mesyuarat agung pibg 2010

12
JAWATANKUASA KERJA JAWATANKUASA KERJA MESYUARAT AGUNG PIBG KALI KE SEK. KEB. SERI KAMPUNG RENGGAM KLUANG JOHOR PENGERUSI EN. JUMAAT BIN HJ.MAHADI Guru Besar SK Seri Kampung Renggam. NAIB PENGERUSI PN. HJH. ZALEHA BT. SALLEH SETIAUSAHA EN. ADNAN BIN ABD. RAHMAN BENDAHARI PN. AZIZAH BT SAAD PERSIAPAN DEWAN/PENTAS PN. SARLINA BT MADON PN. KANAGISVARE A/P VALLIAPPAN EN. ZAIDI BIN JAAFAR PENDAFTARAN IBU BAPA PN. ROSNAH BT. JOHARI EN. TAIB BIN DOLLAH CENDERAMATA/ROZET PN. HADHIRAH BT ABU SAMAH PERALATAN AUDIO & VISUAL / PROGRAM / BACKDROP EN. ZURI AZANI BIN MAT YAZID EN. ADNAN BIN ABD RAHMAN Senarai Guru & Kakitangan Senarai Guru & Kakitangan SEK. KEB. SERI KAMPUNG RENGGAM KLUANG JOHOR. TAHUN 2010 GURU BESAR : En. Jumaat bin Hj. Mahadi PENOLONG KAKAN 1 : Hjh. Zaleha bt. Salleh PENOLONG KANAN HEM : Pn. Azizah bt. Saad PENOLONG KANAN KO-KURIKULUM : Pn. Rosmaliza bt. Daim GURU-GURU PENOLONG : En. Zuri Azani bin Mat Yajid En. Adnan bin Abd Rahman Pn. Sarimah bt. Abdullah En. Taib bin Dollah Pn. Kanagisvare a/p Valliappan Pn. Hadhirah bt. Abu Samah Pn. Zuraidah bt. Sabtu Pn. Sarlina bt Madon Pn. Rosnah bt. Johari Pn. Nik Rozila bt Yusuf KAKITANGAN : Pn. Norlelawati bt. Kayon - Pembantu Tadbir Rendah. En. Kadir bin Kompol - PAR. Pn. Noradila bt Nasirrudin - Juruteknik Komputer. Pn. Marintan bt. Sadali - Pembantu Prasekolah. 3 PENGACARA MAJLIS PN. ZURAIDAH BT. SABTU JAMUAN PN. MARINTAN BT SADALI PN. NORLELAWATI BT KAYON PN. HABSAH BT YAHYA PN. TIJAH BT YAHYA EN. SULAIMAN BIN SARMAN PENYAMBUT TETAMU EN. KADIR BIN KOMPOL & PN. HJH. ZALEHA BT. SALLEH CABUTAN BERTUAH PN. AZIZAH BT SAAD PN. ROSMALIZA BT DAIM CIK NORAZURA BT ABU BAKAR PERAKAM PERISTIWA & BUKU PROGRAM EN. ZURI AZANI BIN MAT YAZID 2

Upload: zuri-azani

Post on 31-Oct-2014

164 views

Category:

Documents


12 download

DESCRIPTION

SK Seri Kampung Renggam, Kluang, Johor

TRANSCRIPT

Page 1: Mesyuarat Agung PIBG 2010

JAWATANKUASA KERJAJAWATANKUASA KERJAMESYUARAT AGUNG PIBG KALI KE 36

SEK. KEB. SERI KAMPUNG RENGGAM KLUANG JOHORSESI 2010 - 2011

PENGERUSIEN. JUMAAT BIN HJ.MAHADIGuru Besar SK Seri Kampung Renggam.

NAIB PENGERUSIPN. HJH. ZALEHA BT. SALLEH

SETIAUSAHA EN. ADNAN BIN ABD. RAHMAN

BENDAHARIPN. AZIZAH BT SAAD

PERSIAPAN DEWAN/PENTASPN. SARLINA BT MADONPN. KANAGISVARE A/P VALLIAPPANEN. ZAIDI BIN JAAFAR

PENDAFTARAN IBU BAPAPN. ROSNAH BT. JOHARIEN. TAIB BIN DOLLAH

CENDERAMATA/ROZETPN. HADHIRAH BT ABU SAMAH

PERALATAN AUDIO & VISUAL / PROGRAM / BACKDROPEN. ZURI AZANI BIN MAT YAZIDEN. ADNAN BIN ABD RAHMAN

1

PENGACARA MAJLISPN. ZURAIDAH BT. SABTU

JAMUANPN. MARINTAN BT SADALIPN. NORLELAWATI BT KAYONPN. HABSAH BT YAHYAPN. TIJAH BT YAHYAEN. SULAIMAN BIN SARMAN

PENYAMBUT TETAMUEN. KADIR BIN KOMPOL &PN. HJH. ZALEHA BT. SALLEH

CABUTAN BERTUAHPN. AZIZAH BT SAADPN. ROSMALIZA BT DAIMCIK NORAZURA BT ABU BAKAR

PERAKAM PERISTIWA & BUKU PROGRAMEN. ZURI AZANI BIN MAT YAZID

2

Page 2: Mesyuarat Agung PIBG 2010

Senarai Guru & KakitanganSenarai Guru & KakitanganSEK. KEB. SERI KAMPUNG RENGGAM KLUANG JOHOR.

