rahsia teknik mengecat

Click here to load reader

Post on 17-Jul-2015

331 views

Category:

Automotive

6 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

Rahsia Teknik Mengecat Imej Buka Dan Tutup Cat Yang Keluar Dari Muncung SprayGun

Terdapat 3 perkara penting yang mesti kita fahami dan ikuti sebelum mula mengecat kereta.Pertama sekali ialah membersihkan ruang dan setiap peralatan yang terlibat ketika mengecat,dan kedua membersihkan cat dan yang ketiga membersihkan kereta dari minyak dan abuk.

Membersihkan ruang dan peralatan termasuklah diri kita atau spraygun,paip angin,filter angin dan komperesor.Ini adalah perkara utama kita perlu turuti tatakala kita mahu kerja profesional dan memiliki hasil kerja yang berbeza dan memuaskan.Andaikata perkara ini diabaikan,tidak kira samada kita pakar dalam mengecat kereta,hasilnya pasti kurang memuaskan.

Sebelum mula mengecat,prosedur ini boleh membantu anda;

1. Pastikan bahagian kereta yang dicat dan tidak cat sebaik-baiknya.(melihat masking dari terbuka atau berlaku kesilapan).

2. Pastikan spraygun yang digunakan bebas dari sebarang kotoran kemudian masukkan cat yang yang dicampur kedalam tangki spraygun(cat dituras).

3. Cuba spraygan anda untuk melihat kemampuan angin yang dibekalkan oleh komperesor,kemudian tentukan jumlah angin, jumlah cat yang digunakan dan buka cat mengikut tombol pada spraygun.Pada peringkat ini adakalanya rumit bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan spraygun.

4. Mulakan mengecat mulai dibahagian yang susah dilihat seperti didalam kereta,dibahagian sudut dan parit pada badan kereta.Ini mengelak bahagian tersebut tidak terkena cat(underspray).Di dini kita kena kurangkan angin,cat dan buka cat mengikut tempat yang dicat.Ini mengelak cat berlebihan dan mengalir pada bahagian yang dicat.

5. Setelah peringkat ke-4 selasai,uji kembali spraygun anda kerana pada peringkat seterusnya anda mengecat bahagian penting.Pastikan angin cukup,jumlah cat yang keluar dari muncung spraygun dan buka cat.Mula mengecat 5-8 inci jauh dari muncung spraygun dan bahagian yang dicat..Lihat hasilnya.

* elakkan membuka masking sebaik selasai mengecat.* semoga anda berjaya.

cara-cara mengecat kereta 1. tampalkan masking paper pada permukaan mana-mana bahagian badan kenderaan2. gosokkan badan kenderaan dengan menggunakan kertas pasir size360 pada badan kenderaan untuk mematikan warna pada permukaan tersebut.3. kemudian,ketuk kan badan permukaan dengan finishing hammer pada bahagian yang melekuk atau mengembang.4. seterusnya,tampal kan putty pada bahagian yang telah diketuk.5. selepas itu,cuci badan kenderaan untuk dibersihkan.6. kemudian,lap kan badan kenderaan dengan tag rag dicampurkan dengan thiner supaya badan kenderan tersebut menjadi bersih dan tiada debu atau kotoran degil untuk di spraykan.

Cara mengekalkan kilauan keretaKesan pancaran matahari, hujan, lecah, embun dan pencemaran alam sekitar adalah faktor semula jadi yang menyebabkan kereta anda kotor dan tidak berseri.

Tetapi, bagi mereka yang mengambil berat terhadap kereta dan rajin membasuh sendiri, warna kereta anda akan sentiasa menawan, walaupun sudah berusia lima hingga 10 tahun. Malah, usaha anda pasti tidak sia-sia kerana kereta yang sentiasa bersih dan berkilat mempunyai nilai pasaran tinggi apabila dijual semula.

Sesetengah pemilik kereta memang malas atau tidak ada masa untuk membasuh kereta. Mereka sanggup mengeluarkan wang RM5 hingga RM10 sebagai upah mencuci keretanya. Bagaimanapun, jika basuh sendiri, selain berpuas hati, kerja itu adalah satu senaman.

