rancangan pelajaran tahunan prasekolah 2012

Upload: dayangadzraawangnoh

Post on 18-Jul-2015

3.708 views

Category:

Documents


20 download

TRANSCRIPT

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PRASEKOLAH 2012MINGGU / TEMA SUBTEMA 1 Bahasa dan Komunikasi MINGGU ORIENTASI SUAIKENAL TUNJANG STANDARD KANDUNGAN 1.1 2.1 3.1 4.1 STANDARD PEMBELAJARAN AKTIVITI Umur 4+ 1.1.1 Mendengar ucap selamat dan memberi respons yang bertatasusila dengan bimbingan. 2.1.1 Berbual dengan sebutan perkataan yang betul. 3.1.1 Menyebut huruf mengikut urutan. 4.1.1 Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis. Umur 5+ 1.1.6 Mendengar ucap selamat dan memberi respons secara bertatasusila. 2.1.3 Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul 3.1.3 Menyebut huruf secara rawak. Murid mengucapkan selamat pagi kepada guru. Memulakan perbualan dengan menyebut nama seperti nama ibu bapa dan nama adik beradik Menyanyi lagu abjad. Menyebut huruf mengikut urutan ke depan dan dari belakang. Menulis secara bebas di dalam kertas A4 yang diberi. Menyambung titik dalam lembaran kerja. Show and name four objects familiar to children which have the same beginning sound e.g pencil, paper, pin, pen. Children respond to simple questions e.g yes, please, no thank you with a smile while having eye contact with the person who asked the question. Talk to children about the letters that represent the sounds they hear at the beginning of their names and other familiar words. Provide activities that give children the opportunity and motivation to practice manipulative skills e.g cutting with scissors. Mengumpul beberapa bongkah yang biru tetapi saiz, warna dan bentuknya berbeza ke dalam satu kumpulan dan beberapa bongkah yang merah tetapi saiz dan warnanya berbeza ke dalam kumpulan yang lain. Mengumpul pelbagai objek mengikut bentuk dan warna, bentuk dan saiz, warna dan saiz. Menggunakan benda maujud seperti kasut dan stoking. Bercerita tentang perbezaan antara kanak-kanak dan anak patung. Bersoaljawab tentang beberapa ciptaan Tuhan seperti tanah dan membezakannya dengan rekaan BAHAN/ CATATAN Bunyi persekitaran yang dirakam Kertas A4 Lembaran kerja

Bahasa Malaysia

1.1 1.2. 3.1 4.1. English Language

1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.1 Listen to and repeat simple greeting, e.g good morning, good afternoon 3.1.1 Recognise letters of the alphabet by their shapes. 4.1.1 Engage in activities requiring hand-eye coordination

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.5 Listen to and repeat greeting. 3.1.6 Name letters of the alphabet.

Item from the natural surroundings names of students,objects of interest. Real fruit or pictures of fruit reffered to in the activiti e.g Teacher : Do you like apples? Child: Yes, I do/no I dont.

2.3 6.1

Sains dan Teknologi

2.3.1 Membanding dan mengumpulkan objek-objek mengikut satu ciri: a. warna b. bentuk 6.1.1 Memadankan objek berpasangan seperti kasut, sarung tangan

2.3.4 Mengelaskan objek mengikut dua ciri: a. warna dan bentuk b. saiz dan bentuk

Bongkah berlainan warna. Benda maujud

Kerohanian & Moral P.Moral

1.1 4.1

1.1.1 Menyatakan bahawa manusia adalah ciptaan Tuhan. 4.1.1 Mengucapkan terima kasih secara lisan atau bukan lisan atas bantuan yang diterima.

1.1.2 Membezakan ciptaan Tuhan dan rekaan manusia. 4.1.2 Mengucapkan terima kasih secara lisan atau bukan lisan atas bantuan, penghargaan dan sumbangan

Anak patung Benda maujud

yang diterima.

1.1. Sosioemosi 1.1 2.1

Fizikal

Kreativiti & Estetika

1.1 2.1

1.1 Kemanusiaan 1.1 2.1 3.1 Bahasa dan Komunikasi 4.1

1.1.1 Menceritakan dengan bimbingan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira, sedih, takut, marah. 1.1.1 Menggunakan jari untuk mengoyak bebas. 2.1.1 Berjalan dengan postur dan teknik yang betul. 1.1.1 Mengenal bahan yang diperlukian untuk menghasilkan sesuatu karya, contohnya berus dengan bimbingan guru. 2.1.1 Menyanyikan melodi mudah (contoh: hmmm..laa) 1.1.1 Menceritakan tentang diri sendiri dengan bimbingan.

1.1.4 Menceritakan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira, sedih, takut, marah. 1.1.9 Menggunakan jari untuk mengoyak bahan mengikut rupa. 2.1.9 Berjalan mengundur dengan lurus. 1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu. 2.1.7 Menyanyikan melodi

manusia. Main peranan memberi ucapan terima kasih kepada guru dan rakan-rakan. Menceritakan semula pengalaman/ perasaan hari pertama ke prasekolah.

Kad gambar pelbagai emosi

Menggoyakkan kertas warna yang diberi dalam aktiviti kolaj. Membuat gerakan mengikut arah ke depan, ke belakang, ke kiri, ke kanan. Mewarnakan gambar dalam lembaran kerja. Menyanyi lagu abjad dengan bimbingan guru.

Kertas

Lembaran kerja Carta abjad

1.1.2 Menceritakan tentang diri sendiri.

2 DIRI SAYA PERKENALKAN SAYA

Bahasa Malaysia

1.1.1 Mendengar ucap selamat dan memberi respons yang bertatasusila dengan bimbingan. 2.1.1 Berbual dengan sebutan perkataan yang betul. 3.1.1 Menyebut huruf mengikut urutan. 4.1.1 Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis.

1.1.6 Mendengar ucap selamat dan memberi respons secara bertatasusila. 2.1.3 Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul. 3.1.3 Menyebut huruf secara rawak.

English Language

1.1 1.2 3.1 4.1

1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.1 Listen to and repeat simple greeting, e.g good morning, good afternoon 3.1.1 Recognise letters of the alphabet by their shapes. 4.1.1 Engage in activities requiring hand-eye coordination

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.5 Listen to and repeat greetings. 3.1.6 Name letters of the alphabet.

Bersoaljawab dengan murid-murid tentang latar belakang diri mereka. Guru membimbing murid-murid unrtuk berinteraksi/berbual. Meneka dan membezakan bunyi yang didengar Memulakan perbualan dengan menyebut nama seperti nama ibu bapa dan nama adik beradik Menyanyi lagu abjad Menyebut huruf mengikut urutan ke depan dan dari belakang. Menggerakkan mata mengikut corak yang dibuat di udara dan bahan lain Bercerita tentang perihal diri. (keluarga, hobi, makanan kegemaran) Bersoaljawab tentang kebolehan, keistimewaan, kekurangan diri sendiri dan mencadangkan cara mengatasi kelemahan kendiri. Show and name four objects familiar to children which have the same beginning sound e.g pencil, paper, pin, pen. Children respond to simple questions e.g yes, please, no thank you with a smile while having eye contact with the person who asked the question. Talk to children about the letters

Lisan

Kaset CD Radio Lembaran kerja

Item from the natural surroundings names of students,objects of interest. Real fruit or pictures of fruit reffered to in the activiti e.g

Sains dan Teknologi

2.1 2.1 6.2 10.1 15.1

2.1.1 Memerhati dan mengenal warna-warna di persekitaran. 2.1.1 Memeberi bantuan kepada ahli keluarga dan warga sekolah. 10.1.1 Mengenal sikap jujur melalui simulasi dan cerita. 15.1.1 Menguruskan diri sendiri dengan bantuan.

Kerohanian & Moral P.Moral

2.1.5 Memerhati perubahan warnawarna di persekitaran. 2.1.2 Memberi bantuan kepada ahli keluarga, warga sekolah dan orang lain. 6.2.3 Menunjukkan cara menghormati orang dewasa, rakan dan masyarakat setempat. 6.2.4 Melafazkan ucapan bertatasusila bersesuaian dengan situasi dan masa. 10.1.3 Mengenal pasti tindakan yang jujur dalam cerita yang didengar. 10.1.4 Mengamalkan sifat jujur pada diri dan rakan. 15.1.2 Menguruskan diri sendiri tanpa bantuan.

1.1 Sosioemosi

1.1.1 Menceritakan dengan bimbingan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira, sedih, takut, marah.

Fizikal

1.1 2.1

1.1 Kreativiti & Estetika 1.2

1.1.1 Menggunakan jari untuk aktiviti seperti meramas 2.1.1 Berjalan ke hadapan, ke kiri, ke kanan dan mengundur. 1.1..1 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya contohnya berus dengan bimbingan guru. 1.2.1 Menekap(trace) rupa geometrik segitiga, bulat, segi

1.1.4 Menceritakan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira, sedih, takut dan marah. 1.1.5 Mengenal pasti dan bercerita tentang jenis-jenis emosi gembira, sedih, takut dan marah. 1.1.9 Menggunakan jari untuk mengoyak bahan mengikut rupa. 2.1.9 Berjalan mengundur dengan lurus. 1.1.2 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya, contohnya berus. 1.2.6 Melukis rupa geometric iaitu segi tiga, bulat, segi empat, bujur.

that represent the sounds they hear at the beginning of their names and other familiar words. Provide activities that give children the opportunity and motivation to practice manipulative skills e.g cutting with scissors. Mewarnakan gambar dalam lembaran kerja. Menyanyikan lagu Begini caranya memakai baju Memakai baju, memakai baju Begini caranya memakai baju Kemas sekali (Melodi: This is the way) Menyanyikan lagu bertemakan nilainilai murni. Nyanyian lagu menjaga kebersihan diri Contoh: Beginilah caranya membasuh muka, Membasuh muka, membasuh muka, Beginilah cara membasuh muka, Jaga kebersihan (Melodi: This is the way) Main peranan dalam pelbagai situasi yang menunjukkan sikap jujur. Contoh: memulangkan barang yang dijumpai. Menceritakan semula pengalaman/ perasaan hari pertama ke prasekolah.

Teacher : Do you like apples? Child: Yes, I do/no I dont.

Kad gambar Lembaran kerja Kad gambar Lembaran kerja CD / kaset

Lisan Carta gambar

Bermain dengan doh membentuk orang Membuat gerakan mengikut arah ke depan, ke belakang, ke kiri, ke kanan dan mengundur. Bercerita tentang suasana di persekitaran rumah mereka dan tempat yang mereka sukai. Menekap bentuk yang diberi oleh guru.

Doh Kertas Tali skip Kertas A4 Bentuk Segitiga Segi empat Bujur Bulat

Kemanusiaan

empat, bujur. 1.1.1 Menceritakan tentang diri sendiri dengan bimbingan. 1.2.1 Menyatakan kebolehan diri sendiri dengan bimbingan. 1.3.1 Menyatakan hak kanak-kanak dengan bimbingan.

3 DIRI SAYA KELAS SAYA Bahasa dan Komunikasi

1.1 2.1 3.1 4.1

Bahasa Malaysia

English Language

1.1 1.2. 3.1 4.1.

