sistem ekonomi islam 2009

17
Progaram Pengajian Pra- Progaram Pengajian Pra- universiti universiti MIKROEKONOMI MIKROEKONOMI Tajuk: Tajuk: SISTEM EKONOMI ISLAM SISTEM EKONOMI ISLAM Ahli kumpulan: Ahli kumpulan: ALWIE ALWIE RADZMIN RADZMIN

Upload: mr-h

Post on 24-May-2015

16.282 views

Category:

Spiritual


4 download

DESCRIPTION

Pembentang: Alwie & Radzmin

TRANSCRIPT

Page 1: Sistem Ekonomi Islam 2009

Progaram Pengajian Pra-Progaram Pengajian Pra-universiti universiti

MIKROEKONOMIMIKROEKONOMI

Tajuk:Tajuk:

SISTEM EKONOMI ISLAMSISTEM EKONOMI ISLAM

Ahli kumpulan:Ahli kumpulan:

ALWIE ALWIE

RADZMINRADZMIN

Page 2: Sistem Ekonomi Islam 2009

MikroekonomiMikroekonomiBab 2 sistem ekonomi dan peranan kerajaan Bab 2 sistem ekonomi dan peranan kerajaan

2.5 sistem ekonomi islam2.5 sistem ekonomi islam

Page 3: Sistem Ekonomi Islam 2009

pengenalanpengenalan

sistem ekonomi islam merupakan sistem sistem ekonomi islam merupakan sistem ekonomi yang lahir daripada agama islam.ekonomi yang lahir daripada agama islam.

Sistem ekonomi ini menggunaan sumber-Sistem ekonomi ini menggunaan sumber-sumber ciptaan allah s.w.t dengan cara sumber ciptaan allah s.w.t dengan cara yang cekap dan adil berlandaskan hukum-yang cekap dan adil berlandaskan hukum-hukum syarak.hukum syarak.

Sistem ekonomi ini menentang amalan riba Sistem ekonomi ini menentang amalan riba atau feadah kerana mempunyai unsur atau feadah kerana mempunyai unsur penindasan.penindasan.

Sumber rujukan utama dalam sistem Sumber rujukan utama dalam sistem ekonomi islam ialah al-Quran dan hadis.ekonomi islam ialah al-Quran dan hadis.

Antara negara yang mengamalkan sistem Antara negara yang mengamalkan sistem ekonomi islam ialah Arab Saudi Dan Mesir.ekonomi islam ialah Arab Saudi Dan Mesir.

Page 4: Sistem Ekonomi Islam 2009

Ciri-ciri sistem ekonomi islamCiri-ciri sistem ekonomi islam

1.1. Pemilikan sumber ekonomi.Pemilikan sumber ekonomi.A.A. Sumber ekonomi adalah dimiliki Sumber ekonomi adalah dimiliki

oleh allah s.w.t, individu hanya oleh allah s.w.t, individu hanya merupakan pemegang amanah merupakan pemegang amanah keatas sumber allah.keatas sumber allah.

B.B. Walaupun begitu inidividu Walaupun begitu inidividu mempunyai kebebasan untuk mempunyai kebebasan untuk memiliki sumber ekonomi dan memiliki sumber ekonomi dan kekayaan asalkan tidak melanggar kekayaan asalkan tidak melanggar hukum-hukum syarak.hukum-hukum syarak.

Page 5: Sistem Ekonomi Islam 2009

Ciri-ciri sistem ekonomi islamCiri-ciri sistem ekonomi islam

2.2. Motif ekonomi.Motif ekonomi.A.A. Dalam sistem ekonomi islam, individu Dalam sistem ekonomi islam, individu

dalam masyarakat tidak dalam masyarakat tidak mementingkan keuntungan semata-mementingkan keuntungan semata-mata.apa yang lebih penting ialah mata.apa yang lebih penting ialah kebajikan masyarakat.kebajikan masyarakat.

B.B. Matlamat sistem ekonomi islam Matlamat sistem ekonomi islam adalah untuk mancapai al-falah, iaitu adalah untuk mancapai al-falah, iaitu mancapai kebahagiaan di dunia dan di mancapai kebahagiaan di dunia dan di akhirat.akhirat.

