laporantahunan - townplan.gov.my · dato’ (dr) mohamed ishak bin haji mohd. ariff 1986 - 1993...

199

Upload: trinhnhu

Post on 20-Mar-2019

266 views

Category:

Documents


1 download

TRANSCRIPT

laporantahunan201 3

SIDANG REDAKSI

YBhg. Datuk Mohd. Fadzil Bin Hj. Mohd. Khir

Cik Rohani Binti Md. Hashim

YBhg. Datin Nooraini Binti Hj. IsmailEn. Abu Bakar Bin MatPn. Wardiyah Binti Senik @ Abdul MokhtiMd Farabi Yussoff bin Md Yussoff Pn. Roszilawati Binti Nor AzizPn. Fauziah Binti Abd. JalilEn. Mazlan bin MohdPn. Norshahila Binti MohyidinPn. Norhana Binti Mohd NorCik Hazlina Binti Izham

Siti Mazlina Binti Jusoh

Raja Dhiyauddin bin Raja AzizAzizi bin Sabu Clement MatthewAdi Hafiz Bin Che Ani

Penasihat

Ketua Editor

Ahli

Pereka Grafik

Jurugambar

KANDUNGAN8

12

32

88

Perutusan Ketua Pengarah

Pengurusan Tertinggi

Komponen Pengurusan

Perkhidmatan Teras

Strategi KorporatStruktur OrganisasiPengurusan KewanganPengurusan Sumber ManusiaPembangunan Teknologi MaklumatPengurusan Kualiti dan Pelan Strategik JPBDInovasi

Rancangan Fizikal NegaraRancangan WilayahRancangan StrukturRancangan TempatanRancangan Kawasan KhasLaporan Penilaian ProgramPublisiti dan HebahanKajian Prosedur dan SebaranProgram Expert Talk dan Teach InProgram NKRA Bandar Selamat

Kajian Kepuasan PelangganProgram Hari Bersama PelangganLawatan Delegasi Dalam dan Luar Negara

Pengurusan Pelanggan

Pencapaian dan Pengiktirafan

Aktiviti Jabatan

Penerbitan Jabatan

132

144

150

184

2

SEJARAH

PERANCANGAN BANDAR DI TANAH MELAYU SEBELUM ABAD KE 19

Tahun 1801 – Penubuhan Jawatankuasa Penilai (Committee of Assessors) di Pulau Pinang bagi menjalankan perkhidmatan awal perancang bandar. Telah menyusun atur bandar kepada keadaan yang paling sesuai untuk keperluan penduduk.

Merupakan rekod – rekod terawal untuk memperkenalkan aktiviti perancangan bandar di negara ini.

KEPERLUAN PERKHIDMATAN BANDAR DI AWAL ABAD KE 19

Tahun 1912 – W.F. Nutt memohon Majlis Persekutuan (Federal Council) Negeri – Negeri Melayu Bersekutu (F.M.S) mengambil tindakan terhadap pembangunan dan perluasan perbandaran yang tidak terancang.

Tahun 1913 – Satu perundangan perancangan Bandar disediakan untuk Kuala Lumpur supaya bandar tersebut dapat disusunaturkan mengikut kawasan perkedaian dan aktiviti-aktiviti lain (Federal Council, 1913). E.L. Brockman

(Chief Secretary) telah mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Perancang Bandar yang berkuatkuasa bagi kawasan Kuala Lumpur dengan bertujuan untuk menjalankan perkhidmatan perancangan bandar. Ia mengambil masa selama lapan (8) tahun untuk jabatan perancang di tubuhkan.

DETIK PERMULAAN PERANCANGAN BANDAR SECARA FORMAL

3 September 1920 – Kerajaan British di Tanah Melayu memohon supaya Government Town Planner, Charles Reade dari Kerajaan Australia Selatan datang ke Tanah Melayu untuk memberi nasihat mengenai perancangan bandar di Negeri – Negeri Melayu Bersekutu.

18 Januari 1921 – Pejabat pertama terletak di Bangunan Sekretariat, Kuala Lumpur.

Dari 1921 hingga 1927 Reade telah dibantu oleh pegawai-pegawai Juru Ukur dan Jurutera Awam yang dipinjam dari Jabatan Ukur dan Jabatan Kerja Raya. Pegawai Tadbir dari Pejabat Tanah juga telah dilibatkan dalam mentadbir aktiviti perancangan semula dan agihan lot

sebagai Town Planning Administrator.

Tahun 1923 – Penggubalan Enakmen Perancangan Bandar (1923) yang pertama yang memperkenalkan General Town Plans dan menjalankan aktiviti penyusunan semula lot–lot (replanning and redistribution) di Kuala Lumpur dan di beberapa pekan di Negeri – Negeri Melayu Bersekutu. Susun atur bandar baru pertama telah disediakan di Kuala Kubu Bharu pada tahun 1924 bagi menempatkan semula pekan lama di Ampang Pechah yang sering dilanda banjir. Enakmen Perancang Bandar (1927) yang kedua telah digubal mengganti Enakmen 1923 di mana Jawatankuasa Perancang Bandar telah dimansuhkan dan aktiviti perancangan telah diperkukuhkan dan Pesuruhjaya Perancang Bandar dilantik bagi menasihati Sanitary Board. Pada penghujung tahun 1929, Jabatan telah mempunyai lima pegawai perancang bertauliah dari Britain dan ditempatkan di Negeri – Negeri Melayu Bersekutu. Dengan persaraan Reade pada 1929, R.P Davis menjadi ketua jabatan.

Tahun 1933 – Khidmat perancangan berpusat di Kuala Lumpur di mana tugas – tugas perancangan hanya meliputi Negeri – Negeri Melayu Bersekutu kerana iklim

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

3ekonomi yang buruk.

PERKHIDMATAN PERANCANGAN BANDAR DI NEGERI – NEGERI MELAYU BERSEKUTU SEWAKTU PERANG DUNIA KEDUA.

Tahun 1941, Jabatan terpaksa ditutup akibat Perang Dunia Kedua dan dibuka semula di bawah pentadbiran Jepun.

Dibuka semula pada 3 Mei 1944 sebagai sebahagian daripada Jabatan Kerja Raya sehingga T.H.H. Hancock seorang Arkitek dan Juru rancang, tiba pada September 1946.

SELEPAS PERANG DUNIA KEDUA

Selepas tamatnya perang dunia kedua, aktiviti jabatan diperluaskan merangkumi kawasan – kawasan Lembaga Bandaran dan Majlis Bandaran di dalam Malayan Union dan jawtan pegawai perancang dikenali sebagai Pegawai Perancang Bandar Malayan Union, Selepas T.H.H. Hancock, T.A.L Concannon telah mengambil alih dan di antara tahun 1955 hingga 1956, beliau telah menubuhkan tiga pejabat wilayah iaitu di Johor Bahru, Ipoh dan di Pulau Pinang. Pejabat di

Kuala Lumpur kekal sebagai Ibu Pejabat di samping menjalankan tugas – tugas perancangan bagi Negeri Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang.

Pelan susun atur perumahan FELDA dan Bandar Baru Petaling Jaya diletak di bawah penyeliaan T.A.L Concannon sehingga seorang jurutera kanan diperolehi pada penghujung tahun 1954 iaitu Francis McWilliams (yang kemudiannya menjadi Datuk Bandar London dari 1992 – 1993)

SELEPAS MERDEKA

Sistem perkhidmatan perancangan telah dijalankan berdasar kepada dua peringkat iaitu Persekutuan dan Negeri di bawah “senarai bersama” (concurrent list) Perlembagaan Persekutuan. Selaras dengan ini, organisasi jabatan telah disusun semula dengan mengadakan pejabat – pejabat di peringkat negeri di seluruh Semenanjung Malaysia. Ini telah dilaksanakan secara berperingkat mulai tahun 1958. YBhg. Dato’ Rosli Buyong anak tempatan pertama menjadi Ketua Pengarah pada tahun 1970. Unit Landskap ditubuhkan pada tahun 1981 (kemudian menjadi Jabatan Landskap Negara pada tahun 1996).

4

Charles Compton Reade1921 - 1929

Richard Pritchard Davis1928 - 1949

T.H.H. Hancock1949 - 1950

T.A.L. Concannon1950 - 1960

Walter Fairbanks1960 - 1965

Frank Watkinson1965 - 1969

Dato’ Haji Mohd. Roslibin Haji Buyong1969 - 1985

Chung Weng Foo1985 - 1986

Dato’ (Dr) Mohamed Ishakbin Haji Mohd. Ariff1986 - 1993

Dato’ (Prof) Zainuddinbin Muhammad1993 - 2001

Dato’ Wan Mohamad Mukhtarbin Mohd. Noor2001 - 2003

Dato’ Abdul Mutallibbin Jelani2003 - 2005

Datuk Mohd. Fadzilbin Haji Mohd. Khir2005 - Sekarang

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

5

6

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

7

Pada masa kini, terdapat lapan (8) bahagian dan tiga (3) unit di JPBD Semenanjung Malaysia iaitu:

1. Bahagian Rancangan Fizikal Negara2. Bahagian Penyelidikan dan

Pembangunan3. Bahagian Perancangan Wilayah4. Bahagian Perundangan dan Kawal

Selia Perancangan5. Bahagian Korporat

JPBD KINI

6. Bahagian Rancangan Pembangunan

- Unit Penyelarasan Projek- Pejabat Projek Zon Utara- Pejabat Projek Zon Tengah- Pejabat Projek Zon Selatan- Pejabat Projek Zon Timur

7. Bahagian Maklumat Guna tanah Negara

8. Bahagian Khidmat Pengurusan9. Unit Khas NKRA Bandar Selamat10. Unit Audit Dalam11. Unit Undang- Undang

PERUTUSAN

10

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi atas rahmat dan izinNya Jabatan Perancangan Bandar dan Desa, Semenanjung Malaysia dapat menerbitkan Laporan Tahunan 2013. Saya merakamkan terima kasih di atas kerjasama dan komitmen semua lapisan pegawai Jabatan yang bersama-sama memberi input, idea dan usaha dalam menjayakan penerbitan laporan ini.

Selaras dengan wawasan Negara, penumpuan terhadap KESEJAHTERAAN BANDAR menjadi teras dan halatuju Jabatan bagi mewujudkan persekitaran hidup yang berkualiti, sejahtera dan mampan bagi semua lapisan masyarakat. Oleh itu melalui Visi Jabatan menjelang 2020, penekanan perlu diberikan terhadap aspek human centred untuk memperkasakan dan menghasilkan nilai kesejahteraan secara bersepadu dalam aspek sosial, ekonomi dan alam sekitar selari dengan pembangunan mampan. Fokus penyediaan rancangan

DATUK MOHD. FADZIL BIN HAJI MOHD. KHIRKetua Pengarah Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia

PERUTUSANKETUA PENGARAH

pembangunan negara kini mengambil pendekatan touch point kepada rakyat dalam pelaksanaannya.

Selain daripada itu, kolaborasi dan kerjasama dengan agensi-agensi berkaitan di pelbagai peringkat dilaksanakan dalam usaha menyesuaikan kaedah-kaedah penyediaan rancangan pembangunan di masa hadapan.

Penerbitan Laporan Tahunan Jabatan merupakan satu usaha yang sangat penting dalam melebarluaskan aktiviti dan maklumat penting serta pencapaiannya. Laporan ini akan menjadi dokumen dan sumber rujukan yang sangat berharga bagi Jabatan ini.

Dengan ini, sama-samalah kita berusaha dan memberi komitmen yang jitu dalam kesungguhan merealisasikan Visi dan Misi Jabatan.

Assalamualaikum w.b.t, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

11

"SELARAS DENGAN WAWASAN NEGARA, PENUMPUAN TERHADAP KESEJAHTERAAN BANDAR MENJADI

TERAS DAN HALATUJU JABATAN BAGI MEWUJUDKAN PERSEKITARAN HIDUP YANG BERKUALITI, SEJAHTERA DAN MAMPAN BAGI SEMUA LAPISAN MASYARAKAT"

PENGURUSANTERTINGGI

14

DATUK MOHD. FADZIL BIN HAJI MOHD. KHIR

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

15

KETUA PENGARAH

Dilahirkan pada 26 Februari 1954 di Telok Air Tawar, Pulau Pinang. Berkelulusan Ijazah Perancangan Bandar dan Wilayah, dari Universiti Teknologi Malaysia pada tahun 1979, seterusnya Certificate in Development Planning – Urban Land Policy and Management dari University of College London, United Kingdom pada tahun 1991 dan Certificate in City Planning II – Japan International Cooperation Agency Tokyo, Jepun pada tahun 1999.

YBhg. Datuk Mohd. Fadzil bin Haji Mohd. Khir telah berkhidmat dalam Perkhidmatan Kerajaan selama 35 tahun bermula pada 2 Jun 1979 sebagai Penolong Pengarah Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Negeri Kedah. Seterusnya ke Ibu Pejabat sebagai Penolong Pengarah Tingkatan Kanan di Bahagian Luar Bandar, dari tahun 1982 hingga 1983, kemudian, di Bahagian Kawasan, pada tahun 1983 hingga 1984.

Kerjayanya terus menyinar dengan jawatan Pengarah di JPBD Negeri Kedah (1985-1992), Negeri Melaka (1992-1997), dan Negeri Terengganu (1997-2001). Bermula 1 September 2001, YBhg. Datuk Mohd. Fadzil memegang jawatan sebagai Timbalan Ketua Pengarah (Pengurusan), seterusnya sebagai Timbalan Ketua Pengarah II pada tahun 2003 dan menyandang jawatan Timbalan Ketua Pengarah I pada tahun 2003 hingga 2005. Bermula pada Mac 2005, beliau di puncak kegemilangan menerajui JPBD Semenanjung Malaysia sebagai Ketua Pengarah.

Di atas sumbangan dan jasa bakti yang dicurahkan kepada Jabatan dan Negara, YBhg. Datuk Mohd. Fadzil telah dikurniakan Darjah Kebesaran Bintang Cemerlang Kedah (BCK) pada tahun 1989, Ahli Mahkota Kedah (AMK) pada tahun 1992, Bintang Cemerlang Melaka (BCM) pada tahun 1995, Ahli Setia Sultan Mahmud

Terengganu (ASM) pada tahun 2002, Dato’ Setia Di Raja Kedah (D.S.D.K) yang membawa gelaran Dato' pada tahun 2005, dan Darjah Kebesaran Panglima Jasa Negara (PJN) yang membawa gelaran Datuk pada tahun 2013.

Beliau diberi penghormatan sebagai Penaung Persatuan Penolong Pegawai Perancang Bandar dan Desa Malaysia, Pengerusi Lembaga Perancang Bandar Malaysia (1.3.2009- 28.2.2014), Penaung Kelab Sukan dan Kebajikan. JPBD Semenanjung Malaysia, Ahli Lembaga Pengajian Program Sarjana Fakulti Alam Bina, UTM, Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Hang Tuah Jaya (mulai 1 Jun 2005 hingga kini), Ahli Fellow Pertubuhan Perancang Malaysia (MIP) mulai November 2005, Ahli Majlis Warisan Kebangsaan Malaysia dan Profesor Tamu Universiti Teknologi Malaysia.

16

EN. KAMALRUDDIN BIN SHAMSUDIN

TIMBALAN KETUA PENGARAHPERANCANGAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

17

PEN

GURU

SAN

TER

TIN

GGI

DR. DAHLIA BINTI ROSLY

TIMBALAN KETUA PENGARAHPEMBANGUNAN

18

CARTA ORGANISASI2013

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

19

20

CIK ROKIBAH BINTI ABDUL LATIF Pengarah

Bahagian Rancangan Fizikal Negara

PN. ZALEHA BINTI SHAARIPengarah

Bahagian Perancangan Wilayah

PENGARAH BAHAGIAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

21

STRU

KTUR

ORG

ANIS

ASI

CIK ROHANI BINTI MD. HASHIMPengarah

Bahagian Korporat

TN. HJ. AHMAD BIN ABDULLAHPengarah

Bahagian Perundangan danKawal Selia Perancangan

22

TN. HJ. MD. ISA BIN JAAFARPengarah

Pejabat Projek Zon Selatan

PENGARAH BAHAGIAN

TN. HJ. ZAINI BIN ISHAKPengarah

Pejabat Projek Zon Utara

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

23

STRU

KTUR

ORG

ANIS

ASI

PN. ALIMAH BINTI MOHD SURIPengarah

Pejabat Projek Zon Timur

EN. OMAR BIN JAMALUDDINPengarah

Bahagian Khidmat Pengurusan

24

PN. HARIZAH BINTI DATO' HASSANKetua Unit

Unit Penyelarasan Projek

PN. HAZIZAH BINTI SULAIMANPengarah

Bahagian Perancangan Wilayah(Menanggung)

PENGARAH BAHAGIAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

25

STRU

KTUR

ORG

ANIS

ASI

EN. ABBAS BIN HAJI ABDUL WAHABPengarah

Bahagian Maklumat Gunatanah Negara(Menanggung)

PN. KALSOM BINTI YOP MOHD. KASIMPengarah

Pejabat Projek Zon Tengah(Menanggung)

26

DATO’ DR. DOLBANI BIN MIJANPengarah JPBD Perak

PENGARAH NEGERI

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

27

STRU

KTUR

ORG

ANIS

ASI

DATO’ ZAINON BINTI AHMADPengarah JPBD Pahang

TN. HJ. ZAINUDDIN BIN AHAMADPengarah JPBD Pulau Pinang

28

TN. HJ. NORAN BIN SHARIFPengarah JPBD Kedah

PENGARAH NEGERI

TN. HJ. MOHD ZAKI BIN IBRAHIMPengarah JPBD Selangor

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

29

STRU

KTUR

ORG

ANIS

ASI

TN. HJ. MOHD ANUAR BIN MAIDINPengarah JPBD Terengganu

EN. ABDUL JAMIL BIN ARSHADPengarah JPBD Melaka

30

TN. HJ. MOHAMED FAUZI BIN HJ. ZAINPengarah JPBD Kelantan

PN. KAMARIAH BINTI IBRAHIMPengarah JPBD Negeri Sembilan

PENGARAH NEGERI

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

31

STRU

KTUR

ORG

ANIS

ASI

EN. KHAIRULZAMAN BIN IBRAHIMPengarah JPBD Perlis

EN. ABDULHAN BIN ABDUL LAMITPengarah JPBD Johor

(Menanggung)

KOMPONENPENGURUSAN

34 VISIMenjadi peneraju perancangan bandar dan desa ke arah mewujudkan persekitaran kehidupan yang berkualiti, sejahtera dan mampan menjelang 2020.

Memacu perancangan fizikal negara melalui pelaksanaan dan pemantauan perancangan pembangunan yang komprehensif, sistematik dan inovatif ke arah kesejahteraan masyarakat.

MOTO

MISIMenjadikan Jabatan sebagai pusat bagi perkhidmatan perancangan bandar dan desa yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

‘Bersama Mewujudkan Persekitaran Mampan’

DASAR KUALITI

STRATEGI KORPORAT

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

35

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

36 i. Untuk mengukuhkan sistem pembangunan fizikal, sosial dan ekonomi di kawasan bandar dan desa bagi meningkatkan taraf kehidupan selaras dengan matlamat negara;

ii. Untuk mengatur, mengawal dan menyelaras pemajuan, penggunaan dan pemuliharaan tanah melalui pelaksanaan berkesan Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) dan akta-akta berkaitan;

iii. Untuk menggubal dan melaksana kaedah, dasar, pelan dan garis panduan perancangan serta memastikan pemakaian yang berkesan oleh semua agensi di peringkat perancangan; dan

iv. Untuk memastikan perkhidmatan perancangan bandar dan sistem maklumat yang berkualiti bagi keperluan perancangan jangka panjang.

OBJEKTIF

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

37

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

38 PERINGKAT PERSEKUTUAN• Memberi nasihat kepada Kerajaan

Persekutuan dalam hal yang berkaitan dengan pemajuan dan penggunaan tanah;

• Bertindak sebagai urus setia kepada Majlis Perancang Fizikal Negara yang dibentuk di bawah Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172);

• Menggalakkan sistem perancangan yang komprehensif, efektif dan efisien melalui undang-undang perancangan, metodologi perancangan, kajian perancangan, piawaian, prosedur dan kaedah-kaedah perancangan;

• Menterjemahkan dasar sosio ekonomi nasional kepada bentuk fizikal dan

spatial mengikut formula guna tanah dan dasar serta program petempatan;

• Membantu kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan dan agensi-agensi kerajaan dalam penyediaan rancangan struktur, rancangan tempatan dan rancangan kawasan khas; dan

• Menyelia, mengemaskini dan menerbitkan perangkaan, buletin dan kaedah yang berkaitan dengan perancangan bandar dan desa.

PERINGKAT NEGERI

• Berfungsi sebagai Setiausaha bagi Jawatankuasa Perancang Negeri yang ditubuhkan di bawah Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172);

• Menasihati pihak berkuasa tempatan berhubung dasar dan kawalan perancangan tanah dan bangunan;

• Mengawal pembangunan dalam negeri termasuklah kelulusan dan kawal selia ke atas pelaksanaan rancangan pemajuan;

• Membantu dalam penyediaan pelan susun atur bagi projek khas yang dikendalikan Kerajaan Negeri; dan

• Mengendalikan kajian dan penyelidikan berkenaan penggunaan dan pembangunan tanah.

FUNGSI

• Memberi nasihat kepada Kerajaan Negeri dalam semua hal perancangan, termasuk pemajuan dan penggunaan tanah dan bangunan;

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

39

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

• Mengawal selia, mengawal dan merancang pemajuan dan penggunaan tanah dan bangunan dalam kawasan pihak berkuasa tempatan (PBT);

• Mengendalikan, membantu dan menggalakkan pengumpulan, pengemaskinian dan penerbitan statistik, buletin, monograf dan penerbitan lain yang berkaitan perancangan bandar dan desa serta kaedahnya; dan

• Melaksanakan apa-apa fungsi lain yang dipertanggungjawabkan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN) atau Jawatankuasa Perancang Negeri (JPN)dari semasa ke semasa.

