temeloh wave - pengenalan-16 dec 2014

Upload: ashly-raja-lethchumi

Post on 13-Mar-2016

44 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

english

TRANSCRIPT

THE TEMELOH WAVE 2015 -2016

UNTUK MU TEMERLOH

DOKUMEN PELAKSANAAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN BAHASA INGGERIS DAERAH TEMERLOH 2015-2016TEMERLOH BERPRESTASI TINGGI 2015ISI KANDUNGANBILITEMMUKASURAT

1LATAR BELAKANG PRESTASI BAHASA INGGERIS DALAM UPSR DAN SPM DAERAH TEMERLOH 2009 -20142

2PENGENALAN3

3TASK FORCE4

4KEY PERFORMANCE INDICATORS (KPI)5

5MATLAMAT 5

6OBJEKTIF5

7ANJAKAN PROGRAM6

7.1. ANJAKAN 17

7.2. ANJAKAN 29

7.3. ANJAKAN 311

7.4. ANJAKAN 413

7.5. ANJAKAN 515

8PEMANTAUAN DAN KAJIAN IMPAK16

9PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB17

9.1. PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH TEMERLOH17

9.2. PENTADBIR SEKOLAH17

9.3. PANITIA BAHASA INGGERIS17

10TAKWIM DAN CARTA GANTT18

11LAMPIRAN20

11 1. SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL 4/1986 (PANITIA MATA

PELAJARAN)21

11.2. KRITERIA PEMILIHAN KETUA PANITIA25

11.3. PENGURUSAN FAIL PANITIA BI MEN DAN REN26

11.4. PENGURUSAN LATIHAN MURID MENENGAH DAN RENDAH

(STANDARD KUALITI MINIMA)28

11.5. GARIS PANDUAN PELAKSANAAN AKTIVITI BAWAH ANJAKAN 330

11.6. GARIS PANDUAN PELAKSANAAN AKTIVITI BAWAH ANJAKAN 438

12TAKWIM PEMANTAUAN43

13INSTRUMEN PEMANTAUAN45

13.1. PROFIL KETUA PANITIA46

13.2. SENARAI SEMAK PENGURUSAN FAIL PANITIA MENENGAH & RENDAH47

13.3. SENARAI SEMAK PENGURUSAN BUKU LATIHAN MURID MENENGAH DAN

RENDAH50

13.4. TEMPLATE KERTAS CADANGAN PROGRAM54

13.5. TEMPLATE LAPORAN PROGRAM55

13.6. TEMPLATE LAPORAN PROGRAM-PROGRAM ANJAKAN 3/4/556

13.7. INSTRUMEN PENILAIAN PROGRAM57

13 8. SKPM 2: STANDARD 4 PDP60

13.9 TEMPLATE PELAKSANAAN PLC65

1.0. LATAR BELAKANGPRESTASI MATA PELAJARAN BAHASA INGGERIS DALAM PEPERIKSAAN UPSR DAN SPM

DAERAH TEMERLOH TAHUN 2009 2013

2.0. PENGENALANThe Temerloh Wave 2015-2016 adalah salah satu dari Program Perdana Tahun 2015 Pejabat Pendidikan Daerah Temerloh yang diilhamkan oleh Tuan Haji Wan Abdul Hamid bin Wan Mohammad, Pegawai Pendidikan Daerah Temerloh. Beliau menaruh harapan yang tinggi agar semua warga pendidikan daerah Temerloh dapat bersama-sama bergerak seiring secara sistematik, terancang dan kolaboratif bagi menjayakan program tersebut.Program ini dibina berdasar konsep The Pahang Wayiaitu usage of English Language by all, at all time, anywhere and everywhere yang telah diperkenalkan oleh Cik Chandrakala Raman, bekas Ketua Penolong Pengarah Bahasa Inggeris, Jabatan Pendidikan Negeri Pahang pada tahun 2002. Sehubungan itu, pihak Pejabat Pendidikan Daerah Temerloh merakam penghargaan kepada Cik Chandrakala Raman kerana sudi memberi input yang mendalam mengenai konsep The Pahang Way.The Pahang Way menekan kepada penggunaan Bahasa Inggeris oleh semua warga sekolah, secara berterusan dan dimana-mana saja. Iaamat penting bagi mewujudkan suasana selesa dan yakin apabila menggunakan bahasa tersebut. Pentadbir dan guru-guru sekolah perlu mewujudkan peluang bagi murid-murid menggunakan bahasa tersebut secara aktif dan efektif.

Pengisian program The Temerloh Wave 2015-2016 telah dibina oleh task force yang diterajui olehTuan Haji Wan Abdul Hamid bin Wan Mohammad, Pegawai Pendidikan Daerah Temerloh selepas beberapa sesi sumbangsaran, pembinaan dan pemurnian program. Task Force ini terdiri dari pegawai-pegawai PPD Temerloh, SISC+ Bahasa Inggeris,Fasilinus Bahasa Inggeris, Guru Cemerlang Bahasa Inggeris dan guru-guru Bahasa Inggeris yang mempunyai kepakaran masing-masing serta pengetahuan dan pengalaman yang luas. Komitmen tinggi yang diberi oleh task force ini amat dihargai.

Program ini bertujuan untuk meningkatkan tahap profisiensi Bahasa Inggeris murid-murid sekolah menengah dan rendah daerah Temerloh selari dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Ia juga salah satu cara untuk membangunkan inovasi dan kreativiti dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris dalam kelas selaras dengan pembelajaran abad ke-21. Program ini juga merupakan satu inisiatif Pejabat Pendidikan Daerah Temerloh bagi menghadapi dasar wajib lulus Bahasa Inggeris pada tahun 2016.

3.0. TASK FORCEPengerusi : Tuan Haji Wan Abdul Hamid bin Wan Mohammad Pegawai Pendidikan Daerah Temerloh

Timbalan Pengerusi: Encik Ahmad Sanusi bin Mohamad Said

Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah Temerloh

Naib Pengerusi(1) : Encik Borhan bin Mat Taib

Ketua Unit Akademik, PPD Temerloh

Naib Pengerusi (2) : Encik Mohd Affendey bin Mohd Saad

Ketua Unit Pembangunan Kemanusiaan, PPD Temerloh

Setiausaha : Puan Asni bt Ahmad

Pegawai Bahasa Inggeris Menengah, PPD TemerlohNaib Setiausaha (1) :Encik Mohammad Zaini bin Ismail

Pegawai Bahasa Inggeris Rendah, PPD TemerlohNaib Setiausaha (2) :Encik Wan Mahmud bin Wan Ahmad

Penyelia Ko-Kurikulum, PPD Temerloh

AJK Menengah

Encik Muralitharan a/l Ammasi SISC+ Bahasa Inggeris Menengah

Cik Rubiah bt Mat Som GC SMK Kuala Krau

Puan Azian bt Salleh GC SMK Abu Bakar

Puan Nor Azizah bt Hassan GC SMK Seri Tualang

Puan Raihanah bt Taufik SMK Teluk Sentang

Puan Rohani bt Nazar SMK Bukit Damar

Puan Rusnani bt Shaidin SMK Kerdau

Cik Agnes Edwin Lawrence SMK Seri Semantan

Encik Benjamin V. Rasiah SMK Seri Semantan

Encik Zul Hizam bin Md Rawi SMA Al Wosto

Puan Vizata M. Sapian SMA Al Khairiah

AJK Rendah

Puan Nurul Amilin bt Abdullah SISC+ Bahasa Inggeris Rendah

Puan Yap Yoke Chin SISC+ Bahasa Inggeris Rendah

Encik Amri bin Muhamad Amir@Amiruddin Fasilinus Bahasa inggeris

Encik Ahmad Izhar bin Yahya Fasilinus Bahasa Inggeris

Puan Nor Fadzillah bt Md Hosni Fasilinus Bahasa Inggeris

Encik Muhammad Firdaus Khor bin Abdullah SK Lipat Kajang

Puan Amiliah bt Abd Kadir SK Kampung Tengah

Puan Saripah Maisarah bt Syed Zainal SK Bandar Mentakab

Puan Maznah bt Abd Rahim SK Paya Pulai

Puan Syarifah Noor Khairiah bt Syed Ahmad SK Jalan Bahagia

Puan Anushiya Devi a/p Somasundram SK Mentakab Chatin

Encik Abdul Rahim bin Daud SK Lakum

Puan Rahimah @Raemah bt Ahmad SK Bandar Temerloh

Puan Azmaliza bt Zainal Azman SK Sanggang Seberang

Puan Pavai a/p Muthu SJKT Bandar Mentakab

Encik Loong Yew Hoong SJKC Khee Chee

Puan Chia Wei Soon SJKC Yeow Cheng Luan

Puan Ranjiny a/p Rajah SJKT Ladang Bee Yong4.0. KEY PERFORMANCE INDICATORS (KPIs)1. Pencapaian Gred Purata Mata Pelajaran Bahasa Inggeris Daerah seperti berikut:

JENIS PEPERIKSAAN20152016

GPMP% LULUSGPMP% LULUS

UPSR2.0484.00 %

SPM4.6985.00 %4.6892.00%

2. Semua guru Bahasa Inggeris terlatih dipantau dan memperolehi Skor Pemastian Standard, SKPM 2 (Standard 4:PdP) melebihi 85%.5.0. MATLAMAT PROGRAM Meningkatkan tahap pencapaian murid-murid sekolah menengah dan rendah dalam Bahasa Inggeris bagi menghadapi dasar Wajib Lulus Bahasa Inggeris SPM bermula 2016. Meningkatkan profisiensi murid-murid dalam Bahasa Inggeris selari dengan aspirasi PPPM (Aspirasi Murid Kemahiran dwibahasa, Anjakan 2 Memastikan setiap murid profisien dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris)6.0. OBJEKTIF PROGRAM Memantapkan pengurusan panitia Bahasa Inggeris di sekolah menengah dan rendah. Meningkatkan kualiti guru Bahasa Inggeris dan kualiti PdP Bahasa Inggeris. Meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti ko-akademik Bahasa Inggeris. Mewujudkan persekitaran dan suasana Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah. Meningkatkan aktiviti pengantarabangsaan sekolah-sekolah.7.0. 5 ANJAKAN DALAM PROGRAMTerdapat 5 anjakan dalam program The TemerlohWave 2015-2016. Anjakan-anjakan ini mengambil kira faktor- faktor yang menyumbang kepada peningkatan prestasi murid-murid dalam Bahasa Inggeris. Faktor-faktor tersebut adalah peranan dan keupayaan Panitia Bahasa Inggeris dalam menjalankan aktiviti-aktiviti Bahasa Inggeris di sekolah, kualiti guru-guru Bahasa Inggeris, penglibatan aktif murid-murid dalam aktiviti Bahasa Inggeris dan peranan sektor swasta dan juga program pengantarabangsaan yang dapat meningkatkan prestasi murid-murid dalam Bahasa Inggeris.

