resepi dalam pantang

of 30/30
RESEPI DALAM PANTANG Sambal Resepi Bahan Cara masak Resepi kekal langsing 5cm halia bara 10 biji lada hitam 30 ekor ikan bilis Sedikit perahan limau nipis Tumbuk kesemua bahan tersebut dan akhir sekali dicampur dengan perahan limau nipis. Sedap dihidang bersama nasi panas. Sambal Tok-tok Ikan bilis Cili padi Bawang Bahan tersebut ditumbuk kasar dicampur bersama perahan limau. Sambal tok-tok lada hitam Bawang merah Bawang putih Ikan bilis Lada hitam Goreng layur bahan tersebut dan tumbuk campur sikit garam dan hidang bersama nasi panas. Lengkuas Muda Masak Lada Merah Lengkuas muda dihiris nipis ~ direbus sehingga kering utk buang pahit & maung lengkuas Sedikit ikan bilis Bawang merah Bawang Putih Lada merah Lada ikan bilis, bawang putih & merah ditumbuk dan ditumis dengan sedikit minyak. Masukkan garam dan lengkuas yg telah direbus tadi dan kacau agar ia sebati. Sos lada hitam lada hitam kunyit hidup garam bawang putih 1 ulas sikit cuka garam semua bahan ni mesin dan gaulkan simpan dan bila nak makan ....hidangkan jer.. rasa garam..dah mendidih & pekat boleh di angkat Ikan Resepi Bahan Cara masak Ikan masin lada hitam Ikan masin (goreng tanpa minyak) Tumbuk bahan tersebut dan jika suka boleh ditambah perahan limau dan

Post on 15-Jun-2015

19.304 views

Category:

Documents

7 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

RESEPI DALAM PANTANG Sambal Resepi Resepi kekal langsing

Bahan 5cm halia bara 10 biji lada hitam 30 ekor ikan bilis Sedikit perahan limau nipis Ikan bilis Cili padi Bawang Bawang merah Bawang putih Ikan bilis Lada hitam Lengkuas muda dihiris nipis ~ direbus sehingga kering utk buang pahit & maung lengkuas Sedikit ikan bilis Bawang merah Bawang Putih Lada merah lada hitam kunyit hidup garam bawang putih 1 ulas sikit cuka garam

Cara masak Tumbuk kesemua bahan tersebut dan akhir sekali dicampur dengan perahan limau nipis. Sedap dihidang bersama nasi panas.

Sambal Tok-tok Sambal tok-tok lada hitam Lengkuas Muda Masak Lada Merah

Bahan tersebut ditumbuk kasar dicampur bersama perahan limau. Goreng layur bahan tersebut dan tumbuk campur sikit garam dan hidang bersama nasi panas. Lada ikan bilis, bawang putih & merah ditumbuk dan ditumis dengan sedikit minyak. Masukkan garam dan lengkuas yg telah direbus tadi dan kacau agar ia sebati.

Sos lada hitam

semua bahan ni mesin dan gaulkan simpan dan bila nak makan ....hidangkan jer.. rasa garam..dah mendidih & pekat boleh di angkat

Ikan Resepi Ikan masin lada hitam

Bahan Ikan masin (goreng tanpa minyak) Lada hitam 1 keping ikan tenggiri kering 2 biji lada besar biji bawang besar dihiris

Cara masak Tumbuk bahan tersebut dan jika suka boleh ditambah perahan limau dan gaulkannya sebati. Ikan digoreng layur bersama hirisan halia. Kemudian ditumbuk bersama lada besar dan bawang tapi jangan hancur. Hidang bersama nasi panas.

Ikan tenggiri kering

Ikan masin goreng asam jawa

Ikan bilis goreng aroma

Ikan bilis dengan cili mesin

Ikan haruan stim

Ikan kering kurau masak lada hitam Sardin halia

Isi ikan masin ([email protected]) 1 labu bawang besar 5-6 tangkai cili Bering 3 ulas bawang putih inci halia Sedikir air asam jawa Gula 100g ikan bilis putih 3 batang serai ([email protected]) 1 biji bawang besar dimayang 2cm halia dimayang 6 helai daun limau purut dihiris 6 biji cili padi diketuk Minyak Sebiji bawang besar dimayang Ikan bilis Jeruk lobak Sebiji telur Cili mesin 1 sudu I ekor ikan haruan sederhana besar 3 ulas bawang putih(dicincang halus) 2 inci halia muda(dimayang halus, boleh lebihkan jika suka) 2 sudu besar sos tiram Daun bawang bwg merah lada hitam santan ikan kering 1 tin sadin 2 ulas bwg merah (hiris) 1 ulas bwg

Tumis semua bahan yang dihiris. Bila agak garing, masukkan air asam jawa, garam dan sedikit gula . Akhir sekali masukkan ikan masin yang telah digoreng terlebih dahulu.