PERINGKAT TEMPATAN

BAGI MEMASTIKAN PERANCANGAN KEGUNAAN, PEMBANGUNAN DAN PEMELIHARAAN TANAH YANG SEMPURNA, JPBD MEMAINKAN PERANAN MELALUI FUNGSI-FUNGSINYA DI TIGA PERINGKAT KERAJAAN IAITU PERINGKAT PERSEKUTUAN, NEGERI DAN TEMPATAN.

40

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

41

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

UNTUK MENCAPAINYA, KAMI AKAN

Menyediakan Rancangan WilayahDalam Tempoh 12 Bulan

Menyediakan Rancangan Kawasan KhasDalam Tempoh Tiga (3) Hingga Enam (6) Bulan

Menyediakan Garis Panduan PerancanganDalam Tempoh 12 Bulan

MISI PERKHIDMATAN PELANGGAN

Menjadi peneraju perancangan bandar dan desa ke arah mewujudkan persekitaran kehidupan yang berkualiti, sejahtera dan mampan menjelang 2020.

Memacu perancangan fizikal negara melalui pelaksanaan dan pemantauan perancangan pembangunan yang komprehensif, sistematik dan inovatif ke arah kesejahteraan masyarakat

KOMITMEN KAMI :

Jayakan Perkhidmatan Berkualiti dan Dinamik

Menyediakan Panduan Pelaksanaan Akta 172Dalam Tempoh 12 Bulan

Mengadakan Mesyuarat Majlis Perancang Fizikal NegaraTiga (3) Kali Setahun

Mengemaskini Pangkalan Data Maklumat Guna TanahDua (2) Kali Setahun

PIAGAM PELANGGAN

42

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

43

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

1KETAQWAAN Taat perintah Allah dan bekerja sebagai satu amalan ibadat.

KOMITMENMenjalankan tugas-tugas dengan penuh iltizam bagi mencapai objektif dan wawasan Jabatan.

KEINDAHANCinta kepada keindahan rohani dan fizikal dalam amalan perancangan.

KONSISTENSIMelaksanakan tugas-tugas secara konsisten bagi mencapai kecekapan dan kredibiliti Jabatan.

KESOPANANMengamalkan sifat hormat-menghormati, toleransi dan muafakat bagi mewujudkan organisasi yang mesra di kalangan kakitangan dan pelanggan.

KEMESRAANMewujudkan suasana kemesraan dan kekeluargaan di kalangan semua lapisan pegawai.

KEBOLEHPERCAYAANAmanah dalam menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan.

KECEMERLANGANSentiasa berusaha untuk menjadikan Jabatan sebagai Pusat Kecemerlangan dalam perkhidmatan perancangan bandar dan desa.

KREATIVITI & INOVASIMelahirkan idea-idea yang kreatif dan berinovasi.

KESEGERAANSentiasa peka, responsif dan cepat dalam mencari penyelesaian.

BUDAYA KERJA10K

234

5 8

67

910

44

OBJEKTIF BAHAGIAN

Struktur Organisasi Jabatan Perancangan Bandar dan Desa dibahagikan kepada dua (2) peringkat iaitu:

• Peringkat Persekutuan; dan• Peringkat Negeri

Di peringkat ini JPBD Semenanjung Malaysia diterajui oleh lapan (8) Bahagian:

BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSANBahagian Khidmat Pengurusan terdiri daripada empat (4) seksyen dengan objektif seperti berikut:

i. SEKSYEN PENTADBIRAN Menguruskan hal ehwal pentadbiran am dengan cekap, tepat dan berkualiti dengan mematuhi prosedur, peraturan-peraturan dalam arahan perkhidmatan dan pekelililing yang sedang berkuatkuasa.

PERINGKAT PERSEKUTUAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

45

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

ii. SEKSYEN KEWANGANMenguruskan sumber kewangan Jabatan dengan cekap dan berkesan mengikut peraturan–peraturan dan pekeliling–pekeliling yang telah ditetapkan termasuklah:

iii. SEKSYEN SUMBER MANUSIAMewujudkan satu pencapaian tahap kemahiran, kepakaran dan profesionalisme yang cemerlang kepada semua lapisan pegawai di dalam perkhidmatan perancangan bandar dan desa melalui program latihan yang bersepadu dan komprehensif.

iv. SEKSYEN TEKNOLOGI MAKLUMAT

a. Memastikan segala unsur perbelanjaan dilakukan secara teratur, berhemah dan berkesan;

b. Memastikan pembayaran dilakukan mengikut jadual masa yang ditetapkan dengan cekap;

c. Memastikan pembayaran yang dibuat kepada individu/ agensi–agensi lain di sektor awam dan swasta dilakukan dalam tempoh masa yang ditetapkan; dan

d. Mengawal selia rekod–rekod pembayaran mengikut peraturan–peraturan kewangan yang diguna pakai.

a. Memastikan pembangunan projek ICT selaras dengan objektif Jabatan dan sektor awam;

b. Memastikan keselamatan ICT selaras dengan Dasar Keselamatan ICT Sektor Awam; dan

c. Memastikan perolehan ICT selaras dengan Pekeliling Perolehan ICT Sektor Awam.

46 BAHAGIAN KORPORATi. Menyedia dan memantau pelaksanaan Pelan Strategik

Jabatan (PSJ) yang berdayalaksana dan mencapai Visi dan Misi Jabatan;

ii. Menyelaras dan memantau sistem pengurusan kualiti Jabatan dan pencapaian prestasi KPI Jabatan yang ditetapkan;

iii. Merangka program penyebaran maklumat Jabatan bagi meningkatkan pemahaman awam terhadap perkhidmatan Jabatan serta pengendalian aduan awam;

iv. Menyelaras program pengantarabangsaan dan kerjasama strategik Jabatan bagi tujuan peningkatan profesionalisme perkhidmatan; dan

v. Menjalankan tugas keurusetiaan mesyuarat utama Jabatan dan penyelarasan maklum balas Parlimen serta mesyuarat Kementerian lain menepati tempoh yang ditetapkan.

UNIT AUDIT DALAMMembantu pihak pengurusan JPBD mencapai matlamat yang telah ditetapkan melalui pendekatan yang sistematik dan keberkesanan proses kawalan serta tadbir urus terutama dalam aspek pengurusan kewangan dan pematuhan kepada peraturan dan prosedur yang telah ditetapkan.

UNIT UNDANG-UNDANGMemberi perkhidmatan dan nasihat perundangan yang berkualiti selaras dengan Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Malaysia yang dijadikan asas dalam sistem perancangan fizikal negara.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

47

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

a. Penilaian dasar dan penyelidikan antarabangsa,b. Perancangan guna tanah serta komponennya,c. Perancangan alam sekitar dan pengurusan risiko,d. Morfologi, reka bentuk dan warisan bandar,e. Metodologi dan teknik perancangan,f. Pembangunan mampan.

BAHAGIAN PENYELIDIKAN DAN PEMBANGUNANi. Menyediakan kajian penyelidikan/garis panduan

perancangan selaras dengan dasar pembangunan negara, prinsip perancangan dan amalan terbaik (best practices) di dalam dan luar negara;

ii. Menyediakan kajian penyelidikan/garis panduan perancangan merangkumi :

iii. Memastikan kajian penyelidikan perancangan menggunakan pendekatan terkini, saintifik, kreatif, inovatif dan praktikal;

iv. Mengkaji semula garis panduan perancangan bagi menyesuaikan dengan perubahan dasar dan keperluan semasa;

v. Memberi input kepakaran kepada bahagian-bahagian lain dalam jabatan dan agensi atau pihak lain yang berkepentingan;

vi. Mewujudkan kolaborasi dan perkongsian pintar dengan institusi pengajian tinggi, penyelidikan dan badan ikhtisas dalam dan luar negara;

vii. Mengadakan sesi teach-in, expert talk, forum, rundingan meja bulat, seminar, bengkel dan sebagainya berkaitan dengan penyelidikan perancangan; dan

viii. Menerbitkan monograf, jurnal dan buletin penyelidikan perancangan.

48

BAHAGIAN RANCANGAN FIZIKAL NEGARAi. Merumus rangka kerja dasar-dasar strategik perancangan

spatial dan tindakan pelaksanaan melalui Rancangan Fizikal Negara (RFN) bagi menyediakan hala tuju pemajuan pembangunan, kegunaan dan pemuliharaan tanah di Semenanjung Malaysia;

ii. Menggubal Dasar Perbandaran Negara (DPN) bagi memandu dan menyelaras perancangan dan pembangunan bandar supaya lebih efisien dan sistematik;

iii. Merancang dan menyelaras pelaksanaan Sistem Pembangunan Tanah Bersepakat (PTB) sebagai salah satu kaedah alternatif pembangunan tanah dalam negara;

BAHAGIAN MAKLUMAT GUNATANAH NEGARAi. Memastikan pangkalan data perancangan adalah yang

terkini berdasarkan kesediaan (availability) data; danii. Membekalkan data kepada pemohon berpandukan

permohonan yang lengkap dan kesediaan data dalam tempoh masa tujuh (7) hari dari tarikh permohonan diterima oleh Pegawai.

i. Memberi khidmat nasihat berkaitan perundangan perancangan bandar dan desa kepada agensi Persekutuan, negeri, pihak berkuasa perancang tempatan (PBPT) dan orang awam;

ii. Membuat promosi dan sebaran dasar berkenaan perundangan perancangan bandar dan desa;

iii. Menyelaras dan memantau penerima pakaian Akta 172, kaedah-kaedah, panduan dan manual di bawah peruntukan Akta 172;

iv. Menyediakan kertas perakuan bagi permohonan pembangunan di bawah subseksyen 22(2A), Akta 172 kepada MPFN;

v. Menjalankan siasatan perancangan dan memantau projek-projek pembangunan yang telah diangkat dan diperakukan oleh MPFN;

vi. Menyemak dan mengkaji semula Akta 172 serta menyedia cadangan pindaan Akta 172; dan

vii. Menyedia dan mengkaji semula kaedah-kaedah, panduan-panduan dan manual di bawah peruntukan Akta 172.

BAHAGIAN PERUNDANGAN DAN KAWAL SELIA PERANCANGAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

49

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

iv. Menggubal Dasar Perancangan Fizikal Desa Negara (DPFDN) sebagai rangka kerja untuk pembangunan bersepadu kawasan desa dan pusat pertumbuhan desa; dan

v. Melaksanakan semua urusan dengan cekap, teratur dan berkesan serta pemantauan maklumbalas yang kemas dan teratur mengikut jadual, tempoh dan format yang ditetapkan.

BAHAGIAN PERANCANGAN WILAYAHi. Memastikan perlaksanaan peruntukan seksyen 6A Akta

172 dan mengurus fungsi dan peranan Jawatankuasa Perancang Wilayah;

ii. Merancang dan menyelaras dasar dan strategi pembangunan fizikal, sosial dan ekonomi dalam sesuatu wilayah selaras dengan rangka perancangan spatial Negara;

iii. Menasihat dan memantau pemajuan kawasan bersempadanan dalam wilayah bagi membantu Jawatankuasa Perancang Negeri (JPN) dan pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk mencapai dasar perancangan spatial negara yang berkaitan dengan wilayah berkenaan; dan

iv. Membantu Jabatan merangka, menyelaras dan memantau kajian-kajian perancangan berkepentingan nasional untuk mencapai hasrat pembangunan Negara.

UNIT PENYELARASAN PROJEKi. Menyediakan Laporan Kemajuan Pelaksanaan Program

semasa dan membentuk program serta anggaran belanjawan mengikut rolling plan bagi Rancangan Malaysia Lima Tahun (RMLT);

ii. Menyediakan Laporan Anggaran Belanjawan Pembangunan Jabatan Dwi Tahunan berdasarkan kalendar aktiviti Pekeliling Perbendaharaan;

iii. Menyediakan Laporan Mingguan (Kementerian dan Jabatan) dan Laporan Bulanan (Agensi Pusat) bagi kemajuan fizikal dan kewangan projek menggunakan SPP II; dan

iv. Mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Penyelarasan Pemantauan Projek-Projek Pembangunan dua (2) kali setahun bagi setiap Zon/Bahagian.

50 PEJABAT PROJEK ZON TENGAH, UTARA, SELATAN DAN TIMURMenyediakan rancangan pemajuan/rancangan pembangunan yang menepati keperluan standard (dari segi perundangan, garis panduan dan dasar) dan peruntukan sumber (peruntukan dan lingkungan masa) menggunakan pendekatan teknikal dan saintifik yang diperakui oleh pakar, berdayalaksana dari segi ekonomi, sosial dan politik serta lestari.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

51

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

Kesemua JPBD Negeri secara amnya dibahagikan kepada dua (2) bahagian, walaupun mempunyai ciri-ciri pentadbiran tersendiri tetapi mempunyai struktur organisasi yang sama iaitu:

BAHAGIAN PENTADBIRAN• Mengurus segala hal pentadbiran dan pengurusan

Jabatan seperti pentadbiran am, perkhidmatan dan kewangan.

PERINGKAT NEGERI

BAHAGIAN TEKNIKAL• Melaksanakan aktiviti-aktiviti teknikal seperti urus setia JPN,

menyelaras rancangan-rancangan pemajuan, menyedia pelan-pelan pembangunan, perancangan bagi projek-projek khas, memberi khidmat nasihat perancangan dan memproses permohonan-permohonan perancangan.

52

Sumber: Seksyen Kewangan, 2013

Peruntukan perbelanjaan mengurus B43

PERKARA PERUNTUKAN(RM)

PERBELANJAAN(RM)

PRESTASI(%)

Dasar Sedia ada 55,446,690.00 53,397,883.56 96.30

Dasar One Off (Aset) 1,637,510.00 1,636,920.00 99.96Dasar One Off (Bertugas Luar Negara) 200,000.00 182,473.37 91.24

JUMLAH 57,284,200.00 55,217,276.93 96.39

PERUNTUKAN DAN PERBELANJAAN MENGURUS

Peruntukan dan Perbelanjaan Mengurus B43 yang diluluskan pada tahun 2013 adalah berjumlah RM57,284,200.00. Manakala jumlah Perbelanjaan Mengurus bagi tahun 2013 adalah RM55,217,276.93.

PENGURUSAN KEWANGAN

Seksyen Kewangan menguruskan sumber kewangan Jabatan dengan cekap dan berkesan mengikut peraturan-peraturan dan pekeliling-pekeling yang telah ditetapkan termasuklah:

1. Memastikan segala unsur perbelanjaan dilakukan secara teratur, berhemah dan berkesan;

2. Memastikan pembayaran dilakukan mengikut jadual masa yang ditetapkan dengan cekap;

3. Memastikan semua terimaan dikutip dan diakaunkan dengan tepat pada waktunya;

4. Memastikan semua rekod dan dokumen kewangan disemak, diselenggara sempurna serta disimpan dengan selamat.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

53

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

PERKARA PERUNTUKAN (RM)

PERBELANJAAN (RM)

PRESTASI (%)

Aktiviti 070100 Pengurusan 12,635,390.00 11,033,183.58 87.32

Aktiviti 070200 Rancangan Pemajuan 30,628,700.00 31,904,098.87 104.16

Aktiviti 070300 Penyelidikan dan Perundangan 12,182,600.00 10,460,601.11 85.87

Aktiviti 120200 Dasar One Off- Aset 1,637,510.00 1,636,920.00 99.96

Aktiviti 120100 Dasar One Off – Bertugas ke Luar Negara) 200,000.00 182,473.37 91.24

JUMLAH 57,284,200.00 55,217,276.93 96.39

Sumber: Seksyen Kewangan, 2013

Peruntukan perbelanjaan mengurus B43

SEKSYEN KEWANGAN JABATAN PERANCANGAN BANDAR DAN DESA MENGURUSKAN PERUNTUKAN PERBELANJAAN MENGURUS,

MANAKALA UNIT PENYELARASAN PROJEK MENGURUSKAN PERUNTUKAN PERBELANJAAN PEMBANGUNAN.

Peruntukan perbelanjaan mengurus mengikut aktiviti

54

BIL. KURSUS PERUNTUKAN(RM)

PERBELANJAAN(RM)

PERATUS (%)

BILANGAN SIRI KURSUS

BILANGAN KURSUS YANG DILAKSANAKAN

PERATUS (%)

1 Kursus Wajib 186,000.00 157,040.00 84.43 11 10 90.91

2 Kursus Umum 107,348.00 96,248.00 89.66 9 9 100.00

3 Kursus Functional 410,847.00 390,966.00 95.16 48 48 100.00

4 Kursus Swasta 150,000.00 150,000.00 100.00 1 1 100.00

JUMLAH 854,195.00 794,254.00 92.98 69 68 98.55

PERUNTUKAN DAN PERBELANJAAN MENGURUS

Sumber: Seksyen Sumber Manusia, 2013

Ringkasan prestasi perbelanjaan latihan sehingga Disember 2013

BIL. KURSUS PERUNTUKAN(RM)

PERBELANJAAN(RM)

PERATUS (%)

BILANGAN SIRI KURSUS

BILANGAN KURSUS YANG DILAKSANAKAN

PERATUS (%)

1 Kursus Luar Negara 200,000.00 174,572.62 89.79 5 5 100.00

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

55

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

BIL. KURSUS PERUNTUKAN(RM)

PERBELANJAAN(RM)

PERATUS (%)

BILANGAN SIRI KURSUS

BILANGAN KURSUS YANG DILAKSANAKAN

PERATUS (%)

1 Kursus Wajib 186,000.00 157,040.00 84.43 11 10 90.91

2 Kursus Umum 107,348.00 96,248.00 89.66 9 9 100.00

3 Kursus Functional 410,847.00 390,966.00 95.16 48 48 100.00

4 Kursus Swasta 150,000.00 150,000.00 100.00 1 1 100.00

JUMLAH 854,195.00 794,254.00 92.98 69 68 98.55

BIL. KURSUS PERUNTUKAN(RM)

PERBELANJAAN(RM)

PERATUS (%)

BILANGAN SIRI KURSUS

BILANGAN KURSUS YANG DILAKSANAKAN

PERATUS (%)

1 Kursus Luar Negara 200,000.00 174,572.62 89.79 5 5 100.00

56

JPBD telah memohon cadangan untuk menjalankan 20 projek melalui peruntukan berjumlah RM7,823,100 dengan mengekalkan tujuh (7) program iaitu:

i. Rancangan Tempatan;ii. Rancangan Struktur;iii. Kajian Prosedur Perancangan dan Sebaran Dasar;iv. Pembangunan Teknologi Maklumat;v. Rancangan Fizikal Negara;vi. Rancangan Wilayah; danvii. Rancangan Kawasan Khas

Walau bagaimanapun Unit Perancang Ekonomi (UPE) hanya meluluskan 15 projek dengan peruntukan siling sebanyak RM6,020,700. Walau bagaimanapun sejumlah RM310,000 peruntukan daripada program 01904 Pembangunan Teknologi Maklumat telah diserahkan kembali ke pihak KPKT sebagai langkah penjimatan jabatan. Jumlah peruntukan dipinda tahun 2013 adalah RM5,710,700.

RANCANGAN MALAYSIA KE-10 (RMKe-10), ROLLING PLAN KE-3

PERUNTUKAN DAN PERBELANJAAN PEMBANGUNAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

57

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

NPROGRAM

PERMOHONAN KELULUSAN

BIL. PROJEK

PERUNTUKAN (RM) BIL. PROJEK PERUNTUKAN (RM) LULUS(%)

Rancangan Tempatan 1 211,000 - - 0.0

Rancangan Struktur1

75,000 - - 0.0

Kajian Prosedur Perancangan dan Sebaran Dasar 2

264,000 2 264,000 100.0

Pembangunan Teknologi Maklumat4

3,615,600 3 2,469,000 68.3

Rancangan Fizikal Negara2

577,500 2 537,700 93.1

Rancangan Wilayah1

385,000 1 385,000 100.0

Rancangan Kawasan Khas 9 2,695,000 7 2,365,000 87.7

JUMLAH 20 7,823,100 15 *6,020,700 76.9

Sumber: Unit Penyelarasan Projek, 2013

Peruntukan Rolling Plan Ketiga, RMke-10 (Tahun 2013) sehingga 19 Disember 2013

Nota : * Setelah serahan penjimatan peruntukan pada 5 Disember 2013 jumlah peruntukan dipinda adalah RM5,710,700

58

Sumber: Unit Penyelarasan Projek, 2013

PROGRAM BIL.PROJEK

PERUNTUKAN (RM)

PERUNTUKAN DIPINDA (RM)

PERBELANJAAN(RM)

PERATUS(%)

Kajian Prosedur Perancangan dan Sebaran Dasar 2 264,000 264,000 236,693.25 89.66

Pembangunan Teknologi Maklumat 3 2,469,000 2,159,000 1,760,375.00 81.54

Rancangan Fizikal Negara 2 537,700 537,700 537,665.45 99.99

Rancangan Wilayah 1 385,000 385,000 331,085.15 86.00

Rancangan Kawasan Khas 7 2,365,000 2,365,000 2,180,399.30 92.19

JUMLAH 15 6,020,700 5,710,700 5,046,218.15 88.36

PERUNTUKAN DAN PRESTASI PEMBANGUNAN TAHUN 2013

Peruntukan dan prestasi perbelanjaan pembangunan tahun 2013

Sehingga tarikh penutupan akaun, prestasi perbelanjaan pembangunan adalah RM5,046,218.15 iaitu 88.36%. Perincian perbelanjaan adalah seperti jadual berikut.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

59

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

60 Kerajaan telah memberi penekanan terhadap kepentingan pengurusan dan pembangunan sumber manusia sektor awam sebagai landasan kepada Jabatan untuk melengkapkan setiap pegawai dengan pengetahuan, kemahiran serta tingkah laku dan nilai.

Pada masa kini, pengurusan dan pembangunan sumber manusia tidak lagi dilihat sebagai faktor sokongan sesebuah organisasi tetapi sebagai penyumbang strategik yang signifikan kepada kejayaan dan kecemerlangan organisasi.

