komputer mid year 6 2015

Download Komputer Mid Year 6 2015

If you can't read please download the document

Upload: mouja-twisterius

Post on 11-Sep-2015

233 views

Category:

Documents


9 download

DESCRIPTION

TMK

TRANSCRIPT

SEKOLAH BEACONHOUSE SRI INAI

APilih peraturan di makmal komputer yang betul dan salin semula di ruangan yang disediakan.

Sila pastikan anda berbaris sebelum pergi ke makmal computerLetakkan botol air minuman di atas meja komputerMembuat bising di dalam makmal komputer.Pastikan anda menggunakan komputer dengan betul. Sekiranya anda menghadapi masalah dengan penggunaan komputer sila maklumkan kepada guru.Menggunakan kerusi untuk bergerak di makmal komputerSebelum anda meninggalkan makmal komputer, sila pastikan kerusi disusun dengan kemas, suis lampu dan penghawa dingin dimatikan dan makmal komputer berada dalam keadaan memuaskan.Sila pastikan pintu ditutup sebelum meninggalkan makmal computer.Sentiasa menggunakan peralatan komputer dengan cermat dan berhati-hati.Apabila peralatan komputer tidak berfungsi dengan baik, anda hendaklah memberitahu kawan-kawan untuk membetulkannya.

Peraturan di Makmal Komputer:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________m.s. 2______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________10 M

B

Lengkapkan pernyataan yang betul tentang e-mel.

sopanCompose mailbesarejaan

Protokol Internetkata laluankeluarmerah

Kita perlu merahsiakan __________________ akaun e-mel kitaKlik butang _____________________ untuk menulis email.Semasa menulis e-mel, kita haruslah menggunakan bahasa yang _____________ dan ____________ yang betul.Semasa menulis e-mel, kita perlu mengelakkan teks berwarna _________________ dan berhuruf __________________.Setelah selesai menggunakan e-melnya, Kavinesh mendaftar _____________ daripada akaun e-melnya.

m.s. 3Internet bermaksud gabungan rangkaian komputer seluruh dunia yang menggunakan ____________________.

hiburanorganisasiberitakomersial

Laman web _______________ menyediakan maklumat tentang suatu organisasi termasuk struktur, aktiviti dan berita organisasi.Laman web _______________ menyediakan maklumat mengenai hiburan seperti muzik, video, sukan dan permainan.Laman web _____________ memaparkan berita semasa seperti peristiwa, sukan, cuaca dan kewangan.Laman web ____________ memaparkan perkhidmatan yang ditawarkan atau produk yang dijual oleh syarikat.

10 M

m.s. 4

CPenggunaan Internet ada kebaikan dan keburukannya. Kelaskan setiap kebaikan dan keburukan berdasarkan pernyataan yang diberikan.

Maklumat- mudah didapati dan mudah berkongsi maklumat.

Promosi - dapat membantu individu atau organisasi utuk mempromosikan produk dan perkhidmatan.

Melalaikan- penggunan laman social yang berlebihan dan tidak terkawal boleh memberikan kesan buruk terutamanya kepada pelajar.

Komunikasi - dapat berhubung dengan sesiapa sahaja tanpa mengira jarak,masa dan tempat.

Maklumat tidak tepat ramai pengguna internet menyebarkan maklumat tidak tepat kepada pengguna lain melalui laman sosial/peribadi.

Pendidikan atas talian cara pantas, selamat danmenyeronokkan dalam memberi pendidikan kepada pelajar.

Keselamatan data/maklumat - pengguna boleh terdedah dengan isu keselamatan data atau maklumat peribadi di internet jika tidak berhatihati.

Penyebaran fitnah maklumat yang tidak tepat boleh mendatangkan fitnah kepada orang lain

KebaikanKeburukan

8M

m.s. 5DPadankan jenis-jenis laman web yang berikut

Hiburan

www.Airasia.com.my

Informasi / Berita

www.tonton.com.my

Komersial

www.kisahku.blogspot.com.my

Peribadi

4 M

www.beritaharian.com.my

m.s. 6

E Namakan peranti-peranti komputer berikut.

8 M

m.s. 7

FNamakan perisian yang terdapat di dalam sesebuah komputer berdasarkan ikon yang diberi.

10 M

m.s. 8