resepi biskut arab sedap tahun 2015

4
 Biskut arab sedap Bahan-bahann ya ialah: 1 kg. tepung gandum 300 gm gula ising 420 gm minyak sapi - dicairkan dahulu di atas dapur menggunakan api yang kecil Susu tepung lemak berkrim secukupnya untuk menyalut biskut (cadangan susu tepung Everyday atau espray!. Cara membuatnya: 1. "yak tepung gandum dan kemudian masukkan tepung gandum dan gula ising ke dalam mangkuk adunan. #aul rata. 2. $asukkan minyak sapi sedikit demi sedikit. #aul rata dan uli hingga men %adi d&h yang lembut dan b&leh dik epal dan digentel. ' ambahkan lagi minyak sapi sekiranya adunan masih keras. 3. #entel bulat-bulat dan bakar mengikut suhu &ven masing-masing (antara suhu 10 - 1)0*+ 20 - 30 minit! 4. Setelah biskut masak+ angkat dan biarkan ia suam sek etika. ,emudian dig&lekkan dengan susu tepung lemak berkrim.

Upload: longseong

Post on 05-Nov-2015

58 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

resepi terbaik tahun 2015

TRANSCRIPT

Biskut arab sedapBahan-bahannya ialah:1 kg. tepung gandum300 gm gula ising420 gm minyak sapi - dicairkan dahulu di atas dapur menggunakan api yang kecilSusu tepung lemak berkrim secukupnya untuk menyalut biskut (cadangan susu tepung Everyday atau Nespray).Cara membuatnya:1. Ayak tepung gandum dan kemudian masukkan tepung gandum dan gula ising ke dalam mangkuk adunan. Gaul rata.2. Masukkan minyak sapi sedikit demi sedikit. Gaul rata dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan boleh dikepal dan digentel. Tambahkan lagi minyak sapi sekiranya adunan masih keras.3. Gentel bulat-bulat dan bakar mengikut suhu oven masing-masing (antara suhu 160 - 180C, 20 - 30 minit)4. Setelah biskut masak, angkat dan biarkan ia suam seketika. Kemudian digolekkan dengan susu tepung lemak berkrim.5. Kemudian letakkan dalam paper cup jika suka ataupun dihidangkan tanpa paper cup.

Biskut sarang semutBahan-bahannya:200 gram gula kastor200 gram mentega - Kak Noor guna buttercup350 gram tepung kastard50 gram tepung gandum1 biji kuning telurCoklat coloured rice untuk hiasanCara-caranya:Mula-mula pukul gula dan mentega sehingga kembang. Masukkan kuning telur dan gaul lagi sehingga rata. Kemudian masukkan tepung kastard sedikit demi sedikit serta tepung gandum. Uli menjadi doh bulat dan simpan di dalam peti sejuk untuk mengeraskan doh. Apabila telah keras, parut doh ke dalam bekas (mangkuk kertas) dan tabur coklat rice sebagai hiasan. Bakar pada suhu 150C selama 10 minit atau sehingga masak, bergantung kepada oven yang digunakan.

BISKUT PELANGI (lidah kucing)250 gm butter ( nak sedap guna lah butter berprofil tunggi ) anchor or scs ( buttercup pun ok )175 gula castor200 gm tepung gandum50 gm terpung jagung1/4 tsp emplex ( perangup biskut )100 gm putih telur ( anggaran 4 biji )

CARA CARAAyak tepung gandum , tepung jagung dan emplexPutar butter dan gula hingga kembang gebuMasukkan putih telur ( guna mixer )Masukkan tepung ( gaul kaedah kaup balik ) * guna spatula *Bahagikan kepada 6 bahagian ( letak 6 warna ~ merah, oren, kuning, hijau, biru dan ungu )Masukkan ke dalam plastik piping dan gunting hujung nya.Susun di dalan acuan nya dan bakar biskut selama 15 minit pada suhu 160* suhu oven bergantung pada kepanasan oven memasing laa ya.* kkzu gune pewarna air ( yummie bakery) lebih kurang 1 sudu kecil setiap warna