49392163 kecederaan semasa bersenam

3
Cara Rawatan Terdapat beberapa kaedah pengurusan menilai kecederaan sukan.Kaedah pertama (TOTAPS ) Talk - bolehkah mangsa itu bercakap, bertanya kepdanya peringkat kesakitan dan tempat kecederaan Observe - perhatikan dan periksa tempat kecederaan dan keadaan mangsa terutamanya kecederaan yang dialami ke atas kepala mangsa. Touch - rasakan tempat kecederaan, periksa sebarang bengkak atau deformiti anggota badan tersebut. Active Movement - suruh mangsa gerakkan anggota badan yang cedera, sekiranya mangsa rasa sakit rujuk kepada pakar perubatan dengan segera. Passive movement- gerak perlahan bahagian yang tercedera untuk periksa tahap kecederaan. Regangkan otot dan benarkan mangsa kembali beraksi setelah pasti dengan sepenuhnya kecederaan tidak serius. Stand - suruh mangsa itu berdiri, jalan, lari dan lompat untuk mempastikan tahap kecederaan. Benarkan mangsa sambung bermain bila tiada tanda kecederaan yang khusus. RICE : REST – Atlet yang cedera harus direhatkan. Sebarang pergerakan ditempat yang cedera akan mengakibatkan peredaran darah meningkat dan ini akan memburukan keadaan kecederaan atlet. ICE – Ais didemah ke atas tempat yang cedera. COMPRESSION – Bahagian yang cedera harus dibalut untuk mengelakkan bengkak yang keterlaluan.

Upload: muhamad-syafiq

Post on 15-Dec-2015

232 views

Category:

Documents


9 download

DESCRIPTION

s

TRANSCRIPT

Page 1: 49392163 Kecederaan Semasa Bersenam

Cara RawatanTerdapat beberapa kaedah pengurusan menilai kecederaan sukan.Kaedah pertama (TOTAPS )Talk -bolehkah mangsa itu bercakap, bertanya kepdanya peringkat kesakitan dan tempat kecederaan Observe - perhatikan dan periksa tempat kecederaan dan keadaan mangsa terutamanya kecederaan yang dialami ke atas kepala mangsa. Touch - rasakan tempat kecederaan, periksa sebarang bengkak atau deformiti anggota badan tersebut. Active Movement - suruh mangsa gerakkan anggota badan yang cedera, sekiranya mangsa rasa sakit rujuk kepada pakar perubatan dengan segera. Passive movement-gerak perlahan bahagian yang tercedera untuk periksa tahapkecederaan. Regangkan otot dan benarkan mangsa kembali beraksi setelah pasti dengan sepenuhnya kecederaan tidak serius.Stand

- suruh mangsa itu berdiri, jalan, lari dan lompat untuk mempastikantahap kecederaan. Benarkan mangsa sambung bermain bila tiadatanda kecederaan yang khusus.

RICE :

REST – Atlet yang cedera harus direhatkan. Sebarang pergerakan ditempat yang cedera akan mengakibatkan peredaran darah meningkat dan ini akan memburukankeadaan kecederaan atlet.

ICE – Ais didemah ke atas tempat yang cedera.

COMPRESSION – Bahagian yang cedera harus dibalut untuk mengelakkan bengkak yang keterlaluan.

ELEVATION – Meninggikan bhgn yg cedra bg tujuan memudahkan & mempercepatkan pengmbalian darah masuk ke jantung. Ini dpt m’gurangkan pendarahan t’hdp tmpt ygcedera. Bhgn yg luka harus lbh tinggi dpd paras jantung

DRABC Danger – Periksa sekeliling, pastikan semua orang termasuk kamu adalah selamat

Response – Boleh kah orang yang tercedera itu dengar apa kamu cakap? Bolehkahmereka bercakap ataupun nampak? Ada sebarang tindak balas kah? Boleh kah merekabertindak balas terhadap sentuhan?

Page 2: 49392163 Kecederaan Semasa Bersenam

Airway – Adakah saluran pernafasan mereka tersekat? Adakah posisi kepala mereka berada dalam kordinasi yang betul untuk pernafasan yang lancer? Perjagaan adalah perlu tetapi sekiranya saluran pernafasan tersekat, mestilah melancarkan saluran pernafasan tersebut.

Breathing – Bolehkah orang yang tercedera tersebut bernafas? Sekiranya saluran pernafasan orang tersebut telah lancer, ada masalah-masalah lain kah tidak?

Circulation – Ada denyutan nadi? Adakah denyutan jantung masih berkekalan? Adakah nadi tersebut lemah/kuat/laju?

DR ABC

When approaching what looks like a seriously injured or unconscious person to administer first aid. This "DR ABC" can help you to remember what to do......

Danger - Check the area, make sure YOU are safe and so are people around you.

Response - Can the casualty hear your voice? Can they open and close their eyes? are there any movements? Do they respond to touch?

Airway - Is there a blockage in the throat or have they swallowed their tongue? Is the head in a suitable position (check first aid manual for details) to allow

breathing? Care should be taken not to make anything worse but the airway MUST be cleared if it is blocked.

Breathing - Can the casualty breathe clearly? Once the airway is clear, is there any other problem - the lungs for example?

Circulation - IS there a pulse? Is the heart beating? Is the pulse weak / strong / racing

(A First aid manual or website will give you more detailed information. This quiz is a revision test and not designed to replace a comprehensive first aid course or

manual.)