tajuk bengkel kk pam kk 14 jan-2015

81
Catatan /Panduan : Bahan Kerja Kursus Pam 2015 ( KK) 1. Tajuk-tajuk di bawah adalah hasil bengkel setiap kumpulan, Tuan/Puan perlu menggunakan budi bicara untuk memurnikan tajuk/rasional/Objektif sebab bahan berikut TIDAK dibincang kesemuanya dlm bengkelnya.( TIDAK semuanya TEPAT) 2. Untuk Tema 2, dalam tajuk perlukan masukkan unsur “ Teknologi / Kaedah /= perkataan yang sama erti dgn Teknologi”. Kajian kerja kursus MESTI ada unsur “ Teknologi “ dalam makanan/minuman . ( BUKAN dalam PERTANIAN /PENTERNAKAN dll yang BUKAN Makanan ) 3. Obektif kajian ( 2 hingga 3 ) dimulakan dgn objektif aras rendah, kemudian baru diikuti yang berasas tinggi i. mengenal pasti … ( aras rendah ) ii. mengkaji / menganalisis / membanding… dll ( aras lebih tinggi ) 4. Calon hanya perlu menyenaraikan 2 hingga3 objektif kajian. Penulis objektif kajian biarlah ditulis dengan JELAS. Misalnya i. Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam pemprosesan keropok udang di Papar, Sabah. ii. Mengkaji kesan penggunaan teknologi ke atas kualiti dan kuantiti keropok udang di Papar, Sabah. 5. Perlu ada “ rasional kajian” dlm pengenalan supaya memperoleh markah yang lebih baik. (cadangan; dihurai dlm sekurang-kurangnya satu perenggan). Rasional merujuk kpd sebab/alasan yang mendorong pengkaji membuat kajian tentang tajuk di lokasi berkenaan, ( atau kekistimewaan tajuk itu )BUKANnya menggunakan obektif sebagai rasional kajian.

Upload: faridah-brani

Post on 24-Dec-2015

264 views

Category:

Documents


10 download

DESCRIPTION

TAJUK KERJA KURSUS PENGAJIAN AM

TRANSCRIPT

Page 1: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

Catatan /Panduan : Bahan Kerja Kursus Pam 2015 ( KK)!!!1. Tajuk-tajuk di bawah adalah hasil bengkel setiap kumpulan, Tuan/Puan perlu menggunakan budi bicara untuk memurnikan tajuk/rasional/Objektif sebab bahan berikut TIDAK dibincang kesemuanya dlm bengkelnya.( TIDAK semuanya TEPAT)!!2. Untuk Tema 2, dalam tajuk perlukan masukkan unsur “ Teknologi / Kaedah /= perkataan yang sama erti dgn Teknologi”. Kajian kerja kursus MESTI ada unsur “ Teknologi “ dalam makanan/minuman . ( BUKAN dalam PERTANIAN /PENTERNAKAN dll yang BUKAN Makanan )!!3. Obektif kajian ( 2 hingga 3 ) dimulakan dgn objektif aras rendah, kemudian baru diikuti yang berasas tinggi!! i. mengenal pasti … ( aras rendah )! ii. mengkaji / menganalisis / membanding… dll ( aras lebih tinggi )!!4. Calon hanya perlu menyenaraikan 2 hingga3 objektif kajian. Penulis objektif kajian biarlah ditulis dengan JELAS. Misalnya!!! i. Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam pemprosesan keropok udang di Papar, Sabah.!! ii. Mengkaji kesan penggunaan teknologi ke atas kualiti dan kuantiti keropok udang di Papar, Sabah.!!5. Perlu ada “ rasional kajian” dlm pengenalan supaya memperoleh markah yang lebih baik. (cadangan; dihurai dlm sekurang-kurangnya satu perenggan). Rasional merujuk kpd sebab/alasan yang mendorong pengkaji membuat kajian tentang tajuk di lokasi berkenaan, ( atau kekistimewaan tajuk itu )BUKANnya menggunakan obektif sebagai rasional kajian.!!!

Page 2: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

5. Tolong galakkan guru pengajian am Sabah menyertai Apps “ Telegram” melalui telefon bimbit/laptop atau Facebook ( Guru Pengajian Am Sabah)!!!!!!!6. Markah mentah Kerja kursus Pengajian Am dihantar kpd s/u peperiksaan untuk dihantar bersama markah mentah subjek lain kpd MPM (Utk subjek yang ada kerja kursus dlm Penggal 2)!! !! Setiausaha Bahagian Pengendalian Peperiksaan STPM & MUET,! Majlis Peperiksaan Malaysia,! Persiaran 1, Bandar BAru Selayang,! 68100 Batu Caves,! Selangor Darul Ehsan.!!!!!!!!!!

*************************************!

Page 3: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Contoh tajuk , objektif & rasional kajian drpd MPM !!A. Tajuk: Perbezaan dan persamaan adat perkahwinan antara kaum Melayu dan India di Sabak Bernam, Selangor. !Isu: Adat perkahwinan (yang ditumpukan ialah etnik Melayu dan etnik India) !Apa yang hendak dicari: Pelajar kena cari maklumat dari buku, internet dan sebagainya tentang apa itu adat perkahwinan etnik Melayu dan etnik India !Rasional kajian: Untuk mengetahui perbezaan dan persamaan adat perkahwinan etnik Melayu dan etnik India (untuk mengukuhkan pengetahuan@pemahaman – kajian perlu dijalankan) !Objektif: 2@3 objektif mencukupi. !

1.Mengenal pasti adat istiadat perkahwinan etnik Melayu dan etnik India !2.Mengkaji perbezaan dan persamaan adat perkahwinan antara kedua-dua etnik tersebut (persembahan lebih

menarik kerana mengkaji perbezaan dan persamaan secara serentak berbanding mengkaji satu aspek sahaja) !Matrik: Persamaan: !

!

Melayu India

Page 4: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Soal selidik: Demografi: Tahap pendidikan, umur, jantina, pendapatan - Jadual silang - Cross tabulation

Dependent – pendapatan @ pelajaran Yang lain – tidak berubah !

Objektif: 1.Mengenal pasti adat istiadat .... (tidak perlu soal selidik) – secondary info - archive 2.Mengkaji perbezaan dan persamaan ... (soal selidik) !!!

Pemilihan sampel: Sampel hendaklah representative – strata berlapis dan rawak (Pelajar perlu beri guru angkubah – contoh proses pertunangan – menganalisis dapat melihat persamaan dan perbezaan) !Contoh soal selidik: Sebaiknya bentuk landscape

Proses India Melayu

Merisik:

1. Wakil √ √

2. Hantaran

3. Cincin

Page 5: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

Petunjuk: √ (ada) × (tiada) Soalan berstruktur yang mendalam dan temu bual (contoh kepada 4 etnik India dan 4 etnik Melayu) Interview mendalam – analisis perlu lebih mendalam !

******************* !!!!!B. Tajuk: Penggunaan teknologi moden dalam perusahaan kuih tradisional di Marang, Terengganu !Jenis kuih – bahulu !Isu: Adakah menggunakan teknologi moden dalam menghasilkan kuih tradisional (kalau pelajar tahu istilah yang tertentu untuk menggambarkan teknologi yang digunakan adalah lebih baik. Pelajar akan lebih terfokus dalam kajian) !Contoh: Jenis kuih yang orang biasa jual – bahulu, kuih sepit – sesuatu yang kita tidak tahu proses penghasilannya – pelajar kena pergi ke kilang penghasilannya – satu kilang sudah memadai – untuk mengetahui elemen teknologi yang digunakan untuk penghasilan kuih tersebut) !Contoh:

Meminang:

Page 6: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

Teknologi pembungkusan ... Teknologi pemasaran ... Teknologi pemprosesan ... Agro base product ... Apakah teknologi moden yang digunakan oleh pengusaha kuih tradisional !Objektif:

1.Mengenal pasti teknologi moden yang digunakan oleh pengusaha kuih tradisional di Sabak Bernam (pemerolehan data secara pemerhatian, temu bual) !

2.Mengkaji kesan penggunaan teknologi moden kepada kualiti/kuantiti kuih tradisional yang dihasilkan oleh pengusaha kuih tradisional di Sabak Bernam (pemerolehan data secara soal selidik – dahulu dan sekarang – berapa kilogram tepung yang digunakan – sebelum dan semasa menggunakan teknologi tersebut) !

Pendapat: Dimasukkan dalam rumusan – rumusan diberi mengikut objektif. ! !Sampel: Satu jenis kuih yang dihasilkan oleh beberapa pengusaha – buat secara banci Kalau satu pengusaha sahaja yang menjalankan penghasilan kuih tersebut – kualitatif – temu bual !Pengumpulan data: Soal selidik berstruktur, pemerhatian – semasa perbincangan lihat sama ada instrumen pengumpulan data itu digunakan atau tidak. !

************************ !!C. Tajuk:Pengamalan adat pepatih dalam kalangan masyarakat Minangkabau di Rembau, Negeri Sembilan !

Isu: Amalan adat perpatih oleh masyarakat Minangkabau

Page 7: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Apakah Adat Pepatih Cari fakta mengenai masyarat Mingkabau !Rasional kajian: Ingin mengkaji adakah adat ini masih diamalkan oleh masyarakat Mingkabau di daerah tersebut !!Objektif kajian:

1.Mengenal pasti adat-adat pepatih Mingkabau 2.Mengkaji adat-adat pepatih yang masih diamalkan oleh masyarakat Minangkabau di daerah A !

Metodologi kajian: Di mana kelompok masyarakat ini tinggal di daerah A? !Sampel: Orang Minangkabau, menetap lama di daerah Rembau, 21 tahun ke atas Rawak mudah: Responden: 30 orang !Metodologi: Temu bual, pemerhatian, soal selidik Pembinaan soal selidik: (adakan objektif dan rasional kajian di hadapan. Core yang hendak ditanya – pengamalan) !Calon boleh kemukakan angkubah hasil daripada pembacaan. Angkubah satu – contoh pakaian Angkubah dua – contoh makanan Soalan yang dibina untuk soal selidik boleh menjawab objektif yang dihasilkan. !!!

Page 8: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

Tajuk Bengkel - KK- 14 Jan 2015!!!Kumpulan 1!!

TAJUK RASIONAL OBJEKTIF KAJIAN (2 – 3)

1 !!!Masyarakat Bajau : Adat merisik dan meminang di daerah Tuaran. (Adat Perkahwinan)

Masyarakat Bajau masih mengamalkan adat ini( UNIK, INGIN TAHUN LEBIH LANJUT)

1. Mengenal pasti adat meminang masyarakat Bajau di Daerah Tuaran

2. Mengenal pasti adat merisik masy. Bajau di Daerah Tuaran A. Mengenal pasti adat perkahwinan msykt bajau di X B. Mengkaji…….tahap amalan ini diamalkan oleh masyarakat

bajau di X

2 !!!Masyarakat Brunei: Adat berinai di Kampung X

Masyarakat Brunei masih mengamalkan adat ini

1. Mengenal pasti peralatan yang digunakan dalam majlis berinai masyarakat Brunei di Kampung X

2. Menerangkan tatacara majlis berinai masyarakat Brunei di Kampung X

3 !!!Masyarakat Murut : Adat Berian di Daerah Tenom

Penerimaan masyarakat terhadap berian.

1. Mengenal pasti jenis-jenis berian dalam adat masyarakat Murut di Daerah Tenom

2. Mengenal pasti kesan pengamalan berian sampai mati dalam adat masyarakat Murut di Daerah Tenom

4 !!!Masyarakat Bajau Laut: Adat pengebumian di Kampung X

Mengetahui perbezaan adat pengebumian masy Bajau

1. Menerangkankan tatacara sebelum majlis pengebumian masyarakat Bajau di Kg X

2. Menerangkan tatacara selepas majlis pengebumian masyarakat Bajau di Kg X

Page 9: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!

5 !!!Masyarakat Dusun: Adat Sogit di Kampung X

Mengetahui sejauh mana adat sogit masih diamalkan

1. Menjelaskan konsep sogit dlm konteks masyarakat Dusun di Kampung X

2. Menjelaskan jenis-jenis kesalahan yang dikenakan sogit dalam masyarakat Dusun di Kg X.

6 !!!Masyarakat Bajau : Adat Bergunting @ cukur jambul anak di Kampung X

Masyarakat bajau masih mengamalkan adat bergunting @ cukur jambul.

1. Mengenal pasti peralatan yang digunakan dalam adat bergunting @ cukur jambul anak bagi masyarakat Bajau di Kg X

2. Menerangkan tatacara majlis Adat Bergunting @ cukur jambul anak di Kampung X

7 !!!Perbezaan dan persamaan adat perkahwinan antara kaum Kadazan Dusun dan Cina di Kg X

Melihat perbandingan adat perkahwinan antara kaum kadazan dusun dgn Cina

1. Menyatakan(mengkaji) persamaan adat perkahwinan antara kaum Kadazan Dusun dengan Kaum Cina di Penampang.

2. (mengkaji/membandingkan) perbezaan adat perkahwinan antara kaum Kadazan Dusun dengan Kaum Cina di Penampang.

8 !!!Adat mendirikan rumah bagi masyarakat Melayu Brunei di daerah Beaufort

Melihat sejauh mana adat mendirikan rumah masih diamalkan dalm masyarakat Melayu brunei

1. Menerangkan tatacara mendirikan rumah bagi masyarakat Melayu Brunei di Beaufort

2. Mengenal pasti pantang larang dalam adat mendirikan rumah bagi masyarakat Melayu Brunei di Beaufort

9 !!!Adat berpantang dalam kalangan masyarakat Rungus di Kudat.(tajuk x berfokus)

Melihat sejauh mana adat berpantang masih diamalkan dlm kalangan masyarakat Rungus

1. Mengenal pasti cara berpantang dalam kalangan masyarakat Rungus di Kudat

2. Mengenal pasti amalan pemakanan semasa berpantang dalam kalangan masyarakat Rungus di Kudat

TAJUK RASIONAL OBJEKTIF KAJIAN (2 – 3)

Page 10: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

1 !!!Penggunaan sains dan teknologi dalam pengeluaran susu segar di Desa Cattle Kundasang

Satu-satunya di Sabah 1. Mengenal pasti langkah-langkah penghasilan susu segar di Desa Cattle Kundasang.( Tak sesuai )

2. Mengkaji teknologi yg digunakan dalam setiap peringkat penghasilan susu segar.

2 !!!Penggunaan teknologi moden dalam perusahaan kerepek Syarikat Akma Food Kg Lohan Ulu

Satu-satunya di Lohan dan menempah kejayaan serta mendapat bantuan drp Agro Bank

1. Mengenal pasti langkah-langkah penghasilan kerepek oleh Syarikat Akma Food Kg Lohan Ulu.

2. Mengkaji teknologi yg digunakan oleh syarikat tersebut.

3 !!!Aplikasi teknologi moden dalam perusahaan serunding tuhau Kampung Ramdagong Ranau

Satu-satunya serunding tuhau yg mendapat anugerah Inovasi Perusahaan Makanan di Ranau oleh SKMM

1. Mengenal pasti langkah-langkah penghasilan serunding tuhau Kampung Ramdagong Ranau.

2. Mengkaji teknologi yg digunakan oleh syarikat tersebut.

4 !!!Perkembangan penggunaan teknologi dalam perusahaan teh di Nalapak Ranau

Satu-satunya ladang teh di Sabah Mendapat anugerah Skim Pensijilan Ladang Malaysia bg Amalan Pertanian Baik oleh Jabatan Pertanian dan teh dipasarkan dalam dan luar negara

1. Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam penghasilan teh di Nalapak Ranau.