Goreng ikan bilis hingga ranggup, kemudian masukkan bahan hirisan.

Goreng ikan bilis hingga garing, angkat dan ketepikan. Kemudian tumiskan cili mesin hingga masak, masukkan jeruk lobak & ikan bilis. Akhir sekali masukkan telur & kacau hingga sebati. Ikan dibersihkan dan dikelar.Sapukan sos tiram dan bawang putih serta halia pada ikan.Perapkan seketika, lagi lama lagi elok.Kukuskan ikan selama lebih kurang 15 minit atau sehingga masak dan isinya lembut.Dimakan bersama nasi panas dan ulam kunyit bersama dan sambal lada hitam semua ni buat cam masak lemak biasa tapi pekat panaskan minyak then goreng ikan sadin sampai garing lepas tu angkat..kurangkan minyak..tumis bwang/halia

putih(hiris) halia (hiris) air garam Ikan kering masak halia 200 gm ikan kering [isi] 1 cawan santan 3 sm halia 3 ulas bawang putih 2 s/k lada hitam 2 keping asam gelugor 2 sm kunyit hidup garam[jika perlu] 1 ekor ikan haruan 1 biji limau nipis [ambilkan jusnya] 2 s/b minyak 1/2 cawan air 1 s/k cuka 1 helai daun kunyit [mayang halus] garam bahan tumbuk 5 ulas bawang putih 6 sm halia 4 sm kunyit hidup bahan rempah tumbuk 1 s/k jintan manis 1 s/k jintan putih 1 s/k lada hitam ikan merah (ikan yg tak gatal) bawang merah bawang putih halia - ditumbuk kunyit hidup lada hitam serai - ketuk asam keping garam secukup rasa 2 biji bawang merah-

sampai kuning lepas tu campo air sket..dah mendidih masokkan ikan sardin tadi.. campo kuah sardin tu sket je Bersihkan isi ikan kering dan potong kecil. Masukkan dalam periuk bersama bahan2 lain.Masakkan sehingga kuah pekat. Angkat dan hidangkan bersama nasi.

Haruan panggang halia

Ikan dibersihkan dan lumurkan jus limau. Basuhkan. Gaulkan ikan dengan sedikit bahan tumbuk. Bakarkan. Panaskan minyak dan tumiskan separuh lagi bahan tumbuk dan bahan rempah sehingga wangi dan naik minyak. Masukkkan air dan masakkan sehingga mendideh dan pekat. Masukkan cuka dan hirisan daun kunyit. Angkat dan siramkan pada ikan bakar. Hidangkan dan makan semasa panas.

Ikan merah

tumis bahan tumbuk..masukkan serai...garing dan naik bau...masukkan air....ikan...asam keping..garam....sesuaikan rasa

Sop Ikan

Panaskan sesenduk minyak dlm

Steamed Fish 1

diblender 5 biji bawang putihdiblender 3 ibu jari haliadiblender(halia kene banyakkan skit supaya hilang angin di badan) 20 biji lada hitamdiblender 3 ekor ikan merah 2 biji tomato dibelah 4. setitik serai,setitik lemgkuas daun sop daun bawang 1 fish steak-clean and pat dry 5-6 red datesdeseeded and sliced thinly a bit of medlar seeds (Kow Kei) spring onion, sliced very thinly coriander leaves, shredded finely 1 inch old ginger sliced thinly Marinade for fish: 1 tsp salt, 1 tsp sugar,pepper, and 1 tsp oil 1 large piece of fish A handful of Kim Chum (dried lily flower) A bit of black fungus(wan yee) 2-3 shitake mushroom-sliced thinly 3 red dates- halved sliced ginger, as

periuk.Bila minyak sudah panas,masukkan bahan bender semuanya.Setelah garing masukkan air putih sebanyak 2 mangkuk besar.Bila kuah mendidih,masukkan ikan tadi.Tunggu sehingga ikan masak ..baru boleh taruk tomato dan daun daun tadi.Jangan lupa bubuh 1 sudu garam dan sedikit serbuk perasa.Setelah 1 minit,tutup api .Dah masak pun.Senang lagi berkhasiat.

Steam everything for 10-15 mins over high flame.

Steamed Fish 2

Stim seperti biasa

much as u can take spring onion, sliced marinade:salt, pepper, cornflour, oil 2 ketul ikan di goreng 2 ulas bawang merah- ditumbuk sedikit kunyit hidup ditumbuk atau serbuk 6 ulas bawang putih dihiris ketul halia dihiris memanjang 2 ekor ikan gelama 1 biji bawang besar dihiris 5 ulas bawang putih - dihiris ketul halia dihiris 1 biji cili merah dihiris 1 mangkuk air asam 1 ekor ikan haruan dipotong kecil2 4 ulas bawang putih 1 biji bawang besar ( dimesin) 1 biji bawang besardihiris 1 camt halba campur 1 tangkai daun kari 4 camb serbuk kari ikan 1 camt serbuk cili 1 mangkuk air asam Sup Ikan Tenggiri 1 Ketul ikan tenggiri sedikit minyak bijan

Ikan Tenggiri Masak Halia

Panaskan sedikit minyak, tumiskan bawang merah, bwg putih, halia dan kunyit. Masukkan sedikit air dan apabila mendidih tuangkan atas ikan yg telah digoreng.

