resepi dalam pantang

Download Resepi dalam pantang

Post on 15-Jun-2015

19.287 views

Category:

Documents

7 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

RESEPI DALAM PANTANG Sambal Resepi Resepi kekal langsing

Bahan 5cm halia bara 10 biji lada hitam 30 ekor ikan bilis Sedikit perahan limau nipis Ikan bilis Cili padi Bawang Bawang merah Bawang putih Ikan bilis Lada hitam Lengkuas muda dihiris nipis ~ direbus sehingga kering utk buang pahit & maung lengkuas Sedikit ikan bilis Bawang merah Bawang Putih Lada merah lada hitam kunyit hidup garam bawang putih 1 ulas sikit cuka garam

Cara masak Tumbuk kesemua bahan tersebut dan akhir sekali dicampur dengan perahan limau nipis. Sedap dihidang bersama nasi panas.

Sambal Tok-tok Sambal tok-tok lada hitam Lengkuas Muda Masak Lada Merah

Bahan tersebut ditumbuk kasar dicampur bersama perahan limau. Goreng layur bahan tersebut dan tumbuk campur sikit garam dan hidang bersama nasi panas. Lada ikan bilis, bawang putih & merah ditumbuk dan ditumis dengan sedikit minyak. Masukkan garam dan lengkuas yg telah direbus tadi dan kacau agar ia sebati.

Sos lada hitam

semua bahan ni mesin dan gaulkan simpan dan bila nak makan ....hidangkan jer.. rasa garam..dah mendidih & pekat boleh di angkat

Ikan Resepi Ikan masin lada hitam

Bahan Ikan masin (goreng tanpa minyak) Lada hitam 1 keping ikan tenggiri kering 2 biji lada besar biji bawang besar dihiris

Cara masak Tumbuk bahan tersebut dan jika suka boleh ditambah perahan limau dan gaulkannya sebati. Ikan digoreng layur bersama hirisan halia. Kemudian ditumbuk bersama lada besar dan bawang tapi jangan hancur. Hidang bersama nasi panas.

Ikan tenggiri kering

Ikan masin goreng asam jawa

Ikan bilis goreng aroma

Ikan bilis dengan cili mesin

Ikan haruan stim

Ikan kering kurau masak lada hitam Sardin halia

Isi ikan masin (kurau@talang) 1 labu bawang besar 5-6 tangkai cili Bering 3 ulas bawang putih inci halia Sedikir air asam jawa Gula 100g ikan bilis putih 3 batang serai (dititik@dihiris) 1 biji bawang besar dimayang 2cm halia dimayang 6 helai daun limau purut dihiris 6 biji cili padi diketuk Minyak Sebiji bawang besar dimayang Ikan bilis Jeruk lobak Sebiji telur Cili mesin 1 sudu I ekor ikan haruan sederhana besar 3 ulas bawang putih(dicincang halus) 2 inci halia muda(dimayang halus, boleh lebihkan jika suka) 2 sudu besar sos tiram Daun bawang bwg merah lada hitam santan ikan kering 1 tin sadin 2 ulas bwg merah (hiris) 1 ulas bwg

Tumis semua bahan yang dihiris. Bila agak garing, masukkan air asam jawa, garam dan sedikit gula . Akhir sekali masukkan ikan masin yang telah digoreng terlebih dahulu.

Goreng ikan bilis hingga ranggup, kemudian masukkan bahan hirisan.

Goreng ikan bilis hingga garing, angkat dan ketepikan. Kemudian tumiskan cili mesin hingga masak, masukkan jeruk lobak & ikan bilis. Akhir sekali masukkan telur & kacau hingga sebati. Ikan dibersihkan dan dikelar.Sapukan sos tiram dan bawang putih serta halia pada ikan.Perapkan seketika, lagi lama lagi elok.Kukuskan ikan selama lebih kurang 15 minit atau sehingga masak dan isinya lembut.Dimakan bersama nasi panas dan ulam kunyit bersama dan sambal lada hitam semua ni buat cam masak lemak biasa tapi pekat panaskan minyak then goreng ikan sadin sampai garing lepas tu angkat..kurangkan minyak..tumis bwang/halia