Pendekatan Jabatan dalam pengurusan dan pembangunan sumber manusia berasaskan kompetensi ini mampu melahirkan pegawai yang berpengetahuan, berkemahiran, dinamik, progresif dan berdaya saing di samping mempunyai sikap dan integriti yang kukuh, berdisplin dan mempunyai nilai - nilai murni.

PENGURUSANSUMBER MANUSIA

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

61

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

PROGRAM LATIHAN BAGI TAHUN 2013Pada tahun 2013, Jabatan telah memperuntukan sebanyak RM854,195.00 peruntukan kursus iaitu satu peratus (1%)daripada emolumen dengan penganjuran sebanyak 69 siri kursus oleh setiap Bahagian / Seksyen di Jabatan.

62

BIL. BAHAGIAN / PEJABAT PROJEK JUMLAH PENGISIAN JAWATAN

JUMLAH PEGAWAI YANG MEMENUHI 7 HARI BERKURSUS

PERATUS (%)

1. Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan 42 42 100

2. Bahagian Rancangan Fizikal Negara 51 50 98

3. Bahagian Korporat 32 32 100

4. Bahagian Perancangan Wilayah 37 36 97

5. Bahagian Perundangan dan Kawalselia Perancangan 51 51 100

6. Pejabat Projek Zon Timur/ URP Kuantan/ URP KB 78 78 100

7. Pejabat Projek Zon Utara 77 77 100

8. Pejabat Projek Zon Selatan/ URP Johor 75 75 100

9. Pejabat Projek Zon Tengah 73 73 100

10. Bahagian Maklumat Gunatanah Negara 34 34 100

11. Unit Penyelarasan Projek 20 18 90

12. Bahagian Khidmat Pengurusan 89 89 100

13. Pejabat KP/TKP 9 7 78

14. Unit Undang-Undang 2 2 100

15. Unit Audit Dalam 3 3 100

16. Unit Khas NKRA Bandar Selamat 13 13 100

JUMLAH 686 680 99.57

Sumber: Seksyen Sumber Manusia, 2013

Rumusan kehadiran 7 hari kursus tahun 2013 bagi pegawai - pegawai JPBD ibu pejabat

Tahun 2013 juga mencatatkan pencapaian latihan/ kursus 7 hari setahun bagi setiap pegawai adalah 99.57 peratus seperti di Jadual .

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

63

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

BIL. JPBD NEGERI JUMLAH PENGISIAN JAWATAN

JUMLAH PEGAWAI YANG MEMENUHI 7

HARI BERKURSUS

PERATUS (%)

1. JPBD Selangor 13 13 100

2. JPBD Perak 12 12 100

3. JPBD Melaka 9 9 100

4. JPBD Kedah 8 8 100

5. JPBD Perlis 2 2 100

6. JPBD Terengganu 9 9 100

7. JPBD Kelantan 6 6 100

8. JPBD Pahang 11 11 100

9. JPBD Johor 7 7 100

10. JPBD Pulau Pinang 8 8 100

11. JPBD Negeri Sembilan 8 8 100

JUMLAH 93 93 100

JUMLAH KESELURUHAN 779 779 100

Sumber: Seksyen Sumber Manusia, 2013

Rumusan kehadiran 7 hari kursus tahun 2013 bagi pegawai - pegawai di JPBD Negeri

64

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

65

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

BIL. LATIHAN / KURSUS/ BENGKEL/ TAKLIMAT/ SEMINAR BIL.PESERTA BIL. LATIHAN

Dalam Negara

1. Kursus/Bengkel/Taklimat/Seminar Anjuran JPBD (Wajib, Umum dan Functional) 2759 68

2. Kursus/Bengkel/Taklimat/Seminar Dalam Negeri Anjuran Kerajaan 350 45

3. Kursus / Bengkel /Seminar Anjuran INTAN 105 15

4. Kursus/Bengkel/Taklimat/ Seminar Anjuran Swasta 297 104

5. Kursus/Bengkel/Taklimat/Seminar Anjuran IPTA 12 10

Luar Negara

1. Kursus Jangka Pendek Luar Negara 29 5

JUMLAH 3,552 247

Sumber: Seksyen Sumber Manusia, 2013

Latihan/Kursus/Bengkel/Taklimat/Seminar yang dianjurkan bagi tahun 2013

Jabatan juga telah menjalankan Analisis Keperluan Latihan (TNA) bagi setiap lapisan pegawai iaitu Kumpulan Pengurusan dan Profesional, Kumpulan Sokongan 1 dan Kumpulan Sokongan 2. Berdasarkan kepada analisis keperluan ini, Jabatan telah menganjurkan dan menyelaras satu cadangan latihan/kursus/bengkel untuk pelaksanaan bagi tahun 2013 seperti di jadual.

66 TAKLIMATTaklimat Pelaksanaan Pekeliling Perkhidmatan Bagi Pelaksanaan Penambahbaikan 81 Skim Perkhidmatan, telah diadakan pada 22 November 2013 di Dewan KR. Soma, Wisma Tun Sambanthan. Taklimat telah diberi berdasarkan kepada Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 Tahun 2013 untuk Juruteknik Perancang Bandar dan Desa, Pekeliling Perkhidmatan Bil.12 Tahun 2013 untuk Pelukis Pelan, Pekeliling Perkhidmatan Bil. 17 Tahun 2013 untuk Pembantu Awam dan Pemandu Kenderaan dan Pekeliling Perkhidmatan Bil.

19 Tahun 2013 untuk Pembantu Operasi.Pegawai yang terlibat adalah seperti berikut:

i. Pembantu Awam Gred H11 - 1 orangii. Pemandu Kenderaan H11 - 19 orangiii. Pembantu Operasi N11 - 19 orangiv. Juruteknik Perancang Bandar dan

Desa JA29 - 179 Orangv. Pelukis Pelan JA29 - 31orang

Sesi Taklimat dan Penyerahan Borang Tawaran Opsyen bagi Urusan Tukar Lantik Juruteknik Perancang Bandar dan Desa, Pelukis Pelan, Pembantu Am Pejabat dan Pemandu Kenderaan ini telah diadakan sebanyak empat (4) kali iaitu :

i. JPBD Ibu Pejabat, 6 Disember 2013 Dewan KR Soma

ii. Pejabat Projek Zon Utara, 9 Disember 2013, Bilik Mesyuarat PPZU

iii. Pejabat Projek Zon Selatan,10 Disember 2013, Bilik Mesyuarat PPZS

iv. Pejabat Projek Zon Timur,11 Disember 2013 ,Bilik Mesyuarat PPZR

Borang-borang opsyen yang lengkap telah dihantar ke KPKT pada 6 Januari 2014.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

67

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

68

BIL. NAMA JAWATAN/GRED/TEMPAT BERTUGAS

DARJAH KEBESARAN

1. YBhg. Datuk Mohd Fadzil bin Hj. Mohd Khir

Ketua Pengarah JPBD Semenanjung Malaysia JUSA A

Panglima Jasa Negara (P.J.N),Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

2. YBhg. Datin Hjh. Nooraini bt Hj. Ismail

Pegawai Perancang Bandar dan Desa Gred J52,Bahagian Korporat

Kesatria Mangku Negara(KMN) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

3. YBhg. Datin Marhamah bt Ab Ghaffar

Pegawai Perancang Bandar dan Desa Gred J52,BRFN

Ahli Mahkota Negara(AMN) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

4. En. Noor Yazan bin Zainol

Pegawai Perancang Bandar dan DesaGred J52 (Memangku)

Ahli Mahkota Negara(AMN) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

5. Puan Sakon a/p Din Chom

Juruteknik Perancang Bandar dan Desa Gred J22,Bahagian Korporat

Pingat Pangkuan Negara (PPN)

6. Puan Rajijah bt Khamis

Juruteknik Gred J22PPZS

Pingat Bakti Masyarakat (PBM) Melaka

7. Puan Rokiah bt Ariffin Pembantu Tadbir (P/O) N22 PPZS

Pingat Kerja Lama Melaka

8. En. Ab. Rahman bin Omar

Pen. Pegawai PerancangGred J36(KUP)

Pingat Bakti Masyarakat (PBM) Melaka

9. Pn. Fatimah bt Mohd Affandi

Pen. Pegawai perancangGred J36(KUP)

Pingat Jasa Kebaktian (PJK) Melaka

10. En. Mohd Nasir bin Kamin

Pen. Pegawai perancangGred J38PPZS

Pingat Jasa Kebaktian (PJK) Melaka

Sumber: Seksyen Sumber Manusia, 2013

ANUGERAH DARJAH KEBESARAN, BINTANG DAN PINGAT

Seksyen Sumber Manusia juga telah menyelaraskan calon – calon bagi penganugerahan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat sama ada negeri atau persekutuan. Calon – calon terdiri daripada pegawai – pegawai yang telah berjasa kepada negeri dan negara. Pegawai yang telah menerima Anugerah Darjah Kebesaran bagi tahun 2013 adalah seperti berikut:

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

69

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

70 KURSUS JANGKA PANJANG DALAM DAN LUAR NEGARAJabatan melalui Panel Pembangunan Sumber Manusia telah memilih pegawai-pegawai yang sesuai dan berkelayakan melalui pelawaan pencalonan bagi mengikuti kursus Pengajian Pasca Ijazah di Peringkat Kedoktoran dan Sarjana dengan Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Jabatan juga memberi kelulusan kepada pegawai-pegawai yang berminat untuk melanjutkan pengajian secara persendirian dengan kemudahan-kemudahan seperti cuti separuh gaji, cuti belajar, tajaan mengikut tawaran JPA semasa.

Pemilihan pegawai adalah berasaskan pengkhususan bidang Jabatan dan beberapa kriteria yang telah ditetapkan oleh pihak pengurusan Jabatan. Pada tahun 2013, dua (2) orang pegawai telah berjaya mengikuti kursus jangka panjang peringkat Doktor Falsafah (PhD) dan tiga (3) orang di Peringkat Sarjana.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

71

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

BIL. NAMA PEGAWAI JAWATAN BIDANG PENGKHUSUSAN PENGAJIAN

1. Noraida Binti Abdul Rani Pegawai Perancang Bandar dan Desa Gred J48Kementerian Wilayah Persekutuan

Sarjana Sains Sosial (Pembangunan Manusia) Dalam Negara

2. Norhasnita Binti Abd Samad Pegawai Perancang Bandar dan Desa Gred J48JPBD Negeri Sembilan

Sarjana Sains Sosial (Pembangunan Sosial) Dalam Negara

3. Zamirzan Bin Puji Pegawai Perancang Bandar dan Desa Gred J48Unit Pusat Setempat, Majlis Bandaraya Johor Baharu

Sarjana Perancangan Bandar dan Wilayah - Sustainability, Planning dan Environment Policy Dalam Negara

4. Nor Zaliza Binti Mohd Puzi Pegawai Perancang Bandar dan Desa Gred J48Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan

Doktor Falsafah (Ph.D)Sains Sosial (Perancangan dan Pengurusan Pembangunan) Dalam Negara

5. Muhammad Hakimi Bin Mohd Hussain

Pegawai Perancang Bandar dan Desa Gred J48Pejabat Projek Zon Utara

Doktor Falsafah (Ph.D)Sains Sosial (Pengurusan Projek)Dalam Negara

Sumber: Seksyen Sumber Manusia, 2013

Pegawai yang berkursus

72

PEPERIKSAAN SUBJEK JABATANSIRI 1 TAHUN 2013

PEPERIKSAAN SUBJEK JABATAN SIRI 2 TAHUN 2013

Peperiksaan subjek Jabatan siri 1 telah diadakan pada 21 hingga 23 Mei 2013, di Institut KWSP, Bangi Selangor. Seramai 80 orang calon telah memohon dan telah menghadiri peperiksaan berkenaan. Seramai 33 orang calon memohon bagi skim Penolong Pegawai Perancang Bandar dan Desa Gred J29, 42 orang calon memohon Skim Juruteknik Perancang Bandar dan Desa Gred J17 dan 5 orang calon memohon Skim Pelukis Pelan Gred J17.

Peperiksaan subjek Jabatan siri 2 telah diadakan pada 26 hingga 28 November 2013 di Institut KWSP, Bangi Selangor. Seramai 50 orang calon telah memohon dan telah menghadiri peperiksaan berkenaan. Seramai 27 orang calon memohon bagi skim Penolong Pegawai Perancang Bandar dan Desa Gred J29, 22 orang calon memohon Skim Juruteknik Perancang Bandar dan Desa Gred J17 dan 1 orang calon memohon Skim Pelukis Pelan Gred J17.

Ujian Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) peperiksaan telah ditunda ke tahun hadapan (2014) kerana berlaku perubahan Gred J17 Juruteknik ke Gred J29 (Rujuk kepada Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 dan 12 Tahun 2013)

PEPERIKSAAN SUBJEK JABATAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

73

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

Jumlah keseluruhan tenaga kerja JPBD Semenanjung Malaysia sehingga Disember 2013 adalah seperti berikut:

Sumber: Seksyen Sumber Manusia, 2013

PERJAWATAN 2013

Pengisian jawatan 2013

PENEMPATAN WARAN PERJAWATAN

PENGISIAN KOSONG

JUMLAH JUMLAH PERATUS (%)

JUMLAH PERATUS(%)

Persekutuan 735 689 93.70 46 6.3

Negeri 97 93 95.90 4 4.1

Jabatan Kerajaan Tempatan/Jawatan Kader

156 149 95.50 7 4.5

JUMLAH 988 931 94.23 57 5.8

PENEMPATAN KUMPULAN PENGURUSAN

TERTINGGI

KUMPULAN PENGURUSAN

DAN PROFESIONAL

KUMPULAN SOKONGAN

1

KUMPULAN SOKONGAN

2

JUMLAH

Persekutuan 4 197 449 39 689

Negeri 5 88 - - 93

Jabatan Kerajaan Tempatan/Jawatan Kader

- 142 7 - 149

JUMLAH 9 427 456 39 931

74

Jabatan telah menyertai beberapa inisiatif bersepadu agensi sektor awam dari segi pembangunan dan pengurusan infrastruktur ICT. Inisiatif-inisiatif ini digerakkan oleh MAMPU di bawah program NKEA EPP2-1 Perkhidmatan Gunasama Kerajaan (Government Shared Services) iaitu :

1. 1Gov*Net

Bermula 1 Januari 2013, Jabatan telah menggunakan 1Gov*Net iaitu rangkaian perhubungan Internet dan Wide Area Network (WAN) yang dikendalikan oleh MAMPU dengan penyedia perkhidmatan GITN Sdn Berhad. 1Gov*Net menghubungkan semua agensi Persekutuan di Putrajaya dan Kuala Lumpur bertujuan bagi memastikan keselamatan rangkaian dan maklumat kerajaan dan melancarkan komunikasi antara agensi.

PROGRAM NKEA EPP2-1 PERKHIDMATAN GUNASAMA KERAJAAN (GOVERNMENT SHARED SERVICES )

2. Goverment Data Center 2 (GDC-2)

Goverment Data Center 2 (GDC2) di bawah kendalian MAMPU bermula pada Mac 2013. Ianya bertujuan menyediakan Pusat Pemulihan Bencana (Disaster Recovery Centre (DRC) bagi sistem kritikal yang telah dikenalpasti iaitu MURNInets, Land Use Portal, Planning GeoData Centre dan Laman Web Rasmi Jabatan.

Projek ini dikendalikan oleh Strateq Berhad, penyedia perkhidmatan yang dilantik MAMPU dan DRC ini terletak di Petaling Jaya, Selangor. Projek ini berada di peringkat pengujian simulasi bencana dan dijangka selesai pada awal 2014.

Pusat Pemulihan Bencana di wujudkan bagi menyokong Pelan Pemulihan Bencana (Disaster Recovery Plan) yang merupakan sebahagian

daripada Pelan Kesinambungan Perkhidmatan Jabatan. Terdapat juga DRC yang berasingan bagi Sistem Pemantauan Bandar Selamat yang ditempatkan di Pusat Data MAMPU Cyberjaya.

3. 1Gov Unified Communication(1GovUC).

Projek 1Gov Unified Communication (1GovUC) bertujuan melancarkan komunikasi dan hubungan antara agensi-agensi. Projek ini menyediakan media komunikasi agensi kerajaan yang bersepadu merangkumi emel, instant messaging, voice messaging, audio/video conferencing, SMS dan fax. Jabatan telah menggunakan 1GovUC bermula 1 November 2013.

PEMBANGUNAN TEKNOLOGI MAKLUMAT

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

75

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

76 Sistem Maklumat Guna tanah Perancangan Bersepadu (I-Plan) merupakan satu kaedah pengemaskinian guna tanah menggunakan Sistem Maklumat Geografi (GIS). Pembangunan I-Plan akan dijalankan selama 27 bulan bermula pada 2/10/2013 dan dijadualkan tamat pada 27/12/2015.

MATLAMAT PROJEKMembangunkan sistem pangkalan data guna tanah bersepadu yang komprehensif ke arah transformasi pengurusan data yang lebih efektif dan efisien.

OBJEKTIF PROJEKi. Menambah baik dan memudahcara

pengurusan data guna tanah dengan menyediakan dokumen rujukan information architecture dan template logical data model serta metadata bagi Pusat Maklumat Guna tanah Negara.

ii. Mewujudkan pangkalan data bersepadu yang teratur, yang sentiasa dikemaskini.

SISTEM MAKLUMAT GUNA TANAH PERANCANGAN BERSEPADU (I-PLAN )iii. Mengintegrasi maklumat antara

rancangan pemajuan iaitu Rancangan Fizikal Negara (RFN), rancangan struktur (RS), rancangan tempatan (RT), rancangan kawasan khas (RKK)dan maklumat-maklumat lain kajian perancangan serta maklumat-maklumat lain daripada jabatan-jabatan teknikal.

iv. Melaksanakan keperluan perkongsian data dengan semua stakeholders dan jabatan-jabatan lain.

v. Mewujudkan kaedah pengemaskinian data guna tanah daripada manual kepada atas talian.

vi. Mewujudkan infrastruktur pusat maklumat guna tanah

TUJUAN UTAMAi. Menjadi alat (tool) untuk

mempercepat dan memudahkan proses pengemaskinian dan aksesibiliti terhadap perubahan guna tanah.

ii. Menyediakan pangkalan data guna tanah yang membekalkan maklumat

yang terkini (up-to-date) selari dengan perubahan guna tanah yang berlaku.

iii. Memudahkan pemantauan perubahan guna tanah.

iv. Meningkatkan keberkesanan sistem penyampaian maklumat guna tanah kepada pelanggan menerusi penggunaan teknologi maklumat dan Sistem Maklumat Geografi (GIS).

v. Merupakan satu inisiatif yang menggalakkan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk tujuan perkongsian data dengan pelbagai agensi bagi mengatasi masalah pertindihan data dan kerja di antara jabatan/agensi.

vi. Membentuk persefahaman dan koordinasi di antara agensi mengikut fungsi dan peranan di dalam aktiviti pembangunan, pengumpulan dan pengemaskinian data spatial.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

77

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

Metodologi Pembangunan Sistem I-Plan

Dokumentasi

Pengurusan Projek

Dokumentasi

Pengurusan Projek

Perancangan dan RekaBentuk

Analisis Awal

Pembangunan Pangkalan

Data

Pembangunan dan Ujian Sistem

Implimentasi dan Khidmat Sokongan

Kajian Keperluan Pengguna Analisis Keperluan

Asas RujukanLaporan Awal

Pelan KonsepCadanganPelan Projek

Kick Off MeetingField SurveySpesifikasi

Pengumpulan DataPemprosesan DataVerifikasi DataIntegrasi Pangkalan Data

Reka bentuk TerperinciPembangunan SistemUjian Integrasi Projek

Final Acceptance TestPerkhidmatan SokonganJaminan

Sumber: Bahagian Maklumat Gunatanah Negara, 2013

78

Sistem aplikasi pengurusan data di atas talian yang mengendalikan permohonan data guna tanah daripada pelbagai pihak mahupun individu. Seiring dengan fungsi JPBD sebagai custodian data guna tanah negara.

Aplikasi ini dibangunkan untuk meningkatkan sistem penyampaian Jabatan bagi memudahkan proses permohonan data guna tanah. Aplikasi Planning GeoData Center ini boleh dilayari menerusi laman web http://pgc.townplan.gov.my

Berdasarkan graf di atas sebanyak 360 pengguna telah berdaftar dalam Planning Geodata Center. Pengguna tertinggi adalah terdiri daripada golongan swasta sejumlah 120 pengguna diikuti oleh pengguna dari golongan pelajar sejumlah 109 pengguna.

PUSAT GEODATA PERANCANGAN PLANNING GEODATA CENTER (PGC)

Pecahan pengguna PGC bagi tahun 2013

5%6%

7%

30% 19%

33%Swasta

JPBD Sem. MalaysiaPejabat Projek Zon

JPBD Negeri

Pelajar Agensi Kerajaan

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

79

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

PORTAL GUNA TANAH

BIL NEGERI DAERAH JUMLAH

1. JOHOR JOHOR BAHRUKLUANGMERSINGPONTIANSEGAMAT

5

2. KEDAH KOTA SETARKUALA MUDAKUBANG PASUKULIMLANGKAWIPADANG TERAPYAN

7

3. KELANTAN BACHOKGUA MUSANGJELIKOTA BHARUKUALA KERAIMACHANGPASIR MASPASIR PUTIHTANAH MERAHTUMPAT

10

4. MELAKA ALOR GAJAHMELAKA TENGAH

2

5. NEGERI SEMBILAN KUALA PILAHPORT DICKSONSEREMBANTAMPIN

4

6. PAHANG BENTONGBERAJERANTUTKUANTANLIPISMARANRAUBTEMERLOH

8

7. PERAK HILIR PERAKKERIANKINTAKUALA KANGSARLARUT MATANGMANJUNG

6

8. SELANGOR AMPANG JAYAHULU SELANGORKAJANGKUALA LANGATPETALING (MBPJ,MBSA dan MBSJ)SELAYANGSEPANG

7

9. TERENGGANU BESUTDUNGUNHULU TERENGGANUKEMAMANMARANG

5

JUMLAH 54

Bagi tahun 2013, rancangan tempatan yang telah dimuat naik ke dalam Portal Guna tanah JPBD Semenanjung Malaysia adalah seperti berikut :

Sumber: Bahagian Maklumat Gunatanah Negara, 2013

80

PENGURUSAN KUALITI DAN PELAN STRATEGIK

JPBD telah melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti yang menepati ISO 9001 : 2008 dengan Skop Pensijilan :

Perkhidmatan Perancangan Bandar dan Desa bagi Penyediaan Kajian-kajian Rancangan Fizikal Negara (RFN), rancangan wilayah (RW), rancangan struktur (RS), rancangan tempatan (RT), Kajian Penyelidikan Perancangan dan Aktiviti di Bawah Peruntukan Akta

Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) serta Aktiviti-Aktiviti berkaitan dengan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia.

