nota pendidikan awal kk 3101

Upload: caalltif8344

Post on 09-Jul-2015

502 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

THURSDAY, JANUARY 1, 2009

PRA3101PRA 3101: ASAS PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK\

Pengenalan Pendidikan Awal Kanak-Kanak Pertumbuhan dan Perkembangan kanak-kanak Sejarah Pendidikan Awal Kanak- kanak Hak Asasi kanak-kanak berdasarkan konvensyen Hak Kanak-kanak 1989 Transisi dari Rumah ke Taska, Tadika/ Prasekolah dan ke Tahun Satu. Pandangan tokoh-tokoh pengasas pendidikan Awal Kanak-kanak Akta 308 dan Akta 550 Apa yang anda fahami tentang Pendidikan Awal Kanak-kanak? Unit 1.0 : Pengenalan kepada Pendidikan Awal Kanak-kanak Awal kanak-kanak ialah isitlah yang merujuk kepada tempoh masa kanak-kanak dari masa lahir hingga ke umur lapan tahun. Mengikut The National Association for The Education of Young Children (NAEYC) atau Pertubuhan Kebangsaan bagi Pendidikan Kanak-Kanak Muda, pendidikan awal kanak-kanak merujuk kepada segala program pendidikan yang memberi layanan, asuhan dan bimbingan kepada kanak-kanak dari lahir hingga ke umur lapan tahun: Konsep Pendidikan Awal Kanak-kanak Konsep pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia adalah mengikut dua peringkat berdasarkan tahap umur kanak-kanak. Peringkat yang pertama ialah Taman Asuhan Kanak-kanak atau Taska untuk kanak-kanak yang bawah 4 tahun.Peringkat kedua ialah Prasekolah atau Tadika untuk kanak-kanak yang berumur 4 hingga 6 tahun.

Tadika adalah sebenarnya akronim untuk Taman Didikan Kanak-kanak. Bagi Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) dan Jabatan Perpaduan, mereka menamakan program awal kanak-kanak sebagai Taman Bimbingan Kanak-kanak atau pun Tabika secara ringkas. Oleh itu Pendidikan Prasekolah adalah satu program yang menyediakan pengalaman pembelajaran kanak-kanak yang berumur 4 hingga 6 tahun dalam jangka masa satu tahun sebelum masuk ke Tahun Satu di sekolah formal. Aktiviti 1. Apakah perbezaan di antara istilah-istilah ini: Taska, Tadika dan Tabika?

Unit 2.0: Pertumbuhan dan Perkembangan Kanak-kanak

Pengenalan kepada konsep Pertumbuhan dan Perkembangan Kanak-kanak Konsep Pertumbuhan: Pertumbuhan bermaksud perubahan yang boleh dinilai dan diukur secara kuantatif dari satu peringkat ke satu peringkat perkembangan yang lain (Atan Long, 1978). Perubahan biasanya adalah perubahan fizikal yang melibatkan pertambahan kuantiti iaitu misalnya perubahan dari segi berat badan, tinggi dan pertambahan saiz badan. Contohnya pertambahan berat badan kanak-kanak dati 10 kilogram semasa berumur 2 tahun dan menjadi 12 kilogram semasa berumur 3 tahun (Lefrancois, 1990). Pertumbuhan juga proses perubahan struktur dan fisiologi yang berlaku dalam diri seseorang contohnya tulang-tulang rangka badan (skeleton) bertambah jumlahnya semakin individu membesar dan juga terjadi pertambahan panjang tulang-tulang dari satu peringkat perkembangan yang lain dan pertambahan panjang ini akan terhenti bila pertumbuhan seseorang menjadi matang iaitu ketika dia remaja ( Ramlan Jantan & Mahani Razali, 2002). Konsep Perkembangan Perkembangan ialah perubahan yang bersifat kualitatif. Sifat perubahan ini tidak dapat diukur tetapi jelas berlaku jika dibandingkan dengan peringkat yang lebih

awal (Atan Long, 1980). Contohnya perubahan pada rambut manusia daripada berwaran hitam semasa remaja menjadi putih pada peringkat akhir dewasa. Paul Eggan & Don Kauchak (1997) mengatakan the concept of development, the orderly, durable change in a learner resulting from a combination of learning, experience, and maturation. Jelas, Paul Eggan dan Don Kauchak berpendapat perkembangan adalah perubahan yang berturutan dan kekal dalam diri seseorang hasil daripada kematangan, pembelajaran dan pengalaman (Ramlan Jantan & Mahani Razali, 2000). Slavin (1997) juga berpendapat perkembangan adalah berkaitan dengan mengapa dan bagaimana individu tumbuh dan membesar, menyesuai diri kepada persekitaran dan bagaimana berubah melalui peredaran masa. Ringkasnya menurut Slavin, perkembangan ialah Orderly and lasting growth, adaptation, and change over the course of a lifetime. (Ramlan Jantan & Mahani Razali, 2000). Perkembangan juga merupakan satu proses yang kompleks merangkumi perubahan secara kuantitatif dan kualitatif dari segi fizikal, perceptual, intelektual, bahasa, emosi, social dan moral seseorang individu (Berk, 2000). Semua perkembangan sama ada berbentuk fizikal, tingkah laku ataupun sahsiah adalah mengikut beberapa aturan semula jadi dan sifat-sifat yang sejagat.

Prinsip-prinsip pertumbuhan dan perkembangan Pertumbuhan berlaku dalam dua arah : dari atas ke bawah dan dari tengah ke tepi. Pertumbuhan struktur badan mendahului kemahiran fungsinya. Perkembangan motor kasar berlaku terlebih dahulu daripada motor halus. Corak pertumbuhan dan perkembangan adalah sama tetapi kadarnya adalah berbeza pada setiap individu. Pertumbuhan berlaku hingga satu tahap, tetapi perkembangan berlaku secara berterusan hingga akhir hayat. Pertumbuhan dan perkembangan saling berinteraksi. Pertumbuhan jasmani yang kurang sihat boleh menjejaskan perkembangan rohani, emosi dan sosial. Ciri-ciri pertumbuhan dan perkembangan boleh ditentukan mengikut peringkatperingkat tertentu. Perkembangan mental bermula daripada konkrit kepada abstrak Perkembangan daripada egosentrik kepada menerima pandangan orang lain.

(Mok Soon Sang, 2001) Konsep semula jadi dan pemupukan (Nature Vs Nurture) Faktor semula jadi atau faktor pemupukan, manakah faktor yang paling mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan manusia? Persoalan ini telah menjadi perdebatan yang tiada kesudahannya. Pada masa sekarang tidak ada jawapan yang tepat mengenai persoalan ini. Alasannya ialah bergantung kepada beberapa. Pada satu pihak banyak ciri-ciri manusia dipengaruhi oleh keturunan. Contohnya warna mata anda dipengaruhi oleh keturunan (lebih kurang 90 peratus). Dengan itu, kita boleh katakan bahawa sebahagian besarnya dipengaruhi ileh keturunan berbandingan dengan faktor persekitaran. Namun begitu ketinggian juga boleh dipengaruhi oleh pemakanan, hormon-hormon pertumbuhan dan intervensi persekitaran yang lain. Ciri-ciri yang lain seperti pembawaan dan perasaan malu adalah sangat dipengaruhi oleh perwarisan. Pemupukan (persekitaran) di mana seseorang individu itu membesar dan berkembang adalah memainkan peranan yang penting dalam membentuk diri dan tingkah laku seseorang individu itu. Contohnya dari mula lahir sehingga berumur 8 tahun, persekitaran sangat penting. Banyak faktor-faktor persekitaran memainkan peranan penting dalam perkembangan awal kanak-kanak termasuk pemakanan, kualiti persekitaran, rangsangan otak hubungan kasih sayang dengan keluarga atau ibu bapa dan peluang-peluang pembelajaran. Keluarga, sekolah, masyarakat dan rakan sebaya juga memberi kesan kepada perkembangan (Morrison , 2001) menyatakan faktor semula jadi dan pemupukan adalah sama penting untuk pertumbuhan dan perkembangan yang normal. Interaksi di antara kedua-dua faktor ini telah menjadikan manusia seperti diri kita pada hari ini (Morrison,m.s:193- 195)

Unit 3.0: Sejarah Pendidikan Awal Kanak-Kanak Perkembangan Pendidikan Prasekolah Di Luar Negara. Pendidikan prasekolah mula berkembang di Eropah pada abad ke 19 dan di Amerika pada abad ke 20. Ahli-ahli Falsafah Eropah yang terkenal seperti Johann Heinrich Pestalozzi, Friedrich Froebel dan Maria Montessori.Froebel adalah orang pertama mendirikan tadika di dunia iaitu di Negeri Jerman pada tahun 1837 dan menamakan tadika itu Kindergarten yang bermaksud Garden of Children. Prasekolah pertama

didirikan di United Kingdom ditubuhkan oleh Robert Own pada tahun 1816 di Daerah Scotland dan diberi nama The Infant School. Di Amerika Syarikat, Prasekolah pertama didirikan pada tahun 1850 oleh Carl Schruz dan seterusnya pada tahun 1860, Elizabert Peabody membuka tadika di Boston. Penubuhan prasekolah di Eropah dan Amerika Syarikat tertumpu kepada kanakkanak dari golongan yang berada sahaja. Manakala kanak-kanak yang miskin terbiar dan tidak mendapat pendidikan awal.