7.1. ANJAKAN 1 MENGUPAYAKAN PANITIA BAHASA INGGERIS DI SEKOLAH-SEKOLAHPanitia Bahasa Inggeris adalah sebuah badan ikhtisas yang dianggotai semua guru Bahasa Inggeris di sesebuah sekolah.Ia adalah sub unit dalam sesebuah sekolah dan melaksanakan fungsi membantu sekolah mencapai objektif, misi dan visi. Ia memainkan peranan penting dalam menentukan sama ada matlamat pencapaian akademik para pelajar di sekolah tercapai atau sebaliknya. Kecemerlangan panitia dapat memacu sekolah cemerlang dalam aspek kurikulum jika dapat bekerja secara bersepadu. Kewujudan dan keberkesanan panitia amat penting dalam menjayakan aktiviti-aktiviti Bahasa Inggeris di sekolah dan tugas-tugas mengajar sebagai guru Bahasa Inggeris. Kejelekitan ahli-ahli panitia tersebut dapat memperbaiki dan meningkatkan mutu dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran melalui perkongsian ilmu, kemahiran, buah fikiran dan pengalaman. Dengan kewujudan panitia Bahasa Inggeris yang lebih berkesan, prestasi pelajar-pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris dapat dipertingkatkan lagi.

Panitia Bahasa Inggeris hendaklah dipimpin dan dikendali oleh seorang guru kananyang dilantik sebagai ketua panitia oleh Pengetua atau Guru Besar sekolah. Ketua Panitia memainkan peranan yang amat penting dalam dalam memastikan panitia berfungsi dengan berkesan. Oleh itu, pemilihan ketua panitia telah dimasukkan dalam salah satu agenda program.Sehubungan itu, dalam anjakan pertama program The Temerloh Wave 2015-2016 pemantapan Panitia Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah diberi penekanan agar dapat berfungsi dengan lebih berkesan. Beberapa garis panduan berkaitan panitia Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah telah dibincang dan dimuktamadkan dalam mesyuarat-mesyuarat Task Force. Garis panduan tersebut adalah seperti berikut.

1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 4/1986 Panitia Mata PelajaranLampiran 11.1 (ms 21)2. Kriteria Pemilihan Ketua Panitia Lampiran 11.2 (ms 25)3. Pengurusan Fail-Fail Panitia Bahasa Inggeris Men dan Ren Lampiran 11.3 (ms 26)4. Pengurusan Buku Latihan Menengah dan Rendah (Standard Kualiti Minimum) Lampiran 11.4 (ms 28)Selain itu, satu bengkel pemantapan panitia Bahasa Inggeris juga akan dilaksanakan khusus untuk Ketua Panitia Bahasa Inggeris, Guru Cemerlang Bahasa Inggeris dan JU Bahasa Inggeris. Justeru itu, pengisian bengkel tersebut adalah penguasaan HC, Analisis Item, RCA, PILL, penyediaan RPT dan kesinambungan RPT dan RPH, Pengurusan ujian dan penilaian di peringkat sekolah dan kemahiran coaching dan mentoring.

7.2. ANJAKAN 2 - MENINGKATKAN KUALITI GURU-GURU BAHASA INGGERIS

&KUALITI PDP BAHASA INGGERIS

Anjakan 2 iaitu meningkatkan kualiti guru-guru Bahasa Inggeris dan kualiti PdP Bahasa Inggeris adalah selari dengan Anjakan 4 dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 -2025 yang memberi penekanan terhadap kualiti guru.Seperti yang tercatat dalam Laporan Awal PPPM 2013-2025 Bab 5-Guru dan Pemimpin sekolah, prestasi murid dipengaruhi sistem sekolah berprestasi tinggi yang didokong oleh dua komponen utama. Kualiti guru adalah salah satu dari komponen tersebut.Kajian telah dijalankan di United Kingdom pada tahun 2007 bagi menentukan kaitan kualiti guru dan prestasi murid. Dapatan menunjukkan kualiti guru merupakan penentu utama prestasi murid. (Carta dipetik dari Laporan Awal PPPM 2013-2025, muka surat101). Sehubungan itu, anjakan 2 dalam program The Temerloh Wave 2015- 2016 merupakan anjakan yang memberi impak yang besar dalam meningkatkan profisiensi Bahasa Inggeris murid-murid daerah Temerloh.

6.3 ANJAKAN 3 MENINGKATKAN PENGLIBATAN MURID SECARA AKTIF DALAM AKTIVITI KO-AKADEMIK BAHASA INGGERIS DI SEKOLAH-SEKOLAHKegiatan ko-akademik Bahasa Inggeris adalah suatu pelengkap kepada kehendak dan keperluan kurikulum. Pengetahuan yang diperolehi dari dalam bilik darjah dapat diintegrasikan secara praktis semasa menjalankan aktiviti ko-akademik.Di atas premis tersebut, Anjakan 3 iaitu meningkatkan penglibatan murid-murid secara aktif dalam aktiviti ko-akademik Bahasa Inggeris disekolah-sekolah telah dimasukkan dalam program The Temerloh Wave 2015-2016.

Aktiviti ko-akademik perlu dilaksana secara terancang dan berstruktur. Sekiranya aktiviti ko-akademik Bahasa Inggeris dapat dilaksanakan dengan baik, iadapat menanam dan meningkatkan minat murid-murid dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris. Justeru itu, sekolah perlu memastikan bahawa aktiviti ko-akademik Bahasa Inggeris dilaksanakan dengan baik, teratur dan sempurna dengan susunan program yang lengkap, sesuai dan praktikal. Penyertaan maksima murid dan guru dalam aktiviti ko-akademik sememangnya boleh dicapai dengan usaha yang bersungguh-sungguh oleh setiap warga sekolah.

Dalam The Temerloh Wave 2015-2016, mengupayakan Persatuan Bahasa Inggeris merupakan salah satu dari intipati Anjakan 3. Persatuan Bahasa Inggeris di sekolah diharap dapat menjadi satu unit yang aktif dalam menyemarakkan minat dan penggunaan Bahasa Inggeris dalam kalangan murid-murid. Bagi mencapai maksud tersebut, satu bengkel pemantapan Persatuan Bahasa Inggeris akan diadakan untuk guru-guru penasihat dan jawatankuasa persatuan tersebut. Objektif bengkel tersebut adalah untuk mengupayakan jawatankuasa Persatuan Bahasa Inggeris dan membantu gurupenasihat untuk menjadi guru penasihat yang lebih efektif.

Jawatankuasa dan guru-guru penasihat perlu merangka satu pelan aktiviti yang berterusan bagi aktiviti-aktiviti ko-akademik selaras dengan konsep The Pahang Way:on-going, no space limit and involved all. Satu garis panduan pelan pelaksanaan aktiviti-aktiviti ko-akademik telah dilampirkan bersama. Sekolah boleh mengubahsuai pelan tersebut mengikut kesesuaian masing-masing. Perlu diingatkan bahawa aktiviti-aktiviti ini adalah bertujuan untuk memaksimakan penglibatan murid-murid dalam kegiatan ko-akademik sepanjang tahun dan bukannya semata-mata untuk pertandingan dan seterusnya berkubur selepas pertandingan.Garis panduan pelaksanaan aktiviti-aktiviti ko-akademik Lampiran 11.5 (ms 30)Selain itu, satu bengkel pemantapan kejurulatihan bagi aktiviti bahas Bahasa Inggeris dan drama (sekolah menengah) dan action song dan poetry recitation (sekolah rendah) akan diadakan untuk memantapkan lagi keupayaan jurulatih bahas BI dan drama (sekolah menengah), action song dan poetry recitation (sekolah rendah).

6.4. ANJAKAN 4 MEWUJUDKAN SUASANA&PERSEKITARAN BAHASA INGGERIS DI SEKOLAH-SEKOLAHFaktor-faktor profisiensi Bahasa Inggeris yang rendah dalam kalangan murid-murid ialah wujudnya perasaan kurang yakin untuk berkomunikasi menggunakan Bahasa Inggeris dan kurangnya peluang bagi murid-murid ini berinteraksi dalam Bahasa Inggeris. Sekiranya,penggunaan Bahasa Inggeris dipertingkatkan dalam kalangan murid-murid dan warga sekolah, keyakinan mereka akan meningkat dan ini akan membantu dalam pencapaian akademik Bahasa Inggeris.

