kepada penyata kewangan pada 31 disember 2009

94
23 PKNK Di Lensa media 24 Aktiviti Sepanjang Tahun FASA KETIGA - Aktiviti-Aktiviti Utama PKNK 30 Aktiviti Utama 31 Laporan Sektor Perindustrian 32 Laporan Sektor Perladangan 33 Laporan Sektor Hartanah 34 Laporan Syarikat Pelaburan Perbadanan 35 Laporan Sektor Pelancongan 36 Laporan Pembangunan Usahawan 39 Status Semasa Projek Di Bawah RMK-9 FASA KEEMPAT - Penyata Kewangan 43 Sijil Ketua Audit Negara 46 Penyata Kewangan Kandungan 02 Objektif Korporat 03 Penyata Pengerusi FASA PERTAMA - Pengenalan PKNK 11 Maklumat Korporat 12 Ahli-Ahli Perbadanan 13 Jawatankuasa Kerja (EXCO) PKNK 14 Pengurusan Kanan 17 Struktur Kumpulan 18 Struktur Organisasi FASA KEDUA - Ceritera 2009 20 Anugerah dan Pencapaian 2009 21 Tanggungjawab Sosial Korporat 22 Peristiwa Penting 2009

Upload: builien

Post on 28-Jan-2017

255 views

Category:

Documents


10 download

TRANSCRIPT

Page 1: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

23 PKNK Di Lensa media

24 Aktiviti Sepanjang Tahun

FASA KETIGA - Aktiviti-Aktiviti Utama PKNK

30 Aktiviti Utama

31 Laporan Sektor Perindustrian

32 Laporan Sektor Perladangan

33 Laporan Sektor Hartanah

34 Laporan Syarikat Pelaburan Perbadanan

35 Laporan Sektor Pelancongan

36 Laporan Pembangunan Usahawan

39 Status Semasa Projek Di Bawah RMK-9

FASA KEEMPAT - Penyata Kewangan

43 Sijil Ketua Audit Negara

46 Penyata Kewangan

K a n d u n g a n

02 Objektif Korporat

03 Penyata Pengerusi

FASA PERTAMA - Pengenalan PKNK

11 Maklumat Korporat

12 Ahli-Ahli Perbadanan

13 Jawatankuasa Kerja (EXCO) PKNK

14 Pengurusan Kanan

17 Struktur Kumpulan

18 Struktur Organisasi

FASA KEDUA - Ceritera 2009

20 Anugerah dan Pencapaian 2009

21 Tanggungjawab Sosial Korporat

22 Peristiwa Penting 2009

Page 2: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 902

Melahirkan anggota Perbadanan yang berpengetahuan serta mempunyai budaya kerja terbaik melalui penerapan nilai-nilai Islam dan modal insan kelas pertama

Merealisasikan misi kerajaan negeri ke arah ‘Kedah Sejahtera’ dengan mengaplikasikan lima teras utama misi nasional

Membantu meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai lebih tinggi dengan mempergiatkan sektor pembuatan dan perkhidmatan melalui aktiviti berasaskan pengetahuan dan inovasi

Membantu memperkasakan sektor pertanian dan industri berasaskan pertanian dengan menggalakkan penggunaan aplikasi bioteknologi sebagai suatu agen tambah nilai

Mengutamakan imej korporat Perbadanan selaras dengan aspirasi ‘Kedah Sejahtera’ serta memberi perkhidmatan terbaik kepada pelanggan

Menjadikan sektor ICT dan teknologi tinggi sebagai jentera utama pertumbuhan Perbadanan

Menjadikan Perbadanan sebagai penjana dan peneraju di dalam sektor perindustrian, perkhidmatan, perdagangan, hartanah, pertanian dan pelancongan

ObjektifKorporat

Page 3: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

03L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

P e n y a t a P e n g e r u s iYAB. DATO’ SERI USTAZ AZIZAN BIN ABDUL RAZAKPengerusi

“Sektor pelancongan turut diberi perhatian

terutamanya dengan penambahan dan proses menaik taraf bilik serta

mempertingkatkan kemudahan di Hotel SP Inn Sungai Petani, The

Regency Jerai Hill Resort Gunung Jerai dan The

Regency Alor Setar.”

Page 4: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

PrakataSaya bagi pihak Ahli-Ahli Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah, dengan sukacitanya membentangkan Laporan Tahunan Perbadanan bagi tahun berakhir 31 Disember 2009.

Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) berperanan sebagai sebuah agensi Kerajaan Negeri Kedah yang diamanahkan bagi menjaga kepentingan bumiputera. Perbadanan juga dikawal selia oleh Kementerian Kewangan. PKNK merupakan peneraju dalam pembangunan ekonomi negeri yang telah memainkan peranan yang penting dalam aktiviti perladangan, hartanah, pelancongan, perindustrian dan pelaburan di samping melibatkan diri dalam aktiviti berbentuk tanggungjawab sosial.

Dalam tahun yang dilaporkan, prestasi Perbadanan agak terjejas kesan daripada kejatuhan kewangan global pada tahun 2008 yang turut melanda Malaysia. Walau bagaimanapun, mengikut unjuran Bank Negara Malaysia, ekonomi Malaysia telah menunjukkan tanda-tanda pemulihan dalam sektor pengeluaran, pembinaan dan perkhidmatan. Pada tahun 2010 dianggarkan bahawa petunjuk kukuh dilihat mengarah kepada pertumbuhan positif antara 4.5 peratus hingga 5.5 peratus. Secara serantau pula, Asian Development Bank meramal kadar

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 904

pertumbuhan pada 7.0 peratus dalam tahun 2010, dan secara global pula, International Monetary Fund menganggarkan pertumbuhan sebanyak 4.1 peratus.

Tahun 2009 merupakan satu tempoh yang sungguh mencabar. Harga komoditi seperti getah dan minyak kelapa sawit masing-masing telah menurun sebanyak 22 peratus dan 15 peratus. Oleh kerana sektor perladangan merupakan penyumbang utama kepada pendapatan Perbadanan, maka hasil kendalian sektor ini telah susut hampir separuh atau 51 peratus dari tahun 2008.

Sehingga tahun 2009, keluasan tanah ladang Perbadanan melebihi 22,000 ekar. Sebahagian besar ditanam dengan tanaman getah dan kelapa sawit. Walaupun harga getah dan kelapa sawit menghadapi penurunan, usaha-usaha diteruskan bagi menambah keluasan dan produktiviti sektor ini. Ini dilakukan melalui pengurusan ladang yang berkesan serta kawalan mutu dan cara pengurusan yang cekap dan telus.

Page 5: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

05L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 6: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 906

Sektor hartanah dan pembinaan yang sebelum ini dilaksanakan secara penswastaan kini diberi penelitian. Pembangunan di Ladang Pinang Tunggal di Sungai Petani, Ladang Sungai Ular di Kulim dan Ladang Laka Temin di Bukit Kayu Hitam telah menjadi pemangkin kepada pertumbuhan dan pembangunan setempat. Dengan aset hartanah yang sedia ada ini, langkah-langkah telah diambil untuk memulihkan kembali serta menjayakan sektor pembinaan. Dalam tahun yang dilaporkan, pembinaan ruang niaga dan kompleks perniagaan telah diberikan keutamaan. Di Kuala Ketil, 11 unit rumah kedai telah siap dan kesemuanya telah dijual. Kompleks perniagaan dan ruang niaga sedang dibina dan dijangka siap pada penghujung 2010. Ianya terdiri daripada Dataran Usahawan Alor Setar yang mampu menempatkan lebih 150 peniaga, Dataran Usahawan Sungai Petani dengan 140 ruang niaga disediakan dan Taman Halal Kedah di Sungai Petani pula mampu menyediakan ruang untuk 26 usahawan yang terlibat dalam industri keluaran halal.

Sektor pelancongan turut diberi perhatian terutamanya dengan penambahan dan proses menaik taraf bilik serta mempertingkatkan kemudahan di Hotel SP Inn Sungai Petani, The Regency Jerai Hill Resort Gunung Jerai dan The Regency Alor Setar. Dengan adanya ketiga-tiga hotel ini serta hasrat untuk membina hotel-hotel baharu, Perbadanan telah mula mengorak langkah untuk memainkan peranan aktif dalam bidang hospitaliti di Negeri Kedah. Di samping itu juga, usaha-usaha sedang dilakukan untuk mempertingkatkan produk pelancongan dengan membangunkan kawasan pelancongan sedia ada seperti menambahkan kemudahan di Kampung Buku dan Pulau Singa Besar di Langkawi serta merancang pembinaan chalet dan kemudahan tambahan di Titi Hayun, Yan.

Kulim Hi-Tech Park telah muncul sebagai Pusat Pengeluaran Fabrikasi Wafer dan Industri Berteknologi Tinggi dan kini sedang meneruskan program pembesaran melalui pembangunan Zon Industri Fasa 3 seluas 400 ekar. Pada tahun ini juga, Kulim Hi-Tech Park telah mengenal pasti tanah seluas 410 ekar bagi pembangunan Zon Industri Fasa 4 bagi menampung permintaan pelabur dalam industri berteknologi tinggi. Berdasarkan permintaan yang sedia ada, perancangan persiapan

untuk menerima pelabur luar negara sedang giat diusahakan. Pada tahun yang dilaporkan ini, Kulim Hi-Tech Park Corporation Berhad telah berjaya menarik pelaburan tambahan di dalam kawasan perindustriannya berjumlah RM1.43 bilion. Kini KHTP telah menerima jumlah pelaburan sebanyak RM24.3 bilion sejak 1996 dengan adanya 22 buah syarikat utama berserta dengan 37 syarikat sokongan dan mewujudkan jumlah peluang pekerjaan menghampiri kepada 18,000 orang.

Bina Darulaman Berhad (BDB) yang merupakan syarikat tersenarai, telah mencatatkan kekurangan dalam hasil kendalian sebanyak 19 peratus. Walaupun demikian, keuntungan sebelum cukai ialah enam peratus lebih tinggi dari tahun sebelumnya, hasil daripada margin pulangan yang lebih baik daripada projek-projek pembinaan serta melalui kawalan kos yang berhemah. Keuntungan yang dicapai adalah melalui langkah agresif yang diambil. Antara langkah yang dilaksanakan ialah memberi tumpuan khas terhadap penyelarasan operasi dengan meneliti dan mempertingkatkan kembali peniagaan utama atau kompetensi utama di samping mengkaji semula serta menghentikan aktiviti yang tidak menguntungkan.

Berdasarkan prestasi yang baik ini, BDB telah mengeluarkan dividen sebanyak tujuh sen untuk tahun kewangan 31 Disember 2009, yakni lebih tinggi dari tahun sebelumnya iaitu lima sen sesaham. Ianya selaras dengan dasar untuk memberi pulangan yang konsisten dan berterusan kepada pemegang saham.

Perbadanan juga akan berusaha untuk melabur di luar Kedah serta mengenal pasti aktiviti ekonomi yang baharu bagi tujuan kepelbagaian. Langkah ini dijangka akan memberi pulangan yang lebih menarik dan stabil untuk tempoh jangka panjang.

Dalam usaha bagi menyokong Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) di Kedah, Perbadanan telah menganjurkan beberapa program dan aktiviti usahawan dalam tahun yang dilaporkan. Antaranya, Program Usahawan Muda, Pembangunan Francais dan Vendor, Program Pemasaran juga Program Latihan yang bertujuan mendedahkan usahawan bumiputera kepada teknik-teknik pengurusan kewangan dan urus niaga yang sistematik. Perbadanan juga memperuntukkan ruang-ruang niaga untuk menggalakkan penyertaan bumiputera dalam sektor perniagaan.

Page 7: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

07L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Untuk terus membantu usahawan-usahawan dalam mengembangkan aktiviti perniagaan, sebanyak RM3 juta kemudahan pinjaman diperuntukkan melalui Dana Usahawan PKNK. Sehingga akhir tahun yang dilaporkan, sejumlah RM 1.74 juta telah disalurkan kepada 79 usahawan yang berkelayakan.

Pada tahun 2009 juga, Perbadanan telah menerima anugerah cemerlang iaitu penarafan Empat Bintang untuk Anugerah Kecemerlangan Pengurusan Kewangan Berdasarkan Indeks Akauntabiliti bagi Tahun 2008 oleh Jabatan Audit Negara Malaysia. Perbadanan merupakan salah satu daripada 20 agensi daripada keseluruhan agensi kerajaan Malaysia yang berjaya menerima anugerah tersebut. Bagi tahun 2009, Perbadanan diharapkan bukan sahaja dapat mengekalkan prestasi Empat Bintang malahan dapat memperbaiki kedudukan yang sedia ada.

PRESTASI KEWANGANBagi tahun yang dilaporkan, kedudukan kewangan Perbadanan menjadi terus kukuh apabila Perbadanan berjaya mencatatkan Keuntungan Bersih Selepas Cukai sejumlah RM20,509,439 berbanding dengan RM57,126,695 bagi tahun berakhir 31 Disember 2008.

Bagi peringkat Kumpulan pula, sejumlah RM54,731,266 telah dicatatkan bagi tahun berakhir 31 Disember 2009 berbanding dengan RM77,568,671 pada tahun sebelumnya. Kejayaan ini telah meningkatkan kedudukan Keuntungan Terkumpul Perbadanan kepada RM770,057,607 dan secara

Kumpulan kepada RM 938,764,087 bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009.

Prestasi kewangan yang ditunjukkan agak memberangsangkan dan pencapaian ini ialah hasil daripada kerjasama yang mantap antara semua pihak yang terlibat iaitu kerajaan pusat, kerajaan negeri, syarikat-syarikat yang berkepentingan, rakan swasta serta gandingan erat dan persefahaman antara ahli-ahli Perbadanan dengan pihak pengurusan.

Dari segi sektorial, sektor perladangan telah menjadi sumber pendapatan utama Perbadanan dengan menyumbang 56 peratus kepada hasil kendalian. Walaupun harga getah dan kelapa sawit mengalami sedikit penurunan, ianya terus memberi kelebihan yang nyata terhadap keuntungan selain daripada peningkatan dalam pengeluaran. Kedudukan ini telah diteguhkan melalui pengurusan ladang yang berkesan serta kawalan mutu dan cara pengurusan yang profesional.

Selain itu, sektor pelaburan turut menjana sumber pendapatan kedua terbesar Perbadanan apabila 16 peratus daripada hasil kendalian telah dicatatkan.