Page 6: Sistem Ekonomi Islam 2009

Ciri-ciri sistem ekonomi islamCiri-ciri sistem ekonomi islam

3.3. Persaingan yang sihat dibenarkan.Persaingan yang sihat dibenarkan.A.A. Dalam sistem ekonomi islam, Dalam sistem ekonomi islam,

persaingan yang sihat diamalkan iaitu persaingan yang sihat diamalkan iaitu dengan cara yang adil dan saksamadengan cara yang adil dan saksama

B.B. Penindasan, makan riba, sorokan dan Penindasan, makan riba, sorokan dan perkara-perkara yang diharamkan di perkara-perkara yang diharamkan di dalam islam sama sekali dilarang dalam islam sama sekali dilarang dalam sistem ekonomi islamdalam sistem ekonomi islam

Page 7: Sistem Ekonomi Islam 2009

Ciri-ciri sistem ekonomi islamCiri-ciri sistem ekonomi islam

4.4. Kebebasan membuat Kebebasan membuat keputusan ekonomi.keputusan ekonomi.

A.A. Sistem ekonomi islam Sistem ekonomi islam memberikan kebebasan dalam memberikan kebebasan dalam menjalankan sistem ekonomi menjalankan sistem ekonomi seperti menentukan jenis barang seperti menentukan jenis barang yang hendak dikeluarkan, cara yang hendak dikeluarkan, cara barang itu dikeluarkan, dan barang itu dikeluarkan, dan sebagainya asalkan tidak sebagainya asalkan tidak melangar hukum islam.melangar hukum islam.

Page 8: Sistem Ekonomi Islam 2009

Penyelasaian masalah asas Penyelasaian masalah asas dalam sistem ekonomi islamdalam sistem ekonomi islam

Apa jenis barang dan perkhidmatan yang Apa jenis barang dan perkhidmatan yang hendak dikeluarkan.hendak dikeluarkan.

1.1. Dalam sistem ekonomi islam, individu Dalam sistem ekonomi islam, individu dibenarkan untuk mengeluarkan barang dibenarkan untuk mengeluarkan barang dan perkhidmatan yang mendatang dan perkhidmatan yang mendatang feadah kepada manusia.feadah kepada manusia.

2.2. Dalam sistem ekonomi islam, barang Dalam sistem ekonomi islam, barang yang tidak dibenarkan oleh islam tidak yang tidak dibenarkan oleh islam tidak dibenarkan untuk dikeluarkan.dibenarkan untuk dikeluarkan.

3.3. Oleh itu, pengeluar hanya mengeluarkan Oleh itu, pengeluar hanya mengeluarkan barang dan perkhidmaan yang dapat barang dan perkhidmaan yang dapat mendatangkan kebaikan dan kebajikan mendatangkan kebaikan dan kebajikan kepada masyarakat.kepada masyarakat.

Page 9: Sistem Ekonomi Islam 2009

Penyelasaian masalah asas Penyelasaian masalah asas dalam sistem ekonomi islamdalam sistem ekonomi islam Berapa banyak barang dan perkhidmatan Berapa banyak barang dan perkhidmatan

hendak dikeluarkanhendak dikeluarkanA.A. Jumlah barang yang hendak dikeluarkan Jumlah barang yang hendak dikeluarkan

oleh pengeluar bergantung kepada oleh pengeluar bergantung kepada permintaan pasaran.permintaan pasaran.

B.B. Oleh itu, jumlah barang dan Oleh itu, jumlah barang dan perkhidmatan yang hendak dikeluarkan perkhidmatan yang hendak dikeluarkan adalah ditentukan oleh mekanisme adalah ditentukan oleh mekanisme harga.harga.

C.C. Kadangkala kerajaan juga campur Kadangkala kerajaan juga campur tangan dalam menjamin kestabilan tangan dalam menjamin kestabilan ekonomi. ekonomi.

Page 10: Sistem Ekonomi Islam 2009

Penyelasaian masalah asas Penyelasaian masalah asas dalam sistem ekonomi islamdalam sistem ekonomi islam Bagaimana barang hendak dikeluarkan.Bagaimana barang hendak dikeluarkan.1.1. Pengeluar akan menggunakan teknik Pengeluar akan menggunakan teknik

pengeluaran yang paling cekap iaitu teknik pengeluaran yang paling cekap iaitu teknik pengeluaran yang dapat memaksimumkan pengeluaran yang dapat memaksimumkan pengeluaran dan meminimumkan kos.pengeluaran dan meminimumkan kos.