Sebenarnya, tiada rahsia atau alat tertentu yang boleh menghindari cat kereta daripada cepat pudar dan luntur. Ia berkaitan dengan kepekaan anda, sama seperti anda menjaga kesihatan tubuh badan. Yang penting ialah mencuci kereta dengan kerap kerana ia boleh menghindarkan kesan pencemaran, sekali gus mengelakkan badan kereta daripada terlekat habuk, terutama yang boleh menyebabkan karat.

Pada dasarnya, kereta hendaklah dicuci sekali dalam masa dua atau tiga minggu. Apabila mencuci kereta, bahan cucian yang digunakan juga perlu dipilih dengan berhati-hati.

Pemilihan bahan pencuci yang tidak tepat boleh menyebabkan risiko karat kepada kereta.Anda dinasihatkan supaya jangan sekali-kali menggunakan sabun atau serbuk pencuci pakaian untuk mencuci kereta kerana bahan pencuci itu mengandungi garam yang boleh menyebabkan karat. Untuk memudahkan cucian, gunakanlah kain lembut atau span. Anda perlu menyiram kenderaan dengan air yang banyak bagi menghilangkan buih sebelum dikeringkan dengan kain bersih.

Selain menggunakan sabun, ada pemilik kereta yang menggunakan bahan pengilat selepas mencuci untuk menjadikan cat kereta lebih berkilat. Bahan pengilat mampu menghapuskan kekotoran yang melekat pada badan kereta. Bagaimana pun, anda perlu memilih bahan pengilat yang sesuai dengan kereta anda, sama ada menggunakan cat biasa atau metalik. Teknik mengilat kereta juga harus dipelajari bagi memastikan penggunaan bahan itu selaras dengan harganya. Pastikan bahan pengilat diletakkan pada kain bersih. Selepas itu gosokkan secara sama rata pada permukaan kereta. Sebaik-baiknya anda melakukan gosokan dengan gerakan bulatan. Anda perlu menunggu beberapa minit sehingga bahan pengilat yang melekat pada bahagian yang disapukan itu bertukar warna keputihan sebelum ia digosok untuk kali kedua.

Panduan paling penting ialah jangan sekali-kali menggunakan bahan pengilat di bawah pancaran matahari terik kerana ia menimbulkan hasil yang kurang memuaskan. Tidak dapat dinafikan ramai pengguna tertipu membeli bahan pengilat dan syampu pencuci yang berkualiti rendah. Bahan yang bermutu rendah mempunyai kesan sampingan seperti merosakkan warna serta menyebabkan permukaan bercalar.

Selalunya, pemilik kereta hanya menumpukan perhatian terhadap penjagaan bahagian luaran kereta. Mereka sering kali meninggalkan bahagian dalam kereta yang turut mencerminkan kebersihan sesebuah kereta.

Beberapa bahagian dalam terutama besi atau bingkai tingkap, tepi lantai dan rangka pintu, turut mempunyai bahagian yang bercat. Bahagian ini juga perlu dibersihkan kerana sesiku pada tetingkat dan tepi pintu selalunya menjadi perangkap air dan habuk. Jika anda membiarkannya, lama kelamaan ia boleh meninggalkan kesan karat yang teruk. Pembersihan optimum pastinya merangkumi seluruh komponen dalaman dan luaran kereta, termasuk enjin. Bagaimanapun, anda dinasihatkan supaya sentiasa berhati-hati jika mahu membersihkan bahagian enjin kerana cukup sensitif dengan air terutama akibat pancutan air yang kuat.

ips Menggunakan & Perawatan Spray gun undefined undefined cara mengecat mobil , perawatan 17

Ada banyak merek spray gun yang ada dipasaran . Untuk Pemula hal ini tidak terlalu penting untuk yang baru belajar mengecat. Anda dapat menggunakan merek spraygun apa saja untuk mencoba semprot sana semprot sini.