Ikan Gelama Masak Asam

Gorengkan ikan yg telah disapu garam dan kunyit. Tumiskan bwg besar, bwg putih, halia dan cili. Masukkan air asam dan garam. Apabila mendidih tuangkan atas ikan tadi.

Kari Ikan Haruan

Tumiskan daun kari , halba dan bawang besar yg dihiris. Masukkan bwg yg dimesin, biar sebentar . Masukkan rempah kari dan serbuk cili yg dah dibancuh dengan air. Masak hingga rempah betul2 masak. Masukkan air asam dan ikan Tambahkan garam dan apabila ikan dah masak tutupkan api.

Tumiskan bawang putih dan halia dengan minyak bijan. Masukkan air dan tomato. Apabila mendidih

4 ulas bawang putih dicincang seulas halia diketuk 1 biji tomato sedikit daun sup Ikan tenggiri kuah rassam

masukkan ikan dan daun sup. Biar seketika dan tutupkan api.

Kuah Rassam 1. Bawang putih.. dalam 4-5 ulas 2. Bawang merah dalam 4-5 ulas jugak 3. Lada hitam.. satu - dua sudu.. lagi banyak lagi sodappp!! 4. Jintan manis (jenis jintan ni tak sure nama penuhnya tapi yang selalu guna dalam masakan india tu) 5. Buah tomato.. 4 - 5 bijik.. potong secara dadu kecik2.. 6. Asam jawa ( aiyo.. tak reti nak describe.. hehhe.. sebesar 2 bijik eraser anak2.. hehhe).. di buat air asam... ada dekat 500ml - 1L... 7. Minyak untuk menumis 8. garam secukup rasa cara2: 1. bahan2 no. 1 - 4 tu di tumbuk kasar, di tumis hingga naik bau. 2. masukkan tomato yang didadu, tumis sampai layu. 3. masukkan air asam jawa, jangan terlalu cair. 4. kacau sampai memdidih, masukkan garam secukup rasa. 5. kadang2 mak saya masukkan ikan dalam kuah nih, ikan tenggiri paling sedap.

Ikan Bilis Liking

Satu Genggam Ikan Bilis- Buang perut, dibasuh dan ditoskan 2 inci halia tuadihiris 2 ulas bawang putih-

Goreng ikan bilis menggunakan api sederhana sehingga garing. toskan. tumbuk atau blender ikan bilis tersebut bersama halia, bawang putih, bawang merah dan biji lada hitam.

dihiris 1 ulas bawang merah 1 sudu besar biji lada hitam Ikan Masak Pindang 2 keping ikan merah/ tenggiri (yang dah siap dipotong tu) 2 ulas bawang merah 6 ulas bawang putih 2 inci halia 10-15 biji lada hitam (ditumbuk) garam secukup rasa 1-2 keping asam keping (asam jawa pun boleh) 2 cawan air (agakagak la jangan banyak sangat) 1/2 cm isi kunyit segar (ditumbuk) parang atau ikan tenggiri - sekeping atau ikut suka Halia muda - agak2 Bawang besar di mayang

Ibu boleh makan dengan nasi panas atau bersama-sama lauk lain. lauk ini boleh disimpan di peti sejuk dan dipanaskan sebelum makan. Potong bawang merah, bawang putih dan halia nipis-nipis. Sediakan air dalam periuk kemudian masukkan semua bahan-bahan kecuali ikan. Bila dah mendidih masukkan ikan. Akhir sekali masukkan garam mengikut rasa. p/s Halia dan bawang putih tu lagi banyak lagi bagus, untuk buang angin. Lada hitam tu kalau anak menyusu badan, hendaklah dikurangkan sikit.

Ikan Goreng Halia Muda

Ikan digoreng garing Halia muda di hiris Bawang besar di mayang Tumbuk halia muda dan bawang besar Agak2 dah hancur (jangan lumat sangat) Tumbukkan ikan goreng tadi (agak2 hancur) * sedap dimakan dengan nasi panas2.