Suasana ini diharap akan berterusan agar pencapaian prestasi dapat ditingkatkan demi mengukuhkan Perbadanan sebagai agensi kerajaan yang berwibawa untuk menerajui pembangunan ekonomi Negeri Kedah Darul Aman. Kedudukan ini mampu memberi impak yang positif kepada pembangunan fizikal dan spiritual ke arah kesejahteraan rakyat selaras dengan moto ‘Kedah Sejahtera’.

Page 8: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 908

TANGGUNGJAWAB SOSIALPerbadanan sebagai sebuah badan berkanun kerajaan negeri percaya betapa pentingnya menjaga amanah dan kepercayaan rakyat terhadapnya. Maka atas dasar tanggungjawab dan terima kasih terhadap amanah yang diberikan kepada Perbadanan bagi menerajui pembangunan negeri, pelbagai aktiviti telah disusun agar kenikmatan dapat dirasai oleh semua pemegang haknya. Proses ini diharapkan akan berterusan dengan harapan nama baik, keprihatinan dan kedudukan diperkuat dalam kalangan masyarakat secara umumnya. Antara aktiviti yang dilaksanakan adalah dengan menyumbang kepada Yayasan Sultanah Bahiyah, Persatuan Bencana Alam Negeri Kedah atau PBank, sekolah-sekolah agama dan kebangsaan serta menggalakkan aktiviti riadah dan sukan.

MODAL INSANPrestasi baik dalam tahun yang dilaporkan telah tercapai hasil daripada dedikasi dan kerja keras oleh aset terbesar Perbadanan iaitu warga kerjanya. Kumpulan ini bertanggungjawab atas kedudukan Perbadanan sebagai sebuah badan berkanun yang terulung di Negeri Kedah Darul Aman dan antara yang terbaik dalam kalangan perbadanan di Malaysia. Saya amat yakin dengan usaha penambahbaikan dan perkembangan modal insan yang senantiasa dititikberatkan oleh warganya sendiri. Dengan aspirasi ini ianya bukan hanya akan memantapkan daya saing organisasi malahan mampu menempatkannya pada tahap berdaya maju.

Perbadanan akan sentiasa memberi tumpuan dan penekanan ke arah meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam kalangan warganya. Selain daripada menggalakkan pembelajaran berterusan, pengisian dalam pembangunan insan juga diterapkan agar diimbangi secara holistik.

Pada akhir tahun yang dilaporkan, Perbadanan diuruskan sendiri oleh 160 orang warga kerjanya, manakala pada peringkat projek, yakni perladangan, seramai 1,050 orang warga telah memberi sumbangan tenaga kerja mereka. Jika dilihat secara kumpulan yang melibatkan Perbadanan mempunyai kepentingan utama, seramai 2,599 orang warga kerja yang terlibat. Maka, secara keseluruhannya warga kerja yang telah menyumbang ke arah kemajuan yang dicapai berjumlah 3,809 orang.

HARAPANSaya ingin menyarankan di sini agar warga Perbadanan supaya bekerja dengan lebih gigih lagi bagi mendukung visi dan misi Perbadanan dalam membantu memajukan Negeri Kedah Darul Aman. Keselesaan yang diperoleh di Perbadanan tidak diperoleh di tempat lain dengan emolumen yang setara dengan kelulusan di samping kebajikan dan keprihatinan yang ditunjukkan oleh pihak pengurusan, saya pasti bukanlah menjadi satu halangan untuk warga Perbadanan bertugas dengan penuh tekun, telus dan dedikasi bagi mengekalkan prestasi yang cemerlang sekarang.

Selain itu, semua warga Perbadanan hendaklah terus menanam semangat setia kawan, saling bantu-membantu, bekerja sebagai satu pasukan dan sentiasa berfikiran positif serta mampu berdaya saing dalam era globalisasi yang sedang dihadapi kini. Bekerjalah dengan lebih kuat demi memantapkan Perbadanan dan juga demi kemajuan Negeri Kedah Darul Aman serta kesejahteraan rakyat seluruhnya.

Sebagai sebuah agensi yang menjadi pemangkin kepada kemajuan ekonomi negeri, ketahanan fizikal dan mental dalam menghadapi perjalanan dan cabaran masa kini dan masa depan yang lebih mencabar, amatlah penting. Oleh yang demikian,

Page 9: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

09L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

bagi menghadapi semua gejala ini, penyediaan modal insan yang terbaik amat diperlukan. Saya berharap warga Perbadanan tidak akan jemu dan bosan untuk terus belajar dan menimba sebarang ilmu demi kebaikan bersama.

PROSPEKMelangkah ke 2010, Perbadanan telah membuat perancangan dan tindakan yang rapi bagi menghadapi persekitaran yang mencabar. Produktiviti akan ditingkatkan melalui penggunaan dana secara bijak dan cekap untuk menjana keluaran yang tinggi. Tumpuan akan diberi terhadap pelaburan yang berimpak tinggi yang akan memberi kesan penggandaan yang lebih baik bagi meningkatkan hasil kendalian Perbadanan. Bagi meningkatkan tahap prestasi Perbadanan, semua pelaburan perlu dibuat dengan berhati-hati dan bijak di samping mewujudkan persekitaran yang bersesuaian untuk memaksimumkan pulangan.

Bagi merealisasikan strategi ini, penggunaan dana yang cekap merupakan kriteria penting dan perlu diberikan penekanan khusus. Tahun 2010 merupakan peluang yang terbaik dengan penelitian harus diambil bagi lonjakan ke arah memantapkan dan memperluas aktiviti Perbadanan. Antara langkah yang saya ingin sarankan adalah dengan membuat pelaburan di luar negeri ataupun di negara yang berpotensi bagi menambahkan aset atau pelaburan yang mampu memberi hasil yang stabil untuk jangka waktu panjang seperti menambahkan kawasan perladangan.

Pada akhir tahun 2010, dari segi keuntungan, Perbadanan dijangka akan mencapai tahap keuntungan terkumpul sebanyak RM1 bilion dan RM2 bilion dalam bentuk aset. Situasi ini menjadikan prestasi Perbadanan mencapai tahap yang memberangsangkan semenjak ditubuhkan pada tahun 1965.

Syukur Alhamdulillah kini PERBADANAN KEMAJUAN NEGERI KEDAH akan mencapai umur yang ke-45.

TAHNIAH WARGA PERBADANAN

Akhir kata, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada ahli-ahli Perbadanan, pihak Pengurusan dan semua warga Perbadanan dan Kumpulan yang begitu berdedikasi dalam menunjukkan kesetiaan kepada Perbadanan demi memastikan kecemerlangan dan kesejahteraan rakyat Negeri Kedah Darul Aman. Tidak lupa juga, saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada kerajaan pusat atas kerjasama serta bantuan yang dihulurkan kepada Perbadanan selama ini sama ada secara langsung atau tidak langsung dalam membantu kejayaan dan kecemerlangan Perbadanan.

Sekian, Wassalam.

DATO’ SERI USTAZ HJ AZIZAN BIN HJ ABD RAZAK

Page 10: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 910

FasaPERTAMA

Pengenalan PKNK

11 Maklumat Korporat

12 Ahli-Ahli Perbadanan

13 Jawatankuasa Kerja (EXCO) PKNK

14 Jawatankuasa Tender PKNK

15 Jawatankuasa Sebutharga PKNK

16 Pengurusan Kanan

18 Struktur Kumpulan

19 Struktur Organisasi

Page 11: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

M a k l u m a t K o r p o r a t

Pejabat Berdaftar

PERBADANAN KEMAJUAN NEGERI KEDAH Tingkat 14, Wisma PKNK, Jalan Sultan Badlishah, 05000 Alor Setar, Kedah Darul Aman Tel: 04-775 2455 Fax: 04-731 2957

Juruaudit

JABATAN AUDIT NEGARA Aras 3, Zon C, Wisma Persekutuan, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 06500 Bandar Muadzam Shah, Kedah Darul Aman Tel: 04-775 2455 Fax: 04-732 7417

Bank Utama

MALAYAN BANKING BERHAD 1535, Jalan Sultan Badlishah 05000 Alor Setar, Kedah Darul Aman Tel: 04 -731 1915, 731 3936 Fax: 04 -733 1550

CIMB BANK BERHAD Bangunan Tunku, Jalan Tunku Ibrahim, 05000 Alor Setar, Kedah Darul Aman Tel: 04 -733 1914 Fax: 04-732 6419

Laman Web

www.pknk.gov.my

11L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 12: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 912

A h l i - A h l i Perbadanan

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

YAB. Dato’ Seri Ustaz Azizan B. Abdul RazakPengerusiMenteri Besar Negeri Kedah

YB Dato’ Ir Hj. Phahrolrazi B. Hj. ZawawiAhli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah

YB Dato’ Ir Hj. Amiruddin B. HamzahAhli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah

YB Dato’ Seraja Setia Dato’ Wira Hj Rasli bin BasirSetiausaha Kerajaan Negeri Kedah

YB Dato’ Hj Mohd Puat bin Hj Mohd Ali(tiada dalam gambar)Pengawai Kewangan Negeri Kedah

YB Dato’ Johari bin AbdulAhli Parlimen

YB Tuan Anas bin Ahmad Zakie (tiada dalam gambar)Penasihat Undang-Undang Negeri Kedah

YBhg Dato’ Hj Abdul Rahman B. IbrahimKetua Eksekutif PKNK

9.

10.

11.

12.

13.

YB Dato’ Bijaya Indera Dato’ Wira Hj Syed Unan Mashri B. Syed AbdullahKetua Setiausaha Sulit KDYMM Tuanku Sultan Kedah

YBhg Dato’ Kamaruddin B.Ismail (tiada dalam gambar)Timbalan Ketua Setiausaha, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia

YBhg Dato’ Bukhari B. HasanTimbalan Setiausaha, Kementerian Kewangan Malaysia

Tuan Sr Hj Che Had B. DhaliJurunilai Hartanah Profesional (sehingga April 2010)

Tuan Hj Ahmad Hajazi B. Hj Ishak Setiausaha

124

116

3

13

8

12

9

Page 13: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

13L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

1. YB Dato’ Ir. Hj. Phahrolrazi bin Zawawi (Pengerusi)2. YB Dato’ Ir. Hj. Amiruddin bin Hamzah3. YB Tuan Anas bin Ahmad Zakie4. YBhg Dato’ Hj. Abdul Rahman bin Ibrahim (Ketua Eksekutif PKNK)5. YBhg. Dato’ Hj. Jahubar Sathik bin Abdul Razak6. Tuan Sr Hj. Che Had bin Dhali7. Tuan Hj. Ahmad Hajazi bin Hj. Ishak (Setiausaha)

JAWATANKUASA KERJA (EXCO) PKNK

14

2 7 5 63

Page 14: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

P e n g u r u s a n K a n a n

YBhg. Dato’ Hj. Abdul Rahman B. IbrahimKetua Eksekutif

Tuan Hj. Mustafar B. AhmadPengawal Kewangan

Encik Abd. Rahim B. ManPengurus Besar (Operasi)

1

25

3 4

1.

2.

3.

Encik Abd. Rahman B. Hj. SallehPengurus Besar (Korporat)

Tuan Hj. Ahmad Hajazi B. Hj. IshakPengurus Kanan Bahagian Setiausaha Korporat Dan Perundangan

4.

5.

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 914

Page 15: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

13L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9 15

Tuan Ir Hj. Che Mohamed Husseinbin Mohamed ShariffPengurus Bahagian Pembangunan Teknikal

Encik Abdul Rahman bin AbdullahPengurus Bahagian Pentadbiran Dan Pembangunan Sumber Manusia

Tuan Hj. Zamri bin MahmoodPengurus Bahagian Kewangan

Tuan Hj. Romli B. HassanPengurus Bahagian Pembangunan Perniagaan

Tuan Hj. Mohd Subri B. Ahmad @ Md LudinPengurus Bahagian Pengurusan Harta Dan Penilaian

6.

7.

8.

9.

10.

76 9810

Page 16: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Puan Sodah Bt. Hj LatehPengurus Bahagian Pelaburan

Tuan Hj Norizham B. Ahmad Pemangku Pengurus Bahagian Galakan Perindustrian Dan Pemasaran

Puan Maheran Bt. MananKetua Bahagian Pembangunan Usahawan

Encik Junaidi B. AbidinKetua Bahagian Audit Dalaman

Encik Azizi B. Hj. HalipahKetua Unit ICT

Encik Mohd Hazahari B. Hj. Md HussinKetua Unit Perhubungan Awam

11.

12.

13.

14.

15.

16.

1112 1314 15 16

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 916

Page 17: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

S t r u k t u r K u m p u l a n

PKNK Hotels Sdn. Bhd.Kedah Resort Sdn. Bhd.Langkawi Seafood Sdn. Bhd. KSDC Insurance Brokers Sdn. Bhd.Urus Edar Adhha Sdn. Bhd.(In Liquidation)Seri Temin Developmentn Corporation (M) Sdn. Bhd.Kumpulan Ladang-Ladang Perbadanan (Kedah) Sdn. Bhd.Combase Advertising & Communications Sdn. Bhd. PKNK Entrepreneur Development Sdn. Bhd.KHTP Holdings Sdn. Bhd.Ladang Bukit Perak Utara Sdn. Bhd. Ladang Bukit Perak Tengah Sdn. Bhd. Ladang Bukit Perak Selatan Sdn. Bhd. Kilang Hevea Bukit Perak Sdn. Bhd. Kedah Management Services Sdn. Bhd. Kedah Credit & Leasing Sdn. Bhd. Tebus Samudra Sdn. Bhd. Agro Botanical Garden Sdn. Bhd. Puncak Selera Sdn. Bhd. LIUT Sdn. Bhd. Quality Meat Products Sdn. Bhd. Kampung Buku Langkawi Sdn. Bhd.Kedah Overseas Trading Network Sdn. Bhd. Darulaman Aset Sdn. Bhd.

1. Haruman Zaman Sdn. Bhd.

2. Bina Darulaman Berhad

3. Kedah Bumi Housing Sdn. Bhd.

Syarikat Kayukayan Kedah Sdn. Bhd.Kedah Medical Centre Sdn. Bhd.Aman Harbour Sdn. Bhd. EUPE Development Sdn. Bhd.International Footwear Permada (Kedah) Sdn. Bhd.One-Ed Dot Com Sdn. Bhd. Cabin Premier GPS Farm Sdn. Bhd.Kedah Marble Sdn. Bhd. (In Liquidation)Scansia Sdn. Bhd. Northern Integrated Agriculture Sdn. Bhd.Unomedical Sdn. Bhd.Muda Fibre Manufacturing Sdn. Bhd. Syarikat Perkhidmatan MAYC Kedah Sdn. Bhd. Tanjung Rhu Land Sdn. Bhd. Total Superb Holdings Sdn. BHd.