Dalam Anjakan 4 The Temerloh Wave 2015-2016, sekolah perlu mewujudkan suasana dan persekitaran yang kaya dengan Bahasa Inggeris dan kondusif bagi murid-murid untuk meningkatkan penggunaan Bahasa Inggeris. Semua warga sekolah perlu berusaha menggunakan Bahasa Inggeris dengan selesa. Guru-guru perlu mewujudkan peluang kepada murid-murid untuk menggunakan Bahasa Inggeris. Peluang ini diperolehi sekiranya pentadbir dan guru-guru menggunakan bahasa tersebut bukan sahaja didalam bilik darjah, malah di luar bilik darjah.Bagi membina suasana dan persekitaran Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah, beberapa aktiviti telah disenaraikan dan garis panduan pelaksanaan aktiviti-aktiviti tersebut dilampirkan. Sekolah boleh mengubahsuai pelaksanaan aktiviti-aktiviti tersebut mengikut kesesuaian masing-masing.Garis Panduan Pelaksanaan Aktiviti Anjakan 4 Lampiran 11.6 (ms 38)Sekolah perlu memilih untuk melaksanakan minima satu aktiviti dari setiap kategori (Lihat gambarajah di muka surat14). Ini bermakna sekolah perlu melaksanakan minima 3 aktiviti. Perlu diingatkan bahawa aktiviti tersebut adalah interaktif. Sebagai contoh, sekolah perlu mengoptimumkan penggunaan label-label Bahasa Inggeris di persekitaran sekolah agar ia memberi impak positif kepada murid.

6.5. ANJAKAN 5- KOLABORASI DENGAN SEKTOR SWASTA DAN PENGANTARABANGSAANAnjakan 5 dalam program The Temerloh Wave 2015-2016 adalah selari dengan anjakan 9 dalam PPPM yang menekankan kolaborasi dengan sektor swasta dengan meluas. Selain itu, anjakan 5 ini juga memasukkan elemen pengantarabangsaan. Program pengantarabangsaan diperlukan untuk melahirkan pelajar-pelajar yang bukan saja cemerlang dari segi akademik tetapi juga cemerlang dari segi sahsiah dan berani menghadapi dunia luar dan sanggup bersaing di peringkat antarabangsa. Program ini dapat menanam perasaan cinta kepada negara serta mewujudkan rasa bangga terhadap nilai dan budaya negara.Ia juga memberi peluang kepada guru dan murid untuk berkongsi idea dan pendapat dengan dunia luarmelalui kemudahan ICT.Sektor swasta yang dikenalpasti dapat membantu menyumbang secara tidak langsung dalam peningkatan prestasi Bahasa Inggeris murid-murid adalahThe Scholastic Book Club, The New Straits Times dan The Starmanakala landasan untuk program pengantarabangsaan ialah program British Council Connecting Classroom.

Penyertaan sekolah dalam program pengantarabangsaan tersebut adalah secara sukarela. Walau bagaimana pun, pihak sekolah amat digalakkan untuk menyertai program tersebut. Sekolah yang berminat akan diberi khidmat bantu oleh pihak Pejabat Pendidikan Daerah Temerloh (u.p: Puan Yap Yoke Chin, SISC+ BI Ren). Mereka akan diberi pengiktirafan peringkat antarabangsa.

8.0.PEMANTAUAN DAN KAJIAN IMPAK8.1.PEMANTAUAN PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH Melaksanakan pemantauan secara berkala atau mengikut keperluan semasa. (Rujuk takwim dan instrumen pemantauan mukasurat 43-64)I. Pemantauan dokumen / fail-fail.II. Pemantauan buku latihan murid (tidak boleh kurang dari standard kualiti minimum)

III. Pemantauan program

IV. Pemantauan PdP Bahasa Inggeris (borang SKPM 2: Std 4 PdP)

Melaksanakan pemantauan susulan sekiranya perlu.

Menyediakan laporan pemantauan 2 minggu selepas pemantauan.

Bagi program-program Anjakan 3 dan 4 yang dilaksanakan sepanjang tahun, laporan perlu dihantar pada atau sebelum 30 Jun dan 30 Oktober kepada PPD. PGB bertanggungjawab mengesahkan laporan tersebut.

8.2.PEMANTAUAN DALAMAN (OLEH PENTADBIR SEKOLAH) Memantau program-program sekolah di bawah setiap anjakan The Temerloh Wave 2015-2016 menggunakan senarai semak dan borang yang dilampirkan. (Rujuk takwim dan instrumen pemantauan mukasurat 43-64)

Mengesahkan laporan setiap program di bawah semua anjakan Temerloh Wave yang dilaksanakan di sekolah.

Memasti dan memantau pelaksanaan latihan dalaman untuk guru-guru BI di sekolah masing-masing.

Mengesahkan laporan latihan dalaman tersebut sebelum dihantar ke PPD dalam masa 2 minggu selepas latihan dalaman.

Memantau PdP guru-guru BI untuk memastikan elemen-elemen Anjakan 2 dilaksanakan. Sehubungan itu, PGB perlu menghadiri latihan dalaman BI yang dilaksanakan di sekolah agar pemantauan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.

Berdasar kepada hasil dapatan pemantauan PdP BI, PGB perlu memaklumkan kepada PPD sekiranya terdapat guru BI memerlukan khidmat bantu PdP.8.3. KAJIAN IMPAK

PGB bertanggungjawab memastikan penilaian program sekolah (kursus, bengkel) dilaksanakan sejurus selepas program. Analisis penilaian program perlu disediakan dan disertakan bersama laporan program 2 minggu selepas program.

PPD menjalankan penilaian program bagi program peringkat daerah.

Kajian Impak1. Keputusan BI Peperiksaan Pertengahan Tahun, Peperiksaan Akhir Tahun, UPSR dan SPM2. Soal selidik kepada murid, guru, pentadbir pada akhir tahun bagi sekolah terpilih.

9.0. PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB9.1. PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH TEMERLOH

Memberi pendedahan kepada pentadbir sekolah dan ketua panitia Bahasa Inggeris mengenai program The Temerloh Wave 2015-2016 Mengurus dan memantau pelaksanaan taklimat/kursus/bengkel berkaitan program The Temerloh Wave 2015-2016 peringkat daerah

Menjalankan penilaian program peringkat daerah dan menyediakan laporan. Melakukan pemantauan dokumen (fail-fail), buku latihan murid, program dan PdP di sekolah-sekolah secara berkala dan mengikut keperluan. Melakukan kajian impak program.9.2. PENTADBIR SEKOLAH

Memberi pendedahan kepada warga sekolah mengenai program The Temerloh Wave 2015-2016.

Memastikan program-program tersebut dilaksanakan di sekolah secara terancang dan berterusan.

Melakukan pemantauan dokumen (fail-fail), buku latihan murid, program dan PdP di sekolah-sekolah secara berkala dan mengikut keperluan.

Memastikan mana-mana guru Bahasa Inggeris yang menghadiri taklimat/ kursus/bengkel menjalankan latihan dalaman (in-house) kepada guru-guru Bahasa Inggeris yang lain.

Menghadiri latihan dalaman tersebut agar dapat memantau dengan lebih berkesan.

Mengesahkan laporan-laporan program The Temerloh Wave 2015-2016 peringkat sekolah sebelum dihantar ke PPD. Menyedia dan membentang pelaporan setengah tahun pertama dan pelaporan akhir tahun.

9.3. PANITIA BAHASA INGGERIS Memberi pendedahan kepada ahli panitia mengenai program The Temerloh Wave 2015-2016

Merancang dan mengurus program tersebut di sekolah secara terancang dan berterusan.

Memastikan dokumen/fail panitia sentiasa dikemaskini.

Memastikan standard kualiti minima latihan murid dipenuhi.

Memastikan mana-mana guru Bahasa Inggeris yang menghadiri taklimat/ kursus/bengkel menjalankan latihan dalaman (in-house) kepada guru-guru Bahasa Inggeris yang lain.

Memastikan laporan-laporan program disediakan, disahkan oleh pentadbir dan dihantar ke PPD mengikut ketetapan.A. TAKWIM

BULANTARIKHAKTIVITI / PROGRAMTINDAKANSASARAN/BIL PESERTA

JANUARI

20156 JAN

TAKLIMAT THE TEMERLOH WAVE 2015-2016PEGAWAI BI MENENGAH DAN RENDAHGC , KP BIME NENGAH 29 ORANG

RENDAH - 70 ORANG

JUMLAH =99 ORANG

27-29 JANBENGKEL PEMANTAPAN PANITIA BAHASA INGGERIS

GC , KP BI , SU PANITIA BI MENENGAH 54 ORANG

RENDAH -70 ORANG

JUMLAH =124 ORANG

FEBRUARI

20154 FEBBENGKEL FUN WITH ENGLISHPEGAWAI BI RENDAH& SISC+ BI RE69 GURU BI TAHUN 2

24 26 FEBBENGKEL PEMANTAPAN PEDAGOGIPEGAWAI BI MENENGAH DAN RENDAHGURU BUKAN OPSYEN & GURU KURANG 5 TAHUN PENGALAMAN MENGAJAR

MENENGAH -50 ORANG

RENDAH - 70 ORANG

JUMLAH =120 ORANG

MAC

2015

24-26 MAC BENGKEL INOVASI & KREATIVITI DLM PDP DAN PEMBELAJARAN ABAD KE21

PEGAWAI BI MENENGAH DAN RENDAHGC DAN KP BI

MENENGAH 29 ORANG

RENDAH - 70 ORANG

JUMLAH =99 ORANG

APRIL16 APRBENGKEL KAJIAN TINDAKANPEGAWAI BI MENENGAH DAN RENDAHGC DAN KP BI

MENENGAH 29 ORANG

RENDAH - 70 ORANG

JUMLAH =99 ORANG

MEI

2015

14 MEIBENGKEL PEMANTAPAN KEJURULATIHAN BAHAS BI, DRAMA BI, ACTION SONG, POETRY RECITATIONPEGAWAI BI MENENGAH DAN RENDAHMENENGAH-50 JURULATIH BAHAS BI & DRAMA BI