1.1.3 Mendengar sebutan nama dan mengenal pasti objek di dalam dan di luar bilik darjah. 1.1.5 Mendengar lagu dan cerita serta memberi respons 2.1.2 Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila dengan bimbingan. 3.1.2 Memadankan bentuk huruf dengan bentuk objek di persekitaran. 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.1 Listen to and repeat simple greeting, e.g good morning, good afternoon 3.1.1 Recognise letters of the alphabet by their shapes. 4.1.1 Engage in activities requiring hand-eye coordination

1.1.2 Menceritakan tentang diri sendiri(contoh: nama, umur, jantina, bangsa, hobi) 1.1.3 Menceritakan pertumbuhan dan keperluan diri sejak lahir. 1.2.2 Menyatakan kebolehan diri sendiri. 1.3.2 Menyatakan hak kanak-kanak. 1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respons 1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid. 2.1.4 berinteraksi secara sopan dan bertatasusila. 2.1.7 Menamakan objek di persekitaran. 3.1.5 Mengenal pasti bentuk huruf kecil 3.1.6 Mengnal pasti bentuk huruf besar.

Bercerita tentang perihal diri. (keluarga, hobi, makanan kegemaran) Bersoaljawab tentang kebolehan, keistimewaan, kekurangan diri sendiri dan mencadangkan cara mengatasi kelemahan kendiri. Main peranan sebagai seorang murid, anak dan rakan. Membawa murid keluar kelas dan melihat kawasan persekitaran prasekolah Memulakan perbualan dengan menyebut perkara-perkara yang berkaitan dengan prasekolah. Menyanyi lagu abjad. Melukis benda maujud di dalam kelas seperti: kerusi, meja, buku, pensil.

Lisan Carta gambar

CD, Carta lagu Lembaran kerja Kertas A4

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.5 Listen to and repeat greeting. 3.1.6 Name letters of the alphabet.

2.3 6.1 Sains dan Teknologi

Kerohanian & Moral

1.1 4.1

2.3.1 Membanding dan mengumpulkan objek-objek mengikut satu ciri: a. warna b. bentuk 6.1.1 Memadankan objek berpasangan seperti kasut, sarung tangan 1.1.1 Menyatakan bahawa manusia adalah ciptaan Tuhan.

2.3.4 Mengelaskan objek mengikut dua ciri: a. warna dan bentuk b. saiz dan bentuk

Listen to words said aloud and pick up objects with the same beginning sound e.g. s sound, stone, stick, sand, seed. Children act out lines from short stories. Children name objects and teacher writes the words down and highlights the relationship between the sounds and the letters. Provide activities that give children the opportunity and motivation to practice manipulative skills e.g. cutting with scissors. Mengumpul pelbagai objek mengikut bentuk dan warna. Mengumpul pelbagai objek mengikut bentuk dan saiz Mengumpul pelbagai objek mengikut warna dan saiz

Stone, stick, sand, seed Flash cards

Picture Scissors, paper.

Lego / bongkah/ guli

1.1.2 Membezakan ciptaan Tuhan dan rekaan manusia.

Berbual tentang kejadian alam ciptaan tuhan bagi keperluan manusia seperti

Gambar tumbuhtumbuhan

P.Moral

4.1.1 Mengucapkan terima kasih secara lisan atau bukan lisan atas bantuan yang diterima. 2.1 2.2 2.1.1 Bersikap positif terhadap kebolehan kendiri 2.2.1 Menunjukkan sifat positif seperti: -sabar -berdikari -berkeyakinan -kecindan

Sosioemosi

5.1 5.2 Fizikal

5.1.1 Mengenal objek atau bahan yang boleh mendatangkan bahaya di rumah dan sekolah. 5.2.3 Menjaga keselamatan diri dengan bimbingan.

4.1.2 Mengucapkan terima kasih secara lisan atau bukan lisan atas bantuan, penghargaan dan sumbangan yang diterima. 2.1.3 Bersikap positif tentang kebolehan dan kekurangan/ kelemahan (limitation) kendiri. 2.2.2 Menunjukkan semangat dan sifat positif seperti: -sabar -berdikari -berkeyakinan -kecindan -perpaduan/kekitaan -tolong-menolong -setia kawan -belas kasihan -empati 5.1.3 Mengenal pasti objek atau bahan yang boleh mendatangkan bahaya di lokasi berikut: -rumah -sekolah -tempat permainan -tempat awam 1.2.11 Mereka corak bebas dengan menggabungjalinkan pelbagai teknik membuat karya kreatif. 3.1.5 Main peranan mengikut imaginasi.

tumbuh-tumbuhan,haiwan, air, udara dan cahaya matahari Berbual sambil bersoaljawab tentang cara menjaga kebersihan diri. Mengadakan pertandingan dalam kegiatan sukan dan permainan Menyiapkan lembaran kerja yang diberi. Membuat projek/kerja kumpulan

Alat kebersihan - sabun,berus gigi dan sebagainya. Bahan dan peralatan di sudut dan di luar bilik darjah.

1.2 3.1 Kreativiti & Estetika

1.2.4 Membuat corak dan rekaan yang mudah melalui pelbagai aktiviti. 3.1.1 Main peranan mengikut imaginasi dengan bimbingan.

2.1 2.2 Kemanusiaan

2.1.1 Menyebut gelaran ahli keluarga terdekat iaitu: datuk, nenek, ibu, bapa, abang, kakak, adik 2.2.1 Bercerita dengan bimbingan tentang rumah kediaman sendiri.

4 PERAYAAN TAHUN BARU

Bahasa dan Komunikasi

Bahasa

1.1 3.1 3.2 4.1

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 1.1.5 Mendengar lagu dan cerita serta memberi respons. 3.1.2 Memadankan bentuk huruf

2.1.2 Menceritakan salasilah keluarga terdekat. 2.1.3 Menceritakan peranan dan tanggungjawab ahli keluarga (ikut situasi keluarga) 2.2.2 Bercerita tentang rumah kediaman sendiri. 1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respons 1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid. 3.1.7 Memadankan huruf kecil dengan

Membuat lawatan di sekitar sekolah dan melihat sendiri objek atau situasi yang membahayakan. Guru memilih satu peristiwa yang dekat dengan murid seperti : -Main tepi longkang/jln. -main pisau -main mercun Mengumpul objek seperti daun,bunga,batu-bata dan menekap serta mewarnakannya Menconteng secara bebas atau tanah,pasir, lantai, kertas dengan jari Main peranan dan melakonkan watakwatak dalam kehidupan seharian seperti ibu atau bapa Guru bersoal jawab dengan murid tentang keluarga mereka. Murid dibimbing dan digalakkan untuk bercerita. Melukis rumah tempat kediaman sendiri mengikut imaginasi masingmasing. Mendengar pelbagai bunyi daripada pita rakaman. Menceritakan sambutan Tahun Baru Cina oleh masyarakat Cina . Memadan gambar dengan perkataan.

Lisan Lembaran kerja Carta gambar

-warna pensel -bahan-bahan yang di kutip semasa lawatan Alat mainan/ main pondok-pondok.

Lisan Kertas A4 Pensil warna Karyon

Komputer, Radio , VCD

CINA

Malaysia

1.1 1.2. 3.1 4.1. English Language

dengan bentuk objek di persekitaran. 3.2.1 Menyebut huruf vokal 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.1 Listen to and repeat simple greeting, e.g good morning, good afternoon 3.1.1 Recognise letters of the alphabet by their shapes. 4.1.1 Engage in activities requiring hand-eye coordination

huruf besar. 3.2.3 Mengenal pasti huruf vokal yang terdapat dalam perkataan.

Contoh : Tanglong, Angpau Menggunting kertas mengikut garisan yang pelbagai bentuk atau gambar pelbagai saiz

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.5 Listen to and repeat greeting. 3.1.6 Name letters of the alphabet.

3.2 Sains dan Teknologi

Kerohanian & Moral P.Moral

1.1 6.2

3.2.1 Menggunakan deria berikut dalam penerokaan alam persekitaran secara terbimbing: -penglihatan -pendengaran -penyentuhan -hidu 1.1.1 Menyatakan bahawa manusia adalah ciptaan Tuhan 6.2.2 Melafazkan ucapan bertatasusila bersesuaian dengan situasi dan masa dengan bimbingan.

3.2.2 Menggunakan deria berikut dalam penerokaan alam persekitaran secara terbuka: -penglihatan -pendengaran -penyentuhan -hidu 1.1.3 MenyatakanTuhan adalah pencipta alam 6.2.4 Melafazkan ucapan bertatasusila bersesuaian dengan situasi dan masa.

Listen to words read alaud and colour pictures of words with the same beginning sound e.g b sound : bag, ball, box, balloon. Children respond to simple questions e.g yes,please, no thank you with a smile while having eye contact with the person who asked the question. Talk to children about the letters that represent the sounds they hear at the beginning of their names and other familiar words Encourage children to draw and paint and talk to them about what they have done Menyediakan beberapa jenis air yang mempunyai berbagai-bagai rasa. Menyediakan pelbagai objek yang mempunyai pelbagai bau. Murid menutup mata dan meneka objek tersebut. Berbual tengan kejadian alam ciptaan Tuhan bagi keperluan manusia (cth: haiwan, air udara dsb) Main peranan menziarahi rakan berbangsa Cina semasa menyambut perayaan Tahun Baru Cina. Guru memberikan bimbingan dalam aktiviti ini. Menyatakan keperluan ahli keluarga, sanak-saudara, rakan sebaya,guru dan jiran seperti memiliki keperluan untuk menyambut perayaan masing-masing seperti: pakaian dan makanan Meramas , mengoyak dan mencubit.

Word Charts Picture Chart

Limau Kopi Garam Sirap Minyak wangi Ikan masin Belacan Carta, Kad imbasan

2.3 Sosioemosi

2.3.1 Bertutur dengan yakin dengan bimbingan guru.

2.3.4 Bertutur dengan penuh keyakinan. 2.3.6 Berinteraksi dengan yakin.

Benda maujud

1.1

1.1.1 Menggunakan jari untuk

1.1.9 Menggunakan jari untuk

Kertas warna

Fizikal

2.2

1.1 1.2 Kreativiti & Estetika

mengoyak bebas. 1.1.5 Menggunakan jari untuk mencubit. 2.2.1 Membuat pergerakan tangan mengikut arahan seperti menghayun tangan. 1.1.1 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya dengan bimbingan guru. 1.2.4 Membuat corak dan rekaan yang mudah melalui pelbagai aktiviti.

mengoyak bahan mengikut rupa. 1.1.10 Menggunakan tangan untuk memintal. 2.2.7 Mengimbang badan dengan berdiri sebelah kaki. 1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu. 1.2.7 Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar.

(membuat kolaj) Mengerak tangan mengikut arah kiri, kanan, atas bawah Permainan angkat kaki sebelah dan lompat ketiting. Melukis mengikut garis titik. Mewarnakan gambar. Membuat bunyi tepukan , tepuk lantai, petik jari. Mengadakan sambutan perayaan di kelas dengan menjamu makanan tradisional mengadakan perhiasan mengikut perayaan. Melafazkan pantun empat kerat berkaitan jiran. Mendengar cerita berkaitan dengan jiran dan menceritakan semula cerita tersebut. Melakonkan watak jiran pelbagai kaum dalam situasi gotong royong, kenduri, menziarahi jiran yang menyambut perayaan Tahun Baru Cina dengan bimbingan guru. Mengecam dan membezakan pelbagai jenis bunyi di persekitaran *Memulakan perbualan dengan menyebut nama sendiri,ibubapa dan adik beradik

Gam Lembaran kerja

Warna krayon Lembaran kerja Ang pau lanten Kad ucapan Tahun Baru Cina

5.1 5.3

5.1.1 Bergaul mesra dan tolong menolong dengan bimbingan. 5.3.1 Menyatakan perayaan yang terdapat di Malaysia.

Kemanusiaan

5.1.4 Bergaul mesra dan tolong menolong. 5.3.2 Melibatkan diri dalam aktiviti menyambut perayaan masyarakat Malaysia.

Pantun Kertas A4 Lisan Buku cerita

5 DIRI SAYA ANGGOTA BADAN Bahasa dan Komunikasi

1.1 3.1 3.2 4.1

Bahasa Malaysia

English Language

1.1 1.2. 3.1 4.1.