Ikan tenggiri goreng halia

1 keping ikan tenggiri

Lumurkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit dan biarkan selama 20 minit. Panaskan 4ch halia di minyak dan goreng ikan hingga hiris dan di garing dan di goreng ketepikan.Tinggalkan sedikit 2 sudu makan minyak di dalam kuali dan minyak bijan

1-2 sudu makan kicap manis 1/2 sudu teh serbuk kunyit 1/2 sudu teh garam 1 ekor ikan haruan 2 cawan air 2 sudu makan minyak jagung 1 sudu makan lada hitam - di tumbuk 3 ulas bawang merah - di tumbuk 2 ulas bawang putih - di tumbuk 2 cm halia - di tumbuk 1 keping asam keping Garam secukup rasa Daun bawang dan daun sup di hiris

masukkan ikan semula.Tuangkan kicap dan di kacau rata. Angkat ikan dan letak dalam pinggan. Taburkan halia goreng di atasnya.

Sup Ikan haruan

Ikan di potong dan di bersihkan dengan asam jawa untuk menghilangkan bau hanyir. Bilas dengan air dan di tos. Panaskan minyak jagung dalam periuk dan tumiskan bahan yang di tumbuk tadi hingga berbau. Masukkan sedkit air. Apabila mendidih masukkan lada hitam, asam keping dan ikan. Kacau rata dan masak lagi hingga mendidih. Akhir sekali masukkan hirisan daun bawang dan daun sup sebagai penambah selera. Siapa kata masa dalam pantang tak boleh makan sedap-sedap. Kesemua resepi di atas amat menyelerakan. Terutama waktu sejuk-sejuk hujan ni.

Ikan bilis masak lemak lada hitam

Ikan bilis (agak2 banyaknya) 1 mangkuk santan kelapa (yang pekat) 2-3 ulas bawang kecil 1/2 inci kunyit hidup

Tumbuk kunyit, bawang merah dan lada hitam Bahan yang ditumbuk, dimasukkan dalam santan Jerang atas api, dan kacau selalu - kalau tak nanti naik

lada hitam

minyak(macam kita buat masak lemak cili padi) Agak2 dah mendidih, masukkan ikan bilis Tunggu sampai masak * sedap di makan dengan nasi panas2.

Ikan Haruan Goreng Rempah

1 ekor ikan haruan (sedang besar) 2" halia 2 ulas bawang merah 40 biji lada hitam di tumbuk (2 sudu Besar sos lada hitam Chef Wan atau muslim Best) 2 sudu rempah ikan air asam jawa/garam secukup rasa

Ikan disiang dan dipotong dadu lbih kurang 2" 2. Gaulkan bersama garam dan kunyit serbuk - perapkan 15 minit 3. Goreng ikan hingga kekuningan / garing ( angkat tos minyak) 4. Tumis bawang (tumbuk) dan halia (ketuk-ketuk) 5. Masukkan rempah dan lada hitam - biar naik minyak 6. Setelah itu masukkan ikan dan air asam jawa dan garam * Biasanya dalam pantang kita digalakkan makan dengan nasi yang panas dan minuman yang sesuai ialah air akar kayu. Tidak digalakkan minum air masak terlalu banyak.

KARI IKAN YU(India)

2 potong ikan yu 3 ulas bawang merah 2 ulas bawang putih 2 cm kunyit3 cm halia 3 sudu makan serbuk kari 1 batang kulit kayu manis sedikit cengkih dan

Tumbuk bawang merah, putih, kunyit, halia dan campurkan serbuk kari. Tumiskan kayu manis, cengkih, bunga lawang dan bahan2 yang telah ditumbuk tadi hingga naik baunya. Masukkan ikan dan biar seketika. Kemudian masukkan garam secukup rasa. Masukkan santan dan kacau perlahan hingga

bunga lawang 400 ml santan kelapa garam secukup rasa 5 cm kunyit IKAN BILIS 1 genggam ikan bilis BERKUNYIT(Melayu) 2 camca teh lada hitam

mendidih. Sedia untuk dihidang.

Tumbukkan kesemua bahan tersebut (jangan terlalu lumat). Siap untuk dimakan bersama ulam-ulamam seperti ulam pegaga dan daun selom. Lada hitam ditumbuk halus. Halia, Kunyit Hidup & Bawang Putih boleh ditumbuk atau dihiris nipis. Masukkan Ikan dipotong ikut suka. Basuh bersih dan masukkan ke dalamperiuk. Isi air, agak-agak menutupi ikan. Masukkan lada hitam, halia, kunyit, asam keping, garam & bawang putih tadi kedalam periuk yang sama. Masakkan sehingga kuahnya pekat. Makan dengan nasi panas. Kalau kita hiris bahan-2 tadi. Kita boleh makannya sekali. Mak saya kata, halia dan lada hitam memanaskan badan. Asam dan kunyit pula mengecutkan luka dalaman. Dan ikan haruan pula bagus untuk pulihkan luka.

