resepi hani

Download Resepi Hani

Post on 06-Jul-2018

237 views

Category:

Documents

0 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    1/28

    ASAM PEDAS MELAKA

    ASAM PEDAS MELAKA

    Bagaimanakan caranya untuk membuat asam pedas Melaka yang enak?Ada beberapa versi masakan asam pedas di Melaka ini, dan dengan itu agak sukar

    utk menentukan yg manakah lebih "original" dari yg lain. Hanya orang-orang (tuayg berasal dari Melaka yg dapat menilainya sendiri.

    ASAM PEDAS MELAKA

    ! g ikan parang, terubok dll# batang serai, dititik$-% tangkai daun kesum (di sesetengah tempat, diganti dengan bungan kantan#& sudu besar asam 'aa ) campur utk$ ml air ) air asam* g kacang bendi + dihiris pangkal! ml minyak

    # sudu besar gulagaram secukup rasa

    Bahan Kisar:

    #%- tangkai cili kering + direndam# cm kiub belacan, dibakar& sudu teh 'intan manis ) disangai ditumbuk dulu& sudu teh 'intan putih )% bi'i baang merah% ulas baang putih

    Cara membuat:

    #. anaskan minyak, tumis bahan kisar dan serai hingga angi dan terbit minyak.. Masukkan air asam 'aa dan ikan. Masak hingga mendidih.*. Bubuh kacang bendi, garam dan gula. /acau sekali-sekala.$. Bila bendi lembut dan ikan masak, angkat dan hidangkan.

    Nota: 0ika suka bendi yg agak lembik, masukkan ia bersama ikan.

    ASAM PEDAS DAGING TETEL

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    2/28

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    3/28

    #. anaskan minyak dan goreng daging sehingga lembut dan ketepikan.. Masukkan halia, cili padi,halia, baang merah dan baang putih kedalam pengisar dan kisarkan.*. anaskan minyak semula ( gunakan minyak goreng daging tadi dantumiskan bahan-bahan yang telah dikisar tadi.

    $. 1umiskan sehingga kekuningan kemudian masukan sos tiram, garamdan baang besar.%. Apabila baunya mulai naik, masukkan 'us limau kasturi.!. Masukkan daging dan gaul sehingga rata.2. Masak sehingga mendidih dan kuah men'adi sedikit pekat.

    MA3A/ 45MA/ 63A78 M9:A

    # sikat pisang muda

    ; bi'i cili padi2 ulas baang merah inci kunyit hidup# genggam ikan bilis8aram, gula, lada dan asam secukup rasa#gram santan pekat#

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    4/28

    2-# ekor udang segar

    # bi'i baang besar>mayang

    /unyit hidup

    # batang serai

    # bi'i cili padi

    # kilo santan

    # asam keping>tak letak pon tak pe

    8aram secukup rasa

     @aranya

    #-1umbuk cili padi bersama-sama dengan kunyit hidup sehingga halus

    -kemudian tumbuk kasar serai dan baang besar

    *-Masukkan bahan tumbuk tadi kedalam periuk bersama-sama dengansantan,asam keping dan rebung

    $-Masak diatas api yang sederhana>harus dikacau selalu

    %-bila da mendidih masukkan udang dan garam.Biarkan seketika kemudianpadamkan api

    #ENDANG L$KAN CILI PADI

    BAHAN-BAHANNYA :-)

    %&& gram isi lo"an

    ' (a"et "e)il rem(ah rendang Baba*s +,- gram.

    ' "e(ing asam gelugor

    '-& ml (ati santan

    '/, )am)a besar gula mela"a

    , )am)a besar "erisi" , helai daun limau (urut

    ' helai daun "un!it0 ma!ang halus

    Garam se)u"u( rasa

    1 bi2i ba3ang merah0 hiris

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    5/28

    , ulas ba3ang (utih0 hiris

    BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)

    4 bi2i ba3ang merah

    % ulas ba3ang (utih

    '- bi2i )ili (adi "am(ung

    '/, in)i halia

    '/, in)i leng"uas

    % batang serai0 hiris halus

    , bi2i buah "eras

    '/, in)i "un!it hidu(

    CARA MEMBUATNYA :-)