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 1.1.5 Mendengar lagu dan cerita serta memberi respons. 3.1.2 Memadankan bentuk huruf dengan bentuk objek di persekitaran. 3.2.1 Menyebut huruf vokal 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.1 Listen to and repeat simple greeting, e.g good morning, good afternoon 3.1.1 Recognise letters of the

1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respons 1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid. 3.1.7 Memadankan huruf kecil dengan huruf besar. 3.2.3 Mengenal pasti huruf vokal yang terdapat dalam perkataan.

Membunyikan huruf vokal melalui lagu Menggerakkan mata mengikut corak yg dibuat di udara dan bahan lain.

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.5 Listen to and repeat greeting. 3.1.6 Name letters of the alphabet.

Show and name six objects which are familiar to children. E.g at sound: cat, hat, mat, bat, Sing songs containing greetings e.g Sing Hello Together and Good Morning To You.

Word cards Oral Radio Cassete Work sheet

alphabet by their shapes. 4.1.1 Engage in activities requiring hand-eye coordination

Sains dan Teknologi

2.2

2.2.1 Membandingkan panjang objek (lebih panjang, lebih pendek)

2.2.4 Mengukur panjang dan tinggi objek menggunakan unit bukan piawai.

Kerohanian & Moral P.Moral

14.2 15.1

15.1.1 Menguruskan diri sendiri dengan bantuan.

14.2.2 Mengamalkan sikap tolak ansur dengan rakan dalam situasi tertentu. 15.1.2 Menguruskan diri sendiri tanpa bantuan.

2.1 2.3 Sosioemosi

Fizikal

2.1 2.2

2.1.1 Bersikap positif tentang kebolehan kendiri. 2.3.3 Menunjukkan kebolehan sendiri melalui pelbagai kaedah komunikasi seperti melukis, menyanyi dan berlakon dengan bimbingan guru. 2.1.8 Naik dan turun tangga dengan berpegang kepada pemegang. 2.2.2 Duduk dengan postur yang betul. 1.3.1 Menceritakan dan mempamerkan hasil kerja sendiri

1.3 Kreativiti & Estetika 1.2

2.1.3 Bersikap positif tentang kebolehan dan kekurangan /kelemahan(limitation) kendiri. 2.3.8 Menunjukkan kebolehan sendiri melalui pelbagai kaedah komunikasi seperti melukis, menyanyi dan berlakon. 2.1.22 Membuat pergerakan menggunakan seluruh anggota badan (bermain dengan gelunsur, jongkangjongkit, buaian dan lain-lain permainan luar. 1.3.4 Menceritakan dan mempamerkan hasil kerja sendiri.

Encourage children to imitate sounds with their voice and match these sounds and the letters of the alphabet. Encourage children to draw and paint and talk to them about what they have done. Menyusun 3,4,5 bongkah pelbagai mengikut saiz. Menyusun 3,4,5 straw mengikut panjang. Menyusun 3,5,7 bongkah yang berbeza ketinggiannya. Berbual sambil bersoaljawab tentang kepentingan menjaga kebersihan diri Permainan meneka alat kebersihan diri. Membuat demonstrasi cara menjaga kebersihan diri. Menyatakan persamaan dan perbezaan antara murid dengan rakan. Main peranan untuk memberi pendapat dalam membincangkan sesuatu isu sebagai; guru

Pelbagai bongkah / pelbagai straw

Benda maujud-berus gigi/ ubat gigi

-kad gambar

Melatih murid duduk dan berdiri dengan betul. Bermain di taman permainan.

pensil warna Lembaran aktiviti Kerusi murid

1.2.1 Menyatakan kebolehan diri sendiri dengan bimbingan.

1.2.2 Menyatakan kebolehan diri sendiri.

Kemanusiaan

6 DIRI SAYA

Bahasa dan Komunikasi

Bahasa

1.1 3.1 3.2 4.1

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 1.1.5 Mendengar lagu dan cerita serta memberi respons. 3.1.2 Memadankan bentuk huruf

1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respons 1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid. 3.1.7 Memadankan huruf kecil dengan

Menceritakan tentang hasil kerja kepada kawan atau guru contoh perubahan/perbandingan mewarna semakin kemas ,cantik dan bersih Menekap jari,tapak tangan dan kaki Pertandingan siapa cepat dalam mengikut arahan guru untuk melakukan gerakan. Contoh: angkat tangan kanan, sentuh telinga kiri. Guru dan kanak-kanak membuat refleksi di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran. Memejamkan mata dan menyatakan bunyi yang didengar. Mendengar dan mengucapkan kata-kata panggilan bersopan mengikut peringkat umur dan kedudukan dalam keluarga

Hasil kerja awal persekolahan. Hasil kerja terkini. Kertas lukisan Lisan.

Carta huruf CD Radio Komputer

DERIA SAYA

Malaysia

1.1 1.2. 3.1 4.1. English Language

dengan bentuk objek di persekitaran. 3.2.1 Menyebut huruf vokal 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.1 Listen to and repeat simple greeting, e.g good morning, good afternoon 3.1.1 Recognise letters of the alphabet by their shapes. 4.1.1 Engage in activities requiring hand-eye coordination

huruf besar. 3.2.3 Mengenal pasti huruf vokal yang terdapat dalam perkataan.

Menyanyi lagu abjad dan menyebut huruf mengikut urutan ke depan dan dari belakang Membuat corak menggunakan pelbagai bahan.

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.5 Listen to and repeat greeting. 3.1.6 Name letters of the alphabet.

7.1 9.1 Sains dan Teknologi

7.1.1 Menyebut nama nombor 1 hingga 10 (rote counting)

7.1.7 Membilang secara menaik 1 10 dan menurun 10 1. 9.1.1 Mengecam duit yang berlainan nilai.

Kerohanian & Moral P.Moral

1.1 7.1

1.1.1 Menyatakan bahawa manusia adalah ciptaan Tuhan. 7.1.3 Menunjukkan sifat kasih sayang kepada diri sendiri, keluarga dan orang di sekelilingnya.

1.1.3 Menyatakan Tuhan adalah pencipta manusia. 7.1.6 Menyata dan menunjukkan sifat kasih sayang kepada diri sendiri, keluarga dan orang di sekelilingnya secara lisan dan bukan lisan.

Sosioemosi

1.1 1.2

1.1.3 Menyatakan sesuatu yang disukai dan tidak disukai. 1.2.1 Menyatakan peraaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah

1.1.6 Menyatakan emosi mengikut situasi. 1.2.3 Meluahkan dan menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau

Listen to words read aloud and identify picture cards of words which rhyme e.g. tin-pin : hat-mat. Use simple sentences in a conversation. Siti: Good morning, Minah. How are yau? Aminah : Im fine, thank you. Encourage children to imitate sounds with their voice and match these sounds and the letters of the alphabet. Encourage children to draw and paint and talk to them about what they have done. Menyebut nama nombor 1 hingga 10 dalam carta nombor. Mewarnakan nombor yang terdapat dalam lembaran kerja. Menyusun mata wang mengikut nilainya: 1 sen, 5 sen, 10 sen, 50 sen dan RM1.00. Meneroka konsep mata wang melalui aktiviti jual beli dan menabung. Menceritakan berbagai kegunaan anggota badan dan menyatakan mengapa harus bersyukur seperti: Mata untuk melihat Kaki untuk berjalan Tangan untuk memegang Lidah untuk merasa Hidung untuk menghidu Bercerita tentang sesuatu yang disukai seperti makanan Melukis bebas sesuatu yang disukai di dalam kertas A4.

Oral Work sheet Word chart Picture chart

Lembaran kerja wang contoh

Carta gambar anggota badan Lisan Lembaran kerja.

Kad gambar Kertas A4 Pensil warna Karyon

berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 2.1 Fizikal 1.2 Kreativiti & Estetika 2.1.2 Berjalan ke hadapan, ke sisi kiri dan kanan

peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 2.1.22 Membuat pergerakan menggunakan seluruh anggota badan.

Membuat pelbagai pergerakan : senamrobik, poco-poco

5.1 Kemanusiaan

1.2.3 Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar. 1.2.4 Membuat corak dan rekaan yang mudah melalui pelbagai aktiviti. 5.1.1 Bergaul mesra dan tolong menolong dengan bimbingan.

1.2.10 Menghasilkan karya yang menggabungjalinkan pelbagai teknik menggambar. 1.2.11 Mereka corak bebas dengan menggabungjalinkan pelbagai teknik membuat corak dan rekaan. 5.1.4 Bergaul mesra dan tolong menolong.

Melukis mengikut garisan titik. Melakar bentuk tapak tangan dan mewarnakannya. Melukis gambar manusia mengikut kreativiti sendiri. Menggunting gambar manusia beranggota lengkap daripada kertas majalah dan menampalnya secara bertindih-tindih di atas kertas lukisan untuk menghasilkan montaj (Projek berkumpulan). Mendengar bunyi alat muzik/ genderang & menyatakan nada bunyi tersebut. Memberi arahan kpd pasangan & minta pasangannya melakukan apa yang diarahkan satu persatu. Kemudian membincangkan adakah arahannya menepati seperti yang dikehendaki. Mengecam dan membunyikan huruf konsonan di awal dan akhir perkataan yang ditunjukkan. Mengoyak pelbagai bahan seperti kertas dan lain-lain bahan

Lisan CD Kaset Radio Lembaran kerja Kertas A4

Majalah Gunting Gam Kertas A4

7 DIRI SAYA KELUARGA SAYA Bahasa dan Komunikasi

1.1 3.1 3.3 4.1

Bahasa Malaysia

1.1 3.2 4.1. English Language

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 1.1.5 Mendengar lagu dan cerita serta memberi respons. 3.1.2 Memadankan bentuk huruf dengan bentuk objek di persekitaran. 3.3.1 Menyebut huruf konsonan. 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 3.2.1 Hear and pronounce simple words. 3.2.2 Read simple words. 4.1.1 Engage in activities requiring hand-eye coordination

1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respons 1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid. 3.1.7 Memadankan huruf kecil dengan huruf besar. 3.3.2 Menyebut huruf konsonan dengan tepat.

Kertas A4 Kertas surat khabar lama Kotak

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 3.2.4 Hear and say the initial sound of a word. 3.2.6 Recognise and sound similar initial sound in words.

Listen to words said aloud and perform actions according to rhyming pairs of words, e.g fall-call, walk-talk, sing-ring, take-bake Use simple sentences in a conversation. Siti: Good morning, Ali . How are you? Ali : Im fine, thank you. Children hear and say the initial sounds of words in minimal pairs e.g pin-bin, run-sun, eat-meat. They

Word chart Work sheet Scissor Colour paper

6.1 6.2 Sains dan Teknologi

6.1 7.1

6.1.2 Memadankan objek berpasangan yang tidak sama seperti cawan dan piring, kasut dengan sarung kaki. 6.1.3 Memadankan dua kumpulan objek yang mempunyai bilangan: a. sama b. tidak sama 6.1.1 Menunjukkan taat dan hormat kepada ahli keluarga. 7.1.2 Bercerita tentang kebaikan ahli keluarga.

