permainan hoki (2)

Click here to load reader

Download PERMAINAN HOKI (2)

Post on 24-Jun-2015

227 views

Category:

Documents

10 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

PERMAINAN HOKI (TEKNIK ROLE DRIBBLE)Di Sediakan Oleh: Muhammad Akmal sungkanah Edmond Mohd Arif Razali Siti Nor Azmalina Rameli Syearry Sylvester Nurul Huda Bt. Khairuzzaman

KEMAHIRAN ASAS PERMAINAN HOKIPermainan hoki mempunyai pelbagai kemahiran yang perlu dikuasai. Setiap kemahiran yang ada di dalam permainan ini mempunyai kelebihan tersendiri. Hoki juga satu permainan fizikal yang memerlukan pelbagai unsur seperti kepantasan, kelincahan, kekuatan, daya tahan, strategi dan teknikal. Apabila seseorang pemain itu dapat menguasai kemahirankemahiran tersebut, ia memberi peluang kepada meraka untuk kreativiti dan gaya individual Antara kemahiran-kemahiran asas yang perlu dikuasai oleh setiap pemain ialah menggelecek, memukul, menolak, dan menerima atau menahan bola.

DRIBBLING (Menggelecek)Pergertian DRIBBLE adalah berlari lurus ataupun membelok sambil menguasai bola. * Menggelecek adalah kemahiran yang penting. Kemahiran ini perlu dikuasai untuk membawa bola, melepaskan diri daripada pemain lawan, mengekalkan pemilikan bola,menukar arah, dan sebagainya.

KEGUNAAN DRIBBLE1. Lari dengan menguasai bola,sambil melihat ke sekeliling dengan cepat untuk melihat ke arah mana bola sebaik diarahkan. 2. Menarik lawan keluar dari posisinya 3. Melewati lawan 4. Mendapat ruang gerak untuk melakukan serangan.

JENIS- JENIS DRIBBLE1) Dribble lurus > bola didorong ke depan dengan stick tetap menempel pada bola atau dengan cara mengetuk ( short tap) berturutturut.

CARA MELAKUKAN DRIBBLEPOSISI KAKI Dalam posisi lari yang normal bersedia untuk membawa bola. Gerakan kaki (foot work) yang baik akan selalu menunjang.

POSISI BADAN Lebih bongkok dari posisi lari biasa tetapi harus selalu dalam keadaan seimbang dan rileks. Lengan dalam keadaan relatif lurus dan menguasai bola dengan baik.

POSISI TANGAN 1. Tangan kiri memegang stick di dahagian hujung stick sama seperti pegangan normal. 2. Tangan kanan harus sedikit kebawah untuk mendapatkan kontrol yang maksimum. 3. Telunjuk tangan kanan diluruskan dan menempel bdan stick.

PANDANGAN Pandangan harus selalu ke depan mengikut jalan bola sambil melihat posisi kawan atau lawan disekitar.

CATATAN Bola harus selalu dekat dengan stick dan harus selalu dalam penguasan dalm setiap waktu. Pemain tidak boleh cuai kerana kemungkinan bola akan terlepas dari kawalan dan dicuri lawan. Bola harus selalu berada kurang lebih 1 meter dan berada di sisi kanan untuk memudahkan hantaran dibuat. Bagi menggelecek gaya English pemain perlu menggerakkan bola di sisi kanan.

Cara menggelecek yang betula. Pegang tangkal kayu dengan tangan kiri, tangan kanan berada pada paras panjang kayu.

b. Badan tidak perlu terlalu bongkok.

c. Letakkan bola di hadapan sebelah kanan kamu pada jarak yang sesuai. Ini kerana bola yang berada terlalu dekat dengan badan boleh menganggu pergerakan manakala bola yang terlalu jauh dari badan pula sukar dikawal.

d. Gerakkan bola secara mengetuk bola dengan hujung kayu. Pukulan ini dilakukan setiap kali hujung kayu menghampiri bola.

e. Ketika menggelecek kamu tidak perlu mengejar bola, samakan kelajuan bola dengan kelajuan kamu berlari. ini membolehkan kamu berlari sambil membawa bola