060315

Upload: eyeth-lodoter

Post on 05-Oct-2015

221 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

rph

TRANSCRIPT

Rancangan Pengajaran Harian

Mata PelajaranPendidikan SivikHariJumaat

Kelas/ Tahun6BTarikh06/03/15

TemaSayangi KeluargaMasa0830-0930

Tajuka. Keluarga yang harmoni mengikut perspektif pelbagai agama dan kepercayaan.ii. KepercayaanBil.Mrd / 17

Hasil Pembelajarani.Menghuraikan konsep keharmonian keluarga mengikut perspektif pelbagai agama.ii. Menjalinkan hubungan yang erat dengan anggota keluarga seperti mana tuntutan agama.iv. Menghormati anggota keluarga.

Objektif PembelajaranPada akhir pelajaran, muridmurid dapat;1. Menghuraikan konsep keharmonian keluarga mengikut perspektif pelbagai agama.2. Menjalinkan hubungan yang erat dengan anggota keluarga seperti mana tuntutan agama.3. Menghormati anggota keluarga.

EMK Keusahawanan, Kreativiti dan Inovasi

BBMBuku Teks, kertas lukisan, pensel warna

Aktiviti:1. Murid membaca bahan di dalam buku teks dengan teliti.2. Murid membentang hasil perbincangan di hadapan kelas.3. Menghasilkan lukisan poster bertemakan Kehidupan Keluarga yang harmoni mengikut perspektif pelbagai agama.

Refleksi

Rancangan Pengajaran Harian

Mata PelajaranBAHASA MALAYSIAHariKhamis

Kelas/ Tahun4BTarikh05/03/15

TemaMasa1020-1050

Tajuk/UnitBil.Mrd / 18

Standard Kandungan & Standard Pembelajaran :3.9.1 Menulis ulasan berbentuk pandangan secara berpandu tentang bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton dan dibaca menggunakan bahasa yang gramatis.

Objektif PembelajaranPada akhir pelajaran, muridmurid dapat;1. Menulis ulasan berbentuk pandangan secara berpandu tentang bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton dan dibaca menggunakan bahasa yang gramatis.

Pengisian KurikulumKBT: KP-interpersonal, KB- mengenalpastiIlmu: Nilai :

Sistem Bahasa

BBMTeks

Aktiviti1. Murid membaca teks yang diberikan secara senyap untuk kefahaman.2. Murid bersoal jawab dengan guru mengenai teks yang dibaca.3. Murid menyatakan nilai yang tergambar dalam ayat yang digariskan.4. Murid menulis ulasan secara berpandu tentang bahan yang diberikan.5. Murid diberi penilaian sebagai pengukuhan.

Refleksi

Rancangan Pengajaran Harian

Mata PelajaranPendidikan JasmaniHariKhamis

Kelas/ Tahun2ATarikh06/03/15

ModulPergerakan LokomotorMasa0930-1000

TajukMelompat Ayunan TaliBil.Mrd / 26

Standard Kandungan:Berkebolehan melompat tali yang diayun oleh dua orang rakan.

Standard Pembelajaran:1.2.3 Melompat berterusan tali yang diayun berulang-ulang oleh dua orang rakan.2.2.1 Mengenal pasti ciri-ciri perlakuan lokomotor dan bukan lokomotor.5.3.1 Berkomunikasi antara rakan,

Objektif Pembelajaran: Pada akhir pelajaran, muridmurid dapat;1. Melompat sekurang-kurangnya 3 kali tali yang diayun berulang-ulang ke kiri dan ke kanan menggunakan kedua-dua belah kaki.2. Melompat sekurang-kurangnya 3 tali yang diayun berulang-ulang ke kiri dan ke kanan menggunakan sebelah kaki.

