tutorial interaksi 1 bmm 3113

Upload: ceguiza

Post on 14-Oct-2015

51 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

BMM 3113 bagi semester 5 PISMPPentaksiran Pengukuran dan Pengujian

TRANSCRIPT

ISL INTERAKSI 1

TUTORIAL INTERAKSI 1KONSEP PENTAKSIRAN PENGUJIAN, PENILAIANDisediakan oleh:SITI NURHAFIZAH BINTI MUEEDINPENTAKSIRAN, PENGUJIAN DAN PENGUKURANPENTAKSIRANMerangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterprestasi maklumatMerupakan sebahagian daripada proses pembelajaran Aspek- aspek utama dalam pentaksiran:

InstrumenKumpulan yang ditaksirResponSkor

PENTAKSIRANPENGUJIANMenurut Cronbach 19970, ujian ia;ah satu prosedur sistematik untuk memerhati tingkah laku individu dan mengelaskannya degan satu sistem yang berkategoriJuga salah satu cara bagi mengukur tingkah laku individuUjian boleh diberikan sebelum sesuatu pengajaran berlaku dengan tujuan mengumpul maklumat.UJIANBahan yang bertulis, tercetak atau terakam yang telah dibentuk oleh guru untuk menguji kemahiran bahasa Contoh ujian :

Ujian Kloz ( menguji kefahaman kemahiran membaca-isi tempat kosong

Ujian Imlak ( mengujji kemahiran mendengar menyalin apa yang didengari)Ujian ialah satu alatPENILAIANPenilaian telah didefinisikan dengan banyak cara. Stufflebeam et. al. (1971: xxv) menyatakan penilaian sebagai the process of delineating, obtaining, and providing useful information for judging decision alternatives.Terry D. TenBrink (1974:8) pula menyatakan bahawa penilaian adalah suatu proses mendapatkan maklumat yang akan digunakan untuk membuat pertimbangan yang seterusnya digunakan dalam membuat keputusan.Kepentingan Penilaian Ujian Di Bilik DarjahProses penilaianSEKIAN TERIMA KASIH