1. Bajakimia Industri Sdn. Bhd.

2. Domino Holidays Sdn. Bhd.

3. Tat Sang Holdings Berhad

(In Liquidation)

Amanah Saham Kedah

SPK-Sentosa Corporation BerhadEUPE Corporation BerhadEkran BerhadKumpulan H&L High-Tech BerhadZhulian Corporation Berhad

1.UNIT AMANAH

SAHAM TERSIAR HARGA

MILIK PENUH (100%)

SUBSIDIARI(50% - 99.99%)

BERSEKUTU(20% - 49%)

PELABURAN(< 20%)

SAHAM TERSIAR HARGADAN UNIT AMANAH

1.2.3.4.5.

1.2.3.4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.11.

12.

13.

14.

15.

16.17.18.19.20.2122.

23.

24.

1.

2.3.4.5.

6.7.8.

9.10.

11.12.

14.

15.16.

17L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 18: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Stru

ktur

Org

anis

asi

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 918

AH

LI-A

HLI

PER

BAD

AN

AN

KETU

A E

KSEK

UTI

FDa

to’ H

aji Ab

dul R

ahm

an Bi

n Ism

ail

PENG

URUS

BES

AR K

ORPO

RAT

Abd.

Rahm

an Bi

n Sall

ehPE

NGUR

US B

ESAR

OPE

RASI

Abd.

Rahim

Bin M

anPE

NGAW

AL K

EWAN

GAN

Haji M

usta

far Bi

n Ahm

ad

BAHA

GIAN

PENT

ADBI

RAN

&PE

NGUR

USAN

SU

MBE

RM

ANUS

IA

BAHA

GIAN

PEM

BANG

UNAN

USAH

AWAN

BAHA

GIAN

SETI

AUSA

HAKO

RPOR

AT

UNIT

PERH

UBUN

GAN

AWAM

BAHA

GIAN

PEM

BANG

UNAN

PERN

IAGA

AN

BAHA

GIAN

PEM

BANG

UNAN

TEKN

IKAL

BAHA

GIAN

PENG

URUS

ANHA

RTA

&PE

NILA

IAN

BAHA

GIAN

GALA

KAN

INDU

STRI

&PE

MAS

ARAN

BAHA

GIAN

KEW

ANGA

NBA

HAGI

ANPE

LABU

RAN

UNIT

ICT

AUDI

TDA

LAM

AN

Page 19: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

FasaKEDUA

Ceritera 2009

20 Anugerah dan Pencapaian 2009

21 Tanggungjawab Sosial Korporat

22 Peristiwa Penting 2009

23 PKNK Di Lensa media

24 Aktiviti Sepanjang Tahun

19L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 20: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 920

Page 21: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

21L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Disamping melaksanakan projek-projek pembangunan, pihak PKNK tidak pernah lupa untuk melaksanakan tanggungjawab sosial korporat (CSR) kepada masyarakat terutamanya melalui sumbangan derma, kerja-kerja sosial dan penglibatan dalam program-program pembangunan sukan di Negeri Kedah.

Mulai tahun 2008, program-program CSR telah dikembangkan lagi dengan memberi tumpuan kepada bidang pendidikan, penjanaan secara langsung dalam acara sukan dan bantuan kepada rumah anak-anak yatim serta sumbangan kepada golongan fakir miskin.

Pada tahun 2009, seramai 2000 pelajar telah mendapat manfaat dari program bidang pendidikan melalui penganjuran Bengkel Motivasi dan Bengkel Menjawab Soalan. Program ini diadakan di setiap daerah di Negeri Kedah dengan memberi tumpuan kepada pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan utama iaitu UPSR, PMR dan SPM.

Dalam bidang sukan pula, PKNK telah menjadi penyumbang dan penaja utama pasukan Bola Sepak Negeri Kedah melalui Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA). Ini akan memastikan sukan ini terus mendapat tempat di hati peminat-peminat sukan bola sepak kerana bola sepak adalah satu-satunya sukan yang dapat menyatupadukan rakyat dari berbagai etnik, agama dan berlainan fahaman politik.

Di samping itu, PKNK juga menyediakan peruntukan bagi membantu menyokong pendidikan sekolah-sekolah agama di negeri Kedah, bantuan kepada pelajar-pelajar yang melanjutkan pelajaran ke negara-negara Timur Tengah, PKNK juga turut memberi sumbangan kepada rumah anak-anak yatim, pemanbahbaikan surau, asrama dan bilik perpustakaan,

Page 22: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

22

Perjanjian antara Uda Holding dan

Pemilik Kedai PERUDA

Majlis tandatangani Modal Teroka

PKNK 2009Majlis menandatangani Perjanjian antara

PKNK & BELLEVIEW

Majlis menandatangani surat perjanjian antara

PKNK dan Tanjung Rhu Land Sdn. Bhd.

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 23: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

23L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 24: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 924

A k t i v i t i - A k t i v i t i S e p a n j a n g Ta h u n

P K N K 2 0 0 908 Januari 2009Majlis Kunjung Hormat Perbadanan Kemajuan Negeri Perlis (PKNPs) ke Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah

19 Januari 2009Lawatan Pemantauan ke Ladang Bukit Perak Utara, Ladang Bukit Perak Selatan dan Kilang Hevea Bukit Perak

20 Januari 2009Taklimat CUEPACS kepada Anggota PKNK di Bilik Seminar Tkt 7, Wisma PKNK

22 Januari 2009Lawatan Pemantauan ke KTPC, Kulim Bioresources Corporation, Kulim Technology Management, KTPC Resort Development Bhd. dan Kulim Golf & Country Club

08 Mac 2009Sambutan Maulidur Rasul PKNK di Surau,Tkt. 3, Wisma PKNK.

10 Mac 2009Majlis Menandatangani Perjanjian Pengurusan Portfolio di antara PKNK dan Amanah Saham Kedah Berhad

12 Mac 2009Perlawanan Futsal Metro 2009 di Perlis

19 Mac 2009Taklimat Dataran Usahawan Sungai Petani

23 Mac 2009Penjumpaan wakil Majlis Bersama Jabatan (MBJ) dengan Pekerja di Bilik Seminar Tkt, 7, Wisma PKNK

24 Mac 2009Jamuan Rakyat 2009, sempena Ulangtahun Keputeraan KDYMM Sultan Kedah ke 81 tahun 2009

26 Mac 2009Kunjungan Hormat MIDA KL ke Wisma PKNK

31 Mac 2009Majlis Menandatangani perjanjian Pengurusan Dana di antara Amanah Saham Kedah dan PKNK.

Page 25: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

25L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

04 April 2009Pameran Citarasa di Sungai Petani Kedah

08 April 2009Lawatan Ketua Eksekutif dan Pengurusan PKNK Ke PERTIMA Terengganu

6 & 7 April 2009Lawatan Pemantauan ke Kampung Buku Langkawi, Momino Holidays dan Lafarge Cement

17 April 2009Mesyuarat Penubuhan Badan Pengurusan Bersama antara PKNK, UDa dan Pemilik Ruang Niaga Kompleks PERUDA, Alor Setar, Kedah

30 April 2009Program Usahawan Muda

06 Mei 2009 Mesyuarat Ketua-Ketua Eksekutif Kumpulan PKNK di Cinta Sayang Golf & Country Resort Sunga Petani, Kedah

07 – 9 Mei 2009 Bengkel KPI PKNK di Awana Porto Malai, Langkawi, Kedah

08 Mei 2009Lawatan Ketua Eksekutif dan Pengurusan ke Pulau Singa, Langkawi, Kedah

17 Mei 2009Program Umrah anggota yang telah berkhidmat melebihi 25 tahun dengan PKNK ke Mekah

17-20 Mei 2009Bengkel menjawab soalan peperiksaan Sekolah Angkat PKNK 2009, daerah Kuala Nerang, Kedah

21 Mei 2009Kursus Sasaran Kerja Tahunan di Darulaman Suites, Jitra, Kedah

24 Mei 2009Majlis menandatangani surat perjanjian pembiayaan Dana Usahawan PKNK 2009

25 Mei 2009Majlis menandatangani perjanjian antara PKNK dan Tanjung Rhu Land Sdn. Bhd.

Page 26: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 926

25 Mei 2009Mesyuarat Agong Tahunan Kelab Sukan dan Rekreasi PKNK ke 21

26 Mei 2009Majlis Penyampaian Pembiayaan Dana Usahawan PKNK 2009 di Regency Hotel Alor Setar, Kedah

27 Mei 2009Lawatan Pengurusan ke Ladang Pokok Gaharu di Kelantan

27 Mei 2009 Perjumpaan wakil Majlis Bersama Jabatan (MBJ) PKNK

02 Jun 2009Majlis menandatangani surat perjanjian antara PKNK & Belleview di Wisma Darulaman Alor Setar

03 Jun 2009Menyertai SMIDEC di Kuala Lumpur

17 - 20 Jun 2009Program Motivasi kepada pelajar-pelajar Sekolah Angkat PKNK, Sik, Kedah

25 Jun 2009 Anugerah Cemerlang Sekolah Tunku Abdul Halim Alor Setar, Kedah (Sekolah Angkat PKNK)

25 Jun 2009 Perbentangan kertaskerja penuntut KolejUniversiti Insaniah (KUIN) di PKNK

25 Jun 2009Program Motivasi kepada pelajar-pelajar Sekolah Angkat PKNK 2009 Daerah Kuban Pasu, Kedah

05 Julai 2009Perhimpunan Bulanan PKNK 2009

26 Julai 2009Kursus Pengurusan Pejabat dan Perintah Am di INSPIN, Alor Setar, Kedah

Page 27: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

27L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

28 Julai 2009Festival Kedah Sejahtera di Sungai Petani, Kedah

18 – 24 Ogos 2009Pameran Hari Penternak, Peladang dan Nelayan Peringkat Kebangsaan 2009 di Melaka

31 Ogos 2009Sambutan Hari Kemerdekaan di Dewan Seri Negeri, Alor Setar, Kedah

03 September 2009Majlis berbuka puasa bersama anak yatim di SP INN, Sungai Petani, Kedah

04 September 2009YAB. Dato’ seri Menteri Besar Kedah menyampaikan sumbangan duit raya di Majlis berbuka puasa bersama anak yatim di Regency Hotel Alor Setar, Kedah

09 September 2009 Majlis berbuka puasa bersama anak yatim dan pelajar miskin di Regency Hotel Alor Setar, Kedah

14 September 2009Jamuan berbuka puasa bersama GLCs dan penyampaian Dana Usahawan PKNK 2009

16 September 2009Sumbangan pakaian di Tebengau, Yan, Kedah

29 September 2009Taklimat Perlindungan Insuran PKNK 2009

3 Oktober 2009Lawatan wakil pengurusan ke Perusahaan Songket Wan Manang, Terengganu

04 Oktober 2009Kehadiran Ketua Eksekutif pada Hari Audit Semalaysia di Terengganu

Page 28: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

8 November 2009Taklimat Peperiksaan Tahap Kecekapan kepada Anggota PKNK

9 November 2009Majlis Networking di antara Kumpulan PKNK dan Johor Corporation Bhd di Hotel Regency Alor Setar, Kedah

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 928

11 Oktober 2009Jamauan Hari Raya Aidilfitri 2009 di Wisma PKNK

14 Oktober 2009Hari Anugerah Cemerlang Sekolah Kebangsaan Sri Dusun, Sik, Kedah (Sekolah Angkat PKNK)

21 Oktober 2009Majlis penyampaian cenderamata kepada AJK Kelab Sukan & Rekreasi PKNK 2007/2009

4 – 6 November 2009Sesi Percambahan fikiran RMKe-10 di The Regency Jerai Hill Resort, Gunung Jerai

10 November 2009Hari Penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang PKNK 2009

26 Disember 2009 Kejohanan bowling PKNK bersama Media

Page 29: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

29

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

FasaKETIGA

Aktiviti Utama PKNK

30 Aktiviti Utama

31 Laporan Sektor Perindustrian

32 Laporan Sektor Perladangan

33 Laporan Sektor Hartanah

34 Laporan Syarikat Pelaburan Perbadanan

35 Laporan Sektor Pelancongan

36 Laporan Pembangunan Usahawan

39 Status Semasa Projek Di Bawah RMK-9

Page 30: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 930

PERINDUSTRIAN

PERLADANGAN

PELANCONGAN

PELABURAN

HARTANAH

PEMBANGUNAN USAHAWAN

PERKHIDMATAN

A k t i v i t i U t a m a

Page 31: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

31L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

L a p o r a n S e k t o r P e r i n d u s t r i a nPerbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) merupakan agensi utama kerajaan negeri yang bertanggungjawab menyediakan kawasan perindustrian di Negeri Kedah. Sejak penubuhannya pada tahun 1965, PKNK telah memajukan kawasan industri seluas 2,975.59 ekar di Tikam Batu, Sungai Petani, Bakar Arang, Kuala Ketil, Kulim, Gurun, Mergong II, Mergong Barrage, Bukit Kayu Hitam dan Kulim Hi-Tech Park.

KAWASAN PERINDUSTRIAN BUKIT KAYU HITAM

Kawasan perindustrian yang diberi penekanan oleh PKNK ialah Kawasan Perindustrian Bukit Kayu Hitam. Kedudukannya di sempadan Malaysia-Thailand menjadikan Kawasan Industri Bukit Kayu Hitam (BKHIE) sebagai sebuah kawasan perindustrian yang strategik untuk pembangunan pada masa hadapan.

Terletak di kawasan Segi Tiga Indonesia-Malaysia-Thailand,(IMT-GT), kawasan perindustrian ini merupakan satu kawasan perindustrian yang dapat menarik minat pelabur dengan segala prasarana dan kemudahan perhubungan seperti Lebuh Raya Utara - Selatan.

Ciri-Ciri Kawasan Perindustrian Bukit Kayu Hitam

• 30 minit dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim.

• 40 minit dari Bandaraya Alor Setar.• Satu jam setengah perjalanan ke Pulau Pinang• Menyediakan gudang, terminal bagi kontena dan

kemudahan bagi pemindahan kargo.