putih(hiris) halia (hiris) air garam Ikan kering masak halia 200 gm ikan kering [isi] 1 cawan santan 3 sm halia 3 ulas bawang putih 2 s/k lada hitam 2 keping asam gelugor 2 sm kunyit hidup garam[jika perlu] 1 ekor ikan haruan 1 biji limau nipis [ambilkan jusnya] 2 s/b minyak 1/2 cawan air 1 s/k cuka 1 helai daun kunyit [mayang halus] garam bahan tumbuk 5 ulas bawang putih 6 sm halia 4 sm kunyit hidup bahan rempah tumbuk 1 s/k jintan manis 1 s/k jintan putih 1 s/k lada hitam ikan merah (ikan yg tak gatal) bawang merah bawang putih halia - ditumbuk kunyit hidup lada hitam serai - ketuk asam keping garam secukup rasa 2 biji bawang merah-

sampai kuning lepas tu campo air sket..dah mendidih masokkan ikan sardin tadi.. campo kuah sardin tu sket je Bersihkan isi ikan kering dan potong kecil. Masukkan dalam periuk bersama bahan2 lain.Masakkan sehingga kuah pekat. Angkat dan hidangkan bersama nasi.

Haruan panggang halia

Ikan dibersihkan dan lumurkan jus limau. Basuhkan. Gaulkan ikan dengan sedikit bahan tumbuk. Bakarkan. Panaskan minyak dan tumiskan separuh lagi bahan tumbuk dan bahan rempah sehingga wangi dan naik minyak. Masukkkan air dan masakkan sehingga mendideh dan pekat. Masukkan cuka dan hirisan daun kunyit. Angkat dan siramkan pada ikan bakar. Hidangkan dan makan semasa panas.

Ikan merah

tumis bahan tumbuk..masukkan serai...garing dan naik bau...masukkan air....ikan...asam keping..garam....sesuaikan rasa

Sop Ikan

Panaskan sesenduk minyak dlm

Steamed Fish 1

diblender 5 biji bawang putihdiblender 3 ibu jari haliadiblender(halia kene banyakkan skit supaya hilang angin di badan) 20 biji lada hitamdiblender 3 ekor ikan merah 2 biji tomato dibelah 4. setitik serai,setitik lemgkuas daun sop daun bawang 1 fish steak-clean and pat dry 5-6 red datesdeseeded and sliced thinly a bit of medlar seeds (Kow Kei) spring onion, sliced very thinly coriander leaves, shredded finely 1 inch old ginger sliced thinly Marinade for fish: 1 tsp salt, 1 tsp sugar,pepper, and 1 tsp oil 1 large piece of fish A handful of Kim Chum (dried lily flower) A bit of black fungus(wan yee) 2-3 shitake mushroom-sliced thinly 3 red dates- halved sliced ginger, as

periuk.Bila minyak sudah panas,masukkan bahan bender semuanya.Setelah garing masukkan air putih sebanyak 2 mangkuk besar.Bila kuah mendidih,masukkan ikan tadi.Tunggu sehingga ikan masak ..baru boleh taruk tomato dan daun daun tadi.Jangan lupa bubuh 1 sudu garam dan sedikit serbuk perasa.Setelah 1 minit,tutup api .Dah masak pun.Senang lagi berkhasiat.

Steam everything for 10-15 mins over high flame.

Steamed Fish 2

Stim seperti biasa

much as u can take spring onion, sliced marinade:salt, pepper, cornflour, oil 2 ketul ikan di goreng 2 ulas bawang merah- ditumbuk sedikit kunyit hidup ditumbuk atau serbuk 6 ulas bawang putih dihiris ketul halia dihiris memanjang 2 ekor ikan gelama 1 biji bawang besar dihiris 5 ulas bawang putih - dihiris ketul halia dihiris 1 biji cili merah dihiris 1 mangkuk air asam 1 ekor ikan haruan dipotong kecil2 4 ulas bawang putih 1 biji bawang besar ( dimesin) 1 biji bawang besardihiris 1 camt halba campur 1 tangkai daun kari 4 camb serbuk kari ikan 1 camt serbuk cili 1 mangkuk air asam Sup Ikan Tenggiri 1 Ketul ikan tenggiri sedikit minyak bijan

Ikan Tenggiri Masak Halia

Panaskan sedikit minyak, tumiskan bawang merah, bwg putih, halia dan kunyit. Masukkan sedikit air dan apabila mendidih tuangkan atas ikan yg telah digoreng.