6.2.1 Membandingkan dua kumpulan objek untuk menyatakan sama banyak, lebih atau kurang.

match these sounds with letters. Provide activities that give children the opportunity and motivation to practice manipulative skills e.g. cutting with scissors. Memadankan kasut dengan sarung kaki. Memadankan beberapa pasangan objek seperti sudu dengan garpu atau mangkuk dengan penyepit Memadankan 4 sudu dengan 5 garpu Memadankan pasangan ahli keluarga Ayah dengan ibu Datuk dengan nenek Menyanyi lagu bertemakan kasih sayang Bercerita menggunakan kad situasi yang melibatkan ahli keluarga seperti bersalam dengan ibu bapa ketika hendak ke sekolah, makan bersama-sama ahli keluarga dan lainlain. Bersoaljawab tentang mengapa perlu sayang dan hormat kepada ahli keluarga.terhadap ibubapa dan keluarga. Main peranan dalam suasana lakonan membantu ibu di dapur dan membantu ayah mencuci kereta. Berbual tentang cara membantu ibu dan ayah dan langkah yang diambil untuk menyiapkan tugasan tersebut. Bercerita tentang kebaikan setiap ahli keluarga terutamanya ibu dan bapa. Menyatakan cara menggunakan peralatan elektrik dengan betul. Menyatakan cara melintas jalan dengan betul. Melawat kawasan dapur dan mengenali benda-benda tajam. Memeriksa alat-alat permainan yang boleh mendatangkan bahaya Kanak-kanak melukis dan mewarna gambar keluarga mereka. Menyanyi lagu hari jadi untuk ahli keluarga.

kad gambar sudu dan garpu kasut sarung kaki

Kerohanian & Moral P.Moral

6.1.2 Menyatakan dan menunjukkan taat dan hormat 7.1.4 Menyatakan sebab perlunya menyayangi keluarga. 7.1.5 Menyatakan tanggungjawab diri terhadap keluarga. 7.1.6 Menyatakan dan menunjukkan sifat kasih sayang kepada diri sendiri, keluarga dan orang di sekelilingnya secara lisan dan bukan lisan.

Carta lagu Kad gambar Kad perkataan

1.1 2.2 Sosioemosi

1.1.1 Menceritakan dengan bimbingan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira, sedih, takut, marah. 2.2.1 Menunjukkan sifat positif seperti: -berkeyakinan 5.2.3 Menjaga keselamatan diri dengan bimbingan. 5.2.4 Mengamalkan sikap asertif pada situasi yang tidak selamat dengan bimbingan guru.

1.1.4 Menceritakan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira, sedih, takut, marah. 2.2.2 Menunjukkan semangat dan sifat positif seperti: -berkeyakinan

Lisan Lembaran kerja

5.2

Fizikal

Kreativiti & Estetika

1.1 2.1 3.1

1.1.1 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya contohnya berus dengan bimbingan guru.

5.2.8 Mengamalkan sikap asertif pada situasi yang tidak selamat. 5.2.9 Menyatakan cara menghindari sumber, tempat dan situasi yang membahayakan seperti: -alatan elektrik -benda tajam -alatan permainan -melintas jalan raya 1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu. 2.1.8 Menyanyi lagu dengan iringan muzik.

Lisan Lembaran kerja Carta Gambar 3K

Kek rekaan Radio CD Kaset

2.1 2.2

2.1.2 Menyanyi lagu yang mudah dengan iringan muzik. 3.1.1 Main peranan mengikut imaginasi dengan bimbingan. 2.1.1 Menyebut gelaran ahli keluarga terdekat iaitu datuk, nenek, ibu, bapa, abang, kakak, adik. 2.2.1 Bercerita dengan bimbingan tentang rakan.

3.1.5 Main peranan mengikut imaginasi.

Melakonkan sebuah pantomime bertajuk keluarga saya

Alat mainan. Anak patung

2.1.2 Menceritakan salasilah keluarga terdekat. 2.1.3 Menceritakan peranan dan tanggungjawab ahli keluarga (ikut situasi keluarga) 2.2.2 Bercerita tentang rumah kediaman sendiri.

Kemanusiaan

8 SEKOLAH SAYA PERALATAN BILIK DARJAH Bahasa dan Komunikasi

1.1 4.1

Bahasa Malaysia

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 1.1.5 Mendengar lagu dan cerita serta memberi respons. 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul.

1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respons 1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid.

English Language

1.1 1.2.

1.1.1 Listen to and identify common sounds around them.

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment.

Bercerita tentang peranan dan tanggungjawab ahli keluarga. Menyatakan tanggungjawab diri terhadap keluarga. Membaca buku atau menonton video yang bertemakan keluarga, berbincang tentang sebabnya perlu menyayangi keluarga dan bagaimana menunjukkan sifat kasih sayang kepada ahli keluarga. Membina buku skrap yang menunjukkan suasana atau situasi berkasih sayang di dalam ahli keluarga. Main peranan tentang sesuatu situasi yang melibatkan ahli keluarga dan memerlukan watak bercakap benar. Mendengar cerita tentang akibat daripada bercakap bohong. Bercerita tentang kebaikan setiap ahli keluarga terutamanya ibu dan bapa. Bercerita menggunakan kad situasi yang melibatkan ahli keluarga seperti bersalam dengan ibu bapa ketika hendak ke sekolah, makan bersamasama ahli keluarga dan lain-lain. Mengengar bunyi yang dibuat oleh kanak-kanak lain kemudian mengajuk dan mengulang bunyi tadi. Memberi arahan kepada pasangan dan minta pasangannya melakukan apa yang diarahkan satu persatu. Kemudian membincangkan adakah arahannya menepati seperti yang dikehendaki. Berlatih memadankan gambar dengan lakaran Menyambung titik-titik pelbagai bentuk, garisan dan gambar mengikut arah anak panah yang diberi. Show and name four objects which are familiar to children. E.g at sound:

Lisan Buku cerita Lembaran aktiviti Kad gambar Carta gambar

Kanak-kanak, alat muzik. Kad gambar Kad gambar Lembaran kerja

Flash cards, picture A4 paper,

3.1 4.1.

1.2.1 Listen to and repeat simple greeting, e.g good morning, good afternoon 3.1.1 Recognise letters of the alphabet by their shapes. 4.1.1 Engage in activities requiring hand-eye coordination

1.2.5 Listen to and repeat greeting. 3.1.6 Name letters of the alphabet.

7.1

Sains dan Teknologi

7.1.1 Menyebut nama nombor 1 hingga 10. 7.1.2 Memadankan angka 1 hingga 10 dengan nama nombor secara lisan. (Contoh: 2 dua)

7.1.7 Membilang secara manaik 1 10 dan menurun 10 1. 7.1.8 Menulis nombor 1 10 mengikut cara yang betul.

Kerohanian & Moral P.Moral

11.1 16.1

11.1.1 Menunjukkan sifat rajin dalam pengurusan diri. 16.1.1 Mematuhi arahan guru.

11.1.2 Mengamalkan sifat rajin dalam pengurusan diri dan menjalankan tugasan. 16.1.4 Mematuhi peraturan kelas. 1.2.3 Meluahkan dan menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 1.1.15 Menggunting menghasilkan satu bentuk. 2.1.12 Berlari dengan lakuan yang betul dalam jarak tertentu. 2.1.13 Berlari kea rah yang ditentukan. 1.2.6 Melukis rupa geometric iaitu segi tiga, bulat, segi empat, bujur. 1.2.7 Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.1.13 Menyanyi dengan gerakan. 4.1.4 Menyebut nama sekolah. 4.1.5 Menyebut nama guru kelas dan ketua kelas.

1.2 Sosioemosi

1.2.1 Menyatakan peraaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 1.1.8 Menggunting dengan cara yang betul. 2.1.4 Berlari dengan lakuan yang betul. 2.1.5 Berlari bebas pelbagai arah. 1.2.5 Menghasilkan bentuk binaan yang mudah melalui pelbagai aktiviti. 2.1.6 Menyanyi lagu yang mudah dengan gerakan. 4.1.2 Menyebut nama guru kelas dan ketua kelas dengan bimbingan. 4.1.3 Menjalankan tanggungjawab

cat, hat, mat, bat. A child traces body outline of a friend on a piece of paper and names the parts of the body. Children hear and say the initial sounds of words in minimal pairs e.g pin-bin, run-sun, ten-pen, can-men. Provide opportunities for children to explore shapes and directions using the whole body. Menyanyi lagu berkaitan dengan bilangan seperti Satu Tangan Membilang 2,3,4,5, objek Menyusun 15 objek kepada lima kumpulan mengikut bilangan 1-5 Memadankan simbol 1-5 dengan 15 objek kepada 5 kumpulan Murid meniru contoh yang dibuat oleh guru. Murid menyusun 15 objek dan memadan simbolnya Menyusun dan membersih perabot dalam kelas. Mengetahui tentang peraturan di prasekolah dan sekolah. Disiplin, pakaian, rambut dll. Menyatakan perasaan selepas perhimpunan di sekolah.

Crayon Picture

Bongkah, batu, kad nombor, lego daun, rumput dll

Benda maujud dalam kelas Lisan

Lisan

1.1 2.1 Fizikal

Kreativiti & Estetika

1.2 2.1

Menggunting Murid berlari dengan jarak yang ditentukan (aktiviti luar dijalankan ikut kumpulan dan pertandingan antara kumpulan diadakan bergantung kepada keadaan cuaca) Melukis perkataan dalam kelas. Cth kerusi ,meja Mewarna gambar kelas saya. Bergerak mengikut irama lagu Good Morning. Bersoaljawab tentang aktiviti rutin yang dilakukan di sekolah seharian. Main peranan (cikgu-murid) secara

Gunting Kertas warna Gam Kertas A4

Label dalam kelas Bahan cetakan Radio Kaset CD Lisan Lembaran kerja

Kemanusiaan

4.1

sebagai ahli kelas seperti: Mematuhi peraturan kelas. Menjaga kebersihan sekolah. Meletakkan barangan ke tempat asalnya.

4.1.6 Menjalankan tanggungjawab sebagai ahli kelas seperti: Mematuhi peraturan kelas. Menjaga kebersihan sekolah. Meletakkan barangan ke tempat asalnya.

9 SEKOLAH SAYA ALAT TULIS Bahasa dan Komunikasi

1.1 4.1

Bahasa Malaysia

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul.

1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respons 1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid. 1.1.10 Mengenal pelbagai suara di persekitaran murid. 1.1.11 Membezakan jenis suara di persekitaran (contoh: ketawa, menjerit, menangis)

English Language

1.1 1.2. 3.1 4.1.

1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.1 Listen to and repeat simple greeting, e.g good morning, good afternoon 3.1.1 Recognise letters of the alphabet by their shapes. 4.1.1 Engage in activities requiring hand-eye coordination

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.5 Listen to and repeat greeting. 3.1.6 Name letters of the alphabet.

berkumpulan. Menyebut nama guru. Menyusun buku dan mengemas pusat pembelajaran. Bersoaljawab tentang peraturan di dalam kelas dan mengetahui peranan setiap murid. Membaca buku cerita kisah teladan berkaitan dengan menepati masa ke sekolah. Melakonkan situasi datang dan pulang dari sekolah. Main peranan ketika ingin meminjam barang daripada kawan. Bermain teka nama alatan yang terdapat di dalam kelas. Berbual tentang gambar kecederaan murid di sekolah. Mendengar bunyi rakaman seperti orang ketawa, menangis, berteriak dan mengajuk apa yang didengar. Memberi arahan kepada pasangan dan minta pasangannya melakukan apa yang diarahkan satu persatu. Kemudian membincangkan adakah arahannya menepati seperti yang dikehendaki. Cth: Tolong ambilkan buku itu, Tolong kutip sampah di bawah meja Bermain memadankan gambar dengan perkataan melalui permainan seperti memancing dan suai pasang. Memasukkan benang ke dalam lubang yang disediakan untuk membentuk jalinan atau gambar. Listen to words said aloud and circle the pictures of words with different beginning sounds e.g fan, fish, vase, fat bell, box, bat, pin house, hill, hat. rat Photographs or draw pictures and name family members e.g father, mother,sister,brother,grandfather. Children hear and say the initial sounds of words in minimal pairs e.g pin-bin, run-sun, eat-meat. They match these sounds with letters

Radio, kaset

Buku, sampah, alatalat tulis Pancing, kad perkataan, kad gambar Benang, penebuk lubang, kad manila.