Di ASEAN, pendidikan prasekolah bermula selepas peperangan Dunia Kedua. Pada tahun 1900an, prasekolah mula ditubuhkan di Filipina, Singapura dan Thailand sahaja. Manakala di Malaysia, perkembangan pendidikan prasekolah bermula pada tahun 1940 an. Perkembangan Pendidikan Prasekolah di Malaysia Zaman Sebelum Merdeka Pada tahun 1940 an prasekolah mula dibuka oleh missionari Kristian dengan pendidikan berpengaruhkan British dengan mengenakan yuran yang sangat mahal dan anak-anak orang berada sahaja belajar di prasekolah itu. Guru-guru prasekolah pula terdiri daripada bekas guru sekolah rendah yang tidak ada latihan dan pengalaman mengajar di prasekolah. Zaman Selepas Merdeka Pada tahun 1969, Yayasan Asia telah menyumbangkan wang kepada Pertubuhan Pekerja-Pekerja Malaysia bagi mendirikan prasekolah yang mirip kepada projek Head Start di Amerika Sharikat. Tadika ini telah ditubuhkan di Negeri Selangor iaitu di Kampung Muniady, Kg. Manggis dan Kg. Sentosa. Kumpulan sasaran terdiri daripada kanak-kanak yang kurang beruntung dari keturunan Melayu, Cina dan India.

Pada tahun 1970, KEMAS membuka 10 buah prasekolah contoh di kawasan luar bandar yang dikenali Tabika untuk membantu rakyat yang miskin di luar bandar .Diikuti dengan

penubuhan prasekolah oleh FELDA, Risda (1980) dan Majlis Perhubungan Masyarakat (1976). Pada tahun 1972, Pusat Perkembangan Kurikulum telah menerbitkan Buku Panduan Pendidikan Prasekolah dan telah membuka 12 buah prasekolah percubaan di seluruh Malaysia.Tahun 1972 Maktab Perguruan Ilmu Khas, Ceras telah melatih seramai 137 orang guru-guru sekolah rendah dan guru-guru KEMAS dalam pendidikan prasekolah untuk mengajar di prasekolah. KEMAS telah membuka Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) adalah selaras dengan Falsafah Baru Pembangunan Luar Bandar. Program ini memberi perkhidmatan kepada masyarakat luar bandar, bandar dan pinggir bandar bagi golongan berpendapatan rendah dan miskin. Tahun 1981, Yayasan Sabah telah menubuhkan Institut Guru-Guru Tadika di Pusat Perkembangan Kanak-Kanak dan mendapatkan khidmat nasihat daripada Universiti Malaya. Pada 18 Disember 1991, Jemaah Menteri telah bermesyuarat untuk membincangkan mengenai program prasekolah di Malaysia dan pada 27 Januari 1992, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mula bermesyuarat untuk membincangkan mengenai peluasan prasekolah. Kesan daripada mesyuarat di atas, maka Akta Pendidikan 1996, telah menyuarakan mengenai pendidikan prasekolah dalam sistem Pendidikan Kebangsaan. Kesan daripada akta pendidikan prasekolah, maka pada 6 Jun 2001, Jemaah Menteri bermesyuarat khusus untuk program peluasan prasekolah. Selain daripada pertambahan bilangan prasekolah dari tahun ke tahun, bilangan peluasan prasekolah di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia mengikut negeri juga bertambah dari setahun ke setahun.

Unit 4.0: Pandangan Tokoh-tokoh Pengasas Pendidikan Awal Kanak-Kanak Terdapat pelbagai falsafah dan pandangan dari tokoh-tokoh bagi mengendalikan pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak pada peringkat awal. Pada pandangan anda, adakah pandangan ahli falsafah mempengaruhi pembentukan kurikulum untuk kanak-kanak pada peringkat awal? Tokoh-tokoh pengasas pendidikan awal kanak-kanak adalah terdiri daripada; 1. Imam Al-Ghazali 2. Ibnu Khaldun 3. Johann Heinrich Pestalozzi

4. Friedrich Froebel 5. Maria Montessori 4.1 IMAM Al-GHAZALI Dilahirkan pada 450 Hijrah bersamaan 1058 Masehi di sebuah kampung bernama Ghazalah Daulayah Qursan di Negeri Parsi. Nama sebenarnya ialah Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad Al-Ghazali. Tahun 484 Hijrah beliau dilantik sebagai Naib Canselor Universiti dan pensyarah di Universiti Pengajian Tinggi Nizamiah. Pada tahun 489 hijrah, beliau meletak jawatan dan pergi ke Syria dan ke Mekah. Kitab beliau yang termashur ialah Ihya Ulumuddin. Pandangan / Idea-idea beliau Seorang kanak-kanak harus dididik sejak lahir. Seorang bayi jangan diberikan kepada orang lain menjaganya kecuali perempuan yang kuat agama dan mulia tingkah lakunya. Didik kanak-kanak dengan pelajaran agama, adab sopan, adab makan minum, mencuci badan, berwuduk dan bersembahyang. Didik kanak-kanak supaya memperolehi tingkah laku yang mulia, merendah diri, tidak berbohong, bersederhana dalam perlakuan, tidak berkawan dengan orang jahat dan tidak berbangga. Bersikap tegas dengan kanak-kanak, jangan biasakan mereka bersenang-senang, jangan berseronok atau bermanja-manja apabila bergaul dengan mereka. Tidak boleh keterlaluan bila mendenda kanak-kanak. Jangan mencemuh dan menimbulkan kebencian mereka. Memperelokkan fitrah dan membentuk naluri mereka. Suruh kanak-kanak bermain kerana main pada kanak-kanak dapat: - Membantu perkembangan fizikal serta menguatkan otok mereka. - Sifat semulajadi kanak-kanak memang suka bermain. - Dapat menggembirakan mereka serta memberi kerehatan selepas penat belajar. Nasihat beliau kepada guru supaya: - Mengajar mengikut kemampuan kanak-kanak. - Memperbaiki perlakuan dengan mesra bukan dengan cara menempelak mereka. - Guru tidak perlu mengharapkan ganjaran tetapi perlu menunjukkan model tingkah laku yang baik. 4.2 IBNU KHALDUN Ibnu Khaldun merupakan seorang pemikir Islam yang terakhir pada zaman pertengahan

telah menasihatkan ibu bapa dan golongan pendidik. Beliau banyak memperkatakan mengenai persediaan untuk belajar, pemerhatian, motivasi, berusaha, pengukuhan, perbezaan individu dan latihan. Pendapat beliau pada peringkat permulaan: Jangan diajar kanak-kanak dengan perkara-perkara yang susah. Belajar daripada mudah kepada yang lebih susah secara: - Berperingkat-peringkat - Mengadakan latih tubi - Menggunakan benda-benda maujud - Menggunakan bahan-bahan bantu mengajar Kanak-kanak jangan dibebankan dengan perkara-perkara yang diluar kemampuan mereka. Ini boleh menyebabkan mereka: - Tidak mahu belajar - Mencerca pengajaran yang diberi Beliau mencadangkan kanak-kanak di peringkat prasekolah hendaklah diberi contohcontoh yang konkrit yang boleh difahami melalui pancaindera mereka. Ibnu Khaldun juga menyarankan pembacaan Al-Quran harus diajar sebelum menghafalnya. Apabila sampai umur tertentu dan sesuai dengan daya pemikiran barulah diajar tafsir, hukum dan lain-lain. Jadual pembelajaran harus disusun dengan baik supaya kanak-kanak dapat memahami apa yang disampaikan. Kanak-kanak harus dibentuk dengan penuh kasih sayang, lemah lembut dan bertimbang rasa bukannya dengan cara kekerasan kerana ini boleh menyebabkan mereka menjadi pemalas, pembohong, berlagak untuk menyembunyikan yang sebenar, membuat tipu helah dan tidak berperikemanusiaan. Masa belajar jangan terlalu panjang kerana boleh menyebabkan lupa, sebaliknya dalam waktu yang pendek serta cara yang betul bagi mendapat hasil pembelajaran yang baik. Bahasa adalah asas kepada semua kanak-kanak semasa pembelajaran. Mulailah dengan menulis dan membaca, kemudian kaitkan dengan makna. Pendekatan Ibnu Khaldun merupakan contoh pendekatan yang baik dalam membentuk peribadi kanak-kanak.