    '5 Ban)uh bahan "isar halus dan rem(ah rendang0 "a)au rata hingga

    men2adi (es +tambah sedi"it air 2i"a (erlu.5 Panas"an min!a" dalam

    "uali0 tumis ba3ang merah dan ba3ang (utih hiris hingga harum5

    Masu""an (es rem(ah dan tumis hingga terbit min!a" dan rem(ah

    garing5 Guna a(i "e)il dan "a)au selalu5

    ,5 Masu""an santan0 "erisi"0 guna mela"a dan asam gelugor5 Ka)au

    rata dan masa" hingga (e"at5 Tambah lo"an dan daun limau (urut5

    Gaul dan masa" dengan a(i "e)il hingga sedi"it "ering5 Tambah

    garam se)u"u( rasa dan masu""an daun "un!it5 Gaul dan masa"se"e2a(5 #asa dan 2i"a o" boleh mati"an a(i5 6idang"an bersama

    nasi0 "etu(at atau (ulut "uning

    BI67N S7P 7TA#A

    BahanBahan:

    • # kg. tulang dan daging.

    • # bungkus bihun

    Bahan untu" rem(ah tumis:

    • batang kayu manis

    • % bi'i buah pelaga

    • * bi'i bunga laang

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    6/28

    • * tangkai cengkih

    Bahan untu" di"isar:

    • % ulas baang putih

    • % ulas baang merah

    • * bi'i buah keras

    • # sudu kecil 'intan manis

    • # sudu besar lada hitam

    • # sudu kecil serbuk ketumbar

    • # sudu kecil 'intan putih

    • :ipotong dadu besar

    # batang lobak merah• bi'i kentang sederhana besar

    • tomato (potong $

    Bahan untu" sambal )ili:

    • $ sudu besar serbuk cili dibancuh dengan sedikit air.

    • * ulas baang putih, dikisar.

    • * ulas baang merah, dikisar.

    # bi'i baang besar, dikisar.• garam dan gula secukup rasa.

    Bahan untu" hiasan:

    • gram lobak masin dicelur

    • tangkai daun baang

    • * tangkai daun sup

    • baang goreng

    Cara Pen!ediaan:

    Cara)ara untu" su(:

    #. anaskan * sudu besar minyak dalam periuk

    . 1umiskan rempah tumis bersama bahan kisar. Biarkan sehingga naik bau danpecah minyak

    *. Masukkan tulang,kacau dan biar sebentar

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    7/28

    $. Masukkan air, lebih kurang * caan.

    %. Bila sup sudah mula mendidih,masukkan lobak merah dan kentang.Masaksehingga empuk.

    !. Masukkan tomato beserta garam dan gula secukup rasa

    2. 1aburkan daun sup dan baang goreng apabila hendak dihidang.

    Cara)ara untu" sambal )ili:

    #. anaskan satu senduk minyak di dalam kuali, tumis baang putih, baangmerah dan baang besar yang telah di kisar, tumis sehingga naik bau.

    . Masukkan bancuhan serbuk cili dan masak sehingga pecah minyak.

    *. erasakan dengan garam dan gula secukupnya, lebihkan sedikit gula untukrasa yang lebih sedap.

    Cara)ara bihun su(:

    #. =endam bihun di dalam air yang di campur dengan satu sudu serbuk kunyitselama satu 'am

    . Apabila bihun sudah lembut tapis dan celurkan di dalam air yang panasmendidih selama beberapa minit, 'angan terlalu lama kerana bihun akanmen'adi lembik.

    *. /emudian bilas dengan air se'uk supaya proses memasak dihentikan,

    $. Hidangkan bihun bersama bahan hiasan dan sup, selamat men'amu selera

    Ti(s

     0ika tidak menggunakan pressure cooker pastikan anda merebus tulang selamasekurang-kurangnya 'am untuk memastikan tulang betul-betul lembut dan leraidengan sempurna.