Peluang Pekerjaan Kepada Rakyat Negeri Kedah

Kawasan Perindustrian Bukit Kayu Hitam telah membuka peluang pekerjaan kepada orang ramai untuk memajukan ekonomi keluarga, negeri dan negara. Selain daripada itu, kawasan perindustrian ini juga memberi peluang kepada rakyat negeri Kedah menimba pengalaman dengan syarikat-syarikat

gergasi seperti ASEAN Composites Manufacturing Sdn. Bhd. (ACM) yang beroperasi di situ. seperti ASIAN Composites Manufacturing Sdn. Bhd. (ACM).

Bagi memastikan Kawasan Perindustrian Bukit Kayu Hitam terus berkembang maju, PKNK melalui Bahagian Galakan Industri dan Pemasaran telah dipertanggungjawabkan untuk mempromosi dan mengadakan rundingan serta menjual atau menyewa tanah industri kepada pelabur-pelabur yang berminat. Program promosi ini dilakukan melalui misi galakan pelaburan yang diadakan di dalam atau luar negara.

Page 32: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n S e k t o r P e r l a d a n g a nAktiviti perladangan merupakan sektor yang memberi sumbangan besar kepada pendapatan dan keuntungan PKNK. PKNK mempunyai kawasan perladangan seluas 9,678 hektar. Hampir 6,800 hektar ditanam dengan getah dan bakinya dengan kelapa sawit. PKNK juga mempunyai kilang memproses hasil getah. Kesemua ladang milik PKNK dan aktiviti pengilangan diuruskan oleh Syarikat Kumpulan Ladang-Ladang Perbadanan Kedah Sdn. Bhd. (KLPK), anak syarikat milik penuh PKNK.

Syarikat Kumpulan Ladang-Ladang Perbadanan Kedah Sdn. Bhd.Syarikat Kumpulan Ladang-Ladang Perbadanan Kedah Sdn. Bhd. (KLPK) telah ditubuhkan pada 24 Januari 1980 dengan modal dibenarkan sejumlah RM1,000,000 dan modal berbayar sejumlah RM500,002. Aktiviti utama syarikat adalah sebagai ejen pengurusan ladang dan kilang pemprosesan lateks. Di samping itu, syarikat juga menjalankan aktiviti lain seperti penternakan lembu fidlot, pusat kuarantin ternakan import, pusat pemprosesan makanan ternakan, tanaman kontan serta projek pengeluaran dan pengilangan baja bio-organik. Bagi mengembangkan perniagaan syarikat, KLPK telah menubuhkan dua buah syarikat iaitu:i. KLPK Ventures Sdn. Bhd. Penanaman pisang dan kilang bioorganik.ii. Laka Temin Silaj Sdn. Bhd. Penanaman makanan ternakan dan penternakan lembu fidlot

Syarikat telah dilantik sebagai ejen pengurusan tanah ladang milik Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) pada 27 Julai 1988. Sehingga kini, KLPK telah mengurus kawasan seluas 9,795 hektar merangkumi Ladang Laka Temin, Ladang Bukit Perak, LBPS, Ladang Sungai Ular, Hosba, Gurun dan Ladang Amanjaya. KLPK mengurus ladang-ladang PKNK berdasarkan kualiti standard yang ditetapkan bagi sektor perladangan dalam bidang pengurusan dan pemprosesan untuk memenuhi keperluan permintaan tempatan dan luar negara.

KLPK juga bertanggungjawab mengurus kilang memproses getah milik Perbadanan iaitu Kilang Hevea Bukit Perak (KHBP). KHBP telah dibina untuk memproses lateks getah keluaran ladang kepada bentuk mudah pasar separuh siap dan bernilai tambah iaitu lateks pekat, getah kering (SMR) dan getah skim mengikut spesifikasi pembeli dan permintaan kilang mengeluarkan produk berasaskan getah. pekat, getah kering (SMR) dan getah skim mengikut spesifikasi pembeli dan permintaan global.

Produk KHBP telah menghasilkan keluaran produk separuh siap yang dipasarkan di dalam dan luar negara dengan memperkenalkan jenama perdagangan untuk setiap keluarannya seperti:

KEDAHTEX : Untuk lateks pekatKEDAHHEV : Untuk getah kering (SMR)KEDAHSKIM : Untuk blok getah skim

32 L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 33: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

33L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

L a p o r a n S e k t o r H a r t a n a h

Sektor hartanah adalah antara sektor utama Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) sejak penubuhannya dengan penglibatan dalam pembinaan rumah kediaman, rumah kedai dan premis perniagaan. Oleh itu, PKNK turut berperanan dalam menyediakan ruang niaga/ ruang pejabat untuk disewakan terutama kepada usahawan bumiputera di lokasi-lokasi strategik di Negeri Kedah. PKNK setakat ini memiliki 346 unit ruang niaga/ ruang pejabat dan gerai, 184 unit rumah kedai, 39 unit medan selera dan tujuh unit gudang. Daripada jumlah tersebut, hampir 86 peratus telah disewakan.

Selain disewakan, premis rumah kedai terutamanya, akan dijual oleh PKNK kepada penyewa dan pembeli yang berminat dan berkelayakan bagi mengurangkan pemegangan lot orang Melayu.

Menjelang tahun 2011, PKNK akan dapat menambah jumlah ruang niaga untuk disewakan apabila siapnya pembinaan Dataran Usahawan Alor Setar dan Dataran Usahawan Sungai Petani. Kedua-dua projek dibina dengan peruntukan daripada RMK9.

Dataran Usahawan Alor Setar dibina dengan kos RM18.20 juta akan menyediakan 87 unit ruang niaga dan sejumlah 73 unit di Dataran Usahawan Sungai Petani yang dibina dengan kos pembinaan berjumlah RM12 juta. Kedua-dua dataran usahawan tersebut juga turut menyediakan 24 unit gerai makan dan ruang kios untuk disewakan. Secara tidak langsung, PKNK akan terus memainkan peranan dan menyumbang kepada usahawan terutama bumiputera dalam menyediakan ruang niaga di lokasi strategik di kawasan bandar utama di Negeri Kedah Darul Aman.

Page 34: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n S e k t o r P e l a b u r a nKedah Medical Centre Sdn. Bhd. (KMC) merupakan syarikat subsidiari Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) dengan milikan ekuiti sebanyak 47.52%. KMC yang kini di bawah pengurusan KPJ Healthcare Berhad merupakan salah sebuah pusat perubatan swasta yang menjadi pilihan kerana kedudukan yang strategik serta kelengkapan kemudahan moden, terkini yang komprehensif.

KMC merupakan hospital pakar, menawarkan perkhidmatan kepakaran kesihatan menyeluruh dan juga Pusat Jantung pertama di negeri Kedah dan Perlis. Ia dilengkapi dengan kemudahan “state-of-the-art” yang menyeluruh untuk kemudahan pelbagai aktiviti perubatan khas. KMC memiliki pakar-pakar perubatan dan jururawat terlatih serta menjanjikan perkhidmatan yang dapat memberi kepuasan kepada masyarakat, sesuai dengan slogan syarikat “WE CARE & WE TAKE CARE”.

Perkhidmatan dan kemudahan yang ditawarkan seperti :-• 24 jam & wad rawatan kecemasan• Unit rawatan rapi klinik pesakit luar• Angiogram• Hemodialisis• Farmasi pengimejan diagnostik• Fisioterapi mammogram

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 934

Page 35: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

35L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

L a p o r a n S e k t o r P e l a n c o n g a nThe Regency Jerai Hill Resort ialah nama baharu bagi Pusat Peranginan Gunung Jerai setelah pembangunan semula dibuat dengan kos mencecah RM20.0 juta. Resort bertaraf tiga bintang ini akan menjadi destinasi kedua pelancongan di Negeri Kedah selepas Pulau Langkawi.

The Regency Jerai Hill Resort mula beroperasi pada 1 September 2009. Resort milik Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) yang terletak di 1,217 meter dari paras laut ini menawarkan perkhidmatan penginapan yang selesa dan nyaman dengan prasarana dan landskap yang menarik.

Pada awal kewujudannya, resort ini dikenali sebagai Pusat Peranginan Gunung Jerai yang hanya mempunyai 39 unit chalet dan diuruskan oleh Kedah Resort Sdn. Bhd. Kini, kemudahan penginapan telah dinaik taraf kepada 75 buah bilik dalam berbagai-bagai kategori dengan kadar harga yang berpatutan. Jenis bilik yang disediakan ialah Superior Room, Deluxe Room, Premier Room, Executive Room, Deluxe Executive dan satu unit Suite.

The Regency Jerai Hill Resort mempunyai kemudahan bilik seminar yang mampu memuatkan sehingga 200 orang, bilik mesyuarat, restoran, surau serta dewan serba guna untuk aktiviti permainan dalaman. Pemandangan yang menarik serta landskap mendamaikan antara yang boleh dinikmati di puncak Gunung Jerai.

Terdapat banyak tempat yang menarik dan boleh dilawati berhampiran kawasan resort seperti Muzium Perhutanan, Telaga Tok Syeikh, Padang Tok Syeikh, Batu Kapal dan Ladang Cendawan Shitake. Terdapat juga kemudahan untuk aktiviti lasak seperti Tangga Kenari yang mempunyai 1000 anak tangga menghubungkan The Regency Jerai Hill Resort dengan pusat peranginan Titi Hayun, Trek Jejak Warisan yang menghubungkan puncak Gunung Jerai dengan Muzium Arkeologi Lembah Bujang, Air Terjun Alur Naga dan juga tapak perkhemahan.

Page 36: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 936

L a p o r a n P e m b a n g u n a n U s a h a w a nPROGRAM PEMBIAYAAN PERNIAGAAN

Dana UsahawanDi bawah skim ini, usahawan boleh memohon pembiayaan dana mengikut kriteria-kriteria yang telah ditetapkan. Pinjaman maksimum dana ini ialah sebanyak RM 50,000.00 sahaja.

PROGRAM PEMBANGUNAN PERNIAGAAN / PRODUK / PASARAN DAN PROMOSI

Program ini melibatkan penyertaan ekspo dalam dan luar negera dan juga program-program yang melibatkan peningkatan kualiti produk. Kadar bantuan penyertaan yang minima kepada usahawan.

Antara aktiviti-aktviti yang disertai ialah:• Showcase Asia• MIHAS / MAHA• SDSI• Groom Big / Pensijilan Halal• Penyertaan Dalam ‘Trade Mission’

LATIHAN PEMBUDAYAAN KEUSAHAWAN

Latihan ini melibatkan pengetua, guru-guru pembimbing dan pelajar-pelajar sekolah menengah dan rendah.

Program-program pembudayaan adalah seperti berikut:• Program Usahawan Muda (Pelajar Peringkat

Sekolah Menengah)• Program Perintis Usahawan (Pelajar Peringkat

Sekolah Rendah)

LATIHAN LANJUTAN DAN PENINGKATAN / SEMINAR

Antara latihan lanjutan dan pengendalian seminar yang dilakukan adalah :• Program pembangunan wanita dan masyarakat

umum• Program latihan peniaga dan penjaja• Program latihan kraftangan dan seni halus

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 37: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

33L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9 37L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

PROGRAM PEMBANGUNAN FRANCAIS

Program Pembangunan Francais adalah satu program pemasaran berteraskan Konsep Pensyarikatan Malaysia bertujuan membangunkan usahawan-usahawan kecil dan sederhana (IKS) di sektor perdagangan, perkhidmatan dan perindustrian. Pelaksanaan Sistem Francais memungkinkan penyertaan IKS ke dalam satu rangkaian perniagaan tempatan dan antarabangsa yang besar tanpa risiko yang tinggi. Di bawah program ini, PKNK merupakan antara jabatan-jabatan dan agensi-agensi yang bertanggungjawab untuk mengenalpasti perniagaan tempatan yang berdaya maju untuk dibangunkan sebagai syarikat induk atau francaisor dan juga memberi latihan, seminar serta bimbingan kepada usahawan-usahawan yang berminat menceburi di dalam bidang francais.

PROGRAM PROJEK PEMBANGUNAN USAHAWAN

Antara program-program dirancang untuk dilaksanakan:

• Perniagaan SPA dan Seni Kecantikan• Kemahiran seni tangan halus• Pengujudan usahawan trading• Pengujudan sub kontraktor usahawan• Usahawan tani• Pembelian ruang niaga• Mentor Mentee• Pembangunan Vendor

PROGRAM SATU DAERAH SATU INDUSTRI

Program SDSI merupakan program yang berperanan sebagai mekanisme untuk membangunkan usahawan di kalangan penduduk kampung. Objektif utama program ini adalah mewujudkan satu industri di setiap daerah dengan memanfaatkan sumber bekalan mentah yang sedia ada di daerah tersebut termasuk guna tenaga kerja dan kepakaran serta usahawan tempatan yang bersedia menerajui projek tersebut.Selain daripada itu, ianya juga akan meningkatkan pendapatan penduduk kampung yang terlibat disamping berkeupayaan menarik pelancung ke daerah yang tersebut. Program SDSI juga membantu membangunkan budaya masyarakat kreatif dan berinovasi sekaligus memupuk keharmonian masyarakat melalui aktiviti sosio ekonomi secara komuniti.