4.3 JOHANN HEINRICH PESTALOZZI (1746 1827) Beliau dilahirkan di Zurich, Swizerland. Beliau membuka sebuah sekolah di ladangnya dikenali dengan nama Neohof pada tahun 1774. Di sekolah itu diintegrasikan kehidupan di rumah, pendidikan vokasional dan pendidikan untuk bacaan dan tulisan.

Idea-idea beliau mengenai pendidikan: Anak-anak perlu dibimbing secara perlahan-lahan berdasarkan potensi yang ada padanya. Bimbingan itu perlu bermula daripada pengalaman deria kepada idea yang abstrak. Percaya bahawa pendidikan adalah diasaskan kepada pengalaman-pengalaman deria. Melalui pengalaman itu kanak-kanak boleh mencapai potensi mereka yang semulajadi. Beliau percaya pengajaran boleh dibentuk berdasarkan objek. Oleh itu, pembelajaran konsep hendaklah dengan melalui manipulatif seperti membilang, mengukur, merasa dan menyentuh. Guru yang baik ialah guru yang mengajar kanak-kanak bukan mengajar mata pelajaran. Beliau juga percaya kepada kumpulan pelbagai umur. (multiage grouping). Beliau yakin bahawa ibu adalah orang yang terbaik untuk mengajar anaknya. 4.4 FRIEDRICH FROEBEL (1782 1852) Seorang tokoh pendidikan dari Jerman. Beliau digelar sebagai Bapa Tadika. Pada tahun 1837, beliau menubuh sekolah taman kanak-kanak yang dinamakan Kindergarten. Beliau adalah seorang yang kuat beragama dan menganggap manusia secara semulajadinya adalah baik dan dunia adalah tempat bekerja dan manifestasi terhadap Tuhan.

Menurut beliau kanak-kanak umpama biji benih, ibu bapa dan pendidik umpama tukang kebun, kindergarten pula ialah taman untuk kanak-kanak. Oleh itu kanak-kanak perlu belajar dalam persekitaran yang terancang dan kanak-kanak berkembang melalui main Antara idea-idea Froebel ialah: Taman kanak-kanak perlulah dipenuhi dengan keindahan untuk menarik perhatian kanak-kanak. Sekurang-kurangnya ia dicat dengan warna yang terang, mempunyai bilik yang senang dimasuki cahaya, dipenuhi dengan taman-taman, binatang dan gambargambar. Dilengkapi dengan kerusi meja yang sesuai untuk kanak-kanak. Keadaan bilik janganlah sempit kerana menyusahkan perjalanan aktiviti. Kelas prasekolah perlu dipenuhi dengan pemandangan, bunyi-bunyian dan objek-objek untuk kanak-kanak yang mempunyai bentuk yang mudah, saiz dan warna. Suasana di taman kanak-kanak hendaklah dapat mengawal kanak-kanak daripada pengaruh jahat yang terdapat dalam masyarakat dan bahaya alam semulajadi. Di taman kanak-kanak perlu dipupuk dengan perkembangan mental, fizikal dan sosial

kanak-kanak. Taman kanak-kanak merupakan satu pendekatan terhadap latihan kanakkanak. Pendidikan adalah pembinaan watak atau peribadi kanak-kanak. Ia hendaklah berdasarkan kepada keperluan dan keupayaan kanak-kanak. Menurut beliau, kanakkanak mempelajari sesuatu melalui perbuatan. Ia perlu diberi kebebasan. Beliau menekankan kaedah bermain kepada kanak-kanak dan belajar melalui membuat. Beliau mencadangkan dalam mendidik kanak-kanak perlu menggunakan objek supaya menimbulkan minat dalam pembelajarannya. Beliau menekankan disiplin diri terhadap kanak-kanak dan motivasi dalaman adalah penting bagi kanak-kanak. Pembelajaran bukanlah sesuatu yang terpisah dan ia saling berkaitan antara satu sama lain. 4.5 MARIA MONTESSORI (1870 1952) Merupakan tokoh pendidikan di Rome. Berpengalaman mendidik kanak-kanak yang terencat akal. Pada tahun 1899, beliau menubuhkan sekolah kanak-kanak cacat di Rome. Montessori menyokong Froebel dalam pendapat membenarkan kanak-kanak belajar melalui aktiviti bermain. Beliau mengutamakan latihan daya penglihatan, pendengaran dan sentuhan yang bertujuan bagi membolehkan kanak-kanak mendapat pengalaman dan latihan menggunakan deria dengan cekap. Beliau berpendapat dalam mendidik kanak-kanak ia mestilah menghormati kanak-kanak dan haknya. Oleh itu, persekitaran yang terancang, kemahiran hidup, disiplin diri dan arahan adalah prinsip penting dalam pendidikan kanak-kanak. Menurut beliau, pendidikan adalah untuk menolong kanak-kanak membentuk serta membantu perkembangan intelek, fizikal, sosial, emosi dan rohani. Montessori mengemukakan beberapa konsep asas dalam pembentukan kurikulum kanak-kanak pada peringkat awal. Antaranya adalah konsep berikut; a. Minda yang mudah menyerap Menurut Montessori, minda kanak-kanak mudah menyerap sesuatu maklumat yang diterima melalui deria mereka, sebelum mereka bersedia untuk diajarkan konsep tersebut. Seorang kanak-kanak mula menyerap kejadian yang berlaku disekelilingnya dan menyusun pengalaman ini daripada saat kelahiran lagi. B. Persekitaran yang tersedia Persekitaran yang menggalakkan perkembangan kanak-kanak adalah persekitaran yang lengkap dengan pelbagai bahan yang akan menyokong pembentukan konsep dan pengetahuan kanak-kanak apabila kanak-kanak memerlukannya. Peranan guru adalah menunjuk ajar cara menggunakan bahan pembelajaran tersebut pada masa yang

sesuai. C. Didikan diri Kanak-kanak mampu menjelaskan persepsi mereka dan menyusun pengalaman melalui aktiviti yang sesuai, apabila persekitaran mereka disusun secara lengkap dengan pelbagai bahan pembelajaran yang menarik. Kanak-kanak berkebolehan menyusun pengetahuan mereka apabila mereka terlibat dalam sesuatu aktiviti pembelajaran. Guru tidak perlu mengajar kanak-kanak secara formal. Guru hanya menunjuk ajar perlu mengajar kanak-kanak secara formal. Guru hanya menunjuk ajar dan membimbing mereka dalam pemilihan bahan dan aktiviti. d. Bahan pembelajaran Guru hanya menunjuk ajar cara yang betul bagaimana menggunakan bahan tersebut selepas kanak-kanak memilih aktiviti pembelajarannya secara bebas dan sukarela. Mengikut Montessori, matlamat kurikulum pada peringkat awal adalah bagi memajukan diri kanak-kanak daripada segi; penumpuan perhatian; kemahiran mmerhati dan meneliti; kesedaran berkenaan susunan dan peraturan; keseimbangan pergerakan; kesedaran persepsi dan kemahiran praktikal; konsep matematik; kemahiran bahasa; kemahiran menulis dan membaca; kebiasaan dengan seni kreatif; pemahaman berkenaan alam semulajadi; pengalaman dan pemahaman berkenaan sains social; pengalaman menggunakan kemahiran berfikir secara kritis melalui pengalaman menyelesaikan sesuatu masalah. e.Tempoh sensitif Tempoh sensitif adalah tempoh yang paling sesuai untuk kanak-kanak menguasai sesuatu kemahiran. Tempoh tersebut dapat dikesan apabila kanak-kanak menunjukkan kesediaan dan minat bagi mempelajari sesuatu kemahiran dengan sentiasa menanya soalan dan sentiasa tertarik bagi memerhati dan menyentuh sesuatu bahan pembelajaran. Menurut falsafah Montessori; Ibu bapa patut diberi latihan dalam perkembangan kanak-kanak dan cara menggunakan pengetahuan ini dalam membimbing anak mereka. Terdapat tempoh sensitif yang merupakan masa paling sesuai bagi kanak-kanak menerima maklumat dan konsep tertentu. Tempoh sensitive ini berbeza mengikut kadar perkembangan seseorang kanak-kanak. Kanak-kanak mampu melatih diri sendiri, dengan bimbingan yang minimum daripada