Pindang Ikan Haruan/ Tenggiri

Ikan Haruan @ Tenggiri Lada hitam 20 biji Halia 1 inci @ lebih Kunyit Hidup 1 inci @ lebih Bawang Putih 2 ulas Asam Keping 2 keping Airgaram secukup rasa

SIAKAP ENAK

SIAKAP ENAK 1 camt asam jawa + 200 ml air 1 labu bawang besar, dadu 4 cm halia, hiris halus 4 ulas bawang putih, hiris halus 2 camt serbuk jintan putih 1 camt lada hitam, tumbuk kasar 1 camt rempah kari ikan sed. hirisan daun ketumbar 1 ekor siakap, perap dengan garam, kukus hingga masak Jerang

semua bahan kecuali ikan dan daun ketumbar hingga mendidih dan kuahnya agak pekat. Bila hendak menghidang, letak ikan dalam pinggan dan tuangkan kuahnya. Taburkan daun ketumbar. Sayur Resepi Pegaga masak lada hitam

Turi Masak Asam Rebus

Kerabu pegaga

Bahan Sedikit santan pekat Lada hitam Ikan bilis putih Kunyit hidup Halia Garam Daun Turi Ikan Bilis Asam Keping Bawang merah Kunyit Hidup Ikan Bilis Lada merah 1 ikat pegaga bersihkan dan hiris kecil 1 cawan kelapa muda bahan tumbuk... 1 s/k lada hitam 3 ulas bawang merah sikit ikan bilis garam

Cara masak Lada hitam, halia & kunyit hidup ditumbuk. Kemudian masukkan santan direneh bersama bahan tumbuk. Biar pekat. Kira OK masukkan pegaga dan ikan bilis serta bahan-bahan perasa. Bahan iaitu bawang merah, lada merah, ikan bilis, kuntit hidup ditumbuk kemudian direbus. Masukkan garam, asam keping dan daun turi biarkan sehingga mendidih kemudian bolehlaa diangkat tumiskan sikit bahan tumbuk dan kelapa. bila dah agak kering..masukkan pegaga dan tutup api..kacau rata dan hidangkan

Sup kentang

Orang berpantang tidak boleh banyak minum air dan makan makanan berminyak. Oleh itu sesekali untuk membasahkan tekak, anda boleh menikmati Sup Kentang yang dicampurkan dengan Suun.

Buncis tumis lada itam

Sup Mee Suah

Papaya Soup

Sawi tumis air

Bahan tumis (ditumbuk) Ikan bilis (secekup) 2 biji bwg merah(kecil) 1 biji bwg putih 1 sudu besar lada itam Bawang putihtumbuk Bawang merah-hiris Halia muda-hiris Ikan Bilis-rendam and tumbuk kasar White pepper and salt to taste A dash of sesame seed oil Mee Suah _which is actually slim wheat noodles, some ppl call it longevity noodles or mee sanggul. Daun bawang daun sup, for garnishing 1 kg of white fish bones a handful of raw peanuts 1 kg young papaya, cubed 1 pc tangerine peel 2 slices of old ginger hot water a dash of sesame oil Sedikit ikan bilis 3 ulas bawang putih 2 ulas bawang

Ia direbus hanya menggunakan halia dan lada hitam. Bagaimanapun, supnya tidak boleh banyak. tumiskan bahan yg ditumbuk (dlm 1-2 sudu besar minyak masak) hingga naik bau masukan 1/2 cawan air.....pastu masukkan kacang buncis kacau2 (buncis jgn sampai layu sgt)...siap utk dihidangkan...mudah bangat.... Tumis bawang-bawang dan halia, masukkan ikan bilis. Tambah air, garam dan lada sulah. Lepas mendidih, letakkan mee suah. Tabur daun2 and a dash of sesame seed oil before serving.

Tumis ginger and fishbones, add water adn the rest of the ingredients, slow cook for 3-4 hrs.

Tumbukkan ikan bilis, bawang putih dan bawang merah. Tumiskan bhn tumbuk tadi dan

Kucai goreng kicap

Peria goreng kelapa

SUP KURMA MERAH(Cina)

SUP LOBAK PUTIH Utk Menambahkan susu (Cina)

DAUN MURUNGAY BERGORENG(India)

merah 1 pokok sawi dicuci dan potong 1 ikat kucai dihiris 2 ulas bawang merah dihirs 3 ulas bawang putih dhiris kicap 5 biji peria kecil/1 biji yg besar dipotong dan direndamkan dlm air garam 3 ulas bawang merah 3 ulas bawang putih sedikit kunyit mangkuk kelapa parut 100 gm ayam / 50 gm ikan bilis 20 gm kacang hitam 20 gm kurma merah 1/2 batang lobak putih (dikerat setebal 1/2 cm) Sedikit daun kucai Garam secukup rasa 1 cekak murungay 2 ulas bawang merah 2 ulas bawang putih 50 gm ikan bilis 1 camca makan minyak masak

masukkan air. Apabila mendidih masukkan sawi dan tutupkan api. Tumiskan bawang merah dan putih. Masukkan kucai dan kicap.