2. Mengkaji teknologi dalam penghasilan mi teh di Nalapak Ranau.

5 !!!Penggunaan sains dan teknologi oleh pengusaha Kek Homemade Geng Bakers Ranau

Gabungan 8 pengusaha kek homemade dan aktif menjalankan jualan kek dan baru sahaja membuka kedai kek

1. Mengenal pasti teknologi yang digunakan oleh pengusaha Kek Homemade Geng Bakers.

2. Mengkaji kaedah yang digunakan untuk mempromosikan produk.

Page 11: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!Kumpulan 2!!

6 !!!Perkembangan teknologi dalam perusahaan Kek di Ranau

Pertambahan bilangan kedai kek yg drastic di pekan ranau

1. Mengenal pasti factor-faktor pertambahan bilangan kedai kek secara drastik di Pekan Ranau.

2. Mengenal pasti teknologi yang digunakan dalam penghasilan kek.

Tajuk Rasional Kajian Objektif kajian

1 Adat sogit dalam kalangan kaum dusun di Kampung Narinang

Adat sogit kurang digunakan

- Mengenal pasti kegunaan adat sogit dalam kalngan masyarakat kampung

- Mengenal pasti faktor adat sogit kurang digunakan

2 Kepercayaan animisme dalam kalangan suku kaum Dusun Bonggi di Kudat

Suku kaum ini merupakan kaum minoriti dalam masyarakat Kudat dan kita perlu kaji dan tahu agar tidak menyinggung kepercayaan mereka

- Mengenal pasti peranan dan bilangan yang mengamalkan - Mengetahui kesan kepercayaan tersebut kepada suku kaum dan

masyarakat Kudat - Melihat persepsi masyarakat kepada kepercayaan suku kaum

Dusun Bonggi

Page 12: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

3 Pertandingan unduk ngadau dalam kalangan masyarakat Kadazan Dusun di Daerah Penampang

Budaya telah diamalkan sejak sekian lama sangat popular dan masi bertahan sehingga kini. Lagi pun tidak banyak masyarakat di Negara kita mengamalkan budaya yang sama

- Mengenal pasti sejarah tradisi - Mengkaji kepentingan adat resam kepada masyarakat

4 Adat merisik Kaum Kimaragang di Kampung Morion , Kota Marudu

- Mengkaji budaya merisik kaum Kimaragang - Mengenal pasti kesan amalan merisik kaum Kimaragang terhadap masyarakat kampung Morion

5 Amalan adat berpantang selepas bersalin dalam kalangan masyarakat Dusun di Pekan Ranau

Amalan ini semakin diperlukan kerana perkembangan semasa. Masyarakat sibuk dengan urusan kerja

- Mengenal pasti amalan adat berpantang selepas bersalin yang masih diamalkan

- Mengkaji sebab-sebab amalan tersebut masih diamalkan - Mengenal pasti sebab sebab tidak mengamalkan adat

berpantang lepas bersalin

6 Adat berkhatan dalam kalangan masyarakat dalam kalangan masyarakat melayu di kampong Takis Papar

- Mengenal pasti perbezaan adat berkhatan yang diamalkan dalam kalangan masyarakat Melayu di Kampung Takis Papar

- Menegnal pasti kepentingan adat berkhatan dalam kalangan masyarakat Melayu di Kampung Takis

7 Amalan tarian pekiring dalam kalangan masyarakat Ubian semasa majlis perkahwinan di Kampung TG Kapor

Semakin kurang orang muda yang mengetahui tarian ini

- Mengkaji kepentingan amalan tarian pekiring semasa majlis perkhawinan

- Mengkaji kesan amalan tarian pekiring

Tajuk Rasional Kajian Objektif kajian

Page 13: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!

8 Adat berpantang selepas bersalin dalam kalangan suku kaum Brunei di Kampung Kota Klias, Beaufort

Adar ini semakin tidak dihiraukan oleh generasi muda

- Mengenal pasti kepentingan adat berpantang terhadap kesihatan wanita selepas bersalin di kampung Kota Klias

- Mengenal pasti persepsi kaum lelaki di kampong Kota Klias terhadap amalan berpantang selepas bersalin

9 Adat perkhawinan tradisional dalam kalangan penduduk di kampung Z

Penduduk kampong semakin melupakan adat perkhawinan tradisi

- Mengenal pasti adat perkhawinan tradisional di kampung Z - Mengkaji faktor adat perkhawinan semakin dilupakan

10 Perbezaan dan persamaan perkhawinan Antara etnik Bisaya dengan etnik Kadazan di Daerah Beaufort

- Mengenal pasti adat istiadat perkhawinan kedua-dua etnik yang diamalkan

- Mengkaji perbezaan dan persamaan adat perkhawinan di antara kedua-dua etnik tersebut

11 Kepentingan dan penerimaan belia terhadap minum teh semasa istiadat perkhawinan kaum cina sabah

Budaya masyarakat nilai positif

- Mengenal pasti kepentingan adat minum teh semasa istiadat perkhawinan dalam kalangan masyarakat cina

- Menentukan penerimaan golongan belia masyarakat cina terhadap adat minum teh semasa istiadat perkhawinan

12 Adat perkhawinan masyarakat orang dusun kampong x

Mengetahui sejauh manakah amalan adat perkhawinan masyarakat orang Dusun khususnya dinkampung x

- Mengkaji adat perkhawinan masyarakat orang dusun di kampung x

- Mengenal pasti kesan amalan adat perkhawinan tersebut terhadap masyarakat

13 Amalan adat merisik dalam kalangan melayu brunei di daerah Papar

Amalan adat merisik semakin kurang diamalkan oleh generasi muda

- Mengenaln pasti adat merisik dalam masyarakat melayu brunei di daerah papar

- Mengkaji persepsi golongan muda melayu brunei terhadap adat merisik.

Tajuk Rasional Kajian Objektif kajian

Page 14: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

Tajuk Rasional Kajian Objektif kajian

1 Penggunaan teknologi dalam penghasilan Mee Sup KB di Kampung Taginambur

Mee sup KB digemari ramai dalam kalangan masyarakat Kampung Taginambur

- Mengkaji teknologinpembuatan Mee Sup KB di Kg Taginambur - Mengenal pasti faktor mee sup KB menjadi makanan kegemaran

dalam kalangan masyarakat kampung.

2 Penghasilan aiskrim potong di dareah penampang

Ais krim potong lebih murah , sedap dengan pelbagai rasa buah buahan tempatan. Yang asli dan mempunyaiotensi yang luas dari segi pasaran

- Mengenal pasti teknologi penghasilan ais krim porong - Mengkaji pasaran dan sambutan

3 Penggunaan teknologi penghasilan keropok ikan ko-Nelayan di Daerah Kudat

Membawa masyarakat mengenal fungsi ko-nelayan dan faedah kepada penduduk masyarakat

- Mengenal pasti jenis peralatan dan proses yang terlibat - Mengetahui persepsi masyarakat terhadap penghasilan keropok oleh

ko-nelayan di kudat - Mengkaji peningkatan kualiti dan kuantiti dalam meningkatkan

prestasi

4 Menghasilkan air tapai dengan mengunakan teknologi penyulingan di kg X

- Mengenal pasti alatan yang digunakan dalam teknologi penyulingan - Mengkaji adakah proses penyulingnan meningkatkan kuantiti

pengeluaran berbanding kaedah tradisi.

5 Penggunaan teknologi dalam industry penghasilan belacan di kampong Laut Papar

- Mengkaji kepentingan teknologi dalam penghasilan belacan di kampong Laut Papar

- Mengenal pasti peralatan yang diginakan dalam penghasilan belacan di kampung laut papar

Page 15: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

6 Penggunaan penapis air di rumah kediaman kampong Lingkadao

Penggunaan klorin merawat air. Air yang keruh setiap kali kerja. Puncaya air yang tercemar dan racun serangga

- Mengenal pasti jenis penapis air yang digunakan di kampung Lingkadao

- Mengenal pasti sebab-sebab menggunakan penapis air - Mengenal pasti kesan-kesan penggunaan penapis air kepada

penduduk kampung

7 Proses penghasilan mee kuning Orkid kudat

Mempromosi mee kuning orkid kudat

- Mengenal pasti bahan yang digunkan untuk menghasilkan mee kuning - Mengenal pasti penggunan teknologi dalam meningkatkan kuantiti

pengeluaran mee kuning.

8 Penggunaan teknologi morden dalam penanaman padi di Kampung X

Kawasan penanaman padi yang luas terletak di kebanyakan penduduk kampong masih menanam padi sawah

- Mengenal pasti peralatan yang digunakan dalam penanaman padi - Mengkaji kesan penggunan peralatan moden dalam penanaman padi

9 Penggunaan teknologi dalam pembuatan kuih sapit di kampung Kota Klias

Banyak produk sapit dinpasaran

- Mengkaji kecekapan teknologi yang digunakan dalam pembuatan kuih sapit

- Mengenal pasti masalah dalam penggunaan teknologi pembuatan kuih sapit di Kota Klias

10 Penggunaan teknologi dalam perusahaan pembuatan roti di Desa cake house, Taman padas Beaufort

- Mengenal pasti teknologi yang digunakan dalam proses pembuatan roti

- Mengkaji peningkatan penghasilan kuantiti dan kualiti produk roti yang dihasilkan

11 Penggunaan mesin dan keberkesanan teknologi dalam pembungkusan coklat cocoa Boutique, KK

Coklat komoditi ekonomi nilai komersil

- Mengenal pasti jenis mesin yang digunakan untuk membungkus coklat - Mengkaji keberkesanan teknologi pembungkusan dalam menjamin

kualiti coklat

Tajuk Rasional Kajian Objektif kajian

Page 16: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!Kumpulan 3! !Tema 1!!

12 Penggunaan teknologi memproses daun teh di sabah teh nalapak

Mengetahui sejauh manakah penggunaan teknologi dalam memproses daun teh

- Mengkaji penggunan teknologibdalam memproses daun teh - Mengenal pasti kesan penggunaan teknologi dalam memproses daun

teh

13 Penggunaan mesin dalan perusahaan kerepek pisang di kampong x

Perusahaan kerwpwknpisang semakin mendapat sambutan daripada penduduk tempatan

- Mengenal pasti jenis mesin yang digunakan dalam perusahaan kerepek pisang di kampong x

- Mengkaji kesan penggunaan mesn terhadap hasil pengeluaran perusahaan kerepek pisang di kampung x

Tajuk Rasional Kajian Objektif kajian

Tajuk Rasional Kajian Objektif Kajian (2-3)

1 Tinjauan terhadap adat mencukur jambul dalam kalangan masyarakat Melayu di Kg X

a.Melihat sejauhmanakah adat ini diamalkan b.Mengekalkan warisan

a.Mengkaji Kepentingan adat bercukur jambul dlm kalangan masyarakat X b.Mengkaji proses pelaksanaan adat mencukur… c.Mengenalpasti persepsi penerimaan masyarakat di kg x

Page 17: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

2 Amalan kepercayaan Bobohizan dalam kalangan masyarakat Kadazan di Daerah X :Satu

a.meninjau releven peranan bobohizan b.melihat peranan BB

a.mengenalpasti kepentingan BB dalam kalangan masyara a.Mengkaji peranan BB dlm kalangan masy Kadan di Daerah X

3 Adat resam perayaan tahun baru Cina dalam kalangan masyarakat Cina di X

a.melihat amalan- amalan adat ini dalam kalangan masya Cina b.

a.mengkaji adat resam perayaan TBC masyarkat Cina X b.Mengenalpasti penerapan nilai2 murnidalam perayaan TBC

4 Adat Berkhatan Beramai-ramai menjadi amalan masyarakat di Kg X

a.Tuntutan agama b.untuk melihat kerjasama /hubungan dalam kalangan masyarakat di kg X

a.mengenalpasti kepentingan adat berkhatanberamai2 b.menngenalpasti persepsi masyarkat terhadap adat berkhatan beramai2

5 Perbandingan adat resam kelahiran bayi dalam kalangan masyarakat Cina dan Melayu

a.melihat keistimewaan adat menyambut kelahiran bayi dalam kalangan kedua2 masy

a.mengkaji pantang larang sebelum kelahiran bayi dalam kalangan masy Mdan C b. mengkaji pantang larang semasa berpantang dalam kalangan masy M dan C b.Mengenalpasti persamaan adat kelahiran bayi dalam kalangan masyarkat Cina dan Melayu

6 Amalan berpindah rumah baru dalam kalangan masyarakt Kadazan di KgX

a.adakah amalan ini masih diamalkan

a.mengenalpasti kepentingan amalan berpindah ke rumah baru b.mengkaji kerelevenan amalan berpindah ke rumah baru dalam kalangan masya kadazan di Kg x !

7 Perbandingan adat perkhawinan masy Bajau di Daerah A dan B

a.melihatperbandingan adat perkhawinan masy Bajau di daerah berlainan

a.Mengkaji keistimewaan adat perkhawinan masyarakat bajau b. Mengenalpasti persamaan adat perkhawinana kaum Bajau di.. b.Mengenalapasti perbezaan adat perkhawinan kaun Bajau di…

Page 18: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!Tema 2!!

8 Persepsi generasi muda terhadap adat merisik

.s/j manakah adat ini perlu dikekalkan

a.Mengenalpasti penerimaan generasi muda terhadap adat merisik !b.mengkaji kepentingan adat merisik c

9 Adat resam Berkabung selepas kematian Kaum Murut di daerah X

Meninjau pelaksanaan adat ini dlm kalangan masyarakat Murut

a.Mengenalpasti adat berkabung yang diamalkan dalam kalangan masy M di X b.Mengkaji persepsi masyarkat X terhadap amalan berkabung c.mengenalpasti

10

Amalan mandi bunga dalam masyarakat X.satu Tinjaun

Menambah seri pengantin !a.mengenalpasti kepentingan amalan mandi bunga dalam kalangan masya X b.mengkaji jenis-jenis bunga yang digunakan dalam amalan mandi bunga c.mengkaji signifikan mandi bunga dalam kalangan masyarkat X di daerah X

BIL

TAJUK RASIONAL KAJIAN OBJEKTIF KAJIAN

1 Aplikasi teknologi dalam penyediaan produk makanan berasaskan ikan di Kg X.

Kawasan tersebut merupakan kawasan perikanan dan di kelilingi lautan./Penduduk bekerja sebagai nelayan.

1. mengenalpasti penggunaan teknologi dalam penyediaan produk… 2. Kenal pasti impak penggunaan teknologi dalam penyediaan

makanan ….

Page 19: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

2 Penggunaan teknologi dalam penghasilan makanan sejuk beku berasaskan ayam di Kampung Taun Gusi, Kota Belud.

Kawasan tanah yang luas dan masyarakatnya banyak terlibat dalam industri penternakan.

1. Kenal pasti penggunaan teknologi dalam penghasilan … 2. Mengkaji kesan penggunaan teknologi dalam penghasilan..

3 Penggunaan teknologi pembuatan makanan sejuk beku berasaskan daging di X.

Kawasan tanah yang luas dan masyarakatnya banyak terlibat dalam industri penternakan.

