121463869-kajian-tindakan-psv.ppt

8
Menghuraikan (Interoreting ) Data Penyelidikan Tindakan Nur Iffat Haiqal PISMP PSV SEM 7

Upload: muhamad-yaacob

Post on 09-Apr-2016

229 views

Category:

Documents


1 download

TRANSCRIPT

Page 1: 121463869-kajian-tindakan-psv.ppt

Menghuraikan (Interoreting ) Data Penyelidikan Tindakan

Nur Iffat HaiqalPISMP PSV SEM 7

Page 2: 121463869-kajian-tindakan-psv.ppt

Mengintegrasikan Pelbagai Sumber Data

• Data penyelidikan tindakan dikumpulkan daripada pelbagai sumber untuk menjelaskan tentang maklumat dan isu yang dikaji.

Page 3: 121463869-kajian-tindakan-psv.ppt

• Pelbagai sumber data ini perlu diintegrasikan untuk membuktikan dan menyokong tindakan yang telah dilakukan dalam kajian tindakan.

• Contoh:

1. Maklumat temu bual yang berkaitan dengan pencapaian pelajar apabila diintegrasikan dengan maklumat daripada pemerhatian guru dapat menyokong dan membuktikan sama ada tindakan baru yang dilakukan oleh guru dapat membaiki amalan pengajarannya sebelum ini.

2. Persepsi staf terhadap sumber dan bahan2 di sekolah boleh disemak dengan mengintegrasikannya dengan maklumat daripada analisis dokumen daripada inventori sekolah, atau membandikannya dengan rekod daerah atau negeri yang berkaitan dengan sumber yang ada di sekolah

3. Prestasi markah ujian Sains pelajar yang diperolehi hari ini boleh dibandingkan dengan rekod pencapaiannya daripada buku laporan peperiksaan serta melalui temu bual dengan guru kelas.

Page 4: 121463869-kajian-tindakan-psv.ppt

• Data daripada pelbagai sumber amat penting kerana dapat memberi sumbangan dan berpontesi untuk membantu penyelidik menganalisis data dengan mendalam dan efektif.

• Data dari pelbagai sumber bagi kajian yang melibatkan kanak-kanak boleh diperolehi melalui pemerhatian semasa mereka belajar, bermain, cara bercakap, melukis, menyanyi dan sebagainya.

• Integrasi pelbagai sumber data dapat membantu penyelidik memahami bagaimana kanak2 mentafsir dan membina makna terhadap sesuatu aktiviti serta juga membolehkan penyelidik melaporkan perspektif kanak-kanak dikaji dengan jelas

• Maklumat hasil daripada analisis pelbagai sumber data menyediakan maklumat yg banyak untuk meningkatkan lagi mutu kajian dan menjadi asa kepada tindakan yang lebih efektif

Page 5: 121463869-kajian-tindakan-psv.ppt

Menghubungkaitkan Data Dengan Literatur

• Ulasan Literatur biasanya digunakan untuk menggalak dan menyokong kesimpulan yang dibuat oleh penyelidikan termasuklah menyokong keputusan yang dibuat terhadapa suatu tindakan yang telah dilakukan di dalam kitaran kajian tindakan.

• Berikut adalah bagaimana data kajaian tindakan dikaitkan dengan literatur.

Hasil analisis terhadap rakaman audio, saya dapati pelajar saya kurang bertanya soalan semasa sesi soal jawab. 70% soalan adalah yang dikemukan oleh saya sendiri. Pengalaman ini mengajar telah mengubah persepsi saya terhadap peranan seorang guru. Guru bukan lagi berperanan sebagai pemberi maklumat tetapi seharusnya berupaya memotivasikan pelajar untuk mengemukan soalan kepada guru dan juga rakan-rakannya. Menurut Elliot, Kratochwill, Cook & Travers (2000), pelajar akan mengemukan soalan jikasubjek yang dibincangkan adalah relevan dengan mereka

Page 6: 121463869-kajian-tindakan-psv.ppt

Merumuskan Hasil Kajian & membuat kesimpulan

• Semua hasil kajian yang diperolehi oleh penyelidik dalam kajian tindakan perlu dirumuskan dan diuat kesimpulan.

• Contoh rumusan:

Berdasarkan hasil kajian, dapat dirumuskan bahawa pelajar2 kumpulan ini merupakan pelajar yang baik dari segi tingkah laku dan sasiah tetapi kurang dititik berat dan diingatkan tentang nilai ‘berterima kasih’ ini. Pada perigkat awal kajian, didapati mereka agak janggal apabila ditegur oleh pengkaji. Namun setelah dilaksanakan kajian, mereka memberi respon yang positif dan mula menunjukkan amalan murni ini.

(Azman Arrifin & Zaleha Fadzil, 2008)

Page 7: 121463869-kajian-tindakan-psv.ppt

Dr. Slater’s vision of innovative scholl, an integral part of preparation for participation ian a democratic society……………the successses experienced should be applauded and celebrated the strengths built upon. Brazos school for inquiry and creativity is a testament to the idea that “small is beautiful”

(Stringer,2008)

• Pengkaji berpandangan bahawa tindakan yang dilaksanakan dalam kajian ini iaitu penggunaan kaedah Mneumonik berjaya meningkatkan kemahiran mengingat pola ayat dasar. Namun pengkaji berpendapat abhawa kaedah pemerhatian perlu dilakukan dalam kitaran kedua untuk memantapkan lagi kaedah pengumpulan data. Walau bagaimanapun pengkaji lain boleh memanfaatkan dapatan kajaian ini jika situasi bilik darjah mereka mempunyai persamaan dengan situasi yang telah dikaji.

• (Azman Arrifin & Zaleha Fadzil, 2008)

Page 8: 121463869-kajian-tindakan-psv.ppt

Sekian Terima Kasih