TAHUN 2010

GURU BESAR :En. Jumaat bin Hj. Mahadi

PENOLONG KAKAN 1 :Hjh. Zaleha bt. Salleh

PENOLONG KANAN HEM :Pn. Azizah bt. Saad

PENOLONG KANAN KO-KURIKULUM :Pn. Rosmaliza bt. Daim

GURU-GURU PENOLONG :En. Zuri Azani bin Mat Yajid En. Adnan bin Abd RahmanPn. Sarimah bt. AbdullahEn. Taib bin DollahPn. Kanagisvare a/p ValliappanPn. Hadhirah bt. Abu SamahPn. Zuraidah bt. SabtuPn. Sarlina bt MadonPn. Rosnah bt. JohariPn. Nik Rozila bt Yusuf

KAKITANGAN :

Pn. Norlelawati bt. Kayon - Pembantu Tadbir Rendah.En. Kadir bin Kompol - PAR.Pn. Noradila bt Nasirrudin - Juruteknik Komputer.Pn. Marintan bt. Sadali - Pembantu Prasekolah.

MINIT MESYUARAT AGUNG TAHUNAN PIBG KALI KE 35SK SERI KAMPUNG RENGGAM, KLUANG, JOHOR

SESI 2009/2010

Hari : AHADTarikh : 29 MAC 2009Masa : 9.00 pagiTempat : Dewan Al Mawardi SK Seri Kampung RenggamKehadiran : Seperti dalam lampiran pendaftaran.

Agenda Perkara Tindakan

1 Bacaan Doa.Tn. Hj. Jani bin

Selamat.

2

Ucapan En. Jumaat bin Hj. Mahadi(Guru Besar SK Seri Kampung Renggam)

2.1.1 Ucapan terima kasih diatas kehadiran tetamu jemputan utama iaitu Yang Berbahagia Datuk Kamaruddin bin Shariff (Ketua Eksekutif Unity College International) ke Mesyuarat Agung

PIBG SK Seri Kampung Renggam kali ke 35.2.1.2 Ucapan terima kasih juga kepada para AJK PIBG dan para ibu

bapa diatas kesudian meluangkan masa menghadiri mesyuarat pada tahun ini.

2.1.3 Memberi makluman kepada Yang Berbahagia Datuk Kamaruddin bin Shariff serta para ibu bapa tentang perkembangan serta pencapaian UPSR sekolah pada tahun 2008.

2.1.3 Meskipun keputusan peperiksaan UPSR 2008 agak merosot, namun dari segi pencapaian di peringkat daerah masih boleh dibanggakan. Tuan Guru Besar juga mengucapkan ribuan terima kasih dan tahniah kepada guru-guru Tahun 6 2008 yang telah bertungkus lumus mencurahkan ilmu tanpa mengira penat dan lelah untuk memberikan kejayaan yang cemerlang kepada murid-murid SK Seri Kampung Renggam.

2.1.4 Dengan makluman ini, pihak sekolah mengharapkan sokongan dan kerjasama daripada pihak ibubapa dengan memberi sumbangan samaada dari segi tenaga ataupun kewangan demi kejayaan anak-anak murid sekolah ini untuk tahun 2009.Tuan Guru Besar juga menyatakan rasa bangga dan penghargaan kepada para guru di sekolah ini tentang komitmen yang telah ditunjukkan untuk menjayakan beberapa program yang telah dan akan dijalankan bagi meningkatkan lagi kejayaan murid-murid terutamanya murid tahun 6 untuk tahun 2009 ini. Antaranya ialah Program Motivasi bersama ibubapa yang telah pun dijalankan pada penghujung Januari yang lalu. Disamping, Skim Baucer Tuisyen yang diwujudkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia serta Projek Hikmah yang dibiayai oleh Yayasan Pelajaran Johor. Tidak kurang dengan program-program tersebut, para guru Tahun 6 juga telah mengadakan Kelas Tambahan secara sukarela tanpa mengharapkan sebarang balasan.

Page 3: Mesyuarat Agung PIBG 2010

Agenda Perkara Tindakan2.1.3 Tidak lupa juga, Tuan Guru Besar mengucapkan ribuan terima

kasih kepada para ibubapa murid Tahun 6 yang sudi menyediakan makanan untuk semua murid Tahun 6 di sepanjang kelas tuisyen dijalankan. Ini menunjukkan para ibubapa kini sudi memberi kerjasama dan menyokong komitmen dan kesungguhan para guru sekolah ini.