RENDAH- 50 JURULATIH ACTION SONG & POETRY RECITATION

JUN

201516 JUNBENGKEL PEMANTAPAN PERSATUAN BAHASA INGGERIS (SM)PEGAWAI BI MENENGAH 75 GURU PENASIHAT, PENGERUSI &SU ELS

23 JUNBENGKEL PEMANTAPAN PERSATUAN BAHASA INGGERIS (SR)PEGAWAI BI RENDAH70 GURU PENASIHAT ELS

JUL 201521 JULPELAPORAN SETENGAH TAHUN PERTAMA (MID YEAR REVIEW) (SM)PEGAWAI BI MENENGAH50 ORANG GPK1 DAN KP BI SM

23 JUL PELAPORAN SETENGAH TAHUN PERTAMA (MID YEAR REVIEW) (SR)PEGAWAI BI RENDAH70 ORANG KP BI SR

OGOS 201511 OGOSPEMBENTANGAN KAJIAN TINDAKAN MEN TERPILIHPEGAWAI BI MENENGAH KP BI MENENGAH DAN GURU TERLIBAT

13 OGOSPEMBENTANGAN KAJIAN TINDAKAN MEN TERPILIH RENDAHPEGAWAI BI MENENGAH KP BI RENDAH DAN GURU TERLIBAT

NOV 20153 NOVPELAPORAN AKHIR TAHUN

(YEAR END REVIEW)PEGAWAI BI MENENGAH50 ORANG GPK1 DAN KP BI SM

5 NOVPELAPORAN AKHIR TAHUN

(YEAR END REVIEW)PEGAWAI BI RENDAH70 ORANG KP BI SR

B. CARTA GANTT

BILPROGRAMJANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPTOKTNOV

1TAKLIMAT THE TEMERLOH WAVE 2015-2016

2BENGKEL PEMANTAPAN PANITIA BAHASA INGGERIS

3BENGKEL FUN WITH ENGLISH

4BENGKEL PEMANTAPAN PEDAGOGI

5BENGKEL INOVASI & KREATIVITI DLM PDP DAN PEMBELAJARAN ABAD KE21

6BENGKEL KAJIAN TINDAKAN BENGKEL

7PELAKSANAAN KAJIAN TINDAKAN

8PEMILIHAN DAN PEMBENTANGAN KAJIAN TINDAKAN TERPILIH

9BENGKEL PEMANTAPAN KEJURULATIHAN BAHAS BI, DRAMA BI, ACTION SONG, POETRY RECITATION

10BENGKEL PEMANTAPAN PERSATUAN BAHASA INGGERIS (SR)

11BENGKEL PEMANTAPAN PERSATUAN BAHASA INGGERIS (SM)

12PELAPORAN SETENGAH TAHUN PERTAMA (MID YEAR REVIEW)

13PELAKSANAAN PLC SM SR

14PELAKSANAAN PROGRAM-PROGRAM ANJAKAN 3 (KO-AKADEMIK) DI SEKOLAH

15PELAKSANAAN PROGRAM-PROGRAM ANJAKAN 4 (SUASANA & PERSEKITARAN BI) DI SEKOLAH

16PELAPORAN AKHIR TAHUN (YEAR END REVIEW)

LAMPIRANLampiran 11.1Lampiran 11.2CADANGAN KRITERIA PEMILIHAN KETUA PANITIA

Berpengalaman dan opsyen Bahasa Inggeris

Sekurang-kurangnya 5 tahun pengalaman mengajar

Guru bukan opsyen dilantik sekiranya tiada guru opsyen berpengalaman

Prestasi kerja yang baik

Berpengetahuan

Isi kandungan mata pelajaran

Kaedah pedagogi

Sukatan / Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP)

Menguasai HC, Analisis Item, RCA, PILL dengan baik

Memiliki ciri-ciri kepimpinan - kepimpinan melalui teladan

Mempunyai kemahiran interpersonal dan intrapersonal

Amat berminat dan komited / passionate

Kemahiran berkomunikasi yang berkesan

Bersikap adil

Kemahiran menyelesaikan masalah

Bijak dalam membuat keputusan

Perlu peka pada perubahan semasa berkaitan pendidikan

Lampiran 11.3PENGURUSAN FAIL-FAIL PANITIA BI MENENGAHSENARAI ITEM/KANDUNGAN FAIL PANITIA BIISI KANDUNGANSILA TANDA (/)

1English Language Panel File List of name & particulars of panel members

ELT personal time table / class time table

ELT duties and portfolios

2English Language Panel Meeting Minutes of Meetings

3English Language MBMMBI MBMMBI Committee

Correspondence received and sent MBI programmes and materials

4English Language Monitoring and Supervision Schedule of Observation / Supervision Reports / Write-ups of Observation / Supervision

5EL Teaching & Learning Official Documents Scheme of work

Curriculum specifications

6English Language Ko Akademik List of Ko-Akademik annual activities

Teachers in charge

Schedule of activities

List/ records of class/students participation / records of competition, winners

7English Language Society List/ records of meetings (minutes/reports) Committee Members Attendance

Teachers in charge

Schedules-date and activities for the year reports

8IT/ICT Teaching Courseware List of IT/ICT/CDs materials received Records of IT/ICT use

Schedule of IT/ICT relevant programmes (eg TV, radio, websites)

9PBS Documentation Materials, Schedules Profiles, Records

Folios

10Set System Documentation Materials, schedules Records tests, achievements

Materials- guidelines

11OPS-English Schedules, List of sets (Teachers/Students) Records tests, achievements

Materials- guidelines

12English Language PKKP documentation Folio A EL examination performance/ achievement

13English Language PKKP documentation Folio B - HC, Item Analysis, RCA, PILL, Post Mortem, (latest3 years)

14The Temerloh Wave 201-2016(Proposal, Reports, Impact Studies etc)

Anjakan 1 Anjakan 2

Anjakan 3

Anjakan 4.

Anjakan 5

PENGURUSAN FAIL-FAIL PANITIA BI RENDAHSENARAI ITEM / KANDUNGAN FAIL PANITIA BIISI KANDUNGANSILA TANDA (/)

1English Language Panel File List of name & particulars of panel members

ELT personal time table / class time table

ELT duties and portfolios

2English Language Panel Meeting Minutes of Meetings

3English Language MBMMBI MBMMBI Committee

Correspondence received and sent

MBI programmes and materials

4English Language Monitoring and Supervision Schedule of Observation / Supervision

Reports / Write-ups of Observation / Supervision

5EL Teaching & Learning Official Documents Scheme of work

Curriculum specifications

6English Language Ko Akademik List of Ko-Akademik annual activities

Teachers in charge

Schedule of activities

List/ records of class/students participation / records of competition, winners

7English Language Society List/ records of meetings (minutes/reports)

Committee Members Attendance

Teachers in charge

Schedules-date and activities for the year reports

8IT/ICT Teaching Courseware List of IT/ICT/CDs materials received

Records of IT/ICT use

Schedule of IT/ICT relevant programmes (eg TV, radio, websites)

9PBS Documentation Materials, Schedules

Profiles, Records

Folios

10English Language PKKP documentation Folio A EL examination performance/ achievement

11English Language PKKP documentation Folio B - HC, Item analysis, RCA, PILL, Post Mortem, (latest 3 years)

12The Temerloh Wave 201-2016

(Proposal, Reports, Impact Studies, etc)

Anjakan 1

Anjakan 2

Anjakan 3

Anjakan 4

Anjakan 5

Cadangan: 4 fail utama1. Fail pengurusan (Item 1-11-SM /Item 1-9 SR)

(perlu ada partition untuk mengasingkan item-item )

2. Fail Folio A

3. Fail Folio B

4. Fail The Temerloh Wave 2015-2016

Lampiran 11.4

PENGURUSAN BUKU LATIHAN MURIDSEKOLAH MENENGAHNOITEMMINIMUM NUMBER OF EXERCISES PER TOPIC

LOWER FORMUPPER FORM

1Vocabulary10 words15 words

2Grammar10 questions per grammar item10 questions per grammar item

3Figurative Language2 types per topic10 types per topic

4Graphic and Short Texts10 MCQ questions per topic

5Information Transfer2 sets (10 question each)2 sets (10 questions each)

6Reading Comprehension (short responses)1 text (5 questions each)1 text (5 questions each)

7Summary1 text per topic

8Giving Opinions / Making Choices1 text per topic

9Error Identification2 sets (10 questions each)

10Literature Poems (short responses)5 questions per poem10 questions per poem

11Literature- Short Stories/drama10 questions per short story/drama10 questions per short story/drama

12Literature Novel1 per element1 per element

13 Directed / Guided Writing2 per format2 per format

14 Continuous Writing1 per topic

15Reading Aloud1text per topic1text per topic

16Listening Comprehension1text per topic1text per topic

17Speaking Interaction1stimulus/situation1stimulus/situation

Nota: Mohon pastikan sekurang-kurangnya 50 % daripada soalan adalah soalan KBATPENGURUSAN BUKU LATIHAN MURID

SEKOLAH RENDAHNOITEMMINIMUM NUMBER OF EXERCISES PER TOPIC

LEVEL 1LEVEL 2

1Vocabulary10 words15 words

2Grammar10 questions per grammar item10 questions per grammar item

3Information Transfer

Making choices

Giving Reasons

Identifying the main ideas/points1set 2 sets

4Reading Comprehension

Linear

Non linear2 texts

1 linear

1 non linear2 texts 1 linear

1 non linear

5Error Identification1 set (5 questions each)1 set (5 questions each)

6Literature Poems, Short Stories, Graphic Novel5 questions (including 1 personal response)5 questions (including 1 personal response)

7Note Expansion5 sentences1 story

8Constructing Sentences1 set per topic2 sets per topic

9Reading Aloud1 text per topic1text per topic

10Listening Comprehension1text per topic1text per topic

11Speaking Interaction1stimulus/situation1stimulus/situation

Nota:

Mohon pastikan sekurang-kurangnya 50 % daripada soalan adalah soalan KBATLampiran 11.5

PANDUAN PELAKSANAAN AKTIVITI-AKTIVITI BAWAH ANJAKAN 3 - MENENGAH1. Nama Program : Bahas Bahasa Inggeris (Wajib)2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris

3. Tarikh

: Jan Mei (Waktu KoKo / PdP)

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional:Pelajar kurang berkeyakinan untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris

6. Matlamat:Menghasilkan pendebat yang boleh mewakili sekolah, daerah dan negeri

di peringkat kebangsaan

7. Objektif

:1. Meningkatkan keyakinan pelajar bertutur dalam Bahasa Inggeris.