orang dewasa. Kanak-kanak yang biasa berdikari dalam proses pembelajaran akan terus belajar secara demikian apabila dewasa kelak. Maklumat yang diterima melalui deria adalah maklumat asas dalam semua jenis pembelajaran. Bahan pembelajaran yang dibentukkan oleh Montessori melatihkan kanak-kanak berdikari dalam mengurus diri dan persekitarannya melalui pengalaman sebenar dan kegunaan bahan manipulatif dan betul diri. Guru akan meningkat pengetahuan mereka melalui pengalaman dengan kanak-kanak. Kanak-kanak memerlukan persekitaran dan alat pembelajaran yang tersusun dan bersaiz kanak-kanak. Guru perlu menyediakan persekitaran yang lengkap bagi membantu kanak-kanak belajar secara bebas. Peranan guru hanya membantu kanak-kanak, bukan memaksa ataupun menentu arah pembelajaran mereka. Bagi mencapai matlamat ini, terdapat beberapa prinsip dalam kaedah Montessori iaitu berdasarkan kepercayaan beliau terhadap pendidikan awal kanak-kanak. Antaranya ialah: - Menghormati kanak-kanak dan hak mereka. - Konsep kebebasan - Menguasai kemahiran dari mudah ke sukar - Kanak-kanak dididik secara bersepadu dan menyeluruh - Kanak-kanak melakukan aktiviti arahan kendiri. - Pentingnya disiplin diri - Terdapat tempoh sensitif yang berbeza bagi setiap kanak-kanak - Kanak-kanak menyerap masuk pengetahuan dan menggunakanya. Kanak-kanak mengajar diri mereka sendiri. - Kanak-kanak belajar dengan lebih baik dalam persekitaran yang disediakan hendaklah membolehkan kanak-kanak belajar secara sendiri. Unit 5.0: Hak Asasi Kanak-kanak Berdasarkan Konvensyen Hak Kanak-kanak 1989 Hak Asasi Kanak-Kanak Kanak-kanak mudah dipengaruhi, memerlukan jagaan dan perlindungan khas Ia juga meletakkan penekanan khas ke atas penjagaan utama dan tanggungjawab perlindungan oleh keluarga. Ia juga sekali lagi mengesahkan keperluan bagi perlindungan undang-

undang dan perlindungan yang lain kepada kanak-kanak. Ia meliputi hak sebelum dan selepas lahir, kepentingan hormat kepada nilai-nilai kebudayaan komuniti kanakkanak. Merupakan satu peranan yang amat penting bagi kerjasama antarabangsa dalam menjamin hak asasi kanak-kanak. Pada pendapat anda adakah Hak Asasi penting dalam menyediakan pendidikan yang sesuai untuk kanak-kanak? Berdasarkan Konvensyen Hak Kanak-kanak yang telah diterima pakai oleh Perhimpunan Agong Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu pada 20 November 1989 mengandungi Perkara 1 hingga Perkara 54. Di antara perkara yang berkaitan dengan hak pendidikan perkembangan kanak-kanak terkandung dalam Perkara 6, Perkara 18, Perkara 27, Perkara 28 dan Perkara 29.

PERKARA 6 1. Negara-Negara Pihak mengiktirafkan bahawa tiap-tiap kanak-kanak mempunyai hak sedia ada untuk hidup. 2. Negara-Negara Pihak hendaklah memastikan setakat yang sebanyak mungkin boleh kewujudan dan perkembangan kanak-kanak. Kewujudan dan perkembangan Tiap-tiap kanak-kanak mempunyai hak sedia ada untuk hidup, dan Negara mempunyai obligasi untuk memastikan kewujudan dan perkembangan kanak-kanak itu. PERKARA 18 1. Negara-Negara Pihak hendaklah menggunakan usaha terbaik mereka untuk memastikan pengiktirafan prinsip bahawa kedua-dua ibu bapa mempunyai tanggungjawab bersama bagi didikan dan perkembangan kanak-kanak. Ibu bapa atau, mengikut mana-mana yang berkenaan, penjaga di sisi undang-undang, mempunyai tanggungjawab utama bagi didikan dan perkembangan kanak-kanak. Kepentingan terbaik kanak-kanak akan menjadi perhatian asas. Tanggungjawab ibu bapa Ibu bapa mempunyai tanggungjawab utama untuk membesarkan kanak-kanak, dan Negara hendaklah menyokong mereka dalam hal ini. Negara hendaklah memberikan

bantuan yang sewajarnya kepada ibu bapa dalam pembesaran anak. 2. Bagi maksud menjamin dan menggalakkan hak yang dinyatakan dalam Konvensyen ini, Negara-Negara Pihak hendaklah memberi bantuan yang sewajarnya kepada ibu bapa dan penjaga di sisi undang-undang dalam melaksanakan tanggungjawab pembesaran anak mereka dan hendaklah memastikan perkembangan institusi, kemudahan dan perkhidmatan bagi jagaan kanak-kanak. 3. Negara-Negara Pihak hendaklah mengambil segala langkah yang wajar untuk memastikan bahawa kanak-kanak kepada ibu bapa yang bekerja berhak mendapat faedah daripada perkhidmatan dan kemudahan jagaan anak yang mereka layak. PERKARA 27 1. Negara-Negara Pihak mengiktiraf hak tiap-tiap kanak-kanak kepada taraf hidup yang mencukupi bagi perkembangan fizikal, mental, kerohanian, kemoralan dan sosial kanak-kanak itu. Taraf hidup Tiap-tiap kanak-kanak mempunyai hak kepada taraf hidup yang mencukupi bagi perkembangan fizikal, mental, kerohanian, kemoralan dan pembangunan sosial. Ibu bapa mempunyai tanggungjawab utama untuk memastikan bahawa kanak-kanak mempunyai taraf hidup yang mencukupi. Kewajipan Negara ialah untuk memastikan bahawa tanggungjawab ini boleh dilaksanakan. Tanggungjawab Negara boleh termasuk bantuan material kepada ibu bapa dan anak-anak mereka. 2. Ibu bapa (ibu bapa-ibu bapa) atau orang lain yang bertanggungjawab bagi kanakkanak itu mempunyai tanggungjawab utama untuk menjamin, mengikut kebolehan dan keupayaan kewangan mereka, keadaan hidup yang perlu bagi perkembangan kanakkanak itu. 3. Negara-Negara Pihak, mengikut keadaan negara dan mengikut kemampuan mereka, hendaklah mengambil segala langkah yang sewajarnya untuk membantu ibu bapa dan orang lain yang bertanggungjawab bagi kanak-kanak itu untuk melaksanakan hak ini dan hendaklah, jika diperlukan, memperuntukkan bantuan material dan program sokongan, terutamanya berhubungan dengan pemakanan, pakaian dan perumahan. 4. Negara-Negara Pihak hendaklah mengambil segala langkah yang sewajarnya untuk menjamin supaya mendapat kembali nafkah untuk kanak-kanak daripada ibu bapa atau