2.1.4 Selain daripada itu, pihak sekolah juga telah mengambil inisiatif untuk mengukuhkan lagi tahap motivasi murid dengan menerapkan nilai-nilai kerohanian iaitu mengadakan program solat hajat untuk murid Tahun 6 yang kini dijalankan setiap hari selepas waktu rehat. Program ini dipertanggungjawabkan di bawah Panitia Pendidikan Islam dengan mendapat kerjasama daripada guru-guru lain.

2.1.5 Bagi masalah disiplin pula, Tuan Guru Besar mengharapkan para ibubapa untuk memastikan anak-anak hadir ke sekolah lebih awal pada setiap hari iaitu sebelum pukul 7.10 pagi. Ini kerana, disepanjang minggu bermula dari hari Isnin hingga Jumaat, pihak sekolah ada mengadakan program Citra Bahasa Melayu dan juga EW20 untuk Bahasa Inggeris. Dan untuk makluman ibubapa juga, program ini diwujudkan oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri dan perlu dijalankan oleh semua sekolah.

2.1.6 Disamping itu, Tuan Guru Besar juga mengharapkan anak-anak yang hadir ke sekolah akan berada dalam keadaan ketrampilan diri yang kemas, terutamanya dari segi rambut untuk murid lelaki, kebersihan kasut dan juga pakaian uniform sekolah. Ibubapa diharapkan dapat memastikan murid hadir kesekolah dalam keadaan kemas dan bersih.

2.1.7 Berkaitan dengan bantuan yang disediakan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia seperti Rancangan Makanan Tambahan, diminta ibubapa bagi murid-murid yang mendapat bantuan tersebut dapat mengingatkan anak-anak tersebut untuk mengambil makanan tersebut pada waktu pagi. Dan untuk Skim Pinjaman Buku Teks juga, ibubapa diingatkan untuk memastikan buku-buku teks yang diberi pinjaman tersebut berada dalam keadaan baik dan tidak hilang. Ini kerana, pihak sekolah hanya mendapat dan menyimpan buku-buku teks secukupnya sahaja tanpa ada buku teks tambahan. Sekiranya hilang, ini agak menyukarkan bagi pihak guru dan juga murid untuk menjalankan proses Pengajaran dan Pembelajaran sewaktu berada di dalam kelas kelak.

2.1.8 Tuan Guru Besar juga menerangkan tentang bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) yang kini telahpun mempunyai satu proses yang baru untuk para ibubapa memohonnya. Bantuan ini kini telahpun diuruskan dan akan dinilai oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat di bawah satu program yang dipanggil Program E-Kasih. Dalam program ini, pihak sekolah hanya akan bertindak untuk membantu melaporkan nama-nama murid miskin kepada pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat sahaja dengan mengedarkan borang-borang kepada murid yang dianggap miskin. Namun ibubapa yang berkehendakkan bantuan ini, boleh juga mendapatkan borang ini di sekolah ataupun di Jabatan Kebajikan Masyarakat sendiri.

12

Agenda Perkara Tindakan2.1.3 Tuan Guru Besar juga memaklumkan tentang bayaran

yuran sekolah yang telahpun dipersetujui jumlahnya dalam majlis Mesyuarat Ahli Jawatankuasa Persatuan Ibu Bapa dan Guru yang telah diadakan pada 7 Mac 2009 yang lalu. Mengharapkan agar cadangan tersebut akan dipersetujui oleh para ibubapa semasa mesyuarat dijalankan selepas ini.

2.1.4 Tidak lupa juga, Tuan Guru Besar mewakili pihak sekolah menyatakan rasa terima kasih diatas kesudian Yang Berbahagia Datuk Kamaruddin bin Sharif menyumbangkan beberapa peralatan PA System kepada pihak sekolah dan beberapa sumbangan tambahan lain seperti sumbangan tanah daripada pihak pengurusan Ladang Ulu Remis dan juga Ladang Tun Dr. Ismail.

2.1.5 Mengakhiri ucapan dengan ucapan terima kasih dan berharap agar pihak PIBG sekolah ini dapat bersama-sama bermuafakat untuk membina kesefahaman tentang tugas dan tanggungjawab bersama untuk meningkatkan lagi kemajuan pembelajaran murid-murid sekolah ini.

3

Ucapan En. Ahamad bin Hussin(YDP PIBG SK Seri Kampung Renggam)

3.1 Ucapan terima kasih dan alu-aluan kepada Yang Berbahagia Datuk Kamaruddin bin Shariff serta para hadirin di atas kesudian menghadiri majlis Mesyuarat Agung PIBG pada tahun ini. Memohon maaf kepada para hadirin di atas kelewatan beliau ke majlis ini.Menangguhkan ucapan dan akan disambung semasa mesyuarat dijalankan nanti.

4

Ucapan Perasmian :Yang Berbahagia Datuk Kamaruddin bin Shariff (Ketua Eksekutif Unity College International)

4.1 Ucapan ribuan terima kasih terhadap pihak sekolah dan PIBG kerana sudi menjemput beliau untuk merasmikan Mesyuarat Agung PIBG SK Seri Kampung Renggam pada tahun ini.