Family photo Word chart Pictures Work sheet

7.1 Sains dan Teknologi

Kerohanian & Moral P.Moral

11.1

7.1.3 Membilang objek 1 10. 7.1.4 Menggunakan bentuk seperti titik untuk mewakili bilangan objek (use shape to represent the number of objects). 7.1.5 Memadankan angka 1 10 dengan bilangan objek yang betul. 11.1.1 Menunjukkan sifat rajin dalam pengurusan diri.

7.1.7 Membilang secara menaik 1 10 dan menurun 10 1. 7.1.8 Menulis nombor 1 10 mengikut cara yang betul.

11.1.2 Mengamalkan sifat rajin dalam pengurusan diri dan menjalankan tugasan.

2.1 4.1 Fizikal

3.2

Sosioemosi

2.1.4 Berlari dengan lakuan yang betul. 2.1.8 Naik turun tangga dengan berpegang kepada pemegang. 4.1.3 Membersihkan tempat dan peralatan yang digunakan dengan bimbingan. 3.2.2 Bertolak ansur dan bekerjasama semasa menjalankan aktiviti. 3.2.3 Berkongsi barangan dan peralatan seperti permainan, makanan.

2.1.13 Berlari kea rah yang ditentukan. 2.1.20 Naik dan turun tangga. 4.1.6 Membersihkan tempat dan peralatan yang digunakan.

Provide opportunities for large shoulder movements, e.g throwing, batting balls, suspended on rope, dancing, making patterns in sand and painting. Membilang 6,7,8,9,10 jari, batu Menyusun 55 objek kepada 10 kumpulan yang mengikut bilangan 1-10 Guru memadankan symbol 6-10 dengan 55 objek yang telah disusun kepada 10 kumpulan. Murid menyusun 55 objek dan memadan simbolnya Berbual tentang bagaimana menjaga, menggunakan alat tulis seperti pensel,buku, pengasah pensel Menyebut dan mematuhi peraturan di sekolah dan kelas prasekolah. Berlari mengikut jarak yang ditentukan Naik dan turun tangga Menyatakan tempat yang sesuai untuk menyimpan peralatan di sekolah selepas digunakan. Bergilir semasa melakukan tugasan . Bermain bongkah/lego secara berkumpulan. Melengkapkan jig-saw puzzle.

Jari, batu, guli, lego, bongkah Lembaran kerja.

Alat tulis Kelas prasekolah

Lisan Benda maujud

1.2 2.1 Kreativiti & Estetika

1.2.5 Menghasilkan bentuk binaan yang mudah melalui pelbagai aktiviti. 2.1.6 Menyanyi lagu yang mudah dengan gerakan.

3.2.6 Menghormati hak orang lain seperti: a. meminta izin menggunakan atau meminjam barang orang lain. b. memulangkan barang selepas meminjam. c. menjaga keselamatan barang yang dipinjam. 3.2.7 Berkongsi idea, barangan dan peralatan seperti permainan, makanan. 1.2.6 Melukis rupa geometric iaitu segi tiga, bulat, segi empat, bujur. 1.2.7 Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.1.13 Menyanyi dengan gerakan. 4.1.4 Menyebut nama sekolah. 4.1.6 Menjalankan tanggungjawab sebagai ahli kelas seperti: -mematuhi peraturan kelas -menjaga kebersihan sekolah

Lembaran aktiviti Lisan Bongkah/lego Jig-saw puzzle.

4.1 Kemanusiaan

4.1.1 Menyebut nama sekolah dengan bimbingan. 4.1.3 Menjalankan tanggungjawab sebagai ahli kelas seperti: -mematuhi peraturan kelas

Melukis dan mewarna alat tulis dan menceritakannya. Mendengar muzik irama sedih dan gembira dan menyatakan perasaan. Mendengar muzik dan melakukan pergerakan bebas serta bergerak secara kreatif mengikut rentak Memperkenalkan lagu sekolah dan menyanyi dengan sebutan yang jelas. Nyanyian lagu Selamat Pagi Cikgu Lawatan ke sekitar sekolah dan mengenal pasti bentuk-bentuk yang

Bahan cetakan Alat tulis Muzik yang terdapat dalam komputer kelas Komputer Lisan Lembaran aktiviti Radio Kaset CD

-menjaga kebersihan sekolah -meletakkan barang ke tempat asalnya.

-meletakkan barang ke tempat asalnya.

10 MASA DAN WAKTU NAMA HARI DALAM SEMINGGU

1.1 2.1

Bahasa dan Komunikasi

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 2.1.2 Berinteraksi secara sopam dan bertatsusila dengan bimbingan.

1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respons. 2.1.6 Memberikan arahan kepada rakan secara bertatasusila.

Bahasa Malaysia

3.2

3.2.1 Hear and pronounce simple words.

English Language

3.2.4 Hear and say the initial sound of words, eg. Cup. 3.2.6 Recognise and sound similar initial sound in word, e.g: Cup, cap, cat Man, map, mat

7.1 Sains dan Teknologi

Kerohanian &

12.1

7.1.3 Membilang objek 1 10. 7.1.4 Menggunakan bentuk seperti titik untuk mewakili bilangan objek (use shape to represent the number of objects). 7.1.5 Memadankan angka 1 10 dengan bilangan objek yang betul. 12.1.1 Melakukan aktiviti secara

7.1.7 Membilang secara menaik 1 10 dan menurun 10 1. 7.1.8 Menulis nombor 1 10 mengikut cara yang betul.

terdapat pada persekitaran, rekod dalam bentuk lukisan. Melawat sekitar sekolah dan menyatakan dengan jelas nama /alamat sekolah secara lisan. Lawatan ke sekitar sekolah (pejabat, kantin, bilik guru, padang, perpustakaan). Mendengar dengan teliti apa yang didengar kemudian menceritakan apa yang didengar Memberi arahan kepada pasangan dan minta pasangannya melakukan apa yang diarahkan satu persatu. Kemudian membincangkan adakah arahannya menepati seperti yang dikehendaki. Cth: Ambil kertas warna hijau itu, Tolong padam papan tulis Melawat persekitaran sekolah dan mengecam label yang dilihat. Menyambung titik-titik pelbagai bentuk, garisan dan gambar mengikut arah anak panah yang diberi. Listen to words said aloud and circle the pictures of words with different beginning sounds e.g Day. dog, duck, fish, leg, lock, lose, bell Children can create their own family album or a family tree and teacher can help them make labels using the above words. Play interactive games to encourage children to listen for the sound at the beginning of a word. Provide opportunities for children to develop fine motor control by e.g pouring water into tiny cups, using tweezers to pick up beads. Memadankan simbol dengan objek dengan bermula simbol 1-10 dan membilang 1-10. Membaca simbol 1-10 dan menyusun kad simbol 1-10 Menyusun dan memadan bilangan objek dengan simbol 10-1 Menjalankan tugas secara

Pensil warna Karyon

Bunyi di persekitaran. Kertas warna, peralatan dlm kelas.

Label spt tandas dll Lembaran kerja

Black board Pictures

Family photo Picture, replica alphabet Water, tiny cups

Guli, bunga, daun bongkah

12.1.1 Menjayakan aktiviti secara

Kanak-kanak

Moral P.Moral

14.1 14.2

berkumpulan. 14.1.1 Bersedia menunggu giliran.

berkumpulan. 14.2.2 Mengamalkan sikap tolak ansur dengan rakan dalam situasi tertentu.

1.2 2.3 Fizikal

1.2 2.3

Sosioemosi

1.2.5 Menggunakan jari untuk menguntai objek bersaiz besar dengan menggunakan tali besar. 2.3.3 Membaling objek bersaiz besar dan lembut ke sasaran menggunakan dua belah tangan. 1.2.1 Menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkahlaku. 2.3.3 Menunjukkan kebolehan sendiri melalui pelbagai kaedah komunikasi seperti melukis, menyanyi dan berlakon dengan bimbingan guru. 2.1.1 Menyanyikan melodi mudah. 2.1.6 Menyanyi lagu yang mudah dengan gerakan.

2.1

1.2.11 Menggunakan jari untuk menguntai objek pelbagai saiz dengan menggunakan pelbagai jenis tali. 2.3.6 Membaling objek lembut ke sasaran menggunakan satu atau dua belah tangan. 1.2.3 Menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkahlaku. 2.3.7 Bercerita dan memberi pendapat. 2.3.8 Menunjukkan kebolehan sendiri melalui pelbagai kaedah komunikasi seperti melukis, menyanyi dan berlakon. 2.1.7 Menyanyikan melodi. 2.1.13 Menyanyi lagu dengan gerakan.

berkumpulan dengan adil seperti tugasan membersihkan kelas. Beratur semasa melakukan aktiviti seperti masuk kelas, masa makan dan masa balik. Menguntai manik mengikut saiz besar kecil ke besar atau dari besar ke kecil Meniti secara individu dan kumpulan Membaling botol-botol yang telah disusun. Permainan bola monyet. Lakonan spontan- lewat tiba ke sekolah, beri sebab dan akibat.

prasekolah

Manik, benang, tali raffia, Tepi longkang / kayu Bola, botol Bola besar. Lembaran kerja Gambar situasi

Kreativiti & Estetika

Menyanyi dan membuat gerakan kreatif mengikut permainan masa dan waktu. Menyanyi lagu menunjukkan apa di buat waktu pagi

6.1

6.1.1 Melahirkan perasaan terhadap unsur-unsur keindahan alam secara lisan dan perlakuan.

Kemanusiaan

6.1.4 Memerhati dan menceritakan perubahan di alam persekitaran seperti: -pertumbuhan dan pereputan pokok -perubahan cuaca.

11 RUMAH

Bahasa dan Komunikasi

1.1 2.1 4.1

Bahasa

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 2.1.1 Berbual dengan sebutan perkataan yang betul. 2.1.2 Berinteraksi secara sopan dan

1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid. 1.1.9 Membezakan jenis bunyi yang ada di persekitaran. 2.1.3 Berbual menggunakan ayat yang

Kanak-kanak memerhati keadaan cuaca dalam seminggu dan merekodkan pemerhatian dalam bentuk lukisan. Setiap kanak-kanak diberikan sebuah buku /kertas A4 sebagai tempat untuk mereka mecatat/melukis perubahan cuaca yang mereka lihat. Guru dan kanak-kanak membuat refleksi tentang keindahan alam sekitar yang mereka perhatikan. Kanak-kanak mendengar ketukan dan pukulan kearah dinding kayu, simen batu dan bata. Kanak-kanak melengkapkan bahagian-bahagian rumah dari bongkah yang diberi.

Muka jam. Permainan Pukul berapa sekarang,Sang Harimau Nyanyian This is the way I brush my teeth Lisan Kertas A4 Pensil warna Karyon

Gambar rumah. Lisan Lembaran aktiviti

JENIS-JENIS RUMAH

Malaysia

1.1 1.2 1.4

English Language

bertatasusila dengan bimbingan. 4.1.1 Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis. 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.4 Name common objects in the classroom. 1.4.1 Listen to and follow one word instructions, e.g come. 1.4.2 Listen to and follow simple instructions e.g : Please stand up.

mudah dengan sebutan yang betul. 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan bertatsusila.