Pensijilan kali ketiga ini adalah hasil Audit Pensijilan Semula (Recertification Audit) yang telah diadakan pada 25 hingga 27 November 2013 yang bebas daripada Laporan Ketidakakuran (NCR) atau Peluang Penambahbaikan (OFI).

Pasukan Audit Dalaman Jabatan juga diberi pujian kerana telah berjaya melaksanakan proses Audit Dalaman yang baik dan boleh dijadikan contoh kepada jabatan-jabatan lain.

ISO 9001 : 2008

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

81

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

82

KPI bagi tahun 2013 berjaya mencapai sasaran Objektif Kualiti Jabatan melebihi 80% seperti yang telah ditetapkan di dalam Manual Kualiti. Pencapaian KPI 2013 adalah 82.69% (43 pengukuran berjaya mencapai sasaran).

Pencapaian ini adalah 12.43 % lebih rendah dari pencapaian tahun 2012. Jumlah keseluruhan pengukuran KPI Jabatan bagi tahun 2013 adalah sebanyak 52 dengan bilangan peratusan pengukuran yang tidak berjaya dicapai adalah sebanyak 17.30% (9 pengukuran).

KPI (Key Perfomance Indicator ) JPBD SEMENANJUNG 2013

Perbandingan Pencapaian KPI mengikut Tahun

TAHUN

2009

CAPAI TIDAK CAPAI JUMLAH KPI

41 KPI77.36%

12 KPI22.64%

53 KPI

2010 37 KPI72.55%

14 KPI27.45%

51 KPI

2011 28 KPI70.00%

12 KPI30.00%

40 KPI

2012 39 KPI95.12%

2 KPI4.88%

41 KPI

2013 42 KPI82.69%

9 KPI17.30%

52 KPI

Sumber: Bahagian Korporat, 2013

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

83

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

KPI JPBD SEMENANJUNG 2013Pelan Strategik Jabatan mengandungi enam (6) Teras Strategik dan 21 Strategi yang diterjemah ke dalam bentuk Pelan Tindakan sebagai parameter mengukur pencapaian Jabatan sepanjang tahun . Pencapaian Pelan Tindakan Pelan Strategik JPBD (PTPSJ) bagi tahun 2013 adalah sebanyak 88.73% (63 pengukuran berjaya mencapai sasaran). Peratusan pencapaian keseluruhan PTPSJ 2013 adalah 2.18% lebih rendah dari pencapaian tahun 2012. Lima (5) Teras Strategik mencatatkan pencapaian 80% manakala satu (1) Teras Strategik merekodkan pencapaian 69.23%.

Pencapaian 6 Teras Strategik

PENCAPAIAN PENGUKURAN 6 TERAS STRATEGIK PENCAPAIAN

% Pengukuran

5 TERAS STRATEGIK MENCAPAI SASARAN

1 TERAS STRATEGIK

TIDAK MENCAPAI SASARAN

(pencapaian melebihi 80% seperti yang

telah ditetapkan dalam manual

kualiti)

Mempertingkatkan keberkesanan perancangan dan pengurusan pembangunan gunatanah ke arah kesejahteraan komuniti

69.23 9/13

Memantapkan penyelidikan dan pembangunan bagi mempromosi amalan perancangan terbaik ke arah produk bertaraf dunia

100.00 7/7

Mempertingkatkan pematuhan kepada perancangan pembangunan untuk memastikan persekitaran kehidupan yang berkualiti dan mampan

80.00 12/15

Memperkasakan pengurusan maklumat gunatanah negara ke arah perancangan gunatanah yang berkesan dan sistematik

100.00 5/5

Mempertingkatkan kerjasama strategik bagi memperkasakan peranan dan fungsi Jabatan

100.00 11/11

Memantapkan pembangunan kapasiti organisasi ke arah melonjakkan kecekapan dan keberkesanan Jabatan

95.00 19/20

PENCAPAIAN KESELURUHAN 90.71

Sumber: Bahagian Korporat, 2013

84

Bagi tahun 2013, 17 Strategi (80.95%) berjaya menepati sasaran dan 4 Strategi berada di bawah paras 80% seperti yang telah ditetapkan oleh Manual Kualiti. Walau bagaimanapun strategi-strategi di bawah Teras Strategik 2, Teras Strategik 4 dan Teras Strategik 5 telah merekodkan pencapaian 100%

PENCAPAIAN 21 STRATEGI

BIL PENCAPAIAN KESELURUHAN 21 STRATEGI PTPSJ 2013 PERATUS (%)

1. Menyediakan rancangan pembangunan dan memantau perlaksanaannya 66.66 (6/9)

2. Menyediakan dasar-dasar pembangunan dan pengurusan guna tanah 100.00 (1/1)

3. Mempertingkatkan perancangan bersama awam dalam proses penyediaan dan pelaksanaan rancangan pembangunan

66.66 (2/3)

4. Menyediakan Garis Panduan Perancangan (GPP) / Kajian Penyelidikan / Eksplorasi Pendekatan/ Teknik/ Manual Perancangan

100.00 (4/4)

5. Meningkatkan pemakaian dan kualiti garis panduan perancangan 100.00 (1/1)

6. Melaksanakan pengukuran kemampanan bandar 100.00 (2/2)

7. Memperkasakan Akta 172 66.66 (2/3)

8. Memperkukuhkan Pematuhan kepada Akta 172 untuk memudahcara pembangunan

83.33 (5/6)

9. Memastikan penyelarasan pembangunan di antara negeri dan wilayah bersempadan

100.00 (1/1)

10. Memperkukuhkan peranan pengarah Negeri 80.00 (4/5)

11. Memperkukuhkan pangkalan data guna tanah Jabatan 100.00 (3/3)

sambungan...

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

85

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

BIL PENCAPAIAN KESELURUHAN 21 STRATEGI PTPSJ 2013 PERATUS (%)

12. Memperkasakan peranan pusat maklumat guna tanah negara 100.00 (2/2)

13. Memperkukuhkan jaringan perhubungan dengan pihak yang berkepentingan dan pelanggan

100.00 (6/6)

14. Mempertingkatkan penglibatan jabatan di peringkat antarabangsa 100.00 (1/1)

15. Mempertingkatkan promosi peranan perancangan bandar dan desa 100.00 (4/4)

16. Memantapkan pengurusan sumber manusia 0.00 (1/1)

17. Menjayakan pembangunan kompetensi 100.00 (3/3)

18. Memperkasakan ICT jabatan 100.00 (4/4)

19. Memantapkan organisasi 100.00 (7/7)

20. Memastikan semua lapisan pegawai mempunyai tahap integriti yang tinggi 100.00 (1/1)

21. Memperkemaskan pengurusan kewangan secara berhemat 100.00 (3/3)

...sambungan

Sumber : Bahagian Korporat, 2013

sambungan...

86

Bagi tahun 2013, program-program yang telah diadakan berdasarkan Pelan Tindakan Inovasi Jabatan 2013 adalah seperti berikut:

BIL. PERKARA TARIKH

1. Pelancaran Pelan Tindakan Inovasi JPBD Semenanjung Malaysia 2013 sempena Perhimpunan Awal Tahun JPBD SM 2013 di Muzium Kesenian Islam, Kuala Lumpur

17 Januari 2013

2. Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Inovasi JPBD Semenanjung Malaysia Bil. 1/2013 di Bilik Mesyuarat Tanjung

18 Januari 2013

3. Bengkel Pengukuhan Inovasi dan Kreativiti Jabatan telah diadakan di Hotel Seaview Langkawi, Kedah.

20 – 22 Februari 2013

4. Mesyuarat Jawatankuasa Protem Pertandingan Penyediaan Pelan Susun atur Kawasan Perumahan Sempena Sambutan Hari Inovasi Jabatan 2013 Bil.1/2013 di Bilik Mesyuarat Melati

15 Februari 2013

5. Mesyuarat Jawatankuasa Protem Pertandingan Penyediaan Pelan Susun atur Kawasan Perumahan Sempena Sambutan Hari Inovasi Jabatan 2013 Bil. 2/2013 di Bilik Mesyuarat PPZT, Tkt 20, Wisma Tun Sambanthan.

1 Mac 2013

6. Minggu Kesedaran Inovasi Bil. 1/2013 - (I-Quiz) Sebaran Maklumat Inovasi (Laman Web Jabatan)

8 Mac – 15 Mac 2013

7. Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu KIK Bil. 1/2013 di Bilik Mesyuarat Tanjung 22 Mac 2013

8. Sesi Taklimat berkaitan panduan Projek Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) oleh KPKT di Putrajaya

23 Mac 2013

9. Sesi Hands-On penyediaan projek KIK oleh KPKT di Putrajaya 26 – 27 Mac 2013

10. Kursus Fasilitator dan Teknik Persembahan KIK KPKT 2013 di Putrajaya. 15-17 April 2013

11. Pertandingan Pidato sempena sambutan Hari Inovasi JPBD SM di Dewan, Kristal, KPKT, Putrajaya.

19 Jun 2013

INOVASI

sambungan...

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

87

KOM

PON

EN P

ENGU

RUSA

N

BIL. PERKARA TARIKH

12. Konvensyen KIK di Dewan, Kristal, KPKT, Putrajaya. 20 Ogos 2013

13. Penjurian pertandingan Rekacipta Logo dan Tema sempena sambutan Hari Inovasi JPBD 2013 di Bilik Mesyuarat Melati

23 Ogos 2013

14. Penjurian pertandingan Fotografi Kreatif sempena sambutan Hari Inovasi JPBD 2013 di Bilik Mesyuarat Melati

30 Ogos 2013

15. Majlis Sambutan Hari Inovasi JPBD SM 2013 di Dewan Kristal, KPKT, Putrajaya. 10 September 2013

16. Kumpulan PEKA (JPBD Negeri Pahang) dan Kumpulan Creative Team (Bahagian Korporat/UPP) mewakili JPBD ke Konvensyen KIK, KPKT di Dewan Kristal, KPKT, Putrajaya

5 September 2013

17. Kumpulan Creative Team (Bahagian Korporat/UPP) mewakili Kementerian ke Konvensyen KIK peringkat wilayah di Kementerian Wilayah Persekutuan, Putrajaya.

1 - 2 Oktober 2013.

18. Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu KIK JPBD SM Bil. 2/2013 di Bilik Mesyuarat Tanjung, JPBD Ibu Pejabat

22 November 2013

19. • Kumpulan PEKA (JPBD Negeri Pahang) dan JPBD Negeri Perlis telah berjaya melayakkan diri untuk bertanding ke KIK Peringkat Kebangsaan di Sarawak.

• Kumpulan PEKA telah berjaya menerima Anugerah Ketua Pengarah MAMPU.

1 - 3 Disember 2013

20. Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Inovasi JPBD SM Bil. 2/2013 bertempat di Bilik Mesyuarat Tanjung

24 Disember 2013

Sumber: Bahagian Korporat, 2013

...sambungan

sambungan...

88laporantahunan2 0 1 1

PERKHIDMATANTERAS

90

RANCANGAN FIZIKAL NEGARA

LAPORAN PENILAIAN DAN PEMANTAUAN PELAKSANAAN RFN KE-2

Rancangan Fizikal Negara Ke-2 (RFN) telah diluluskan oleh Mesyuarat Jemaah Menteri pada 10 Ogos 2010 dan Majlis Perancang Fizikal Negara (MPFN) pada 13 Ogos 2010. RFN ini adalah pelengkap kepada sistem perancangan pembangunan negara dengan menterjemah dan menyelaraskan dasar-dasar pembangunan ekonomi, sosial dan sektoral lain ke dalam dimensi fizikal dan spatial.

Subseksyen 6B(6) Akta 172 memperuntukkan bahawa Ketua Pengarah Perancangan Bandar dan Desa hendaklah memberikan laporan kepada MPFN secara berkala mengenai pelaksanaan Rancangan Fizikal Negara. Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia telah menetapkan agar Laporan Penilaian dan Pemantauan Pelaksanaan RFN ini di buat

sekali setiap dua tahun dalam tempoh lima tahun pemakaian RFN ini iaitu dari tahun 2010 sehingga 2015.

Oleh yang demikian, RFN telah menggariskan dua perkara yang perlu dinilai dan dipantau; iaitu:

i. Penilaian pencapaian bagi setiap objektif RFN melalui penggunaan indikator khusus; dan

ii. Pematuhan di dalam perancangan guna tanah yang dipantau melalui analisis data spatial.

Bagi tahun 2013, Laporan Penilaian dan Pemantauan Pelaksanaan RFN Ke-2 (2010-2011) telah diluluskan di Mesyuarat JPP JPBD pada 26 Mac 2013. Pada 17 September 2013, kajian ini telah dibentangkan dan diluluskan dengan pindaan di Mesyuarat JPP KPKT untuk dibentangkan ke Mesyuarat MPFN.

Laporan Penilaian dan Pemantauan Pelaksanaan RFN Ke-2 (2012) pula telah diluluskan oleh Mesyuarat JPP JPBD Bil 4/2013 pada 11 Disember 2013.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

91

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Susulan daripada penemuan Kajiselidik Pemantauan Pelaksanaan DPN 2012 (Fasa 1) tersebut, PBT dan PBN telah dipilih dalam kajiselidik pemantauan pelaksanaan DPN 2013 ini kerana hasil kajiselidik pada tahun 2012 mendapati peratusan pelaksanaan dasar DPN bagi kategori PBT adalah rendah iaitu 80% dalam kategori dalam perancangan (DP) dan tiada perancangan untuk dilaksanakan (TP).

PEMANTAUAN PELAKSANAAN DPN 2013

Peratusan ketidaklaksanaan tersebut adalah paling tinggi berbanding dengan agensi pelaksana yang lain. Oleh itu, Kajiselidik 2013 ini akan mengenalpasti halangan pelaksanaan bagi status pelaksanaan dasar yang kurang daripada 50% iaitu berstatus DP dan TP yang mana responden kajiselidik adalah disasarkan kepada PBT dan SUK (mewakili PBN).

Manakala bagi dasar DPN yang mencapai status pelaksanaan melebihi 50% iaitu dalam kategori telah dilaksana (TD) dan sedang melaksana (SM), maka dalam Pemantauan Pelaksanaan DPN 2013 ini akan menilai tahap keberkesanannya melalui kajiselidik kepada orang awam.

92

RANCANGAN WILAYAH

KAJIAN PELAN PENGURUSAN GUNA TANAH BERSEPADU KORIDOR SUNGAI MUAR-LINGGIDraf Laporan Akhir kajian ini telah ditambah baik dan dimantapkan bagi tempoh Januari – Julai 2013 dan telah diluluskan di Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan dan Pembangunan (JPP) JPBD Bil 3/2013 pada 30 September 2013.

KAJIAN PELAN PENGURUSAN KHUSUS (PEMULIHARAAN) BAGI KAWASAN TANAH TINGGI KINTA-CAMERON HIGHLANDS-LOJINGDraf Laporan Akhir kajian ini telah ditambah baik dan dimantapkan bagi tempoh Januari – Ogos 2013 dan telah dibentangkan di Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan dan Pembangunan (JPP) JPBD Bil 2/2013 dan ditangguhkan sehingga rundingan bersama-sama ketiga-tiga negeri ini mencapai kesepakatan.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

93

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

94 KAJIAN RANCANGAN WILAYAH (SELATAN KEDAH-PULAU PINANG-UTARA PERAK)

Kajian Rancangan Wilayah (Selatan Kedah-Pulau Pinang-Utara Perak) disediakan selaras dengan dasar Rancangan Fizikal Negara Pertama iaitu Dasar RFN 2, RFN 4 dan RFN 9.

Kajian ini dijalankan untuk tempoh 8 bulan bermula 8 April 2013 hingga 15 Disember 2013. Sehingga Disember 2013, kajian ini diperingkat penyediaan Draf Laporan Akhir.

Kawasan kajian Rancangan Wilayah ini meliputi tiga (3) buah negeri, sepuluh (10) daerah dan ditadbir urus oleh sembilan (9) PBT. Kajian Rancangan Wilayah ini akan memberi perincian kepada dasar dan strategi spatial wilayah, cadangan program/ projek dan peruntukan kewangan serta menjadi asas kepada proses rundingan dengan semua pihak berkepentingan.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

95

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

PENUBUHAN JAWATANKUASA PERANCANG WILAYAH BAGI KAWASAN BERSEMPADAN ANTARA NEGERI SEMBILAN, MELAKA DAN JOHOR

Penubuhan JPW ini telah diwartakan pada 25 Mac 2013. Walau bagaimanapun, Jawatankuasa Perancang Wilayah Bagi Kawasan Bersempadanan Antara Negeri Sembilan, Melaka dan Johor ini masih belum dapat bersidang pada tahun ini kerana masih di peringkat pelantikan pengerusi dan ahli jawatankuasa.

SESI PERBINCANGAN

i. Kajian Pelan Pengurusan Guna tanah Bersepadu Koridor Sungai Muar-Linggi

ii. Kajian Pelan Pengurusan Khusus (Pemuliharaan) bagi Kawasan Tanah Tinggi Kinta-Cameron Highlands-Lojing

iii. Kajian Rancangan Wilayah (Selatan Kedah-Pulau Pinang-Utara Perak)

iv. Penubuhan Jawatankuasa Perancang Wilayah bagi Kawasan Bersempadan Antara Negeri Sembilan, Melaka dan Johor

96

Secara amnya sejumlah 12 RS telah disediakan bagi setiap negeri di Semenanjung Malaysia. Sehingga Disember 2013 semua RS telah diwartakan.

Status kemajuan 2013

Sumber: Unit Penyelarasan Projek, 2013

RANCANGAN STRUKTUR

RANCANGAN STRUKTUR NEGERI

RMK BILANGAN RSN WARTA

KEMAJUAN

PERLIS 9 1 Warta No. 129 Jil. 55 No. 25 pd. 06/12/2012

KEDAH 8 1 Warta No. 68 pd. 03/02/2011

PULAU PINANG 8 1 Warta No. 286 (Jil. 51 No. 13 Tambahan No. 1) pd. 28/06/2007

PERAK 8 1 Warta No. 495 (Jil. 61 Bil. 8) pd. 10/04/2008

SELANGOR 8 1 Warta No. 1541 (Jil. 60 No. 12 Tambahan No. 3) pd. 14/6/2007

NEGERI SEMBILAN 8 1 Warta (No. 668) pd. 16/8/2007

WP.KUALA LUMPUR 8 1 Warta (PSKL 2020) PUB 423 pd. 04/11/2004

MELAKA 8 1 Warta No. 705 (Jil. 49 No. 21) pd. 13/10/2006

JOHOR 8 1 Warta (J.P.U. 20, Jld. 54 No. 13) pd. 24/06/2010

PAHANG 8 1 Warta (Jil.60 No. 1281) pd. 22/11/2007

TERENGGANU 8 1 Warta (No. 51 Jil. 60 No. 3) pd. 01/02/2007

KELANTAN 8 1 Warta (No. 1 Jil. 62) pd. 01/01/2009

JUMLAH 12

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

97

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

98

Sehingga Disember 2013, sejumlah 91 RT telah disediakan bagi seluruh Semenanjung Malaysia. Sejumlah 84 RT telah diwartakan manakala tujuh (7) draf RT masih di pelbagai peringkat penyediaan dan kelulusan iaitu :

Status kemajuan sehingga Disember 2013

RANCANGAN TEMPATAN

NEGERI BILANGAN RT

SIAP DRT WARTA

PERLIS 1 - 1

KEDAH 11 1 10

PULAU PINANG 4 4 -

PERAK 15 - 15

SELANGOR 13 - 13

WILAYAH PERSEKUTUAN 1 1 -

NEGERI SEMBILAN 7 - 7

MELAKA 3 - 3

JOHOR 8 1 7

PAHANG 11 - 11

KELANTAN 10 - 10

TERENGGANU 7 - 7

JUMLAH 91 7 84

i. RT Daerah Bandar Baruii. RT Daerah Bandar Baharu,iii. RT MP Pulau Pinang,iv. RT Daerah Seberang Perai Utara,v. RT Daerah Seberang Perai Tengah,vi. RT Daerah Seberang Perai Selatan,vii. RT Daerah Kota Tinggi, dan viii. RT Kuala Lumpur

Sumber: Unit Penyelarasan Projek, 2013

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

99

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Sumber: Unit Penyelarasan Projek, 2013

8%

92%

Siap DRT

Warta

Siap DRT

RT Telah Warta

100

Sehingga Disember 2013, 34 Rancangan Kawasan Khas (RKK) telah disediakan di Semenanjung Malaysia. 15 RKK telah diwartakan dan 18 RKK masih di peringkat penyediaan dan kelulusan.

Status kemajuan sehingga Disember 2013

RANCANGAN KAWASAN KHAS

STATUS KEMAJUAN RKK

1. RKK Siap Warta 15 44%

2. RKK Belum Warta 18 53%

3. RKK Yang Digugurkan 1 3%

JUMLAH 34 100%

Sumber : Unit Penyelarasan Projek 2013

Rancangan Kawasan Khas (2008) : 20 KajianRancangan Kawasan Khas (2009) : 3 KajianRancangan Kawasan Khas (2012) : 4 KajianRancangan Kawasan Khas (2013) : 7 Kajian

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

101

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

102 Pada tahun 2013, Jabatan telah membentangkan empat (4) Laporan Penilaian Outcome iaitu RSN Melaka, RTD Kluang, RTD Bentong dan RTD Dungun di peringkat Jabatan dan Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).