4.2 Mengucapkan tahniah dan berasa bangga di atas kerjasama yang telah ditunjukkan oleh pihak sekolah dan para ibubapa di dalam berusaha untuk meningkatkan pendidikan murid-murid SK Seri Kampung Renggam.

4.3 Menyatakan rasa bangga dan gembira apabila melihatkan kemajuan dan keselesaan yang telah dikecapi oleh penduduk kampung ini. Sebagai contoh, jalanraya untuk masuk ke kampung ini yang kini sudah semakin lebar dan luas. Telah menunjukkan keamanan telahpun dirasai di kampung ini.

4.4 Yang Berbahagia Datuk Kamaruddin bin Shariff menyatakan rasa gembiranya dengan menceritakan semula imbasan pengalaman beliau sewaktu belajar di sekolah ini pada tahun 1954-1956 kerana bermula dari kegagalan di sekolah inilah beliau kini menjadi orang yang berjaya pada hari ini.

4.5 Yang Berbahagia Datuk Kamaruddin bin Shariff menyampaikan rasa kesal dengan sikap dan minat para graduan kini yang hanya lebih mementingkan untuk mendapatkan segulung kertas ijazah berbanding mencari dan mendalami ilmu yang dipelajari oleh mereka. Disamping itu, terdapat segelintir graduan yang malu untuk menyatakan asal-usul mereka dan lupa diri setelah hidup di bandar.

13

Page 4: Mesyuarat Agung PIBG 2010

Agenda Perkara Tindakan4.6 Yang Berbahagia Datuk Kamaruddin bin Shariff mengimbau

semula perjalanan beliau dalam menuju kejayaan dengan bermula dari persekolahan beliau di sekolah ini dan kemudiannya dipindahkan ke sekolah Inggeris. Setelah itu, pada tahun 1958, beliau berpindah lagi ke Sekolah Jubli Intan di Renggam dan seterusnya ke Sekolah Tunku Mahmood di Kluang. Pada tahun 1965, beliau melanjutkan pengajian ke Tingkatan 6 dan di tawarkan ke peringkat ijazah di UITM dalam bidang Sains Aktuari. Meskipun bidang yang diambil agak sukar, namun beliau dapat memperolehi keputusan yang cemerlang dan seterusnya memohon biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara. Beliau menyatakan, setiap kejayaan ini bukanlah mudah untuk dicapai, namun dengan kesedaran dan kesungguhan seseorang itu pasti akan membuahkan hasil yang baik untuk diri kita sendiri kelak.

4.7 Mengharapkan ibubapa dapat menitikberatkan kepada anak-anak tentang asal-usul mereka. Ini kerana sekiranya hilang dari diri mereka, maka hilanglah jati diri anak kampung yang sentiasa hidup bermuafakat dan saling tolong menolong dalam diri anak-anak itu nanti.

4.8 Di akhir ucapan, beliau merasmikan Mesyuarat Agung PIBG SK Seri Kampung Renggam kali ke 35.

5

Mesyuarat dijalankan

5.1 Pembentangan Buku Penyata Mesyuarat Agung PIBG Tahunan kali ke 34 sesi 2008/2009.5.2 Pembentangan minit mesyuarat Agung PIBG kali ke 34 bagi sesi

2008/2009. (Minit mesyuarat disahkan oleh En. Adzahari bin Othman dan di sokong oleh En. Mohd. Mahmud bin Sarijan).

5.3 Pembentangan Penyata Kewangan PIBG dan juga Kedai PIBG yang berakhir pada 31 Disember 2008 oleh Bendahari PIBG iaitu Puan Azizah bt. Saad. (Penyata Kewangan disahkan oleh Tn. Hj. Misran bin Ahmad dan di sokong oleh En. Adzahari bin Othman )

6

Perbahasan Usul

6.1 Tuan Hj. Misran bin Ahmad meminta pihak sekolah untuk memberi perhatian terhadap murid-murid yang bermotor sewaktu pergi ke kelas tuisyen malam ataupun siang. Ini kerana, didapati terdapat murid-murid yang membawa motor dengan laju dan berlumba diantara satu sama lain setelah berada di luar sekolah.Keadaan ini amat membimbangkan dan membahayakan murid dan juga orang lain diluar.

6.2 Hasil daripada usulan itu tadi, Yang Di Pertua PIBG (En. Ahamad bin Hussin) telahpun memberikan jawapannya. Antaranya ialah, menyatakan bahawa adalah menjadi satu kesalahan sebenarnya bagi anak-anak di bawah umur untuk membawa motosikal ke sekolah. Seandainya berlaku perkara yang buruk sewaktu berada di luar sekolah, kesalahan ini bukanlah hanya dipertanggungjawabkan dan dipersalahkan kepada pihak sekolah sahaja. Ibubapa perlulah bertanggungjawab dan memastikan keselamatan anak-anak sewaktu pergi dan pulang dari sekolah.