Untuk mengetahui berbagai macam spray gun anda bisa mengecek di toko cat mobil terdekat atau auto body store di kota anda. Anda akan mendapatkan informasi harga mulai dari sekitar Rp.80 rb sampai dengan jutaan rupiah tergantung dengan merek dan tingkat kualitas presisi. Cangkir tempat cat biasanya sudah termasuk dalam harga tercantum atau mungkin juga tersedia dalam bentuk aksesorisnya dengan harga tertentu tergantung masing - masing kegunaan dan kualitas spraygun.Selain spray gun, anda juga dapat membeli bagian kepala spray gun yang menempel di spray gun dan juga sambungan katup suplai udara ( Di toko acessoris yang lengkap biasanya tersedia ). Kegunaan dari Nozzle / kepala spray gun adalah untuk membantu untuk menyempurnakan setting tekanan udara pada spray gun sehingga pola penyemprotan cat maksimal. Nantinya kita akan membahas lebih banyak tentang bagaimana mengatur / setting pola semprotan spray gun yang sempurna.

Jadi faktor pertimbangan apa yang paling penting dalam membeli spray gun ?

Jawabanya adalah tentu spray gun yang berkualitas. Belilah spray gun yang sudah terbukti awet dan tersedia suku cadangnya sehingga kita mudah untuk mendapatkanya apabila terjadi kerusakan pada spraygun. Daripada membeli merk spraygun import yang belum jelas dan mahal harganya, tentunya nanti juga akan merogoh kocek pengeluaran anda lebih dalam. cobalah sekali lagi mengecek di toko cat mobil atau toko peralatan dikota anda.

Apabila memungkinkan dan di toko tersebut ada sales representativenya yang memiliki pengetahuan dan pengalaman langsung dari spraygun tersebut, berarti anda sangat beruntung dengan mendapatkan informasi dan literatur produk spraygunsecara langsung. Contoh misal : seperti kita ketahui kadang buku panduan spraygun tersebut menyarankan cara penyetingan tekanan udara pada jumlah bar tertentu. Sedangkan spray gun yang baru kita beli kadang tidak dapat digunakan pada bengkel kita yang menggunakan kompresor lebih kecil atau lebih besar dengan ukuran pk nya. Jika Anda tidak pernah mengetahui informasi dari orang yang berpengalaman langsung dengan spraygun tersebut kemungkinan spray gun anda tidak pernah anda operasikan dengan benar dan maksimal. Sehingga sangat mutlak anda meminta rekomendasi orang yang lebih berpengalaman ( dipraktekan ). Ingat, yang bisa mengecat dengan mengecat dengan baik tidaklah sama.

Apabila anda menggunakan spraygun konvensional (model lama) tekanan udara yang diperlukan kadang melebihi 60 psi. Dengan tekanan udara yang cukup tinggi ke permukaan bidang yang akan dicat akan menimbulkan lebih dari 65% dari bahan tersebut hilang karena cara penyemprotan yang berlebihan. Selain itu, tekanan udara yang tinggi beresiko menerbangkan debu dan kotoran yang akan jatuh pada bidang pengecatan dan akan menimbulkan ketidak sempurnaan hasil pengecatan.

Solusi yang lebih praktis adalah mengurangi tekanan angin pada kompresor anda, sehingga cat bisa keluar dari spray dengan baik dan melekat pada permukaan bidang. Secara otomatis hal ini lebih sedikit cat yang terbuang daripada penyemprotan bertekanan tinggi dan memantul pada permukaan bidang.

spraygun dan pola uji: spraygun memiliki dua sekrup setting kontrol yang terletak di bagian belakang atas dari spraygun yang berfungsi sebagai pengatur aliran udara dan pengontrol lebar semburan cat. Apabila spraygun di setting dengan benar akan menghasilkan pengecatan yang profesional dan akan awet apabila anda rajin untuk membersihkanya. Cara pembersihan akan di ulas nanti pada artikel ini.