Laporan Penilaian Outcome Garis Panduan Perancangan ‘Gated Community and Guarded Neighbourhood’ telah dibentangkan dalam Mesyuarat Penilaian Outcome Unit Pelaksanaan dan Penyelarasan ICU pada 30 Julai 2013.

LAPORAN PENILAIAN PROGRAM

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

103

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

104

PUBLISITI DAN HEBAHAN

BIL. PROGRAM TARIKH TEMPAT

i. Majlis Perasmian Publisiti dan Penyertaan Awam Draf RKK Pengkalan Kubor

3 Dis 2013 Dewan Bunga Raya, Pantai Seri Tujoh, Tumpat

ii. Publisiti dan Penyertaan Awam Draf RKK Pengkalan Kubor

10 Nov hingga 9 Dis 2013

Pejabat JPBD Negeri Kelantan Pejabat Majlis Daerah Tumpat

iii. Majlis Pelancaran Publisiti Draf RKK Pusat Bandar Kuala Terengganu 2030

15 Dis 2013 Pusat Konvensyen, Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu

iv. Publisiti Draf RKK Pusat Bandar Kuala Terengganu 2030

24 Nov hingga 23 Dis 2013

Lobi Pejabat Satelit, JPBD Negeri TerengganuLobi Pejabat MBKTLobi Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Terengganu

v. Majlis Perasmian Publisiti Draf RKK Pusat Pentadbiran Daerah Kuala Nerus

19 Sep 2013 Dewan Sivik Padang Nenas, Kuala Nerus, Kuala Terengganu

vi. Publisiti Draf RKK Pusat Pentadbiran Daerah Kuala Nerus

2 Sep hingga 1 Okt 2013

Pejabat JPBD Negeri TerengganuPejabat MBKTPejabat MBKT Cawangan Utara

vii. Publisiti Awal Rancangan Kawasan Khas Rantau Panjang, Kelantan

4 Sep 2013 Bazar Siti Fatimah, Rantau Panjang

viii. Publisiti Awal Rancangan Tempatan Daerah Cameron Highlands (Penggantian) 2014-2020

10 Sep 2013 Kelab Golf Sultan Ahmad Shah Cameron Highlands, Pahang Darul Makmur

Sumber: Pejabat Projek Zon Timur, 2013

ZON TIMUR

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

105

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

106

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

107

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

ZON SELATAN

Sumber: Pejabat Projek Zon Selatan, 2013

BIL. PROGRAM TARIKH TEMPAT

i. Publisiti Draf RKK Kuala Linggi, Melaka 13 Dis 2013 Tapak RTC Kuala Linggi

ii. Publisiti Draf RKK Melaka World Solar Valley, Melaka

16 Dis 2013 Tapak Melaka World Solar Valley (MWSV)

ZON UTARA

BIL. PROGRAM TARIKH TEMPAT

i. Publisiti dan Penyertaan Awam RKK Pusat Bandar Kuala Perlis

8 Dis 2013 – 7 Jan 2014 Terminal Jeti Penumpang Kuala Perlis, Perlis

ii. Publisiti dan Penyertaan Awam RKK Pulau Tuba, Langkawi

23 Sept – 22 Okt 2013 Jeti Penumpang Pulau Tuba, Langkawi, Kedah

iii. Publisiti dan Penyertaan Awam RTD Bandar Baharu, Kedah

6 Okt – 7 Nov 2013 Dewan Seri Serdang, Serdang, Bandar Baharu, Kedah

Sumber: Pejabat Projek Zon Utara, 2013

108

ZON TENGAH

BIL. PROGRAM TARIKH TEMPAT

i. Publisiti Awal dan Focus Group Discussion (FGD) Rancangan Tempatan Kampar 2030 (2014)

8 dan 9 September 2013

Rumah Rehat Kampardan Dewan Kemas Gopeng

ii. Publisiti Awal dan Focus Group Discussion (FGD) Rancangan Tempatan Majlis Daerah Batu Gajah 2030 (2014)

27 Julai 2013 Majlis Daerah Batu Gajah

iii. Program Publisiti dan Penyertaan Awam Rancangan Kawasan Khas Pekan Ipoh-Bandar Warisan Bijih Timah

12 Disember 2013 Hotel Syuen Ipoh, Perak

iv. Program Publisiti dan Penyertaan Awam Rancangan Kawasan Khas Persisiran Tenggara Pulau Pangkor 2025

14 Februari 2013 Majlis Perbandaran Manjung

Sumber: Pejabat Projek Zon Tengah, 2013

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

109

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

110

STATUS GARIS PANDUAN PERANCANGAN

Sebanyak 17 garis panduan perancangan telah dikaji semula. Daripada jumlah tersebut sebanyak 15 GPP telah dibentang di mesyuarat JPP KPKT iaitu:

GPP (SEMAKAN SEMULA) i. GPP Laluan Kemudahan Utilitiii. GPP Tokong, Kuil, Gereja dan

Gurdwaraiii. GPP Pembangunan Pulau-pulau dan

Taman Laut iv. GPP Masjid dan Surauv. GPP Perumahanvi. GPP Tanah Perkuburan dan

Krematoriumvii. GPP Perdaganganviii. GPP Tempat Letak Keretaix. GPP Tapak Utiliti dan Infrastrukturx. GPP Kawasan Sensitif Alam Sekitarxi. GPP Reka Bentuk Sejagat (Universal

Design)

xii. GPP Taman Temaxiii. GPP Taman Atas Bumbungxiv. GPP Padang Golfxv. GPP Kemudahan Masyarakat

Terdapat 2 (dua) GPP yang telah dikaji semula yang belum dibentang di Mesyuarat JPP KPKT iaitu :

i. GPP Tanah Lapang dan Kawasan Rekreasi

ii. GPP Perindustrian

GP PERANCANGAN BAHARU

Sehingga Disember 2013, sebanyak 11 garis panduan perancangan baharu telah disediakan. Daripada jumlah tersebut dua (2) GP baharu telah dibentang di Mesyuarat JPP KPKT :

i. GPP Lorong Belakangii. GPP Fizikal Warga Emas

Sebanyak enam (6) GPP baharu telah dibentangkan di Mesyuarat Jemaah Menteri dan Mesyuarat Negara bagi Kerajaan Tempatan (MNKT) dan juga Mesyuarat MPFN iaitu :

i. GPP Papan Luar Iklanii. GPP Gated Community and Guarded

Neighbourhoodiii. GPP Pengenalpastian bagi

Pembangunan Semula Kawasan Brownfield

iv. GPP Kejiranan Hijauv. GPP Penubuhan Tadika dan Taskavi. GPP Ternal Kenderaan Berat

KAJIAN PROSEDUR DAN SEBARAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

111

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Kesemua enam (6) GPP ini telah diterbitkan untuk digunapakai oleh PBN, PBT dan agensi-agensi berkaitan.

Manakala selebihnya iaitu tiga (3) GPP baharu masih lagi dalam pelbagai peringkat penyediaan iaitu :

i. GPP Reka bentuk Bandar Padat dan Berdaya Huni

ii. GPP Chalet Atas Airiii. GPP Ubiquituos City (U-City)

112

SEMAKAN AKTA

TARIKH STATUS

Tarikh Surat : 28 Februari 2013 (Serahan Tangan)

Memorandum daripada Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan: Rang Undang-Undang Perancangan Bandar Dan Desa (Pindaan) 2012 telah diedarkan kepada enam (6) Kementerian/Agensi Pusat berkaitan untuk mendapatkan ulasan.

11 Mac 2013 Perbincangan di antara JPBD dan PUU KPKT telah diadakan bagi membincangkan isu berbangkit /ulasan oleh Jabatan Peguam Negara.

14 Mac 2013 JPBD telah mengemukakan surat kepada Bahagian Korporat KPKT untuk pemakluman, menarik balik dan mengedar semula Memorandum Jemaah Menteri bertajuk RUU Perancangan Bandar dan Desa (Pindaan) 2012.

11 November 2013 Draf Rang Undang-Undang Perancangan Bandar Dan Desa (Pindaan) 2012 yang baru telah diluluskan oleh Jabatan Peguam Negara.

19 November 2013 Memorandum daripada Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan : Rang Undang-Undang Perancangan Bandar dan Desa (Pindaan) 2012 telah diedarkan semula pada 19 November 2013 untuk mendapatkan ulasan daripada enam (6) Kementerian/Agensi terlibat iaitu:

a. Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menterib. Jabatan Peguam Negarac. Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitard. Kementerian Wilayah Persekutuane. Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Airf. Kementerian Kerja Raya

6 Disember 2013 Empat (4) Kementerian/Agensi terlibat telah mengemukakan ulasan Memorandum Jemaah Menteri seperti berikut :a. Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menterib. Jabatan Peguam Negarac. Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitard. Kementerian Wilayah Persekutuan

Status semakan Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 [Akta 172] adalah seperti berikut :

TARIKH STATUS

18 Januari 2013 Mesyuarat Kemajuan Pasukan Petugas : Makmal Liberalisasi Sektor Perkhidmatan Perancangan Bandar Bil. 1/2013 telah diadakan di Bilik Mesyuarat Tanjung, JPBDSM bagi membentangkan kedudukan semasa cadangan pindaan Akta 538.

07 Februari 2013 Kertas Cadangan Pindaan Akta 538 diserahkan kepada Penasihat Undang-Undang (PUU) KPKT untuk semakan bagi persediaan Mesyuarat Jawatankuasa Dasar (JKD) dan Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan dan Pembangunan (JPP) KPKT.

25 Februari 2013 Pembentangan cadangan pindaan Akta 538 di Mesyuarat Jawatankuasa Dasar (JKD) KPKT Bil.1/2013.

29 Februari 2013 Pembentangan cadangan pindaan Akta 538 di Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan dan Pembangunan (JPP) KPKT Bil.2/2013.

10 Mei 2013 Pembentangan cadangan pindaan Akta 538 Mesyuarat Lembaga Perancang Bandar Malaysia (LPBM) Bil. 1/2013.

10 Jun 2013 Kertas Cadangan Pindaan Akta 538 diserahkan kepada Penasihat Undang-Undang (PUU) KPKT untuk semakan.

17 Oktober 2013 Kertas Cadangan Pindaan Akta 538 diserahkan kepada Penasihat Undang-Undang (PUU) KPKT untuk semakan dan persediaan penyediaan RUU Perancangan Bandar (pindaan).

Manakala bagi pindaan Akta Perancang Bandar 1995 [Akta 538] adalah seperti berikut :

Sumber: Bahagian Perundangan dan Kawal Selia Perancangan, 2013

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

113

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Tujuani. Panduan Pelaksanaan Akta 172 (PPA 172) Notis Pembelian adalah selaras dengan

keperluan seksyen 37 Akta 172. Merujuk Akta 172, notis pembelian adalah notis yang dikemukakan oleh tuan punya tanah berdaftar kepada pihak berkuasa perancang tempatan (PBPT), menghendaki PBPT membeli tanahnya disebabkan tindakan PBPT (menolak kebenaran merancang atau memberi notis rekuisisi) yang telah menyebabkan tanahnya tidak lagi boleh dimajukan untuk kegunaan berfaedah yang munasabah. Sekiranya Pihak Berkuasa Negeri (PBN) bersetuju menerima notis pembelian, PBN hendaklah mengarahkan PBPT memulakan langkah untuk mengambil tanah itu mengikut peruntukan Akta Pengambilan Tanah 1960 (Akta 486).

ii. Panduan ini akan menggariskan rangka perundangan utama bagi pelaksanaan notis pembelian yang keperluan umum, proses dan prosedur notis pembelian serta amalan pihak berkuasa perancang tempatan dalam melaksanakan notis pembelian.

iii. Memberi panduan kepada PBPT dan tuan punya tanah berdaftar dalam pelaksanaan prosedur notis pembelian selaras dengan seksyen 37 Akta 172.

iv. Memberi kefahaman kepada PBPT, tuan punya tanah berdaftar dan pihak yang berkaitan mengenai peruntukan seksyen 37 Akta 172;

v. Memastikan pelaksanaan undang-undang yang telah diterima pakai dilaksanakan dan memastikan hak tuan punya tanah terjamin.

PANDUAN PELAKSANAAN AKTA 172

PPA 172 : NOTIS PEMBELIAN

TARIKH STATUS

20- 22 Mei 2013 Bengkel Draf PPA di Kota Bharu, Kelantan

8 Mei 2013 Penyediaan Laporan Awal

13 September 2013 Penyediaan Laporan Penemuan dan Cadangan Awal

25 September 2013 Mesyuarat Pasukan Petugas bersama perunding

21 Oktober 2013 Mesyuarat Teknikal di JPBD (IP)

114

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

115

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Bertujuan membincangkan penyelarasan dan penyeragaman dalam melaksanakan peruntukan-peruntukan di bawah Akta 172 bagi semua negeri-negeri di Semenanjung Malaysia.

Bagi tahun 2013, Mesyuarat Pengarah Negeri telah diadakan sebanyak empat (4) kali iaitu :

1. Bil.1/2013 pada 19 Mac 2013 di Hotel Equatorial, Melaka.

2. Bil.2/2013 pada 14 Mei 2013 di Hotel Holiday Villa & Suite, Langkawi.

3. Bil.3/2013 pada 26-27 Ogos 2013 di Hotel Majestic Riverside, Sarawak

4. Bil.4/2013 pada 6 Disember 2013 di Hotel Grand Bluewave, Shah Alam, Selangor

MESYUARAT PENGARAH NEGERIJABATAN PERANCANGAN BANDAR DAN DESA

Sepanjang tahun 2013, sebanyak 18 kertas telah dibentangkan dan perkara yang dibincangkan merangkumi perkara berkaitan: 1. Perancangan dan Pembangunan

Negeri Melaka;2. Standard Operating Procedure

(SOP) bagi permohonan di bawah Perenggan 2A(2)(b) Akta 172;

3. eMPFN; 4. Data Centre Repository (DCR) –

Peranan dan Cabaran Pelaksanaan oleh JPBD Negeri dan OSC; dan

5. Ketetapan Pelaksanaan Penilaian Kesan Sosial (SIA) di bawah Subseksyen 21A(1A) Akta 172;

6. Perancangan dan Pembangunan Langkawi;

7. Garis Panduan Sumbangan Pembinaan AC/DC Lane di Negeri Pahang;

8. Manual Penilaian Kesan Sosial (SIA);9. Ketetapan Pelaksanaan Penilaian

Kesan Sosial di bawah Subseksyen 21A(1A) Akta 172;

10. Aspek-aspek Perundangan dalam Penyediaan Rancangan Tempatan dan Rancangan Kawasan Khas;

11. Sistem Perancangan Negeri Sarawak;12. Mekanisme Pelaksanaan Penilaian

Impak Sosial Bagi Projek Pembangunan13. Status Pelaksanaan Lembaga Rayuan

Di Semenanjung Malaysia;14. Pelaksanaan Lembaga Rayuan Negeri

Selangor dan Kes-kes Terpilih;15. Keperluan Pelaporan Pemantauan

Pelaksanaan Projek Rancangan Tempatan Secara Berkala;

16. Pulau Mutiara disebalik Pembangunan Selangor : Permatang Kuarza Genting Klang (PKGK) dan Kampus FRIM;

17. Manual Pemantauan dan Penilaian Outcome Rancangan Pemajuan 2013 dan

18. Status Pelaporan Kawasan lapang di Semenanjung Malaysia dan Wilayah Persekutuan Sehingga Jun 2013.

116 KAJIAN SISTEM PERANCANGAN BERSEPADU DI MALAYSIAKajian ini mengkaji peruntukan berkaitan dengan perancangan yang terkandung dalam undang-undang yang berkuat kuasa di semua negeri di Malaysia. Ianya mencadangkan penyelarasan peruntukan undang-undang perancangan demi mewujudkan kerangka undang-undang yang mudah difahami dan seragam. Kajian ini akan menjadi pemangkin bagi pelaksanaan sistem perancangan bersepadu di Malaysia bagi mempromosikan pembangunan mampan.

Status Kajian adalah seperti berikut :

TARIKH STATUS

8 Mei 2013 Penyediaan Laporan Awal

3 Jun 2013 Mesyuarat JK Teknikal Bagi Laporan Awal Kajian Sistem Perancangan Bersepadu di Malaysia Bil.1/2013

14 Jun 2013 Mesyuarat JK Teknikal Bagi Laporan Awal Kajian Sistem Perancangan Bersepadu di Malaysia Bil.2/2013

7 Ogos 2013 Penyediaan Laporan Penemuan dan Cadangan Awal

4-6 September 2013 Bengkel telah diadakan di Vistana Hotel, Kuala Lumpur

11 Oktober 2013 Mesyuarat JK Teknikal Bagi Laporan Penemuan Kajian Sistem Perancangan Bersepadu di Malaysia Bil. 3/2013

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

117

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Program ini bertujuan memberi pemahaman, pengetahuan serta meningkatkan tahap kompetensi pegawai perancang bandar dan desa di pihak (PBT), JPBD Negeri, Bahagian Rancangan Pembangunan dan Bahagian-bahagian di JPBD IP.

Pada tahun 2013, pelaksanaan bagi Program Sebaran telah dijalankan sebanyak dua (2) siri iaitu :

PROGRAM SEBARAN DASAR AKTA 172

BIL TARIKH TEMPAT

Siri 1 9-11 September 2013 Hotel Grand Continental,Kuala Terengganu (bagi Zon Timur & Utara)

Siri 2 7-9 Oktober 2013 Hotel Sentral, Johor Bahru(bagi Zon Tengah dan Selatan)

118

PROGRAM EXPERT TALKDAN TEACH IN

Japan – Malaysia Symposium on Sustainable Cities in Asia22 Januari 2013Hotel Berjaya, Times Square, Kuala Lumpur

Merupakan program perkongsian ilmu pengetahuan melalui kerjasama Jepun dan Malaysia dalam usaha mewujudkan persekitaran pembangunan bandar mampan di negara ini. Seramai 224 orang peserta daripada semua lapisan pegawai JPBD Semenanjung Malaysia, JPBD Negeri, PBT dan pelbagai agensi telah hadir.Perkara-perkara yang dibentangkan seperti berikut :

i. Keynote Speech yang dipengerusikan oleh Profesor Dr. Ho Chin Siong dari Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia.

ii. Keynote 1: Assessment of Malaysian and Japanese Cities with CASBEE-city oleh Profesor Dr. Shuzo Murakami dari Institute for Building Environment and Energy Conservation, Japan.

iii. Keynote 2: Measuring The Sustainability and Well-Being of Local Authorities Through MURNInets (Malaysian Urban-Rural Indicators Network on Sustainable Development) oleh Tn.

Hj. Muhammad Ridzuan b. Arshad, Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan, Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia.

iv. Sustainable Cities Showcase in Malaysia, Japan and The World yang dipengerusikan oleh Dr. Junichi Fujino dari National Institute for Environmental Studies (NIES), Japan.

Sebanyak lima (5) kajian telah dibentangkan pada sesi ini iaitu :

i. Low Carbon Society Blueprint for Iskandar Malaysia, oleh Mr. Boyd Dionysius Joeman, Senior Vice President, Iskandar Regional Development Authority (IRDA).

ii. Green City Putrajaya, Malaysia oleh En. Azhar b. Othman, Pegawai Perancang Bandar, Perbadanan Putrajaya.

iii. On the Path to a Low Carbon City, Tokyo, Japan oleh Cik Nishida Yuko dari Tokyo Metropolitan Government, Japan.

iv. Sustainable Urban Development City of Kitakyushu – CASBEE Kitakyushu, Japan oleh En. Motohide Yazu dari City of Kitakyushu, Japan.

v. Green Growth in Cities: Key Findings from the OECD Synthesis Report oleh En. Tadashi Matsumoto dari Organisation for Economic Co-Operation and Development (OECD).

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

119

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

120

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

121

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Town Planning Expert Talk 2013 Exploring the ‘Future Cities’ 22 Mei 2013Hotel Berjaya, Times Square, Kuala Lumpur

Memberi pendedahan kepada peserta-peserta mengenai perkembangan semasa berkaitan bidang perancangan bandar. Ianya dapat mewujudkan forum untuk perkongsian ilmu dan pengalaman, bertukar-tukar fikiran dan pendapat serta percambahan fikiran dan perbincangan bagi mengenalpasti kaedah-kaedah dan teknik yang sesuai dan berkesan didalam

proses perancangan pembangunan bandar.Kertas-kertas kerja yang dibentangkan di sesi expert talk ini adalah :i. Future City Initiative oleh Ms. Junko

Inokuma, Deputy Director General, Regional Revitalization Bureau, Cabinet Secterariat, Government of Japan;

ii. Smart City Development : Experience of Fujisawa Sustainable Smart Town oleh Mr. Tsukasa Kaneko, Manager, Comprehensive Solution Division,

Eco Solution Company, Panasonic Corporation, Japan;

iii. Sustainability and Urban Design : Strategies For Future Cities oleh Mr. Karsten Vollmer, Partner, Foster Partners, London dan

iv. The Significance of Implementing Future Cities Concept and Initiatives in Malaysia Urban Development Process oleh Dr. Junichi Fujino, National Institute for Environment Studies (NIES) Japan

122

Sepanjang tahun 2013, sebanyak tiga (3) Program Teach-In Gerbang MURNInets telah diadakan seperti berikut :

PERKARA TARIKH TEMPAT TUJUAN

Teach-In’ Gerbang MURNInets bagi JPBD Negeri Dan PBT Negeri Sabah dan Sarawak.

18 -19 April 2013 Hotel Promenade, Kota Kinabalu, Sabah Memberi pendedahan dan

kefahaman kepada JPBD Negeri sebagai penyelaras bagi PBT negeri masing-masing dan PBT yang terlibat.

Memberikan penerangan dan taklimat secara lebih terperinci serta kaedah memasukkan data-data dan fungsi-fungsi yang dibuat penambahbaikan ke atas aplikasi Gerbang MURNInets

Teach-In' Gerbang MURNInets bagi JPBD Negeri Dan PBT Zon Utara & Timur.