14

Agenda Perkara TindakanBeliau meminta ibubapa untuk tidak begitu menggalakkan anak-anak bermotorsikal sendiri sewaktu ke sekolah, malah mengharapkan agar luangkan sedikit masa untuk menghantar dan mengambil sendiri anak untuk ke sekolah ataupun kelas tuisyen malam.

6.3 Puan Azizah Saad juga selaku Guru Penolong Kanan HEM telah memberikan jawapan daripada usulan tersebut dengan menyatakan bahawa beliau dan pihak sekolah sentiasa memberi nasihat dan peringatan kepada murid-murid yang bermotor untuk lebih berhati-hati terutamanya sewaktu pergi dan pulang dari kelas tuisyen malam. Beliau dan para guru yang lain akan cuba memastikan tidak berlaku sebarang perkara yang buruk seperti yang berlaku di tahun lepas.

7

Ucapan Penangguhan.7.1. En. Ahamad bin Hussin (Yang Dipertua PIBG)7.1.1 Menasihati ibubapa untuk cuba mewujudkan budaya belajar

bersama anak-anak sewaktu berada di rumah. Ibubapa diminta bersama-sama mengajar anak-anak di rumah, kerana dengan ini dapat membantu para guru dan murid itu sendiri untuk menguasai beberapa matapelajaran yang mereka kurang mahir. Disamping itu, beliau mengingatkan semula kepada para ibubapa tentang pemantauan kerja sekolah anak-anak sewaktu di rumah.

7.1.2 Ini kerana, didapati ada murid yang tidak mahu hadir ke sekolah kerana mereka tidak siap akan kerja sekolah yang telah diberi oleh guru. Dan ibubapa juga perlu prihatin terhadap permasalahan pembelajaran anak-anak dan tidak hanya melepaskan segala tanggungjawab kepada guru sahaja. Mengharapkan kerjasama daripada ibubapa dalam memberi sumbangan kepada pihak sekolah.

7.1.3 En. Ahamad bin Hussin juga meminta agar ibubapa sentiasa mengawasi pergerakan anak-anak sewaktu merek berada di luar rumah. Pastikan anak-anak tidak merayau dan berjalan di tempat yang tidak sepatutnya mereka pergi. Menerangkan semula tentang permasalahan sosial remaja yang banyak berlaku di sekitar kampung dan keadaan ini amat merisaukan. Beliau lewat malam.

7.1.4 Memastikan anak-anak tidak menyalahgunakan penggunaan telefon bimbit. Ini kerana ditakuti, anak-anak pada kebiasaannya akan menyimpan beberapa gambar dan mesej-mesej yang tidak elok dan sesuai untuk mereka. Ibubapa perlu memantau isi-isi yang ada di dalam telefon bimbit anak-anak agar mereka tidak terpengaruh dengan bahan-bahan tersebut.

7.1.5 Ibubapa juga perlulah sentiasa menasihat dan menegur anak-anak secara berhemah sewaktu berada di rumah. Sekiranya anak-anak melakukan kesalahan, dendalah mereka sekadarnya dengan tujuan untuk mengajar dan bukan untuk mendera.

7.1.6 Sentiasalah menjadi teladan yang baik kepada diri anak-anak, kerana dengan menunjukkan perkara yang baik. Anak-anak pasti akan terikut dengan cara ibubapa itu sendiri. Di samping, sentiasa mendoakan anak-anak agar menjadi anak yang baik dan berjaya di dunia dan akhirat.

15

Page 5: Mesyuarat Agung PIBG 2010

Agenda Perkara Tindakan7.1.7Mendidik anak-anak dengan tegas semasa kecil akan dapat

mengelakkan daripada berlakunya beberapa perkara yang kurang elok sewaktu mereka dewasa nanti. Selain itu, akan dapat membentuk akhlak yang baik dalam diri anak-anak itu sendiri

7.2 En. Jumaat bin Hj. Mahadi (Guru Besar SK Seri Kampung Renggam7.2.1 Mengucapkan terima kasih sekali lagi kepada para ibubapa

diatas persetujuan untuk cadangan jumlah bayaran yuran sekolah yang berjumlah RM30.50 dan jumlah bayaran yuran PIBG yang berjumlah RM20.00.

7.2.2 Menyatakan bahawa yuran sekolah yang berjumlah RM30.50 ini adalah hasil persetujuan Ahli Jawatankuasa PIBG dan jumlah ini akan kekal untuk dibayar oleh pihak ibubapa sehingga tahun hadapan. Namun, sekiranya terdapat sebarang arahan pindaan dan perubahan dari pihak Kementerian Pelajaran Malaysia kelak maka jumlah ini akan terhapus dengan sendirinya.

7.2.3 Ibubapa boleh membuat pembayaran yuran sekolah bagi tahun 2009 ini pada bila-bila masa sahaja. Namun pihak sekolah amat mengharapkan agar pembayaran ini dapat dibuat dengan segera, memandangkan pihak sekolah sendiri tidak mempunyai sebarang sumber kewangan pada waktu ini. Dan keadaan ini akan membantutkan beberapa program yang telah dirancang oleh pihak sekolah untuk kemajuan akademik dan bukan akademik murid sekolah ini.