Sekarang kita akan berlatih dan belajar bagaimana cara membuat pola semprotan yang benar, dan ini penting . Berbagai produk cat mempunyai rasio dan pola hasil semprotan yang berbeda-beda tergantung pada tekanan udara yang dianjurkan tiap produk cat. Untuk itulah anda diharuskan untuk mencoba-coba dan belajar, sehingga mempunyai ketrampilan mengenal masing masing karakteristik produk cat yang berbeda yang kemudian anda memperoleh ketrampilan dalam menyeting spraygun anda, dan mengetahui bagaimana cara mendapatkan pola semprotan yang paling bagus. Anda bisa memulai menyemprotkan pada kertas foto kecil untuk uji coba guna mendapatkan pola yang tepat. Saran saya, janganlah pernah memulai penyemprotan sebenarnya sebelum anda mendapatkan setting spraygun dan pola semprotan yang benar - benar sudah tepat.Kadang-kadang pada waktu ditengah pengecatan ada pola yang tidak tepat. Untuk memeriksa itu, cobalah semprotkan cat pada kertas foto ujicoba tadi. Apabila ada kotoran atau perubahan pola, semprotlah dengan tekanan angin yang besar supaya kotoran yang ada didalam spraygun terbuang. Jika masih belum mau bagus coba periksa tombol tekanan udara. Jika pola masih cacat lepaskan spraygun dari selang dan bersihkan dengan seksama. Kemungkinan besar ada kotoran yang menyumbat dan pastikan sebelum anda melanjutkan kembali pengecatan. Pada saat anda melihat pada bagian yang sulit dijangkau hasil pengecatan tidak sama, maka anda harus mengurangi tekanan udara pada spraygun anda dan mengukur area yang akan di aplikasi tersebut pada bidang lain untuk uji coba. Alternatif lain untuk memudahkan menjangkau bagian - bagian yang sulit, gunakanlah rak untuk mempermudah pengecatan. Baik itu rak yang bisa digantung, meletakan body panel, posisi miring atau mendapatkan sudut tertentu pada bidang pengecatan. Periksa kembali bagian bagian yang telah di cat dan pastikan tidak ada yang kurang dari hasil pengecatan tersebut.

Bagaimana cara membersihkan spraygun sehingga dapat selalu menghasilkan pola semprotan yang bagus dan selalu berpola sama setiap kali anda pakai untuk bermanuver?

Sebuah hal yang sangat penting untuk diingat adalah bahwa spraygun harus dibersihkan dan dipelihara secara konsisten setiap kali anda selesai menggunakanya, sehingga spraygun akan selalu bekerja dengan baik. Gelembung udara, material dapat menyumbat saluran spraygun apalagi cat yang sudah mengering dan material cat sangatlah sulit untuk dibersihkan. Anda HARUS !!! membiasakan membersihkan spray gun anda setiap kali anda selesai menggunakanya.Isilah cangkir spraygun dengan thinner, kemudian sekalah dengan kain memutar yang akan membersikan cangir dari sisa material cat. Kemudian kosongkan thinner dengan cara menyemburkan dengan tekanan tinggi. Kemudian isi ulang kembali cangkir lagi 1/4 menggunakan thinner bersih dan semprot kali ini dengan gerakan dinamis menyumbat-membuka ujung jari ke kepala spraygun. Gerakan ini akan menghasilkan suara mendesis dan membersihkan lubang lubang di dalam spraygun ( pembersihan seperti mengocok dan mengaduk sisi dalam spraygun ). Isi kembali cangkir kira-kira 1/4 dengan thinner bersih dan semprot melalui ujung kepala spraygun sekali lagi. Pastikan Anda kemudian membersihkan cangkir secara menyeluruh.Selanjutnya, semprot lagi dengan thinner melalui kepala dan pastikan hanya thinner yang keluar dengan bersih dan tidak adalagi cat yang tersisa, apabila masih terdapat sisa cat ulangi lagi proses diatas sampai benar - benar bersih. Saat sudah bersih, semprotkan udara kering pada spray gun untuk menghilangkan deposit thinner pada spray gun. Gunakan sikat khusus yang biasanya terdapat pada paket anda membeli spray gun untuk membersihkan sisa kotoran yang mengeras dan menyumbat pada saluran kepala spraygun atau gunakan sesuatu yang dapat menggores untuk membersihkan kotoran yang menyumbat dan mengganggu kinerja spraygun. Terakhir gunakan kain bersih untuk mengeringkan spraygun, simpanlah spraygun dengan posisi vertikal setelah dikeringkan