Tumiskan bawang merah dan bawang putih. Masukkan kunyit dan peria yg telah dipotong. Masukkan kelapa parut dan gorengkan hingga peria lembut sikit tapi jgn terlalu lama.

Rebus kesemua bahan tersebut hingga empuk dan sesuai dimakan semasa masih panas Didihkan air dalam periuk, kemudian masukkan bahan2 tersebut, jangan terlalu lama. Sedia untuk dihidangkan.

Hiriskan bawang merah dan bawang putih. Tumiskan bersama ikan bilis. Masukkan daun murungay dan sedikit air. Goreng seketika dan angkat untuk dihidangkan.

Hati & limpa Resepi Bahan Hati masak 1/2kg hati lembu limau purut direbus dan dipotong kecil 5 helai daun limau purut dipotong tengah dan

Cara masak Cili/lada hitam, bawang besar, bawang putih halia, jintan dan ketumbar dimesin halus. Tumis hingga naik bau/garing kemudian masukkan hati dan daun limau purut. Jika suka boleh

dikoyakkan 6 tangkai cili kering (Dalam pantang boleh diganti dengan lada hitam secukupnya) 3 labu bawang besar 4 ulas bawang putih 2cm hirisan halia muda camca ketumbar camca jintan manis camca jintan putih Garam & gula secukup rasa Minyak untuk menumis Hati goreng lada 600g hati lembu direbus dan dipotong 4 sudu besar lada putih 2 sudu besar serbuk rempah 2 sudu besar minyak 1 sudu besar air asam jawa sudu serbuk jintan putih 1 sudu serbuk kunyit 2labu bawang besar Garam/ Ajinomoto secukup rasa 1 batang daun bawang untuk hiasan 1/2 kilo Limpa dipotong kecil 1 labu Bawang Besar dihiris Kunyit hidup ditumbuk halus Halia ditumbuk halus bawang putih ditumbuk halus lada hitam @ putih ditumbuk halus kunyit serbuk dua sudu kecil

tambah air untuk berkuah. Setelah itu, masukkan perasa. Ok.Boleh diangkat dan dihidang.

Gaulkan hati yang telah dipotong bersama rempah-rempah tersebut. Tumiskan ia, agak kira okay bolehlah dimasukkan air asam jawa dan taburkan hirisan daun bawang.

Limpa Goreng Kunyit

Limpa digaul bersama campuran kunyit hidup, bawang putih, lada hitam @ putih, asam keping, halia dan garam. Goreng hingga agak garing, toskan. Tumis sedikit bawang putih, hirisan bawang besar dan halia sehingga naik bau. Bancuh kunyit serbuk dengan air. Masukkan dalam tumisan tadi. last sekali masukkan limpa goreng tadi, tambah serbuk perasa dan garam jika perlu. Limpa juga boleh digantikan dengan hati ayam atau lembu. Ia baik untuk

asam keping 1 keping garam

menambah darah (kata orang). Halia, bawang putih dan kunyit hidup tadi boleh juga dihiris dan digoreng dan dimakan bersama limpa.

Ayam Resepi Ayam / Daging Bakar Cicah Air Asam Lada Hitam Ayam Panggang Selera Pantang

Bahan 4cm halia muda 3cm kunyit hidup Garam secukupnya (Kesemua bahan ini dikisar dan diperap) Ayam 1 batang serai dititik 1 sudu jintan manis sudu jintan putih 1cm kunyit hidup 1cm lengkuas 1cm halia 4 ulas bawang merah 2 ulas bawang putih garam Air asam jawa cawan air 1 ekor ayam Daun salam dan daun kunyit Bahan A: Bunga Lawang Bunga Cengkih Kulit Kayu Manis Jintan Manis Lada Hitam Serai & Halia Gula Melaka dicincang halus Lemon diperah Santan Garam Bawang putih dan bawang merah ditumbuk halus

Cara masak Bakar ayam/daging dengan bahan perap. Hiriskan dan boleh dihidang dengan pencicah iaitu 2 sudu lada hitam, hirisan bawang besar dan perahan asam jawa. Ayam dilumur dengan garam & sedikit bawang merah, halia, bawang putih & kunyit tumbuk juga lengkuas. Panggang ia, setelah OK masak Tumis bahan tumbuk yang lebih tadi, masukkan jintan tumbuk, air asam jawa juga garam. Tambah sedikit air untuk berkuah. Dan bolehlaa disiram ayam panggang tadi dengan kuah tersebut.

Ayam Percik Chinese Style

Masukkan daun salam & daun kunyit ke dalam ayam. Panggang @ goreng dalam minyak penuh (deep fried) Tumis bawang merah dan putih. Masukkan bahan-bahan A, masukkan juga perahan lemon, gula melaka, garam. Masukkan santan cair biar mendidih di atas api perlahan. Bila dah pekat masukkan santan pekat. Bila dah pekat, boleh disiram ke ats ayam panggang tersebut.