30 April 2013 Hotel M.S. Garden, Kuantan Pahang

Teach-In’ Gerbang MURNInets bagi JPBD Negeri Dan PBT Zon Tengah dan Selatan.

25 Jun 2013 Hotel Hatten, Bandar Hilir, Melaka.

Teach In MURNInets

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

123

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Teach In Panduan Pelaksanaan 5 Inisiatif Kejiranan Hijau16 April 2013ILPKT Bukit Tinggi Pahang

Taklimat dan penerangan lanjut mengenai dokumen Panduan Pelaksanaan lima (5)Inisiatif Kejiranan Hijau iaitu Laluan Pejalan Kaki, Laluan Basikal, Sistem Pengumpulan dan Penggunaan Semula Air Hujan, Pembangunan Kebun Kejiranan dan Program Pengkomposan Sisa.

Teach In Garis Panduan Perancangan Kejiranan Hijau11 Jun 2013Hotel Riverside Majestic, Kuching

Penerangan mengenai GPP Kejiranan Hijau kepada pihak-pihak berkuasa tempatan di Negeri Sabah dan Sarawak. Pelbagai agensi dan pihak-pihak berkuasa tempatan di Negeri Sabah dan Sarawak hadir dalam sesi teach in ini.

Teach In Manual Penilaian Impak Sosial Bagi Projek Pembangunan18 September 2013Hotel Grand Bluewave, Shah Alam, Selangor

Memberi pendedahan dan kefahaman mengenai aplikasi SIA di peringkat pelaksanaan projek.

124

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

125

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Bengkel Garis Panduan Perancangan dan Reka Bentuk Bandar Padat Berdaya Huni28 November 2013Hotel Best Western, Kuala Lumpur

Mendapatkan input / cadangan dan maklum balas daripada pihak JPBD Negeri, PBT dan agensi kerajaan berkaitan.

19 September 2013Hotel Grand Seasons, Kuala Lumpur

Sebagai forum percambahan fikiran di kalangan pegawai-pegawai teknikal di peringkat PBN dan PBT. Selain itu ianya dapat membantu PBN dan PBT di dalam pemakaian cadangan-cadangan yang telah disediakan dalam Garis Panduan Perancangan (GPP) dan mendapatkan maklum balas berkenaan langkah-langkah yang digariskan dalam garis panduan yang disediakan.

Teach In Garis Panduan Perancangan Terminal Kenderaan Berat, Taman Tema dan Taman Atas Bumbung

126

Inisiatif NKRA Mengurangkan Jenayah dalam GTP 1.0 sepanjang tiga (3) tahun yang lepas telah menunjukkan hasil yang ketara dan memberansangkan. Tindakan pencegahan jenayah dari pelbagai sudut oleh pelbagai agensi telah berjaya mengurangkan indeks jenayah jalanan dan indeks jenayah secara menyeluruh.

Fenomena persepsi orang awam terhadap the fear of becoming victim of crime masih tidak dapat diatasi dan tidak mencapai sasaran iaitu 65% penduduk merasa selamat.

PROGRAM BANDAR SELAMAT

GTP 2.0 NKRA MENGURANGKAN JENAYAHOleh itu, di dalam GTP 2.0 (2013-2015) NKRA Mengurangkan Jenayah telah membentuk 35 inisiatif dengan sasaran :

KPKT telah dipertanggungjawabkan melaksanakan tiga (3) daripada 35 inisiatif iaitu:

i. Inisiatif Pemutihan Black Spot untuk mengurangkan perasaan takut menjadi mangsa jenayah (fear of becoming victim of crime);

ii. Meningkatkan ciri-ciri keselamatan rumah melalui CPTED; dan

iii. Mengurangkan jenayah kecurian kenderaan dan mewujudkan Audit Keselamatan Tempat Letak Kereta (Car Park Safety Audit).

i. Penurunan indeks jenayah keselu-ruhan sebanyak 5 % setiap tahun;

ii. Penurunan indeks jenayah pecah rumah sebanyak 5% setiap tahun;

iii. Peningkatan persepsi rasa selamat orang awam kepada 65% pada akhir tahun 2015

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

127

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

INISIATIF PEMUTIHAN KAWASAN BLACK SPOT

Pelaksanaan melalui smart partnership dan tindakan holistik melibatkan pelbagai agensi dan pihak-pihak berkepentingan termasuk Pihak berkuasa tempatan (PBT), persatuan penduduk, badan-badan bukan kerajaan (NGO), serta agensi-agensi

KAWASAN BLACK SPOT

Inisiatif Pemutihan Black Spot melalui pelaksanaan langkah Program Bandar Selamat dan CPTED. Kawasan black spot ialah kawasan yang tidak semestinya mempunyai indeks jenayah yang tinggi tetapi menimbulkan perasaan takut menjadi mangsa jenayah (fear of becoming victim of crime).

Tiga kriteria utama dalam penentuan sesuatu kawasan black spot:i. Persekitaran (60%);ii. Sosial (30%); daniii. Keselamatan (10%).

INISIATIF PEMUTIHAN KAWASAN BLACK SPOT DI PIHAK BERKUASA TEMPATANkerajaan seperti Kementerian Dalam Negeri (KDN), Polis Di Raja Malaysia (PDRM), Jabatan Imigresen, Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN), Jabatan Belia dan Sukan dan agensi-agensi lain yang berkaitan.

Beberapa tindakan utama dirancang bagi mencapai matlamat menangani rasa takut menjadi mangsa jenayah seperti;

i. pembinaan klinik cure & care bagi mengatasi masalah penagihan dadah;

ii. balai polis bergerak/ ops Payung oleh PDRM sebagai salah satu usaha pencegahan jenayah;

iii. penyelenggaraan dan pembersihan kawasan melalui aktiviti gotong royong bersama penduduk;

iv. rondaan keselamatan oleh PDRM, RELA, SRS; dan

v. pelaksanaan langkah-langkah Bandar Selamat seperti pencahayaan, laluan pejalan kaki, rel penghadang, redaan trafik, papan tanda keselamatan dan tempat letak motorsikal berkunci.

STATUS PELAKSANAAN PEMUTIHAN KAWASAN BLACK SPOT TAHUN 2013

Pada tahun 2013, program ini dilaksanakan di 20 kawasan black spot melibatkan 17 buah Pihak Berkuasa Tempatan (rujuk jadual). Kesemua kawasan black spot yang dikenal pasti ini telah dipilih melalui perbincangan agensi-agensi terlibat bersama penduduk dan diluluskan dalam Mesyuarat Majlis Penuh PBT. Sehingga akhir Disember 2013, kesemua kawasan black spot telah siap melaksanakan langkah-langkah Bandar Selamat.

128

PIHAK BERKUASA TEMPATAN KAWASAN BLACK SPOT

1. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)

1. Taman Connaught (sebelah Giant)2. Pasar Pudu

2. Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ)

3. Kawasan Desa Mentari (PJS 5 dan PJS 6)4. Kawasan Lembah Subang (PPR Taman Putra Damai)

3. Majlis Perbandaran Klang (MPK)

5. Taman Bayu Perdana dan Taman Chi Liung, Klang Selatan6. Taman Kem dan Taman Berembang, Pelabuhan Klang

4. Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ)

7. Pandan Indah, Pandan Mewah, Taman Putra dan Pandan Indah Business Park

5. Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ)

8. Kawasan Jawatankuasa Penduduk Zon 5 (JKP5)

6. Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)

9. Pekan Subang

7. Majlis Perbandaran Selayang (MPS)

10. Kawasan Perumahan dan Perniagaan Taman Desa Aman Puri

8.Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) 11. Kawasan Rumah Pangsa Jalan Hospital

9. Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP)

12. Kawasan Jalan Padang Tembak, Kawasan Perumahan Flat Kg Melayu, Ayer Itam dan Flat Desa Mawar

10. Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP)

13. Taman Inderawasih dan Taman Chai Leng

11. Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah (MPJBT)

14. Bandar Selesa Jaya

12. Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB)

15. Kawasan Taman Daya

13. Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK)

16. Kawasan CBD Kota Kinabalu

14.Majlis Bandaraya Miri (MBM) 17. Kawasan Tudan dan Permyjaya

15. Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS)

18. Kawasan Limbong Kapal, Sungai Raja dan Seberang Perak

16. Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS)

19. Kawasan Tabuan Jaya dan Tabuan Melayu

17. Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU)

20. Kawasan Gita

Senarai kawasan black spot mengikut PBT

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

129

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

Sebanyak lapan (8) program utama dan 198 aktiviti sosial telah dijalankan oleh agensi kerajaan /NGO secara holistik di kawasan black spot di seluruh negara untuk meningkatkan kesedaran awam, semangat kekitaan dan sukarelawan. Antara program dan aktiviti yang telah dilaksanakan adalah:

i. Gotong royong bersepadu;ii. Program Mesra Rakyat; iii. Kenduri Rakyat;iv. Hari Keluarga; danv. Sesi dialog bersama penduduk.

Sebanyak 373 operasi dan penguatkuasaan bagi mempertingkatkan keselamatan setempat telah dilaksanakan oleh agensi keselamatan secara bersepadu di kawasan black spot. Antaranya adalah:

i. Operasi tangkapan dadah;ii. Operasi tangkapan PATI;iii. Operasi bersepadu antara PDRM,

Imigresen, AADK dan PBT; daniv. Community Policing.

Keberkesanan Inisiatif Pemutihan Kawasan Black Spot tahun 2013

Pelaksanaan Inisiatif Pemutihan Kawasan Black Spot telah memberi manfaat dan impak positif kepada kira-kira 500,000 penduduk di sekitar lokasi black spot. Usaha-usaha yang dilaksanakan telah membawa kesan yang amat baik seperti:

i. Mewujudkan perasaan kekitaan ataupun sense of belonging;

ii. Persekitaran yang bersih dan terjaga;iii. Menceriakan kawasan yang suram;iv. Menyediakan kemudahan infrastruktur

yang diperlukan;v. Meningkatkan aspek keselamatan

setempat; danvi. Mewujudkan smart partnership antara

pelbagai agensi kerajaan. NGO dan persatuan penduduk.

Penduduk setempat memberi penghargaan terhadap inisiatif pemutihan black spot secara bertulis dan rakaman video. Sebanyak 30 testimonial persatuan penduduk telah diterima, contohnya di kawasan black spot Bandar Selesa Jaya, Johor Bahru dan Gita, Kuching.

130

SPBS bagi Fasa 4 telah dibangunkan pada 1 Ogos 2013 dan tamat sebelum jadual pada 29 November 2013. Sistem ini diperluaskan kepada 74 PBT dan 198 Balai Polis baru menjadikan jumlah keseluruhan 108 PBT (72% daripada 151 PBT) dan 413 Balai Polis (54% daripada 764 Balai Polis) seluruh Malaysia.

Selain dari itu, PDRM telah bersetuju untuk membenarkan 4 jenis indeks jenayah untuk dipaparkan dalam SPBS iaitu :

i. Bunuh;ii. Mencederakan manusia;iii. Rogol; daniv. Kecurian-kecurian lain.

SISTEM PEMANTAUAN BANDAR SELAMAT (SPBS) FASA 4 2013

Fasa 4 ini juga telah membangunkan Modul Pengemaskinian Sistem Khas bagi Pentadbir yang digunakan bagi tujuan pengemaskinian komponan sistem seperti pangkalan data, aplikasi, model building dan antara muka web secara remote.

Fasa ini juga telah berjaya membuat perpindahan seni bina 32 Bit kepada 64 Bit dengan naik taraf versi Arcgis 10 kepada 10.1 (faster processing data). Ini juga termasuk naik taraf antara muka SPBS dengan konsep minimalistism dengan mengurangkan clutter object dan mesra pengguna.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

131

PERK

HIDM

ATAN

TER

AS

132laporantahunan2 0 1 1

PENGURUSANPELANGGAN

134

Kajian Kepuasan Pelanggan dijalankan ke atas pelanggan Jabatan yang terdiri daripada Kementerian, Jabatan, Agensi Teknikal, perunding, pembekal, PBT, Institusi Penyelidikan dan Institusi Pengajian Tinggi. Secara keseluruhan, tahap kepuasan pelanggan Jabatan mencapai purata skor 4 (baik).

Hasil analisis Kajian Kepuasan Pelanggan mendapati :

i. Semua bahagian sentiasa memantau maklum balas pelanggan yang diterima supaya tindakan penambahbaikan yang bersesuaian dapat dilaksanakan dengan berkesan. Walaupun sesetengah maklum balas yang diterima adalah di luar bidang kuasa bahagian untuk mengatasinya;

PENGURUSAN PELANGGAN

KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN

ii. Semua bahagian juga sedaya upaya memperbaiki mutu perkhidmatan yang diberikan agar pelanggan selesa berurusan dengan Jabatan; dan

iii. Maklum balas yang diterima dapat memperbaiki kualiti dan mutu perkhidmatan yang diberikan oleh Jabatan kepada orang ramai dan pelanggan yang menggunakan perkhidmatan Jabatan sama ada secara langsung atau tidak langsung.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

135

Sumber: Pejabat Projek Zon Utara, 2013

BIL. BAHAGIAN PURATA SKOR BAHAGIAN B

PURATA SKOR BAHAGIAN C

TAHAP KEPUASAN PELANGGAN

1. Bahagian Korporat 4 4 4 (Baik)

1.1 Galeri Rosli Buyong 4 4 4 (Baik)

2. Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan 4 4 4 (Baik)

3. Bahagian Khidmat Pengurusan 4 4 4 (Baik)

3.1 Seksyen Sumber Manusia 4 4 4 (Baik)

3.2 Seksyen Teknologi Maklumat 4 4 4 (Baik)

3.3 Pusat Sumber 4 4 4 (Baik)

4. Bahagian Rancangan Pembangunan

4.1 Pejabat Projek Zon Tengah 4 4 4 (Baik)

4.2 Pejabat Projek Zon Selatan 5 4 4 (Baik)

4.3 Pejabat Projek Zon Utara 4 4 4 (Baik)

4.4 Pejabat Projek Zon Timur 4 4 4 (Baik)

4.5 Unit Penyelarasan Projek 4 4 4 (Baik)

5. Bahagian Rancangan Fizikal Negara 4 4 4 (Baik)

6. Bahagian Perancangan Wilayah 4 4 4 (Baik)

7. Bahagian Perundangan dan Kawalselia Perancangan

4 4 4 (Baik)

8. Bahagian Maklumat Gunatanah Negara 4 4 4 (Baik)

Nota : Tidak Berkaitan (TB) Tidak Memuaskan (1) Sederhana Memuaskan (2) Memuaskan (3) Baik (4) Cemerlang (5)

*Bahagian B : Perkhidmatan dan Kemudahan Am Jabatan**Bahagian C : Perkhidmatan Bahagian

Nota : Ruangan untuk Mod Skor Tertinggi telah digantikan dengan Tahap Kepuasan Pelanggan.

Skor pencapaian kepuasan pelanggan

136 Program Hari Bersama Pelanggan (HBP) diadakan bagi mempromosi dan mendedahkan peranan Jabatan di samping meningkatkan lagi pemahaman dan penglibatan orang awam di dalam perancangan bandar dan desa. Jabatan telah menggiatkan usaha sebaran dan publisiti melalui HBP dengan edaran info

berkenaan JPBD, edaran buletin, risalah berkenaan Program Bandar Selamat dan hebahan fungsi dan peranan Jabatan di dalam pembangunan negara.

Sepanjang tahun 2013, sebanyak 12 program HBP telah diadakan. Senarai program HBP adalah seperti di jadual.

PROGRAMHARI BERSAMA PELANGGAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

137

PEN

GURU

SAN

PEL

ANGG

AN

Sumber: Bahagian Korporat, 2013

BIL TARIKH PROGRAM TEMPAT

1. 10 Januari 2013 Hari Bersama Pelanggan JPBD Muzium Negara

2. 19-20 Januari 2013 Hari Bersama Pelanggan JPBD SempenaJelajah Janji Ditepati Negeri Kelantan

RTC Kelantan

3. 22-23 Februari 2013 Hari Bersama Pelanggan JPBD SempenaJelajah Janji Ditepati Negeri Terengganu

USM Pulau Pinang

4. 2-3 Mac 2013 Hari Bersama Pelanggan JPBD Sempena Jelajah Janji Ditepati Negeri Perlis

Kulim Hi Tach, Kedah

5. 23 Mac 2013 Hari Bersama Pelanggan JPBD Sempena Jelajah Janji Ditepati Negeri Pahang

Padang MPK 2, Pahang

6. 4 April 2013 Hari Bersama Pelanggan JPBD Sempena Pameran Sejarah Perbandaran dan Perancangan di Malaysia

Muzium Negeri Sembilan

7. 27 Mei 2013 Hari Bersama Pelanggan JPBD Sempena Road Tour ke USM USM Pulau Pinang

8. 2 Julai 2013 Hari Bersama Pelanggan JPBD SempenaHari ICT KPKT

Ruang Legar KPKT

9. 24-25 September 2013 Hari Bersama Pelanggan Sempena Pameran Asia Geospatial Forum 2013

Ruang Pameran PWTC

10. 5-7 Oktober 2013 Hari Bersama Pelanggan Sempena Hari Habitat Ruang Legar KL Sentral

11. 16 November 2013 Hari Bersama Pelanggan Sempena Karnival Socialcare PPR Lembah Subang

12. 19 Disember 2013 Hari Bersama Pelanggan JPBD Galeri Rosli Buyong

Program Hari Bersama Pelanggan

138

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

139

PEN

GURU

SAN

PEL

ANGG

AN

140

Program lawatan pemerhatian daripada Bank Dunia (World Bank) yang diwakili oleh Professor Charles Sabel dan Luke Jordan dari Columbia Law of School, New York telah diadakan pada 27 November 2013. Lawatan ini adalah sebahagian daripada program oleh PEMANDU dan Unit Khas NKRA Bandar Selamat, Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia bagi memberi penerangan mengenai inisiaitif-inisiatif yang dilaksanakan oleh Kerajaan melalui NKRA dan NKEA.

LAWATAN DELEGASI DALAM DAN LUAR NEGARA

Unit Khas NKRA Bandar Selamat, Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia telah menerima lawatan delegasi dari negara-negara ASEAN iaitu Brunei, Kemboja, Myanmar, Vietnam dan Timor Leste pada 18 Disember 2013. Lawatan tersebut adalah kerjasama Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN), Kementerian Luar Negara dan Majlis Bandaraya Alor Setar.

PROGRAM LAWATAN PEMERHATIAN BANK DUNIA (WORLD BANK ) DI KAWASAN BLACK SPOT PEKAN SUBANG, SELANGOR

LAWATAN DAN TAKLIMAT PROJEK STRATEGI LAUTAN BIRU KEBANGSAAN, MY BEAUTIFUL NEIGHBOURHOOD (NBOS) DI RUMAH PANGSA ALOR MALAI, ALOR SETAR ALOR SETAR, KEDAH KEPADA DELEGASI DARI NEGARA-NEGARA ASEAN SEPERTI BRUNEI, KEMBOJA, MYANMAR, VIETNAM DAN TIMOR LESTE.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

141

PEN

GURU

SAN

PEL

ANGG

ANBIL DELEGASI LUAR/DALAM NEGARA /IPT TARIKH

1. Lawatan Akademik Pelajar Tahun 2 UKM 26 April 2013

2. Kunjungan Hormat Datuk Bandar Kuching Utara 7 Mei 2013

3. Lawatan Akademik Pelajar Jab. Harta Tanah, UTM 13 Mei 2013

4. Lawatan Kerja Menteri KPKT ke JPBD 4 Jun 2013

5. Pelajar UiTM Shah Alam 5 Jun 2013

6. Kunjungan Hormat Ketua Setiausaha NRE 12 Jun 2013

7. Delegasi Nepal 26 Julai 2013

8. Delegasi Papua New Guinea 5 September 2013

9. Taklimat kepada Setiausaha Akhbar Menteri KPKT 9 September 2013

10. Lawatan Akademik Pelajar Universiti UiTM Puncak Alam

13 Disember 2013

11. Lawatan Akademik Pelajar Universiti Malaya 18 Disember 2013

Lawatan delegasi luar negara dan dalam negara serta lawatan pelajar institut pengajian tinggi ke JPBD.

Sumber: Bahagian Korporat, 2013

142

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

143

PEN

GURU

SAN

PEL

ANGG

AN

PENCAPAIAN &

PENGIKTIRAFAN

146

PENCAPAIAN & PENGIKTIRAFAN

Sebanyak lima (5) pengiktirafan dan penganugerahan telah diterima oleh Jabatan Perancangan Bandar dan Desa di mana satu penganugerahan diperolehi di peringkat kebangsaan dan empat (4) di peringkat Kementerian. Perincian seperti di Jadual.