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    8/28

    . Gulai Ayam Dengan Nangka

     Bahan

     Ayam 1/2 ekor

    Cili Api Segenggam @ dikurangkan pada yang tak tahan pedas

     Kunyit Hidup 2 inci..sebesar ibu jari 

     Asam Keping 1 keping

     angka !uda 1 pkt direbus hingga empuk

     Serai 2 batang Kelapa 1 biji "perah untuk 1 ca#an pati dan $ ca#an cair%

    Cara

    1.  &otong Ayam ikut suka.

    2.  'lander cili dengan kunyit( gaul dengan ayam( kecutkan atas api hingga daging

    ayam kecut atau kering airnya. !asukkan garam sekali.

    3.  !asuk santan cair dan asam keping( kacau hingga mengelegak( baru dimasukkan

    nangka. )unggu hingga kuah mengelegak( masuk serai dan santan pati tadi. )unggu hingga

     pecah minyak( dah siap. *h yer( jangan tinggal tinggalkan gulai ni atas api..bukan apatakut santannya pecah dan melimpah( habis dapur kita nanti 

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    9/28

    2. Gulai Ayam Dengan Rebung

    Cara

     Sama sahaja dengan cara memasak ayam dengan nangka( cuma kena tukar nangka dengan

    rebung dalam seca#an. &astikan rebung tu kita rebus dahulu yaa..+agi satu serai tak payahletak.

    3. Gulai Ayam Dengan Nenas

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    10/28

    Cara

     Sama dengan ,ulai Ayam dengan angka( cuma tukar dengan nenas. -imasukkan ketika

    gulai telah mengelegak( masuk pati santan( tunggu hingga pecah minyak. Asam tak payah

    masuk sebab nenas tu dah masam

    4. Gulai Ayam dengan Kentang @ Masak Serai

    Cara

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    11/28

     -isebabkan dah nama dia ,ulai Ayam dengan...jadi caranya lebih kurang sama( bea cuma

     partner dia kita ubah ubah sikit. e0er resepi kat atas yerr..

    5. Gulai Daging Salai dengan a!ang

     Bahan

     -aging Salai 1/2 kg

     'acang !uda 1 biji "dicincang atau dipotong potong ikut selera%

    Cili &adi 1 genggam kisar

     Kunyit Hidup $ cm kisar

     Kelapa 1 biji @ lebih..ikut selera kita nak pekat ker nak cair ker

    Cara

    1.  ebus daging dengan kunyit hidup hingga dagingnya empuk.

    2.  !asuk santan dan cili padi kisar( tunggu hingga mengelegak dan pecah minyak.

    3.  'aru masukkan bacang tadi( tunggu kuah mengelegak dan bacang kelihatan dah

    masak..tutup api..siap

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    12/28

    ". Gulai Daging Salai dengan #e$u

    inilah buah cepu..belah kuala pilah memang banyak buah ni...buah ni selalunya bermusim. Kalau nak gulai guna yang hijau tu, buah berwarna oren..dah masak..tersangatlah manis..

    S%rry yer sayang& takda gambar !%nt%' lauk nak tun(uk& kalau tiba musimnya nanti akan mama!uba usa'akan. )' yer rese$i sama dengan Daging Salai dengan a!ang& kita tukar $artner

     (err..

    )$ss..bua' ni kena bela' dua dulu& keluarkan bi(i dia baru b%le' masuk dalam gulai. #ara

    muda'& kita ramas kela$a da'ulu untuk ambil santannya& 'am$as tadi kita ramas ramas

    dengan bua' !e$u yang di bela' dua...insyaalla' bi(inya senang nak diasingkan dan tangan kita

    tak bergeta'.

    *. Gulai Daging Salai dengan +u!uk ,bi dan -erung -elun(uk 

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    13/28

     Bahan

     -aging Salai 1/2 kg

    Cili Api segenggam kisar

     Kunyit Hidup $ cm kisar

     Asam Keping 1 keping

     Serai 2 batang

     Kelapa 1 1/2 biji 

     &ucuk bi seikat..ambil pucuk dia jer

    )erung )elunjuk seikat 

    Cara1.  Kecutkan daging dengan kunyit( letak sedikit air..tunggu hingga empuk.

    2.  !asuk asam( santan( cili dan serai( tunggu hingga mengelegak.