Bercerita tentang carta gambar jenis jenis rumah yang dipamerkan oleh guru Melakar corak dan garisan dengan menggunakan alat tulis yang dipegang dengan betul.

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.8 Name common objects in the environment. 1.4.4 Listen to and perform actions based on instructions in activities and games.

7.1 7.2 Sains dan Teknologi

7.1.3 Membilang objek 1 10. 7.1.4 Menggunakan bentuk seperti titik untuk mewakili bilangan objek (use shape to represent the number of objects). 7.1.5 Memadankan angka 1 10 dengan bilangan objek yang betul. 3.1.1 Menjaga kebersihan, keselamatan harta benda sendiri dan kelas prasekolah dengan bimbingan. 11.1.1 Menunjukkan sifat rajin dalam pengurusan diri. 1.2.1 Menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 2.2.1 Membuat pergerakan tangan

7.2.1 Menulis angka sifar. 7.2.2 Menyebut sifar. 7.2.3 Mengetahui maksud sifar (sifar adalah kosong/tiada nilai)

Kerohanian & Moral P.Moral

3.1 11.1

1.2 Sosioemosi

2.2

3.1.2 Menjaga kebersihan, keselamatan harta benda sendiri dan kelas prasekolah. 11.1.2 Mengamalkan sifat rajin dalam pengurusan diri dan menjalankan tugasan. 1.2.3 Meluahkan dan menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 2.2.8 Berjengket setempat.

Listen to words said aloud and circle the pictures of words with different beginning souns e.g fan,fish,vase,fat. Bell,box,bat,pin. House,hill,hat rat. Children can create their own family album or a family tree and teacher can help them make labels using the above words. Play interactive games to encourage children to listen for the sound at the beginning of a word. Provide opportunities for children to explore shapes and directions using the whole body Memadankan simbol dengan objek dengan bermula simbol 1-10 dan membilang 1-10. Membaca simbol 1-10 dan menyusun kad simbol 1-10 4 biji limau dimasukkan ke dalam bakul. Murid mengeluarkan kesemua limau tersebut. Baki di dalam bakul tiada. Nilai yang tinggal ialah sifar. Berbual cara menjaga kebersihan rumah. Bersoaljawab tentang jenis-jenis rumah yang dimiliki. Bercerita tentang rumah idaman masing-masing Melakar corak bebas dengan menggunakan karyon atau warna air.

Pictures Oral Work sheet

-kad gambar -limau

-kad gambar Lembaran aktiviti

Kertas A4 Lisan Karyon Warna air

Murid berjengket dengan jarak yg

Lisan

Fizikal

mengikut arahan seperti menghayun tangan. 2.2.4 Menoleh kepala secara perlahan ke kiri dan kanan. 1.1 1.2 1.1.1 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya. 1.2.3 Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.2.1 Bercerita denngan bimbingan tentang rumah kediaman sendiri.

2.2.9 Melompat setempat.

Kreativiti & Estetika

1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu. 1.2.7 Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.2.2 Bercerita tentang rumah kediaman sendiri.

ditetapkan. Murid melompat dengan jarak yang ditetapkan. Menceritakan kelakuan yang baik semasa tidur dan bermain Menyambung titik-titik putus dan warnakan ruang dengan warna yang sesuai. Menampal pelbagai bahan kepada gambar rumah Guru bersoal jawab dengan murid tentang rumah kediaman mereka. Guru menceritakan tentang jenisjenis rumah yang terdapat di Malaysia dengan berbantukan kad gambar. Mendengar dengan teliti bunyi yang di dalam kelas dan menceritakan apa yang didengar Memberi arahan kepada kanak-kanak dan kanak-kanak melakukan apa yang diarahkan. Menyanyi sambil membuat pergerakan kreatif bila perkataan tertentu disebut. Melakar corak, garisan dan gambar menggunakan alat tulis yang dipegang dengan betul.

Bahan cetakan Rumah kampung saya Benang,kapas, batang mancis,gam Lisan Lembaran aktiviti Pensil warna Kad gambar Radio Kaset CD Lisan Kad perkataan

2.2 Kemanusiaan

12 RUMAH BAHAGIANBAHAGIAN DALAM RUMAH Bahasa dan Komunikasi

1.1 2.1 3.9 4.1

Bahasa Malaysia

1.1 1.2 1.4 English Language

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 2.1.1 Berbual dengan sebutan perkataan yang betul. 2.1.2 Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila dengan bimbingan. 4.1.1 Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis. 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.4 Name common objects in the classroom. 1.4.1 Listen to and follow one word instructions, e.g come. 1.4.2 Listen to and follow simple instructions e.g : Please stand up.

1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid. 1.1.9 Membezakan jenis bunyi yang ada di persekitaran. 2.1.3 Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul. 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan bertatsusila. 2.1.6 Membeikan arahan kepada rakan secara bertatsusila. 3.9.3 Bercerita secara lakonan, main peranan atau nyanyian berdasarkan bahan yang dibaca.

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.8 Name common objects in the environment. 1.4.4 Listen to and perform actions based on instructions in activities and games.

Sains dan

7.1 7.3

7.1.3 Membilang objek 1 10. 7.1.4 Menggunakan bentuk seperti

7.3. 1 Membilang terus dari 10 hingga ke 20(counting on).

Listen to words said aloud and circle the pictures of words with different beginning sounds, e.g fan, fish, vase, fat, bell, box, bat, pin Name various objects in the house. E.g sofa, pillow, table, Play interactive games to encourage children to listen for the sounds at the beginning of a word Provide opportunities for children to develop fine motor control by e.g pouring water into tiny cups, using tweezers to pick up beads Memadankan simbol dengan objek dengan bermula simbol 1-10 dan

Objects Flash cards

Objek Kad nombor

Teknologi

titik untuk mewakili bilangan objek (use shape to represent the number of objects). 7.1.5 Memadankan angka 1 10 dengan bilangan objek yang betul.

7.3.2 Membandingkan: 10 dengan 11 ( 11 adalah 1 lebih daripada 10) 12 dengan 13 ( 13 adalah 1 lebih daripada 12) dan seterusnya 7.3.3 Menulis 10 20.

7.1 11.1 Kerohanian & Moral P.Moral

7.1.3 Menunjukkan sifat kasih sayang kepada diri sendiri, keluarga dan orang di sekelilingnya. 11.1.1 Menunjukkan sifat rajin dalam pengurusan diri.

1.2 Sosioemosi

1.2.1 Menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 1.1.8 Menggunting dengan cara yang betul. 2.2.1 Membuat pergerakan tangan mengikut arahan seperti menghayun tangan. 2.2.4 Menoleh kepala secara perlahan ke kiri dan kanan. 1.1.1 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya. 1.2.3 Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.2.1 Bercerita denngan bimbingan tentang rumah kediaman sendiri.

1.1 2.2 Fizikal

7.1.5 Menyatakan tanggungjawab diri terhadap keluarga. 7.1.6 Menyata dan menunjukkan sifat kasih sayang kepada diri sendiri, keluarga dan orang di sekelilingnya secara lisan dan bukan lisan. 11.1.2 Mengamalkan sifat rajin dalam pengurusan diri dan menjalankan tugasan. 1.2.3 Meluahkan dan menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 1.1.15 Menggunting menghasilkan satu bentuk. 2.2.8 Berjengket setempat. 2.2.9 Melompat setempat.

membilang 1-10. Membaca simbol 1-10 dan menyusun kad simbol 1-10 (lembaran aktiviti/kerja diberikan sebagai pengukuhan P & P) Letakkan 10 objek ke dalam satu kumpulan dan 1 objek lagi di sebelah kumpulan itu. Membilang 1-11 dan letakkan simbol 11. Letakkan 10 objek ke dalam satu kumpulan dan 2 objek lagi di sebelah kumpulan itu. Membilang 1-12 objek & letakkan simbol 12 Bercerita tentang cara atau perbuatan yang baik sewaktu di rumah dengan cara menolong ibu Mengemas dan menyusun semula peralatan yang telah dimain. Membersihkan bahagian rumah

Lembaran kerja

Peralatan main pondok

Bercerita tentang cara mengurus emosi Lisan yang negatif supaya suasana kehidupan Lembaran aktiviti menjadi lebih baik.

Menggunting Berjengket Melompat dari gelung ke gelung sejauh 2 meter Meloncat berterusan selama 1 mt.

Gunting Gelung rotan

Kreativiti & Estetika

1.1 1.2

1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu. 1.2.7 Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.2.2 Bercerita tentang rumah kediaman sendiri.

Mewarna gambar rumah Membuat rumah menggunakan doh

Doh Lisan Lembaran aktiviti

2.2 Kemanusiaan

Bahasa dan

1.1

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan

1.1.8 Mengecam pelbagai bunyi di

Menceritakan pelbagai kegunaan alam kepada manusia seperti untuk membina rumah perlu ada :-pokok bina tiang, dinding, tangga -bunga hias rumah. Mendengar dengan teliti dan membuat

Gambar rumah dan ruang-ruang dalam rumah

Kerusi

13 RUMAH PERABOT DALAM RUMAH

Komunikasi

Bahasa Malaysia

2.1 3.4 4.1

1.1 1.2 1.4 English Language

memberi respons dengan bimbingan. 2.1.1 Berbual dengan sebutan perkataan yang betul. 2.1.2 Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila dengan bimbingan. 3.4.1 Membunyikan suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal dengan bimbingan. 4.1.1 Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis. 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.4 Name common objects in the classroom. 1.4.1 Listen to and follow one word instructions, e.g come. 1.4.2 Listen to and follow simple instructions e.g : Please stand up.

persekitaran murid. 1.1.9 Membezakan jenis bunyi yang ada di persekitaran. 2.1.3 Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul. 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan bertatsusila. 2.1.6 Memberikan arahan kepada rakan secara bertatasusila. 3.4.3 Membina dan membunyikan satu suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal(ba)

pergerakan mengikut arahan seperti dalam permainan Salim kata Guru mengarahkan murid melakukan sesuatu kemudian membincangkan adakah arahan dari guru telah dilakukan dengan betul. Mencantum bunyi huruf vokal dan konsonan bagi membentuk sukukata. Melakar perabot di dalam rumah dengan menggunakan pensel warna / krayon dengan cara yang betul.

Perabot dlm kelas Kad sukukata Huruf replika Gambar perabot krayon, pensel warna

ba

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.8 Name common objects in the environment. 1.4.4 Listen to and perform actions based on instructions in activities and games.

7.1 7.4

Sains dan Teknologi

7.1.3 Membilang objek 1 10. 7.1.4 Menggunakan bentuk seperti titik untuk mewakili bilangan objek (use shape to represent the number of objects). 7.1.5 Memadankan angka 1 10 dengan bilangan objek yang betul.

7.4.1 Membilang sepuluh sepuluh(in tens)

Kerohanian & Moral P.Moral

7.1 11.1

7.1.3 Menunjukkan sifat kasih sayang kepada diri sendiri, keluarga dan orang di sekelilingnya. 11.1.1 Menunjukkan sifat rajin dalam pengurusan diri.