Memiliki spraygun yang berkualitas sangat penting untuk menghasilkan pengecatan yang profesional akan tetapi bukanlah segalanya.Cara menyemprotkan cat juga sama pentingya.Anda harus selalu memegang spraygun pada sudut yang benar ke permukaan yang dicat dengan jarak 6-10 inci. Anda juga harus memperhatikan rekomendasi yang tertera pada manual book anda. Apabila anda tidak dapat melakukan posisi tersebut maka pakailah tangga untuk mengecat bidang yang tinggi dan harus berjongkok pada posisi rendah. Hal ini untuk menghindari penumpukan cat pada bidang dan menimbulkan bercak-bercak atau tidak rata daya tutup catnya. Tangan anda harus bebas bergerak pada saat memegang selang udara dan jauhkan dari permukaan bidang pengecatan. Apabila anda memegang spraygun dengan posisi miring maka akan berakibat tidak meratanya ketebalan lapisan pengecatan; cat akan berakibat tebal dan basah pada bidang yang dekat dengan kepala spraygun dan yang jauh akan lebih kering dan tipis lapisanya. Apabila lapisan luar tebal, maka cat basah pada lapisan atas akan lebih cepat mengering dibanding yang berada pada lapisan sebelumnya. Thinner akan menguap dari bawah pada lapisan sebelumya dan akan mengakibatkan ketidak sempurnaan hasil pengecatan.Pada hasil penyemprotan miring yang jauh akan menghasilkan lapisan yang tipis dan mengering sebelum menempel pada permukaan bidang yang mana akan mengakibatkan cat seperti habis di cat ulang ( overspray ) bukanya hasil pengecatan baru ( sempurna / maksimal ). Satu-satunya penggunaan pengecatan spraygun menggunakan posisi miring adalah saat mengecat spot repair. Spot cat atau partikel hasil semburan miring ini digunakan untuk tehnik aplikasi pengecatan blending warna yang lama dan baru supaya menimbulkan kesan menyatu di sekitar cat yang lama. Anda harus belajar tehnik penyamaan warna ini lebih dalam untuk meningkatkan skill anda sebelum anda mencoba mengaplikasikanya pada mobil.

Kap mesin dan atap mobil terletak pada bidang yang horisontal. Ini berarti anda harus memegang spraygun secara horizontal ketika mengecat , dan harus sama tebal lapisanya. Tergantung pada seberapa tinggi dan lokasi dari panel, Anda mungkin kesulitan mencapai tengah panel yang lebih besar. disarankan untuk memindahkan panel terlebih dahulu untuk memudahkan proses pengecatan untuk mendapatkan hasil yang maksimum .

Gunakanlah rak untuk menggantung kap mesin supaya proses pengecatan lebih mudah . Mulailah mengecat pada satu sisi kap mesin dan kemudian langsung dilanjutkan kebagian yang lain sampai selesai. Dengan cara demikian maka tidak perlu harus membungkuk pada body mobil yang dicat dan menyebabkan kotoran dari pakaian atau tubuh anda jatuh pada bidang pengecatan yang akan mengakibatkan noda pada pemukaan bidang yang akan dicat.

Untuk mencegah cat menetes di panel yang sedang dicat , akan lebih bagus apabila menyelotip / isolasi pada tutup cangkir wadah cat untuk menghindari cat goyang dan tumpah di permukaan pada bidang horizontal . Pada intinya perhatikan wadah cat ( masing masing type ) apabila menggunakan sistem sekrup maka harus diputar dengan kencang supaya tidak bocor.

Pegang spraygun sehingga kepalanya tegak lurus ke permukaan. Hal ini sangat penting. Lakukan apa yang diperlukan untuk menjamin posisi sudut sudah benar . Pindah dari satu panel ke panel yang lain dengan mulus, sambil berjalan stabilkan gerakan anda dan dan teruslah berlatih untuk mendapatkan cara yang benar, jadi pastikan anda berlatih menggunakan panel pengujian atau kertas. Semprotlah dengan tumpang tindih dengan setengah di panel body dan setengah lagi pada kertas penutup bidang ( koran ). Pertahankan dengan kecepatan yang sama dan pada jarak 6-10 inci dari bidang permukaan .