BIL. PENGIKTIRAFAN/ANUGERAH

PERINGKAT PENERIMAAN

ORGANISASI PENGANJUR

1. Anugerah Cemerlang Penarafan Lima (5) Bintang Portal JPBD

Peringkat Kebangsaan

MDeC

2. Pemenang Tempat Ke-2 (Kategori Pengurusan) Anugerah Inovasi Ketua Setiausaha (AIKSU) 2013- MyTownNet

Peringkat KPKT KPKT

3. Pemenang Tempat Ke-3 Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) KPKT 2013- Kumpulan Creative Team

Peringkat KPKT KPKT

4. Pemenang Persembahan Terbaik (Kategori Pengurusan) Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) KPKT 2013- Kumpulan Creative Team

Peringkat KPKT KPKT

5. Pemenang Persembahan Terbaik (Keseluruhan) Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) KPKT 2013- Kumpulan Creative Team

Peringkat KPKT KPKT

Sumber: Bahagian Korporat, 2013

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

147

PEN

CAPA

IAN

& P

ENGI

KTIR

AFAN

KEDUDUKAN NAMA AGENSI MARKAH BINTANG

1 Jabatan Pertanian Malaysia 92 5

1 Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia 92 5

1 myGovernment 92 5

4 Lembaga Getah Malaysia 91 5

4 Kerajaan Negeri Sarawak 91 5

6 Jabatan Perancangan Bandar dan DesaSemenanjung Malaysia

90 5

7 Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia 89 5

7 Kerajaan Negeri Perak 89 5

9 Majlis Amanah Rakyat (MARA) 88 5

9 IUnit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri 88 59 Kementerian Pelajaran Malaysia 88 5

9 Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan

88 5

9 Universiti Sains Islam Malaysia 88 5

KEDUDUKAN KEENAM PORTAL LIMA BINTANG

Sumber: Seksyen Teknologi Maklumat,2013

148

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

149

PEN

CAPA

IAN

& P

ENGI

KTIR

AFAN

IMBASAN AKTIVITI JABATAN 2013

152

NKRA BANDAR SELAMAT

STRATEGI NBOS : KEJIRANAN INDAH (MY BEAUTIFUL NEIGHBOURHOOD )MEMBAIK PULIH PERUMAHAN AWAM

Pada tahun 2013 terdapat 21 projek membaik pulih perumahan awam telah dilaksanakan iaitu :

1. Rumah Pangsa Tongkang Yard, Alor Setar, Kedah

2. Rumah Pangsa Alor Malai, Alor Setar, Kedah

3. Rumah Pangsa Kilang Lama, Kulim, Kedah

4. Rumah Pangsa Bandar Baru Teluk Kumbar, Pulau Pinang

5. Rumah Pangsa Ujong Pasir, Melaka 6. Taman Perumahan Kos Rendah Pulau

Gadong 1, Melaka

7. Rumah Pangsa Templer 2, Seremban Negeri Sembilan

8. Taman Jengka Impian, Maran Pahang9. PAKR Batu 1, Jalan Teras 2, Bentong

Pahang10. PAKR Kg Telemong, Bentong Pahang11. PAKR Kg. Muhibbah Karak, Bentong

Pahang12. PAKR Jalan Karak, Mentakab, Temerloh

Pahang13. PAKR Temerloh 1, Temerloh Pahang14. Rumah Pangsa Mengkarak Stesen, Bera15. Desa Keluarga Yayasan Pembangunan

Keluarga Terengganu, Kg Bijangga, Dungun, Terengganu

16. Rumah Pangsa Buluh Kubu, Kota Bharu, Kelantan

17. Taman Nira, Batu Pahat, Johor18. Rumah Pangsa Perumahan ERHP

Taman Keramat, Kota Kinabalu Sabah19. PPR Taman Sri Harmoni, Padawan,

Sarawak20. Rumah Pangsa Taman Malihah II,

Padawan, Sarawak21. Rumah Pangsa Taman Malihah Jaya,

Padawan, Sarawak

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

153

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

MEMBINA SEMULA RUMAH TERBAKAR (HOUSE BUILD )

Pada tahun 2013 terdapat 20 projek membina semula rumah terbakar telah dilaksanakan iaitu :

1. Batu 8 1/4 , Jalan Kaki Bukit, Kangar, Perlis

2. Kg. Belukar, Belakang SMK Changlun, Kedah

3. No 79, Lorong Kacip 1, Kg. Potong Pinang, Pokok Asam, Taiping

4. Lot 2117, Jln. Masjid, Kg. Batu 16, Sg. Sumun, Bagan Datoh, Perak

5. No. 177, Kg Paya Salak, Bukit Berlian Paya Rumput, Melaka

6. No 178 Lot 432, Jalan Ayer Salak, Kg. Baru Ayer Salak, Melaka

7. Jalan Parit 4, Ban 3, Sekinchan, Negeri Sembilan

8. No.2, Jln. Ulu Gadong 1, Kg. Ulu Gadong, Kota, Negeri Sembilan

9. No. 154, Parit Nipah Darat, Parit Raja, Batu Pahat, Johor

10. No. 89, Kg. Padang Lalang, Kg. Jawa, Segamat Johor

11. Lot PT 3873 Taman Tasik Kg. Nail, Kuala Besut, Terengganu

12. Lot 4988, Paya Berenjut, Kemaman, Terengganu

13. Kg. Baru Gunung Senyum, Kuala Krau, Temerloh, Pahang

14. Lot 1304, Kg. Lubok Stol, Rantau Panjang, Kelantan

15. Batu 6, Kg. Cita Jaya, Jalan Jedok, Tanah Merah, Kelantan

16. Kg. Kopunadan, Peti Surat 317 Matunggong, Kudat Sabah

17. Kg. Kelanahan Rimba, Papar, Sabah18. Kg. Kilan Pulau Akar, Wilayah

Persekutuan Labuan19. No. 657, Kg Jeriah Abang Ramli Batu 7½

Sibu, Sarawak20. Kg. Buntal, Kuching, Sarawak

154

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

155

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

156 MAJLIS PELANCARAN STRATEGI LAUTAN BIRU KEBANGSAAN (NBOS) KEJIRANAN INDAH (MY BEAUTIFUL NEIGHBOURHOOD )

TARIKH PROJEK DILANCARKAN

3 Feb 2013 1. Rumah Pangsa Tongkang Yard, Kedah YB Dato’ Seri Chor Chee Heung, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan

2. Rumah Pangsa Alor Malai, Kedah

2 Mac 2013 3. Taman Nira, Batu Pahat, Johor YB Dr. Hj. Mohd Puad bin ZarkashiTimbalan Menteri Pelajaran Malaysia

4. Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Taman Jengka Impian, Pahang

YB Dato’ Hj. Ismail Hj. Mohamed SaidAhli Parlimen Kuala Krau

5. Rumah Pangsa Bandar Baru Teluk Kumbar, Pulau Pinang

Yang Berusaha Tuan Teng Chang YeowPengerusi BN Pulau Pinang

9 Mac 2013 6. Rumah Pangsa Buluh Kubu, Kelantan YB Dato’ Sri Mustapa bin Mohamed,Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri

12 Mac 2013 7. Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Batu 1, Jalan Teras 2, Pahang

YB Dato’ Hoh Khai MunYB Ahli Exco Negeri Pahang/ADUN Bilut

8. Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Kg Telemong, Pahang

9. Perumahan Awam Kos Rendah (RAKR) Kg. Muhibbah Karak, Pahang

Sepanjang 2013, beberapa Majlis Pelancaran NBOS (My Beautiful Neighbourhood) telah diadakan iaitu :

sambungan...

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

157

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

14 Mac 2013 10. Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Jalan Karak, Mentakab, Pahang

YB Dato’ Saifuddin bin Abdullah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia

11. Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Temerloh 1, Pahang

15 Mac 2013 12. Desa Keluarga Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, Kg Bijangga, Dungun, Terengganu

YB Datuk Haji Za’abar bin Haji Mohd AdibPengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri (ADUN Rantau Abang) mewakili Y.A.B Menteri Besar Terengganu

16 Mac 2013 13. Rumah Pangsa Ujong Pasir, Melaka YB Datuk Seri Haji Mohd Ali Bin Mohd RustamKetua Menteri Negeri Melaka

14. Taman Perumahan Kos Rendah Pulau Gadong 1, Melaka

17 Mac 2013 15. PPR Taman Sri Harmoni, Sarawak YB Datuk Amar Abang Hj. Abdul Rahman Zohari b. Tun Abang Hj. OpengMenteri Perumahan Sarawak dan Pelancongan Sarawak bersama YB Datuk Fadillah Yusof Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi

16. Rumah Pangsa Taman Sri Malihah II, Sarawak

17. Rumah Pangsa Taman Malihah Jaya, Sarawak

19 Mac 2013 18. Rumah Pangsa Mengkarak Stesen, Bera YB Norolazali bin SulaimanADUN Guai

23 Mac 2013 19. Rumah Pangsa Templer 2, Negeri Sembilan YB Dato’ Yeow Chai TiamPengerusi MCA Negeri Sembilan

24 Mac 2013 20. Rumah Pangsa Kilang Lama, Kulim YB Dato’ Seri Chor Chee Heung, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan

13 April 2013 21. Rumah Pangsa Perumahan ERHP Taman Keramat, Sabah

YB Tan Sri Bernard Giluk DompokMenteri Peladangan dan Komoditi Malaysia

...sambungan

158

MAJLIS ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG2012

Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Jabatan Perancangan Bandar dan Desa 2012 telah diadakan di Putrajaya International Convention Centre (PICC) pada 28 Mac 2013 dengan tema ‘Bintang Harapan Legasi Gemilang’.

Majlis ini telah disempurnakan oleh YBhg. Dato Seri Arpah binti Abdul Razak, Ketua Setiausaha Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Seramai 64 orang telah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang bagi tahun 2012.

Majlis ini turut meraikan 13 orang yang berkhidmat melebihi 30 tahun dan sembilan (9) orang pesara dengan penyampaian sijil disempurnakan oleh YBhg. Datuk Mohd. Fadzil bin Hj Mohd Khir, Ketua Pengarah JPBD Semenanjung Malaysia. Tuan Syed Aziz bin Syed Yassin telah dipilih untuk menerima Anugerah Mithali atas prestasi kerja cemerlang, konsisten dan mempamerkan budaya serta ciri-ciri cemerlang sama ada di dalam atau di luar perkhidmatan.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

159

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

160

PERSATUAN PEGAWAI PERANCANG BANDAR DAN DESA MALAYSIA

Ahli Jawatankuasa baru Persatuan Pegawai Perancang Bandar dan Desa (PERSADA) Sesi 2013 – 2015 telah mengadakan kunjungan hormat kepada Penaung PERSADA iaitu YBhg. Datuk Mohd. Fadzil bin Hj. Mohd. Khir pada 10 Mei 2013 di Bilik Datuk Ketua Pengarah. Kepimpinan PERSADA pada tahun ini, dengan sokongan YBhg. Datuk Ketua Pengarah selaku penaung berjanji akan terus menggandakan usaha meningkatkan aktiviti dan program untuk faedah semua ahli dan memartabatkan lagi perkhidmatan pegawai perancang bandar di sektor kerajaan.

JAWATAN NAMA

Presiden Tn. Haji Mohd. Anuar bin Maidin

Timbalan Presiden I Tn. Haji Muhammad Ridzuan bin Arshad

Timbalan Presiden II En. Mohd. Izani bin Mat

Setiausaha Pn. Mazisalwani binti Mahyuddin

Bendahari Pn. Salina binti Alang Abdul Rahman

Ahli Jawatankuasa Tn. Haji Mohd. Faidzal bin Hamzah

Pn. Norhasnita binti Abd. Samad

Tn. Haji Mohd. Shukri bin Ariffin

Dr. Alias bin Rameli

En. Mohd. Daud bin Ahmad

Tn. Haji Nik Husni bin Nik Rashid

Pemeriksa Kira-KiraEn. Mohd. Hazrin bin Hamzah

Pn. Haibenarisal binti Bajuri

KUNJUNGAN HORMAT AJK PERSADA SESI 2013-2015 KE PEJABAT PENAUNG PERSADA

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

161

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

JAWATAN NAMAAJK yang dilantik oleh Presiden

i. En. Dzul Ashrai bin Abu Bakar dari JPBD Terengganu sebagai Penolong Setiausaha;

ii. Pn. Rohana binti Mohd. Nor sebagai Penolong Bendahari

iii. En. Muhammad Hakimi bin Mohd. Hussain dari Pejabat Projek Zon Utara, JPBD Semenanjung Malaysia;

iv. En. Mawardi bin Said dari JPBD Pulau Pinang;

v. Y.M. Raja Shamsul Nizam bin Raja Abdullah dari JPBD Kedah;dan

vi. Cik Siti Zalina binti Abu Bakar dari Bahagian Maklumat Gunatanah Negara;

162

LAWATAN RASMI YB MENTERI KPKT KE JPBD

Pada 4 Jun 2013, Jabatan Perancangan Bandar dan Desa, Ibu Pejabat telah menerima kunjungan rasmi YB Dato’ Abdul Rahman Dahlan, Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) diiringi oleh YB Datuk Halimah bt. Mohd. Sadique, Timbalan Menteri KPKT dan YBhg. Datuk Arpah bt. Abdul Razak, Ketua Setiausaha KPKT. Bersempena dengan lawatan ini satu taklimat berkenaan fungsi dan peranan JPBD telah disampaikan oleh YBhg. Datuk Mohd. Fadzil b. Hj. Mohd. Khir, Ketua Pengarah JPBD.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

163

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

164

SUKAN NASIONAL JPBD KE-16 (SUKNA XVI)

Sukan Nasional Jabatan Perancangan Bandar dan Desa ke-16 (SUKNA XVI ) telah diadakan pada 28 Jun hingga 1 Julai di Universiti Malaysia Terengganu (UMT). SUKNA XVI dianjurkan oleh JPBD Negeri Terengganu dan telah dirasmikan oleh YB Timbalan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, YB Datuk Halimah binti Mohd Sadique. Turut hadir memeriahkan majlis adalah Timb. Ketua Setiausaha Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu, Ketua Pengarah JPBD Semenanjung Malaysia, Pengarah-Pengarah Negeri, Ketua-Ketua Bahagian, Wakil OSC dan MIP.

Antara acara sukan yang dipertandingkan ialah Badminton, Bola Jaring, Bola Tampar, Sepak Takraw, Dart, Tarik tali, Karom dan Tenpin Boling.

Seramai 700 orang peserta mengambil bahagian dalam 13 acara sukan yang dipertandingkan di mana peserta-peserta yang terlibat mewakili empat zon di Semenanjung Malaysia iaitu Utara, Timur, Tengah dan Selatan. Tidak ketinggalan juga Jabatan Perancangan Bandar dan Wilayah Negeri Sabah, wakil-wakil OSC dari seluruh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) serta ahli-ahli mewakili Pertubuhan Perancang Malaysia (MIP).

Juara Keseluruhan SUKNA kali ke XVI dimenangi oleh Zon Tengah. Olahragawan SUKNA XVI telah dinobatkan kepada En. Ahmad Yusri bin Abdul Rashid dari Zon Timur dan Cik Munirah binti Osman dari OSC sebagai olahragawati.

SUKNA yang berlangsung selama empat hari ini secara tidak langsung dapat mengeratkan lagi silaturrahim di kalangan pegawai-pegawai yang bertugas di agensi-agensi perancangan bandar dari seluruh pelusuk negara.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

165

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

166 Majlis tersebut telah diadakan pada 29 Ogos 2013 di perkarangan tempat letak kereta JPBD. Majlis dihadiri oleh YB Dato’ Abdul Rahman Dahlan, Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, YBhg. Dato’ Seri Arpah binti Abdul Razak, KSU KPKT, TKSU (Kesejahteraan Bandar), Pengurusan Tertinggi JPBD dan semua lapisan pegawai JPBD.

Pada majlis tersebut turut di adakan Pelancaran Tabung Kasih Ummah Syria (i4s) dan penyampaian sumbangan duit raya kepada anak-anak yatim.

MAJLIS PERHIMPUNAN BULANAN WARGA JPBD BERSAMA YB MENTERI SEMPENA SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI 2013/1434H

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

167

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

168 Jabatan telah mengadakan sambutan Hari Inovasi pada 10 September 2013 di Dewan Kristal, Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Putrajaya dengan tema "Warga Kreatif, KPKT Inovatif”. Sempena sambutan tersebut, beberapa pertandingan telah diadakan iaitu pertandingan Pidato (Bahasa Melayu), Pertandingan Koir, Pertandingan KIK, Pertandingan Rekacipta Tema dan Logo, Pertandingan Fotografi Kreatif dan Pertandingan Pelan Susun atur.

Senarai Pemenang Sempena Sambutan Hari inovasi Jabatan 2013 seperti berikut:

PERTANDINGAN KOIR1. Kumpulan Naim Chorus, JPBD Negeri Kelantan2. Kumpulan Gemersik, JPBD Negeri Johor3. Kumpulan JPBD Selangor, JPBD Negeri Selangor

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

169

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

HARI INOVASI JABATAN 2013

PERTANDINGAN KIK1. Kumpulan Energyten, JPBD Negeri Selangor2. Kumpulan Peka, JPBD Negeri Pahang3. Kumpulan Creative Team,

Bahagian Korporat/Unit Penyelarasan Projek

PERTANDINGAN FOTOGRAFI1. En. Mohammad Jasni B. Johari, Unit Khas NKRA Bandar Selamat 2. En. Mohd. Yunos B. Ali, Bahagian Rancangan Fizikal Negara3. En. Edzwady Sham B. Elias, JPBD Negeri Pahang

PERTANDINGAN PELAN SUSUNATUR 1. Kumpulan Jentayu Group, JPBD Negeri Selangor2. Kumpulan Pantograph URP 2, Pejabat Projek Zon Tengah3. Kumpulan URP 4, Pejabat Projek Zon Tengah

PERTANDINGAN MULTIMEDIA1. Kumpulan Aesthetics, Bahagian Maklumat Gunatanah

Negara2. Kumpulan Studio All Network, JPBD Negeri Selangor3. Noorliana Bt. Abdul Ghani,

Bahagian Rancangan Fizikal Negara

PERTANDINGAN REKACIPTA LOGO DAN TEMA1. En. Rosli B. Ab. Malek, JPBD Negeri Pahang2. En. Edzwady Sham B. Elias, JPBD Negeri Pahang3. En. Abd. Talip B. Abd. Rahman, OSC Majlis Perbandaran Kulim

PERTANDINGAN PIDATO (BAHASA MELAYU)1. En. Mohd. Syamsul Arief B. Dato’ Mahbud, Bahagian Rancangan Fizikal Negara2. Cik Nik Nur Munirah Bt. Hamid Labib

Seksyen Kewangan, Bahagian Khidmat Pengerusan

HARI INOVASI PERINGKAT KPKT 2013

Jabatan telah menyertai pertandingan KIK peringkat KPKT di Hotel Everly, Putrajaya pada 4 hingga 5 September 2013 dengan menghantar tiga (3) kumpulan yang telah memenangi pertandingan KIK di peringkat Jabatan. Kumpulan PEKA dari JPBD Negeri Pahang telah mendapat tempat pertama (Kategori Pengurusan) dan mewakili KPKT ke Konvensyen KIK Peringkat Kebangsaan pada 2 hingga 4 Disember 2013 di Kuching, Sarawak dan telah menerima Anugerah Ketua Pengarah MAMPU.

Manakala Kumpulan Creative Team dari Bahagian Korporat dan Unit Penyelarasan Projek telah mendapat tempat ketiga (Kategori Pengurusan) dan telah dipilih mewakili KPKT ke Konvensyen KIK Peringkat Wilayah Persekutuan pada 1 Oktober 2013.

170

MESYUARAT MAJLIS PERANCANG FIZIKAL NEGARA

Mesyuarat MPFN ke -18 telah bersidang pada 17 Oktober 2013 di Jabatan Perdana Menteri dan dipengerusikan oleh YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Hj. Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia. Bagi tahun 2013, sebanyak 13 kertas kerja telah dibentangkan iaitu 11 kertas untuk mendapat nasihat dan dua (2) kertas kerja untuk makluman. Kertas-kertas kerja yang telah dibentangkan adalah :

KATEGORI TAJUK

KERTAS UNTUK MENDAPAT NASIHAT

1. Kertas Bil. 1Permohonan Kebenaran Merancang Di Atas Lot 1265 (Lot Baru PT 3367) 238.16 Hektar (558.51 Ekar), Mukim Ketil, Daerah Galas, Jajahan Gua Musang, Kelantan, Untuk Tetuan Bandar Utama Gua Musang Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Subseksyen 22(2A), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

2. Kertas Bil. 2Cadangan Pembangunan Bercampur Secara Serahbalik Dan Berimilik Semula Mengikut Seksyen 204D, Kanun Tanah Negara Di Atas Lot PT 20445, 20446, 20447, 20449, 20550, 20451, 20452, 20453 Dan 20454 Seluas 200.53 Hektar (495.51 Ekar) Di Ladang Pejasa Bukit Tinggi, Mukim Bentong, Daerah Bentong, Pahang Darul Makmur Untuk Tetuan Nada Rimba Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Subseksyen 22(2A), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

3. Kertas Bil. 3Cadangan Pelan Induk Projek Penambakan Laut Bagi Tujuan Pembangunan Taman Perindustrian Petroleum Dan Maritim Seluas 712 Hektar (1,760 Ekar), Mukim Pengerang, Daerah Kota Tinggi, Johor Darul Ta’zim Untuk Tetuan Spektrum Budi Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Perenggan 2A(2)(b), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

4. Kertas Bil. 4Cadangan Projek Penambakan Laut Bagi Tujuan Pembangunan Hub Petroleum Dan Petrokimia Serta Taman Perindustrian Maritim Seluas 1,410 Hektar (3,485 Ekar) Di Tanjung Piai, Mukim Serkat, Daerah Pontian, Johor Darul Ta’zim Untuk Tetuan Spektrum Kukuh Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Perenggan 2A(2)(b), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

sambungan...