7.1.5 Menyatakan tanggungjawab diri terhadap keluarga. 7.1.6 Menyata dan menunjukkan sifat kasih sayang kepada diri sendiri, keluarga dan orang di sekelilingnya

Listen to words read aloud and clap Flash cards when children hear words with different ending sounds,e.g sun, bun, run, mat / pot, hot, rock / Pictures ten, pen hen, hand Name various objects in the house. E.g Sofa, chair, table,fan Water, tiny cups Children read flash cards with simple words. Provide opportunities for children to develop fine motor control by e.g pouring water into thiny cups, using tweezers to pick up beads Kanak-kanak yang berumur 4+ tahun, Kad nombor, lego, masih diberikan pengukuhan tentang guli, bongkah nombor. Letakkan 20 objek dalam dua kumpulan yang terdiri daripada 10 objek setiap satu. Membilang 1-20. Membilang 20-30. Letakkan 20 objek dalam dua kumpulan yang terdiri daripada 10 objek setiap satu. Letakkan 1 objek di sebelah kumpulan, letakkan simbol 21 di sebelah. Mendengar cerita kanak-kanak yang tidakKanak-kanak main suka mengemas rumah. peranan dalam Kanak-kanak menyiapkan tugasan rumah. mengemas perabot di rumah. Menyebut dan mematuhi peraturan

3.1

Sosioemosi

3.1.1 menunjukkan kepakaan terhadap keperluan orang lain. 3.1.2 Menyatakan perasaan orang lain melalui bahasa badan yang ditunjukkan. 3.1.3 Mematuhi etika sosial dalam perhubungan, contohnya: - tidak tegur orang dengan menepuk bahu. -tidak peluk atau cium orang sesuka hati.

Fizikal

1.1 2.1 4.1

1.1 1.2 2.1 3.1 Kreativiti & Estetika

5.1 Kemanusiaan

14

Bahasa dan Komunikasi

1.1 2.1 3.4

1.1.1 Menggunakan jari untuk mengoyak bebas. 2.1.8 Naik turun tangga dengan berpegang kepada pemegang. 4.1.3 Membersihkan tempat dan peralatan yang digunakan dengan bimbingan. 1.1.1 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya. 1.2.3 Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.1.5 Menyanyi lagu yang mudah dengan perasaan dan ekspresi. 3.1.2 Berlakon dengan menggunakan props, contoh skaf, pakaian seragam, puppet dengan bimbingan guru. 5.1.1 Bergaul mesra dan tolong menolong dengan bimbingan. 5.1.2 Mengamalkan sikap tolong menolong dalam masyarakat setempat dengan bimbingan. 1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 2.1.1 Berbual dengan sebutan

secara lisan dan bukan lisan. 11.1.2 Mengamalkan sifat rajin dalam pengurusan diri dan menjalankan tugasan. 3.1.4 Menyatakan keperluan orang lain mengikut situasi dan bertindak sewajarnya. 3.1.5 Menunjukkan cara menghormati perasaan dan pandangan orang lain. 3.1.6 Menyatakan kelainan dan kepelbagaian keperluan dalam masyarakat seperti makanan, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain. 3.1.7 Menceritakan perasaan orang lain melalui bahasa badan yang ditunjukkan dan bertindak sewajarnya. 3.1.8 Berkomunikasi secara adab dan tertib. 1.1.9 Menggunakan jari untuk mengoyak bahan mengikut rupa. 2.1.20 Naik dan turun tangga. 4.1.6 Membersihkan tempat dan peralatan yang digunakan.

tentang bagaimana menjaga perabot di dalam rumah.

Mengetahui batas hubungan antara;- rakan lelaki dan perempuan - guru dan murid - murid dan orang dewasa.

Carta gambar Lembaran kerja

Membuat kolaj perabot rumah Naik turun tangga Menyatakan tempat yang sesuai untuk menyimpan peralatan di rumah selepas digunakan.

Kertas warna Lisan Kad gambar Gam

1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu. 1.2.7 Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.1.11 Menyanyi mengikut mud lagu (iaitu: riang dan bersemangat) 2.1.12 Menyanyi dengan perasaan dan ekspresi. 3.1.6 Berlakon dengan menggunakan props. 5.1.3 Menyatakan faedah berkawan. 5.1.4 Bergaul mesra dan tolong menolong. 5.1.5 Mengamalkan sikap tolong menolong dalam masyarakat setempat. 1.1.9 Membezakan jenis bunyi yang ada di persekitaran. 2.1.3 Berbual menggunakan ayat yang

Melukis dan mewarna peralatan rumah dan menceritakannya. Mendengar muzik irama sedih dan gembira dan menyatakan perasaan. Melakonkan watak dalam cerita kanak-kanak. Kanak-kanak yang nakal dan rajin

Gambar peralatan di rumah Kaset

Menjalankan aktiviti kumpulan seperti aktiviti membuat kolaj. Menjaga kebersihan kelas dan kawasan tempat duduk kumpulan masing-masing. Membuat pergerakan mengikut arahan guru spt: angin bertiup,hujan turun Memberi arahan kepada pasangan dan

Kertas warna Kertas A4 Gam Lisan Lembaran aktiviti Gambar

CUACA Bahasa Malaysia

4.1

1.1 1.2 1.4 English Language

perkataan yang betul. 2.1.2 Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila dengan bimbingan. 3.4.1 Membunyikan suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal dengan bimbingan. 4.1.2 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.4 Name common objects in the classroom. 1.4.1 Listen to and follow one word instructions, e.g come. 1.4.2 Listen to and follow simple instructions e.g : Please stand up.

mudah dengan sebutan yang betul. 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan bertatsusila. 2.1.6 Memberikan arahan kepada rakan secara bertatasusila. 3.4.3 Membina dan membunyikan satu suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal(ba)

meminta pasangannya melakukan apa yang diarahkan. Cth:-Tolong ambilkan payung Itu. Mencantum kad suku kata menjadi perkataan berdasarkan gambar. Cth:- ba + ju = baju ma + ta = mata ha + ri = hari Melakar corak, garisan putus-putus cth: gambar hujan,gambar awan

Carta abjad

gambar L.Kerja

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.8 Name common objects in the environment. 1.4.4 Listen to and perform actions based on instructions in activities and games.

Sains dan Teknologi

6.2 7.4

6.2.1 Membandingkan dua kumpulan objek untuk menyatakan sama banyak, lebih atau kurang.

7.4.1 Membilang sepuluh sepuluh(in tens)

1.1 Kerohanian & Moral P.Moral

1.1.1 Menyatakan bahawa manusia adalah ciptaan Tuhan.

1.1.2 Membezakan ciptaan Tuhan dan rekaan manusia. 1.1.3 Menyatakan Tuhan adalah pencipta alam.

1.2 Sosioemosi

1.2.1 Menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 2.1.1 Berjalan dengan postur dan teknik yang betul.

Fizikal

2.1

1.2.3 Meluahkan dan menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 2.1.15 Melompat pelbagai aras dan mendarat dengan kedua-dua belah

Listen to words, read aloud and clap when children hear words with different ending sound, e.g three, free, tree, shoes man, pan, can, hut book, cook, look, table Name various weather. .eg sunny, cloudy, windy, rainy Children read flash cards with simple words. E.g sun, sky, star, wind Join dotted line of pictures like sun, cloud, star, rain Membuat perbandingan dua kumpulan objek dalam aktiviti kumpulan. Letakkan 30 objek dalam 3 kumpulan yang terdiri daripada 10 objek setiap satu Bercerita tentang pelbagai objek yang terdapat di langait dan di bumi yang dijadikan Tuhan Berbual tentang kejadian alam ciptaan Tuhan bagi keperluan manusia, seperti tumbuh-tumbuhan haiwan, air, udara & cahaya matahari. Berbual tentang cara menghadapi cuaca-cuaca tertentu - menyatakan perasaan berdasarkan cuaca cth. Panas gembira.

picture series of items, pictures, charts of items to be read aloud weather chart worksheet

-objek Bongkah

- model planet - kad gambar

Kad gambar Lisan Lembaran aktiviti

Melukis garisan zig-zag di lantai dengan menggunakan kapur.

Reben, kapur. Gelung rotan

1.1 1.2 2.1 3.1 Kreativiti & Estetika

6.1 Kemanusiaan

2.1.3 Berjalan dan mengimbang badan di atas garisan atau tali di atas lantai. 2.1.7 Melompat dana amendarat dengan kedua-dua belah kaki menggunakan teknik yang betul. 1.1.1 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya. 1.2.3 Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.1.5 Menyanyi lagu yang mudah dengan perasaan dan ekspresi. 3.1.2 Berlakon dengan menggunakan props, contoh skaf, pakaian seragam, puppet dengan bimbingan guru. 6.1.1 Melahirkan perasaan terhadap unsur-unsur keindahan alam secara lisan dan perlakuan.

kaki menggunakan lakuan yang betul. 2.1.16 Berjengket beberapa langkah kea rah tertentu.

Berjengket mengikut garis zig-zag di lantai beberapa langkah dan melompat dengan kedua-dua belah kaki ke reben penamat.

1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu. 1.2.7 Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar. 2.1.11 Menyanyi mengikut mud lagu (iaitu: riang dan bersemangat) 2.1.12 Menyanyi dengan perasaan dan ekspresi. 3.1.6 Berlakon dengan menggunakan props. 6.1.4 Memerhati dan menceritakan perubahan di alam persekitaran seperti: -pertumbuhan dan pereputan pokok -perubahan cuaca. 1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respons. 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan bertatsusila. 2.1.6 Memberikan arahan kepada rakan secara bertatasusila. 3.4.3 Membina dan membunyikan satu suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal(ba)

Mewarna gambar cuaca Menyanyi dengan gembira sambil mengayakan gerakan Melakonkan watak dalam cerita kanakkanak

Bahan cetakan Tip,Tap Hujan Dah Turun Alat genderang Cerita rekaan Kambing Takut Hujan

15 PAKAIAN JENIS-JENIS PAKAIAN

Bahasa dan Komunikasi

1.1 2.1 3.4 4.1

Bahasa Malaysia

1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberi respons dengan bimbingan. 2.1.2 Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila dengan bimbingan. 3.4.1 Membunyikan suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal dengan bimbingan. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.4 Name common objects in the classroom. 1.4.1 Listen to and follow one word instructions, e.g come. 1.4.2 Listen to and follow simple instructions e.g : Please stand up.

English Language

1.1 1.2 1.4

1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.8 Name common objects in the environment. 1.4.4 Listen to and perform actions based on instructions in activities and games.

Merekod pemerhatian tentang cuaca dalam seminggu secara lisan, lukisan, tingkah laku. Bersoal jawab dengan guru tentang perubahan cuaca dan keindahan alam. Melukis gambar permandangan. Mendengar dan menunjukkan gambar mengikut arahan guru. Melakukan arahan yang diberi oleh pasangan masing-masing. Mencantum dua suku kata untuk membentuk perkataan bermakna. cth:- to + pi = topi ba + ju =baju sa + ku = saku Menyambung garis-garis putus untuk membentuk gambar pakaian. Listen to words, read aloud and clap when children hear words with different ending sound. E.g short, skirt, shirt, blouse table, able, cable, desk mat, pat, cat, cow Name objects from familiar stories. E.g Red Riding Hood Children flash cards or charts with simple words all about clothes Model large anticlock wise letter

Lisan Kertas A4 Pensil warna

Kad bergmabar benda maujud(pakaian) Kad suku kata

L.Kerja

pictures series of items, picture, cards of items to be read aloud big book

chart or flash cards flour, sand, watercolour

6.2 8.1 Sains dan Teknologi

6.2.1 Membandingkan dua kumpulan objek untuk menyatakan sama banyak, lebih atau kurang.

6.2 Kerohanian & Moral P.Moral

6.2.1 Menunjukkan cara menghormati orang dewasa, rakan dan masyarakat setempat dengan bimbingan. 6.2.2 Melafazkan ucapan bertatasusila bersesuaian dengan situasi dan masa dengan bimbingan. 2.1.1 Bersikap positif terhadap kebolehan kendiri 2.2.1 Menunjukkan sifat positif seperti: -sabar -berdikari -berkeyakinan -kecindan

8.1.1 Menyatakan hasil tambah dua himpunan objek. 8.1.3 Menggunakan bahasa harian untuk menerangkan operasi tambah (Contoh: Dua ekor ikan ditambah dengan dua ekor ikan lagi menjadi empat ekor ikan). 6.2.3 Menunjukkan cara menghormati cara menghormati orang dewasa, rakan dan masyarakat setempat. 6.2.4 Melafazkan ucapan bertatasusila bersesuaian dengan situasi dan masa.