2. Meningkatkan kemahiran pelajar mengutarakan idea dalam Bahasa

Inggeris.

8. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

Mini Bahas dalam kelas

Cth: Balloon Debate

Pemilihan pelajar yang berpotensi untuk ujibakat

Persediaan

Bahan penyelidikan

Penulisan

Latihan sebutan / intonasi

Pertandingan debat antara kelas

Pemilihan pelajar mewakili sekolah

Jan - Nov

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELSMengikut kesesuaian sekolah

1. Nama Program : Drama Bahasa Inggeris (Wajib)2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris

3. Tarikh

:Feb Okt (Waktu KoKo / PdP)

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional:Pelajar kurang menggunakan Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.

6. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang kreatif dan berkeyakinan yang boleh

mewakili sekolah, daerah dan negeri di peringkat kebangsaan

7. Objektif

:1. Meningkatkan keyakinan pelajar bertutur dalam Bahasa Inggeris.

2. Meningkatkan kreativiti pelajar menghasilkan drama yang menarik

dalam Bahasa Inggeris.

8. Strategi

:Struktur Pecahan KerjaBilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

Pentomin / Silent Drama / Wayang Kulit

Ekspresi muka

Bahasa badan

Word Feelings

Intonasi

Ekspresi

Lontaran suara

Main Peranan (role play)

Skrip drama dari sukatan pelajaran

Gulp & Gasp

Rumpelstiltskin

Pemilihan pelajar yang berpotensi untuk ujibakat

Pertandingan drama antara kelas

Pemilihan pelajar mewakili sekolahJan-NovGuru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELS

1. Nama Program : Choral Speaking (Pilihan)

2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris / Kantin

3. Tarikh

:Jan Okt (Waktu KoKo / PdP)

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional:Pelajar kurang fasih bertutur Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.

6. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang fasih bertutur Bahasa Inggeris tanpa

dipengaruhi dialek

7. Objektif

:Menghasilkan pelajar yang fasih dan faham dengan apa yang dituturkan.

8. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

Deklamasi Sajak mengikut sukatan semasa PdP

Lagukan sajak mengikut rentak (Jazz Chant)

Pembentukan kumpulan kecil dalam kelas

Pertandingan mini dalam kelas

Pertandingan antara kelas

Pemilihan pelajar mewakili sekolahJan-Nov

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELS

1. Nama Program : English Camp (Pilihan)2. Tempat

: Tapak Perkhemahan

3. Tarikh

:Jun (Hujung Minggu / Awal Cuti/ Day camp)

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional

:Pelajar kurang menggunakan Bahasa Inggeris dalam kehidupan

seharian.

6. Matlamat

:Menghasilkan pelajar yang fasih dan berkeyakinan bertutur

Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.

7. Objektif

:Menggalakkan pelajar menggunakan Bahasa Inggeris dalam

kehidupan seharian

8. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

Language Games:

Tongue Twister

Spell It Right

Careless Whisper

Chain Story

Dinamika Kumpulan

Identiti Kumpulan : logo, lagu, moto

Kerjasama dalam kumpulan

Kepimpinan dalam kumpulan

Malam Kebudayaan/ Penutup Kem / Bulan BahasaJan - Nov

Guru Penasihat & ELS

Guru Penasihat & ELS

1. Nama Program : Public Speaking (Wajib)

2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris/ Chilvaric Corner/ Perhimpunan

3. Tarikh

: Sepanjang Tahun (Waktu KoKo / PdP/ Perhimpunan)

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional:Pelajar kurang berkeyakinan untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris

6. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang fasih, berkeyakinan dan berani bertutur di

khalayak ramai serta boleh mewakili sekolah, daerah dan negeri

di peringkat kebangsaan

7. Objektif

:1. Memupuk minat dan keberanian pelajar bertutur dalam Bahasa

Inggeris di khalayak ramai.

2. Meningkatkan keyakinan pelajar bertutur dalam Bahasa

Inggeris.

8. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

Wizard Hat

Lima minit pertama PdP : pelajar bertutur dalam Bahasa Inggeris berdasarkan objek / topic yang dipilih

Pemilihan pelajar

persembahan di Chilvaric Corner /

Perhimpunan mingguan

Pemilihan Top Ten Speakers

Pertandingan peringkat sekolah antara Top Ten Speakers bagi mewakili sekolah

Jan Nov

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELS

Guru Penasihat & ELS

1. Nama Program : Choral Speaking / Jazz Chant (Pilihan)

2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris / Kantin

3. Tarikh

:Jan Okt (Waktu KoKo / PdP / Rehat)

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional:Pelajar kurang fasih bertutur Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.

6. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang fasih bertutur Bahasa Inggeris tanpa

dipengaruhi dialek

7. Objektif

:Melahirkan pelajar yang fasih dan faham dengan apa yang dituturkan.

8. Faci / JU: KP dan guru BI

9. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

5

6

7Guru sediakan bahan-bahan yang sesuai untuk Choral Speaking.

Menjalankan Jazz Chant semasa PdP.

Pertandingan Choral Speaking antara darjah

Pertandingan antara kelas

Pemilihan pelajar mewakili sekolah

Pemilihan pelajar yang berpotensi untuk ujibakat untuk peringkat sekolah.

Latihan

Pertandingan

Jan- Nov

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELS

Guru Penasihat & ELS

Guru MP & ELS

PANDUAN PELAKSANAAN AKTIVITI-AKTIVITI BAWAH ANJAKAN 3 RENDAH

1. Nama Program : Action Song Bahasa Inggeris (Wajib bagi Sekolah Impak Tinggi)

2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris / Tapak Perhimpunan

3. Tarikh

:Feb Okt (Waktu KoKo / PdP / Perhimpunan)

4. Sasaran

:Semua pelajar tahap 1

5. Rasional:Pelajar kurang menggunakan Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.

6. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang kreatif dan berkeyakinan yang boleh mewakili

sekolah, daerah dan negeri di peringkat kebangsaan

7. Objektif

:1. Meningkatkan keyakinan pelajar bertutur dalam Bahasa Inggeris.

2. Meningkatkan kreativiti pelajar menghasilkan action song yang menarik

dalam Bahasa Inggeris.

8. Faci / JU: KP dan guru BI

9. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

5

6Guru sediakan pelbagai lagu-lagu yang sesuai untuk action song.

Murid mempersembahkan action song dalam kelas, Persatuan Bahasa Inggeris dan perhimpuanan.

Pertandingan peringkat sekolah antara kelas.

Pemilihan pelajar berpotensi untuk mewakili sekolah dalam peringkat zon.

Latihan

Pertandingan

Jan- NovGuru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELS

Guru MP & ELS

1. Nama Program : Public Speaking (Wajib)

9. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris / Kantin

10. Tarikh

:Jan - Okt (Waktu KoKo / PdP/ Rehat)

11. Sasaran

:Semua Pelajar Tahap 2

12. Rasional:Pelajar kurang berkeyakinan untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris

13. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang fasih, berkeyakinan dan berani bertutur di

khalayak ramai serta boleh mewakili sekolah, daerah dan negeri

di peringkat kebangsaan

14. Objektif

:1. Memupuk minat dan keberanian pelajar bertutur dalam Bahasa

Inggeris di khalayak ramai.

2. Meningkatkan keyakinan pelajar mengutarakan idea dalam Bahasa

Inggeris.

15. Faci / JU: KP dan guru BI

16. Strategi

:Struktur Pecahan KerjaBilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

Wizard Hat

Lima minit pertama PdP : pelajar bertutur dalam Bahasa Inggeris berdasarkan objek / topic yang dipilih

Pemilihan pelajar

persembahan di Chilvaric Corner / speaker corner/ Perhimpunan mingguan

Pemilihan Top Ten Speakers

Pertandingan peringkat sekolah antara Top Ten Speakers bagi mewakili sekolahJan Nov

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELS

Guru Penasihat & ELS

1. Nama Program : Reading Aloud/ Story Telling (Wajib)

2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris

3. Tarikh

:Feb Mei (Waktu KoKo / PdP)

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional:Pelajar kurang berkeyakinan untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris

6. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang kreatif dan berkeyakinan yang boleh

mewakili sekolah, daerah dan negeri di peringkat kebangsaan

7. Objektif:1. Meningkatkan keyakinan pelajar membaca dan bercerita dalam Bahasa Inggeris.

2. Meningkatkan kemahiran pelajar mengutarakan idea dalam Bahasa

Inggeris.

8. Faci / JU: KP dan guru BI

9. Strategi:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

5

6Guru sediakan cerita yang sesuai dengan tahap pelajar.

Pembentukan kumpulan kecil dalam kelas.

Pertandingan membaca dalam kelas.

Pemilihan pelajar yang berpotensi untuk ujibakat

Pertandingan antara kelas

Pemilihan pelajar mewakili sekolah untuk peringkat zon.

Latihan

PertandinganJan-NovGuru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELS

Guru Penasihat & ELS

1. Nama Program : English Camp (Pilihan)2. Tempat

: Dewan dan Persekitaran Sekolah

3. Tarikh

:Jun (Hujung Minggu / Awal Cuti/ Day camp)

4. Sasaran

:Semua Pelajar Tahap 2

5. Rasional

:Pelajar kurang menggunakan Bahasa Inggeris dalam kehidupan

seharian.

