resepi ayam goreng pandan

Click here to load reader

Post on 25-Dec-2015

134 views

Category:

Documents

6 download

Embed Size (px)

DESCRIPTION

c

TRANSCRIPT

Kenapa Nasi yang baru dimasak cepat basi ?Mungkin anda tak cuci periuk nasik betul2 pun boleh jadi nasi yang dimasak akan cepat basi.

Tapi kalau ianya kerap berlaku..walaupun periuk dah cuci bersih dan segala macam petua dah kami buat masih basi juga mcm mana ?Itu tandanya rumah anda ada penghuni yang tak nampak.

Basi yang macam mana?Terlalu cepat basi, kadang2 masih panas, tapi dah basi, ada yang lebih kritikal baru sahaja masak terus basi.

Kenapa nasik, lauk boleh cepat basi dan kaitan dengan makhluk halus ?Kita taknampak, kalau Allah izin nampak, kita akan nampak jin2 tu berak kencing dalam makanan kita. lalu nak makan ? sebab tu lauk dan nasi cepat basi. Pernah berlaku, Nasi baru dimasak, masih berasap lagi tetapi.. nasi tu dah pun basi..

Maka caranya, Ambil segenggam lada hitam, dan dibaca ayat Kursi 7 kali. setiap kali masak nasik dan lauk baca Bismillah sampai habis dan masukkan 7 butir lada hitam kedalam periuk. Baki lada hitam bolehlah disimpan dan digunakan setiap kali hendak memasak.

Kalau masih basi juga, panggilah perawat islam berdekatan dengan rumah anda.

InsyaAllah segalanya dengan izinAllah.

Resepi Ayam Goreng Ala KFC Rangup Dan MudahResepi Sheila Rusly

Hari ni nak kongsi resepi ayam kfc home made yang sangat mudah.

Perap untuk sejam:1 ekor ayam potong7 ulas bawang putih tumbuk2 sudu besar serbuk cili (kalau nak lagi pedas boleh tambah 2 sudu lagi)1 sudu serbuk kari ayamsecubit ajinamotosecubit soda bikarbonatgaram 2 sudu tehair sedikit nak bagi rempah senang serap

Bahan untuk tepung salut :2 cawan tepung jagung1/2 cawan tepung gandum1 sudu serbuk cili (atas citarasa masing-masing)garam secukup rasasecubit soda bikarbonat1biji telur

Cara-cara:1. Perap ayam 1 jam dengan bahan-bahanperap tadi.2. Selepas itu pukul telur ,golek ayam dalam telur, supaya senang tepung nak lekat pada ayam.3. Selepas itu letak tepung dan bahan-bahan lain dalambekas yang ada penutup goncang-goncang bagi sebati, letak ayam yang dah dsaluttelur tadi dalam bekas tu,tutup bekas, kemudian goncang bagi tepung salutrata . .tidak mengotorkan tangankan?4. Langkah terakhir goreng ayam dalam periuk, biar ayamtenggelam dalam minyak yang panas. Dalam 15 minit masaklah, hidangkan mengikut kreativi masing-masing ya!

Ranggupkan Ayam Goreng.

Memang enak menikmati ayam goreng ketika ia masih panas. Namun selera kita pasti akan terbantut jikalau ayam tidak ranggup dan hanyir. Untuk itu, pastikan ayam dicuci dengan bersih menggunakan asam jawa. Segala lendir akan melekat pada asam jawa tersebut. setelah dicuci bersih, bilas dengan air perahan limau nipis dan toskan seketika. kemudian perahkan pula sebiji buah limau kasturi sebelum diletakkan kunyit dan garam. Kemudian bolehlah digoreng sehingga masak.