2.2. Pengeluar akan memilih sama ada Pengeluar akan memilih sama ada mengunakan intensif buruh atau intensif mengunakan intensif buruh atau intensif modal yang dapat mencapai kecekapan modal yang dapat mencapai kecekapan paling tinggi dan berfeadah untuk paling tinggi dan berfeadah untuk masyarakat.masyarakat.

3.3. Kerajaan boleh juga campur tangan dalam Kerajaan boleh juga campur tangan dalam memastikan kegiatan ekonomi dijalankan memastikan kegiatan ekonomi dijalankan dengan cekap dan tidak berlaku dengan cekap dan tidak berlaku eksternaliti negetif seperti pencemaran eksternaliti negetif seperti pencemaran dan kesesakan.dan kesesakan.

Page 11: Sistem Ekonomi Islam 2009

Penyelasaian masalah asas Penyelasaian masalah asas dalam sistem ekonomi islamdalam sistem ekonomi islam Untuk siapa barang hendak dikeluarkan.Untuk siapa barang hendak dikeluarkan.1.1. Pengagihan barang dan perkhidmatan Pengagihan barang dan perkhidmatan

bergantung kepada agihan pendapatan bergantung kepada agihan pendapatan dan kemampuan dalam masyarakat.dan kemampuan dalam masyarakat.

2.2. Golongan yang berpendapatan tinggi Golongan yang berpendapatan tinggi akan memperolehi lebih banyak barang.akan memperolehi lebih banyak barang.

3.3. Selain daripada itu kerajaan juga akan Selain daripada itu kerajaan juga akan membantu golongan yang membantu golongan yang berpendapatan rendah bagi memenuhi berpendapatan rendah bagi memenuhi keperluan mereka melalaui zakat. keperluan mereka melalaui zakat. Dengan adanya zakat, pengagihan Dengan adanya zakat, pengagihan pendapatan dapat dilakukan secara adil.pendapatan dapat dilakukan secara adil.

Page 12: Sistem Ekonomi Islam 2009

Keunikan ciri-ciri ekonomi Keunikan ciri-ciri ekonomi islamislam

1.1. Sistem yang bukan ciptaan Sistem yang bukan ciptaan manusia.manusia.

A.A. Sistem yang berasaskan syariat Sistem yang berasaskan syariat allah yang terkandung dalam al-allah yang terkandung dalam al-Quran dan sunnah.Quran dan sunnah.

B.B. Hukum yang telah ditentukan oleh Hukum yang telah ditentukan oleh syariat tidak boleh diubah dalam syariat tidak boleh diubah dalam apa bentuk sekalipun.apa bentuk sekalipun.

C.C. Lebih mementingkan kepentingan Lebih mementingkan kepentingan masyarakat daripada keuntungan.masyarakat daripada keuntungan.

Page 13: Sistem Ekonomi Islam 2009

Penyelasaian masalah asas Penyelasaian masalah asas dalam sistem ekonomi islamdalam sistem ekonomi islam

2.2. Tujuan kegiatan ekonomi.Tujuan kegiatan ekonomi.A.A. Kegiatan ekonomi yang dijalankan Kegiatan ekonomi yang dijalankan

mengikut syarak diangap sebagai ibadat mengikut syarak diangap sebagai ibadat dan akan diberikan ganjaran di masa dan akan diberikan ganjaran di masa hadapan (syurga).hadapan (syurga).

B.B. Tujuan ekonomi islam tidak hanya terhad Tujuan ekonomi islam tidak hanya terhad kepada mendapatkan kesejahteraan di kepada mendapatkan kesejahteraan di dunia malah juga di akhirat.dunia malah juga di akhirat.

C.C. Tujuan utama ekonomi islam adalah Tujuan utama ekonomi islam adalah untuk memenuhi tuntutan ibadat. untuk memenuhi tuntutan ibadat.