6. Matlamat

:Menghasilkan pelajar yang fasih dan berkeyakinan bertutur

Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.

7. Objektif

:Menggalakkan pelajar menggunakan Bahasa Inggeris dalam

kehidupan seharian.

8. Faci / JU

: KP , guru BI dan semua guru sekolah

9. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

Language Games:

Tongue Twister

Spell It Right

Careless Whisper

Chain Story

Treasure Hunt

Dinamika Kumpulan

Identiti Kumpulan : logo, lagu, moto

Kerjasama dalam kumpulan

Kepimpinan dalam kumpulan

Malam Kebudayaan/ Penutup Kem Jan-Nov

Guru Penasihat & ELS

Guru Penasihat & ELS

1. Nama Program : Spelling Bee (Wajib)

2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris

3. Tarikh

:Mac Oct (Waktu KoKo / PdP)

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional:Pelajar kurang berkeyakinan untuk menulis dalam Bahasa Inggeris

6. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang memahami dan boleh mengeja perkataan-perkataan

Bahasa Inggeris yang boleh digunapakai dalam penulisan Bahasa Inggeris mereka.

7. Objektif

:Meningkatkan keyakinan pelajar menulis dalam Bahasa Inggeris dengan

menggunakan perkataan dan ejaan yang betul.

8. Faci / JU: KP dan guru BI

9. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

5

6Guru sediakan senarai perkataan yang sesuai dengan tahap pelajar.

Pertandingan mengeja dalam kelas dan waktu koko dua minggu sekali.

Pemilihan pelajar yang berpotensi untuk ujibakat.

Pemilihan pelajar menyertai pertandingan antara kelas.

Latihan

Pertandingan

Jan-NovGuru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELS

Guru MP & ELS

1. Nama Program : Poetry Recitation (Wajib)

2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris / Tapak Perhimpunan

3. Tarikh

:Mac - Jun (Waktu KoKo / PdP / Perhimpunan)

4. Sasaran

:Semua Pelajar Tahap 2

5. Rasional:Pelajar kurang berkeyakinan untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris

6. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang fasih, berkeyakinan dan berani bertutur di

khalayak ramai serta boleh mewakili sekolah, daerah dan negeri

di peringkat kebangsaan.

7. Objektif

:Memupuk minat dan keberanian pelajar berpuisi dalam Bahasa

Inggeris di khalayak ramai secara kreatif.

8. Faci / JU: KP dan guru BI

9. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

5

6Mencari dan menyediakan bahan

Buku-buku poetry

ciptaan sendiri

Pelajar berpuisi di dalam kelas dan persatuan Bahasa Inggeris.

Persembahan di perhimpunan mingguan

Pertandingan antara kelas.

Pemilihan 10 pelajar terbaik .

Pertandingan peringkat sekolah antara Top Ten Speakers bagi mewakili sekolahJan-Nov

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru MP & ELS

Guru Penasihat & ELS

Guru Penasihat & ELS

Lampiran 11.6PANDUAN PELAKSANAAN PROGRAM DI BAWAH ANJAKAN 4KATEGORI 1

1. NAMA PROGRAM: English Thematic Bulletin Board

2. TEMPAT: Papan Kenyataan

3. TARIKH

: Feb-Oktober

4. SASARAN:Semua pelajar

5. RASIONAL:Pelajar hanya mendapat pengetahuan ilmu Bahasa Inggeris di sekolah

6. MATLAMAT: Menambah ilmu pengetahuan

:Meningkatkan kesedaran murid terhadap perkembangan terkini

7. OBJEKTIF: Menambah penguasaan Bahasa Inggeris

8. STRATEGI:Struktur pecahan kerja

BILAKTIVITIKOSMASATINDAKANCATATAN

1.

2.

Mempamerkan keratan akhbar , pengumuman,

Informasi terkini, pencapaian murid dan perkataan baharu Bahasa Inggeris untuk setiap hari.( Learn a word a day)

Memaparkan gambar dan maklumat tokoh murid semasa.

Menukar maklumat bulletin setiap bulan mengikut tema. Cth:- health, people, environment etc

Jan-NovGuru dan penasihat

Murid terpilih

1. Nama Program : English Talking Walls

2. Tempat

: Sekitar Sekolah

3. Tarikh

:Feb-Oktober

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional:Murid dapat maklumat dalam Bahasa Inggeris di sekitar sekolah.

6. Matlamat:Mengukuhkan ilmu Bahasa Inggeris

7. Objektif

:1. Menerap minat membaca di mana-mana.

2. Menajamkan ilmu yang sedia ada.

3. Menambah ilmu mengikut aliran semasa.

8. Strategi

:Struktur Pecahan KerjaBilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

Menampalkan nota-nota serta bahan-bahan yang berkaitan dengan Bahasa Inggeris.

Cth: antonyms, synonyms, idioms, similes, grammar rules

PERSEDIAAN

Bahan-bahan grafik/ mural /label-label yang menarik perhatian murid.

Sentiasa peka terhadap bahan bahan yang telah dipamerkan. Guru memainkan peranan menguji/menyoal/mendapat maklum balas daripada murid.Jan -Nov

Ketua Panitia, Guru MP & ELS

KATEGORI 2

1. NAMA PROGRAM: Recess Request English DJ

2. TEMPAT: Konti Siaraya( Waktu rehat/ 10 minit sebelum perhimpunan masuk kelas

3. TARIKH

: Feb-Oktober

4. SASARAN:Semua pelajar/ DJ pilihan guru/ Pengerusi ELS

5. RASIONAL:Pelajar hanya mendapat pengetahuan ilmu Bahasa Inggeris di sekolah

6. MATLAMAT: Meningkatkan kemahiran BI melalui lagu

:Menguasai kosa kata baru melalui lagu terkini

7. OBJEKTIF: Menambah penguasaan Bahasa Inggeris

8. STRATEGI:Struktur pecahan kerja

BILAKTIVITIKOSMASATINDAKANCATATAN

1.

2.

3.Murid terpilih akan memperdengarkan lagu yang diminta.

-senikata lagu disediakan atau dipamerkan di dalam kelas atau bulletin board.

-Jadual lagu untuk dimainkan perlu disediakan mengikut hari atau minggu.(bergantung kepada kesesuaian sekolah)

Murid memperdengarkan lagu pilihan mingguan atau harian.

- senarai lagu disediakan oleh guru

-murid menyanyi mengikut iringan lagu beserta lirik

Murid membuat permintaan lagu untuk didedikasikan kepada warga sekolah.(dedikasi lagu perlu ditapis oleh guru)Jan-NovGuru dan penasihat

Murid sebagai DJ

1. NAMA PROGRAM: News in English

2. TEMPAT: Konti Siaraya( Waktu rehat/ 10 minit sebelum perhimpunan masuk kelas

3. TARIKH

: Feb-Oktober

4. SASARAN:Semua pelajar/ DJ pilihan guru/ Pengerusi ELS

5. RASIONAL:Pelajar hanya mendapat pengetahuan ilmu Bahasa Inggeris di sekolah

6. MATLAMAT: Meningkatkan kemahiran BI melalui lagu

:Menguasai kosa kata baru melalui lagu terkini

7. OBJEKTIF: Menambah penguasaan Bahasa Inggeris

8. STRATEGI:Struktur pecahan kerja

BILAKTIVITIKOSMASATINDAKANCATATAN

1.

2.

3.Murid terpilih membaca petikan berita dari surat khabar atau mana-mana bahan Bahasa Inggeris.

Soalan kuiz berpandukan petikan yang dibaca oleh murid.

Ganjaran diberikan bergantung kepada pihak pengurusan sekolah.Jan-NovGuru dan penasihat

Murid sebagai DJ

1. NAMA PROGRAM: Assembly in English

2. TEMPAT: Tapak Perhimpunan

3. TARIKH

: Setiap Isnin atau Perhimpunan Khas

4. SASARAN:Semua pelajar

5. RASIONAL:Pelajar hanya mendapat pengetahuan ilmu Bahasa Inggeris di sekolah

6. MATLAMAT: Mempelajari kemahiran asas mendengar dan bertutur dalam BI

7. OBJEKTIF: Menambah penguasaan Bahasa Inggeris

8. STRATEGI:Struktur pecahan kerja

BILAKTIVITIKOSMASATINDAKANCATATAN

1.

2.Ketua Murid atau pengawas bertugas mingguan mengendalikan perhimpunan dengan menggunakan bahasa arahan yang mudah difahami dalam Bahasa Inggeris.

-teks lengkap disediakan oleh guru

Murid-murid mendengar dan mematuhi arahan mudah yang diutarakan.Jan-NovGuru dan penasihat

1. Nama Program : English Week

2. Tempat

: Kelas / Bilik Bahasa Inggeris/ Kaw Sekolah

3. Tarikh

:Feb Okt (Waktu KoKo /Perhimpunan/ Waktu Rehat)

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional:Pelajar kurang menggunakan Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian

6. Matlamat:Menghasilkan pelajar yang menguasai semua kemahiran.

7. Objektif

:1. Mengenali dan menguasai kemahiran kemahiran yang sedia ada.

8. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

PERSEDIAAN

Menyediakan bahan-bahan yang mencukupi untuk aktiviti-aktiviti yang akan diadakan.

-sentence strips -jigsaw puzzle

- word search

-word maze

Mengagihkan aktiviti yang berbeza pada setiap hari.

Monday-tongue twister

Tuesday-spell it right

Wednesday-strips reading

Thursday-language gamesFriday-quizDua kali setahun untuk English Week

Semua guru

Semua murid

KATEGORI 3

1. NAMA PROGRAM: Listen to me

2. TEMPAT: Persekitaran Sekolah

3. TARIKH

: Sepanjang Tahun

4. SASARAN:Semua pelajar

5. RASIONAL:Memberi peluang kepada pelajar lemah untuk berinteraksi dalam Bahasa

Inggeris di luar kelas

6. MATLAMAT: Memupuk minat dalam subjek Bahasa Inggeris dan keberanian menggunakannya

7. OBJEKTIF: Menambah penguasaan Bahasa Inggeris

8. STRATEGI:Struktur pecahan kerja

BILAKTIVITIKOSMASATINDAKANCATATAN

1.

