kepimpinan sekolah - teori-teori kepimpinan 2014

15

Upload: nor-amani-mohd-zin

Post on 03-Oct-2015

164 views

Category:

Documents


9 download

DESCRIPTION

EDU 3083

TRANSCRIPT

  • [email protected]

  • 1. TEORI TRADISIONAL TRET:Prinsip kepimpinan:Untuk mewujudkan kepimpinan berkesan, setiap pemimpin:Mempamer dan menunjukkan contoh kepimpinan terbaikUntuk dijadikan benchmark kepada ahli dan pengikit.Pemimpin akan mengikut prinsip, tingkahlaku dan sikap pemimpin dalam melaksanakan tugas.Hubungan saling menerima dan memberi.

  • TEORI TRADISIONAL TRET:3 kemahiran asas perlu dikuasai oleh pemimpin:1. kemahiran Interpersonal2. kemahiran kognitif.3. kemahiran teknikal.Jika pemimpin gagal menguasai kemahiran di atas, impak:Pengikut akan menjauhkan diriPengikut akan hilang penghormatan Hasil produktiviti akan terjejas.

  • 2. TEORI TINGKAHLAKU X DAN Y :Pengasas Douglas Mc Gregor (1960)Manusia mempunyai 2 sifat :1. sifat negatif (X) :Guru-guru tidak mempunyai visi & misi dalam berkerja.Sentiasa bersikap pesimis malas, bekerja kerana ketua, tidak mahu bekerja lebih daripada sepatutnya, mengutamakan pengiktirafan.Pemimpin - Tiada misi dan visi, tiada motivasi berkepimpinan dan tiada pengiktirafan.Utk mewujudkan budaya kerja positif perlu wang ringgit & kebendaan ganjaran.2. Sifat positif (Y):Guru-guru penuh berciri positif, bermotivasi dan penuh pengiktirafan.Mengganggap kerja suatu proses berseronok, bergembira dan kepuasan menikmati hasil.Kepimpinan sentiasa terbuka dan suka - pengiktirafan.Kerja positif akan wujud secara semula jadi krn semua pekerja bermotivisi interinsik.

  • 3. TEORI PERHUBUNGAN MANUSIA :Gaya dan jenis kepimpinan akan mempengaruhi :Budaya bekerja dalam kalangan pekerja bawahan. Oleh itu, saranan :Pemimpin :Pemimpin perlu mahir dalam perhubungan manusiaPerlu bina rapport dan memahami tingkah laku manusia.

    2 ciri utama:1. task-orientation mementingkan kualiti kerja dan pencapaian matlamat mencapai kecemerlangan kerja.

    2. human relations orientation - mementingkan perhubungan sesama manusia, pemimpin dan bawahan, domain afektif.

  • 4. TEORI KEPIMPINAN SITUASI(SITUASIONAL LEADERSHIP THEORIES)Fred Fiedlier (1967).Menekankan prinsip:Situasi, amalan dan perlakuan ahli berbeza antara satu organisasi dengan organisasi lain.Oleh itu, perlakuan, sikap dan amalan ketua harus dilaksanakan mengikut situasi setempat. Prestasi & pencapaian matlamat dipengaruhi oleh Faktor :Peranan yang dimainkan oleh ketuaTingkahlaku / amalan nilai ketua bersesuaian dengan lokasi setempatKemahiran interpersonal yang dimiliki setiap ketua.

  • TEORI KEPIMPINAN SITUASI(SITUASIONAL LEADERSHIP THEORIES)Kepimpinan berkesan akan mempengaruhi kekondusifan bekerja meningkatkan hasil.3 dimensi amalan pemimpin :i. Hubungan berasaskan kepercayaan dan hormat-menghormati.ii. Pendefinisian struktur tugas dan matlamat jelas.iii.Keautoritian pemimpin untuk memberikan ganjaran, dendaan, membuat penilaian dan kenaikan pangkat.

  • 5. TEORI TRANSFORMASIJames Mac Gregor Burns (1978).Menyarankan pemimpin perlu memahami:Gaya berfikir, sikap, bentuk motivasi, keperluan dan kehendak ahli bawahan.Penggunaan kuasa dan tekanan tidak digalakkan dalam kepimpinanSentiasa memastikan pencapai goal adalah melalui:Amalan bekerja secara bersama.Budaya kejelikitan dan menghargai.Tiada paksaan dan kesukarelaan.Pencapaian matlamatturut menjadi aspirasi ahli @ pengikut.