7.2.4 Namun begitu, Tuan Guru Besar mengucapkan tahniah dan terima kasih kerana ibubapa sentiasa sudi memahami permasalahan sekolah dengan sentiasa memberi sumbangan dari segi kewangan kepada pihak sekolah. Sebagai contoh, Kejohanan Sukan Sekolah yang berlangsung dengan jayanya pada pertengahan Februari 2009 yang lalu adalah hasil dari sumbangan dan sokongan daripada pihak ibubapa sendiri. Tanpa sumbangan tersebut, kemungkinan pihak sekolah gagal untuk melaksanakannya dengan baik.

7.2.5 Mengingatkan para ibubapa tahun 1, dimana terdapat program KIA 2M iaitu satu program Kementerian Pelajaran Malaysia untuk murid-murid yang masih lemah dalam menguasai Bahasa Melayu yang kini sedang dilaksanakan oleh guru Bahasa Melayu Tahun 1. Dan terdapat 2 orang murid yang terlibat dalam program tersebut. Pihak sekolah mengharapkan ibubapa bagi murid yang terlibat akan dapat memberi kerjasama kepada guru Bahasa Melayu Tahun 1 dalam meningkatkan lagi kemajuan anak-anak tersebut.

7.2.6 Sebelum menutup ucapan, Tuan Guru Besar mengucapkan terima kasih sekali lagi diatas kerjasama, sumbangan dan sokongan padu yang diberikan oleh para ibubapa terhadap pihak sekolah selama ini. Disamping, memohon maaf seandainya pihak sekolah ada melakukan beberapa kesilapan selama ini. Mengharapkan agar kerjasama ini akan dapat berterusan demi kepentingan dan kejayaan anak-anak sekolah ini sendiri.

16

Agenda Perkara Tindakan

8

Ucapan Penutup8.1 En. Ahamad b. Hussin menyatakan bahawa setiap hari anak-

anak itu perlu diingatkan tentang pentingnya menjadi anak-anak yang baik dari segi akhlaknya.

8.2 Mengakhiri ucapan dengan mengucapkan terima kasih dan berharap kerjasama antara PIBG dan pihak sekolah akan terus berjalan dengan baik.

Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 11.45 pagi

Disediakan oleh:

Disediakan oleh : Disahkan oleh:

………………………………………. …………………………………………….(ADNAN BIN ABD RAHMAN) ( EN. AHAMAD BIN HUSSIN )Setiausaha PIBG, Yang DiPertua PIBGSK Seri Kampung Renggam, SK Seri Kg. Renggam Kluang, Johor. Kluang, Johor.

17

Page 6: Mesyuarat Agung PIBG 2010

ISI KANDUNGANISI KANDUNGAN

1. Jawatankuasa Kerja Mesyuarat Agung PIBG Kali ke 36.

2. Aturcara Majlis.

3. Senarai Guru dan Kakitangan SK Seri Kg Renggam 2010.

4. Minit Mesyuarat Agung Kali ke 35 Tahun 2009.

5. Jawatankuasa PIBG Sesi 2008/2010.

6. Analis Peperiksaan UPSR

7. Senarai Nama Pelajar Cemerlang

8. Guru-guru Kelas Bagi Tahun 2010.

9. Penyata Kewangan PIBG

10. Butiran penyata PIBG

11. Penyata Kewangan Kedai PIBG

12. Usul

PERKARA MUKA SURAT

Page 7: Mesyuarat Agung PIBG 2010

AHLI JAWATANKUASAPERSATUAN IBU BAPA DAN GURU-GURU

SEK. KEB. SERI KAMPUNG RENGGAM, KLUANG, JOHORSESI 2008 / 2010

Yang Dipertua : En. Ahamad bin Hussin

N. Yang Dipertua : Pn. Paijah bt. Kassan

Setiausaha : En. Adnan bin Abd Rahman

Bendahari : Pn. Azizah bt Saad

Ahli Jawatankuasa : Pn. Sarlina bt. MadonPn. Nik Rozila bt YusufPn. Zuraidah bt. SabtuEn. Muhamad Mahmud bin SarijanEn. Sajar bin KuminTn. Hj. Misran bin AhmadEn. Idris bin SarijanEn. Razali bin TugimanPn. Haliza bt. OthmanPn. Miskiah bt. Wagimin

Pemeriksa Kira-kira : En. Sahrom bin Ahmad En. Mat Noh bt. Tugimin

Pemegang Amanah : En. Kadir bin KompolPn. Hjh. Rubinam bin Hj. Kiman

4

ATUR CARA MAJLISATUR CARA MAJLISMESYUARAT AGUNG PERSATUAN IBU BAPA DAN GURU KALI KE 35

SEKOLAH KEBANGSAAN SERI KAMPUNG RENGGAMTAHUN 2009

2.15 Petang - Kehadiran Ahli PIBG. berkumpul di dewan SK Seri Kampung Renggam.

2.30 Petang - Kedatangan dif-dif jemputan.

2.40 Petang - Bacaan Doa : * Tn. Hj. Jani bin Selamat [Iman Masjid Jamek Kg. Tengah, Renggam ]

2.45 Petang - Ucapan Guru Besar : * En. Jumaat bin Hj. Mahadi.

3.00Petang - Ucapan yang Dipertua PIBG : * En. Ahamad bin Hussin.