Like & ShareResepi Sheila Ruslyresepi Ayam Goreng Pandan

Bahan2nya

1kg peha Ayam Segar3 batang serai dikisar1 inch halia dikisar1/2 inch lengkuas dikisar4 ulas bawang putih dikisar1 sudu teh serbuk kunyitGram & gula pasir/merah secukup rasaSecukup daun pandan untuk dibalut pada ayamMinyak 3 sudu besar digaulkan pada ayamBatang lidih (Tooth Picks)Minyak secukup untuk menggoreng

Cara2nya

Gaulkan ayam bersama rempah2 yang dikisar, perap ayam nya dalam 1 jam. Balutkan ayam bersama daun pandan dan ketik dengan lidi. Panaskan minyak secukup untuk digoreng. Sajikan dengan nasi panas dan juadah lain. Cicah dengan cili sos.2.Ayam Masak Kicap Pedas

Bahan bahan:Ayam - lumur garam kunyit dan goreng1 biji ubi kentang - hiris nipis dan goreng1 labu bawang besar - hiris bulat1 biji cili hidup merah/benggala - hiris1 sudu besar cili kisar - ikut pedas disukaiDaun sadri/daun bawang - hirisSusu pekat manisLada hitam - tumbuk kasarRempah penumis: Kayu manis, bunga lawang, buah pelaga

Bahan sos:Kicap pekatKicap manisSos tomatoSos tiram

Bahan bahan kisar:1/2 labu bawang besar5 ulas bawang merah2 ulas bawang putih1/2 inci halia

Cara-cara :Panaskan minyak dan tumis rempah penumis bersama bahan-bahan kisar hingga wangi. Kemudian masukkan cili kisar dan tumis sehingga cili garing dan masak.

Masukkan kicap pekat, kicap manis, sos tomato dan sos tiram. Kacau hingga sebati. Masukkan air.

Setelah mendidih, masukkan susu pekat, serbuk lada hitam, bawang besar dan cili hidup. Akhir sekali masukkan ayam bersama ubi kentang yang digoreng. Gaul-gaulkan seketika sebelum ditutup api.

Sebelum dihidangkan, taburkan sedikit hirisan daun sadri atau daun bawang.

Psssttt, terima kasih sudi baca. Jangan lupa tag nama kekawan uollss dalam komen.RESEPI LALA MASAK MASAM MANIS ALA THAI

Bahan-bahannya : 200gm lala 4 sudu sos tiram 4 sudu sos cili 4 ulas bawang putih yang dikisar 1 biji limau nipis (ambil jusnya sahaja) 1 sudu sos plum 50gm nenas 50gm timun 1 biji bawang besar yang dihiris 1 biji cili benggala merah yang dihiris halus Garam

Cara memasaknya :1. Tumiskan bawang putih dan cili boh hingga menjadi garing.

2. Kemudian masukkan timun, nenas, bawang besar dan cili benggala merah dan biarkan seketika.

3. Selepas itu anda masukkan pula lala, sos cili, sos tiram, sos plum dan jus limau nipis.

4. Setelah di campurkan semuanya anda masukkan garam mengikut citarasa anda.

5. Kulit lala akan terbuka apabila ianya telah masak.

sedia untuk dihidangkan dan selamat mencuba.

Psssttt, terima kasih sudi baca. Jangan lupa tag nama kekawan uollss dalam komen.Mee Kari KerangOleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:1/2 ekor ayam - di potong kecil6 sb rempah kari daging (bancuh dg sedikit air)1 keping asam keping2 cawan santan pekat (guna 2 santan kotak 200ml)5 cawan stok udang1 kg isi kerang atau lebih1/2 cawan minyak masak2 keping fishcake- hiris nipis10 ketul fish ball- belah 21 biji kentang - rebus & tumbukGaram dan sedikit gulaAir secukupnya

Bahan Kisar6 ulas bawang merah1 labu bawang besar4 ulas bawang putih1/2 inci halia2 sb cili kisar (boleh juga guna serbuk cili)1 btg serai2 sb udang kering- rendam & tos1 cawan udang hidup (buang kulit & blend dg stok udang)

Bahan Tumis1 btg kulit kayu manis1 kuntum bunga lawang2 biji buah pelaga2 tangkai daun kari2 batang serai - ketuk

Bahan Utk Mee dan Hiasan1 kg mee kuning- celur, tos & lumur minyak menggoreng bawang3 keping tauhu kering - digoreng & hiris nipis2 fish cake - goreng & hiris nipis4 biji telur - direbus & belah dua4 biji limau kasturi - belah 2Daun bawang dan daun sup- dihirisCili merah dan cili hijau - hirisSawi - dicelur dan tosTaugeh - goreng tanpa minyakBawang goreng

Cara-caraBuat stok udang dengan membuang kulit dan kepala udang dan asingkan isi. Rebus kulit dan kepala udang seketika. Kisar dengan sedikit air dan tapis airnya. Kemudian kisar isi udang dengan air rebusan kulit udang tadi.