orang lain yang mempunyai tanggungjawab kewangan terhadap kanak-kanak itu, baik dalam Negara Pihak dan dari luar negeri. Secara khususnya, jika orang yang mempunyai tanggungjawab kewangan terhadap kanak-kanak itu tinggal dalam Negara yang berlainan daripada negara kanak-kanak itu, Negara-Negara Pihak hendaklah menggalakkan kesertaan dalam perjanjian atarabangsa atau pembuatan perjanjian sedemikian, serta membuat perkiraan lain yang sewajarnya. PERKARA 28 1. Negara-Negara Pihak mengiktiraf hak kanak-kanak kepada pendidikan, dan dengan tujuan untuk mencapai hak ini secara berperingkat-peringkat dan atas dasar peluang yang sama, mereka hendaklah, secara khususnya: (a) Menjadikan pendidikan rendah diwajibkan dan diadakan secara percuma kepada semua; (b) Menggalakkan perkembangan pendidikan menengah dalam berbagai bentuk, termasuk pendidikan am dan vokasional, mengadakan pendidikan itu dan terbuka kepada tiap-tiap kanak-kanak, dan mengambil langkah yang sewajarnya seperti memperkenalkan pendidikan percuma dan menawarkan bantuan kewangan jika diperlukan; (c) Menjadikan pendidkkan tinggi kepada semua atas dasar keupayaan melalui tiap-tiap cara yang sewajarnya; (d) Menjadikan maklumat pendidikan dan vokasional dan bimbingan diadakan dan terbuka kepada semua kanak-kanak; (e) Mengambil langkah-langkah untuk menggalakkan kehadiran secara tetap di sekolah dan mengurangkan kadar keciciran. Pendidikan Kanak-kanak mempunyai hak kepada pendidikan, dan kewajipan Negara untuk memastikan bahawa pendidikan utama percuma dan wajib, menggalakkan pendidikan menengah dalam berbagai bentuk yang mudah diperoleh oleh tiap-tiap kanak-kanak dan untuk menjadikan pendidikan tinggi diadakan kepada semua atas dasar keupayaan. Disiplin sekolah hendaklah selaras dengan hak dan kemuliaan kanak-kanak itu. Negara hendaklah melibatkan diri dalam kerjasama antarabangsa untuk melaksanakan hak ini. 2. Negara-Negara Pihak hendaklah mengambil segala langkah yang sewajarnya untuk memastikan bahawa disiplin sekolah ditadbirkan mengikut cara yang selaras dengan kemuliaan kanak-kanak dan dengan menepati Konvensyen ini.

3. Negara-Negara Pihak hendaklah mempromosikan dan menggalakkan kerjasama antarabangsa dalam perkara yang berhubungan dengan pendidikan, khususnya dengan tujuan untuk menyumbang kepada pembasmian kejahilan dan buta huruf di seluruh dunia dan memudahkan akses kepada pengetahuan saintifik dan teknik dan kaedah pengajaran yang moden. Dalam hal ini, perhatian yang khusus hendaklah diberikan kepada keperluan negara-negara membangun. PERKARA 29 1. Negara-Negara Pihak bersetuju bahawa pendidikan kanak-kanak hendaklah dihalatujukan kepada: Perkembangan personaliti, bakat, dan kebolehan mental dan fizikal kanak-kanak pada tahap potensi yang paling tinggi; Perkembangan rasa hormat bagi hak asasi manusia dan kebebasan asasi, dan bagi prinsip-prinsip yang termaktub dalam Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu; Perkembangan rasa hormat bagi ibu bapa kanak-kanak, identiti kebudayaan, bahasa dan nilainya sendiri, bagi nilai kebangsaan negara yang diduduki oleh kanak-kanak itu, negara yang daripadanya dia berasal, dan bagi tamadun yang berbeza daripada tamadunnya sendiri; Penyediaan kanak-kanak bagi hidup yang bertanggungjawab dalam masyarakat yang bebas, dalam semangat persefahaman, keamanan, toleransi, kesamaan jantina, dan persahabatan di kalangan semua orang, kumpulan etnik, kebangsaan dan agama dan orang yang asal usulnya penduduk asli; Unit 6.0: Akta 308 dan Akta 550 Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) merupakan suatu Akta yang digubal bagi mengadakan peruntukan pendidikan dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. Sejauhmanakah Akta Pendidikan 1996, mempengaruhi penubuhan dan perlaksanaan prasekolah di Malaysia? Pendidikan Prasekolah ertinya program pendidikan bagi murid yang berumur dari empat hingga enam tahun. FASA 15: SISTEM PENDIDIKAN KEBANGSAAN

Sistem pendidikan kebangsaan hendaklah terdiri daripada; (a) Pendidikan prasekolah (b) Pendidikan rendah (c) Pendidikan menengah (d) Pendidikan lepas menengah (e) Pendidikan tinggi Tetapi tidak termasuk pendidikan di sekolah ekspatriat atau sekolah antarabangsa. FASA 20: LARANGAN TERHADAP PENUBUHAN, PENGENDALIAN ATAU PENGURUSAN TADIKA (1) Tiada tadika boleh ditubuhkan, dikendalikan atau diuruskan melainkan jika tadika itu didaftarkan di bawah akta ini. (2) Seseorang yang melanggar subsekyen (1) adalah melakukan suatu kesalahan. FASA 21: KUASA MENTERI UNTUK MENUBUHKAN TADIKA. Menteri boleh, tertakluk kepada peruntukan akta ini, menubuhkan dan menyenggarakan tadika. FASA 22: KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN HENDAKLAH DIGUNAKAN OLEH SEMUA TADIKA (1) Menteri hendaklah menetapkan suatu kurikulum yang dikenali sebagai Kurikulum Prasekolah Kebangsaan yang hendaklah digunakan oleh semua tadika dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan. (2) Kurikulum Prasekolah yang ditetapkan di bawah subseksyen (1) hendaklah menyatakan pengetahuan kemahiran dan nilai yang dijangka akan diperolehi oleh murid-murid pada akhir tempoh Pendidikan Prasekolah masing-masing. (3) Mana-mana tadika yang bermaksud untuk melaksanakan apa-apa kurikulum sebagai tambahan kepada Kurikulum Prasekolah Kebangsaan hendaklah, sebelum melaksanakan kurikulum tambahan sedemikian, memaklumkan Ketua Pendaftar tentang maksud itu mengikut cara yang ditetapkan. (4) Seseorang yang melanggar subseksyen (1) atau (3) adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya. FASA 23: BAHASA PENGANTAR DI TADIKA Walau apa pun subseksyen 17 (1), bahasa-bahasa lain selain daripada bahasa kebangsaan boleh digunakan sebagai bahasa pengantar di tadika, tetapi jika sesuatu

tadika menggunakan bahasa selain daripada bahasa kebangsaan, bahasa kebangsaan hendaklah diajarkan sebagai mata pelajaran wajib.

FASA 24: KUASA UNTUK MEMBUAT PERATURAN BERHUBUNGAN DENGAN PENDIDIKAN PRASEKOLAH Menteri boleh membuat peraturan-peraturan untuk melaksanakan peruntukan bab ini. Aktiviti 8: 1. Apakah yang terkandung dalam fasa 20, iaitu larangan terhadap penubuhan, pengendalian atau pengurusan tadika? 2. Siapakah yang berhak menetapkan suatu kurikulum yang dikenali sebagai Kurikulum Prasekolah Kebangsaan? Apakah denda yang patut dikenakan apabila melanggar kurikulum yang ditetapkan? Huraikan sejarah awal perkembangan pendidikan prasekolah. 2. Bagaimanakah perkembangan pendidikan prasekolah di Malaysia secara umum. Unit 7.0: Transisi dari Rumah ke Taska,Tadika / Prasekolah dan ke Tahun Satu. Lawatan awal ibubapa dan kanak-kanak Taklimat dan penerangan program Taska,Tadika/ Prasekolah dan Tahun Satu Peranan dan tanggungjawab Guru dalam membantu kanak-kanak menyesuaikan diri Perancangan dan pengurusan Institusi TRANSISI RUMAH KE PRASEKOLAH

Konsep: Transisi merupakan satu proses perubahan yang berlaku dari satu keadaan kepada satu keadaan yang lain. Transisi kanak-kanak prasekolah dapat dibahagikan kepada 2: * Transisi rumah ke prasekolah * Transisi prasekolah ke sekolah rendah (ke Tahun Satu) Transisi rumah ke prasekolah adalah bertujuan untuk membantu kanak-kanak menghadapi perubahan dari rumah dengan sistem pendidikan yang tidak formal dari keluarga ke tadika atau prasekolah. Tujuan program Transisi:

Kanak-kanak dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran, guru-guru dan kawan baru serta pendekatan yang lebih formal di Tahun Satu. Guru-guru dapat menyelaraskan keperluan kognitif, emosi, kerohanian dan jasmani kanak-kanak secara menyeluruh sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran secara formal di Tahun Satu. Meningkatkan minat dan semangat kanak-kanak untuk datang ke prasekolah tanpa banyak masalah. Peranan guru prasekolah a) Mewujudkan hubungan yang baik dengan ibu bapa dan kanak-kanak. Ibu bapa akan merasa yakin untuk meninggalkan anak-anak mereka di prasekolah. b) Guru prasekolah berperanan sebagai pendidik,pembimbing dan pengasuh kanakkanak .Guru prasekolah juga memainkan peranan pengganti ibu bapa dan sebagai model yang baik kepada kanak-kanak.Dengan ini, kanak-kanak merasa suasana di prasekolah seperti di rumah mereka. c) Guru prasekolah berperanan membantu kanak-kanak menyesuaikan diri dengan rakan dan persekitaran yang baru di prasekolah. d) Guru perlu menangani perbezaan murid yang datang dari latar belakang dan pengalaman yang berbeza dengan memberi layanan yang sesuai. e) Guru perlu memberitahu peraturan dan disiplin di prasekolah yang berbeza dengan amalan yang berlaku di rumah mereka. Peranan pembantu prasekolah a) Melayan kanak-kanak dengan mesra supaya kanak-kanak merasa mereka tidak berada di tempat yang asing. Contoh membawa kanak-kanak ke tandas. b) Membantu kanak-kanak menguruskan diri di prasekolah seperti sewaktu makan, rehat dan bermain. c) Mengawasi keselamatan kanak-kanak semasa mereka berada di prasekolah. d) Membantu guru dalam pengurusan kanak-kanak di prasekolah. RUJUKAN

Bergstrom, J.M., Margosian, R.K. & Olson, F.A (1976) Enhancement of growth and for young children, Columbus, O.H: Merill. Pub. Brewer, J.A. (1995). Introduction to early childhood education. NY: Allyn & Bacon.

Charlesworth, R., (2004). Understanding Child Development (6th ed.). NY: Thomson Delmar Learning Essa. L. E. (2003). Introduction to Early Childhood Education. 4th ed. NY: Thomson Delmar Learning Berk, L. E. (2002). Child Development (6th Ed.).MA: Allyn & Bacon. Chesla, E. & Malic, J. (2002). Early Childhood Education Teacher.NY: Thomson Delmar Learning. David Whitebread, (2003) Teaching and learning in the early years. Routledge-FalmerTaylor & Francis Group Pub. Gordon, A.M., & Williams, K.B (2004). Beginnings Beyond:Foundations in Early Childhood Education. (6 th ed). N.Y : Thomson Delmar Learning Morrison, G.S. (1995). Early childhood education today. Prentice Hall.Inc. Patricia H Miller (1996), Theories of development psychology. W.H. Freeman and Company N.Y. Pusat Perkembangan Kurikulum (1998) Kurikulum pendidikan prasekolah Malaysia. PPK. Rohaty Mohd. Majzub & abu Bakar Nordin, (1989). Pendidikan prasekolah, Petaling jaya: Fajar Bakti. Rohaya Hj. Yahya (1996). Kaedah Montessori. Kuala Lumpur: Utusan & Distributors Sdn. Seefeldt, C. & Barbour, N. (1990) Early childhood education; An Introduction, Colombus: Merill Publishing. Undang-undang Malaysia (2004) Akta Pendidikan dan Peraturan-peraturan. MDC Publishers Sdn Bhd. Kuala Lumpur.

http://childcare.about.com/cs/preschools/a/readiness.htm http://www.dph.gov.my/survelans/Guidelines%202007/BUKU%20PANDUAN %20%20TASKA%20PRASEKOLAH%202007.pdf

Disediakan oleh: Zulkiply bin Hj Yaakob Institut Perguruan Tun Hussein Onn Km 7.75 Jalan Kluang 83000 Batu Pahat, Johor. [email protected] [email protected] Kelulusan: M.Ed.(Pendidikan Prasekolah) B.Ed. Hons. (Muzik) Sijil Guru Khas (Muzik) Sijil Guru (PPAK) Pengalaman: Pesyarah Prasekolah IPTHO (7 tahun) Pesyarah Prasekolah MPTAA (10 tahun) Guru Sekolah Menengah (2 tahun) Guru Sekolah Rendah (7 tahun) Penulis Modul Prasekolah OUM, Kemas, BPG.

Dicatat oleh PGSR Prasekolah di 2:32 AM

Reaksi:

0 ulasan:Post a Comment

Pautan pada catatan iniCreate a Link Newer Post Older Post Home Subscribe to: Post Comments (Atom) My Blog List Zulkiply bin Hj Yaakob

PGSR Prasekolah IPGM Kampus Tun Hussein Onn, Batu Pahat, Johor, Malaysia View my complete profile

Subscribe ToAtom Posts Atom Comments

Followers Slideshowfeed could not be loaded.

Blog Archive

2008 (1)o

November (1)

Nov 03 (1)

PRA3101

2009 (3)o

January (2)

Jan 01 (1)

PRA3101 Perkembangan kretiviti kanak-kanak

Jan 18 (1)

o

February (1)

Feb 27 (1)

PENDIDIKAN PRASEKOLAH

Subscribe ToAtom Posts Atom Comments

Friday, February 13, 2009

Pemerhatian dan Perbandingan Kanakkanak Khas dan Bukan Kanak-kanak Khas1. Pemerhatian Tingkahlaku Kanak-kanak Bukan Kategori Pendidikan Khas Biodata Murid (dirahsiakan) Sampel Kajian Arifin adalah anak sulung daripada 4 adik beradik kepada pasangan En.A bin H serta Pn.S bte M. Kedua ibu bapa Mohd Izam adalah pekerja sebuah syarikat swasta. Mohd Izam adalah kanak-kanak biasa yang tidak mengalami masalah pembelajaran. A. Peringkat Pemerhatian Pemerhatian yang dilakukan kepada kanak-kanak tanpa keperluan khas ini adalah memberi fokus kepada tindakan tingkahlaku dan memenuhi kehendaknya dalam perhubungan sosial rakan sebaya. B. Peringkat Awal Pemerhatian Subjek cuba untuk menghampiri satu kumpulan yang sedang bermain kereta mainan yang diberikan oleh guru dalam sesi permai$nan di luar bilik darjah. Pada mulanya dia tidak diterima oleh kumpulan tersebut kerana tidak mempunyai kereta mainan. Subjek tidak membantah atau menunjukkan rasa kecewa walaupun ditolak dan cuma mendiamkan diri. Namun subjek tersebut tidak juga beredar dari tempat itu. C. Pertengahan Pemerhatian Kereta salah seorang kanak-kanak telah rosak dan cuba diperbaiki tetapi gagal. Subjek yang tidak diterima dalam kumpulan tadi cuba untuk menghampiri kumpulan dan cuba bertanya tentang apa yang telah berlaku. Subjek cuba menawarkan diri untuk memperbaiki kerosakan kereta mainan mereka. Subjek berjaya memperbaiki kerosakan. Kumpulan kanak-kanak itu mula memberi ruang kepada subjek yang memberi pertolongan untuk turut serta dalam kumpulannya.

D. Akhir Pemerhatian Subjek telah diterima oleh kumpulan kanak-kanak tersebut. Mereka mula bermain bersama-sama dengan berkongsi permainan. Apabila petang tamat sesi permainan guru meminta semua murid-murid menyimpan alat-alat permainan. Mereka berjanji untuk bermain lagi pada hari lain mengikut jadual yang telah ditetapkan. E. Analisa Pemerhatian Hasil daripada pemerhatian yang dibuat didapati bahawa kanak-kanak belajar melalui peneguhan dan pemerhatian. Apabila kanak-kanak tersebut mempamerkan tingkah laku yang sesuai dengan trait jantinanya seorang yang berkebolehan dan boleh memperbaiki mainan dia akan diberi peneguhan iaitu diakui sebagai ahli kumpulan walaupun dia datang dengan tangan kosong tanpa permainan yang boleh dikongsi. Kanak-kanak memperolehi tingkahlaku melalui model yang sesuai. Mereka mula menerima subjeek sebagai kawan setelah melihat kebolehan subjek dan menanam minat untuk menjadi seperti subjek yang mana pada peringkat awalnya subjek telah didenda iaitu tidak diterima dalam kumpulan malahan ditolak. Perkembangan jantina seseorang kanak-kanak itu bergantung kepada tingkahlaku yang mana diberi peneguhan atau dendaan dan model sosial yang wujud di persekitarannya. Sekiranya persekitaran sosialnya berubah perkembangan jantinanya juga akan turut berubah. Seperti yang disebut oleh oleh Serbin, Powlista Gulko 1993 dalam Children and their devlopement oleh Robert V.Kail Children consider gender stereotype less binding then many social convension and moral rules. F. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Jantina Apabila kanak-kanak mula memasuki kelas tadika mereka sudah boleh membezakan peranan jantina selaras dengan stereotype tradisional. Contohnya kanak-kanak lelaki suka bermain dengan blok, kenderaan dan objek yang boleh dimanipulasikan. Manakala kanakkanak perempuan pula suka bermain dengan anak patung, bermain masak-masak dan aktiviti-aktiviti domestic yang berkaitan dengan kewanitaan. Ianya berkaitan dengan apa yang disebut oleh Robert V.Kail Recent research comfirms that children understanding gender stereotypes bythe time the time they enter kindergarten and their understanding grows through oft the elementary school years(Etaugh & Liss 1992). Walaubagaimanapun perkembangan jantina sepertimana perkembangan aspek-aspek laimn berlaku dalam konteks social yang berpengaruh. Antara factor yang mempengaruhi perkembangan karakteristik jantina ini adalah: Pengaruh Keluarga Keluarga yang datang dari kelas sosial tinggi membesarkan anak lebih stereotype dari segi tingkahlaku dan sikap mereka berbanding dengan kanak-kanak kelas sosial rendah. Bagi kanak-kanak yang mempunyai ibu bapa yang terpisah (ibu bapa bujang) menunjukkan stereotype jantina yang kurang berbanding dengan keluarga yang ada ayah dan ibu bersama. Ini mungkin disebabkan oleh ibu atau bapa terpaksa memegang peranan dan tanggungjawab yang sama dalam satu masa dan menaarkan model egalitarian kepada anak mereka. Bagi ibu bapa bekerja meendapati anak-anak mereka kurang seterotype dari