3.20 Petang - Ucapan Perasmian * Tn. Hj. Norain bin Sulong. [Penyelia Kanan Buku Teks (SPBT) JPN Johor][Mantan Guru Besar SK Seri Kampung Renggam]

3.50 Petang - Mesyuarat Dijalankan :- Membentangkan Penyata Tahunan mesyuarat Agung PIBG SK Seri Kampung Renggam Tahun 2009/2010.- Membentangkan minit mesyuarat agung tahun 2009 / 2010.- Membentangkan penyata kewangan berakhir 31 Disember 2009.- Pemilihan AJK PIBG sesi 2010-2012.- Pembentangan usul.- Ucapan Penangguhan.

4.40 Petang - Cabutan bertuah

5.00 Petang - Bersurai & Jamuan ringan

Page 8: Mesyuarat Agung PIBG 2010

AHLI JAWATANKUASAAHLI JAWATANKUASAPERSATUAN IBU BAPA DAN GURU-GURU

SEK. KEB. SERI KAMPUNG RENGGAM, KLUANG, JOHORSESI 2010/ 2012

Yang Dipertua : .......................................................................

N. Yang Dipertua : .........................................................................

Setiausaha : EN. TAIB BIN DOLLAH

Bendahari : PN. AZIZAH BT SAAD

Ahli Jawatankuasa Ibu Bapa :1. ..................................................................

2. ...................................................................

3. ..................................................................

4. .................................................................

5. .................................................................

6. .................................................................

Guru-guru :1. En. Zuriazani bin Mat Yajid.

2. Pn. Kanagisvare a/p Valliappan..

3. Pn. Nik Rozila bt Yusuf.

4. En. Adnan bin Abd Rahman.

ANALISA PEPERIKSAAN UPSRSEKOLAH KEBANGSAAN SERI KAMPUNG RENGGAM

2005 - 2009

MENGIKUT MATA PELAJARAN

PENCAPAIAN KESELURUHAN

B. MELAYU PENULISAN

B. MELAYU PEMAHAMAN

Page 9: Mesyuarat Agung PIBG 2010

PELAJAR CEMERLANG 5APELAJAR CEMERLANG 5ASEK. KEB SERI KAMPUNG RENGGAM DARI TAHUN 2005

TAHUN PELAJAR PENCAPAIAN

2005

Mohamad Farid bin AhamadMustaffa bin Abd JalilNoor Fadhilah bt MahbobNurul sakinah bt. Misran

5A5A5A5A

2006 Nur Iman Malini bt. Mohamad Mahmud 5A

2007

Mohd Riyadh Ul Jannah bin ParchoHabibi bin Abd JalilHamizah bt. IsmailNur Izwana Nafisya bt MinhajAiman Najiha bt. Othman

5A5A5A5A5A

2008Nawawi bin Abdul JalilRaihana bt. Ismail

5A5A

2009

Yusri bin MarsikenSiti Noraisyah bt Mohd RazaliNur Syuhada bt JamiranNurulsyuhada bt. Kadir

5A5A5A5A

GRED PURATA SEKOLAH (GPS)GRED PURATA SEKOLAH (GPS)

SAINS

MATEMATIK

BAHASA INGGERIS

Page 10: Mesyuarat Agung PIBG 2010

LAPORAN KEWANGANLAPORAN KEWANGANPERSATUAN IBU BAPA DAN GURU-GURU

SEKOLAH KEBANGSAAN SERI KAMPUNG RENGGAM

GURU-GURU KELASSEKOLAH KEBANGSAAN SERI KAMPUNG RENGGAM

TAHUN 2010

PRA SEKOLAHPN. SARIMAH BT. ABDULLAH

TAHUN 1PN. HADHIRAH BT ABU SAMAH

TAHUN 2EN. ADNAN BIN ABD RAHMAN

TAHUN 3EN. ZURI AZANI BIN MAT YAJID

TAHUN 4PN. ROSNAH BT JOHARI

TAHUN 5PN. KANAGISVARE A/P VALLIAPPAN

TAHUN 6PN. SARLINA BT MADON

Page 11: Mesyuarat Agung PIBG 2010

PENYATA KEWANGANPERSATUAN IBU BAPA DAN GURU-GURU

SEK. KEB. SERI KAMPUNG RENGGAMBERMULA DARI 01 JAN 2009 HINGGA 31 DIS 2009

Tarikh PerkaraPendapatan

(RM)Pembelanjaan

(RM)01.01.2009

27.03.2009

Baki di Bank Bumiputra commerce

Derma keahlian PIBG

2259.40

1660.0027.03.2009

28.04.2009

18.06.200925.06.200930.07.200901.09.200913.10.200919.11.2009

Jamuan AJK PIBGSumbangan MTQJamuan Mesyuarat Agung PIBG Yuran MSSZ.Hadiah ust. Noor Azali. Beli alat tulis.Jamuan Hari TerbukaPSKPP – Tanda Nama. Bawa murid GALUS.Program Sayang Di Sayang. Tabung Anak Yatim.Cenderahati pelajar UPSR.