2.

Murid membaca sebarang *bahan bacaan Bahasa Inggeris mudah dan ringkas dihadapan mana-mana guru di sekolah.

Guru mendengar dan memberi merit berbentuk sticker/ stamp / menandatangani borang yang dibawa oleh murid.

Jan-NovGuru & murid

*Nota: bahan bacaan Bahasa Inggeris seperti buku cerita, perenggan cerita, ayat mudah yang disediakan guru atau dipilih sendiri oleh pelajar.

1. NAMA PROGRAM: Talk to me

2. TEMPAT: Persekitaran Sekolah

3. TARIKH

: sekali seminggu

4. SASARAN:Semua pelajar

5. RASIONAL:Pelajar berbicara di dalam Bahasa Inggeris sesama rakan sebaya.

6. MATLAMAT: Memperkayakan kosa kata dan struktur ayat

:Mempertingkatkan daya kreativiti

:Mempertingkatkan kemahiran bertutur

7. OBJEKTIF: Menambah penguasaan Bahasa Inggeris

8. STRATEGI:Struktur pecahan kerja

BILAKTIVITIKOSMASATINDAKANCATATAN

1.

2.

3.

4.Murid pintar terpilih akan membawa strip soalan atau buku kosa kata, dan menyoal murid mengikut tahap mereka.

Murid-murid mendengar soalan dengan teliti dan memberi jawapan.Contoh:-

Spell the word beautiful.

Answer the questions asked based on the strips provided.

e.g. Where are you going?

Murid diberi ganjaran oleh rakan sebaya berbentuk stamp/stiker/ tandatangan borang.

Ganjaran diberi secara berkala mengikut pengurusan sekolah.Jan-NovGuru dan murid pintar terpilih

1. Nama Program : DEAR/NILAM

2. Tempat

: Persekitaran sekolah/mengikut jadual waktu semasa

3. Tarikh

:Sepanjang Tahun

4. Sasaran

:Semua Pelajar

5. Rasional

:Menggalakkan pelajar membaca di luar waktu PdP BI6. Matlamat

:Menghasilkan pelajar yang fasih dan berkeyakinan membaca

7. Objektif

:Memupuk minat membaca di luar waktu PdP Bahasa Inggeris

8. Strategi

:Struktur Pecahan Kerja

BilAktivitiKosMasaTindakanCatatan

1

2

3

4

5

Menyediakan buku-buku serta bahan yang menarik untuk murid. (dalam bakul)

Memupuk minat membaca selain waktu PdP.

Selepas rehat, siren akan dibunyikan pada bila-bila masa.

Sebaik sahaja mendengar siren murid perlu mengambil bahan-bahan bacaan Bahasa Inggeris dan membaca selama 5 minit.

Menulis catatan tentang apa yang telah dibaca dalam buku nilam dan disemak oleh Guru Nilam.

Selepas 5 minit, pdp berjalan seperti biasa.Sepanjang Tahun

Semua guru

Guru Nilam

Guru Matapelajaran

Pengawas Perpustakaan

12.0. TAKWIM PEMANTAUAN DALAMAN (OLEH PENTADBIR SEKOLAH)BILITEM /AKTIVITIINSTRUMENTEMPOH PEMANTAUANTARIKH HANTAR KE PPD

1Kriteria Pemilihan KP BI13.1. Profil KP (ms 46)2 kali setahun1. Jan

2. Okt1. 30 Jan

2. 30 Okt

2Pengurusan Fail Panitia13.2. Senarai Semak Pengurusan Fail i. sm-ms 47ii. sr- ms 48Jan (Pemantauan susulan sekiranya perlu)Di simpan dalam fail The Temerloh Wave 2015-2016

3Pengurusan Buku Latihan Murid13.3. Senarai Semak Pengurusan Buku Latihani. men ren ms 50ii. men atas- ms 51iii. ren tahap 1-ms 52iv. rentahap 2ms 532 kali setahun1. Jan-Jun

2. Jul-Okt

(Pemantauan susulan sekiranya perlu)Di simpan dalam fail The Temerloh Wave 2015-2016

4Latihan Dalamani. Bengkel Pemantapan Panitia BI

ii. Bengkel Kajian Tindakan

iii. Bengkel Inovasi & Kreativiti & pembelajaran abad21

iv. Bengkel Pemantapan Pedagogi

13.4. Template Kertas Cadangan Program (ms 54)13.7. Instrumen Penilaian Program (ms 57) Diisi oleh peserta latihan dalaman sejurus selepas tamat latihan13.5 Template Laporan Program (ms 55)Semasa latihan dalaman diadakan

Laporan yang telah disah oleh pentadbir di hantar dua minggu selepas latihan dalaman dilaksanakan.

5Pengajaran dan Pembelajaran (PdP)13.8. SKPM 2 : Standard 4 PdP(ms 60)2 kali setahun bagi setiap guru BI mengikut jadual pencerapan sekolahBorang SKPM 2: Std 4 PdP guru yang memperolehi markah kurang dari 85% dihantar ke PPD dalam tempoh 2 minggu selepas pemantauan.

6Pelaksanaan PLC

13.9 Template laporan PLC (ms 61) Dilampir bersama laporan bergambar dan toolkit PLC.4 kali setahun2 kali Jan-Jun

2 kali Julai-Okt

Pilih mana-mana strategi yang sesuai.30 Jun 201430 Okt 2014

7Kajian TindakanTemplate akan diberi semasa bengkel kajian tindakanSemasa kajian tindakan dilaksanakan5 Oktober 2014

8Anjakan 3 Aktiviti Ko-Akademik13.6 Template Laporan Program Anjakan 3/4/5 ms56) Perlu dilampirkan laporan bergambar dan disahkan oleh pentadbir.Sepanjang tahun2 kali setahun1. 30 Jun

2. 30 Okt

9Anjakan 4 Suasana & Persekitaran Bahasa Inggeris13.6 Template Laporan Program Anjakan 3/4/5 ms 56)

Perlu dilampirkan laporan bergambar dan disahkan oleh pentadbir.Sepanjang tahun2 kali setahun

1. 30 Jun

2. 30 Okt

10Anjakan 5 Kolaborasi sector swasta & Program Pengantarabangsaan13.6 Template Laporan Anjakan 3/4/5 ms 56)

Perlu dilampirkan laporan bergambar dan disahkan oleh pentadbir.Sepanjang tahun2 kali setahun

1. 30 Jun

2. 30 Okt

INSTRUMEN PEMANTAUAN

13.1. PROFIL KETUA PANITIA1. Nama Sekolah:

2. Nama:

3. Nombor Kad Pengenalan:

4. Umur:

5. Jantina:

6. Gred:

7. i. Kelulusan:

ii. Pengkhususan/opsyen:

8. No. Tel Bimbit:

9. Alamat Email:

10. Tempoh berkhidmat sebagai guru BI:

11. Tempoh memegang jawatan KP:________________________________________________________________________

Sila tanda (/) di tempat yang berseuaian mengikut skala di bawah.

1. Tidak memuaskan 2. Kurang memuaskan

3. Memuaskan 4. Baik

5. Amat Baik BILITEM12345

1Prestasi kerja

2Pengetahuan Isi kandungan mata pelajaran

3Pengetahuan kaedah pedagogi

4Pengetahuan sukatan / DSKP

5Penguasaan HC, Analisis Item, RCA, PILL

6Ciri-ciri Kepimpinan

7Kemahiran Interpersonal dan Intrapersonal

8Komitmen

9Kemahiran berkomunikasi yang berkesan

10Bersikap adil

11Kemahiran menyelesaikan masalah

12Bijak dalam membuat keputusan

12Perlu peka pada perubahan semasa berkaitan pendidikan

Ulasan Pentadbir: .tandatangan

Cap Pentadbir

13.2. SENARAI SEMAK PENGURUSAN FAIL PANITIAA. SEKOLAH MENENGAH

Sila tanda (/) pada tempat yang berkaitanSENARAI ITEM / KANDUNGAN FAIL PANITIA BI ISI KANDUNGANADA &

LENGKAPTIADAADA & TIDAK LENGKAPCATATAN

1English Language Panel File List of name & particulars of panel members

ELT personal time table / class time table

ELT duties and portfolios

2English Language Panel Meeting Minutes of Meetings

3English Language MBMMBI MBMMBI Committee

Correspondence received and sent

MBI programmes and materials

4English Language Monitoring and Supervision Schedule of Observation / Supervision

Reports / Write-ups of Observation / Supervision

5EL Teaching & Learning Official Documents Scheme of work

Curriculum specifications

6English Language Ko Akademik List of Ko-Akademik annual activities

Teachers in charge

Schedule of activities

List/ records of class/students participation / records of competition, winners

7English Language Society List/ records of meetings (minutes/reports)

Committee Members Attendance

Teachers in charge

Schedules-date and activities for the year reports

8IT/ICT Teaching Courseware List of IT/ICT/CDs materials received

Records of IT/ICT use

Schedule of IT/ICT relevant programmes (eg TV, radio, websites)

9PBS Documentation Materials, Schedules

Profiles, Records

Folios

10Set System Documentation Materials, schedules

Records tests, achievements

Materials- guidelines

11OPS-English Schedules, List of sets (Teachers/Students)

Records tests, achievements

Materials- guidelines

12English Language PKKP documentation Folio A EL examination performance/ achievement

13English Language PKKP documentation Folio B - HC, Item Analysis, RCA, PILL, Post Mortem, (latest3 years)

14The Temerloh Wave 201-2016

(Proposal, Reports, Impact Studies, etc)

Anjakan 1

Anjakan 2

Anjakan 3

Anjakan 4.