EMK (Kreativiti dan Inovasi)Pemerhatian:1.1.1, 1.1.2Analisis:1.2.1

AlatanJalinan gelang getah

Aktiviti:1. Memanaskan badan.2. Melompat ayunan tali getah. Empat orang murid dalam satu kumpulan. Berpasangan mengayun batang kayu rendah di lantai. Dua orang murid melompat batang kayu yang diayun berulang kali. Tukar peranan.3. Permainan kecil Jangan tertinggal. Murid dalam kumpulan kecil. Bergilir-gilir melompat tali yang diayun tanpa henti dalam masa yang ditetapkan atau mengikut muzik. Kumpulan yang paling banyak kiraan lompatan dikira sebagai pemenang.4. Menyejukkan badan.

Refleksi

Rancangan Pengajaran Harian

Mata PelajaranPendidikan JasmaniHariJumaat

Kelas/ Tahun3ATarikh06/03/15

ModulGimnastik AsasMasa1050-1120

TajukGuling BelakangBil.Mrd / 27

Standard Kandungan:1.4 Berkebolehan melakukan kemahiran putaran dengan lakuan yang betul Standard Pembelajaran:1.4.1 Melakukan guling belakang.2.4.1 Mengenal pasti kedudukan badan semasa melakukan guling belakang.5.2.3 Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.

Objektif PembelajaranPada akhir pelajaran, muridmurid dapat;1. Melakukan guling belakang.2. Mengenal pasti kedudukan badan semasa melakukan guling belakang.3. Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.

EMK (Kreativiti dan Inovasi)Pemerhatian:1.1.1, 1.1.2Analisis:1.2.1

AlatanTilam gimnastik, papan anjal

Aktiviti:1. Memanaskan badan.2. Buai Daku Murid berpasangan. Murid A dalam kedudukan dakap dan murid B membantu mengayun murid A ke depan dan ke belakang. Ulang beberapa kali dan tukar peranan.3. Guling belakang dari aras tinggi. Melakukan guling belakang di atas papan anjal yang beralaskan tilam gimnastik. Ulang beberapa kali.4. Guling belakang atas tilam. Berdiri tegak di atas tilam. Mencangkung dan melakukan guling belakang di atas tilam. Ulang beberapa kali.5. Guling tenggiling Murid dalam kumpulan kecil membentuk barisan. Melakukan guling belakang bergilir-gilir sambil mengepit pundi kacang. Kumpulan yang paling banyak mengumpul pundi kacang dikira pemenang.6. Aktiviti gerak kendur

Refleksi

Rancangan Pengajaran Harian

Mata PelajaranPendidikan JasmaniHariJumaat

Kelas/ Tahun3BTarikh06/03/15

ModulGimnastik AsasMasa1150-1220

TajukGuling BelakangBil.Mrd / 20

Standard Kandungan:1.5 Berkebolehan melakukan kemahiran putaran dengan lakuan yang betul Standard Pembelajaran:1.4.1 Melakukan guling belakang.2.4.1 Mengenal pasti kedudukan badan semasa melakukan guling belakang.5.2.3 Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.

Objektif PembelajaranPada akhir pelajaran, muridmurid dapat;4. Melakukan guling belakang.5. Mengenal pasti kedudukan badan semasa melakukan guling belakang.6. Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.

EMK (Kreativiti dan Inovasi)Pemerhatian:1.1.1, 1.1.2Analisis:1.2.1

AlatanTilam gimnastik, papan anjal

Aktiviti:7. Memanaskan badan.8. Buai Daku Murid berpasangan. Murid A dalam kedudukan dakap dan murid B membantu mengayun murid A ke depan dan ke belakang. Ulang beberapa kali dan tukar peranan.9. Guling belakang dari aras tinggi. Melakukan guling belakang di atas papan anjal yang beralaskan tilam gimnastik. Ulang beberapa kali.10. Guling belakang atas tilam. Berdiri tegak di atas tilam. Mencangkung dan melakukan guling belakang di atas tilam. Ulang beberapa kali.11. Guling tenggiling Murid dalam kumpulan kecil membentuk barisan. Melakukan guling belakang bergilir-gilir sambil mengepit pundi kacang. Kumpulan yang paling banyak mengumpul pundi kacang dikira pemenang.12. Aktiviti gerak kendur

Refleksi