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 38: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 938

Taklimat Untuk Pengetua dan Guru-Guru Pembimbing PUM dan PPU Wilayah Utara 2009

Kursus ‘TOT’ Untuk Guru-Guru Pengelola PUM wilayah Utara 2009

Kursus Kecemerlangan Pengurus syarikat dan Bengkel Penyediaan Laporan Tahunan serta Pembubaran Syarikat Peringkat Negeri Kedah

Saringan Pembentangan Laporan Tahunan di Pra Konvensyen

Konvensyen PUM Peringkat Negeri Kedah ke 13 / 2008

Pelaksanaan Bengkel Pengendalian Sesi Keusahawanan dan Kuiz Keusahawanan

Bengkel ‘Pre Seed Submission’ Bagi Program Akademi Technopreneur 2009

Pameran Jualan Makan Negeri Kedah di Citarasa Malaysia Peringkat Negeri Kedah

Majlis Menandatangani Perjanjian Pembiayaan Dana Teroka

Majlis Penyampaian Dana Teroka Kepada Usahawan oleh YB Abdullah Yusof

Seminar Keusahawanan wanita

Lawatan Bersama YB Abdullah Yusof ke Pekan Rabu

Penyertaan Usahawan dalam SMIDEX

Konvensyen PUM Peringkat Nasional ke 13 / 2008

Bengkel Memupuk Hikmah Bisnus Melalui Pemantapan Program Catur Bistari Majlis Penyampaian Cek Dana Usahawan dan Majlis Berbuka Puasa Bersama Usahawan

Bengkel dan Lawatan Keusahawanan Program Perintis Usahawan

Kem Kecemerlangan Keusahawanan dan Jati Diri

Lawatan Sambil Belajar Pembudayaan Keusahawanan Kepada Kakitangan PKNK ke Perbadanan Selangor dan Melaka

Dewan Warisan, Kangar

Primula Beach Resort, Kuala Teregganu

Dusun Minda Resort, Kuala Nerang

Aras 7, Wisma PKNK

Hotela Holiday Villa, Alor Setar

Hotel Seri Malaysia, Sungai Petani

Hotel Regency, Alor Setar

Jalan Lama Taman Ria, Sungai Petani

Aras 7, Wisma PKNK

Hotel Regency, Alor Setar

SP Inn, Sungai Petani

Pekan Rabu

PWTC, Kuala Lumpur

Politeknik Syed Sirajuddin, Perlis

Dewan Gemilang, Jitra

Hotel Regency, alor Setar

Perdana Resort, Kelantan

Dusun Minda Resort, Kuala Nerang

Selangor dan Melaka

20 Januari 2009

30 Jan – 2 Feb 2009

5 – 7 Mac 2009

11 April 2009

30 April 2009

13 – 14 April 2009

25 Mac – 1 April 2009

3 – 5 April 2009

24 Mei 2009

26 Mei 2009

5 Mei 2009

7 Jun 2009

3 – 6 Jun 2009

26 – 29 Jun 2009

30 Julai 2009

14 September 2009

23 - 25 Oktober 2009

5 - 7 November 2009

16 - 18 Disember 2009

Nama/Program Aktiviti Tempat Tarikh

AKTIVITI / PROGRAM YANG TELAH DILAKSANAKAN TAHUN 2009BAHAGIAN PEMBANGUNAN USAHAWAN PKNK

Page 39: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

39L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

S t a t u s S e m a s a P ro j e k - P ro j e k

D i B a w a h R M K - 9DATARAN USAHAWAN ALOR SETAR

Pembangunan bangunan perniagaan yang menempatkan 87 unit lot kedai, Dewan Serbaguna, Restoran Makanan Segera serta 14 unit medan selera dan gerai buah-buahan. Projek di Jalan Badlishah Alor Setar ini mendapat peruntukan sebanyak RM 18 juta dari Kementerian Kewangan.

Page 40: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

S t a t u s S e m a s a P ro j e k - P ro j e k

D i B a w a h R M K - 9DATARAN USAHAWAN SUNGAI PETANI

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 940

Pembangunan semula Hentian Bas dan Gerai Peniaga di Sungai Petani yang menyediakan 73 unit lot kedai dan pejabat, 2 unit pasaraya, 10 unit medan selera serta 32 unit kaunter bas. Peruntukan sebanyak RM 8 juta dalam RMKe 9 untuk pembangunan projek ini yang dijangka akan memerlukan RM 12 juta untuk menyiapkan sepenuhnya.

Page 41: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

41L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

S t a t u s S e m a s a P ro j e k - P ro j e k

D i B a w a h R M K - 9TAMAN HALAL SUNGAI PETANI

Penyediaan satu kawasan pengeluaran produk makanan halal yang berintegrasi serta memenuhi piawaian HALAL di Lot 5 Kawasan Perindustrian Sungai Petani. Projek yang mendapat peruntukan dari Kementerian Kewangan Malaysia sebanyak RM 20 juta akan menempatkan 26 unit bangunan kilang yang memenuhi piawaian HALAL serta bangunan pejabat pentadbiran.

Page 42: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 942

FasaKEEMPATPenyata KEWANGAN

44 Sijil Ketua Audit Negara

46 Penyata Kewangan

Page 43: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

43L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Sijil Ketua Audit NegaraMengenai Penyata KewanganPerbadanan Kemajuan Negeri KedahBagi Tahun Berakhir 31 Disember 2009

Page 44: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 944

Page 45: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

45L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 46: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

P e n y a t aK e w a n g a n

Page 47: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

K a n d u n g a n Penyata Oleh Ahli-Ahli Perbadanan 48 Akuan Berkanun 49 Lembaran Imbangan 50 - 51 Penyata Pendapatan 52

Penyata Perubahan Dalam Ekuiti 53 - 54 Penyata Aliran Tunai 55 - 56 Nota-Nota Kepada Penyata Kewangan 57 - 94

Page 48: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

48

P e n y a t a O l e h A h l i - A h l i P e r b a d a n a n

Kami, YAB DATO’ SERI USTAZ AZIZAN BIN ABDUL RAZAK, SPMK. dan DATO’ HAJI ABDUL RAHMAN BIN IBRAHIM, DSDK., AMK., BCK. yang merupakan Pengerusi dan salah seorang Ahli Perbadanan, dengan ini menyatakan bahawa, pada pendapat Ahli Perbadanan, Lembaran Imbangan, Penyata Pendapatan dan Penyata Aliran Tunai dan nota-nota di dalamnya adalah disediakan menurut piawaian-piawaian perakaunan berkenaan yang diluluskan di Malaysia untuk menunjukkan pandangan yang benar dan saksama berkenaan kedudukan kewangan PERBADANAN KEMAJUAN NEGERI KEDAH dan Kumpulan pada 31 Disember 2009 dan hasil kendaliannya serta aliran tunai PERBADANAN KEMAJUAN NEGERI KEDAH dan Kumpulan bagi tahun berakhir pada tarikh tersebut.

Bagi pihak Ahli Perbadanan,

Alor Setar, Kedah Darul Aman

Tarikh: 31 Mei 2010

YAB DATO’ SERI USTAZ AZIZAN BIN ABDUL RAZAK, SPMK.

PENGERUSI

DATO’ HAJI ABDUL RAHMAN BIN IBRAHIM

DSDK., AMK., BCK.

AHLI PERBADANAN

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Page 49: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9 49L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

A k u a n B e r k a n u n

Sebenarnya dan sesungguhnya } diakui oleh penama di atas di }Alor Setar di dalam Negeri Kedah } pada 31 Mei 2010 }

Di hadapan,

DATO’ HAJI ABDUL RAHMAN BIN IBRAHIM,DSDK., AMK., BCK.

Saya, DATO’ HAJI ABDUL RAHMAN BIN IBRAHIM, DSDK., AMK., BCK. selaku Ketua Eksekutif yang bertanggungjawab ke atas pengurusan kewangan PERBADANAN KEMAJUAN NEGERI KEDAH dengan ikhlasnya mengakui bahawa Lembaran Imbangan, Penyata Pendapatan dan Penyata Aliran Tunai yang berikut ini dan nota-nota di dalamnya, mengikut sebaik-baik pengetahuan dan kepercayaan saya, adalah betul dan saya membuat ikrar ini dengan sebenarnya mempercayai bahawa ianya benar dan mengikut peruntukan Akta Akuan Berkanun, 1960.

Page 50: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 950

L e m b a r a n I m b a n g a nPada 31 Disember 2009

ASET BUKAN SEMASAHartanah, Loji dan PeralatanAset Untuk PembangunanMuhibbah Dari PenyatuanSyarikat-Syarikat SubsidiariSyarikat-Syarikat BersekutuLain-lain PelaburanEntiti UsahasamaAset Cukai TertundaBayaran Terdahulu Pajakan TanahPelaburan Hartanah Aset BiologikalPenghutang Perdagangan

ASET SEMASAAset BiologikalHartanah PembangunanInventoriPenghutang PerdaganganLain-lain PenghutangWang Tunai dan Simpanan Tetap

LIABILITI SEMASAPinjaman Jangka PendekPinjaman Kerajaan NegeriPemiutang PerdaganganLain-lain PemiutangCukaiDividen Berbayar

ASET SEMASA BERSIH

Nota

34

5678910111215

121314151617

18192021

561,765,041 187,967,582 20,788,283

- 34,270,445 27,696,506

727,910 951,145

7,247,700 84,060,809

90,152 66,836,237

992,401,810

276,333 202,574,617 40,120,515

287,634,751 281,143,837 193,849,103

1,005,599,156

138,497,557 155,404,667 129,300,560 119,055,745 16,246,096

279,376 558,784,001

446,815,155 1,439,216,965

523,206,420 182,616,321 17,923,793

- 34,972,498 26,300,306

602,865 465,654

7,351,589 81,681,200

- 76,561,110

951,681,756

- 197,691,655 47,534,987

397,922,415 70,663,087

161,375,824 875,187,968

91,306,215 150,502,079 184,991,543106,166,897 13,199,532

282,203 546,448,469

328,739,499 1,280,421,255

391,391,723 - -

338,645,922 29,065,958 20,383,119

- - -

16,059,712 -

7,311,000 802,857,434

- 103,496,592 31,835,393

101,083,154 56,787,148 79,286,612

372,488,899

5,908,484 155,404,667

7,168,363 48,632,955

- -

217,114,469

155,374,430 958,231,864

369,499,281 - -

328,693,406 30,565,958 19,213,136

- - -

16,644,712 -

9,748,000 774,364,493

- 86,535,909 42,115,497

138,326,893 48,143,991 58,037,596

373,159,886

15,900,953 150,502,079

6,341,128 35,996,566

2,811,357 -

211,552,083

161,607,803 935,972,296

KUMPULAN PERBADANAN

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

Nota-nota berikutnya hendaklah dibaca bersama-sama dengan Penyata Kewangan ini.

Page 51: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

51L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

L e m b a r a n I m b a n g a nPada 31 Disember 2009 (samb.)

DIBIAYAI OLEHBantuan/Geran KerajaanKeuntungan TerkumpulRezabTabung TerkumpulKepentingan Minoriti

LIABILITI BUKAN SEMASA Pinjaman Jangka PanjangPinjaman Kerajaan NegeriPendapatan TertundaCukai TertundaPeruntukan Pelan Definisi Manfaat

Nota

22

23

1819249

25

54,587,866 938,764,087 25,668,149

1,019,020,102 73,633,994

1,092,654,096

206,374,345 114,301,533 19,284,858

6,388,091

214,042 1,439,216,965

33,864,083 885,593,878 25,951,525

945,409,486 63,877,526

1,009,287,012

116,367,193 128,173,539 19,763,729 6,655,156

174,626

1,280,421,255

54,587,866 770,057,607

- 824,645,473

- 824,645,473

- 114,301,533 19,284,858

- -

958,231,864

33,864,083 749,548,168

- 783,412,251

- 783,412,251

4,622,777 128,173,539 19,763,729

- -

935,972,296

KUMPULAN PERBADANAN

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

Nota-nota berikutnya hendaklah dibaca bersama-sama dengan Penyata Kewangan ini.

Page 52: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 952

P e n y a t a P e n d a p a t a nBagi Tahun Berakhir 31 Disember 2009

Pendapatan Kendalian

Kos Kendalian Keuntungan Kasar

Lain-Lain Pendapatan OperasiPerbelanjaan Am dan PentadbiranLain-lain PerbelanjaanKeuntungan Dari Operasi

Perbelanjaan KewanganBahagian Keuntungan Syarikat BersekutuKeuntungan Sebelum Cukai dan Kepentingan Minoriti

PercukaianBahagian Percukaian Syarikat Bersekutu

Keuntungan Selepas Cukai dan Sebelum Kepentingan Minoriti

Kepentingan Minoriti

Keuntungan Bersih Tahun Semasa

Nota

26

27

28

29

392,471,639

(250,229,572)142,242,067

65,039,264(71,153,094)(52,021,421)

84,106,816

(10,514,416)

2,161,635

75,754,035

(14,604,837)

(442,166)(15,047,003)

60,707,032

(5,975,766)

54,731,266

391,521,234

(273,710,533)117,810,701

96,800,713(70,670,538)(36,697,682)107,243,194

(9,798,016)

1,271,100

98,716,278

(15,284,433)

(349,577)(15,634,010)

83,082,268

(5,513,597)

77,568,671

101,780,619

(42,157,342)59,623,277

36,740,756(58,502,225)(14,381,311)

23,480,497

(2,110,038)

-

21,370,459

(861,020)

-(861,020)

20,509,439

-

20,509,439

53,049,927

(9,845,116)43,204,811

76,137,985(39,960,010)(15,978,259)

63,404,527

(1,176,985)

-

62,227,542

(5,100,847)

-(5,100,847)

57,126,695

-

57,126,695

KUMPULAN PERBADANAN

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

Nota-nota berikutnya hendaklah dibaca bersama-sama dengan Penyata Kewangan ini.

Page 53: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

53L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

P e n y a t a P e r u b a h a n D a l a m E k u i t iBagi Tahun Berakhir 31 Disember 2009

KUMPULAN

Baki Pada 1/1/2008- Seperti dilaporkan dahulu- Pelarasan tahun lepas- Seperti dinyatakan semulaKeuntungan Tahun Semasa- Seperti dilaporkan dahulu- Pelarasan tahun lepas- Seperti dinyatakan semulaDividen dibayarGeran Kerajaan Rezab Penilaian Semula DirealisasikanTambahan Rezab Dalam Tahun Baki Pada 31/12/2008

Baki Pada 1/1/2009- Seperti dilaporkan dahulu- Pelarasan tahun lepas- Seperti dinyatakan semulaKeuntungan Tahun SemasaDividen DibayarGeran KerajaanRezab Penilaian Semula DirealisasiKurangan Rezab Dalam Tahun Baki Pada 31/12/2009

Nota

30

30

30

20,035,874 -

20,035,874

- - - - - -

5,915,651 25,951,525

25,951,525 -

25,951,525 - - - -

(283,376) 25,668,149

38,095,570 -

38,095,570

- - - -

(4,231,487) - -

33,864,083

33,864,083 -

33,864,083 - -

20,723,783 - -

54,587,866

808,879,687 366,051

809,245,738

83,781,370 (6,212,699) 77,568,671 (1,495,748)

- 275,217

- 885,593,878

891,440,526 (5,846,648)

885,593,878 54,731,266 (1,844,433)

- 283,376

- 938,764,087

867,011,131 366,051

867,377,182

83,781,370 (6,212,699) 77,568,671 (1,495,748) (4,231,487)

275,217 5,915,651

945,409,486

951,256,134 (5,846,648)

945,409,486 54,731,266 (1,844,433) 20,723,783

283,376 (283,376)

1,019,020,102

RezabRM

Geran/BantuanKerajaan

RM

Keuntungan Terkumpul

RMJumlah

RM

Nota-nota berikutnya hendaklah dibaca bersama-sama dengan Penyata Kewangan ini.