segi sikap, minat dan tingkahlaku berbanding dengan anak yang ibunya tidak bekerja ( Katz dan Boswell, 1986). Ini disebabkan ibu yang tidak bekerja lebih cenderung untuk mengekalkan stereotype jantina. Salah satu cara ibu bapa mempengaruhi stereotype jantina adalah dengan menanam dengan kepercayaan tradisional seperti anak lelaki perlu membuat kerja-kerja kasar, lasak dan membuat perkara yang bertenaga berbanding anak perempuan yang akan diberi gerak balas yang positif apabila melakukan kerja-kerja domestic seperti membasuh pinggan, menjahit, menyapu sampah dan sebagainya. Dari segi akademik pula anak lelaki lebih ditekankan pembelajaran akademik dan bukan akademik berbanding anak perempuan pada peringkat sekolah rendah. Mereka diajar cara bertukang, membaiki basikal dan kemahiran lain oleh bapa. Namun ibu bapa banyak memainkan peranan semasa kanak-kanak masih bayi lagi dalam membentuk perkembangan jantinanya. Pengaruh Rakan Sebaya Kanak-kanak juga banyak mempelajari tingkahlaku sosial dan interaksi social melalui bermain dengan memerhatikan model-model. Dalam masa yang sama juga kanak-kanak memperolehi maklum balas tentang tingkahlaku mereka. Kanak-kanak juga lebih menunjukkan tingkahlaku social apa bila bermain dengan rakan sejantina dengan mereka. Kanak-kanak perempuan lebih pasif apabila bermain dengan kanak-kanak lelaki berbanding dengan kanak-kanak perempuan. Tambahan pula pasanga kanak-kanak perempuan menunjukkan lebih banyak perkongsian mainan serta tidak mudah marah dan menangis berbanding dengan bermain dengan pasangan lelaki. Tekanan rakan sebaya turut mempengaruhi perkembangan jantina. Menurut Lamb, Easterbrooks dan Holden (1980) telah menyatakan Bahawa kanak-kanak akan menunjukkan timgkahlaku yang sesuai dengan jantina jika ia diberi peneguhan dan jika ia diberi dendaan mereka tidak akan menunjukkan tingkahlaku berkenaan Peneguhan atau dendaan ini akan jadi lebih kuat jika ia diberi oleh rakan sebaya yang sama jantina. Bagi kanak-kanak mereka mula menunjukkan kecenderungan bermaindengan rakan sejantina semenjak mereka tadika lagi. Semas peringkat unur ini pengasingan jantina telah jelas kelihatan. Maccoby (1990) percaya bahawa Semasa bermain kanak-kanak lelaki memperkembangan tingkahlaku asertif dan corak interaksi yang cuba berunsur dominan. Sebaliknya kanak-kanak perempuan pula berorientasikan perhubungan dan perkongsian intimasi, memperkembangan sikap kerjasama dan menyokong serta cenderung untuk mengekalkan ikatan dalam kumpulannya. Pengaruh Guru Guru juga turut memainkan peranannya dalam membentuk tingkahlaku stereotype jantina. Ianya lebih ketara lagi apabila pelajar lelaki dikatakan leboh mendominasi subjek matematik berbanding pelajar perempuan. Sememtara pelajar perempuan pula lebih berpotensi dalam kemahiran bahasa dan social yang lain. Menurut seorang penulis (Feingold, 1992) Argue the gender defferences in verbal and math skill have become smaller in recent years. Reflecting less stereotyped views of reading, language and math. Guru juga menunjukkan sikap dingin kepada pelajar lelaki yang menonjolkan tingkahlaku disruptif dalam kelas. Ini mungkin menggambarkan sikap guru yang percaya pelajar lelaki lebih cenderung bersikap nakal dalam kelas berbanding pelajar perempuan.

Walaubagaimanapun guru tetap memberi peneguhan kepada pelajar-pelajar yang rajin dan memberi dendaan kepada tingkahlaku disruptif tanpa mengira perbezaan jantina. Kesimpulan Pada dasarnya tingkahlaku perkembangan jantina kepada kanak-kanak adalah satu usaha yang sukar dilaksanakan. Mungkin penghalangnya adalah mereka telah dibesarkan dan dididik dengan peranan jantina tradisional sejak awal lagi. Bagi mengatasi masalah ini konsep baru yang melihat peranan jantina sama penting perlu diwujudkan bagi merapatkan jurang perbezaan ini. 2. Pemerhatian Tingkahlaku Kanak-kanak Khas

Sampel Kajian Arifin adalah anak sulung daripada 4 adik beradik kepada pasangan En.A bin K serta Pn. R bte K. Kedua ibu bapa Arifin adalah pekebun kecil. Arifin adalah kanak-kanak masalah pembelajaran. Objektif Kajian perkembangan pragmatik ke atas seorang kanak-kanak berkeperluan khas ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti kemampuan dan kelemahan dalam fungsi komunikatif, respon kepada komunikatif dan interaksi serta perbualan. Hasil dapatan daripada profil pragmatik ini mampu menganalisa kelemahan serta mencari jalan dalam membantu penyelesaian masalah dan mengatasinya. Metadologi Kajian Kajian perkembangan pragmatik yang dijalankan ke atas kanak-kanak berkeperluan khas ini adalah dilakukan selama 5 jam dan ditinjau dengan cara pemerhatian dan temu bual bersama ibu bapa, guru serta kanak-kanak itu sendiri. Di samping itu pengunaan stimuli yang berkaitan dengan temu bual juga diutamakan dalam memperolehi isi pemerhatian.

Pengenalan Perkembangan kanak-kanak adalah unik sejak lahir. Ianya dapat diperhatikan mengikut tahap-tahap perkembangan yang telah di tetapkan oleh pengkaji-pengkaji perkembangan kanak-kanak di dunia. Ianya melibatkan perkembangan kognetif, tingkah laku , fizikal dan pragmatik. Sejajar dengan itu maka perkembangan terhadap kanak-kanak berkeperluan khas juga perlu diintervensi seawalnya supaya perkembangannya dapat dibantu sewajarnya seiring dengan perkembangan kanak-kanak biasa. Hasil Dapatan A. Fungsi Komunikatif 1. Menarik Perhatian Arifin akan memanggil nama guru dengan sebutan pelat secara berulang-ulang. Kemudian

Arifin datang pula ke arah guru. Dalam perkembangan pragmati umur Arifin adalah 9 hingga 18 bulan. Ini dapat dilihat dengan cara Arifin melahirkan beberapa tujuan komunikatif bermula dengan bunyi suara bersama gerak geri dan kemudian datang untuk mendapatkan perhatian. 2. Meminta Dalam proses meminta Arifin menunjukkan ciri-ciri umur antara 18 bulan ke 3 tahun. Ini adalah kerana didapati bahawa apabila Arifin menunjuk-nunjukkan perasannya kepada guru dengan cara murung (diam) jika tidak mendapat perhatian. Arifin akan melakukannya berulang-ulang. Kebolehan menggunakan tujuan komunikatif meningkat dengan menggunakan satu atau lebih daripada satu sebutan dan melahirkan perasaan. Pada peringkat umur ini sepatutnya Arifin mampu bertutur dengan baik. Dalam pertuturan yang normal ianya memerlukan perbendaharaan kata yang lengkap, sesuai mengikut umur dan pertuturan diterima secara teratur serta logik. (Kirk dan Gallagher, 1979).