1. Kenal pasti sumbangan penggunaan teknologi dalam pendapatan penduduk setempat….

2. Kenal pasti penggunaan teknologi dalam penghasilan …

4 Penggunaan teknologi dalam peusahaan makanan kerepek berasaskan ubi kayu di X.

Sumber ubi kayu mudah diperolehi dan penduduknya banyak terlibat dalam pertanian.

1. Kenal pasti penggunaan teknologi dalam perusahaan produk… 2. Kenal pasti impak penggunaan teknologi dalam ….

5 Penggunaan teknologi dalam peusahaan makanan kerepek berasaskan daun bayam di Kundasang.

Sumber ubi kayu mudah diperolehi dan penduduknya banyak terlibat dalam pertanian.

1. Kenal pasti peralatan yang digunakan dlm penggunaan teknologi perusahaan….

2. Mengenal pasti proses-proses yg terlibat dalam teknologi perusahaan …

6 Penggunaan teknologi dalam penyediaan minuman berasaskan madu.

Sumber madu mudah diperolehi. Kepentingan madu ssebagai bahan utama makanan kesihatan.

1. Kenal pasti penggunaan teknologi dalam penyediaan produk… 2. Mengkaji kesan-kesan penggunaan madu dalam minuman.

7 Aplikasi teknologi dalam penyediaan produk makanan berasaskan udang di X.

Kawasan tersebut merupakan kawasan perikanan dan di kelilingi lautan.

1. Kenal pasti impak penggunaan teknologi dalam …. 2. Mengenal pasti jenis-jenis teknologi yang terlibat dalam

penyediaan…

Page 20: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!Kumpulan 4!!

8 Penggunaan teknologi dalam peusahaan makanan kerepek berasaskan ubi keledek di X.

Sumber ubi kayu mudah diperolehi dan penduduknya banyak terlibat dalam pertanian.

1. Kenal pasti penggunaan teknologi dalam penyediaan produk… 2. Mengenal pasti sumbangan teknologi dalam perusahaan

makanan…

9 Aplikasi penggunaan teknologi dalam industri minuman berasaskan susu kambing di X.

Sumber madu mudah diperolehi. Kepentingan susu kambing sebagai bahan utama makanan kesihatan.

1. Kenal pasti impak penggunaan teknologi dalam …. 2. Mengenal pasti kepentingan minuman berasaskan susu kambing

kepada …

10

Penggunaan teknologi dalam industri perusahaan penghasilan kuih bahulu di Pekan Kota Belud.

Penduduk mempunyai kepakaran membuat kuih tradisional./pembuatan kuih bahulu sumber pendapatan penduduk

1. Kenal pasti penggunaan teknologi dalam penyediaan produk… 2. Mengenal pasti proses-proses yang terlibat dalam teknologi

perusahaan penghasilan…

TAJUK RASIONAL KAJIAN OBJEKTIF KAJIAN (2-3)

1 AMALAN TAGAL KAUM X DI KAMPUNG A

1. KEPENTINGAN AMALAN TAGAL

1. MENGENAL PASTI PROSES PELAKSANAAN AMALAN TAGAL 2. MENGENAL PASTI KESAN AMALAN TAGAL KEPADA PENDUDUK KAMPUNG A

2 AMALAN ‘SOGIT’ KAUM KDM DI KAMPUNG KIPUNGIT

1. MENGENAL PASTI PUNCA-PUNCA SOGIT DIKENAKAN KEPADA SESEORANG 2. MENGENAL PASTI BENTUK-BENTUK SOGIT YANG DIKENAKAN. 3. MENILAI KEBERKESANAN AMALAN SOGIT KEPADA PENDUDUK KAMPUNG KIPUNGIT.

Page 21: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

3 ADAT BERIAN SAMPAI MATI MASYARAKAT MURUT DI KAMPUNG KEMABONG TENOM

2. MENGENAL PASTI CIRI-CIRI ADAT YANG DIAMALKAN OLEH MASYARAKAT MURUT. 3. MENILAI ADAT BERIAN SAMPAI MATI DALAM SISTEM PERKAHWAINAN MODEN

MASA KINI.

4 AMALAN ‘MOGGONDI’YANG MASIH DIAMALKAN DI KAMPUNG NOLOTAN TANDEK

1. MENGENAL PASTI SEBAB ADAT INI DILAKSANAKAN. 2. MENILAI PERSEPSI MASYARAKAT TERHADAP ADAT INI.

5 ADAT BERBEDAK DALAM MASYARAKAT BRUNEI DI KAMPUNG X

1. MENGENAL PASTI SEBAB ADAT BERBEDAK INI MASIH DIAMALKAN 2. MENGENAL PASTI PROSES PELAKSANAAN ADAT BERBEDAK

6 ADAT ‘NGENDUANG’DALAM MASYARAKAT BAJAU SAMA DI KAMPUNG LABUAN KOTA BELUD

1. MASIH DIAMALKAN 1. MENGENAL PASTI SEBAB ADAT INI MASIH DIAMALKAN 2. KESAN ADAT NGENDUANG TERHADAP MASYARAKAT SETEMPAT

7 AMALAN BERPANTANG SELEPAS BERSALIN DALAM KALANGAN MASYARAKAT BAJAU DI KG DARAU, MENGGATAL

1. MASIH DIAMALKAN 3. MENGENAL PASTI SEBAB ADAT INI MASIH DIAMALKAN 4. KESAN AMALAN BERPANTANG TERHADAP MASYARAKAT SETEMPAT

8 ADAT MEMBERI NAMA ANAK DALAM MASYARAKAT KAUM DUSUN TINDAL DI KAMPUNG TAMBULION KOTA BELUD

. 1. MASIH DIAMALKAN 1. MENGENAL PASTI SEBAB ADAT INI MASIH DIAMALKAN 2. KESAN TERHADAP MASYARAKAT SETEMPAT

9 AMALAN ADAT MIGANG DALAM KALANGAN MASYARAKAT BAJAU DI KAMPUNG DARAU,MENGGATAL

1. MASIH DIAMALKAN 1. MENGENALPASTI SEBAB ADAT INI MASIH DIAMALKAN 2. KESAN TERHADAP MASYARAKAT SETEMPAT

10 ADAT RESAM KEMATIAN DAN PENGEBUMIAN SUKU KAUM RUNGUS DI KAMPUNG MATUNGGUNG, KUDAT

1. MASIH DIAMALKAN 1. MENGENALPASTI SEBAB ADAT INI MASIH DIAMALKAN 2. KESAN TERHADAP MASYARAKAT SETEMPAT

11 ADAT MINUM TEH DALAM TRADISI PERKAHWINAN MASYARAKAT KAUM CINA

1. MASIH DIAMALKAN 1. MENGENALPASTI SEBAB ADAT INI MASIH DIAMALKAN 2. KESAN TERHADAP MASYARAKAT SETEMPAT

Page 22: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Tema ( k4)!!

TAJUK RASIONAL KAJIAN OBJEKTIF KAJIAN (2-3)

1 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN BEBOLA DAGING DI KILANG BISMA RAYA KELOMBONG

1. SYARIKAT PEMBEKAL YANG TERBESAR DI SABAH.

1. MENGENAL PASTI MESIN (Teknologi )YANG TERLIBAT DALAM PENGHASILAN BEBOLA DAGING.di syrkt X.

2. Mengkaji KESAN PERUSAHAN BEBOLA syarikat A KEPADA PENDUDUK SETEMPAT (+, -)

3. Mengkaji kesan penggunaan teknologi perusahaan bebola Sykt A ke atas penduduk tempat X

4. !5. …kualiti /kuantiti produk

2 TEKNOLOGI PEMPROSESAN MINYAK KELAPA DARA DI KAMPUNG PINAWANTAI, KUDAT

1. ALAMAN PERUBATAN DAN KESIHATAN

1. MENGENAL PASTI MESIN YANG TERLIBAT DALAM PENGHASILAN MINYAK KELAPA DARA.

2. mengkaji KESAN PERUSAHAN MINYAK KELAPA DARA KEPADA PENDUDUK SETEMPAT

3 TEKNOLOGI PEMPROSESAN MADU LEBAH KAMPUNG SEMANGKAP, KUDAT

1. AMALAN PERUBATAN DAN KESIHATAN

1. MENGENAL PASTI MESIN YANG TERLIBAT DALAM PENGHASILAN MADU LEBAH.

2. KESAN PERUSAHAN MADU LEBAH PENDUDUK SETEMPAT

4 TEKNOLOGI PEMPROSESAN MINUMAN MONTOKOU DI KAMPUNG MANSIANG, MANGATAL

1. MENGAPA IA SEMAKIN LARIS DI PASARAN

3. MENGENAL PASTI TEKNOLOGI YANG TERLIBAT DALAM PENGHASILAN MINUMAN MONTOKOU.

4. KESAN PERUSAHAN MINUMAN MONTOKOU.PENDUDUK SETEMPAT

Page 23: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

5 TEKNOLOGI PRA PENYEJUKAN PEMPROSESAN MINUMAN BUAH MARKISA DI SYARIKAT X

1. PRODUK MINUMAN SEGAR BIASANYA TIDAK TAHAN LAMA

2. JUS INI MASIH MENGEKALKAN CIRI ASAL BUAH YANG NORMAL, BAU, RASA DAN JUGA WARNA

5. MENGENAL PASTI TEKNOLOGI YANG TERLIBAT DALAM PENGHASILAN MINUMAN BUAH MARKISA.

6. mengkaji KESAN PERUSAHAN MINUMAN BUAH MARKISA kpd PENDUDUK SETEMPAT di X

6 APLIKASI TEKNOLOGI MODEN DALAM PENYEDIAAN PRODUK BERASASKAN TUHAU DI SYARIKAT XYZ

1. PERMINTAAN YANG TINGGI TERHADAP PRODUK BERASASKAN TUHAU

1. MENGENAL PASTI PROSES PEMBUNGKUSAN SERUNDING TUHAU

2. Mengkaji KESAN PENGHASILAN PRODUK TUHAU DI KAMPUNG X.

3. mengkaji kesan produktiviti…..

7 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM ANIS COKELAT KEK DI ALAM MESRA

1. DISUKAI RAMAI

3. MENGENAL PASTI TEKNOLOGI YANG TERLIBAT DALAM PENGHASILAN ANIS COKELAT KEK.

4. mengkaji KESAN PERUSAHAN ANIS COKELAT KEK KEPADA PENDUDUK SETEMPAT

8 PENGGUNAAN TEKNOLOGI MODEN DALAM PENGHASILAN GULA STEVIA

1. SUMBER ALTERNATIF KEPADA PENGGUNAAN GULA

5. MENGENAL PASTI TEKNOLOGI YANG TERLIBAT DALAM PENGHASILAN GULA TTEVIA

6. mengkaji KESAN PERUSAHAN GULA STEVIA KEPADA PENDUDUK SETEMPAT

Page 24: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!

9 PENGGUNAAN TEKNOLOGI MODEN DALAM PERUSAHAAN MINUMAN YOYO DI CITY MALL

1. MINUMAN YOYO SANGAT DIGEMARI OLEH MASYARAKAT TERUTAMA GOLONGAN MUDA

1. MENGENALPASTI PENGGUNAAN TEKNOLOGI MODEN YANG TELAH DIGUNAKAN DALAM PERNIAGAAN MINUMAN YOYO di….

2. mengkaji KESAN PERUSAHAN MINUMAN YOYO KEPADA PENDUDUK SETEMPAT X

10

PENGGUNAAN TEKNOLOGI MODEN DALAM PEMBUATAN BISKUT KELAPA ZZZ, DI KELOMBONG

1. BISKUT KELAPA MERUPAKAN MAKANAN TRADISIONAL YANG BANYAK KHASIAT DAN MASIH MENDAPAT SAMBUTAN MASYARAKAT

3. MENGENALPASTI PENGGUNAAN TEKNOLOGI MODEN YANG TELAH DIGUNAKAN DALAM PERNIAGAAN BISKUT KELAPA

4. KESAN PERUSAHAN BISKUT KELAPA KEPADA PENDUDUK SETEMPAT

APLIKASI TEKNOLOGI MODEN DALAM PENYEDIAAN PRODUK KEROPOK IKAN DI SYARIKAT Q KUDAT

1. PRODUK MENDAPAT SAMBUTAN

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN 2. KESAN PERUSAHAAN KEPADA MASYARAKAT SETEMPAT

PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN BISKUT DI KILANG ROTI KAJURA,PUTATAN

1. BISKUT INI DIGEMARI RAMAI

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN 2. KESAN TERHADAP PRODUKTIVITI SYARAIKAT

Page 25: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Kumpulan 5!!Bil.

Tajuk Rasional Kajian Objektif Kajian

01 Budaya perkahwinan masyarakat kadazan di Penampang

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti adap ketika makan pengatin semasa majlis perkahwinan

2. Mengenal pasti adat menerima menantu

02 Adat kematian masyarakat Kadazan di Penampang

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti adat-adat yang masih diamalkan dalam upacara kematian

2. Mengenal pasti alat-alat yang digunakan dalam upacara berkabung

03 Pengamalan adat bercukur dalam kalangan masyarakat melayu di Kg. X

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti alat-alat yang digunakan dalam upacara bercukur. 2. Mengenal pasti fungsi adat bercukur dalam masyarakat Melayu.

04 Adat bersanding dalam masyarakat kaum Sungai di Sandakan, Sabah

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti alat-alat yang digunakan dalam upacara perkahwinan orang Sungai.

2. Mengenal pasti ritual-ritual yang dilalui oleh pengantin sebelum berkahwin.

05 Peranan bobohizan dalam kehidupan masyarakat Kadazan Dusun di Penampang

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti alat-alat yang digunakan dalam upacara 2. Mengenal pasti peranan bobohizan dalam masyarakat Kadazan

Dusun

Page 26: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!!!!

06 Amalan Sogit dalam kalangan kaum Rungus di Kudat

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti Sogit dalam menyelesaikan masalah dalam kehidupan masyarakat Rungus

2. Mengenal pasti jenis-jenis Sogit yang dikenakan. !07 Amalan penyediaan kuih

lamban semasa perkahwinan suku kaum Bajau di Pengalat Besar, Papar

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti fungsi penyediaan kuih lamban dalam amalan masyarakat Bajau

2. Mengenal pasti peranan kuih lamban dalam mengerat hubungan masyarakat.

08 Adat berpantang selepas bersalin dalam kalangan masyarakat Melayu di lokasi X

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti peringkat-peringkat berpantang selepas bersalin 2. Mengenal pasti amalan berbengkung dan berpilis selepas bersalin.

09 Pantang larang masyarakat cina semasa menyambut perayaan Tahun Baru Cina

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti pantang larang yang masih diamalkan oleh masyarakat cina

2. Mengenal pasti fungsi pantang larang dalam masyarakat cina

10 Adat resam kematian suku kaum Tatana di daerah Kuala Penyu.

Amalan tradisi yang lazim diamalkan

1. Mengenal pasti amalan pengurusan kematian kaum Tatana 2. Mengenal pasti fungsi adat resam kematian dalam masyarakat kaum

Tatana

Page 27: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Bil.

