kursus asas

Click here to load reader

Post on 25-Jun-2015

785 views

Category:

Documents

6 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

KURSUS ASAS PEGAWAI TEKNIK

OLAHRAGAKEJOHANAN SUKAN MAHASISWA BORNEO KALIKALI-1, 2009

KEPEGAWAIAN TEKNIKAL OLAHRAGA

KEPERLUAN PEGAWAI 3-7 Juri rayuan 1 Pengarah Kejohanan 1 Pengurus Kejohanan ( + 2 penolong ) 1 Setiausaha ( + 1-2 penolong ) 1 Pengurus Teknik ( + 4-5 penolong ) 1 Pengurus Bilik Panggilan ( + 6 penolong ) 1 Referi Balapan 1 Referi Jalan Kaki 1 Referi Padang ( @ 2 orang : Balingan dan Lompatan ) 1 Referi Campuran 1 Ketua Hakim Balapan ( + 16 hakim balapan ) 1 Ketua Pengadil ( + 16 pengadil ) 1 Ketua Hakim Jalan Kaki ( + 5-6 hakim ) 1 Ketua Penjaga Masa ( + 20 penjaga masa ) 2 Pencatat Masa Rasmi 1-2 Pelepas 1-2 Pemanggil Balik 2-4 Penolong Pelepas 1 Ketua Pencatat Pusingan ( + 4 penolong ) 2-3 Pengawas Arena Lompat Jauh 1 ketua ( + 3 Hakim ) Lompat Kijang 1 ketua ( + 3 Hakim ) Lompat Tinggi 1 ketua ( + 7 Hakim ) Lempar Cakera 1 ketua ( + 3 Hakim ) Lontar Peluru 1 ketua ( + 3 Hakim ) Merejam Lembing 1 Ketua ( + 3 Hakim ) 2-3 Juru hebah 2 Statistik 3 Penyelia Keputusan 4-6 Pengurus Hadiah 2-3 Juru Taip

Pegawai Teknik Balapan & Padang yang Baik. Tanggungjawab asas setiap pegawai adalah untuk memberi seseorang atlit peluang mencapai percubaan mereka yang terbaik, dalam satu pertandingan yang adil, tanpa sesiapa pun memperolehi sebarang keuntungan atau mengalami sebarang kerugian..

Isi-Isi Pentinga) b) Atlit-atlit yang dipentingkan / diutamakan, mereka yang bertanding. Pastikan pertandingan berjalan dengan adil, jangan semata-mata menangkap peserta (mencari kesalahan peserta). Layan semua peserta dengan saksama, jangan berat sebelah.

c)

d)

e)

Jangan bersikap bengis atau garang. Sikap sebegini akan mengganggu ketenteraman para atlit. Pastikan acara berjalan mengikut jadual.

KUALITI1. Berbudi bicara dan bersopan, 2. Mempunyai konsentrasi yang tinggi, 3. Bertindakbalas dengan cepat, 4. Membuat keputusan dengan cepat, ringkas dan tepat. 5. Berpengetahuan. 6. Memahami keperluan seseorang atlit. 7. Sabar.

REFERI BALAPANReferi Balapan merupakan salah seorang pegawai kanan yang bertanggungjawab atas kejayaan sesuatu kejohanan. Selain daripada mengetahui fungsinya, beliau juga harus mengenali pegawai teknik yang lain dan juga saluran-saluran perhubungan yang ada dalam kejohanan itu.

TUGAS-TUGAS1. 2. 3. Menetapkan tugas-tugas hakim-hakim dan pengadil-pengadil. Mengurus semua acara balapan. Menentukan kedudukan peserta-peserta diakhir perlumbaan jika hakim balapan tidak dapat memutuskan dan/atau terdapat pertelingkahan keputusan. Setelah tamat sesuatu acara, kad-kad keputusan disemak dan ditandatangani oleh Referi.

4.

5. 6.

Mengesan dan tandatangan sebarang pembatalan. Memutuskan sebarang bantahan terhadap cara pertandingan dijalankan. 7. Memberi amaran atau menyingkirkan seseorang peserta daripada pertandingan jika didapati ianya tidak sopan atau tidak beretika.

NASIHATa) Mendapatkan senarai nama pegawai teknik yang bertugas sebelum pertandingan bermula, meneliti senarai itu dan menyediakan satu jadual tugas. b) Tiba sekurang-kurangnya satu setengah jam sebelum pertandingan bermula. Memeriksa balapan, tanda-tanda dan alat yang diatur.

c)

Menemui pegawai kanan yang lain tentang pelbagai aspek keputusan, isyarat, perhubungan dan lain-lain. d) Pastikan acara dijalankan mengikut jadual. Selesaikan sebarang masalah dengan segera tanpa sebarang kelewatan. e) Selalu membawa kad kuning dan kad merah. f) Awasi pasukan pegawai-pegawai yang lain.

KUALITI PENTING SESEORANG PELEPASa) b) c) Cergas serta mempunyai tindakbalas yang segera dan penglihatan yang baik. Suara yang baik dan jelas. Memiliki keyakinan yang tinggi, menyelesaikan sebarang masalah tanpa panik.[Pelepas kawal peserta dan bukan dikawal oleh peserta ]

d) Adil dalam membuat sebarang keputusan. e) Mengetahui perintah pelepasan yang betul. f) Mengetahui semua takat permulaan (stagger) dan tempat permulaan.

PERINTAH -PERINTAHSemua acara dalam lorong kecuali 800m

Ke garisan Sedia Tembakan pistolPermulaan beramai-ramai (1500m ke atas)

Ke garisan Tembakan pistol

POSISI PELEPAS Jauh daripada atlitatlit tetapi didengar dengan jelas oleh semua atlit. Dapat melihat semua atlit dengan jelas. Dapat melihat dan dilihat oleh petugas penjaga masa

HAKIM BALAPAN1) Mempunyai konsentrasi yang tinggi .tidak mengendahkan gangguan luar. 2) Mempunyai "mata penghakiman". 3) Mempunyai ingatan visual yang baik untuk beberapa kedudukan.

1. Berada di satu tempat yang sama sebelah (dalam) balapan di garisan penamat 2. Ditempatkan sekurang-kurangnya 5m dari dan bertentangan dengan garisan penamat. 3. Berada di atas aras bumi. Duduk di sebuah tangga bertingkat.

CARA PENGHAKIMAN Kedudukan peserta akan dikira apabila bahagian badan peserta iaitu TORSO sampai ke garisan penamat ( Torso : tidak termasuk kepala, leher, tangan,lengan dan kaki )

Tugas lain : Hakim Balapan boleh juga membantu sebagai Pengadil atau Pencatat Pusingan .

PENJAGA MASA1. Pencatat masa akan ditempatkan sebaris dengan garisan penamat dan 5m di luar balapan. Tempat duduk bertingkat disediakan untuk memudahkan mereka melihat dengan jelas. 2. Mereka ditempatkan bertentangan dengan Hakim Balapan. 3. Mempunyai kualiti seperti para Hakim Balapan. 4. Ketua Penjaga Masa diwajibkan mengambil kedudukan pertama.

MENGENDALIKAN JAM RANDIK1. 2. 3. 4. Memegang jam randik dalam tapak tangan. Letakkan jari telunjuk pada butang permulaan jam randik. Gunakan tekanan pertama pada perintah sedia atau apabila pistol dinaikkan. Gunakan tekanan kedua untuk memulakan jam randik bila asap atau api dilihat,

5.

Gunakan tekanan pertama apabila peserta berada lebih kurang 30 meter dan garisan penamat. 6. Hentikan jam randik bila "torso' peserta sampai garisan penamat.

NASIHATa) Jangan hentakkan jam randik. b) Mulakan jam randik bila asap atau api dilihat, bukan bila mendengar bunyi pistol. c) Memperhatikan dengan teliti : Pandangan mata pada Pelepas dari perintah Ke Garisan hingga ternampaknya asap pada pistol. Bilangan pusingan yang telah dicapai oleh peserta yang mendahului, khasnya dalam acara jarak jauh. Memperhatikan garisan penamat apabila peserta-peserta berada lebih kurang 15 meter daripadanya.

CARA MENCATAT JAM RANDIK Semua catatan masa dengan Ambilan Tangan (manual), masa dibaca kepada persepuluh saat yang lebih. Contoh : 12.03 = 12.1 12.08 6:05.01 6:05.09 = 12.1 = 6:05.1 = 6:05.1

Mencatatkan Masa Rasmi Sekiranya 2 jam digunakan : masa adalah berlainan maka masa yang lebih adalah masa rasmi. Jam 1 12.58 Jam 2 Jam 3 Masa Rasmi 12.44 -

12.6s

Sekiranya 2 jam daripada 3 jam mencatatkan masa yang sama, masa tersebut adalah masa rasmi. Jam 1 12.21 11.17 Jam 2 Jam 3 Masa Rasmi 12.79 12.21 11.20 11.17

12.3s 11.2s

Jika ketiga-tiga jam mencatatkan masa berlainan, maka jam yang mencatatkan masa tengah adalah masa rasmi. Jam 1 12.22 12.67 Jam 2 Jam 3 Masa Rasmi 12.79 12.44 12.56 12.6s

12.5s 12.6s

NASIHAT Jangan gunakan hanya 2 jam untuk manamana kedudukan. Sesuatu pencapaian yang mengatasi rekod, masanya harus dicatat oleh 3 orang penjaga masa dan perlu diperlihatkan kepada Referi Balapan sebelum disetkan kepada angka kosong.

PENGADILTUGAS-TUGAS Pengadil-pengadil adalah pembantu Referi tanpa kuasa untuk membuat keputusan. Adalah menjadi tanggungjawab Pengadil berada di sesuatu tempat yang ditetapkan oleh Referi untuk meneliti keadaan pertandingan. Jika ada kesalahan atau pelanggaran peraturan dilakukan oleh peserta, maka perkara tersebut hendaklah dilaporkan kepada Referi dengan segera. Referi akan memutuskan adakah keadaan yang dilaporkan itu dillakukan dengan sengaja atau sesuatu yang terjadi dengan tidak sengaja. Faktor untung rugi semasa pelanggaran peraturan berlaku perlu dipertimbangkan dan diambil perhatian.

a) Contoh Tugas :i) Perhatikan pelari-pelari di selekoh.... untuk melihat adakah peserta berlari di luar lorongnya,menghalang peserta yang lain atau memijak garisan lorong sebelah dalam. Perhatikan peserta-peserta melepasi pagar mereka dengan cara yang betul. Awasi zon pertukaran baton dalam acara lari berganti-ganti.

ii) iii)

b)Jika berlakunya kesalahan atau pelanggaran peraturan :i) Catatkan nombor dan lorong peserta yang melakukan kesalahan / pelanggaran peraturan, Tandakan tempat kesalahan / pelanggaran peraturan itu berlaku, Menunjukkan bendera kuning kepada Referi. Catatkan kesalahan tersebut untuk keputusan Referi.

ii) iii) iv)

ACARA LARI BERPAGAR1. Semua perlumbaan dijalankan dalam lorong dan peserta dimestikan mengikuti lorong masing-masing. 2. Seseorang peserta akan dibatalkan, sekiranya pada pendapat Referi, dia dengan sengaja menjatuhkan pagar dengan tangan atau kakinya. (adalah mustahak untuk memastikan samada kelakuan itu adalah sengaja atau tidak). 3. Seseorang peserta akan dibatalkan sekiranya meleretkan kakinya di luar atau di bawah paras pagar.

4 x 100 M LARI BERGANTI-GANTI BERGANTI1. Semua perlumbaan akan berlari dalam lorong-lorong masing-masing sehingga ke garisan penamat. Baton mestilah ditukarkan di dalam zon pertukaran baton. Pertukaran baton bermula apabila ianya menyentuh tangan pelari penerima dan ia berakhir apabila baton berada di dalam tangan pelari tersebut.

2.

3. Jika baton terjatuh, ianya mestilah diambil kembali oleh peserta yang menjatuhkannya. 4. Bilangan pengadil bertugas di setiap zon pertukaran baton adalah di antara dua hingga enam belas orang. (berada di permulaan zon pertukaran dan di hujung zon pertukaran)

NASIHATa) b) c) Menempatkan peserta-peserta dalam lorong yang betul. Tunjukkan kepada peserta 'zon kelajuan' serta permulaan dan akhirnya zon pertukaran baton. Memberitahu kepada Referi / Ketua Pengadil dengan menggunakan isyarat (bendera putih) bah