    3.  !asuk garam( pucuk ubi dan terung telunjuk.

    4.  !asak hingga santan pecah minyak..siap

    . Daging Salai Masak Serai dengan Kentang

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    14/28

     Bahan

     -aging salai 1/2 kg

    Cili Api segenggam di kisar

     Kunyit Hidup $ cm di kisar

     Asam Keping 1 keping

     Serai 2 batang

     Kentang $ biji 

     Kelapa 1 biji @ lebih

    Cara

    1.  Kecutkan seperti biasa.2.  -iikuti dengan cili( santan ( asam dan serai.

    3.  !asuk santan dan kentang. tunggu hingga kentang empuk dan kuah pecah minyak.

    /. Kari Kambing dengan Rebung

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    15/28

     Bahan

     -aging Kambing 1/2 kg

     Kari -aging 1 senduk nasi 

    Cili Kisar 1 senduk nasi 

     'a#ang 'esar 1 biji kisar

     'a#ang &utih $ ulas kisar

     Halia 2 cm

     -aun Kari 2 tangkai 

     &enumis 3 sen....jangan habiskan

     ebung 1 ca#an direbus hingga hilang masam. +agi bagus guna rebung

    segar Kelapa 1/2 biji ..ambil santan dalam sekali perah jer. kalau mama tak

     pakai pun

     Asam Keping 1 keping

    Cara

    1.  Kisar ba#ang( ba#ang putih dan halia. Campurkan dengan kari dan cili.

    2.  &anaskan minyak( masuk penumis.. dan daun kari( tunggu hingga #angi( masukkan

    kari tadi...tumis sampai garing.3.  !asuk daging kambing "mama guna daging kambing jenis lamb( bau dia tak sekuat

    daging kambing tempatan%...tunggu hingga kering airnya( tambah lagi air untuk menunggu

    daging itu empuk. !asa ni bolehlah dimasukkan rebung tu sekali.

    4.  !asuk asam dan santan. )unggu hingga kuah pekat dan pecah minyak.

    5.  4angan lupa letak garam tau..kang ta#ar meleseh pulak..

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    16/28

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    17/28

     Lihat pesanan di nombor 10.

    12. kan Salai dengan a!ang

    guna bacang muda yang dicincang sebagai sayur asamnya..

     Lihat pesanan di nombor 10.

    13. Gulai Sembilang Salai

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    18/28

    sebenarnya masakan Negeri ini hanya tukar tukar jer rencah dia..caranya tetap sama

    14. kan emak #ili A$i dengan Gelugur

     pastikan pucuk gelugur tu kita hiris halus, lauk dah masak baru masukkan., tak payah guna asam lagi

    15. kan emak #ili A$i dengan Rebung

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    19/28

    kalau guna rebung kampung...lagi sedap, tetapi guna rebung beli pastikan basuh bersih dandirebus dahulu untuk menghilangkan bau hancing dia..

    1". Gulai ,dang dengan #e$u

    takda gambar

    rese$i sama ma!am Gulai ,dang di baa'....ta$i tak $aya' masuk serai dan asam

    1*. Gulai ,dang dengan Ka!ang +an(ang @ un!is

     Bahan

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    20/28

    dang 'esar 1/2 kg

    Cili Api segenggam

     Kunyit Hidup $ cm

     Kacang 'uncis secekak atau lebih Serai $ batang

     Asam Keping 1 keping

     Kelapa 1 biji "kalau nak pekat kurangkan air...terpulang%

    Cara

    1.  Kisar dulu cili api dengan kunyit hingga halus

    2.  !asuk dalam periuk diikuti dengan udang tadi( kecutkan sekejap

    3.  !asuk santan( serai( garam dan asam( tunggu hingga mengelegak

    4.  !asuk kacang yang telah siap dipotong...tunggu hingga kacang buncis masak..siap

    1. Rendang Daging dengan Daun +uding

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    21/28

    yang berdaun gelap tulah puding namanya...mesti masuk dalam rendang daging dan ayam

     Bahan

     -aging 1kg

    Cili Api 2 genggam6 

     Kunyit Hidup 7 cm6 

     Serai 7 batang 6 

     +engkuas $ cm6 

     Halia $ cm6 

     'a#ang !erah ulas6 

     'a#ang &utih $ ulas6  Kerisik 1 senduk besar

     Santan 2 biji kelapa

     -aun &uding ikut banyak mana suka

    Cara

    1.  Hiris daging( kecutkan dengan bahan 6 yang telah dikisar halus.

    2.  !asuk santan( masak hingga hampir kering( baru masuk kerisik dan diikuti dengan

    daun puding.