Tajuk Rasional Kajian Objektif Kajian

01 Penggunaan teknologi dalam perusahaan biskut di Kilang Khong Guan, Inanam

Biskut ini terkenal di sabah dan mendapat permintaan dalam kalangan rakyat Sabah

1. Mengenal pasti proses penyediaan biskut 2. Mengenal pasti penggunaan jenis teknologi dalam

pembuatan biskut 3. Mengkaji aplikasi teknologi dalam penghasilan produk

yang selamat

02 Aplikasi teknologi dalam perusahaan Kicap Cap Ayam di kilang X, Kolombong Inanam

Kicap ini mendapat sambutan rakyat Sabah

1. Mengenal pasti proses penyediaan kicap 2. Mengenal pasti jenis teknologi dalam pembuatan biskut

03 Penggunaan teknologi moden dalam pengeluaran minuman di Kilang F&N di Inanam

Sambutan pengguna terhadap produk F&N

1. Mengenal pasti proses pembuatan minuman 2. Mengenal pasti penggunaan jenis teknologi dalam

penghasilan produk F&N

04 Aplikasi teknologi dalam pemprosesan sagu di daerah Kuala Penyu

Daerah Kuala Penyu mempunyai sumber pokok rumbia. Makanan berasaskan sagu sangat popular dalam kalangan penduduk di daerah Kuala Penyu.

1. Mengenal pasti aktiviti pemprosesan sagu dalam kalangan penduduk daerah Kuala Penyu

2. Mengkaji penggunaan teknologi dalam perusahaan sagu di daerah Kuala Penyu

05 Penggunaan teknologi dalam pembuatan mi udang di Syarikat Khong Guan di Inanam

Permintaan mi udang tinggi dalam kalangan pengguna di Kota Kinabalu

1. Mengenal pasti proses pembuatan mi udang 2. Mengenalpasti aplikasi ICT dalam pemasaran Mi Udang

Page 28: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!

06 Penerapan Sains dan Teknologi dalam penghasilan kerepek Pisang di Kampung X

Sumber pendapatan dalam kalangan penduduk setempat. Sumber bahan mentah senang diperoleh.

1. Mengenal pasti aktiviti pemprosesan kerepek pisang dalam kalangan penduduk di X

2. Mengkaji penggunaan teknologi dalam perusahaan Kerepek Pisang di X

07 Aplikasi teknologi dalam perusahaan ‘home-made cake’ di X.

Menjadi ‘trend’ dalam kalangan penggemar ‘home made cake’.

1. Mengenal pasti jenis-jenis ‘home made cake’. 2. Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam penghasilan

‘home made cake’ 3. Mengkaji aplikasi ICT dalam pemasaran ‘home made cake’.

08 Aplikasi teknologi dalam perusahaan membuat roti di X

Mendapat sambutan dalam kalangan penduduk di X

1. Mengenal pasti proses pembuatan roti 2. Mengenalpasti aplikasi teknologi dalam pemasaran roti

09 Penggunaan teknologi dalam pembuatan belacan di X

Sambutan terhadap produk dalam kalangan penduduk di Sabah. Sumber bahan mentah mudah diperoleh.

1. Mengenal pasti proses pembuatan belacan 2. Mengenalpasti aplikasi teknologi dalam pemasaran belacan

10 Penggunaan teknologi dalam penghasilan minuman susu sekolah di Kilang Sabah Industrial Diaries, Kolombong.

Sambutan terhadap produk dalam kalangan penduduk di Sabah. Pengeluar produk ‘Mat Pintar’ untuk sekolah-sekolah di Sabah.

1. Mengenal pasti proses penghasilan susu sekolah 2. Mengenalpasti aplikasi teknologi dalam pembungkusan

Page 29: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Kumpulan 6!!BIL

TAJUK RASIONAL OBJEKTIF

1 perbandingan adat bersanding antara kaum murut dan kaum dusun di kampung ansipselatan keningau.

meninjau persamaan dan perbezaan dlm adat bersanding antara dua kaum tesebut.

1. Mengenalpasti persamaan ciri adat bersanding antara kaum murut dan dusun di kg ansip selatan,keningau. 2. Mengenalpasti perbezaan ciri perkahwinan antara kaum dusun dan murut di kampung tersebut.

2 peranan bobohizan di daerah keningau pada zaman sekarang.

rasional: melihat fungsi dan peranan bobohizan di keningau pada masa sekarang.

objektif: 1. Mengenalpasti peranan bobohizan dlm aktiviti menanam padi di daerah keningaupada masa sekarang. 2. mengenalpasti pengaruh bobohizan terhadap generasi moden di daerah keningau pada masa sekarang.

Page 30: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

3 peranan pawang @bomoh dalam masyarakat tidong di kampung hantammanasuka, sandakan.

meninjau kepentingan pawang dalam masyarakt tidong.

objektif: 1. menyenarai peranan pawang dalam kalangan masyarakat tidong di kg hantammanasuka, sandakan. 2. Mengenalpasti faktor pendorong penggunaan pawang di kalangan kaum tidong di kg tersebut.

4 budaya perkahwinan masyarakat bugis di kampung sanasini,sandakan

rasional: kelebihan pengamalan adat ini terhadap masyrakat setempat.

objektif: 1.menenalpasti adat adat perkahwinan masyarakat bugis yg masih diamalkan di kg sanasini, sandakan. 2.mengkaji kebaikkan amalan ini diteruskan terhadap masyarakat tempatan di kg sanasini,sandakan.

5 kepentingan majlis bertunang dalam masyarakat kaum dusun di kampung magatangutara,keningau.

rasional: untuk mengetahui kesan adat bertunang kaum dusun terhadap masyarakat kaum dusun di kg magatang utara,keningau.

objektif:1. Mengenalpasti pengaruh adat bertunang dlm masyarakat dusun di kg magatang utara,keningau. 2. Menyenarai kelebihan dan kelemahan adat ini terhadap masyarakat setempat.

Page 31: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

6 upacara pengebumian masyarat murut tagol di kampung senagang,keningau

rasional: melihat proses dan pengaruh upacara ini terhadap penduduk kg senagang,keningau.

objektif:1.mengenalpasti ciri upacara pengebumian masyarakat murut tagol di kg senagang,keningau. 2. Mengenalpasti penerimaan masyarakat murut tagol terhadap upacara pengebumian ini.

7 fungsi pemimpin masyarakat kampung kadalakan,keningau dalam adat menyambutkelahiran bayi.

rasional: melihat fungsi pemimpin masyarakat dlm adat menyambut kelahiran bayi serta ciri adat tersebut.

objektif: 1. Mengenalpasti peranan dan fungsi pemimpin masarakat ketika upacara menyambut kelahiran bayi di kg kadalakan,keningau. 2. Mengenalpasti ciri perlaksanaan adat menyambut kelahiran bayi di kg kadalakan,keningau.

8 peranan wakil anak negeri dalam mengekalkan undang undang kaum dusun dikampung bingkor,keningau.

rasional:meninjau kewujudan wakil anak negeri sebagai lambang kewujudan undang undang adat kaum dusun di kg bingkor,keningau.

objektif:1. Mengenalpasti kepentingan wakil anak negeri di kg,bingkor, keningau. 2. Mengetahui fungsi terkini wakil anak negeri dalam menegakkan undang undang adat dusun di kg bingkor,keningau.

Page 32: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!

9 proses urusan perkahwinan dalam adat kaum dusun gana di bingkor,keningau.

rasional: mempromosikan adat perkahwinan tradisional kaum dusun gana di bingkor,keningau.

objektif: 1. Mengetahui tertib tertib urusan perkahwinan kaum dusun gana di kg bingkor,keningau. 2.mengkaji kekuatan dan kelemahan ciri ciri ini terhadap masarakat tempatan setempat.

10

jenis jenis berian@hantaran yang masih diamalkan oleh kaum murut di kgmurni,nabawan,keningau. !

rasional: melihat adat ini dari sudut yg positif.

objektif: 1. Mengenalpasti jenis jenis hantaran yg diamalkan dlm adat ini. 2.menyenarai jenis adat yg masih diamalkan pada masa ini.

BIL

TAJUK RASIONAL OBJEKTIF

1 TEKNOLOGI RAWATAN AIR MENGGUNAKAN OSMOSIS SONGSANG DI KENINGAU

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PROSES RAWATAN AIR MEMGGUNAKAN OSMOSIS SONGSANG.(Tak sesuai= objektif)

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM RAWATAN AIR MENGGUNAKAN OSMOSIS SONGSANG

2. Mengkaji KESAN-KESAN penggunaan TEKNOLOGI TERHADAP PENGHASILAN AIR RAWATAN MENGGUNAKAN OSMOSIS SONGSANG

Page 33: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

2 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM INDUSTRI BELACAN DI KG. BINSULOK, MEMBAKUT

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM INDUSTRI (Tak sesuai= objektif)

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM INDUSTRI BELACAN

2. MENGENALPASTI KESAN-KESAN TEKNOLOGI TERHADAP PENGHASILAN BELACAN

3 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN KUIH LIDAH DI KG. BAMBANGAN, PAPAR

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN KUIH (Tak sesuai= objektif)

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM PEMBUATAN KUIH LIDAH

2. MENGENALPASTI KESAN-KESAN TEKNOLOGI TERHADAP PEMBUATAN KUIH LIDAH

4 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN MEE KUNING DI KENINGAU

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN MEE KUNING

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM PEMBUATAN MEE KUNING

2. MENGENALPASTI KESAN-KESAN TEKNOLOGI TERHADAP PEMBUATAN MEE KUNING

5 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PROSES MEMBUAT AIS KIUB DI KINARUT

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PROSES MEMBUAT AIS KIUB

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM PEMBUATAN AIS KIUB

2. MENGENALPASTI KESAN-KESAN TEKNOLOGI TERHADAP PEMBUATAN AIS KIUB

6 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PROSES PEMBUATAN KEROPOK SAGU DI KUALA PENYU

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PROSES PEMBUATAN KEROPOK SAGU

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM PEMBUATAN KEROPOK SAGU

2. MENGENALPASTI KESAN-KESAN TEKNOLOGI TERHADAP PEMBUATAN KEROPOK SAGU

Page 34: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!!

7 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN BEBOLA IKAN DI BONGAWAN

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN BEBOLA IKAN

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM PEMBUATAN BEBOLA IKAN

2. MENGENALPASTI KESAN-KESAN TEKNOLOGI TERHADAP PEMBUATAN BEBOLA IKAN

8 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PROSES PEMBUATAN ROTI DI KENINGAU

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PROSES PEMBUATAN ROTI

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM PEMBUATAN ROTI

2. MENGENALPASTI KESAN-KESAN TEKNOLOGI TERHADAP PEMBUATAN ROTI

9 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN KUIH CINCIN DI PAPAR

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBUATAN KUIH CINCIN

1. MENGENALPASTI TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM PEMBUATAN KUIH CINCIN

2. MENGENALPASTI KESAN-KESAN TEKNOLOGI TERHADAP PEMBUATAN KUIH CINCIN

10 PERBANDINGAN TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM PROSES PEMBUATAN BELACAN DI KG. LAUT PAPAR DENGAN KG. BINSULOK MEMBAKUT

UNTUK MENGENALPASTI SEJAUH MANA PERBANDINGAN PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PROSES PEMBUATAN BELACAN

1. MENGENALPASTI PERBANDINGAN TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN DALAM PEMBUATAN BELACAN

2. MENGENALPASTI KESAN-KESAN PERBANDINGAN TEKNOLOGI TERHADAP PEMBUATAN BELACAN

Page 35: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Kumpulan 7!Tema 1!!Kumpulan 8!!KUMPULAN 8

BIL TAJUK (ADAT RESAM) RASIONAL OBJEKTIF

1 Budaya Perkahwinan Masyarakat Dusun di Ranau

Majoriti populasi Ranau adalah kaum Dusun

1)Mengenal pasti budaya perkahwinan kaum Dusun. 2) Mengkaji kesinambungan budaya perkahwinan kaum Dusun.

2 Budaya adat merisik kaum Brunei di kampung Benoni, Papar.

Majoriti populasi Papar adalah kaum Brunei.

1)Mengenal pasti budaya adat merisik kaum Brunei. 2) Mengkaji kesinambungan budaya adat merisik kaum Brunei.

3 Adat bercukur masyarakat Sungai di kg. Kaigaran.

Terdapat keunikan dalam adat bercukur masyarakat Sungai.

1)Mengenal pasti budaya adat bercukur kaum Sungai. 2) Mengkaji kesinambungan budaya adat bercukur masyarakat Sungai.

4 Peranan Bidan dalam kalangan kaum Bajau di kampung Likas.

Terdapat keunikan dalam cara pengendalian proses kelahiran bayi kalangan kaum Bajau di Likas.

1)Mengenal pasti peranan bidan dalam kalangan kaum Bajau. 2) Mengkaji kesinambungan peranan bidan dalam kalangan kaum Bajau

Page 36: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

5 Adat “Papat Jambul” dalam masyarakat Melayu Brunei di Kampung X, Beaufort.

Terdapat keunikan dalam adat “Papat Jambul” dalam masyarakat Melayu Brunei di Kampung X, Beaufort.

1)Mengenal pasti proses perjalanan adat “Papat Jambul” dalam masyarakat Melayu Brunei. 2) Mengesan pertalian adat “Papat Jambul” dalam masyarakat Melayu Brunei dengan nilai masyarakat Melayu (Malaysia).

6 Adat meminang kaum Bajau di kampung XXX.

Terdapat keistimewaan dalam adat meminang kaum Bajau di kampung XXX yang mula dipengaruhi oleh arus pemodenan.

1)Mengenal pasti adat meminang kaum Bajau di kampung XXX. 2) Mengesan kesinambungan Adat meminang kaum Bajau di kampung XXX.

7 Perbandingan adat perkahwinan antara kaum Dusun di Kundasang dengan kaum Bajau di kampung Taun Gusi.

Terdapat perbezaan yang ketara antara adat perkahwinan kedua-dua kaum.

1)Mengesan persamaan dan perbezaan adat perkahwinan kedua-dua kaum. 2) Mengkaji adat perkahwinan kedua-dua kaum.

8 Perbandingan adat perkahwinan antara Bajau Kota Belud dengan Bajau Semporna.

Terdapat persamaan dan perbezaan yang unik adat perkahwinan kedua-dua komuniti.

1)Mengenal pasti adat perkahwinan kedua-dua komuniti. 2) Mengesan perbandingan adat perkahwinan kedua-dua komuniti.

9 Adat “Tinauh” dalam perkahwinan kaum Murut di Sepulut, Nabawan.

Masyarakat Murut di Sepulut masih mengamalkan adat perkahwinan ini.

1)Mengenal pasti prosedur adat perkahwinan dilaksanakan. 2) Mengenal pasti barang-barang hantaran (berian).

10 Perbandingan adat berkhatan suku kaum Tidung dengan suku kaum Bajau di Beluran.

Terdapat persamaan dan perbezaan yang unik dalam adat berkhatan kedua-dua komuniti.

1)Mengenal pasti keunikan dalam adat berkhatan kedua-dua komuniti. 2) Mengkaji perbandingan adat berkhatan kedua-dua komuniti.

!BIL!TAJUK (TEKNOLOGI)

!RASIONAL

!OBJEKTIF

Page 37: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

1 Penggunaan Teknologi Dalam Pembuatan Belacan di kampung Laut, Papar.

Masyarakat suka makan belacan dan menjadi hidangan istimewa di hotel-hotel.