Page 14: Sistem Ekonomi Islam 2009

Penyelasaian masalah asas Penyelasaian masalah asas dalam sistem ekonomi islamdalam sistem ekonomi islam

3.3. Pemilikan hartaPemilikan harta4.4. Individu boleh memiliki harta tetapi Individu boleh memiliki harta tetapi

mereka hanyalah pemegang amanah mereka hanyalah pemegang amanah allah.allah.

5.5. Harta dan kekayaan haruslah diagihkan Harta dan kekayaan haruslah diagihkan dengan adil.dengan adil.

6.6. Pemilikan secara individu sumber-Pemilikan secara individu sumber-sumber penting tidak dibenarkan agar sumber penting tidak dibenarkan agar semua masyarakat dapat menikmatinya.semua masyarakat dapat menikmatinya.

7.7. Mengimbangi antara kepentingan alam Mengimbangi antara kepentingan alam dengan kepentingan masyarakat.dengan kepentingan masyarakat.

Page 15: Sistem Ekonomi Islam 2009

Penyelasaian masalah asas Penyelasaian masalah asas dalam sistem ekonomi islamdalam sistem ekonomi islam

4.4. Kebebasan bersaingKebebasan bersaingA.A. Bebas menjalankan kegiatan Bebas menjalankan kegiatan

ekonomi dan persaingan asalkan ekonomi dan persaingan asalkan tidak melangar hukum-hukum tidak melangar hukum-hukum syarak.syarak.

B.B. Tidak menggalakkan wujudnya Tidak menggalakkan wujudnya monopoli dalam mengerluarkan monopoli dalam mengerluarkan barang keperluan asas.barang keperluan asas.

C.C. Persaingan haruslah adil dan Persaingan haruslah adil dan saksama. Amalan bunga atau riba saksama. Amalan bunga atau riba ke atas peminjam adalah dilarang. ke atas peminjam adalah dilarang.

Page 16: Sistem Ekonomi Islam 2009

Penyelasaian masalah asas Penyelasaian masalah asas dalam sistem ekonomi islamdalam sistem ekonomi islam5.5. Perana pengguna dan pelaburPerana pengguna dan pelabur6.6. Penguna berhak memenuhi keperluan mereka Penguna berhak memenuhi keperluan mereka

selagi tidak meyalahi hukum syarak, sederhana, selagi tidak meyalahi hukum syarak, sederhana, tidak membazir, dan tidak bermegah-megah.tidak membazir, dan tidak bermegah-megah.

7.7. Pengeluar juga bebas mengeluarkan barangan Pengeluar juga bebas mengeluarkan barangan asalkan dapat mendatangkan kebaikan.asalkan dapat mendatangkan kebaikan.

8.8. Masalah apa dan bagaimana barang dikeluarkan Masalah apa dan bagaimana barang dikeluarkan diselesaikan dengan harga pasaran. Namun diselesaikan dengan harga pasaran. Namun barang yang hendak dikeluarkan hendaklah barang yang hendak dikeluarkan hendaklah dibenarkan dalam islam.dibenarkan dalam islam.

9.9. Masalah bagaimana barang hendak dikeluarkan Masalah bagaimana barang hendak dikeluarkan diselesaikan melalui kecekapan , iaitu melalui diselesaikan melalui kecekapan , iaitu melalui persaingan dikalangan pengeluar.persaingan dikalangan pengeluar.

10.10. Penyelesaian masalah siapa yang mendapatkan Penyelesaian masalah siapa yang mendapatkan barang dan perkhidmatan diselesaikan melalui barang dan perkhidmatan diselesaikan melalui zakat.zakat.

11.11. Barang yang tidak dapat dikeluarkan oleh Barang yang tidak dapat dikeluarkan oleh individu akan dikeluarkan oleh kerajaan.individu akan dikeluarkan oleh kerajaan.

Page 17: Sistem Ekonomi Islam 2009

SEKIAN TERIMA KASIHSEKIAN TERIMA KASIH

Sumber rujukanSumber rujukan

Teks pra-u stpm matrikulasi, Teks pra-u stpm matrikulasi, mikroroekonomi, penulis HENG mikroroekonomi, penulis HENG SIEW NGU dan MD. ZYADI MD. SIEW NGU dan MD. ZYADI MD.

TAHIR, keluaran LONGMAN.TAHIR, keluaran LONGMAN.