Mulailah mengecat pada bidang bagiaan tepi dan kemudian pada bidang utama. Dengan cara ini maka anda melakukan tehnik blending warna dengan tujuan membantu daya tutup bidang utama yang nantinya bisa digunakan untuk menghemat pengecatan ( dengan sedikit cat jika diperlukan ). Apabila anda mengaplikasikan langsung ketebalan semprotan ke bidang utama pengecatan langsung dan pinggiranya menyusul maka akan terjadi cat overspray / akan mengakibatkan hasil pengecatan yang tidak sempurna. - Reviewer: tokocatmobil lima - ItemReviewed: Tips Menggunakan & Perawatan Spray gun harian supaya menjadi lebih baik.

Tips memilih cat kereta

Apa bila kita ingin mengecat kereta ataupun sebarang material,salah satu daripada persoalan utama yang sering mempengaruhi fikiran kita ialah;

Apakahjenis catyang sesuai digunakan?Apakahwarna catyang sesuai?

Baiklah..kali ini pro mahu memberikan serba sedikit tips sebagai panduan anda..supaya anda tidak salah memilih jenis dan warna cat pada kereta mahupun material yang kita cat.Tip ini bukan hanya untuk mereka yang terlibat dalam mengecat tapi juga kepada bekal pelanggan yang bercadang untuk menghantar kereta mereka untuk di cat...

Memlih jenis catTahukah anda bahawa banyak jenis cat dan berbeza-beza fungsi di pasaran?Mungkin tidak asing lagi bagi anda mengenai perkara ini seperti cat kayu,primer(undercoat),cat besi,cat plastik,cat kereta dan banyak lagi..Tapi di sini pro hanya mahu menerangkan jenis-jenis cat yang sering digunakan untuk kereta tapi jarang anda ketahui bahkan sering diabaikan..

Terdapat 3 jenis cat hingga 5 jenis cat yang digunakan oleh tukang cat kereta bergantung kepada kualiti,tahap disiplin dan kepakaran tukang cat.

a. Primer (undurcout)b. Cat besic. Cat plastikd. Cat cleare. Cat metalik

Perkara penting yang perlu kita tahu sebelum mengecat kereta ialah bahagian pada kereta..pada zaman ini,kereta sering menggunakan 2 jenis cat iaitu cat plastik dan cat besi (khas untuk kereta).Cat besi untuk bahagian besi pada kereta dan manakala cat plastik pada bahagian plastik seperti kebanyakan pada bumper depan dan belakang kereta pada zaman ini.Jangan silap kalau cat bumper kereta anda berpecah-pecah.Ini kerana cat yang digunakan adalah dari jenis cat besi dan ia tidak tahan digunakan pada plastik kerana plastik mudah di bengkokkan..Jenis-jenis cat ini ada dalam bentuk primer, clear ataupun metalik.

Memilih warna cat yang sesuaiApa bila anda memilih cat yang sesuai untuk kereta anda,pastikan anda mahu ia berkilat(shine) ataupun tidak(cm) dan pastikan ia mengikut lunas-lunas yang ditetapkan oleh kerajaan kerana ini juga menjadi satu kesalahan sekiranya tidak mengikut peraturan.Mengikut peraturan lebih baik daripada melanggar peraturan kecuali terdapat permohonan untuk mengubah warnah cat.

Memilih warna cat kereta daripada jenama-jenama cat yang terkenal juga perlu diambil perhatian kerana cat dari jenama ini berkualiti dan tahan lama..dan pastikan apabila membeli cat clear elakkan membeli pada harga yang murah kerana ini amat mempengaruhi ketahanan cat kereta anda..Anda tidak perlu hairan kalau warna cat kereta anda berubah kerana kesilapan ini.

**Sebelum mengecat pastikan anda telah menggunakan primer**.