1)Mengenal pasti Penggunaan Teknologi yang digunakan dalam pembuatan belacan di kampung laut, Papar. 2) Mengkaji proses pembuatan belacan.

2 Perbandingan antara teknologi pemprosesan pengekstrakan sagu kaedah tradisional dan moden.

Kaedah pemprosesan moden dan tradisional masih dijalankan seiringan.

1)Mengesan faktor-faktor dominan yang menyebabkan kaedah tradisional masih dikekalkan. 2) Mengkaji kesan sikap dan penerimaan masyarakat terhadap prospek hasil produk kedua-dua teknik.

3 Penggunaan teknologi dalam penghasilan keropok udang di kampung Kolapis, Beluran.

Ada penduduk menggunakan mesin khas untuk memproses udang basah menjadi keropok.

1)Mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh penduduk kampung untuk menghasilkan keropok udang. 2) Mengkaji kesan penggunaan teknologi dalam meningkatkan pendapatan penduduk kampung.

4 Teknologi pemprosesan kupang di Tanjung Batu, Pitas.

Terdapat permintaan yang tinggi. Kupang banyak terdapat di Teluk Marudu.

1) Mengenal pasti teknologi yang digunakan dalam pemprosesan kupang.

2) Mengkaji kaedah pemprosesan kupang.

5 Teknologi pemprosesan “kopi putih” di daerah Tenom.

Kopi merupakan produk daerah Tenom dan jenama tempatan yang bersaing di pasaran Malaysia.

1) Mengkaji penggunaan alatan pemprosesan kopi putih di Kilang Kopi Fatt Choi.

2) Mengkaji keberkesanan penggunaan alatan dalam pemprosesan kopi putih berskala besar.

Page 38: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!

6 Proses penghasilan air mineral jenama XXX di Syarikat XXX.

Banyak di pasaran. 1) Mengkaji proses penghasilan produk air mineral.

2) Menganalisis kelebihan-kelebihan teknologi yang digunakan.

7 Aplikasi teknologi moden dalam penyediaan produk berasaskan hasil pertanian (pisang) di Telupid.

Banyak pisang di Telupid dan mudah didapati.

1) Mengenal pasti proses penghasilan kerepek pisang.

2) Menilai potensi kerepek pisang sebagai sumber ekonomi setempat.

8 Teknologi pembuatan kuih Cincin di kampung Buang Sayang, Papar.

Kuih tradisional mula mendapat pasaran di peringkat nasional.

1) Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam pembuatan kuih cincin.

2) Mengkaji proses pembuatan kuih cincin.

9 Teknologi pemprosesan daging burger di XXXX

Daging burger makanan segera yang disukai golongan muda.

1) Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam pemprosesan daging burger.

2) Mengkaji pemprosesan daging burger

10 Teknologi pemprosesan susu lembu di Desa Cattle, Kundasang.

Susu segar keluaran Desa Cattle lebih sedap lazat dan berkhasiat berbanding keluaran di tempat lain di Malaysia.

1) Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam pemprosesan susu segar.

2) Mengkaji proses pembungkusan susu segar.

Page 39: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

Kumpulan 9!!

BIL

TAJUK RASIONAL OBJEKTIF

!1!Amalan adat resam kaum lain dalam kebudayaan adat resam kaum Melayu di kg A

-Mengkaji sejauhmanakah amalan adat resam lain seperti India dan Cina dalam adat resam Kaum Melayudi kg A

i) Mengenal pasti adat kaum lain dalam amalan adat resam kaum Melayu di Kg A !ii) Mengenal pasti jenis-jenis adat resam Kg A yang diamalkan dalam adat resam kaum Melayu di Kg A

!2

Budaya meminang dalam kalangan bangsa Ubian di Tanjung Kapur Kudat

-Mendedahkan kepada golongan muda tentang budaya meminang -Untuk memastikan kesinambungan budaya meminang dalam kalangan bangsa Ubian

i) mengenal pasti persepsi masyarakat setempat di Tanjung Kapur Kudat !ii) Mengkaji factor-faktor budaya meminang tidak dipraktikkan dalam budaya setempat

!3

Kepentingan adat merisik dalam prosesperkahwinan masyarakat Dusun Kampung Tagal

Mengrtahuikepentinganproses merisik dalam menyempurnakan upacara perkahwinan.

I)Mengkaji sejauh mana perlaksanaan amalan dalam masyarakat Dusun. Ii)mengenal pasti peringkat dalam proses merisik.

!4

Persepsi masyarakat terhadap perayaan Pesta Kaamatan di kampung X …, Sabah.

Mengkaji sama ada nilai/upacara lama masih diamalkan atau unsur-unsur moden lebih diutamakan sewaktu perayaan.

1. Mengenalpasti aktiviti dan upacara yang diadakan sewaktu perayaan.

2. Mengkaji perbezaan di antara aktiviti dan upacara lama dengan yang baharu.

Page 40: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!5

Perbezaan dan persamaan adat perkahwinan di antara suku kaum Dusun dan suku kaum Sungai dalam daerah Tongod

Generasi muda kurang mengetahui adat resam suku kaum tempatan dalam daerah Tongod

1) Mengkaji perbezaan adat perkahwinan di antara suku kaum Dusun dan suku kaum Sungai dalam daerah Tongod

2) Mengkaji persamaan adat perkahwinan di antara suku kaum Dusun dan suku kaum Sungai dalam daerah Tongod !!

!6!Adat sogit dikalangan suku kaum dusun di kg. Melangkap, Kota Belud.

Kurang kefahaman tentang adat ini secara terperinci dikalangan generasi muda dan suku kaum lain.

1. Mengkaji pemahaman adat ini dikalangan penduduk. 2. Mengkaji pengamalan adat ini dikalngan penduduk. 3. Mengkaji keberkesanan adat ini di dalam pembentukan

akhlak penduduk.

!7

Adat bersanding masyarakat Dusun Lotud, Daerah Tuaran.

Mengetahui adat bersanding masyarakat Dusun Lotud,

i. Mengetahui proses Adat Bersanding ii. Mengenal pasti pihak-pihak yang terlibat dalam

proses bersanding iii. Mengetahui peralatan dan barangan yang digunakan

dalam adat bersanding

!8

Persamaan dan perbezaan dalam adat perkahwinan suku kaum Kedayan dan Brunei di Kampung Pengiran Sipitang.

Suku Kaum Kedayan dan Brunei banyak terdapat di Sipitang

i. Mengenalpasti unsur-unsur dalam adat perkahwinan suku kaum Kedayan dan Brunei.

ii. Mengkaji persamaan yang wujud dalam adat perkahwinan suku kaum kedayan dan Brunei.

iii. Mengkaji perbezaan yang wujud dalam adat perkahwinan Suku kaum Kedayan dan Brunei

Page 41: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Tema 2!

!9

Adat perkahwinan dalam kalangan suku kaum murut di daerah Sipitang

Generasi muda kurang mengetahui adat perkahwinan suku kaum murut dalam daerah Sipitang

i. Mengenalpasti aktiviti dan upacara yang diadakan dalam adat perkahwinan suku kaum murut di daerah Sipitang.

ii. Mengkaji pengamalan adat perkahwinan suku kaum murut dalam kalangan penduduk kaum murut di Daerah Sipitang

TAJUK RASIONAL OBJEKTIF

!1.

!Penggunaan Teknologi dalam pemprosesan Kopi Tenom

-Penghasilan kopi Tenom yang bermutu

i) Mengenal pasti langkah pemprosesan biji kopi kepada serbuk kopi !ii) mengkaji kesan penggunaan teknologi dalam pemprosesan kopi

!2.

Penggunaan Teknologi dalam industry Mee Kuning di Bandar Kudat

-Pendedahan kepada warga Kudat tentang industri mee kuning di Bandar Kudat

i) Mengenalpasti teknologi yang digunakan dalam industri mee kuning di Bandar Kudat !ii) Mengkaji keberkesanan penggunaan teknologi dalam industry tersebut

!3.

Penggunaan teknologi dalam pengeluaran kerepek ubi di Kampung Tudo.

Mengetahui perkembangan pengeluaran kerepek ubi selepas penggunaan teknologi.

i)mengkaji penggunaan teknologi dalam proses pengeluaran kerepek. ii)mengenal pasti perbezaan jumlah pengeluaran kerepek menggunakan kaedah tradisional dan kaedah teknologi.

!4.

Penggunan teknologi dalam proses penghasilan beras di

Kg Penangah

Mengenalpasti peranan teknologi dalam

meningkatkan taraf hidup masyarakat

tempatan.

1. Mengenal pasti kecekapan proses penghasilan beras dengan menggunakan teknologi dan alat tradisional.

2. Mengenalpasti penggunaan teknologi dan peralatan tradisional dalam proses penghasilan beras.

Page 42: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!

!5.

Aplikasi teknologi didalam pemprosesan drinking water di kilang Nabalu Trading, Kota Belud.

Kurang kefahaman tentang pemprosesan

drinking water.

1. Mengenalpasti teknologi yang digunakan. 2. Mengenalpasti kesan penggunaan teknologi di dalam penghasilan

produk

!6.

Penggunaan teknologi membuat Mee Tuaran di Daerah Tuaran

Mengetahui teknologi yang digunakan dalam

membuat mee

1. Mengetahui sejauh mana keberkesanan penggunaan teknologi yang digunakan

2. Menganalisa potensi pasaran mee Tuaran

!7.

Penggunaan teknologi dalam pemprosesan roti oleh syarikat Ekonomi Bakery di Pekan Keningau

-Pengeluar roti yang paling digemari oleh pengguna

i) Mengenal apsti langkah-l;angkah pemprosesan rori oleh syarikat Ekonomi Bakery di Pekan Keningau

ii) Mengkaji kesan penggunaan teknologi dalam pemprosesan roti oleh syarikat Ekonomi Bakery di Pekan Keningau

!8.

Penggunaan teknologi dalam perusahaan kerepek udang di Kampung Sindumin Sipitang

Penghasilan kerepek udang yang berkualiti, tahan lama dan berskala besar memerlukan penggunaan teknologi moden

i) Mengenalpasti proses-proses yang terlibat dalam pembuatan kerepek udang di Kampung Sindumin Sipitang.

ii) Mengkaji penggunaan teknologi yang digunakan dalam proses pembuatan kerepek udang.

!9.

Penggunaan teknologi moden dalam penghasilan kuih tradisional di daerah Sipitang

Mengetahui teknologi yang digunakan dalam membuat kuih tradisional yang terdapat di daerah Sipitang.

i) Mengenal pasti langkah-langkah pemprosesan kuih tradisional di daerah Sipitang.

ii) Mengkaji kesan penggunaan teknologi dalam penghasilan kuih tradisional di daerah Sipitang.

Page 43: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!K10!!

CADANGAN TAJUK

1 Adat resam pengurusan jenazah dalam kalangan suku kaum dusun Islam di kampung X. Rasional: Mengkaji persepsi masyarakat terhadap amalan pengurusan jenazah suku kaum Dusun. Objektif:

1. Mengenalpasti amalan pengurusan jenazah suku kaum dusun Islam. 2. Menyenaraikan peralatan yang digunakan dalam pengurusan jenazah.

2 Budaya perkahwinan masyarakat Bisaya di kampung X Beaufort. Rasional: Mengkaji persepsi masyarakat terhadap amalan budaya perkahwinan. Objektif:

1. Mengenalpasti amalan budaya perkahwinan masyarakat Bisaya. 2. Mengenalpasti persamaan dan perbezaan perkahwinan masyarakat Bisaya dan masyarakat melayu

Brunei.

3 Adat berian kahwin atau ‘Nopung’ dalam kalangan masyarakat dusun di kampung X. Rasional: Mengetahui keunikan adat berian kahwin dalam kalangan masyarakat dusun. !Objektif:

1. Mengenalpasti jenis berian. 2. Mengenalpasti nilai berian.

Page 44: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

4 Pengamalan adat makan beradab atau ‘Miohon Pinisi’ dalam perkahwinan suku kaum Kadazan di Penampang. Rasional: Mengkaji keunikan amalan adat makan beradab. !Objektif:

1. Mengkaji asal-usul adat Miohon Pinisi. 2. Mengetahui fungsi adat Miohon Pinisi dalam sistem perkahwinan kaum Kadazan di Penampang.

5 Amalan dendaan atau ‘sogit’ dalam kalangan masyarakat dusun di kampung Kiulu, Tamparuli. Rasional: Mengkaji keunikan amalan dendaan atau sogit. !Objektif:

1. Mengenalpasti kaedah amalan sogit dalam kalangan dusun. 2. Mengenalpasti keberkesanan amalan sogit dalam mewujudkan masyarakat yang lebih harmoni.

6 Adat berpantang selepas bersalin bagi kaum Kedayan di Kampung B, Beaufort. Rasional: Mengkaji keunikan amalan adat berpantang yang semakin pupus ditelan zaman. !Objektif:

1. Mengenalpasti amalan berpantang selepas bersalin kaum Kedayan. 2. Mengenalpasti kepentingan amalan berpantang selepas bersalin.

7 Adat meminang dalam masyarakat Bajau Kota Belud. Rasional: Mengkaji keunikan amalan adat meminang dalam masyarakat Bajau. !Objektif:

1. Mengenalpasti kepentingan adat resam meminang dalam masyarakat Bajau 2. Mengenalpasti proses meminang dalam masyarakat Bajau.

Page 45: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!!!

8 Budaya perkahwinan masyarakat Dusun Kimaragang di Pekan Tandek, Kota Marudu. Rasional: Mengkaji keunikan budaya perkahwinan masyarakat Dusun Kimaragang. !Objektif:

1. Mengetahui proses perkahwinan masyarakat Kimaragang. 2. Mengenalpasti amalan perkahwinan yang masih diamalkan.

9 Amalan bercukur rambut dalam kalangan masyarakat Brunei di Kampung Pimping, Membakut. Rasional: Mengkaji keunikan amalan adat bercukur rambut dalam kalangan masyarakat Brunei. !Objektif:

1. Mengetahui proses amalan bercukur rambut. 2. Mengkaji kepentingan amalan bercukur rambut.

10 Adat membuka tanah baharu dalam kalangan kaum Dusun di Kampung M. Rasional: Mengkaji persepsi masyarakat terhadap amalan membuka tanah dalam kalangan penduduk kaum Dusun. !Objektif:

1. Mengenalpasti adat yang diamalkan semasa upacara membuka tanah baharu. 2. Mengkaji persepsi penduduk tentang adat membuka tanah baharu.

Page 46: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Tema 2 !!BIL CADANGAN TAJUK

1 Aplikasi teknologi moden dalam pembuatan sagu di kampung X Beaufort. Rasional: Mengkaji penggunaan teknologi moden dalam penghasilan pembuatan sagu. !Objektif:

1. Mengenalpasti teknologi moden yang digunakan dalam pemprosesan sagu. 2. Mengenalpasti kesan penggunaan teknologi moden dalam pemprosesan sagu.

2 Aplikasi teknologi dalam penghasilan mi kuning Tuaran di Tuaran. Rasional: Mengkaji penggunaan teknologi moden dalam penghasilan mi kuning. !Objektif:

1. Mengenalpasti alat dan bahan yang digunakan. 2. Mengenalpasti pasaran mi kuning tuaran.

3 Penggunaan mesin vendor dalam proses jual beli makanan dan minuman ringan di Pekan Beaufort. Rasional: Mengkaji penggunaan mesin vendor dalam proses penjualan. !Objektif:

1. Mengenalpasti penggunaan mesin vendor dapat memenuhi permintaan pengguna di Beaufort. 2. Mengkaji penggunaan teknologi mesin vendor di Pekan Beaufort.