Anjakan 5

Di semak oleh;

.tandatangan

Cap Pentadbir

B. SEKOLAH RENDAH

Sila tanda (/) pada tempat yang berkaitanSENARAI ITEM / KANDUNGAN FAIL PANITIA BI ISI KANDUNGANADA &

LENGKAPTIADAADA & TIDAK LENGKAPCATATAN

1English Language Panel File List of name & particulars of panel members

ELT personal time table / class time table

ELT duties and portfolios

2English Language Panel Meeting Minutes of Meetings

3English Language MBMMBI MBMMBI Committee

Correspondence received and sent

MBI programmes and materials

4English Language Monitoring and Supervision Schedule of Observation / Supervision

Reports / Write-ups of Observation / Supervision

5EL Teaching & Learning Official Documents Scheme of work

Curriculum specifications

6English Language Ko Akademik List of Ko-Akademik annual activities

Teachers in charge

Schedule of activities

List/ records of class/students participation / records of competition, winners

7English Language Society List/ records of meetings (minutes/reports)

Committee Members Attendance

Teachers in charge

Schedules-date and activities for the year reports

8IT/ICT Teaching Courseware List of IT/ICT/CDs materials received

Records of IT/ICT use

Schedule of IT/ICT relevant programmes (eg TV, radio, websites)

9PBS Documentation Materials, Schedules

Profiles, Records

Folios

10English Language PKKP documentation Folio A EL examination performance/ achievement

11English Language PKKP documentation Folio B - HC, Item analysis, RCA, PILL, Post Mortem, (latest 3 years)

12The Temerloh Wave 201-2016

(Proposal, Reports, Impact Studies, etc)

Anjakan 1

Anjakan 2

Anjakan 3

Anjakan 4

Anjakan 5

Di semak oleh;

.tandatangan

Cap Pentadbir13.3. SENARAI SEMAK PENGURUSAN BUKU LATIHAN MURID

MENENGAH RENDAH (TINGKATAN 1, 2, 3)NAMA GURU BI:

KELAS:

TAHAP KELAS: CEMERLANG / SEDERHANA/ LEMAH

JUMLAH BUKU LATIHAN YANG DISEMAK:

BILITEMSTANDARD KUALITI MINIMA (SKM) JUMLAH LATIHAN BAGI SETIAP TOPIKJUM

TOPIKJUM

LATIHANULASAN

(eg.tidak menepati skm/menepati skm/melebihi skm)

1Vocabulary10 words

2Grammar10 questions per grammar item

3Figurative Language 2 types per topic

4Information Transfer2 sets (10 question each)

5Reading Comprehension (short responses)1 text (5 questions each)

6Giving Opinions / Making Choices1 text per topic

7Error Identification2 sets (10 questions each)

8Literature Poems (short responses)5 questions per poem

9Literature- Short Stories/drama10 questions per short story/drama

10Literature Novel1 per element

11 Directed / Guided Writing2 per format

12Reading Aloud1 text per topic

13Listening Comprehension1 text per topic

14Speaking Interaction1 stimulus/

situation

Di semak oleh;

.tandatangan

Cap PentadbirSENARAI SEMAK PENGURUSAN BUKU LATIHAN MURID

MENENGAH ATAS (TINGKATAN 4,5)NAMA GURU BI:

KELAS:

TAHAP KELAS: CEMERLANG / SEDERHANA/ LEMAH

JUMLAH BUKU LATIHAN YANG DISEMAK:

BILITEMSTANDARD KUALITI MINIMA (SKM) JUMLAH LATIHAN BAGI SETIAP TOPIKJUM

TOPIKJUM

LATIHANULASAN

(eg.tidak menepati skm/menepati skm/melebihi skm)

1Vocabulary15 words

2Grammar10 questions per grammar item

3Figurative Language10 types per topic

4Graphic and Short Texts10 MCQ questions per topic

5Information Transfer2 sets (10 questions each)

6Reading Comprehension (short responses)1 text (5 questions each)

7Summary1 text per topic

8Giving Opinions / Making Choices

9Error Identification

10Literature Poems (short responses)10 questions per poem

11Literature- Short Stories/drama10 questions per short story/drama

12Literature Novel1 per element

13 Directed / Guided Writing2 per format

14 Continuous Writing1 per topic

15Reading Aloud1 text per topic

16Listening Comprehension1 text per topic

17Speaking Interaction1 stimulus/

situation

Di semak oleh;

.tandatangan Cap Pentadbir

SENARAI SEMAK PENGURUSAN BUKU LATIHAN MURID SEKOLAH RENDAHTAHAP 1 (TAHUN 1,2,3)NAMA GURU BI:

KELAS:

TAHAP KELAS: CEMERLANG / SEDERHANA/ LEMAH

JUMLAH BUKU LATIHAN YANG DISEMAK:

BILITEMSTANDARD KUALITI MINIMA (SKM) JUMLAH LATIHAN BAGI SETIAP TOPIKJUM

TOPIKJUM

LATIHANULASAN

(eg.tidak menepati skm/menepati skm/melebihi skm)

1Vocabulary10 words

2Grammar10 questions per grammar item

3Information Transfer

Making choices

Giving Reasons

Identifying the main ideas/points1set

4Reading Comprehension

Linear

Non linear2 texts

1 linear

1 non linear

5Error Identification1 set (5 questions each)

6Literature Poems, Short Stories, Graphic Novel 5 questions (including 1 personal response)

7Note Expansion5 sentences

8Constructing Sentences1 set per topic

9Reading Aloud1 text per topic

10Listening Comprehension1 text per topic

11Speaking Interaction1 stimulus/situation

Di semak oleh;

.tandatangan

Cap PentadbirSENARAI SEMAK PENGURUSAN BUKU LATIHAN MURID SEKOLAH RENDAHTAHAP 2 (TAHUN 4,5,6)NAMA GURU BI:

KELAS:

TAHAP KELAS: CEMERLANG / SEDERHANA/ LEMAH

JUMLAH BUKU LATIHAN YANG DISEMAK:

BILITEMSTANDARD KUALITI MINIMA (SKM) JUMLAH LATIHAN BAGI SETIAP TOPIKJUM

TOPIKJUM

LATIHANULASAN

(eg.tidak menepati skm/menepati skm/melebihi skm)

1Vocabulary15 words

2Grammar10 questions per grammar item

3Information Transfer

Making choices

Giving Reasons

Identifying the main ideas/points2 sets

4Reading Comprehension

Linear

Non linear2 texts

1 linear

1 non linear

5Error Identification1 set (5 questions each)

6Literature Poems, Short Stories, Graphic Novel 5 questions (including 1 personal response)

7Note Expansion1 story

8Constructing Sentences2 sets per topic

9Reading Aloud1 text per topic

10Listening Comprehension1 text per topic

11Speaking Interaction1 stimulus/situation

Di semak oleh;

.tandatangan

Cap Pentadbir13.4. TEMPLATE KERTAS CADANGAN PROGRAMNama Program

Rasional

Matlamat1

2

3

Objektif1

2

3

Kos / SumberKos:

Sumber:

Tentatif ProgramTarikh :

Tempat :

Sasaran

Penglibatan

Prosedur Kerja1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Disediakan oleh,..

NAMA:

Jawatan:

Tarikh:

13.5. TEMPLATE LAPORAN PROGRAM (PERLU DILAMPIR LAPORAN BERGAMBAR)Nama Program

Rasional

Matlamat

Objektif

Tarikh

Tempat

Penyertaan

Penceramah/ Fasilitator

Laporan sesiLampirkan jadual program

ImpakDapatan penilaian program (dari instrumen penilaian program)

Rumusan

Disediakan oleh, Disahkan oleh;.. ..NAMA: Cap Pentadbir SekolahJawatan:

Tarikh: Tarikh:13.6. TEMPLATE LAPORAN PROGRAM ANJAKAN 3/4 / 5 (PERLU DILAMPIRKAN LAPORAN BERGAMBAR)NAMA SEKOLAH:

ANJAKAN:

BILNAMA PROGRAMTARIKHJUM PENYERTAAN

MURIDNAMA GURU TERLIBATCATATAN

Disediakan oleh, Disahkan oleh;

.. ..

NAMA: Cap Pentadbir Sekolah

Jawatan:

Tarikh: Tarikh:13.7.TEMPLATE LAPORAN PELAKSANAAN PLC (PERLUDILAMPIRKAN LAPORAN BERGAMBAR SERTA TOOLKIT PLC YANG BERKAITAN)

NAMA SEKOLAH:

BILSTRATEGI PLCTARIKHNAMA GURU TERLIBATCATATAN

Disediakan oleh, Disahkan oleh;

.. ..

NAMA: Cap Pentadbir Sekolah

Jawatan:

Tarikh: Tarikh:

PENGHARGAANPEJABAT PENDIDIKAN DAERAH TEMERLOH

28000 TEMEROH

PAHANG DARUL MAKMUR

Tel: 09-2961210Fax: 09-2961989

Email: [email protected]

5 | TEMERLOH BERPRESTASI TINGGI 2015

_1480925006.xlsChart1

6.486.016.326.056.1SPM

2.722.62.62.652.582.53

2009

2010

2011

2012

2013

2014

GPMP BI

GPMP BAHASA INGGERIS

Sheet1

200920102011201220132014

SPM6.486.016.326.056.1

UPSR2.722.62.62.652.582.53

_1480925004.xlsChart1

7577.8877.1379.9681.4SPM

73.8577.8778.6479.4178.5381.16

2009

2010

2011

2012

2013

2014

GPMP BI

% LULUS BAHASA INGGERIS

Sheet1

200920102011201220132014

SPM7577.8877.1379.9681.4

UPSR73.8577.8778.6479.4178.5381.16