2.1 2.2

Sosioemosi

4.1 Fizikal

4.1.1 Memakai pakaian yang bersih. 4.1.2 Menjaga kebersihan peralatan peribadi yang digunakan dengan bimbingan.

2.1.3 Bersikap positif tentang kebolehan dan kekurangan/ kelemahan (limitation) kendiri. 2.2.2 Menunjukkan semangat dan sifat positif seperti: -sabar -berdikari -berkeyakinan -kecindan -perpaduan/kekitaan -tolong-menolong -setia kawan -belas kasihan -empati 4.1.4 Menjaga kebersihan pakaian. 4.1.5 Menjaga kebersihan peralatan peribadi yang digunakan.

movement. E.g, using sky writing, drawing in sand or flour and painting Membuat perbandingan dua kumpulan objek dalam aktiviti kumpulan. Bercerita dengan menggunakan bahasa harian yang bermaksud penambahan Menambah satu objek lagi kepada himpunan yang ada Mengumpul dan memadankan gambar pakaian kaum di negara kita. Mengumpul dan memadankan gambargambar kaum di negara kita. Mengenal gambar pelbagai kaum. Menonton Video atau CD yang merakamkan sambutan hari perayaan pelbagai kaum. Melakukan perbuatan berpakaian sendiri secara lengkap dan kemas tanpa bantuan. Bersoal jawab denagn murid tentang sikap positif yang terdapat dalam kad gambar/carta gambar.

- pelbagai objek - lembaran kerja

Kad perkataan VCD Kad perkataan Carta Kad gambar

Murid dan pakaian Kad gambar Carta gambar Lisan

Kreativiti & Estetika

1.1 1.2

Kemanusiaan

5.1

1.1.1 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya. 1.2.3 Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar. 5.1.1 Bergaul mesra dan tolong menolong dengan bimbingan. 5.1.2 Mengamalkan sikap tolong

1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu. 1.2.7 Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar. 5.1.3 Menyatakan faedah berkawan. 5.1.4 Bergaul mesra dan tolong menolong.

Bersoal jawab tentang pentingnya menjaga kebersihan pakaian. Mencuci pakaian sendiri. Membersihkan peralatan yang digunakan dalam aktiviti pembelajaran secara individu atau kumpulan. Mereka bentuk daripada pelbagai bahan secara lipatan dan guntingan Menggunting bentuk baju dan gantung menjadi mobail Mengumpul gambar-gambar pakainan dan melabelkannya Menyelesaikan tugasan yang diberi secara bersama-sama dalam aktiviti kumpulan. ( menggunting dan

Sabun, pakaian, berus. Carta Gambar pakaian. Gunting Cetakan bentuk baju,benang Surat khabar lama Majalah lama Lisan Gunting Kertas warna

menolong dalam masyarakat setmpat dengan bimbingan.

5.1.5 Mengamalkan sikap tolong menolong dalam masyarakat setempat.

16 PAKAIAN PAKAIAN TRADISONAL Bahasa dan Komunikasi

2.1 2.2 3.4 4.1 4.2

Bahasa Malaysia

2.1.1 Berbual dengan sebutan perkataan yang betul. 2.2.2 Mengemukakan soalan yang bersesuaian 2..2.4 Bersoal jawab secara spontan. 3.4.1 Membunyikan suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal dengan bimbingan. 4.1.1 Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis. 4.2.1 Menulis semula huruf mengikut cara yang betul.

English Language

1.1 1.2 1.4

1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.4 Name common objects in the classroom. 1.4.1 Listen to and follow one word instructions, e.g come. 1.4.2 Listen to and follow simple instructions e.g : Please stand up. 6.2.1 Membandingkan dua kumpulan objek untuk menyatakan sama banyak, lebih atau kurang.

2.1.3 Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul. 2.2.4 Menyoal dengan menggunakan sebutan yang betul dengan bimbingan guru. 2.2.6 Menjawab soalan dengan ayat yang mudah dan sesuai. 2.2.7 Bersoal jawab secara sopan. 3.4.3 Membina dan membunyikan satu suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal(ba) 4.2.6 Menyalin perkataan dengan cara yang betul. 4.2.7 Menyalin ayat dengan cara yang betul. 1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.8 Name common objects in the environment. 1.4.4 Listen to and perform actions based on instructions in activities and games.

melekatkan gambar pakaian dalam kertas A4) Bergaul mesra sesame rakan dalam kumpulan. Mendengar cerita tentang pakaian tradisional Mengemukakan soalan secara kreatif dengan menggunakan perkataan: Apa? Siapa? Bila? Meneroka melalui permainan cantuman huruf vokal dan konsonan untuk membentuk suku kata terbuka. cth:- ini, api, abu, ubi - Ini apa? Ini api. -Itu apa? Itu ubi. Menyalin semula ayat pendek. cth: Ini ubi Abu.

Gam

Gambar pakaian @ CD Perayaan di Malaysia. Kad bergambar Kad suku kata kad huruf L.Kerja.

6.2 8.1 Sains dan Teknologi 16.1 Kerohanian & Moral P.Moral

16.1.1 Mematuhi arahan guru. 16.1.2 Mematuhi arahan yang ditentukan di kelas atau di sekolah.

8.1.1 Menyatakan hasil tambah dua himpunan objek. 8.1.2 Menyatakan hasil tambah dengan membilang terus dari satu nombor sehingga nilai 10 (Counting all and counting on) 16.1.3 Mematuhi arahan guru atau ketua kumpulan. 16.1.4 Mematuhi peraturan kelas.

Find words with the same ending sound from newspaper Name objects from familiar stories. E.g., Cinderella Children read aloud labels of traditional costumes such as saree, cheongsam, Baju kurung, kebaya Join the dotted lines of various costumes Kanak-kanak mencari jumlah penambahan dengan membilang semua himpunan objek Permainan nombor

newspaper, scissors big book

pictures worksheet

-guli -lembaran kerja

Sosioemosi

1.1 1.2

1.1.3 Menyatakan sesuatu yang disukai dan yang tidak disukai. 1.2.1 Menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu

1.1.6 Menyatakan emosi mengikut situasi. 1.2.3 Meluahkan dan menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain

Bercerita tentang peraturan berpakaian di sekolah. Menyatakan dan menerangkan warna pakaian yang betul dan sesuai dengan tahap / peringkat pembelajaran( Prasekolah, sekolah rendah dan sekolah menengah) Mewarnakan gambar pakaian seragam. Bercerita tentang jenis pakaian yang diminati. Memadankan gambar pakaian dengan emosi (mimik muka) Bercerita dan berbincang mengenai

- Gambar pelajar Pra sekolah - Kad warna - Gambar budak dengan pakaian seragam

- gambar pakaian -lembaran -Majalah pakaian

1.1 1.2

Fizikal

perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 1.2.2 Mengenal pasti dengan bimbingan tindakan alternatif untuk mengurus emosi. 1.1.8 Menggunting dengan cara yang betul. 1.2.1 Menggunakan tangan untuk melipat kertas menjadi dua dan empat bahagian. 1.2.2 Menggunakan jari untuk menbutang bersaiz besar. 1.2.3 Menggunakan tangan untuk menzip dengan bimbingan. 1.2.4 Menggunakan tangan untuk menyarung sarung kaki. 1.2.5 Menggunakan jari untuk menguntai objek bersiz besar dengan menggunakan tali besar.

Kreativiti & Estetika

1.1 1.2

5.2 7.1 Kemanusiaan

1.1.1 Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya. 1.2.3 Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar. 5.2.1 Menyatakan kaum dalam masyarakat setempat. 7.1.1 Bercerita tentang pakaian masyarakat Malaysia di persekitaran.

mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan, tingkah laku. 1.2.4 Mengenal pasti tindakan alternatif untuk mengurus emosi. 1.1.14 Menggunakan tangan untuk mengikat sesuatu objek. 1.1.15 Menggunting menghasilkan satu bentuk. 1.2.7 Menggunakan tangan untuk melipat menghasilkan pelbagai bentuk. 1.2.8 Menggunakan jari untuk membutang pelbagai saiz (termasuk butang katup, butang cangkuk). 1.2.9 Menggunakan tangan untuk menzip seluar, baju, beg. 1.2.10 Menggunakan tangan untuk menyarung sarung kaki dan sarung tangan. 1.2.11 Menggunakan jari untuk menguntai objek pelbagai saiz dengan menggunakan pelbagai jenis tali. 1.2.13 Memakai tali pinggang dengan bimbingan. 1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu. 1.2.7 Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar. 5.2.2 Menyatakan kaum di Malaysia. 7.1.2 Bercerita tentang pakaian pelbagai kaum dalam masyarakat Malaysia.

perkara-perkara yang dibenci dan menyatakan alasannya.

Melipat pakaian Pertandingan membutang baju. Permaianan menuntai manik besar dan pelbagai saiz.

Pakaian Gambar Benda maujud dalam kelas Tali besar Manik Benang

Membuat corak-corak pada plastersine dengan cara mengukir dengan batang mancis Menyanyi lagu sambil melahirkan perasaan Bercerita tentang masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dengan pelbagai pakaian Menamakan pakaian mengikut kaum di Malaysia. Mewarnakan gambar pakaian. Memadankan gambar pakaian dengan kaum yang betul. Mendengar cerita dan menceritakan semula tentang cerita yang didengar. Bersoaljawab dengan guru dan diikuti bersoaljawab dengan pasangan. cth:-Bilakah hari jadi awak? Memadankan suku kata untuk membentuk perkataan cth:

Plastersine Batang mancis - Radio kaset

- gambar masyarakat Malaysia -gambar pakaian mengikut kaum

17 PERISTIWA HARI JADI HARI KANAKKANAK

Bahasa dan Komunikasi

Bahasa Malaysia

2.1 2.2 3.4 4.1 4.2

2.1.1 Berbual dengan sebutan perkataan yang betul. 2.1.2 Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila dengan bimbingan. 2.2.2 Mengemukakan soalan yang bersesuaian 2..2.4 Bersoal jawab secara spontan.

2.1.3 Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul. 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan bertatsusila. 2.2.4 Menyoal dengan menggunakan sebutan yang betul dengan bimbingan guru. 2.2.6 Menjawab soalan dengan ayat

Cerita Hari Jadi

kad huruf kad suku kata

3.4.1 Membunyikan suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal dengan bimbingan. 4.1.3 Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. 4.2.2 Menulis huruf kecil dengan cara yang betul dengan bimbingan. 1.1 1.2 1.4 2.1 2.2 1.1.1 Listen to and identify common sounds around them. 1.2.4 Name common objects in the classroom. 1.4.1 Listen to and follow one word instructions, e.g come. 1.4.2 Listen to and follow simple instructions e.g : Please stand up. 2.1.1 Show awareness that print conveys meaning by doing Pretend

English Language

yang mudah dan sesuai. 2.2.7 Bersoal jawab secara bersopan. 3.4.3 Membina dan membunyikan satu suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal(ba) 3.4.5 Membina dan membunyikan dua suku kata terbuka secara rawak. 4.2.4 Menulis huruf kecil dengan cara yang betul. 1.1.2 Listen to and identify sounds in the environment. 1.2.8 Name common objects in the environment. 1.4.4 Listen to and perform actions based on instructions in activities and games. 2.1.2 Show awareness that print conveys meaning by doing Pretend

a