Ikan Gelama Masak Asam

Gorengkan ikan yg telah disapu garam dan kunyit. Tumiskan bwg besar, bwg putih, halia dan cili. Masukkan air asam dan garam. Apabila mendidih tuangkan atas ikan tadi.

Kari Ikan Haruan

Tumiskan daun kari , halba dan bawang besar yg dihiris. Masukkan bwg yg dimesin, biar sebentar . Masukkan rempah kari dan serbuk cili yg dah dibancuh dengan air. Masak hingga rempah betul2 masak. Masukkan air asam dan ikan Tambahkan garam dan apabila ikan dah masak tutupkan api.

Tumiskan bawang putih dan halia dengan minyak bijan. Masukkan air dan tomato. Apabila mendidih

4 ulas bawang putih dicincang seulas halia diketuk 1 biji tomato sedikit daun sup Ikan tenggiri kuah rassam

masukkan ikan dan daun sup. Biar seketika dan tutupkan api.

Kuah Rassam 1. Bawang putih.. dalam 4-5 ulas 2. Bawang merah dalam 4-5 ulas jugak 3. Lada hitam.. satu - dua sudu.. lagi banyak lagi sodappp!! 4. Jintan manis (jenis jintan ni tak sure nama penuhnya tapi yang selalu guna dalam masakan india tu) 5. Buah tomato.. 4 - 5 bijik.. potong secara dadu kecik2.. 6. Asam jawa ( aiyo.. tak reti nak describe.. hehhe.. sebesar 2 bijik eraser anak2.. hehhe).. di buat air asam... ada dekat 500ml - 1L... 7. Minyak untuk menumis 8. garam secukup rasa cara2: 1. bahan2 no. 1 - 4 tu di tumbuk kasar, di tumis hingga naik bau. 2. masukkan tomato yang didadu, tumis sampai layu. 3. masukkan air asam jawa, jangan terlalu cair. 4. kacau sampai memdidih, masukkan garam secukup rasa. 5. kadang2 mak saya masukkan ikan dalam kuah nih, ikan tenggiri paling sedap.

Ikan Bilis Liking

Satu Genggam Ikan Bilis- Buang perut, dibasuh dan ditoskan 2 inci halia tuadihiris 2 ulas bawang putih-

Goreng ikan bilis menggunakan api sederhana sehingga garing. toskan. tumbuk atau blender ikan bilis tersebut bersama halia, bawang putih, bawang merah dan biji lada hitam.

dihiris 1 ulas bawang merah 1 sudu besar biji lada hitam Ikan Masak Pindang 2 keping ikan merah/ tenggiri (yang dah siap dipotong tu) 2 ulas bawang merah 6 ulas bawang putih 2 inci halia 10-15 biji lada hitam (ditumbuk) garam secukup rasa 1-2 keping asam keping (asam jawa pun boleh) 2 cawan air (agakagak la jangan banyak sangat) 1/2 cm isi kunyit segar (ditumbuk) parang atau ikan tenggiri - sekeping atau ikut suka Halia muda - agak2 Bawang besar di mayang

Ibu boleh makan dengan nasi panas atau bersama-sama lauk lain. lauk ini boleh disimpan di peti sejuk dan dipanaskan sebelum makan. Potong bawang merah, bawang putih dan halia nipis-nipis. Sediakan air dalam periuk kemudian masukkan semua bahan-bahan kecuali ikan. Bila dah mendidih masukkan ikan. Akhir sekali masukkan garam mengikut rasa. p/s Halia dan bawang putih tu lagi banyak lagi bagus, untuk buang angin. Lada hitam tu kalau anak menyusu badan, hendaklah dikurangkan sikit.

Ikan Goreng Halia Muda

Ikan digoreng garing Halia muda di hiris Bawang besar di mayang Tumbuk halia muda dan bawang besar Agak2 dah hancur (jangan lumat sangat) Tumbukkan ikan goreng tadi (agak2 hancur) * sedap dima