberi pulangan yang tinggi bukan sahaja kepada VMS Link malaban kepada UMS. Justeru, pembangunan VMS Link International Precint (atau VIP) di Alamesra sebagai sebuah hab pendidikan berala korpQrat dengan konsep teknologi hijau akan memberi kemudahan yang kondusif bagi pembelajaran dan .. ' akan dapat dimanfaatkan • :. sepenuhnya para pelajar '

. serta menjadi tarikan utama di kalangan pelajar dan komuniti antarabangsa.

"Dalam kawasan bab

populasi. Hotel yang akan dibangunkan pula akan menjadi pusat latihan bagi pelajar Ascot Academy, iaitu sebuah syarikat bersekutu di bawah VMS Link.

Menyentuh aspek pengkomersilan basil penyelidikan UMS, Wan Azeelan menyatakan melalui kerjasamarapatdengan VMS, VMS Link pada masa ini akan merangka strategi pengkomersilan produk yang boleh)1iproses dengan kos pengeN~ ' riiinimum tetapi inein'punyai pehnintaan tinggi dalaI? pasaran.

tiga sektor perniagaan yang dinyatakan, pengkomersilan basil kajian pakar UMS dan penggalakan kemasukan lebih ramai pelajar antarabangsa ke UMS dapat dicapai kerana kumpulan syarikat UMS Link kini memiliki struktur dan sistem pengurusan yang baik dengan kira-kira 53 kakitangan yang komited terhadap tugas.

"Dalam perkembangan aktiviti-aktiviti korporat UMS Link pada masa hadapan, kita akan mengutamakan pengambilan kakitangan yang cekap, berprestasi tinggi, dan mempunyai sikap ingin belajar dan kerja berpasukan. ,Ini adalah penting bagi meningkatkan budaya kerja yang cemerlang ," ujarnya.

Justeru, dalam membangunkan sumber tenaga manusia di VMS

. Link,beliau juga melihat kemungkinan untuk melatih kalangan kakitangan melalui mod latihan semasa perkhidmatan (on the job training) mahupun penghantaran staf ke luar negara.

Di peringkat permulaan menerajut.operasi UMS Link, Wan. Azeelan akan membuar perjanjian dengan stakeholder dengan mengadakan perjumpaan dan sesi dialog bersama pengurusan tertinggi VMS, yang diteraj1J.i oleh Naib Canselor baharu iaitu Prof Dr Mohd Halun Abdullah ' serta di pe~iIigkat sekolah­sekolah d.i Umversiti itu _ untuk memberikan t~klimat mengenai peranan, kegiatan dan pelaksanaan program­program VMS Link sebagai badan koryorat VMS.

. Berpegang itu akan didirikan menara korporat lima tingkat untuk pejabat pengurusan, menara kondominium 27 tingkat,

"UMS Link perlu memainkan peranan yang aktif sebagai penghubung kepada pihak ind~tri .. daIam usaha meningkatk;fu aktiviti pengkomersilan'prodUk, rekacipta dan mempromosi kepakaran tenaga akademik UMS," katanya sambil menambah, aktiviti seperti business matching, dialog bersama industri akan dipergiatkan.

Wan AzeeIan yakin penekanan

1I!r;:;;:;:B~ kepada

WANAZEELAN dalam temuramah bersama penulis, Henry Bating.

terhildap -, keti~a-

Rencana

prinsip amanah dan telus, Wan Azeelan berkata, "UMS Link berperanan menyokong dan mendokong aspirasi VMS sebagai sebuah universiti terunggul bukan sahaja di Sabah tetapi juga di Malaysia dan serantau Asia."

"Saya yakin VMS Link akanterusmenyumbangkan sumber dana kepada UMS. Sejak 2007, VMS Link terusrnenyernpurnakan tanggungjawab dalam rnernberipulangansebanyak 60 peratus pendapatan syarikat setiap tahun kepada VMS," katanya.

Beliau yang juga Pengurus Kewangan Korporat VMS Link turut merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada ahli Lembaga Pengarah VMS Link dan juga mantan Pengarah Urusan Kumpulan, Profesor Dr Roselina yang telah memberi kepercayaan dan sokongan kepada beliau untuk memimpin VMS Link.

Wan Azeelan, 49, berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Perakaunan dari Vniversiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah menyertai VMS Link Holdings pada 7 Jun 2010. Beliau yang memiliki pengalaman bekerja selama 18 tahun dalam sektor korporat di syarikat kebangsaan yang tersenarai di Bursa Saham Kuala Lumpur dan tiga tahun dalam syarikat telekomunikasi kebangsaan yakin terhadap pencapaian syarikat UMS Link di masa hadapan.

top related