Page 47: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

4 Penggunaan teknologi dalam pembuatan minuman tapai tradisional atau ‘montoku’ dalam kalangan masyarakat di kawasan X. Rasional: Mengkaji penggunaan teknologi moden dalam pembuatan minuman tapai tradisional. Objektif:

1. Mengenalpasti keberkesanan teknologi yang digunakan dalam penghasilan montoku. 2. Mengenalpasti teknologi yang digunakan dalam penghasilan montoku.

5 Penggunaan teknologi moden dalam perusaan udang kering di Kampung W. Rasional: Mengkaji penggunaan teknologi moden dalam perusahaan udang kering. Objektif:

1. Mengenalpasti penggunaan teknologi pemprosesan udang kering. 2. Mengenalpasti kepentingan teknologi pemprosesan udang kering.

6 Teknologi pemprosesan minuman kacang soya oleh Syarikat KK Drinks Sdn Bhd. Rasional: Mengkaji penggunaan teknologi moden dalam pemprosesan minuman kacang soya. Objektif:

1. Mengenalpasti teknologi pemprosesan minuman Kacang soya. 2. Memperihalkan langkah pemprosesan minuman kacang soya.

7 Penggunaan teknologi moden dalam pembuatan kek di kampung X. Rasional: Mengkaji penggunaan teknologi moden dalam pembuatan kek. Objektif:

1. Mengkaji kepentingan penggunaan teknologi dalam pembuatan kek. 2. Mengenalpasti bahan-bahan yang digunakan dalam pembuatan kek.

Page 48: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!!!!!!

8 Penggunaan Yis dalam penghasilan kuih Donut di Kampung X. Rasional: Mengkaji penggunaan Yis dalam penghasilan kuih donut. Objektif:

1. Mengkaji kepentingan penggunaan Yis dalam pembuatan roti. 2. Mengkaji kesan penggunaan Yis dalam pembuatan roti.

9 Penggunaan teknologi moden dalam penyediaan kuih tradisional masyarakat Bugis di daerah Inanam. Rasional: Mengkaji penggunaan teknologi moden dalam penyediaan kuih tradisional. Objektif:

1. Mengenalpasti kepentingan penggunaan teknologi moden dalam penyediaan kuih tradisional. 2. Mengenalpasti kesan penggunaan teknologi moden terhadap ekonomi keluarga.

10 Penggunaan teknologi dalam penghasilan produk Strawberi di Kundasang. Rasional: Mengkaji penggunaan teknologi moden dalam penghasilan produk strawberi. Objektif:

1. Mengenalpasti aplikasi teknologi yang digunakan dalam penghasilan produk strawberi. 2. Mengkajii sumbangan teknologi dalam aspek pemasaran produk.

Page 49: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

K11!!!BIL TAJUK RASIONAL OBJEKTIF

1. Adat bercukur di kalangan masyarakat Bajau di Papar.

Melihat perkembangan adat bercukur di kawasan setempat.

a. mengenal pasti amalan turun temurun dapat dikekalkan. !b. mengetahui penerimaan di kalangan masyarakat bajau.

2. Budaya dan amalan kematian masyarakat kadazan di kawasan X

Meninjau adat semasa dan selepas kematian masyarakat Kadazan.

a. Mengenal pasti amalan kematian semasa kematian. !b. mengetahui amalan kematian selepas kematian masyarakat Kadazan.

3. Amalan perubatan tradisional mengalai di kalangan masyarakat Brunei di kampung pieu.

mengkaji sebagai satu alternatif medium perubatan baharu.

a. Mengetahui keberkesanan perubatan tradisional Mengalai dalam kalangan masyarakat Brunei. !b. Mengenal pasti penerimaan perubatan tradisional Mengalai dalam kalangan masyarakat Brunei.

4. Adat selepas bersalin dalam kalangan masyarakat Dusun di kampung Bingkor, keningau.

Mengetahui pengamalan adat selepas bersalin dalam kalangan masyarakat Dusun di Kampung Bingkor, Keningau

a. Mengenal pasti kesesuaian amalan adat selepas bersalin. !b. mengetahui penerimaan

Page 50: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

5. Tarian tradisional Angalang kaum murut di Nabawan

Meninjau perkembangan tarian tradisional Angalang di Nabawan.

a. mengenal pasti usaha untuk mengekalkan tradisi tarian angalang. !b. mengkaji fungsi/kegunaan tarian Angalang.

6. Amalan dan kepercayaan dalam menentukan penempatan baharu di kalangan masyarakat Bajau laut di kampung Sepagaya, Lahad Datu.

Meninjau kehidupan masyarakat Pala”u.

a. Mengenal pasti punca pengekalan penempatan dalam arus pemodenan. !b. Mengkaji impak penentuan penempatan masyarakat bajau laut.

7. Pakaian tradisional kaum Murut di Pensiangan.

Melihat pengekalan pakaian tradisi kaum Murut di Nabawan.

a. Mengkaji teknologi penghasilan pakaian tradisonal kaum Murut. !b. Mengenal pasti nilai estitika pakaian tradisional kaum Murut.

8. Pengaruh perayaan cap gomir dalam kalangan masyarakat cina.

Melihat unsur kesepaduan dalam perayaan cap gomir yang masih berterusan.

a. Mengenal pasti punca dan significan sambutan perayaan cap gomir. !b. Mengetahui amalan yang terkandung dalam perayaan cap gomir.

9. Tarian daling-daling dalam kalangan masyarakat Suluk.

Meninjau perkembangan tarian tradisional daling-daling .

a. mengenal pasti usaha untuk mengekalkan tradisi tarian Daling-daling. !b. mengkaji fungsi/kegunaan tarian Daling- daling.

10. Acara mengelupis dalam perkahwinan masyarakat Brunei.

Mendedahkan amalan mengelupis dalam adat perkahwinan masyarakat Brunei

a. Mengetahui cara pembikinan acara mengelupis !b. Mengenal pasti amalan mengelupis dalam perkahwinan masyarakat Brunei.

Page 51: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!!!bil tajuk rasional Objektif

1. Teknologi memproses minuman berkarbonat Syarikat Sri Murni di Y.

Memberi pendedahan teknologi penghasilan minuman Berkarbonat.

a. mengenal pasti teknologi penghasilan minuman berkarbonat. !b. mengetahui sumbangan minuman berkarbonat kepada ekonomi setempat. (Mengkaji kesan penggunaan teknologi ke atas kualiti/kuantiti minuman berkarbonat di X)

2. Teknologi memproses Mee Nur Jannah di Keningau.

Melihat proses penghasilan Mee Nur Jannah

a. Mengenal pasti teknologi dalam penghasilan Mee Nur Jannah. !b. Mengkaji sumbangan Mee Nur Jannah dalam ekonomi setempat.

3. Penerapan sains dan teknologi dalam penghasilan kuih Cincin di kampung Laut, Papar.

Meninjau keistimewaan kuih Cincin.

a. Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam penghasilan kuih Cincin. b. Mengkaji kualiti penghasilan kuih Cincin.

Page 52: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

4. Penggunaan teknologi dalam pengusahaan membuat belacan di Papar.

Meninjau Keistimewaan penhasilan belacan di Papar.

a. Mengenal pasti teknologi dalam pembuatan belacan. !b. Mengetahui keunikan penggunaan penghasilan belancan di Papar.

5. Teknologi kulinari dan pastri di kawasan X (pilih 1)

Pendedahan teknologi kepada masyarakat setempat

a. Mengetahui proses kulinari dan pastri di kawasan X. !b. Mengenal pasti keberhasilan teknologi kulinari dan pastri kepada masyakarat setempat.

6. Teknologi penghasilan kiub ais di kolombong.

meninjau keistimewaan kuib ais di kolombong.

a. Mengenal pasti teknologi penghasilan kiub ais. !b. Mengkaji amalan kebersihan dalam penghasilan kiub ais.

7. Penggunaan teknologi dalam penghasilan keropok amplang di kawasan X

Melihat perkembangan teknologi dalm penghasilan keropok Amplang.

a.Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam penghasilan keropok Amplang.

b.Mengkaji Amalan kebersihan dalam penghasilan Keropok Amplang

8. Teknologi penghasilan Air Mineral menggunakan proses seismosis songsang di kilang Z

Meninjau teknologi seismosis songsang dalam penghasilan air mineral.

a. Mengenal pasti penggunaan teknologi seismosis sonsang dalam penghasilan Air Mineral. b. Mengkaji kepentingan teknologi dalam Air Mineral.

Page 53: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!K12!

9. Penggunaan Teknologi dlm Pemprosesan ikan bilis di Kimanis

Meninjau Kaedah pemprosesan ikan bilis di Kimanis.

a. Mengenal pasti kaedah pemprosesan ikan Bilis di Kimanis. !b. Mengkaji amalan kebersihan dalam pemprosesan ikan Bilis. (Mengkaji kesan penggunan teknologi ke atas kualiti/kuantiti ikan bilis di X

10. Teknologi pemprosesan Sagu di Kuala Penyu.

meninjau teknologi pemprosesan sagu di Kuala Penyu..

a. Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam penghasilan sagu

b. Mengkaji kepentingan teknologi penghasilan sagu..

TAJUK RASIONAL KAJIAN OBJEKTIF KAJIAN

1 Pantang Larang Balu Dalam Kalangan Masyarakat Kadazan di Daerah Papar.

- Pengaruh globalisasi menyebabkan pantang larang semakin terhakis

- Kajan dibuat untuk mengenal pasti pantang larang balu yang masih relevan dalam kalangan masyarakat dan melihat kepentingannya.

1. Mengenal pasti bentuk-bentuk pantang lrang balu dalam kalangan masyarakat suku kaum Kadazan

2. Mengenal pasti kepentingan patang lrang tersebut dalam kalangan masyarakat

3. Mengeal pasti faktor-faktor yang menyebabkan pantang larang balu semakin terhakis

Page 54: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

2 Amalan yang dilakukan apabila berlaku kematian dalam kalangan masyarakat Baju di Kampung Kuala, Papar.

- mengkaji sejauh mana masyarakat Bajau mengamalkan amalan tersebut

1. Mengenal pasti amalan yang dilakukan apabla berlaku kematian

2. Mengenal pasti faktor-faktor yang menyebabkan amalan tersebut kurang diamalkan.

3 Amalan Feng Shui Semasa Perayaan Tahun Baru Cina di Taman Perumahan Papar

- Mengkaji rasional amalan dalam kehidupan masyarakat Bajau.

1. Mengenal pasti amalan-amalan feng shui semasa menyambut perayaan Tahun Baru Cina

2. Mengkaji faedah amalan feng shui kepada masyarakat Taman Perumahan Papar

4 Tarian Mongigol Sumundai : Satu Kajian di Kg Motunggung, Kudat.

- Kajian dibuat untuk mengkaji dengan lebih dekat cabaran yang mengancam kepupusan tarian ini

1. Mengenal pasti Tarian Mongigol Sumundai 2. Mengenal pasti cabaran dalam mengekalkan tarian

tersebut pada alaf ini. 3. Mengkaji langkah-langkah untuk mengekalkan tarian

Mongigol Sumundai

5 Tinjauan Persepsi Pelajar Terhadap Amalan Menyambut Kelahiran Bayi di X

- Kajian dibuat untuk mehihat persepsi generasi pada masa ini terhadap adat resam yang menjadi warisan turun temurun

1. Mengenal pasti amalan menyambut kelahiran bayi 2. Mengkaji sejauh mana amalan tersebut

dilaksanakan

6 Amalan Pantang Larang Masyarakat Iranun Dalam Proses Pendidikan Informal

- Kajian dibuat untuk melihat amalan masyarakat yang menjadi warisan

1. Mengenal pasti bentuk-bentuk amalan 2. Mengkajia kepentingan amalan pantang larang

masyarakat Iranun

Page 55: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!!!!

7 Majlis Perkahwinan Suku Kaum Dusun di Kampung Lohan, Ranau.

- Kajian dibuat untuk mengkaji adat warisan yang masih kekal dalam masyarakat suku kaum Dusun

1. Mengkaji amalan perkahwinan dalam kalangan suku kaum Dusun Kg Lohan

2. Mengkaji langkah-langkah untuk mengekalkan amalan dalam kalangan suku kaum Dusun

8 Amalan Sogit : Satu Kajian Dalam Kalangan Masyarakat Dusun di Kg Paginatan.

- Mengkaji pelaksanaan Sogit selepas masyarakat menganut pelbagai kepercayaan agama

1. Mengkaji persepsi amalan masyarakat terhadap pelaksanaan Sogit dalam kalangan masyarakat

2. Mengenal pasti cabaran terhadap pelaksanaan Sogit.

9 Adat Perkahwinan Dalam Kalangan Masyarakat Murut di Kampung Dalit, Keningau

- Kajian dibuat kerana adat perkahwinan suku kaum Murut semakin terhakis

1. Mengenal pasti adat perkahwinan masyarakat Murut 2. Mengkaji kepentingan

10 Adat Pertunangan Suku Kaum Dusun Gana, Kampung Bingkor, Keningau.

- Kajian dibuat untuk mengkaji adat pertunangan suku kaum Dusun Gana yang semakin pupus

1. Mengenal pasti adat pertunangan suku kaum Dusun Gana

2. Mengkaji kepentingan adat pertunangan dalam kalangan masyarakat suku kaum Dsun Gana

3. Mengkaji sejauh mana adat pertunangan tersebut masih diamalkan

Page 56: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

TAJUK RASIONAL KAJIAN OBJEKTIF KAJIAN

1 Aplikasi Sains dan Teknologi dalam Pembuatan Kopi Cheong Aik di Kilang Kopi Cheong Aik Papar.

- Kajian dibuat di Kilang Cheong Aik kerana kilang ini sebuah kilang yang kopi pracampur yang besar dan produk mereka boleh diperoleh di mana-mana pasar raya terkemuka

1. Mengenal pasti kepentingan aplikasi sains dan teknologi dalam pembuatan kopi

2. Mengenal pasti cabaran dalam penggunaan sanis dan tenologi dalam proses pengeluaran kopi

3. Mengenal pasti strategi yang digunakan untuk menangani cabaran aplikasi sains dan teknologi dalam pembuatan kopi

2 Penggunaan Teknologi Moden dalam Perusahaan Kuih Rempeyek Hajah Kamariah

- Kajian dibuat kerana kuih rempeyek Hajah Kamariah mendapat sambutan dan mengeluarkan dalam kuantiti yang besar

1. Mengenal pasti penggunaan teknologi dalam perusahaan Kuih Rempeyek

2. Mengenal pasti kesan penggunan teknologi terhadap perusahaan Kuih rempeyek

3 Penggunaan Teknologi Moden Dalam Pembuatan Belacan Papar.

- Kajian dibuat untuk melihat bagaimana penggunaan sains dan teknologi meningkatkan kuatiti dan kualiti pembuatan belacan

1. Mengenal pasti teknologi yang digunakan dalam pembuatan Belacan Papar

2. Mengenal pasti kepentingan penggunaan teknologi dalam pembuatan belacan papar

Page 57: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

4 Penggunaan Teknologi dalam pembuatan Mee Kuning di Kudat.

- Kajian dibuat untuk melihat keberkesanan penggunaan teknlogi dalam meningkatkan pengeluaran mee bagi memenuhi permintaan pengguna

1. Mengenal pasti teknologi yang digunakan dalam pembuatan mee kuning

2. Mengenal pasti kesan penggunaan teknologi dalam pengeluaran mee

5 Penggunaan Teknologi Dalam Pemprosesan dan Pembungkusan Makanan Ringan

- Kajian dibuat untuk melihat penggunaan teknologi dalam pemperosesan dan pembungkusan makanan ringan

1. Mengenal pasti teknologi yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan ringan

2. Mengenal pasti faedah yang diperoleh daripada penggunaan teknologi dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan ringan

6 Aplikasi Teknologi dalam Penghasilan Tenusu di Kampung Mesilau, Ranau

- Kajian dibuat untuk melihat pengaruh sains dan teknologi dalam pengeluaran teusu dari segi kualiti dan kuantiti

1. Mengenal pasti teknologi dalam setiap proses penghasilan tenusu

2. Mengenal pasti cabaran aplikasi sains dan teknologi dalam penghasilan tenusu

7. Penggunaan Teknologi dalam Pemprosesan Teh di Ladang Nalapak, Ranau

- Kajian dibuat bagi mengenal pasti sejauh mana penggunaan teknologi oleh sebuah lading yang besar bagi meningkatkan pengeluaran

1. Mengenal pasti kelebihan teh yang dikeluarkan menerusi penggunaan teknologi

2. Mengenal pasti langkah-langkah meningkatkan pengeluaran teh melalui penggunaan teknologi

Page 58: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

K13!!