    3.  4angan lupa isi garam...ikut suka rasa masinnya

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    22/28

    1/. Rendang Ayam dengan Daun +uding

     Bahan

     Ayam seekor "2 kg%

    Cili Api 2 genggam

     Kunyit Hidup 7 cm

     Halia $ cm

     +engkuas $ cm8 

     'a#ang !erah biji 

     'a#ang &utih $ ulas Kerisik 1 senduk

     Santan 2 biji kelapa

     -aun &uding suka hati 

    Cara sama jer macam buat rendang daging di nombor 18.

    20. Rendang +erut dengan +engaga

    takda gambar lagi..s%rry sayang

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    23/28

     Bahan

     &erut &utih 1/2 kg

    Cili Api segenggam Kunyit Hidup 7 cm

     Serai $ batang dititik

     Santan 2 biji kelapa "pati sahaja%

     &engaga 2 cekak

    Cara

    1.  ebus perut hingga empuk.

    2.  Kisar cili api dengan kunyit( masuk dalam kuali diikuti perut tadi 

    3.  !asuk pati santan dan serai( tunggu hingga kuah dah mengelegak( masuk pengaga4.  !asak hingga kering atau berkuah. &astikan rasa garamnya yerr...

    21. Rendang ati Ayam dengan Ka!ang

    takda gambar (uga...tungguuuu

     Bahan

     Hati Ayam 1 mangkuk kecil 

    Cili Api segenggam

     Kunyit Hidup cm

     Santan 1 biji kelapa Kacang &anjang secekak

    Cara

    1.  ebus hati ayam dengan kunyit dan garam hingga kenyal. &otong ikut suka tetapi

     jangan terlalu kecil 

    2.  Kisar cili dan kunyit( masuk dalam kuali diikuti santan dan hati ayam tadi.

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    24/28

    3.  !asak hingga kuah hampir kering( masuk kacang gaul rata hingga sayur layu

    4.  'oleh masuk asam keping jika suka..tak masukkan pun tak apa..

    22. Gulai +u!uk ,bi dengan kan ilis

    ku pinjam gambar...kalau ada koleksi mama..nanti tukar..

     Bahan

     &ucuk bi !uda secekak "kalau punggut sendiri boleh diusahakan%

    "kalau beli celor dulu daun yang keras hingga empuk.%

    Cili Api biji 

     Kunyit Hidup $ cm

     Santan 1 biji kelapa

     Serai 1 batang

     5kan 'ilis segenggam

     Asam Keping 1 keping

    Cara

    1.  Kisar cili dan kunyit. !asuk dalam santan dan masak hingga mengelegak

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    25/28

    2.  !asuk serai ( garam( ikan bilis dan asam keping..tunggu hingga kuah pecah minyak

    3.  !asuk &ucuk ubi muda tadi atau pucuk ubi yang telah direbus...tunggu sekejap..siap

    23. Rendang +u!uk ,bi

    rendang pucuk ubi mama.. rendang masih belum garing lagi

     Bahan

     &ucuk bi 1 ikat 9 ambil semua daunnya

    Cili Api segenggam

     Kunyit Hidup cm

     Serai $ batang

     Santan 2 biji kelapa 9 pati dalam $ ca#an

     Kerisik 1/2 biji kelapa

     5kan 'ilis segenggam

    Cara

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    26/28

    1. #el%r $u!uk ubi dan $era' sam$ai kering airnya

    2. erangkan santan bersama serai& ikan bilis& !ili dan kunyit yang tela' dikisar

    3. Masak 'ingga kua' 'am$ir kering dan berbui' baru dimasukkan $u!uk ubi tadi

    4. Masuk kerisik dan masak 'ingga garing..tak b%le' tinggal..kena tunggu de$an kuali

    untuk membalik balikkan $u!uk ubi su$aya masak rata..