Page 54: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 954

P e n y a t a P e r u b a h a n D a l a m E k u i t iBagi Tahun Berakhir 31 Disember 2009 (samb.)

PERBADANAN

Baki pada 1/1/2008- Seperti dilaporkan dahulu- Pelarasan tahun lepas- Seperti dinyatakan semulaKeuntungan Tahun Semasa - Seperti dilaporkan dahulu- Pelarasan tahun lepas- Seperti dinyatakan semulaGeran KerajaanBaki Pada 31/12/2008

Baki Pada 1/1/2009- Seperti dilaporkan dahulu- Pelarasan tahun lepas- Seperti dinyatakan semulaKeuntungan Tahun SemasaGeran Kerajaan Baki Pada 31/12/2009

Nota

30

30

30

38,095,570 -

38,095,570

- - -

(4,231,487) 33,864,083

33,864,083

- 33,864,083

- 20,723,783 54,587,866

692,055,422 366,051

692,421,473

62,758,778 (5,632,083) 57,126,695

- 749,548,168

754,814,200

(5,266,032) 749,548,168 20,509,439

- 770,057,607

730,150,992 366,051

730,517,043

62,758,778 (5,632,083) 57,126,695 (4,231,487)

783,412,251

788,678,283

(5,266,032) 783,412,251 20,509,439 20,723,783

824,645,473

Geran/BantuanKerajaan

RM

Keuntungan Terkumpul

RMJumlah

RM

Nota-nota berikutnya hendaklah dibaca bersama-sama dengan Penyata Kewangan ini.

Page 55: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

55L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

P e n y a t a A l i r a n Tu n a iBagi Tahun Berakhir 31 Disember 2009

Keuntungan Sebelum CukaiPelarasan untuk:Susutnilai hartanah, loji dan peralatanKeuntungan pelupusan hartanah, loji dan peralatanPerlunasan rizab penyatuanPengiktirafan pendapatan tertundaKeuntungan dari pelupusan pelaburanPeruntukan Rosotnilai Pelaburan SahamDividen dibayar Kepentingan minoritiTunai bersih dari operasi sebelum perubahan modal kerja

Percukaian Perubahan di dalam InventoriPerubahan di dalam PenghutangPerubahan di dalam PemiutangAliran (keluar) / masuk tunai dari aktiviti operasi

ALIRAN TUNAI DARI AKTIVITI PELABURANPerubahan hartanah, loji dan peralatanAset dalam pembangunan Perolehan dari pelupusan pelaburanPerubahan Bayaran Terdahulu Pajakan Tanah Perubahan belanja pembangunan Perubahan di dalam pelaburan subsidiari dan bersekutuPerubahan di dalam pelaburan Perubahan Pelaburan HartanahAliran (keluar) / masuk tunai bersih dari aktiviti pelaburan

75,754,035

11,704,277

(25,026,356) -

(478,871) (1,077,376)

502,669 (1,844,433)

3,780,702

63,314,647

(16,669,205) 7,404,472

50,390,402 (178,991,984)

(74,551,668)

(25,236,542) (5,351,261)

-

103,889 (4,882,962)

702,053 (3,745,562) (2,379,609)

(40,789,994)

98,716,278

12,171,984

(24,662,562) (3,585,047)

(160,930) (41,141,100)

1,323,917 (1,495,748)

5,436,929

46,603,721

(28,000,745) 10,341,035

(224,007,396) 196,330,397

1,267,012

(24,411,470) (11,030,545)

706,247

(473,034) (28,696,284)

154,984 36,644,284 (7,094,939)

(34,200,757)

21,370,459

3,369,479

(24,623,082) -

(478,871) (1,009,259)

- - -

(1,371,274)

(8,341,143) 10,280,104 35,706,348 13,463,624

49,737,659

638,839

- -

- (16,960,683)

(8,452,516) (741,416)

-

(25,515,776)

62,227,542

3,370,341

(24,630,451) -

(160,930) (41,141,100)

- - -

(334,598)

(15,834,834) 1,586,416

10,437,873 8,655,499

4,510,356

10,493,079

- 346,086

-

(13,983,535)

(27,293,519) 38,054,916

-

7,617,027

KUMPULAN PERBADANAN

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)ALIRAN TUNAI DARI AKTIVITI

OPERASI

Nota-nota berikutnya hendaklah dibaca bersama-sama dengan Penyata Kewangan ini.

Page 56: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 956

P e n y a t a A l i r a n Tu n a iBagi Tahun Berakhir 31 Disember 2009 (samb.)

ALIRAN TUNAI DARI AKTIVITI KEWANGAN & PEMBIAYAAN

Pinjaman Kerajaan NegeriBantuan Kerajaan NegeriPinjaman Berjangka Cukai TertundaRizab modalAliran masuk / (keluar) tunai bersih dari aktiviti kewangan dan pembiayaan

Lebihan / (kurangan) bersih dalam tunai dan kebersamaan tunai Tunai dan kebersamaan tunai dibawa ke hadapanTunai dan kebersamaan tunai dihantar ke hadapan

DIWAKILI OLEH

Wang tunai dan simpanan tetap

(9,081,404)20,723,783

137,198,494(752,556)(283,376)

147,804,941

32,473,279

161,375,824

193,849,103

193,849,103193,849,103

477,228(4,231,487)28,699,1762,189,3246,190,868

33,325,109

391,364

160,984,460

161,375,824

161,375,824161,375,824

(9,081,404)20,723,783

(14,615,246)--

(2,972,867)

21,249,016

58,037,596

79,286,612

79,286,61279,286,612

477,228(4,231,487)

(14,610,523)--

(18,364,782)

(6,237,399)

64,274,995

58,037,596

58,037,59658,037,596

KUMPULAN PERBADANAN

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

Nota-nota berikutnya hendaklah dibaca bersama-sama dengan Penyata Kewangan ini.

Page 57: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

57L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

MAKLUMAT KORPORAT

Perbadanan adalah sebuah badan berkanun yang ditubuhkan dan bermastautin di Malaysia, di bawah Enakmen No. 5, Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (Pindaan) 1988. Alamat operasi utama Perbadanan adalah seperti berikut:-

Tingkat 14, Wisma PKNK,Jalan Sultan Badlishah,Peti Surat 140,05000 Alor Setar,Kedah Darul Aman

Perbadanan pada asasnya ditubuhkan bagi mengendali aktiviti pembangunan hartanah, perindustrian, perladangan, pelaburan, perumahan dan perdagangan di dalam negeri Kedah. Aktiviti-aktiviti tersebut dijalankan secara langsung oleh Perbadanan atau melalui penglibatan syarikat-syarikat subsidiari Perbadanan.

Aktiviti-aktiviti utama subsidiari-subsidiari dinyatakan di dalam Nota No. 5 kepada Penyata Kewangan. Tidak ada sebarang perubahan ketara yang berlaku di dalam aktiviti utama Perbadanan pada tahun semasa.

Penyata kewangan ini telah diluluskan oleh Lembaga Pengarah untuk diterbitkan menurut resolusi para pengarah.

1.

2. DASAR-DASAR PERAKAUNAN UTAMA

a) Asas Perakaunan

b) Asas Penyatuan

c) Syarikat – Syarikat Subsidiari

Penyata Kewangan Perbadanan telah disediakan berdasarkan asas konvensyen kos sejarah kecuali yang ditunjukkan di dalam dasar-dasar perakaunan utama di bawah dan menurut piawaian-piawaian perakaunan yang diluluskan di Malaysia.

Akaun-akaun disatukan termasuk akaun Perbadanan dan syarikat-syarikat subsidiarinya, disediakan sehingga akhir tahun kewangan kecuali dinyatakan sebaliknya sepertimana didalam Nota 5 kepada Penyata Kewangan. Hasil syarikat-syarikat subsidiari yang telah diperolehi dalam tahun ini telah diambilkira dalam Penyata Pendapatan Disatukan mulai dari tarikh pengambilalihan. Urusniaga di antara syarikat telah dihapuskan semasa penyatuan dan akaun-akaun disatukan hanya mencerminkan urusniaga dengan pihak ketiga sahaja.

Lebihan harga belian ke atas nilai saksama aset bersih syarikat-syarikat subsidiari pada tarikh pengambilalihan telah diambilkira didalam Lembaran Imbangan Disatukan sebagai Muhibah dari Penyatuan.

Syarikat-syarikat subsidiari adalah syarikat yang mana Kumpulan mempunyai kuasa untuk melaksanakan kawalan ke atas dasar-dasar kewangan dan operasinya untuk mendapat manfaat daripada aktiviti-aktiviti mereka. Syarikat-syarikat subsidiari Kumpulan disenaraikan di dalam Nota 5 kepada Penyata Kewangan

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 58: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 958

Jumlah keuntungan dan/atau kerugian syarikat-syarikat subsidiari dimasukkan didalam Penyata Pendapatan Disatukan dan bahagian keuntungan dan/atau kerugian pemegang saham minoriti ditolakkan untuk memperolehi keuntungan yang boleh diagihkan kepada Perbadanan.

Kesemua syarikat-syarikat subsidiari disatukan berdasarkan kaedah perakaunan pengambilalihan di mana keputusan syarikat-syarikat subsidiari yang diambilalih atau dijual pada tahun kewangan dimasukkan dari tarikh kawalan dipindahkan kepada Kumpulan dan tidak lagi disatukan dari tarikh kawalan tersebut tamat. Pada tarikh pengambilalihan, nilai saksama aset bersih syarikat-syarikat subsidiari ditentukan dan nilai tersebut ditunjukkan di dalam Penyata Kewangan Disatukan.

Jumlah aset dan tanggungan syarikat-syarikat subsidiari dimasukkan ke dalam Lembaran Imbangan Disatukan dan kepentingan pemegang saham minoriti dalam aset bersih dinyatakan secara berasingan. Semua urusniaga dan baki antara syarikat dihapuskan semasa penyatuan.

Syarikat – Syarikat Bersekutu

Syarikat Bersekutu adalah syarikat di mana Kumpulan boleh melaksanakan pengaruh yang besar dalam pengurusannya dan bukan merupakan syarikat subsidiari atau syarikat usahasama.

Bahagian keuntungan dan/atau kerugian Kumpulan dalam syarikat-syarikat bersekutu dimasukkan ke dalam Penyata Pendapatan Disatukan melalui kaedah perakaunan ekuiti. Bahagian keuntungan dan/atau kerugian syarikat bersekutu tersebut tidak akan dimasukkan ke dalam Penyata Pendapatan Disatukan apabila nilai bersih pelaburan di dalam sesebuah syarikat bersekutu mencapai tahap sifar kecuali jika Kumpulan menanggung tanggungjawab atau menjamin tanggungjawab bagi syarikat bersekutu berkenaan.

Didalam Lembaran Imbangan Disatukan, kepentingan Kumpulan di dalam syarikat-syarikat bersekutu dinyatakan pada kos dan ditambah bahagian keuntungan terkumpul dan rizab selepas pengambilalihan. Jumlah ini diambilkira daripada penyata kewangan diaudit yang terkini atau penyata kewangan pengurusan syarikat-syarikat bersekutu berkaitan yang disediakan sehingga ke akhir tahun kewangan masing-masing.

Senarai syarikat-syarikat bersekutu dinyatakan di Nota 6 kepada Penyata Kewangan.

Entiti Usahasama

Entiti usahasama adalah usahasama yang melibatkan penubuhan perbadanan, perkongsian atau lain-lain entiti di mana Kumpulan mempunyai kepentingan bersama ke atas aktiviti ekonomi entiti secara persetujuan kontrak.

Pelaburan dalam entiti usahasama diambilkira di dalam penyata kewangan disatukan menggunakan kaedah ekuiti berdasarkan penyata kewangan pengurusan atau beraudit untuk entiti usahasama tersebut. Mengikut kaedah perakaunan ekuiti, bahagian keuntungan Kumpulan ditolak kerugian entiti usahasama dalam tahun dimasukkan ke dalam Penyata Pendapatan Disatukan. Kepentingan Kumpulan di dalam entiti usahasama dinyatakan di dalam lembaran imbangan disatukan pada kos dicampur perkongsian Kumpulan dalam keuntungan atau kerugian terkumpul dan lain-lain rizab selepas pengambilalihan.

d)

e)

DASAR-DASAR PERAKAUNAN UTAMA (samb.)2.

c) Syarikat – Syarikat Subsidiari (samb.)

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 59: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

59L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Keuntungan belum realisasi dari urusniaga-urusniaga antara Kumpulan dan entiti usahasama dihapuskan setakat tahap kepentingan Kumpulan di dalam entiti usahasama tersebut. Kerugian belum realisasi dihapuskan melainkan kos tersebut tidak boleh diperolehi semula.

Senarai entiti usahasama dinyatakan di Nota 8 kepada Penyata Kewangan.

Muhibah/ Rizab atas penyatuan

Muhibah mewakili lebihan kos pengambilalihan berbanding kepentingan Kumpulan dalam nilai saksama aset dan liabiliti subsidiari, syarikat bersekutu dan entiti usahasama yang dikenalpasti pada tarikh pengambilalihan. Muhibah dinyatakan pada kos ditolak pelunasan terkumpul dan kerugian rosotnilai. Muhibah yang terhasil daripada pengambilalihan subsidiari adalah dinyatakan berasingan di dalam lembaran imbangan manakala muhibah yang terhasil daripada pengambilalihan syarikat-syarikat bersekutu dan entiti-entiti usahasama masing-masing dimasukkan pada nilai pelaburan dibawa.

Rizab atas penyatuan mewakili lebihan kepentingan Kumpulan didalam nilai saksama aset dan liabiliti subsidiari, syarikat bersekutu dan entiti usahasama yang dikenalpasti pada tarikh pengambilalihan.

Pelaburan dalam Subsidiari, Syarikat-syarikat Bersekutu dan Entiti Usahasama

Pelaburan Syarikat di dalam subsidiari-subsidiari, syarikat- syarikat bersekutu dan entiti usahasama dinyatakan pada kos ditolak kerugian rosotnilai.

Semasa pelupusan pelaburan tersebut, perbezaan di antara perolehan bersih daripada pelupusan dan jumlah yang dibawa diiktiraf dalam Penyata Pendapatan.