SOSIAL DAN BUDAYA : ADAT RESAM !Tajuk 1 !Tajuk : Adat Perkahwinan Dalam Kalangan Suku Kaum Dusun Liwan Di Kampung Tinompok Liwan, Tambunan Rasional : Keunikan adat perkahwinan Objektif :

a. Mengenalpasti adat perkahwinan dalam suku kaum Dusun b. Mengkaji pantang larang sebelum dan selepas perkahwinan dalam kalangan suku kaum Dusun

8 Aplikasi Sains dan Teknologi dalam Pengeluaran Mee Norjanah di Kilang Norjanah

- Kajian dibuat untuk mengkaji peranan teknologi dalam meningkatkan pengeluaran kilang

1. Mengenal pasti teknologi yang digunakan dalam pengeluaran Mee Norjanah

2. Mengkaji kesan penggunaan teknologi dalam pengeluaran mee

9 Penggunaan Teknologi dalam Pembuatan Roti di Kilang Roti Tudan

- Kajian dibuat untuk mengkaji peranan teknologi dalam meningkatkan pengeluaran roti bagi memenuhi pasaran di Daerah Keningau

1. Mengenal pasti teknologi yang digunakan dalam pembuatan roti di Kilang Roti Tudan

2. Mengenal pasti kepentingan teknologi dalam pembuatan roti

10 Kajian Terhadap Penghasilan Makanan (umum) Berasaskan Bioteknologi di XXX

- Kajian dibuat kerana peranan bioteknologi dalam meningkatkan pengeluaran makanan sudah terbukti

1. Mengenal pasti jenis-jenis teknologi yang digunakan dalam penghasilan mkanan berasaskan bioteknologi

2. Mengenal pasti( kesan penggunaannya terhadap pengeluaran makanan

3. Mengkaji kesan ke atas …..

Page 59: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Tajuk 2 !Tajuk : Adat Kematian Suku Kaum Dusun Liwan di Kampung Tinompok Liwan Tambunan Rasional : Objektif :

a. Mengenalpasti adat kematian dalam suku kaum Dusun b. Mengkaji pantang larang selepas kematiann dalam kalangan suku kaum Dusun !

Tajuk 3 !Tajuk : Adat berinai(????) Kaum Rungus di Matunggung, Kudat Rasional : Keunikan adat berinai Objektif :

a. Mengenalpasti pantang larang pada malam berinai b. Mengkaji peralatan yang digunakan pada malam berinai !

Tajuk 4 !Tajuk : Adat resam berubat dalam kalangan masyarakat Iranaun di Kampung Pantai Emas Kota Belud Rasional : Keunikan cara berubat Objektif :

a. Mengenalpasti peralatan yang digunakan b. Mengkaji cara pelaksanaan dan pantang larang !!

Tajuk 5 !Tajuk : Amalan Kematian dalam kalangan kaum Rungus di Matunggung Kudati Kampung Rasional : Objektif :

Page 60: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

a. Mengenalpasti pantang larang ketika bertunang b. Mengenalpasti peralatan ketika bertunang !

Tajuk 6 !Tajuk : Amalan sogit dalam kalangan suku kaum Dusun di Kampung Tudan Baru, Keningau Rasional : Kepentingan amalan sogit Objektif :

a. Mengenalpasti keperluan amalan sugit dalam kalangan suku kaum Dusun b. Mengkaji amalan sogit dalam kalangan suku kaum Dusun !!!

Tajuk 7 !Tajuk : Adat resam merisik di antara Suku Kaum Bugis dan Suku Kaum Sungai di Y Rasional : Keunikan adat merisik Objektif :

a. Mengenalpasti cara dan proses(adat merisik) dalam merisik Suku Kaum Bugis dan Kaum Sungai di Y

b. Mengkaji perbezaan amalan merisik antara Suku Kaum Bugis dan Suku Kaum Sungai ( Mengkaji Persamaan dan Perbezaan…..) !

Tajuk 8 !Tajuk : Adat kematian suku kaum _________________ di Kampung _____________ Rasional : Objektif :

a. Mengenalpasti pantang larang dalam adat kematian b. Mengkaji proses adat kematian suku kaum !

Page 61: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

Tajuk 9 !Tajuk : Persepsi masyakarat terhadap adat kematian kaum Irranun di Kampung Tamau, Kota Belud Rasional : Objektif :

a. Mengenalpasti amalan adat kematian kaum Irranum b. Mengkaji kepentingan amalan adat kematian dalam masyarakat Irranum !!

Tajuk 10 !Tajuk : Amalan perkahwinan kaum Irranum di Kampung Pantai Emas, Kota Belud Rasiona l : Keunikan amalan perkahwinan masyarakat Irranum Objektif :

a. Mengenalpasti amalan perkahwinan kaum Irranum b. Mengkaji kepentingan amalan adat perkahwinan kaum Irranum !!!!

SAINS DAN TEKNOLOGI : MAKANAN !Tajuk 1 !Tajuk : Proses penghasilan roti dalam masyarakat __________________ di Kampung ____________________ Rasional : Permintaan yang tinggi Objektif :

a. Mengkaji proses pembuatan roti b. Mengenalpasti pasaran roti !

Page 62: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Tajuk 2 !Tajuk : Amalan teknologi dalam penghasilan keropok ubi oleh Syarikat NJ Entreprise di Tambunan, Sabah Rasional : Amalan teknologi yang digunakan dalam pemprosesan keropok ubi oleh Syarikat NJ Objektif :

a. Mengenalpasti jenis teknologi yang digunakan dalam penghasilan keropok b. Mengkaji kesan positif dan negatig penggunaan teknologi !

Tajuk 3 !Tajuk : Penggunaan teknologi dalam penghasilan mee kuning Syarikat Nurjanah di Pekan Keningau Rasional : Amalan teknologi yang digunakan dalam penghasilan mee kuning Objektif :

a. Mengenalpasti jenis teknologi yang digunakan b. Mengkaji kesan positif dan negatif penggunaan teknologi !

Tajuk 4 !Tajuk : Penggunaan teknologi dalam proses pemerahan susu kambing di Kampung ____________________ Rasional : Permintaan terhadap susu kambing yang tinggi Objektif :

a. Mengenalpasti jenis teknologi yang digunakan b. Mengkaji kesan positif dan negatif penggunaan teknologi !

Tajuk 5 !Tajuk : Penerapan teknologi dalam perusahaan tuhau di Kampung ______________

Page 63: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

Rasional : Makanan tuhau semakin digemari oleh masyarakat Objektif :

a. Mengenalpasti teknik pengambilan pokok tuhau b. Mengkaji proses pembungkusan tuhau !

Tajuk 6 !Tajuk : Teknologi pembuatan mee di Kilang X Rasional : Pembekal utama kepada restoran dan kegunaan perendirian Objektif :

a. Menyenaraikan bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan mee b. Mengkaji cara memproses mee c. Mengkaji persepsi pelanggan terhadap hasilan mee !!

Tajuk 7 !Tajuk : Persepsi penduduk Taman Nikmat terhadap teknologi pemprosesan air minuman

Nabalu di Kota Belud Rasional : Kilang beroperasi di kawasan taman perumahan Objektif :

a. Mengenalpasti proses pembuatan air minuman Nabalu b. Mengkaji kesan industri pemprosesan air minuman Nabalu !

Tajuk 8 !Tajuk : Teknologi pembuatan tempeyek di Kampung Pandangan, Kota Belud Rasional : Kilang beroperasi di kawasan taman perumahan Objektif :

a. Mengenalpasti proses pembuatan tempeyek b. Mengkaji proses membuat dari awal hingga terbentuknya tempeyek c. Mengenalpasti peluang pasaran

Page 64: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!Tajuk 9 !Tajuk : Teknologi pembuatan susu soya di Kampung Taun Gusi, Kota Belud Rasional : Permintaan terhadap susu soya yang meningkat Objektif :

a. Mengenalpasti proses pembuatan b. Mengenalpasti peluang pasaran !

Tajuk 10 !Tajuk : Teknologi pembuatan gula tebu di Kampung Taun Gusi, Kota Belud Rasional : Permintaan terhadap gula tebu yang meningkat akibat pertambahan penduduk Objektif :

a. Mengenalpasti proses pembuatan b. Mengenalpasti peluang pasaran

!!K14!!!K15!Bil Tajuk Rasional Objektif Kajian (2-3)

1 Adat Perkahwinan Msykt Melayu Brunei di Kwsn X

Adat ini masih relevan untuk diamalkan

1. K/pasti jenis adat lama yg diamalkan 2. K/pasti unsur2 moden yg diterapkan

2 Amalan “Menompoli” slps kematian dlm klgn msykt Kadazandusun di kwsn X

Mengekalkan amalan ini dalam kalangan generasi baru

1. K/pasti jenis2 amalan 2. K/pasti pro dan kon amalan ‘menompoli’

Page 65: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

3 Adat perkahwinan kaum Kadazan dusun di kwsn X

Kekalkan adat ini dlm klgn genarasi baru

sama spt no.1

4 Pantang Larang slps berkahwin dlm msykt X di kwsn Y

mengetengahkan keunikan msykt X dlm adat perkahwinan

1. kenal pasti jenis2 pantang larang 2. menilai usaha2 mengekalkan adat ini

5 Kepercayaan animisme msykt Y di kg X

membandingkan kepercayaan animism dengan kepercayaan agama

1. k/pasti jenis2 amalan animisme 2. k/pasti punca amalan animisme

6 Perkahwinan campur antara kaum melayu dan cina : kesan

Keunikan perkahwinan campur 1. menjelaskan kesan2 perkahwinan campur 2. k/pasti faktor perkahwinan campur

7 Adat bertunang dlm klgn msykt Bisaya di kwsn X

mengekalkan tradisi masyarakat

1. kenal pasti jenis2 adat 2. k/pasti adat2 yg masih diamalkan

8 Adat Cukur Jambul menonjolkan keunikan budaya setempat

1. k/pasti prosedur bercukur jambul 2. k/pasti jenis alat yg digunakan

9 Adat/amalan/kepercayaan/pantang larang berpindah ke rumah baru dlm klgn msykt X

mengetengahkan keunikan kepercayaan msykt X

1. kenal pasti prosedur amalan masuk rumah baru 2. k/pasti jenis amalan yg masih dikekalkan

Page 66: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!Tema 2!

10 Amalan Feng Sui dlm klgn msykt Cina

kerelevenan kepercayaan ini dlm klgn kaum cina

1. kenal pasti kepentingan amalan ini 2. k/pasti jenis2 feng sui (rumah, kedai dll)

11 Amalan sogit dlm msykt Kadazan dudun di kwsn X

Mengelakkan ketidak adilan dlm msykt

1. kenal pasti kepentingan “Sogit” 2. Kenal pasti jenis2 kesalahan 3. k/pasti bentuk hukuman/denda

12 Adat Curang atau Melapau msykt dusun di Sabah.

mengelakkan perlakuan sumbang dlm masy

1. k/pasti jenis amalan ‘melapau’ 2.k/pasti bentuk hukuman

Tajuk Rasional Objektif Kajian (2-3)

1 Aplikasi teknologi dlm penyediaan keropok lekor di Kudat

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi 2. kaji peranan dan sains dan teknologi 3. Kaji sumbangan sains dan teknologi

Page 67: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

2 Penggunaan teknologi dlm pembungkusan belacan di kwsn X

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi 2. kaji peranan dan sains dan teknologi 3. Kaji sumbangan sains dan teknologi

3 Proses dan aplikasi teknologi dlm penghasilan serbuk kopi Tenom

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi 2. kaji peranan dan sains dan teknologi 3. Kaji sumbangan sains dan teknologi

4 Penggunaan teknologi dlm penyediaan jus halia madu di kwsn X

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi 2. kaji peranan dan sains dan teknologi 3. Kaji sumbangan sains dan teknologi

5 Proses Pengetinan produk jem nenas di kg Tekuli Beaufort

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi 2. kaji peranan dan sains dan teknologi 3. Kaji sumbangan sains dan teknologi

6 Kaedah pempasturan susu kambing di kg Selagon Beaufort

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi 2. kaji peranan dan sains dan teknologi 3. Kaji sumbangan sains dan teknologi

7 Penggunaan teknologi dlm pembungkusan kek di kwsn X

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi 2. kaji peranan dan sains dan teknologi 3. Kaji sumbangan sains dan teknologi

8 Penggunaan teknologi moden dlm penghasilan kerepek pisang di kwsn X

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi 2. k/pasti peranan dan sains dan teknologi 3. K/pasti sumbangan sains dan teknologi

9 Penggunaan teknologi dlm penghasilan ayam goreng lebih rangup di kwsn X

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi 2. k/pasti peranan dan sains dan teknologi 3. K/pasti sumbangan sains dan teknologi

Page 68: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!K16!

10 Perbandingan kaedah tradisional dan moden dlm penghasilan produk X

penggunaan sains dan teknologi dlm klgn IKS

1. kenal pasti jenis teknologi tradisi 2. k/pasti jenis kaedah moden 3. K/pasti kptgn pgunaan kaedah moden

Bil Tajuk Rasional Objektif

1. Adat bergunting dalam masyarakat Bajau di Kota Belud

1. Setiap adat resam unit namun semakin dilupakan oleh generasi muda.

2. Adat disampaikan secara lisan dari generasi ke generasi, oleh itu perlu didokumentasikan.

3. Mengkaji amalan bergunting dalam masyarakat Bajau di Kg. Pirasan, KB.

4. Mengkaji amalan bergunting dalam mengukuhkan hubungan antara komuniti di Kg. Pirasan.

5. Mengenal pasti keunikan adat resam bagi tujuan komersial.

2. Adat bersogit masyarakat Kadazan di Kg. X

1. Mengkaji peranan sogit dalam memastikan kerukunan masyarakat Kadazan.

2. Mengenal pasti bidang kuasa ketua kampung dalam menentukan hukuman sogit dalam masyarakat Kadazan.

3. Aadat bertitik dalam kalangan masyarakat Bajau di Kg. Taun Gusi.

1. Mengenap pasti asal usul adat bertitik dalam masyarakat Bajau di Kg. Taun Gusi.

2. Mengkaji jenis peralatan yang digunakan dalam adat bertitik dalam masyarakat Bajau di Kg. Taun Gusi.

3. Mengkaji langkah-langkah untuk mengekalkan amalan bertitik dalam masyarakat Bajau di Kg. Taun Gusi.

4. Adat merisik dalam kalangan suku kaum Rungus di Kg. X

1. Mengkaji amalan merisik dalam masyarakat Rungus. 2. Mengenal pasti kepentingan amalan merisik dalam masyarakat

Rungus.