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

171

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

5. Kertas Bil. 5Permohonan Kebenaran Merancang Bagi Lot 3451, Lot 3420, Lot 1442, Lot 1383, Lot 1444 Seluas 204.58 Hektar (505.51 Ekar) Dan Plot 1, Plot 2, Plot 5 Bagi Sebahagian Lot 1245 Dan Lot 1381 Seluas 10.88 Hektar (26.91 Ekar), Mukim Rawang, Daerah Gombak, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Kundang Properties Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Subseksyen 22(2A), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

6. Kertas Bil. 6Permohonan Kebenaran Merancang Secara Serahbalik Dan Kurnia Semula Di Bawah Seksyen 204A Kanun Tanah Negara (KTN) Di Atas Lot 18370 (PT 21628), Seluas 181.54 Hektar (448.61 Ekar), Mukim Semenyih, Daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan UEM Land Berhad. - Nasihat Di Bawah Subseksyen 22(2a) Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

7. Kertas Bil. 7Permohonan Kebenaran Merancang Secara Serahbalik Dan Kurnia Semula Di Bawah Seksyen 204B Kanun Tanah Negara (KTN) Di Atas Lot 35, Lot 1252 Dan Sebahagian Lot 1365 Seluas 440.87 Hektar (1089.476 Ekar), Mukim Beranang, Daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Riverside Hills Sdn. Bhd.- Nasihat Di Bawah Subseksyen 22(2A), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

8. Kertas Bil. 8Permohonan Kebenaran Merancang Bagi Tujuan Penyerahan Balik Di Bawah Seksyen 197 Dan Pemberimilikan Semula Di Bawah Seksyen 76, KTN 1965 Bagi Pembangunan Perniagaan Dan Perumahan Serentak Dengan Pembangunan Berstrata Di Bawah Akta Hak Milik Strata 1985 Di Atas Lot 1780, Lot 2009, Lot 2010, Lot 1541, Lot 1125, Lot 1511, Lot 1108, Lot 1109, Lot 1107, Lot 4438 Dan Lot 2017, Seluas 166.14 Hektar (410.53 Ekar), Di Kampung Sungai Buah, Mukim Dengkil, Daerah Sepang, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Tristar Acres Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Subseksyen 22(2A), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

9. Kertas Bil. 9Permohonan Kebenaran Merancang Untuk Tujuan Pembangunan Sebuah Resort Golf 18 Lubang Di Atas Lot 2746, 2747, 2748, 2749, 2750 Dan 2849 Bagi Fasa 1 Serta Pelan Konsep Bagi Fasa 2, Seluas 839.30 Hektar (2,073.94 Ekar) Mukim Batang Kali, Daerah Hulu Selangor, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Mines Golf City Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Subseksyen 22(2A), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

...sambungan

172

10. Kertas Bil. 8Permohonan Kebenaran Merancang Bagi Tujuan Penyerahan Balik Di Bawah Seksyen 197 Dan Pemberimilikan Semula Di Bawah Seksyen 76, KTN 1965 Bagi Pembangunan Perniagaan Dan Perumahan Serentak Dengan Pembangunan Berstrata Di Bawah Akta Hak Milik Strata 1985 Di Atas Lot 1780, Lot 2009, Lot 2010, Lot 1541, Lot 1125, Lot 1511, Lot 1108, Lot 1109, Lot 1107, Lot 4438 Dan Lot 2017, Seluas 166.14 Hektar (410.53 Ekar), Di Kampung Sungai Buah, Mukim Dengkil, Daerah Sepang, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Tristar Acres Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Subseksyen 22(2A), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

11. Kertas Bil. 9Permohonan Kebenaran Merancang Untuk Tujuan Pembangunan Sebuah Resort Golf 18 Lubang Di Atas Lot 2746, 2747, 2748, 2749, 2750 Dan 2849 Bagi Fasa 1 Serta Pelan Konsep Bagi Fasa 2, Seluas 839.30 Hektar (2,073.94 Ekar) Mukim Batang Kali, Daerah Hulu Selangor, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Mines Golf City Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Subseksyen 22(2A), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

12. Kertas Bil. 10Cadangan Pelan Induk Pengezonan Tanah Pembangunan RRI (Rubber Research Institute) Di Atas Lot 488, Lot 481 Dan Rizab Kerajaan (Rizab Jalan), Seksyen U4, Petaling Jaya Dan Lot 2286, Lot 4080, Lot 2282, Lot 73605, Lot 73603, Rizab Kerajaan (Rizab Tangki Air Dan Saluran Paip), Seluas 929.54 Hektar (2,296.94 Ekar) Mukim Sg. Buloh, Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, PJU4, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Kwasa Land Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Perenggan 2A(2)(b), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

13. Kertas Bil. 11Cadangan Konsep Pembangunan Bercampur (Stage 2 Dan Stage 3), Bandar Bukit Raja, Seluas 1,010.49 Hektar (2,496.97 Ekar), Mukim Kapar, Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Sime Darby Property (Klang) Sdn. Bhd. - Nasihat Di Bawah Perenggan 2A(2)(b), Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 [Akta 172]

KERTAS UNTUK MAKLUMAN

Kertas Bil. 12Majlis Perancang Fizikal Negara

Kertas Bil. 13Rancangan Struktur Putrajaya 2025

...sambungan

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

173

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

174

MESYUARAT RANCANGAN KORPORAT JABATAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

175

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

Mesyuarat Rancangan Korporat (RKJ) kali ke 25 telah diadakan pada 21hb hingga 24hb Oktober 2013 di Hotel Primula, Kuala Terengganu dan diadakan bersempena sambutan Jubli Emas (50 tahun) penubuhan Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Terengganu pada 20hb Oktober 2013. Mesyuarat telah dihadiri seramai 71 pegawai iaitu 68.3.% daripada keseluruhan 104 pegawai kanan JPBD Ibu Pejabat termasuk pegawai kader dan juga pegawai yang telah dipinjamkan ke jabatan-jabatan lain. Mesyuarat ini diadakan bertujuan untuk mengenalpasti hala tuju dan tindakan-tindakan penyelarasan perancangan dalam menggubal dasar-dasar semasa dan keperluan terkini.

Dalam mesyuarat juga selain membincangkan pencapaian 2013 dan perancangan 2014 berdasarkan PTRSJ, Rolling Plan dan Pelan Strategik Jabatan, terdapat tiga (3) kertas kerja telah dibentangkan seperti berikut:

i. Pelaksanaan Rancangan Pemajuan (RP) : Isu dan Keperluan Halatuju Baru oleh Hj. Mohd Zaki Bin Ibrahim, Pengarah Jabatan Perancangan Bandar Dan Desa Negeri Selangor;

ii. Pendekatan Projek JPBD dan Aspirasi RMK 11 oleh Puan Harizah Dato’ Hassan, Ketua Unit Unit Penyelarasan Projek; dan

iii. Isu dan Hala Tuju Pelaksanaan dalam Memenuhi Peranan dan Fungsi BMGN sebagai Pembekal Maklumat Gunatanah Selaras dengan Pelan Strategik Jabatan oleh Encik Abbas Abdul Wahab, Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Maklumat Gunatanah Negara.

Berdasarkan pembentangan kertas kerja tersebut, mesyuarat telah membentuk empat (4) kumpulan bagi membincangkan secara terperinci dalam membentuk kaedah dan pelaksanaan ̀ touch point’ bagi projek-projek rancangan pembangunan di samping mempertingkatkan kolaborasi antara agensi-agensi dalam memperkasa dan merencana halatuju Jabatan di masa hadapan.

176

MESYUARAT PEGAWAI KANAN PERANCANG BANDAR DAN DESA MALAYSIA KE-27

Mesyuarat Pegawai Kanan Perancang Bandar dan Desa Malaysia ke 27 telah diadakan pada 11hb. November 2013. Mesyuarat yang diadakan di Hotel Mandarin Oriental, Kuala Lumpur telah dihadiri seramai 104 orang pegawai perancang bandar dari seluruh Malaysia. Mesyuarat dihadiri oleh pegawai-pegawai dari JPBD Semenanjung Malaysia dan JPBD Negeri (65 orang), PBT (15 orang), pegawai kader (2 orang), Unit Pusat Setempat (6 orang), Perbadanan Negeri (5 orang), Institut Pengajian Tinggi (5 orang), Lembaga Kemajuan Wilayah (4 orang) dan agensi-agensi lain (2 orang). Mesyuarat ini diadakan bersekali dengan Sambutan Hari Perancangan Bandar Sedunia (HPBS) 2013.

Terdapat dua (2) kertas kerja yang telah dibentangkan iaitu Thinking Without The Box daripada En. Robest Yong, Innovation Ambassador, Agensi Inovasi Malaysia di mana hasil pembentangan dijangka dapat memupuk semangat pegawai-pegawai ke arah kreativiti dan inovasi, manakala kertas bertajuk “Isu-isu Rancangan Pemajuan : Pengalaman JPBD Negeri Selangor” oleh Tn. Hj. Mohd Zaki bin Ibrahim, Pengarah JPBD Negeri Selangor pula merupakan satu perkongsian pengalaman khususnya di dalam penyediaan, pelaksanaan dan pemantauan rancangan pemajuan.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

177

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

178

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

179

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

SAMBUTAN HARI PERANCANGAN BANDAR SEDUNIA 2013

Hari Perancangan Bandar Sedunia (HPBS) disambut pada 8 November setiap tahun di hampir 30 negara di seluruh dunia bertujuan untuk meraikan dan menghargai peranan perancang bandar dalam perancangan dan pembangunan Negara khususnya ke arah mewujudkan persekitaran kehidupan yang berkualiti. HPBS pada tahun ini telah disambut pada 12 November 2013 di Hotel Mandarin Oriental Kuala Lumpur dengan tema ‘Ke Arah Bandar Sejahtera Masa Depan’ (Towards Sustainable Future Cities). Sambutan pada kali ini telah melibatkan kerjasama pihak JPBD Semenanjung Malaysia dengan Persatuan Pegawai Perancang Bandar (PERSADA), dengan sokongan daripada pihak Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), Kelab Sukan dan Kebajikan JPBD Semenanjung Malaysia (KESPERB), Perbadanan Putrajaya dan Pertubuhan Perancang Malaysia (MIP). Pelbagai aktiviti telah dijalankan bagi memeriahkan sambutan pada tahun ini.

Persidangan Antarabangsa telah menarik perhatian seramai 350 peserta dengan pembentangan tiga (3) kertas kerja iaitu:

i. Cities of Tomorrow : Challenges, Visions and Ways Forward

Oleh : Tuan Yang Terutama Luc Vandebon, Ambassador & Head of Delegation of the European Union to Malaysia

ii. Future City Solutions: Singapore’s Experience

Oleh : Dr. Limin Hee, Associate Director Centre for Liveable Cities, Singapore

iii. Urbanisation and Mental Health : Planning for the Healthy Communities

Oleh : Dr. Abdul Kadir bin Abu Bakar, Presiden Persatuan Psikiatri Malaysia.

Majlis Perasmian Sambutan HPBS 2013 telah disempurnakan oleh YBhg. Dato’ Seri Arpah binti Abdul Razak, Ketua Setiausaha Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).

Pada majlis tersebut telah diadakan penyampaian Penghargaan MURNInets – Anugerah Bandar Mampan 2012 kepada PBT yang telah berjaya mencapai tahap kemampanan berdasarkan penunjuk-penunjuk yang telah ditetapkan (memperolehi markah melebihi 80%).

180 Sebanyak 32 PBT telah menerima anugerah ini iaitu :

1. Majlis Bandaraya Shah Alam 2. Majlis Bandaraya Petaling Jaya3. Majlis Daerah Jelebu 4. Majlis Perbandaran Subang Jaya5. Majlis Perbandaran Ampang Jaya6. Majlis Bandaraya Kuala Terengganu7. Majlis Perbandaran Kajang8. Majlis Daerah Marang9. Majlis Perbandaran Klang10. Majlis Perbandaran Alor Gajah11. Perbadanan Putrajaya12. Majlis Daerah Sabak Bernam13. Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya14. Majlis Daerah Jempol15. Majlis Perbandaran Jasin16. Majlis Daerah Kuala Langat17. Majlis Daerah Kuala Pilah18. Majlis Bandaraya Johor Baru19. Majlis Perbandaran Pulau Pinang20. Majlis Perbandaran Port Dickson21. Majlis Daerah Pekan22. Majlis Perbandaran Nilai

23. Majlis Perbandaran Temerloh24. Majlis Daerah Kuala Selangor25. Majlis Daerah Hulu Selangor26. Majlis Daerah Rembau27. Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah28. Majlis Perbandaran Seremban29. Majlis Perbandaran Kuantan30. Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah31. Majlis Daerah Tangkak32. Majlis Daerah Tampin

Pada majlis yang sama, penghargaan kepada Pelaksana Inisiatif Kejiranan Hijau 2013 telah diberikan kepada 15 PBT yang berjaya berdasarkan kepada lima (5) kategori iaitu:

1. Kategori 1 : Laluan Pejalan Kaki Majlis Bandaraya Melaka Bandaraya

Bersejarah, Majlis Perbandaran Kota Bharu dan Majlis Bandaraya Johor Bahru

2. Kategori 2 : Laluan Basikal Majlis Perbandaran Pulau Pinang,

Dewan Bandaraya Kuching Utara dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

3. Kategori 3 : Sistem Pengumpulan Dan Penggunaan Semula Air Hujan (SPAH)

Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Majlis Perbandaran Alor Gajah dan Perbadanan Putrajaya

4. Kategori 4 : Pelupusan Sisa Pepejal Kaedah Kompos (Waste Composting)

Majlis Perbandaran Subang Jaya, Majlis Bandaraya Miri dan Majlis Daerah Kampar

5. Kategori 5 : Kebun Kejiranan Majlis Perbandaran Seberang Perai,

Lembaga Bandaran Johor Tenggara (KEJORA) dan Majlis Daerah Kuala Selangor

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

181

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

182

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

183

AKT

IVIT

I JAB

ATAN

Perbincangan Panel : CITYTalk – Thinking, Planning and Acting Together For The Future of Our Cities telah dikendalikan oleh moderator Prof Emeritus Dr. Ismawi Zen, International Islamic University Malaysia. Melibatkan empat (4) orang ahli panel daripada pelbagai latar belakang. Ahli panel adalah seperti berikut :

1. Dato’ Mohd. Jaafar Mohd. Atan, Datuk Bandar Majlis Bandaraya Shah Alam (Perspektif Pengurus Bandar)

2. Sam C.S. Tan, Pengarah Urusan, Ken Holdings Berhad (Perspektif Pemaju Hartanah)

3. Rehman Rashid, Penulis, Wartawan, Pengarang (Perspektif Awam)

4. Wan Zaleha Radzi, Selebriti dan Personaliti Penyiaran (Perspektif Wanita)

5. Nia Ezora, Pelajar HELP Universiti (Perspektif Belia)

PameranPenyertaan Pameran:1. JPBD Semenanjung Malaysia (Inisiatif

Future Cities). 2. Perbadanan Putrajaya. 3. Majlis Perbandaran Pulau Pinang -

pemenang inisiatif Kejiranan Hijau Tahun 2011 (kategori Laluan Basikal dan Pelupusan Sisa Kaedah Kompos) dan 2012 (kategori Laluan Basikal).

4. Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya - pemenang inisiatif Kejiranan Hijau Tahun 2011 (kategori Laluan Pejalan Kaki) dan 2012 (kategori Laluan Basikal).

5. Panasonic Malaysia (solar panel, rain water harvesting, LED Bulb.

Aktiviti Kayuhan SejahteraKayuhan Sejahtera ini telah diadakan pada 26 Oktober 2013 (Sabtu) di Taman Seri Empangan, Presint 5. Acara tersebut telah dirasmikan oleh YBhg. Dato’ Seri Arpah Abdul Razak, KSU KPKT melibatkan 100 orang peserta dengan jarak kayuhan sejauh lima (5) kilometer.

PENERBITANJABATAN

2013

186

TUJUAN:Risalah Portal Guna tanah JPBD Semenanjung Malaysia (Landuse Portal) merupakan inisiatif Jabatan di dalam membantu pengguna-pengguna portal untuk mengendali dan melayari produk jabatan dengan cara yang betul. Penyediaannya juga seiring dengan Portal Guna tanah JPBD Semenanjung Malaysia (Landuse Portal) di mana merupakan portal interaktif data geospatial bagi maklumat guna tanah di Malaysia. Portal ini memberi tumpuan kepada carian maklumat guna tanah bagi kajian RFN, RS dan RT yang telah disediakan. Selain daripada itu, beberapa carian maklumat lain juga turut ditawarkan di dalam portal ini untuk kemudahan pengguna.

RISALAH PORTAL GUNA TANAHTUJUAN:Laporan Guna tanah edisi 2012 ini adalah lanjutan daripada terbitan Laporan Guna tanah edisi 2010 yang menerangkan maklumat guna tanah bagi Semenanjung Malaysia. Penerbitan laporan ini adalah selaras dengan keperluan perenggan 2B(1)(b), Akta 172 yang meletakkan sebahagian fungsi Ketua Pengarah Perancangan Bandar dan Desa untuk menyiarkan laporan atau perangkaan yang berkaitan dengan perancangan bandar dan desa di Malaysia.

LAPORAN GUNA TANAH 2012

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

187

PEN

ERBI

TAN

JAB

ATAN

TUJUAN:Risalah Pusat Geodata Perancangan JPBD Semenanjung Malaysia (Planning Geodata Centre) merupakan usaha untuk mendokong misi jabatan di dalam memperkasakan sistem penyampaian maklumat yang efisien di dalam perspektif perkongsian data kepada umum. Penyediaannya juga seiring dengan Portal Planning Geodata Centre JPBD Semenanjung Malaysia di mana merupakan sistem aplikasi pengurusan data di atas talian bagi meningkatkan kecekapan pengurusan data geospatial JPBD. Portal ini mengumpulkan data-data spatial dari Kajian Rancangan Pemajuan yang terdiri dari data-data dari Kajian RFN, RSN dan RT.

RISALAH PUSAT GEODATA PERANCANGAN

TUJUAN:Kajian Rancangan Wilayah ini akan memberi perincian kepada dasar dan strategi spatial wilayah, cadangan program/ projek dan peruntukan kewangan serta menjadi asas kepada proses rundingan dengan semua pihak berkepentingan.

RANCANGAN WILAYAH(SELATAN KEDAH-PULAU PINANG-UTARA PERAK)

188

PANDUAN PELAKSANAAN INISIATIF PEMBANGUNAN KEJIRANAN HIJAUPENYEDIAAN LALUAN BASIKAL

TUJUAN:Dokumen ini disediakan bertujuan sebagai panduan kepada PBT untuk melaksanakan penyediaan kemudahan laluan pejalan kaki yang komprehensif, selamat, selesa, bersambungan (inter connected) dan mudah sampai (accessible) selaras dengan prinsip dan inisiatif pembangunan kejiranan hijau.

PANDUAN PELAKSANAAN INISIATIF PEMBANGUNAN KEJIRANAN HIJAUPENYEDIAAN LALUAN PEJALAN KAKI

TUJUAN:Dokumen ini disediakan bertujuan sebagai panduan kepada PBT untuk melaksanaan penyediaan kemudahan laluan basikal yang komprehensif, selamat, selesa, bersambungan (inter connected) dan mudah sampai (accessible) selaras dengan prinsip dan inisiatif pembangunan kejiranan hijau.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

189

PEN

ERBI

TAN

JAB

ATAN

TUJUAN:Dokumen ini disediakan bertujuan untuk memberi panduan kepada PBT dalam melaksanakan Sistem Pengumpulan dan Penggunaan Semula Air Hujan (SPAH) selaras dengan pelaksanaan inisiatif pembangunan kejiranan hijau bagi menyokong dasar teknologi hijau.

PANDUAN PELAKSANAAN INISIATIF PEMBANGUNAN KEJIRANAN HIJAU

TUJUAN:Dokumen ini disediakan bertujuan sebagai panduan kepada PBT untuk membangunkan kebun kejiranan.

SISTEM PENGUMPULAN DAN PENGGUNAAN SEMULA AIR HUJAN

PANDUAN PELAKSANAAN INISIATIF PEMBANGUNAN KEJIRANAN HIJAU PEMBANGUNAN KEBUN KEJIRANAN

190

TUJUAN:Dokumen ini disediakan bertujuan sebagai panduan kepada PBT melaksanakan program pengkomposan sisa organik yang diurus dan dikawal selia oleh PBT.

PANDUAN PELAKSANAAN INISIATIF PEMBANGUNAN KEJIRANAN HIJAU PROGRAM PENGKOMPOSAN SISA

ALOR SETAR TRADITION AND TOWNSHIP

TUJUAN:Dokumen ini disediakan bertujuan sebagai rujukan kepada PBT dan semua golongan masyarakat berkenaan dengan maklumat perancangan di Alor Setar sebagai sebuah Bandar Tradisional.

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

191

PEN

ERBI

TAN

JAB

ATAN

RND NEWSLETTER 2013

TUJUAN:Dokumen ini disediakan bertujuan sebagai platform siar raya dan hebahan program-program dan aktiviti yang telah dijalankan oleh Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan (BPP), JPBD Semenanjung Malaysia. Ianya meliputi artikel berkaitan dengan tugas dan tanggungjawab BPP.

LAPORAN NBOS MY BEAUTIFUL NEIGHBOURHOOD 2012

TUJUAN:Laporan ini merumuskan pelaksanaan My Beautiful Neighbourhood di bawah Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan sepanjang tahun 2012.

192

MINGGUAN MALAYSIA

KERATAN AKHBAR

NEW STRAITS TIMES

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

193

PEN

ERBI

TAN

JAB

ATAN

Salinan-salinan Draf Rancangan Tempatan Daerah Bandar Baharu boleh didapati untuk diperiksa pada tempat, tarikh dan masa seperti berikut : Tempat : Majlis Daerah Bandar Baharu 09800 Serdang Kedah Darul Aman Tarikh : 6hb. Oktober hingga 7hb. November 2013 (hari bekerja sahaja) Masa : 9.00 pagi hingga 4.00 petang (Ahad - Rabu) 9.00 pagi hingga 3.00 petang (Khamis) Bantahan terhadap atau representasi berkenaan dengan rancangan itu boleh dibuat secara bertulis kepada pihak Majlis Daerah Bandar Baharu sebelum atau pada 7hb. November 2013. Bantahan terhadap atau representasi itu hendaklah dialamatkan kepada :

Yang DiPertua, Majlis Daerah Bandar Baharu,

09800 Serdang, Kedah Darul Aman.

Bantahan dan representasi itu hendaklah menyatakan perkara-perkara yang berkaitan dengannya dan alasan-alasan atas mana bantahan dan representasi itu dibuat. Tarikh : 30 September 2013 Yang DiPertua

Majlis Daerah Bandar Baharu

NOTIS DRAF RANCANGAN TEMPATAN

DAERAH BANDAR BAHARU YANG BOLEH DIDAPATI UNTUK DIPERIKSA

MAJLIS DAERAH BANDAR BAHARU AKTA PERANCANGAN BANDAR DAN DESA 1976 (AKTA 172)

SUBSEKSYEN 13(2) ,

NOTIS AKHBAR DRT BANDAR BAHARU BERITA HARIAN

194

BERITA HARIAN

BERITA HARIAN

LAPO

RAN

TAH

UNAN

I

201

3

195

PEN

ERBI

TAN

JAB

ATAN

BERITA HARIAN

BERITA HARIAN