Hartanah, Loji dan Peralatan

f)

g)

h)

Aset-aset Pemilikan

Hartanah, loji dan peralatan adalah dinyatakan pada kos atau pada harga penilaian ditolak susutnilai terkumpul.

Amaun bagi hartanah, loji dan peralatan adalah disemak pada tarikh lembaran imbangan untuk menentukan samada terdapat sebarang tanda-tanda pengurangan nilai. Jika wujud sebarang tanda-tanda tersebut, amaun bolehpulih aset tersebut akan dianggarkan. Kerugian dari pengurangan nilai aset akan diiktiraf apabila amaun bagi hartanah, loji dan peralatan melebihi amaun bolehpulih harta tersebut.

Kerugian dari pengurangan nilai aset akan dicajkan ke dalam Penyata Pendapatan, melainkan jika ia mengurangkan penilaian harta tersebut yang dibuat sebelum ini, pengurangan akan dicajkan ke dalam rezab lebihan tersebut.

Sebarang penambahan seterusnya di dalam amaun bolehpulih akan dimasukkan kedalam Penyata Pendapatan, melainkan jika ia merubah kerugian dari pengurangan nilai harta yang dibuat sebelumnya, penambahan akan dimasukkan ke dalam rezab lebihan tersebut.

e) Entiti Usahasama (samb.)

DASAR-DASAR PERAKAUNAN UTAMA (samb.)2.

i)

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 60: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 960

Peratus (%)Loji dan Mesin 10Bangunan Kekal 2 - 10Perabot dan Kelengkapan 10Jentera Pertanian 10Jalan dan Jambatan 10Bangunan Sementara 10Kelengkapan Pejabat 10 - 20Alatan Teknikal 10 - 20Kenderaan 20 - 33

Tanah untuk Pembangunan dan Kos Pembangunan Hartanah Tanah untuk Pembangunan Hartanah

Kos Pembangunan Hartanah

i)

Susutnilai

Hartanah, loji dan peralatan adalah disusutnilaikan dengan menggunakan kaedah garis lurus untuk menghapuskan kos hartanah, loji dan peralatan ke atas jangka hayat penggunaannya seperti berikut:-

ii)

Tanah yang dipegang untuk pembangunan adalah tanah yang belum dimajukan atau sekiranya telah dimajukan, aktiviti pembangunannya dijangkakan tidak dapat disiapkan dalam tempoh kitaran operasi biasa. Tanah tersebut diklasifikasikan sebagai aset tak semasa dan dinyatakan pada kos ditolak kerugian rosotnilai terkumpul. Tanah yang dipegang untuk pembangunan akan diklasifikasikan sebagai kos pembangunan hartanah apabila aktiviti pembangunan telah bermula dan dijangkakan dapat disiapkan dalam tempoh kitaran operasi.

Kos pembangunan hartanah terdiri daripada kesemua kos yang terlibat secara langsung kepada aktiviti pembangunan atau yang boleh diperuntukan aktivitinya mengikut kaedah yang munasabah.

Apabila keputusan kewangan dari hasil aktiviti pembangunan dapat dianggarkan dengan pasti, pendapatan dan perbelanjaan pembangunan hartanah diambilkira di dalam penyataan pendapatan dengan menggunakan kaedah peratusan penyiapan. Peratusan penyiapan dinilaikan berdasarkan nisbah kos pembangunan hartanah yang terlibat dalam kerja yang telah disiapkan pada waktunya sehingga sekarang kepada jumlah kos pembangunan hartanah dianggarkan.

Di mana perolehan kewangan sesuatu aktiviti pembangunan tidak boleh dianggarkan dengan pasti, pendapatan daripada pembangunan hartanah diiktiraf hanya apabila kos pembangunan hartanah ke atas hartanah yang dijual dikenali sebagai perbelanjaan dalam jangkamasa ianya berlaku.

Sebarang kerugian yang dijangkakan dari projek pembangunan termasuk kos yang terlibat ketika di luar tempoh tanggungan akan diiktiraf sebagai perbelanjaan dengan serta merta.

Kos pembangunan hartanah yang diiktiraf sebagai perbelanjaan akan diiktiraf sebagai aset, yang dinilaikan pada harga terendah di antara kos dan nilai boleh realisasi bersih. Sekiranya pendapatan yang diiktiraf dalam penyata pendapatan melebihi bil-bil yang dikenakan kepada pembeli, lebihan tersebut diklasifikasikan sebagai bil-bil belum diterima dalam penghutang perdagangan dan sekiranya bil-bil yang dikenakan kepada pembeli melebihi pendapatan yang diiktiraf dalam penyata pendapatan, lebihan tersebut diklasifikasikan sebagai bil-bil kemajuan dalam pemiutang perdagangan.

DASAR-DASAR PERAKAUNAN UTAMA (samb.)2.h) Hartanah, Loji dan Peralatan (samb.)

i)

ii)

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 61: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

61L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Pelaburan Hartanah

Pelaburan-pelaburan hartanah yang dimiliki sama ada untuk mendapatkan pendapatan sewaan ataupun untuk menambah nilai modal atau kedua-duanya. Pelaburan hartanah adalah diiktiraf sama ada sebagai pelaburan jangka panjang dan dinyatakan pada kos ditolak geran kerajaan diterima dan kerugian rosotnilai atau hartanah tersebut dinilaikan pada awalnya pada harga kos, termasuk kos pertukaran dan selepas diiktirafkan, pelaburan hartanah dinyatakan pada harga kos ditolak susutnilai terkumpul dan mana-mana kerugian rosotnilai terkumpul.

Bagi pelaburan hartanah yang dinyatakan pada amaun dibawa, susutnilai bagi pelaburan hartanah disediakan menggunakan kaedah garis lurus untuk melupuskan kos pelaburan hartanah kepada baki nilai melebihi anggaran tempoh bolehguna pada kadar 2%.

Pelaburan hartanah ditarik semula pengiktirafannnya sekiranya ianya dijual atau apabila pelaburan hartanah tersebut tidak digunakan lagi dan tiada kepentingan keuntungan di masa akan datang yang dijangka daripada penjualan tersebut. Mana-mana untung atau rugi dalam pelaburan hartanah diktiraf ke dalam penyata pendapatan pada tahun ianya berlaku.

Perbelanjaan Pembangunan dan Hartanah

Hartanah Pembangunan dinyatakan pada kos ditolak peruntukan untuk rosotnilai tetap setelah diselaraskan untuk keuntungan boleh dibahagikan ditolak kerugian yang boleh dijangkakan.

Keuntungan daripada kontrak pembinaan diiktiraf mengikut kadar jumlah kos yang dialami kepada jumlah kos pembangunan yang dijangkakan. Kos termasuk kos tanah dan semua perbelanjaan pembangunan yang berkaitan. Semua kerugian hartanah yang boleh dijangkakan adalah diperuntukkan sepenuhnya.

Bagi projek yang belum selesai, kos tanah dalam pembangunan, kos pembangunan berkaitan termasuk faedah yang berkaitan secara langsung dengan pembiayaan pembangunan dan kos bangunan langsung dihantar ke hadapan sebagai perbelanjaan pembangunan.

Inventori

Inventori terdiri dari hartanah, lot-lot industri, lot-lot rumah, bahan mentah, barang siap, dan bahan kimia projek perladangan. Penilaian inventori adalah berdasarkan kepada nilai terendah di antara kos dan nilai pasaran bersih.

Perbelanjaan Ladang

Perbelanjaan perladangan yang terdiri daripada belanja penanaman kawasan baru dan penanaman semula dari permulaan sehingga ke peringkat matang akan dipermodalkan dan dinyatakan sebagai hartanah, loji dan peralatan. Perbelanjaan ladang ini akan dilunaskan kepada Penyata Pendapatan sebagai kos jualan mengikut tempoh komersial tanaman tersebut selama 10 sehingga 25 tahun apabila ladang tersebut mengeluarkan hasil.

j)

k)

l)

m)

DASAR-DASAR PERAKAUNAN UTAMA (samb.)2.

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 62: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 962

DASAR-DASAR PERAKAUNAN UTAMA (samb.)2.

n)

o)

Cukai

Cukai pendapatan atas keuntungan atau kerugian untuk tahun semasa terdiri daripada cukai semasa dan cukai tertunda. Cukai semasa ialah jumlah anggaran cukai pendapatan yang perlu dibayar keatas keuntungan boleh cukai bagi tahun semasa dan dikira mengunakan kadar cukai yang dikuatkuasakan pada tarikh lembaran imbangan.

Cukai tertunda diperuntukkan menggunakan kaedah liabiliti ke atas perbezaan sementara pada tarikh lembaran di antara asas cukai dan nilai dibawa aset dan liabiliti dalam penyata kewangan. Secara prinsipnya,liabiliti cukai tertunda diiktiraf bagi kesemua perbezaan sementara boleh dicukai dan aset cukai tertunda diiktiraf untuk semua perbezaan sementara dibenarkan, kerugian cukai belum digunakan dan kredit cukai belum digunakan setakat mana keuntungan boleh cukai terdapat untuk digunakan dalam perbezaan sementara dibenarkan, kerugian cukai belum digunakan dan kredit cukai belum digunakan.

Cukai tertunda tidak akan diiktiraf jika perbezaan sementara wujud daripada ihsan negatif atau daripada pengiktirafan awal sesuatu aset atau liabiliti dalam transaksi yang bukan kombinasi perniagaan dan pada masa transaksi tersebut, tidak memberi kesan terhadap keuntungan perakaunan atau keuntungan boleh cukai.

Cukai tertunda dikira pada cukai diramalkan akan dikenakan dalam tahun apabila aset itu direalisasikan atau liabiliti itu diselesaikan, berdasarkan kadar cukai yang telah dikuatkuasakan ataupun telah dikuatkuasakan sebahagian besarnya pada tarikh lembaran imbangan. Cukai tertunda diiktiraf dalam penyata pendapatan, kecuali jika terhasil daripada transaksi yang diiktiraf terus ke dalam ekuiti, dimana cukai tertunda dicajkan atau dikreditkan terus ke dalam cukai tertunda dimasukkan ke dalam ihsan negatif yang terhasil.

Pajakan

Pajakan diiktiraf sebagai pajakan kewangan apabila kesemua risiko dan manfaat daripada hakmilik dipindahkan kepada Kumpulan. Semua pajakan lain diklasifikasikan sebagai pajakan operasi.

Pajakan kewangan atau Sewa Beli

Aset yang diperolehi secara sewa beli atau pajakan kewangan dinyatakan pada nilai yang bersamaan dengan nilai terendah diantara nilai saksama dan nilai pembayaran minima pajakan pada permulaan pajakan, ditolak susutnilai terkumpul dan kerugian rosotnilai. Liabiliti sepadan dinyatakan dalam lembaran imbangan sebagai pinjaman. Dalam pengiraan bayaran minimum pada nilai semasa, faktor diskaun yang digunakan adalah kadar faedah yang terkandung di dalam pajakan sekiranya ianya boleh ditentukan secara praktikal; jika tidak, kadar pinjaman bertambah Kumpulan akan digunakan.

Bayaran pajakan diagihkan di antara kos kewangan dan pengurangan dalam baki liabiliti. Kos kewangan yang mewakili perbezaan diantara keseluruhan komitmen pajakan dan nilai saksama aset yang diambilalih, diiktiraf dalam penyata pendapatan sebagai perbelanjaan disepanjang tempoh pajakan berkenaan untuk menghasilkan kadar faedah berkala yang tetap atas baki tanggungan untuk setiap tempoh perakaunan.

Polisi susutnilai bagi aset pajakan adalah konsisten dengan susutnilai hartanah, loji dan peralatan seperti yang dinyatakan dalam nota 2 (h) kepada Peyata Kewangan.

i)

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 63: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

63L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Pengiktirafan Pendapatan

Perolehan

Perolehan jualan harta benda pembangunan dikira selepas ditolak diskaun dan mengikut aktiviti pembangunan.

Perolehan jualan barang dagangan adalah dinyatakan pada harga jualan yang telah diinboiskan selepas ditolak diskaun.

Pendapatan kontrak mewakili terimaan bayaran kemajuan di dalam tahun.

Pajakan Operasi

Pembayaran pajakan operasi diiktiraf sebagai perbelanjaan dalam penyata pendapatan mengikut kaedah garis lurus sepanjang tempoh pajakan tersebut.

o)

p)

q)

r)

s)

Geran Kerajaan

Tunai dan Bersamaan Tunai

Tunai dan bersamaan tunai meliputi wang tunai dalam tangan, baki bank, deposit permintaan, overdraf bank dan pelaburan jangka pendek berkecairan tinggi yang sedia untuk ditukar kepada jumlah wang tunai yang diketahui dan tertakluk kepada risiko perubahan nilai yang tidak ketara.

Geran kerajaan adalah diiktiraf pada nilai saksama apabila terdapat kepastian yang munasabah bahawa geran tersebut akan diterima dan Kumpulan akan mematuhi syarat yang disertakan.

Geran kerajaan berkaitan pembelian Hartanah, Loji dan Peralatan akan dimasukkan kedalam akaun tanggungan bukan semasa.

Geran kerajaan berkaitan dengan kos akan ditunda dan diiktiraf didalam Penyata Pendapatan menurut tempoh perbelanjaan dibuat.

Pendapatan dari Projek Pembangunan

Pendapatan dari penjualan lot-lot industri diiktiraf mengikut jadual pembayaran yang dinyatakan di dalam Perjanjian Jual Beli. Keuntungan dari projek pembangunan diiktiraf mengikut kaedah peratusan siap projek.

Pendapatan dari Perusahaan Kuari

Pendapatan diiktiraf mengikut dasar jumlah isipadu yang dikeluarkan oleh kuari dan boleh ditentukan secara munasabah.

i)

ii)

DASAR-DASAR PERAKAUNAN UTAMA (samb.)2.

Pajakan (samb.)

ii)

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 64: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 964

DASAR-DASAR PERAKAUNAN UTAMA (samb.)2.

Manfaat Pekerjat)

Manfaat Jangka Pendek

Upah, gaji, bonus dan penyumbangan untuk keselamatan ampas diiktiraf sebagai belanja di dalam tahun kewangan apabila perkhidmatan berkenaan telah diberikan oleh para pekerja Perbadanan. Ganti rugi ke atas ketidakhadiran terkumpul jangka pendek seperti bayaran cuti diiktiraf apabila perkhidmatan yang diberikan oleh para pekerja akan meningkatkan kelayakannya keatas ganti rugi ketidakhadiran tidak terkumpul jangka pendek seperti cuti sakit yang diiktiraf apabila ketidakhadiran berlaku.