5. Pantang larang selepas kematian dalam keluarga Pagan di Kg. X.

1. Mengenal pasti pantang larang semasa berlaku kematian dalam kalangan keluarga Pagan di Kg. X.

2. Mengkaji kesan pematuhan pantang larang kematian.

Page 69: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!

6. Amalan bertatu dalam kalangan masyarakat Rungus di daerah Matunggong

1. Mengenal pasti jenis-jenis tatu yang biasa diamalkan. 2. Mengkaji peranan tatu dalam masyarakat Rungus di daerah

Matunggong.

7. Adat membuka huma dalam kalangan masyarakat Dusun di Kg. Mantanau.

1. Mengenal pasti proses amalan adat membuka huma. 2. Mengkaji kesan amalan adat terhadap hasil pertanian.

8. Adat membina rumah dalam masyarakat Bajau di Kg. X

1. Mengenal pasti pantang larang membina rumah dalam masyarakat Bajau di Kg. X.

2. Mengkaji kepentingan mematuhi pantang larang terhadap kerukunan keluarga.

9. Pantang larang bersalin dalam masyarakat Bajau di Kg. X

1. Mengenal pasti pantang larang selepas bersalin 2. Mengkaji kesan pantang larang terhadap kesihatan ibu dan anak

10. Adat Bombon dalam kalangan masyarakat Dusun di Kg. Lingkubang, Kota Belud

1. Mengenal pasti tujuan amalan bombon 2. Mengkaji bagaimana amalan bombon dapat mengekalkan

kehidupan floradan fauna 3. Mengkaji amalan bombon terhadap budaya masyarakat Dusun

11 Amalan menghormati semangat padi (Magahau) dalam kalangan suku kaum Rungus di Matunggong, Kudat

1. Mengenal pasti jenis-jesnis mantera yang dipraktikkan dalam amalan semangat padi.

2. Mengkaji fungsi amalan menghormati semangat padi 3. Mengkaji kesan amalan menghormati semant padi

Bil Tajuk Rasional Objektif

1. Teknologi pemprosesan air di Syarikat Nabalu Kota Belud

1. Mengkaji proses penapisan air di syarikat Nabalu 2. Menentukan standard pematuhan produk KMM

Page 70: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!

2. Teknologi penghasilan minyak kelapa dara di Matunggong.

1. Mengenal proses penghasilan minyak kelapa dara 2. Mengenal pasti strategi pemasaran melalui penggunaan ICT

3. Teknologi pembuatan roti Gardenia di Syarikat Gardenia, Inanam.

1. Mengenal pasti teknologi penghasilan roti 2. Mengkaji kaedah penggunaan teknologi dalam memastikan kualit

produk

4. Teknologi penghasilan bebola ikan di Syarikat X, Tuaran.

1. Mengnal pasti teknologi pengasilan bebola ikan 2. Mengkaji kaedah penggunaan teknologi dalam memastikasn kualiti

produk

5. Teknologi pembuatan kerepek bawang di Kg. Siasai, Kota Belud.

1. Mengenal pasti teknik penghasilan produk 2. Mengkaji teknologi pembungkusan produk

6. Penggunaan teknologi dalam mee Tuaran di Syarikat X, Tuaran.

1. Mengnal pasti proses pembuatan mi Tuaran 2. Mengkaji kaedah penggunaan teknologi dalam memastikan kualit

produk

7. Teknologi pemprosesan santan kelapa di Syarikat X di daerah KB.

1. Mengenal pasti teknologi pembungkusan santan kelapa 2. Mengkaji tekonologi pengekalan kualit produk

8. Teknologi pemprosesan madu lebah di Syarikat X Matunggong Kudat.

1. Mengkaji penggunaaan teknologi dalam proses penghasilan madu lebah

2. Mengkaji kaedah pembotolan madu lebah

9. Teknologi sejuk beku makanan laut untuk pasaran di kilang X.

1. Menentukan teknologi sejuk beku dalam pengekalan kualiti produk 2. Mengkaji tekonogi pembungkusan dalam pengekalan kualit

10. Teknologi pemprosesan tauhu di Syarikat X penampang , KK

1. Mengkaji teknologi penghasilan tauhu 2. Mengenal pasti teknologi pemotongan tauhu

11 Teknologi penghasilan minuman kacang soya di Syarikat X, KK.

1. Mengenal pasti teknologi memproses minuman kacang soya 2. Mengkaji teknologi pembungkusan kacang saya

Page 71: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!CONTOH 1

PERSEPSI MASYARAKAT TERHADAP LONGGOKAN SAMPAH SARAP DI KAWASAN PANTAI NANAMUN KOTA BELUD SABAH !!Kriteria Penilaian Marka

h Penuh

Markah Guru/

Pemeriksa

Markah Penyelaras

A. Penulisan

1. Abstrak 2 2 • Tidak lebih 150pp • Tajuk jelas – Huruf besar, atas dan tgh) • Objektif jelas • Lokasi – baris 5 • Kaedah – metodologi • Responden – 30 orang • Dapatan utama – Dapatan – penyakit • Kesimpulan – bukan semula jadi ttp faktor

manusia • Paling maks – pemeriksa 160pp namun pelajar

wajib tahu 150 shj. • Sila nilaikan bhgn abstrak dahulu dan

bukannya aspek dalam penulisan

2. Kandungan

- Ada

3. Penghargaan

- Ada

Page 72: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

4. Pengenalan

4 3 Jika ada rasional maka 3-4m namun jika tiada rasional tiada 1-2m. Perlu lihat 1,. Persepsi 2. Longgokan sampah Rasional yang dikemukakan boleh dicapai atau tidak untuk menentukan sama ada jitu ataupun tidak berdasarkan kepakaran guru. Alasan : Ada yang berpendapat bhw rasional di hujung slps penerangan umum mantap Rasional yang diberi adalah rasional tempat dan bukannya rasional persepsi kajian. Maka diberi 3m kerana kurang mantap Rasional mesti dikaitkan dengan tajuk khasnya untuk melihat “Persepsi”. Kalau artikel/kajian – ada keyword – dlm kajian ini adalah persepsi.

5. Objektif Kajian

3 2 Berdasarkan kriteria yang diberi, objektif calon jelas dan objektif boleh diukur dan dicapai. Pembacaan lepas akan membolehkan calon menentukan kesan-kesan. 2m diberi kerana tajuk kaji persepsi maka perlu ada perkataan ”mengenal pasti persepsi masyarakat terhadap....” keyword kajian ialah “persepsi” . Bukannya lihat tajuk ttp keyword kajian tersebut. Objektif perlu selaras dengan tajuk. Seharusnya: Mengenal pasti persepsi masy punca...... !Kalau tukar Tajuk: “Punca-punca longgokan sampah dan implikasinya di....”

Page 73: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

6. Lokasi Kajian

2 2 Lokasi kajian jelas dengan bukti Susunan dan “flow” jelas – Sabah, Kota Belud, lokasi pantai dan gambar lokasi. Seharusnya calon memasukkan sumber maklumat diperolehi. Calon boleh kemaskini dengan maklumat dengan sejarah kawasan kajian Calon ada bukti kawasan dgn peta. – 2m Teknikal boleh dibaiki agar bersesuaian dengan format MPM untuk peta dan foto.

7. Kaedah Kajian

5 3 Hanya memberi dua daripada 3 metod shj. Langsung tidak ada memproses dan mempersembahkan data. Bgmn analisis data atau gunakan jadual? Carta Pai? Sampel – 30 ramdom dan 3 informen untuk temubual Ada menerangkan kaedah soal selidik, temubual, pemerhatian dan rujukan

Page 74: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

8. Dapatan Kajian dan Perbincangan

18 15-16 Calon selari dengan objektif kajian namun tidak menjelaskan persepsi. Berdasarkan analisis soal selidik, analisis deskriptif dijelaskan (sepatutnya tulis dalam metodologi untuk dpt 4-5m) Perbincangan analisis jadual – tidak perlu ulang “analisis” Harus tulis “punca yang menyebabkan pencemaran – daun-daun pokok, ranting kayu” Dapatan kualiitatif – m/s 19 : sokongan temubual betul dalam analisis “ Quote: responden” – mesti sebiji yang dinyatakan oleh responden. .. Analisis di lapangan biasanya pemerhatian dan temubual. Ada bukti pengkaji guna temubual. / pemerhatian Sokongan ilmiah buku/ majalah di bhgn rumusan lebih kemas dan berkesan Walaupun calon tidak tulis persepsi namun calon ada menepati objektif kajian. Maka range “ 13-18”. Huraian berfokus dan ada bukti kukuh daripada pemerhatian dan temubual. Bahan lapangan digunakan dalam analisis. Perbincangan yang kukuh perkara yang telah pengkaji buat di lapangan.. khasnya disokong oleh temubual dan pemerhatian. Bukti foto yang jelas boleh dijadikan bukti sekadar melihat foto.

9. Rumusan dan Kesimpulan

4 3 Membantu beri markah Kajian untuk lihat persepsi ... Calon ada rumuskan dapatan drp Objektif1 dan objektif 2. Kesimpulan perenggan terakhir – bukan semulajadi ttp faktor manusia... di sini lah sokong dengan kajian lepas (ilmiah) yang boleh menyokong rumusan dapatan ...(akan jadi lebih menarik) Bahagian ini tiada pun tidak menjejaskan sgt sbb kita tidak ada literatur review. Calon boleh diberi 3-4m Kalau ada ilmiah memang boleh beri 4m

Page 75: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

P !!!!!!

10. Rujukan 2 1 Ada 3 sumber berbeza dan mengikut MPM Harus ditunjukkan dalam teks seharusnya “Rujukan kurang sesuai dan kurang digunakan dalam penulisan”

11. Lampiran (jika perlu)

-

B. Sesi Pembentangan dan Soal Jawab

1. Pembentangan

2

2. Kreativiti Persembahan

2

3. Keterampilan

1

4. Soal jawab

5

C. Impak Keseluruhan

5

Jumlah Markah

55

Page 76: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

CONTOH 2 SUKAN BADMINTON DI KAMPUNG TRADISI LEMBAH KERIANG !!

(Untuk diisi oleh guru/pemeriksa/penyelaras)

Kriteria Penilaian Markah Penuh

Markah Guru/Pemeriksa

Markah Penyelaras

D. Penulisan

12. Sinopsis 2 2 Memenuhi

13. Kandungan (butiran dan muka surat)

-

14. Penghargaan -

15. Pengenalan 4 3 Memang mantap. Ada penerangan umum. Tidak diberikan 4 sbb rasional 1 ayat shj. Rujukan tidak dipenalti tiada dalam skema. Namun kalau ada tulis sesuatu yang bukan ideanya maka perlu ada rujukan untuk 2015

16. Objektif Kajian 3 2 Tema kurang dijelmakan dalam objektif (penalti utama) Objektif kedua tidak dinyatakan lokasi tetapi lokasi dinyatakan dalam tajuk

Page 77: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

17. Lokasi Kajian 2 1 Di mana lokasi kampung dan bagaimana nak sampai. Penjelasan tentang kampung tiada. Informasi tttg kpg dan peta ke kpg tiada.

18. Metodologi Kajian 5 3 Persampelan dinyatakan 10 o r a n g p e m a i n k e r a n a berkaitan dengan objektif kedua – tidak mewakili keseluruhan populasi Rawak mudah? How? Soal selidik – objektif untuk p e m a i n t t p p e r s e p s i masyarakat pula. Tidak d i n y a t a k a n b g m n n a k dijalankan Analisis deskriptif Penerangan calon tidak jelas untuk ketiga metode

1. Sampel: popolasi dan masyarakat

2. Maklumat data dari responden salah

3. Penerangan kurang mantap tetapi ada

Page 78: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

19. Dapatan Kajian dan Perbincangan

18 12 Soalan-soalan 1-10 pun hanya 50% bersesuaian dengan tema 2,4,6,7,8 S o a l a n k e s a n n e g a t i f langsung tiada kait dgn tema Dari awal objektif yang tidak betul namun sbhgn memang ada. Hanya deskription tidak gabung soal selidik dengan temubual “Persoalannya calon tidak tepat dengan tema”

20. Rumusan / Kesimpulan 4 Rumusan slps data untuk memenuhi objektif dan bukan huraian lengkap data lagi Rumusan boleh dipecahkan bhgn mengikut objektif yang ingin dicapai. Kmdn baru disimpulkan Elemen integrasi juga kurang dijelmakan – penalti 1 m

21. Rujukan 2 1 Rujukan perlu ada ditulis dan dipaparkan dalam penulisan pengenalan.

22. Lampiran (jika perlu) -

E. Sesi Pembentangan dan Soal Jawab

5. Pembentangan 2

6. Kreativiti Persembahan 2

7. Keterampilan 1

8. Soal jawab 5

F. Impak Keseluruhan 5

Page 79: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

P !!!!!CONTOH 3 !

PENCEMARAN UDARA DI KAWASAN PENDING, KUCHING !

Jumlah Markah 55

Kriteria Penilaian Markah Penuh

Markah Guru/Pemeriksa

Markah Penyelaras

G. Penulisan

1. Abstrak 2 2

2. Kandungan (butiran dan muka surat) -

3. Penghargaan -

4. Pengenalan 4 3 Rasional sikit sgt

5. Objektif Kajian 3 3 Kenal pasti dahulu baru kaji (proper way) Menkaji kata kerja yang digunakan selepas mengenal pasti.

6. Lokasi Kajian 2 2 Lengkap

7. Kaedah Kajian 5 5 Ketiga-tiga metode ada. Soal selidik betul dan analisis ada.

Page 80: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!!!

8. Dapatan Kajian dan Perbincangan 18 16 P e n j e l a s a n m e n y e l u r u h d a n mendalam. Display baik Awal Perbincangan boleh dijelaskan ttg cara menanal is is d a p a t a n . . . c t h gabung setuju dan sgt setuju.

9. Rumusan dan Kesimpulan 4 3 Perbincangan mengikut objektif

10. Rujukan 2 1 Untuk layak 2, apa yang disenaraikan perlu dipaparkan / dinyatakan dalam penulisan.

11. Lampiran (jika perlu) - 35

H. Sesi Pembentangan dan Soal Jawab

9. Pembentangan 2

10. Kreativiti Persembahan 2

11. Keterampilan 1

12. Soal jawab 5

I. Impak Keseluruhan 5

Jumlah Markah 55

Page 81: Tajuk Bengkel KK Pam Kk 14 Jan-2015

!!!