Panaskan minyak dan tumis bahan bahan tumis. Masukkan pula bahan bahan kisar dan tumis sehingga naik bau. Masukkan pula rempah kari yang dibancuh dengan sedikit air, kacau sehingga naik bau.

Masukkan 1 cawan air dan biarkan mendidih. Masukkan ayam yg di potong kecil dan biarkan sehingga empuk.

Masukkan fish cake, fish ball, stok udang dan asam keping. Biarkan sehingga mendidih, bila kuah dah mendidih masukkan santan kotak, garam dan gula.

Masukkan ubi kentang yang telah ditumbuk bertujuan untuk memekatkan kuahnya.

Akhir sekali masukkan kerang dan sesuaikan rasa dan kepekatan. Bolehlah tutup api, angkat dan hidangkan. Jangan masak kerang terlalu lama untuk mengelakkan ianya menjadi liat.

Cara Menyediakan Mee Kari Kerang:Masukkan sedikit mee ke dalam ke dalam mangkuk. Letakkan sawi, taugeh, telur rebus dan tauhu goreng.

Tuangkan kuah di atas mee tadi.

Tambahkan dengan perahan jus limau kasturi. Akhir sekali taburkan daun sup, daun bawang, cili dan bawang goreng.

Resepi Nasi Arab Simple

Bahan-Bahan untuk Ayam dan Nasi1 kg beras basmati (basuh dan toskan)1.5 liter air (untuk air rebusan ayam)2 ekor ayam (potong kepada 2 atau 4 sahaja)1 tin kecil kacang peas1 cawan kismis3 biji cili merah3 biji cili hijau3 sudu besar minyak5 sudu besar minyak sapi2 sudu besar serbuk jintan manis1 sudu besar serbuk jintan putih (bancuh dengan sedikit air)Pewarna merahBawang gorengGaram dan gula secukup rasa2 biji labu bawang besar saiz kecil (potong bulat)1 biji tomato saiz kecil yang masak (potong dadu)1 biji lada hijau (potong besar, tambahkan lagi kalau nak pedas)

Bahan-Bahan Tumis5 ulas bawang merah3 ulas bawang putih (dimayang)3 cm halia2 inci kulit kayu manis3 kuntum bunga lawang5 kuntum bunga cengkih3 biji buah pelaga2 sudu kecil jintan manis1 sudu kecil jintan putih1 pokok daun sadri (daun sup) hiris1 pokok daun ketumbar

Bahan-Bahan untuk Sos SalatohBuah tomato masakCili hijau (ikut kepedasan masing-masing)Bawah putih

Bahan-Bahan untuk Sos ZabadiYogurtTimunLobak merahTimunBawang besarTomatoLimau nipis

Cara-Cara untuk Menyediakan Air Rebusan Ayam

1) Air disukat dalam periuk dan direbus terlebih dahulu. Sukatan air bergantung kepada jenis beras yang digunakan.

2) Masukkan ayam dengan segera sementara mendidih. Ayam yang banyak direbus boleh dijadikan air rebusan yang lain.3) Masukkan labu bawang besar dan buah tomato ke dalam periuk ayam.

4) Masukkan bahan-bahan tumisan ke dalam periuk ayam juga.

5) Kacau sedikit rempah yang telah dicampurkan dalam air rebusan. Tutup periuk dengan tudung. Rebuskan ayam tersebut dalam jam dengan api yg sederhana kuat.

6) Selepas jam, keluarkan ayam tesebut dari periuk dan susun ayam dalam bekas. Ketepikan dahulu.

Cara-Cara untuk Menyediakan Nasi

1) Masukkan bahan-bahan yang ditumis ke dalam kuali atau periuk yang lain.

2) Kemudian barulah diisikan minyak masak dalam kuali dan goreng bahan-bahan tumis sehingga naik bau dan g