60.0030.00

333.5098.0050.0080.5060.00

170.0070.0050.0050.00

125.00

JUMLAH 3919.40 1177.00

31.12.2005Baki di bank Bumiputra CommerceBaki di tangan

727.522014.88

JUMLAH BESAR 3919.40 3919.40

Dengan ini saya mengesahkan bahawa butiran yang terdapat di atas adalah betul dan benar.

Disediakan oleh : Disahkan :

16

BUTIRAN PENYATA KEWANGANPERSATUAN IBU BAPA DAN GURU-GURU

SEK. KEB. SERI KAMPUNG RENGGAMBERMULA DARI 01 JAN 2009 HINGGA 31 DIS 2009

Bil PerkaraPendapatan

(RM)Pembelanjaan

(RM)

1

2

Penyata Kedai PIBG

Penyata Kewangan PIBG

6676.02

3919.40

5776.90

1177.00

JUMLAH 10,595.42 6953.90

3Baki di Bank Bumiputra CommerceBaki di Tangan

727.522914.00

JUMLAH BESAR 10,595.42 10,595.42

Dengan ini saya mengesahkan bahawa butiran yang terdapat di atas adalah betul dan benar.

Disediakan oleh : Disahkan :

18

En. Shahrom bin AhmadPemeriksa kira-kira 1.

En. Mohd. Noh bin TugiminPemeriksa kira-kira 2.

En. Shahrom bin AhmadPemeriksa kira-kira 1.

En. Mohd. Noh bin TugiminPemeriksa kira-kira 2.

Azizah bt SaadBendahari,Persatuan Ibu Bapa dan guru-guru,SK Seri Kampung Renggam.

Azizah bt SaadBendahari,Persatuan Ibu Bapa dan guru-guru,SK Seri Kampung Renggam.

Page 12: Mesyuarat Agung PIBG 2010

PENYATA KEWANGANKEDAI PIBG

SEK. KEB. SERI KAMPUNG RENGGAMBERMULA DARI 01 JAN 2009 HINGGA 31 DIS 2009

Tarikh PerkaraPendapatan

(RM)Pembelanjaan

(RM)1.1.2009 Baki di bank Bumiputra

Commerce. 1049.12

01.01.2009

27.03.200931.08.200930.11.2009

Jualan buku/alatan tulis/buku kerja.Jualan kedai PIBG Jan – Apr.Jualan Kedai PIBG Mei - Ogos.Jualan kedai PIBG Sep - Okt.

3866.90

440.00620.00700.00

05.02.2009

18.06.200910.11.2009

PSKPP – Buku RampaianBayaran Rekod Kerja Murid – Pro Office Shoppe.Bayaran Buku Modul – Pencetakan Bestari.Bayaran Buku MSSD – Forever Solid (M) sdn. Bhd.Bayaran Hariyah Maju Enterprise- Pend. Islam.Bayaran Buku NILAM.Bayaran Kedai Buku Universal.Bayaran Syarikat Roselina.Buku ADAP Pelajar.Majlis Anugerah Pelajar.

337.50

275.00

1138.00

378.00

475.00308.50

1399.50810.40105.00550.00

JUMLAH 6676.02 5776.9031.12.2009 Baki di tangan 899.12

JUMLAH BESAR 6676.02 6676.02

Dengan ini saya mengesahkan bahawa butiran yang terdapat di atas adalah betul dan benar.

Disediakan oleh : Disahkan

17

Azizah bt. Saad,Bendahari,Persatuan Ibu Bapa & guru-guru,SK Seri Kampung Renggam

En. Shahrom bin AhmadPemeriksa kira-kira 1.

En. Mohd. Noh bin TugiminPemeriksa kira-kira 2.

Page 13: Mesyuarat Agung PIBG 2010

MINIT MESYUARATMINIT MESYUARATPERSATUAN IBU BAPA DAN GURU-GURU

SEKOLAH KEBANGSAAN SERI KAMPUNG RENGGAM

USUL MESYUARAT AGUNG PIBGKALI KE 32

SK SERI KAMPUNG RENGGAM

1. En. Roslan bin Kathmin :- Kelas tambahan diperbanyakkan.- Peruntukan RMT kalau boleh dilebihkan.-

2. En. Baijan bin Kandar :- Berikan perhatian yang lebih kepada pelajar-pelajar tahap rendah.

3. En. Mohamad Rafiee bin Saiman :- Minta pihak sekolah supaya pemilihan murid-murid untuk RMT

dibuat mengikut kreteria.

Page 14: Mesyuarat Agung PIBG 2010