    5. +astikan rasa garam dia..

    Bahan

    Ikan Kembong 3 ekor(boleh ganti dengan apa sahaja ikan yang kita suka)

    Halia 1 inci

    Bawang Merah biji

    Bawang !utih 3 ulas

    Kunyit hidup 1 inci

     "sam #awa 1 sudu kecil

    $erai 1 batang % daun kari sebatangBende biji

    &ili merah belah ' biji

    omato 1 biji

    Halba 1 sudu kecil

    Cara

    #. Kisar bawang merah bawang putih halia dan kunyit*. umis halba serai + daun kari dahulu* ,iikuti bahan kisar tadi* goreng

    sampai naik bau*

    *. Masukkan ikan dan kecutkan sekejap barulah dimasukkan air perahan asam jawa* unggu sebentar lepas itu masukkan air ikutlah banyak mana kuah

    kita mahukan* $esuaikan rasa masin dan masamnya* Kalau masuk sedikit

     perasa lagi kaww maa***terpulanglah*

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    27/28

    $. Bila kuah dah mengelegak bolehlah masukkan bende tomato yang dibelah- dan cili tadi* Bila sayur dan kelihatan masak tutup api dan makan panas

     panas**.uhh jangan lupa sambal belacannya*

    SAMBAL KICAP

    Bahan2

    1 biji cili merah

    8 biji cili api hijau

    1 labu bawang merah

    1 biji limau nipis

    Kicap lemak manis secukupnya

    Garam dan gula secukupnya

    * Nak lagi sedap bawang merah tu dibakar dulu,singgah naik bauC / 

    Caranya

    Hiris bawang besar, lada merah dan cili api hijau. Basuh dan toskan. Ketepikan.

    Tuang kicap secukupnya dalam mangkuk dan tambahkan perahan air limau nipis. Kacau rata.

    Masukkan pula garam dan gula secukup rasa. Kacau sehingga semuanya larut dan rata.

    Kemudian masukkan bahan yang telah dihiris tadi. Perasakan rasanya.

    Jika rasa sudah cukup hidangkan bersama dengan ikan bakar tadi.

    SAMBAL TOMATO

    4 biji cili merah

    2 biji cili hijau

    6 biji cili padi merah

    1 sudu besar belacan-bakar sebentar

    2 biji tomato

    2 biji bawang merah ~ bakar

    3 biji limau kasturi

    sedikit garam dan gula

    * Tak nak belacan pon xpeC 

    Cara-cara

    Cili merah dan cili hijau dipotong pendek.

  • 8/17/2019 Resepi Hani

    28/28

    Tomato dipotong dadu dan limau dibelah dua, ketepikan dulu.

    Masukkan semua cili dan belacan bakar ke dalam lesung dan tumbuk sehingga lumat.

    Masukkan tomato yg di hiris, sedikit garam dan gula.

    Lenyekkan tomato tu sedikit dan gaul sebati.

    Perahkan jus limau kasturi dan bolehlah di hidangkan.

    Hidangkan bersama ulam2an dan lauk kegemaran.

    SAMBAL BELACAN

    5 batang lada merah - hiris

    4 batang lada hijau - hiris

    cili padi - jika suka pedas lagi

    2 sudu kecil belacan bakar atau secukupnya

    gula secukup rasa

    3-4 biji limau kasturi

    Cara-cara

    Limau kasturi dibelah dua,perah jusnya,buang biji dan hiris halus kulit limau kasturi dan ketepikan.

    Tumbuk kesemua bahan kecuali gula dan limau kasturi hingga halus.Bubuh gula secukup rasa dan

    tambahkan jus limau kasturi dan gaul sebati.Masukkan pula hirisan kulit limau kasturi dan gaul lagi.

    Keluarkan sambal belacan dan bubuh di dalam piring.Encik asben suka sangat cicah ngan ulam2

    meskipon dengan timun sahaja! jom cuba!