3. Bercerita Dalam proses bercerita Arifin dapat menunjukkan aksi-aksi yang ditontoninya. Kemudian Arifin akan bercerita semula jika ditanya tetapi ceritanya sukar difahami kerana ceritanya tidak berturut. Pada keadaan ini Arifin hanya mempunyai kemampuan umur 3 hingga 4 tahun sahaja. Ianya hanya dapat menggunakan bahasa ringkas untuk menyatakan peristiwa lepas dan memberi maklumat. Penggunaan bahasa adalah terbatas. Kanak-kanak ini mengalami kelewatan bertutur. Kanak-kanak ini mempunyai perkembangan serta pencapaian pertuturan yang lebih lambat dan rendah daripada umurnya berbanding rakan sebayanya. (Bangs, 1968). B. Respon kepada Komunikatif 1. Sindiran Apabila disindir Arifin tidak memberikan tindakbalas yang sewajarnya. Sebaliknya Arifin hanya tersenyum dan tidak mengambil peduli. Reaksinya seolah-olah keliru dengan katakata guru. Sepatutnya Arifin mampu memberi tindakbalas kepada kiasan kerana umurnya lebih 7 tahun. Namun begitu pada perkembangan pragmatiknya Arifin hanya berumur 0 hingga 9 bulan. Ini adalah kerana Arifin hanya tersenyum dengan reaksi guru. Arifin hanya menunjukkan kesedaran bahawa kiu interaksi membawa makna. Ini yang membuatkannya seolah-olah keliru. 2. Bertolak ansur. Arifin akan menentang semula jika dirinya mendapat tentangan daripada kanak-kanak lain dan melahirkan bunyi-bunyi rungutan yang tidak jelas. Umurnya dalam perkembangan pragmatiknya adalah 18 bulan hingga 3 tahun. Ini adalah kerana Arifin mula mengenali tujuan komunikatif dan membuat tindakbalas yang sesuai dalam bentuk tingkah laku iaitu menentang dan merungut. 3. Meminta Penjelasan Arifin akan bertanya berulang-ulang kali jika dia diberikan arahan yang tidak difahaminya. Kemudian Arifin akan melakukan arahan tadi sambil lewa. Arifin menunjukkan ciri-ciri

umur lingkungan 9 hingga 18 bulan dalam perkembangan pragmatik. C. Interaksi dan Perbualan 1. Memperbaiki Perbualan Arifin akan berhenti berbual dan terdiam serta merta. Arifin seolah-olahnya hairan apabila guru menunjukkan yang perbualannya tidak difahami. Umur pada peringkat perkembangan pragmatiknya adalah 18 hingga 3 tahun. Ini adalah disebabkan ada perhatian daripada guru namun Arifin tidak mampu meminta penjelasan bagi memperbaiki bentuk perbualan. Namun begitu Arifin mampu menarik perhatian guru semula dengan menarik-narik tangan guru. 2. Melibatkan diri dalam perbualan Arifin akan merapatkan dirinya ke kumpulan yang sedang berbual dan cuba mendengar perbualan. Arifin akan cuba juga mencelah perbualan dan meningkatkan suara untuk mendapatkan perhatian ketika orang lain sedang berbual. Umur Arifin pada peringkat perkembangan pragmatiknya dalan situasi tersebut adalah 9 hingga 18 bulan kerana dia mempamerkan aksi-aksi menunjuk dan membuat permintaan dengan meninggikan suara agar mendapat perhatian. 3. Menamatkan Perbualan Interaksi dan perbualan akan berhenti secara tiba-tiba apabila sesuatu rangsangan lain mengganggu. Perhatiannya akan terus beralih kepada rangsangan tersebut. Umur pada peringkat pragmatik Arifin ketika situasi ini berlaku adalah 9 hingga 18 bulan. Jika guru menarik perhatian semula Arifin akan memberikan tindakbalas semula namun tajuk perbualan akan berubah mengikut keadaan dan suasananya pada ketika itu.

Strategi membantu satu aspek kekurangan bahasa. Aspek respon kepada komunikatif 1. Sindiran 2. Bertolak ansur 3. Meminta penjelasan 1. Dalam situasi begini Arifin perlu menguasai perbendaharaan kata yang banyak. Latihan perbualan yang berterusan dan kerap sekurang-kurangnya akan dapat memahami maksud ayat pendek. 2. Penggunaan bahasa yang digunakan oleh orang lain yang berinteraksi dengan Arifin perlu ringkas, tepat dan menggunakan ayat mudah. 3. Beri peluang untuk Arifin membina keyakinan diri dengan cara memberikan stimuli yang bersesuaian pada ketika itu. 4. Berikan penuh perhatian kepada setiap perkara yang dilakukan olehnya. Jangan terlalu mendesak untuk memahami perkara yang ingin kita ketahui daripadanya. 5. Bantuan persekitaran penghidupan Arifin perlu ada dalam proses pembelajaran ke arah pemantapan fungsi pragmatifnya. Peranan ibu bapa, keluarga, rakan sebaya serta

masyarakat perlu berfungsi secara maksima. 6. Sentiasa berinteraksi sosial dengannya setiap waktu. Tidak perlu rasa rendah diri terutama ketika berhadapan dengan masyarakat. 7. Penerimaan orang lain dalam kehidupan Arifin perlu kerana perhatian yang cukup terhadapnya akan membantu keyakinan dan perkembangannya. 8. Ganjaran serta peneguhan positif perlu diberikan sebagai motivasi intrinsik. 9. Kanak-kanak tersebut perlu dibimbing dan diberi peluang menyatakan kehendaknya secara lisan. 10. Penggunaan media elektronik dan teknologi komputer masa kini sepatutnya boleh digunakan untuk membantu dalam proses perkembangan pragmatiknya secara interaktif. Rumusan Pada keseluruhannya perkembangan pragmatik Arifin dari aspek fungsi komunikatif, respon kepada komunikatif serta interaksi dan perbualan kanak-kanan tersebut adalah terlalu lambat berbanding usia sebenarnya. Namun begitu banyak perkara yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah fungsi pragmatiknya. Bernstein (1964) mendapati bahawa kanak-kanak yang datang daripada keluarga kurang berada berpencapaian rendah kerana mereka menggunakan bahasa terhad (restricted code), sementara kanak-kanak yang datang daripada keluarga yang berpencapaian tinggi kerana menggunakan bahasa yang baik (elaborated code). Ini adalah kerana ibu bapa kurang berada berinteraksi dengan menggunakan gaya bahasa yang berbeza dengan ibu bapa yang berada.

Rujukan: Abd Majid Mohd Isa, Rahil Mahyuddin, (1997), Psikologi Pendidikan 1, Pertumbuhan & Perkembangan,

Bee, H. 2004. The Developing Child. 10th Edition. New York : Longman Inc. Berk, L. E. 2006. Child Development. Ed ke 7. Bpston: Allyn & Bacon. Creswell, W. John. 2005. Educational Research : Planning, Conducting, and valuating Quantitative and Qualitative Research. New Jersey : Pearson Education. DiBattista. D., & Sheperd, M. 1993. Primary school teachers beliefs and advice to parents concerning sugar consumption and activity in children. Psychological Reports, 72, 47-55. Hajah Hasnah Udin, (1988).Bimbingan Kanak-kanak Luar Biasa, DBP. Kail, R. 2003. Child Development. New Jersey : Pearson Education. Kos, J..M., & Clarke, V.A. 2001. Is optimistic bias influenced by control or delay ? Health Education Research : Theory and Practice, 16, 533-540. McDewit & Ormrod. 2005. Child Development. New Jersey : Pearson Education Shore, C. 2004. The Many Faces of Childhood : Diversity in Development. New Jersey : Pearson Education. Welch, K. 2004. Development: Journey Through Childhood and Adolescence. New Jersey : Pearson Education. Zakay, D . 1996. The relativity of unrealistic optimism. Acta Psychologica, 93, 131.

Posted by Aziz Poniran at 6:53 PM

0 comments: