kertas kerja perkhemahan tkrs 2014

23
Perkhemahan TKRS Daerah Batang Padang 2015 PERKHEMAHAN TUNAS KADET REMAJA SEKOLAH PERINGKAT DAERAH BATANG PADANG TAHUN 2015 1. PENDAHULUAN Perkhemahan Tunas Kadet Remaja Sekolah Peringkat Daerah Batang tahun 2015 ini telah dirancang bagi membangunkan modal insan yang memenuhi aspek disiplin, sahsiah, akhlak dan jati diri murid. Aktiviti perkhemahan juga mendedahkan para peserta dengan cabaran-cabaran fizikal dan mental yang boleh memantapkan semangat juang dan keyakinan diri masing-masing. Sehubungan dengan itu, perancangan yang sistematik dan bersepadu perlu dilakukan bagi merealisasikan tujuan perkhemahan ini dan seterusnya membantu Kementerian Pelajaran Malaysia mengeluarkan modal insan yang berkualiti. Hakikatnya, tanpa kerjasama yang jitu dan padu dari semua pihak akan menyebabkan perancangan hanya tinggal kenangan. Semoga kita diberi kekuatan untuk melakukan dengan penuh tanggungjawab dan beramanah. 2. OBJEKTIF 2.1 Untuk mendedahkan para peserta kepada aspek asas perkhemahan. 2.2 Untuk melahirkan ahli yang berdisiplin dan bersemangat dalam pelbagai bidang. 2.3 Untuk memupuk semangat berdikari dan tolong-menolong satu sama lain. 2.4 Untuk melahirkan insan yang cemerlang dalam pelbagai bidang. 2.5 Untuk memberi pendedahan pelbagai disiplin ilmu dalam aktiviti kokurikulum. 3. ANJURAN 3.1 PPD Batang Padang dengan kerjasama Sekretariat TKRS Daerah Batang Padang 4. TARIKH Tunas Kadet Remaja Sekolah, Daerah Batang Padang 1

Upload: normadiah

Post on 10-Nov-2015

78 views

Category:

Documents


18 download

DESCRIPTION

kertas kerja

TRANSCRIPT

Perkhemahan TKRS Daerah Batang Padang2015

PERKHEMAHAN TUNAS KADET REMAJA SEKOLAHPERINGKAT DAERAH BATANG PADANGTAHUN 20151. PENDAHULUAN

Perkhemahan Tunas Kadet Remaja Sekolah Peringkat Daerah Batang tahun 2015 ini telah dirancang bagi membangunkan modal insan yang memenuhi aspek disiplin, sahsiah, akhlak dan jati diri murid. Aktiviti perkhemahan juga mendedahkan para peserta dengan cabaran-cabaran fizikal dan mental yang boleh memantapkan semangat juang dan keyakinan diri masing-masing.

Sehubungan dengan itu, perancangan yang sistematik dan bersepadu perlu dilakukan bagi merealisasikan tujuan perkhemahan ini dan seterusnya membantu Kementerian Pelajaran Malaysia mengeluarkan modal insan yang berkualiti. Hakikatnya, tanpa kerjasama yang jitu dan padu dari semua pihak akan menyebabkan perancangan hanya tinggal kenangan. Semoga kita diberi kekuatan untuk melakukan dengan penuh tanggungjawab dan beramanah.

2. OBJEKTIF

2.1 Untuk mendedahkan para peserta kepada aspek asas perkhemahan.2.2 Untuk melahirkan ahli yang berdisiplin dan bersemangat dalam pelbagai bidang.2.3 Untuk memupuk semangat berdikari dan tolong-menolong satu sama lain.2.4 Untuk melahirkan insan yang cemerlang dalam pelbagai bidang.2.5 Untuk memberi pendedahan pelbagai disiplin ilmu dalam aktiviti kokurikulum.

3. ANJURAN

3.1 PPD Batang Padang dengan kerjasama Sekretariat TKRS Daerah Batang Padang

4. TARIKH

4.1 06 -08 Mac 2015 ( Jumaat Ahad )

5. TEMPAT PERKHEMAHAN

5.1 Sekolah Kebangsaan Pendita Zaba, Tapah Road

6. GOLONGAN SASARAN

6.1 Ahli Tunas Kadet Remaja Sekolah ( TKRS ) sekolah-sekolah Batang Padang.6.2 Ahli mestilah aktif dan bergiat cergas dalam aktiviti TKRS sekolah.6.2 Setiap sekolah dikehendaki hantar 4 orang ahli ( 2 lelaki 2 perempuan ).6.3 Jumlah keseluruhan ; 4 orang X 33 buah sekolah = 132 orang.

7. SENARAI AHLI JAWATANKUASA PERKHEMAHAN TKRS DAERAH BATANG PADANG

7.1 Jawatankuasa IndukPenasihat: Pengarah Pelajaran Negeri PerakPengerusi : Pegawai Pelajaran Daerah Batang PadangTimb. Pengerusi: Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah Batang padangNaib Pengerusi: En. Zailan bin Zainuddin( Pen. PPD Pembangunan Kemanusiaan ( Ketua Unit )Penyelaras: En. Azhar bin Idris( Penyelia Kokurikulum Daerah Batang Padang )Setiausaha: En. Mohamad Fauzi bin Jusoh( Pegawai Tadbir TKRS Daerah Batang Padang )Bendahari: Pegawai kewangan Daerah Batang PadangAhli Jawatankuasa: Pengerusi Kelompok 1 hingga kelompok 7: Guru Besar SK. Pendita Zaba: Ketua Polis Tapah : Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Malaysia, Tapah: Poliklinik Tapah: Pegawai Teknologi Pendidikan, PKG, Tapah Road

7.2 Jawatankuasa PelaksanaPenasihat: Pengarah Pelajaran Negeri PerakPengerusi : Pegawai Pelajaran Daerah Batang PadangTimbalan Pengerusi: Timbalan Pegawai PPD Batang PadangNaib Pengerusi: En. Zailan bin Zainuddin( Pen. PPD Pembangunan Kemanusiaan (K.Unit)Penyelaras: En. Azhar bin Idris( Penyelia Kokurikulum Daerah Batang Padang )Setiausaha: En. Mohamad Fauzi bin Jusoh( Pegawai Tadbir TKRS Daerah Batang Padang )Bendahari: Pegawai kewangan Daerah Batang PadangUrusetia: Sekretariat TKRS Daerah Batang PadangKem Komandan: En. Mohd Izad bin MauluddinTimbalan Kem Komandan: En. Hasrul bin HassanPenyelaras Aktiviti: En. Mohd Rozi bin Mohamed Saddam: Pn. Maizatul Sarah bt. YahayaUjian Ikatan dan Gajet: En. Ahmad Faizal bin Mohamed: Pn. Rozita Aini bt. Mohd Rosdi: En. Mohd Affendy bin Mohd HidzirUjian Bantu Mula: En. Wan Mohd Khuzaiman bin Wan Pakri: Pn. Rohaya bt. Md DesaUjian Kawad: En. Ahmad Salehudin bin Muhamad Asarudin: Pn. Zaehmah bt. Syed Hassan: Pn. Nor Izzah bt. Md. NizarUjian Kerohanian / moral: En. Mohd Khairunnaim bin Abd Aziz: Pn. Norsidah bt. Latif: En. Kamarul Azri bin AwangPendaftaran: Cik Hajah Suryani bt. Rasidi: Pn. Sumty bt. sudinPerasmian Penutup: En. Ezwan Shah bin Ahmad: Pn. Rafizan bt. Abd SamadDisiplin dan Keselamatan: En. Mohd KhairuFarhan bin Mohd Muridun: Cik Sarida bt. MohamedKecemasan dan Bantu Mula: En. Mohd Affandi bin Che Yem: Pn. Wan Dliyana bt. Wan Ahmad KaspiBuku Program dan Buletin : Pn. Suhazlina bt. Abdul Salam: Cik Siti Shakinah bt. MustafaKerohanian dan Tempat Solat: En. Mohd Rushdi bin Muhammad Yusuf: En. Mohd Kamal bin TahirHadiah dan Sijil: Pn. Jariathul Annor bt. Jalaludin: Pn. Anisah bt. AbdullahPersiapan Tempat dan Khemah: En. Che Mohd Shukri bin Che Mood: Pn. Nor Izzah bt. Md. NizarMakanan: Pn. Zuraina bt. Marzuki : Cik Fazlina bt. Esa: Pn. Norazmah bt. Jalani: Pn. Norhayati bt. Talib8. PERINCIAN TUGAS( Rujuk Lampiran I )9. TENTATIF PERKHEMAHAN ( Rujuk Lampiran II )10. KONSEP PERKHEMAHAN( Rujuk Lampiran III )11. ANGGARAN KEWANGAN( Rujuk Lampiran IV )12. PENUTUPSemoga Perkhemahan TKRS Peringkat Daerah Batang Padang 2015 akan dapat berjalan dengan lancar dan teratur seperti yang dirancangkan. Kerjasama yang jitu dan padu daripada semua pihak amatlah diperlukan dalam menjayakan perkhemahan ini. Pihak PPD Batang Padang dan Sekretariat TKRS Batang Padang juga merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan program ini. Moga diberkati oleh Allah segala perjalanannya. Amin.

Disediakan Oleh :

...............................................................( MOHAMAD FAUZI BIN JUSOH )Pegawai Tadbir TKRSDaerah Batang PadangLAMPIRAN IPERINCIAN TUGAS

8.1Urusetia

1. Melantik AJK2. Menguruskan surat perlantikan jawatankuasa pengelola/pelaksana dan ahli-ahli. 3. Menyelaraskan tugasan di antara semua jawatankuasa kerja.4. Menghadiri semua mesyuarat jawatankuasa dan membentangkan laporan.5. Menyediakan anggaran perbelanjaan.6. Memaklumkan kelulusan kepada pihak-pihak berkuasa seperti polis, bomba, pejabat kesihatan dan TNB.7. Sentiasa ada kakitangan di bilik/kaunter opreasi dan berfungsi setiap masa.8. Menyediakan borang penilaian akhir perkhemahan.9. Bekerjasama dengan pengurusan pembekal makanan.10. Menyediakan pelan kecemasan sekiranya bekalan air atau elektrik terputus.11. Menyediakan papan tanda arah ke tapak perkhemahan.12. Menempah banner program.

8.2 Jawatankuasa Pendaftaran

1. Menguruskan tag untuk semua peserta dan pihak yang terlibat.2. Menerima maklumat lengkap pendaftaran peserta. ( surat kebenaran, surat akuan kesihatan ).3. Membuat rumusan dan analisa lengkap : - jumlah peserta, guru pengiring, jurulatih dan pegawai yang terlibat 4. Menyediakan senarai nama penuh yang lengkap semua peserta, guru pengiring, jurulatih dan pegawai yang terlibat.5. Menyediakan dengan kadar segera surat kebenaran dan akuan kesihatan peserta untuk tujuan rawatan/kecemasan.6. Menyediakan anggaran perbelanjaan.

8.4 Jawatankuasa Perasmian Penutup

1. Memilih peserta untuk dilantik sebagai juru acara, pembaca doa, ucapan wakil pelajar.2. Menyediakan teks ucapan untuk juru acara, pembaca doa dan ucapan wakil Pelajar.3. Mengadakan raptai perasmian penutup.4. Memastikan acara majlis berjalan lancar.5. Menentukan tempat duduk VIP.6. Bekerjasama dengan jawatankuasa siaraya.7. Mendapatkan maklum balas kehadiran tetamu jemputan.8. Memastikan banner dipasang dengan sempurna.

8.5 Jawatankuasa Disiplin dan Keselamatan

1. Memastikan peserta berdisiplin dan mematuhi peraturan perkhemahan.2. Menjaga keselamatan peserta dan pegawai yang terlibat serta memaklumkan kepada pihak urusetia dengan kadar segera jika terdapat sebarang kecemasan.3. Bekerjasama dan memberi maklumat yang tepat dan benar kepada pihak polis dan bomba jika diperlukan.

8.6 Jawatankuasa Kecemasan dan Bantu Mula

1. Menyediakansick bay dan peti first aid untuk rawatan bantu mula.2. Membawa peserta atau pegawai yang terlibat ke klinik atau hospital untuk mendapatkan rawatan lanjut.3. Mengenalpasti masalah kesihatan peserta.4. Memastikan peserta atau pegawai yang mengalami masalah kesihatan tidak diberikan sebarang ubat untuk dimakan kecuali dengan arahan pihak hospital.

8.7 Jawatankuasa Buletin dan Buku Program

1. Membuat rakaman video dan fotografi sepanjang perkhemahan berlangsung.2. Menerbitkan VCD dan buletin perkhemahan ( dokumentasi ).3. Menyediakan anggaran perbelanjaan.

8.8 Jawatankuasa Kerohanian

1. Melantik Imam solat dan penceramah kuliah maghrib dan subuh.2. Memastikan semua peserta berada di surau tepat pada waktunya.3. Menyediakan bahan edaran yang mencukupi.4. Menyediakan anggaran perbelanjaan.

8.9 Jawatankuasa Hadiah dan Sijil

1. Menyediakan cenderahati jemputan, pemenang pertandingan dan petugas.2. Menyediakan anggaran perbelanjaan.3. Menyediakan alatan/keperluan untuk penyampaian hadiah dan sijil.4. Bekerjasama dengan juruacara dan jawatankuasa majlis penutup.5. Menyediakan gadis dulang untuk penyampaian hadiah dan sijil.6. Memastikan hadiah dan sijil mencukupi dan disusun mengikut aturcara.

8.10 Jawatankuasa Tatacara/Protokol

1. Menyediakan bendera TKRS untuk digantung pada tiang bendera.2. Memastikan Tatacara TKRS dilaksanakan dengan sempurna.

8.11 Jawatankuasa Persiapan Tempat / Khemah

1. Menyedia/menanda tapak perkhemahan mengikut nama kelompok.2. Memastikan tapak perkhemahan bersih dan selamat.3. Memastikan jumlah bilangan khemah yang diperlukan4. Memastikan khemah dipasang di lokasi yang disediakan.5. Mengembalikan semula khemah selepas program selesai.6. Memastikan khemah yang dikembalikan itu dalam keadaan baik.7. Menguruskan kerja semburan anti nyamuk (fogging) bersama pejabat kesihatan.

8.12 Jawatankuasa Makanan

1. Mendapatkan jumlah peserta yang terlibat.2. Menguruskan urusan makanan dengan pembekal. 3. Memastikan tahap kualiti makanan yang tinggi.4. Memastikan kuantiti makanan disediakan berdasarkan jumlah sebenar peserta dan pegawai terlibat. 5. Menentukan menu harian dan juga menu bagi kumpulan tertentu (alahan).6. Memastikan peserta dan pegawai membasuh pinggan dan alatan makanan setelah digunakan. 7. Memberi respon/mengambil tindakan terhadap sebarang aduan yang diterima/dibuat.8. Menentukan lokasi pengambilan makanan.9. Memastikan kebersihan makanan dan lokasi tempat pengambilan makanan.

LAMPIRAN II TENTATIF PERKHEMAHAN

Hari/Tarikh

05.0007.0007.0007.3007.3008.0008.0009.0009.0010.0010.0010.3010.3011.3011.3012.3012.3002.3002.3003.3003.3004.3004.3005.0005.0005.3005.3006.306.3009.0009.0011.00

06.03.15( Jumaat )PENGURUSAN DIRI / SOLAT / KULIAH SUBUH/ MORALSELAMAT DATANG KE SK. PENDITA ZABA PERAK DARUL RIDZUANPendaftaran / Diri KhemahMINUM PETANG DAN SOLAT ASARTaklimat / Bentuk kumpulanMakan Malam / Pengurusan Diri/Solat/kuliah / Moral

Ice Breaking

07.03.15( Sabtu )PERHIMPUNAN PAGI/MALAYSIA CERGASSARAPAN PAGI

AKTIVITISTESEN1 & 2KUMP. A,B,C & D

AKTIVITISTESEN3 & 4KUMP.E,F,G & HMINUM PAGI

AKTIVITISTESEN3 & 4KUMP. A,B,C & D

AKTIVITISTESEN1 & 2KUMP.E,F,G & HMAKAN TENGAHARI / SOLAT ZOHORIkhtiar Hidup

Sukan RakyatIkut Kumpulan

Ujian Kerohanian/ Moral

08.03.15( Ahad )KHIDMASRAPTAI

RAPTAIMAJLIS PERASMIAN PENUTUP

PERJALANAN PULANG

LAMPIRAN IIIKONSEP PERKHEMAHAN

10.1 Syarat-syarat Penyertaan

a) Penyertaan adalah terbuka kepada ahli TKRS yang berdaftar dengan PPD Batang Padang melalui borang yang telah disahkan oleh pentadbir sekolah masing-masing. Semua peserta hendaklah terdiri daripada murid-murid lelaki dan perempuan tahap 2 ( tahun 5 6 ).b) Semua murid yang mewakili sekolah hendaklah sihat tubuh badan dan TIDAK dijangkiti penyakit kronik. ( Borang pengesahan kesihatan hendaklah dilengkapkan dan dibawa semasa pendaftaran ).c) Semua murid yang mewakili sekolah hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada ibubapa/penjaga masing-masing. ( Borang kebenaran hendaklah dilengkapkan dan dibawa semasa pendaftaran ).

10.2 Pendaftaran Peserta

a) Semua sekolah dikehendaki melengkapkan borang pendaftaran peserta seperti yang dilampirkan ( dalam bentuk microsoft WORD/EXCEL ) dan dihantar melalui emel kepada [email protected] pada atau sebelum 02 MAC 2015.

10.3 Penginapan Peserta

a) Semua peserta akan menginap di dalam khemah yang disediakan oleh sekolah masing-masing.b) Guru Pengiring MESTI menginap di dalam khemah mengikut daerah masing-masing.c) Semua peserta dan guru pengiring akan ditempatkan di tapak perkhemahan Sekolah Kebangsaan Pendita Zaba sepanjang tempoh perkhemahan.

10.4 Pakaian Peserta dan Guru Pengiring

a) Semua peserta hendaklah berpakaian trek bottom berwarna gelap dan baju T berlengan pendek atau panjang di sepanjang aktiviti perkhemahan.b) Uniform lengkap TKRS bagi peserta dan guru pengiring akan hanya dipakai semasa Majlis Perasmian Penutup sahaja.c) Peserta TIDAK DIBENARKAN memakai seluar pendek dan singlet sepanjang tempoh perkhemahan.d) Pemakaian selipar semasa aktiviti tidak dibenarkan.e) Semua guru pengiring akan diagihkan mengikut kumpulan peserta dan bergerak mengikut aktiviti yang dijalankan. Guru pengiring juga bertindak sebagai ketua dan pengurus kumpulan yang diagihkan.f) Pakaian guru semasa aktiviti adalah dalam separuh uniform lengkap atau trek bottom dan baju T.

10.5 Penyediaan Makanan dan Minuman

a) Makanan dan minuman peserta serta pegawai akan disediakan secara berpusat dan akan diuruskan oleh jawatankuasa berkenaan.b) Air masak akan disediakan di tempat yang ditetapkan sepanjang tempoh perkhemahan.c) Semua peserta, guru pengiring dan pegawai dikehendaki membasuh pinggan, cawan, sudu dan garfu masing masing setelah digunakan.d) Semua peserta, guru pengiring dan pegawai dikehendaki akur dengan jadual masa yang telah ditetapkan.

10.6 Pengangkutan

a) Kemudahan pengangkutan dari sekolah masing-masing ke tapak perkhemahan dan dan balik diuruskan oleh sekolah masing-masing.

10.7 Peti Bantu Mula / First Aid

a) Setiap sekolah dikehendaki membawa Peti Bantu Mula dan dikawal oleh guru pengiring masing-masing.

10.8 Keselamatan / Kecemasan

a) Semua jenis senjata adalah ditegah disimpan di dalam khemah. Guru pengiring sekolah masing-masing harus menyimpan segala pisau, parang dan alatan tajam bagi tujuan aktiviti yang dibawa oleh peserta negeri berkenaan.b) Rokok, dadah, minuman keras, pertaruhan dan salah laku adalah ditegah dan peserta akan dihantar pulang ke sekolah masing-masing serta-merta sekiranya didapati bersalah melanggar peraturan ini.c) Semua peserta dan pegawai hendaklah mengutamakan keselamatan sepanjang perkhemahan ini berlangsung.d) Sila lapor dengan segera kepada pihak urusetia jika berlaku sebarang kemalangan.

10.9 Penyertaan Aktiviti

a) Semua peserta wajib mengambil bahagian dalam aktiviti yang telah ditetapkan oleh pihak penganjur.b) Setiap peserta dan guru pengiring akan dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan kecil mengikut aktiviti.c) Setiap kumpulan akan diwakili oleh peserta yang berlainan sekolah.d) Setiap peserta akan mengikut kumpulan yang telah ditetapkan semasa menjalani aktiviti.e) Peserta akan tidur dalam khemah mengikut sekolah masing-masing.

10.10 Cadangan Aktiviti

a) Ice Breakingb) Kawad Kaki Statikc) Tali dan Ikatand) Bantu Mulae) Permainan Kreatiff) Ikhtiar Hidup @ Abseilingg) Sukan Rakyath) Kerohanian / moral

10.11 Keperluan Peserta

a) Pakaian lengkap uniform unit masing-masing ( dipakai semasa majlis penutup).b) Pakaian Solat.c) Pakaian untuk aktiviti riadah yang mencukupi.d) Pakaian untuk mandi / diri.e) Ubat sapu luaran.f) Ubat yang disahkan oleh doktor ( kegunaan sendiri ).g) Khemah.h) Lampu suluh.i) Kasut ( untuk kegunaan uniform/riadah ).j) Selipar.k) Baju sejuk.l) Selimut.

LAMPIRAN IVANGGARAN KEWANGAN

PERKHEMAHAN TUNAS KADET REMAJA SEKOLAHPERINGKAT DAERAH BATANG PADANGTAHUN 2015

BORANG MAKLUMAT PEGAWAI

BilNama PegawaiJantinaNo. Kad PengenalanPangkat

1HALID BIN OSMANL730315085921-

2SHAHRUL NIZAM B. MOHD. SHOKORIL780422086765-

Catatan ; Pegawai pengiring WAJIB terdiri daripada Tunas Kadet Remaja Sekolah. Pegawai pengiring akan digunakan untuk bersama-sama menjalankan aktiviti perkhemahan. Tugasan pegawai pengiring akan ditetapkan oleh pihak urusetia.

BORANG MAKLUMAT PESERTA

BilNama MuridJantina

No. Surat BeranakSekolah

1MOHAMAD HAAFIZUDDIN BIN MANSORLBJ 86657SK JERAM MENGKUANG

2MUHAMMAD KHAIREL NAJMI BIN OTHMANLBL 25573SK JERAM MENGKUANG

3MOHAMAD AIMAN BIN MOHD. HAMKALBD 36925SK JERAM MENGKUANG

4MOHAMAD NOR ISKANDAR BIN AHMAD NORSHAMLBD 37194SK JERAM MENGKUANG

Pengesahan Guru BesarCOP

....BORANG KEBENARAN/AKUAN IBU BAPA/PENJAGAAdalah saya _________________________________* ibu bapa/penjaga kepada __________________________________

yang sedang belajar di _________________________________________________________________________________dengan ini mengizinkan anak/jagaan saya menyertai aktiviti PERKHEMAHAN TUNAS KADET REMAJA SEKOLAH PERINGKAT DAERAH BATANG PADANG 2015 yang akan diadakan pada 06-08 MAC 2015 ( Jumaat Ahad ) di SK. Pendita Zaba, 35400 Tapah Road , Perak.2.Saya faham dan percaya bahawa segala langkah keselamatan telah diambil oleh pihak penganjur. Saya juga akur bahawa anak saya perlu mematuhi segala peraturan dan arahan yang ditetapkan sepanjang perkhemahan tersebut berlangsung termasuk sepanjang perjalanan pergi dan balik. Saya tidak akan menyalahkan dan mengambil tindakan terhadap pihak penganjur sekiranya berlaku sebarang kecederaan akibat kecuaian dan kelalaian yang dilakukan oleh anak/jagaan saya.

3.Saya juga mengizinkan anak/jagaan saya diberi rawatan/perubatan/pembedahan jika memerlukan tindakan segera untuk berbuat demikian. Saya doakan semoga perkhemahan ini dapat dilaksanakan dengan lancar dan selamat.

Seian, terima kasih. Nama: ________________________________________________________________________________________________

No. K/P: _______________________________________ Pekerjaan : _______________________________________

Alamat Rumah : _______________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________

No. Tel ( R ) : ____________________________________ No. H/P : _______________________________________

Tandatangan Ibu Bapa / Penjaga : ____________________________________________ ( ).Pengesahan Pihak Sekolah :

T. Tangan Guru Besar : . Cop ( ) Sekolah

PERKHEMAHAN TUNAS KADET REMAJA SEKOLAH PERINGKAT DAERAH BATANG PADANG TAHUN 2015Tarikh: 06-08 MAC 2015Masa Melapor: 2.30 petang Masa Keluar: 12.30 tengahariTempat: SK Pendita Zaba, 35400 Tapah Road, Perak

BORANG DEKLARASI

NAMA PENUH PESERTA: ____________________________________________________________________________

ALAMAT TETAP: ___________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

NO. TEL (R ): ___________________________ NO. K/P @ S/B : _____________________________________

UMUR: ___________________________ TARIKH LAHIR: ___________________________________

Pihak yang perlu dihubungi jika berlaku kecemasan :

NAMA: _______________________________________________________________________________________

HUBUNGAN: _______________________________________________________________________________________

ALAMAT: _______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

NO. TEL ( R ): ____________________________NO. H/P : _________________________________________

SEJARAH PERUBATAN

Sila tandakan pada kotak YA ( jika berkenan )

Bil

PENYATAANYABil

PENYATAANYA

1Kecederaan pada sendi atau tulang7Kecederaan / pembedahan terkini

2Alah sengatan lebah, ubat-ubatan, air sungai8Masalah pernafasan/penyakit asma

3Mabuk laut atau pergerakan9Sawan

4Masalah kemurungan10Diabetes

5Migrain/pening kepala yang teruk11Alah kepada makanan tertentu ( nyatakan ):

6Pernahkah dalam tempoh sebulan yang lalu anda menghadapi sebarang penyakit berjangkit ataupun terdedah kepada mereka yang mengalami penyakit cirit-birit? Adakah anda pembawa kepada sebarang penyakit?

7Lain-lain masalah :( sila nyatakan)

Jika anda menjawab YA pada sebarang soalan di atas, sila nyatakan maklumat terperinci pada ruangan di bawah sebagai makluman dan tindakan kepada pihak urusetia. Terima kasih atas kerjasama anda.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Saya mengaku segala maklumat di atas adalah benar.

T. Tangan Peserta : . Tarikh :

PROSEDUR OPERASI STANDARD (SOP)

PROGRAM: PERKHEMAHAN TKRS PERINGKAT DAERAH BATANG PADANG TARIKH: 06-08 MAC 2015 TEMPAT: SK PENDITA ZABA, 35400 TAPAH ROAD, PERAK

A.DALAM KENDERAAN / BAS 1. Duduk di tempat yang ditetapkan. 2. Tidak dibenarkan membuat bising dan bermain-main/bergurau senda. 3. Jaga kebersihan. 4. Utamakan keselamatan ketika naik/turun kenderaan/bas.

B.TEMPAT PERKHEMAHAN 1. Tidak dibenarkan melakukan perkara yang menyalahi peraturan seperti bergaduh dan sebagainya. 2. Segala peralatan hendaklah dijaga dengan baik. 3. Utamakan kebersihan, sampah hendaklah dibuang di tempat yang ditentukan. C.TEMPAT MAKAN 1. Sentiasa beratur ketika mengambil makanan/minuman. 2. Jaga kebersihan tempat makan. Jangan tinggalkan sisa makanan di atas meja. 3. Kerusi mesti disusun selepas digunakan. 4. Pinggan dan cawan yang digunakan hendaklah dibasuh dan diletakkan di tempat yang diarahkan. 5. Duduk dalam kumpulan yang telah ditetapkan. Tunggu sehingga semua peserta telah duduk dan salah seorang peserta membaca doa makan. 8. Jangan membuat bising di tempat makan.

D. DEWAN TERBUKA/BILIK CERAMAH 1. Masuk ke dalam dewan dengan cara beratur. 2. Pakaian adalah seperti yang diarahkan. 3. Dilarang bermain dan membuat bising di dalam dewan/bilik ceramah. 4. Jaga kebersihan dewan/bilik ceramah.

E.SURAU/TEMPAT SOLAT 1. Semua peserta mesti berada di dalam surau pada waktu solat/kuliah/kerohanian. 2. Jangan bermain dan membuat bising. 3. Jaga kebersihan surau.

F.KAWASAN LARANGAN 1. Semua peserta hendaklah berada di tempat yang ditentukan sahaja. 2. Peserta tidak dibenarkan merayau, bermain atau berada di kawasan larangan. 3. Kawasan larangan akan dimaklumkan pada sesi taklimat.G.PERATURAN-PERATURAN LAIN 1. Semua peserta mestilah berada di tempat aktiviti dengan menepati masa yang ditetapkan. 2. Pakaian adalah bersesuaian dengan aktiviti. Seluar jeans tidak dibenarkan. 3. Tidak dibenarkan menggunakan telefon bimbit. 4. Laporkan segera sekiranya peserta tidak sihat atau mengalami kemalangan / kecederaan. 5. Rokok, alkohol dan sebarang dadah adalah dilarang keras semasa di kawasan perkhemahan/aktiviti. 6. Segala peralatan yang dibawa hendaklah dijaga dengan baik. Sebarang kehilangan adalah tanggungjawab peserta sendiri. 7. Semua peserta mesti mengikuti segala aktiviti yang dirancang/dijalankan. 8. PESERTA YANG MELANGGAR PERATURAN AKAN DIAMBIL TINDAKAN. 9. PERATURAN LAIN AKAN DIBERIKAN DARI SEMASA KE SEMASA.

SAYA MENGAKU, FAHAM DAN AKAN MEMATUHI SEGALA PERATURAN YANG TELAH DITETAPKAN OLEH PIHAK PENGANJUR.

Tandatangan: ....

Nama: ..

No. K.P: .

Sekolah: ..

Tarikh: ....

SAKSI OLEH :-

NAMA: ..

JAWATAN/COP : ...

TARIKH :

Tunas Kadet Remaja Sekolah, Daerah Batang Padang9