(Jika suka boleh ditambah sedikit cili padi) Ayam paprik tumbuk bawang merah, putih, halia. halia tu kalo tak suka makan seketul2, tumbuk bia lumat. ayam potong isi jer. kalo bukan utk pantang, letak r sayur cam kobis bunga, carrot, kacang panjang... suka ati la.. jgn letak sawi sudah.. hehehe tumis bawang n halia sampai garing. pastu masukkan ayam. dah agak masak ayam tu,masuk sayur. then masukkan sos cili, sos tomato (Optional), sos tiram, kicap cair. pastu ko letak r garam. aku tak letak pak aji. tapi pakai kiub tanpa msg. letak r seketul kiub ayam. kalo utk pantang, letak sket lada itam. wat syarat. kalo tak ketuk cili api then masukkan. then tutup api, pastu kedarah... hekkk Sup ayam Sup ayam hendaklah direbus hanya dengan rempah tumis, lada hitam, garam dan halia yang banyak. Supnya tidak boleh banyak. Boil everything in crockpot for 2-3 hrs

Chicken Tonic

Ayam halia kukus

1 small black chicken 20 grams wai san 20 gm Kei chee 20 gm dried longan water Isi ayam tanpa lemak (lebih elok ayam kampung) 4 ulas bawang putih 2 inci halia 3 ulas bawang merah Lada hitam yang ditumbuk/ lada sulah Garam sedikit serbuk perasa

Sediakan periuk kukus, masak air dahulu. Tumbuk bawang putih, bawang merah dan halia. Perapkan ayam tadi dengan bahan tumbuk, lada hitam, garam dan serbuk perasa. Bubuh minyak bijan dan gaul rata. Akhir sekali kukus sehingga ayam masak. Elok dimakan ketika panas.

(kalau mahu) 1 sudu besar minyak bijan Ayam/Daging Bakar Cicah Air Asam Lada Hitam Bahannya: 4cm halia muda 3cm kunyit hidup Garam secukupnya (Kesemua bahan ini dikisar dan diperap) Caranya: Bakar ayam/daging dengan bahan perap. Hiriskan dan boleh dihidang dengan pencicah iaitu 2 sudu lada hitam, hirisan bawang besar dan perahan asam jawa. Ayam masak bijan

1/2 ekor ayam di buang kulit- di potong dan di bersihkan 4cm halia tua - di hiris 3 sudu makan minyak bijan 1/2 sudu makan kicap manis Sedikit garam Air secukupnya

Panaskan minyak bijan dan tumiskan halia sehingga berbau harum. Masukkan ayam dan di kacau hingga rata. Tutup kuali dan dan masak ayam selama 20 minit dengan api yang kecil. Tuangkan sedkit air supaya tidak terlalu kering. Akhir sekali masukkan kicap dan di kacau rata. Bila ayam masak tutupkan api. Tambah garam jika perlu.

Daging Resepi Daging Goreng Halia

Bahan Daging batang pinang dihiris nipis Halia dimayang halus Bawang Putih diketuk Bawang besar dihiris bulat 1 biji lada benggala/

Cara masak Panaskan minyak, masukkan daging yang telah diperap sebentar dengan kunyit dan garam. Agak lembut , tumiskan bawang putih dan halia, masukkan juga sos tiram dan bahan perasa mengikut kesesuaian.

ketukkan cili padi kalau nak pedas Sedikit sos tiram Sedikit kunyit hidup/kunyit serbuk Garam/ Serbuk Perasa Jika nak berkuah, bancuhkan sedikit tepung jagung dan [email protected] bagi lebih perisa masukkan sedikit air asam jawa. Daging Goreng Lada Hitam (Marinated) Daging dihiris halus Lada hitam secukup rasa Halia Bawang besar Bawang putih Sos Cili/Cili mesin Sos tomato Sos tiram Kicap pekat Garam/serbuk perasa

Akhir sekali masukkan , lada benggala ataupun cili padi dan hirisan bawang besar.Nak berkuah bolehlaa ditambah dengan bancuhan tepung jagung.

Perapkan daging bersama halia , bawang putih dan bawang besar yang telah dikisar. Termasuk bahan sos terlibat. Panaskan minyak, masukkan daging bersama bahan perap, tambahkan air mengikut keperluan bagi memastikan daging lembut. Setelah empuk, boleh ditambah dengan garam dan serbuk perasa mengikut keperluan dan juga hirisan bawang besar. Gaulkan daging dgn garam dan panggang sehingga amsak. Renjiskan minyak sekali sekala supaya tidak melekat pada pemanggang. Cara gaulkan senua bahan dan rasakan garamnya.

Daging Bakar

300 gm daging lembut garam minyak Air Asam 4 keping asam gelugor garam 5 s/k lada hitam tumbuk sedikit hirisan bawang kecil

Ayam/Daging Bakar Cicah Air Asam Lada Hitam Bahannya: 4cm halia muda 3cm kunyit hidup

Garam secukupnya (Kesemua bahan ini dikisar dan diperap) Caranya: Bakar ayam/daging dengan bahan perap. Hiriskan dan boleh dihidang dengan pencicah iaitu 2 sudu lada hitam, hirisan bawang besar dan perahan asam jawa. Nasi Resepi Nasi mengkudu

Nasi pegaga

Nasi halia

Bahan 2 cawan beras [basuh dan toskan] 1 batang serai 3 cawan air rebusan daging 1 batang serai [ketukkan] 300 gm daging [rebuskan] 1 s/b serbuk lada hitam 1 s/b kerisek 3 ulas bawang merah [mayangkan] 2 helai daun mengkudu garam 3 cawan beras [basuh dan toskan] 3 s/k lada hitam 1 cawan santan pekat [boleh gantiikan dgn susu segar atau susu cair] 3 cawan air 150 gm daun pegaga sedikit garam 3 cawan beras 4 cawan air 100 gm halia [mesin dan tapiskan] 150 gm ikan kurau masin

Cara masak Bersihkan daging dan rebuskan sehingga lembut. Masukkan beras, serai, air rebusan daging dan garam kedalam periuk dan masakkan saperti biasa. Daun mengkudu di mayangkan halus dan rebus sehingga masak. Perahkan adaunnya sikit supaya kurang pahit. Daging diketukkan dan potong nipis. Campurkan lada hitam, bawang merah, kerisek, dan garam. Gaulkan dengan ansi sehingga rata dan hidangkan

Basuhkan pegaga dan kisarkan. Tapiskan dan ambil airnya. Masakkan beras dengan air pegaga, lada hitam dan garam. Apabila hampir kering tuangkan santan dan amsakkan saperti nasi biasa.

Masukkan beras, serai dan perahan halia dalam periuk dan masakkan saperti nasi biasa. Ikan kurau masin dibakar dan ditumbukkan isinya. Gaulkan ikan tumbuk, kerisek, lada

1 batang serai [ketukkan] 2 s/k lada hitam 2 s/b kerisek 2 s/b air rendaman asam gelugor 2 ulas bawang putih ] sedikit isi cekur ] tumbukkan garam Nasi remuni kedah 3 cawan beras [basuh dan toskan] 1/2 cawan pati dan remuni [kisarkan daun dan ambilkan airnya] 1 cawan santan pekat 3 cawan air 1 s/k halba 3 sm halia [mayangkan] garam

hitam, bawang putih, bawang putih isi cekor dan garam. Bapurkan air rendaman asam keping. Kacau rata. Taburkan atas nasi dan hidangkan supaya dimakan panas2.

Campurkan semua abhan dalam periuk dan masak saperti nasi biasa. Hidangkan bersama sambal ikan talang, ikan bilis goreng dan sambal kelapa

minuman Resepi Milo nestum

Bahan 3 sudu besar milo 1 sudu susu pekat manis / atau 2 sudu susu tepung (kalau guna susu tepung, tambahlah gula sikit) 4 sudu besar nestum

Cara masak Masukkan semua bahan diatas kedalam cawan / mug. Lepas tu tuangkan air panas dan kacau. Campurkan dengan air sejuk jika anda nak kurangkan panas air atau nak bagi suam.

Steak Lobak PutihBahan-bahan * 5 keping * 100gm * 2sb sos * 1 biji * sedikit * garam * * 1 biji timun jepun Cara-cara 1. Kupas kulit lobak putih, balut dengan plastik wrap, masukkan dalam microwave selama 5 minit. 2. panaskan frypan dengan sedikit minyak, goreng lobak putih sedikit keperangan kedua belah. angkat dan letak dalam pinggan. 3. dalam frypan yang sama, goreng bawang besar sampai layu. angkat dan letak atas pinggan. 4. tambah sedikit minyak dalam frypan, goreng daging yang telah digaul dengan garam. agak sudah masak, masukkan sos bbq dan bijan. angkat dan letak atas pinggan. 5. slice timun menggunakan peeler. tabur garam dan biarkan sekejap supaya layu. basuh dan lap air. hiaskan atas pinggan bersama lobak putih dan daging. Lobak putih adalah salah satu makanan yang boleh membantu meningkatkan penghasilan susu..dan baik untuk kesihatan ginjal lobak putih (setebal daging (potong daging bakar/bbq or bawang besar(potong minyak untuk secukup 1sk 1.5cm) nipis) equavalent bulat) menggoreng rasa bijan