Skim penyumbangan tetap

Mengikut kehendak undang-undang syaikat-syarikat di Malaysia membuat caruman didalam kumpulan Wang Smpanan Pekerja (KWSP). Caruman berkenaan diiktiraf sebagai perbelanjaan dalam Penyata Pendapatan apabila berlaku.

Manfaat ganti rugi ekuiti

Skim Opsyen Saham Pekerja Syarikat (“SSK”) diaplikasikan oleh anak syarikat Perbadanan iaitu Bina Darulaman Berhad. Skim ini membenarkan kakitangannya membeli saham Syarikat. Tiada belanja ampas an atau kewajipan diiktiraf. Apabila opsyen dilaksanakan, ekuiti akan meningkat dengan amaun yang diterima.

i)

ii)

iii)

u) Rosotnilai Aset

Pada setiap tarikh lembaran imbangan, Perbadanan akan menyemak nilai dibawa aset-aset, selain daripada inventori aset terhasil daripada pembangunan kontrak pembinaan, aset cukai tertunda, aset terhasil daripada manfaat pekerja dan aset-aset kewangan, untuk menentukan samada terdapat sebarang petunjuk yang aset-aset telah mengalami kerugian rosotnilai. Jika terdapat petunjuk tersebut, rosotnilai diukur dengan membandingkan nilai dibawa aset dengan jumlah yang boleh diperolehi dari aset tersebut. Nilai yang boleh diperolehi adalah nilai tertinggi di antara harga jualan bersih dan nilai yang digunapakai, yang dianggarkan dengan merujuk kepada aliran tunai masa hadapan. Nilai yang boleh diperolehi adalah anggaran untuk setiap aset atau, jika tidak mungkin, jualan tunai untuk aset-aset tersebut.

Kerugian rosotnilai dikenakan kepada Penyata Pendapatan, kecuali aset yang dinyatakan pada nilai penilaian semula. Rosotnilai bagi aset penilaian semula diiktiraf sebagai kurangan penilaian semula setakat penambahan penilaian semula yang belum digunakan bagi aset yang sama. Pembalikan semula kerugian rosotnilai yang diiktiraf tahun terdahulu direkodkan bila terdapat petunjuk bahawa kerugian rosotnilai yang diiktiraf untuk aset tersebut tidak lagi wujud ataupun telah berkurangan.

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 65: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

65L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

DASAR-DASAR PERAKAUNAN UTAMA (samb.)2.

v) Instrumen-instrumen Kewangan

Instrumen kewangan diiktiraf di lembaran imbangan apabila Perbadanan telah menjadi pihak didalam perjanjian kontrak untuk peruntukan instrumen tersebut.

Instrumen kewangan adalah diklasifikasikan sebagai liabiliti atau ekuiti menurut dasar dalam perjanjian kontrak, faedah, dividen, keuntungan dan kerugian berkaitan dengan instrumen kewangan yang diklasifikasikan sebagai liabiliti, dilaporkan sebagai belanja dan pendapatan. Pengagihan kepada pemegang instrumen kewangan yang diklasifikasikan sebagai ekuiti dicajkan terus kepada ekuiti. Instrumen kewangan boleh diselaraskan apabila Perbadanan mempunyai hak di sisi undang-undang untuk kontra dan berniat untuk menjelaskannya samada secara bersih atau merealisasikan aset dan menjelaskan liabiliti secara serentak.

Lain-lain Pelaburan Tak Semasa

Pelaburan tak semasa selain daripada pelaburan di dalam subsidiari-subsidiari, syarikat-syarikat bersekutu, entiti usahasama dan pelaburan hartanah dinyatakan pada kos ditolak kerugian rosotnilai. Semasa pelupusan pelaburan, perbezaan diantara perolehan bersih daripada pelupusan dan jumlah yang dibawa diiktiraf dalam penyata pendapatan.

Penghutang Perdagangan

Penghutang perdagangan dibawa pada nilai yang dijangka boleh realisasi. Hutang lapuk dihapuskira apabila dikenalpasti. Anggaran dibuat bagi hutang ragu setelah semakan dibuat ke atas baki yang belum dijelaskan.

i)

ii)

Pemiutang Perdagangan

Pemiutang perdagangan dinyatakan pada kos iaitu pada nilai saksama yang akan dibayar untuk barangan dan perkhidmatan yang diterima.

Pinjaman Berfaedah

Pinjaman bank berfaedah dan overdraf direkodkan pada jumlah diterima, ditolak kos urusniaga.

Kos pinjaman yang bersangkutan dengan pengambilalihan dan pembinaan, pembangunan hartanah dan hartanah, loji dan kos peralatan dimodalkan sebagai sebahagian kos aset, sehingga aset-aset tersebut tersedia untuk digunakan ataupun dijual. Lain-lain kos pinjaman diiktiraf dalam penyata pendapatan sebagai belanja dalam tempoh ianya berlaku.

Instrumen ekuiti

Saham biasa diklasifikasikan sebagai ekuiti. Pengagihan dividen atas nama saham biasa diiktiraf di dalam ekuiti di dalam tempoh ianya diisytiharkan.

iii)

iv)

v)

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 66: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

KU

MPU

LAN

Kos

Baki

pad

a 1/

1/20

09

(Din

yata

kan

sem

ula)

Tam

baha

n da

lam

tahu

nK

uran

gan

dala

m ta

hun

Kla

sifik

asi s

emul

aBa

ki p

ada

31/1

2/20

09

Susu

tnila

i ter

kum

pul

Baki

pad

a 1/

1/20

09Ta

mba

han

dala

m ta

hun

Kur

anga

n da

lam

tahu

nBa

ki p

ada

31/1

2/20

09

Nila

i buk

u be

rsih

31/1

2/20

0931

/12/

2008

Susu

tnila

i 200

8

52

9,46

6,03

5 4

0,82

9,78

0 (1

,189

,765

) 5

,158

,631

5

74,2

64,6

81

46,

808,

940

3,3

53,6

68

(277

,695

) 4

9,88

4,91

3

524

,379

,768

4

82,6

57,0

95

4,0

61,3

48

73

,460

,315

2

,442

,037

(1

,922

,193

) - 7

3,98

0,15

9

53,

178,

033

4,6

30,8

56

(1,4

00,7

21)

56,

408,

168

17,

571,

991

20,

282,

282

4,8

55,4

24

34

,029

,636

3

,372

,254

(1

27,1

09) -

37,

274,

781

22,

914,

290

2,8

93,5

95

(101

,559

) 2

5,70

6,32

6

11,

568,

455

11,

115,

346

1,6

74,7

55

9,

214,

149

99,

800 -

(227

,330

) 9

,086

,619

1,7

47,0

06

591

,370

- 2

,338

,376

6,7

48,2

43

7,4

67,1

43

142

,235

Tana

h,ba

ngun

an,

pem

bang

unan

tana

hda

n pe

rbel

anja

anpe

mba

ngun

anpe

rlad

anga

nR

M

Loji

dan

mes

in,

kend

eraa

n, d

anal

atan

tekn

ikal

RM

Pera

bot,

perk

akas

,ke

leng

kapa

n da

n al

atan

pej

abat

RM

Ase

t tet

aptid

ak b

oleh

ubah

RM

2,

273,

562 - - -

2,2

73,5

62

1,0

50,4

88

164

,896

- 1

,215

,384

1,0

58,1

78

1,2

23,0

74

164

,896

1,

021,

404

38,

610 - -

1,0

60,0

14

559

,924

6

9,89

2 (8

,208

) 6

21,6

08

438

,406

4

61,4

80

41,

314

64

9,46

5,10

1 4

6,78

2,48

1 (3

,239

,067

) 4

,931

,301

6

97,9

39,8

16

126

,258

,681

1

1,70

4,27

7 (1

,788

,183

) 1

36,1

74,7

75

561

,765

,041

5

23,2

06,4

20

10,

939,

972

Ase

tPe

lanc

onga

nR

MU

bahs

uai

RM

Jum

lah

RM

3. HARTANAH, LOJI DAN PERALATAN

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 966

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 67: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

67L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

PER

BAD

AN

AN

Kos

Baki

pad

a 1/

1/20

09Ta

mba

han

dala

m ta

hun

Kur

anga

n da

lam

tahu

n K

lasi

fikas

i sem

ula

Baki

pad

a 31

/12/

2009

Susu

tnila

i ter

kum

pul

Baki

pad

a 1/

1/20

09Ta

mba

han

dala

m ta

hun

Kur

anga

n D

alam

Tah

unBa

ki p

ada

31/1

2/20

09

Nila

i buk

u be

rsih

31/1

2/20

0931

/12/

2008

Susu

tnila

i 200

8

3

89,0

05,0

50

28,

575,

567

(874

,178

) (3

,534

,894

) 4

13,1

71,5

45

31,

641,

939

1,6

30,4

61

(428

,784

) 3

2,84

3,61

6

380

,327

,929

3

57,3

63,1

11

1,6

78,6

96

1

3,06

9,09

6 7

60,1

95

(592

,565

) - 1

3,23

6,72

6

9,8

60,4

12

519

,449

(1

60,3

02)

10,

219,

559

3,0

17,1

67

3,2

08,6

84

526

,752

6

,390

,180

3

35,2

92

(20,

818) -

6,7

04,6

54

4,9

36,6

09

338

,431

(4

9) 5

,274

,991

1,4

29,6

63

1,4

53,5

71

271

,482

7

,686

,568

8

4,65

2 - (6

8,67

3) 7

,702

,547

1,4

35,7

27

716

,243

- 2

,151

,970

5,5

50,5

77

6,2

50,8

41

728

,511

Tana

h,ba

ngun

an,

pem

bang

unan

tana

hda

n pe

rbel

anja

anpe

mba

ngun

anpe

rlad

anga

nR

M

Loji

dan

mes

in,

kend

eraa

n, d

anal

atan

tekn

ikal

RM

Pera

bot,

perk

akas

,ke

leng

kapa

n da

n al

atan

pej

abat

RM

Ase

t tet

aptid

ak b

oleh

ubah

RM

2

,273

,562

- - - 2

,273

,562

1,0

50,4

88

164

,895

(8

,208

) 1

,207

,175

1,0

66,3

87

1,2

23,0

74

164

,896

4

18,4

24,4

56

29,

755,

706

(1,4

87,5

61)

(3,6

03,5

67)

443

,089

,034

48,

925,

175

3,3

69,4

79

(597

,343

) 5

1,69

7,31

1

391

,391

,723

3

69,4

99,2

81

3,3

70,3

41

Ase

tPe

lanc

onga

nR

MJu

mla

hR

M

3. HARTANAH, LOJI DAN PERALATAN (samb.)

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 68: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

3. HARTANAH, LOJI DAN PERALATAN (samb.)

Nilai buku bersih bagi hartanah, loji dan peralatan Kumpulan berjumlah RM 29,090,880 (2008 : RM26,072,021) serta tanah Kumpulan dengan nilai buku bersih RM 46,028,859 (2008 : RM46,028,859) telah dicagarkan untuk pinjaman bank seperti dinyatakan pada Nota 18 kepada Penyata Kewangan.

Termasuk di dalam hartanah, loji dan peralatan Kumpulan adalah aset yang telah disusutnilai sepenuhnya dan masih digunakan dengan kos sebanyak RM 26,085,883(2008: RM20,538,325).

Termasuk di dalam hartanah, loji dan peralatan Kumpulan adalah aset dengan nilai buku bersih RM 2,246,110 (2008 : RM 1,515,023) telah dibeli melalui perjanjian sewabeli dan pembiayaan pajakan kewangan.

Hartanah, loji dan peralatan syarikat subsidiari tidak langsung, KTPC Resort Development Berhad, telah dinyatakan pada nilai yang dijangkakan boleh realis di atas asas jualan terpaksa seperti yang ditentukan oleh Lembaga Pengarah subsidiari berpandukan nasihat daripada jurunilai profesional bebas.

Termasuk di dalam tanah untuk pembangunan dan kos pembangunan hartanah ialah tanah milik bebas dan kos pembangunan di bawah perjanjian usahasama dengan syarikat subsidiari untuk projek pembangunan bercampur. Keuntungan, jika ada akan dikongsi berdasarkan nisbah berikut dan dibayar mengikut peratusan penyiapan :

Perbadanan 20% Syarikat Subsidiari 80%

Kerugian, sekiranya ada akan ditanggung oleh syarikat subsidiari. Tanah ini telah dicagarkan kepada bank untuk pinjaman jangka pendek dan jangka panjang oleh syarikat subsidiari seperti dinyatakan dalam nota 18 kepada Penyata Kewangan.

a)

b)

c)

d)

e)

f)

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 968

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 69: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

69L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

4. ASET UNTUK PEMBANGUNAN

Tanah Milik Bebas (Pada Kos)Tanah Pajakan (Pada Kos)Perbelanjaan Pembangunan Faedah Pinjaman

128,286,12214,082,29840,678,4254,920,737

187,967,582

129,853,37914,082,29836,112,1792,568,465

182,616,321

Kumpulan

2009RM

2008RM

Termasuk di dalam Tanah Milik Bebas sebanyak RM 62,721,519 ( 2008 : RM 95,341,125 ) telah dicagarkan untuk pinjaman bank seperti yang dinyatakan pada nota 18 penyata kewangan.

Syer tersiarharga, pada kosSyer tak tersiarharga, pada kosTolak : Peruntukan rosotnilai pelaburan dalam subsidiari

Jumlah terhutang (kepada)/ oleh subsidiariTolak : Peruntukan Hutang Ragu

Nilai pasaran syer tersiarharga

5. SYARIKAT - SYARIKAT SUBSIDIARI

- -

- -

- -

-

-

- -

- -

- -

-

-

Kumpulan

2009RM

2008RM

60,541,453 29,193,058

(6,131,445) 83,603,066

256,384,002 (1,341,146)

255,042,856 338,645,922

38,885,413

60,541,453 28,693,061

(6,131,445) 83,103,069

246,931,483 (1,341,146)

245,590,337 328,693,406

66,595,597

Perbadanan

2009RM

2008RM

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 70: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

5. SYARIKAT - SYARIKAT SUBSIDIARI (samb.)

Langsung

PKNK Hotels Sdn. Bhd.

Kedah Resort Sdn. Bhd.

Kumpulan Ladang-Ladang Perbadanan Kedah Sdn. Bhd.

KSDC Insurance Brokers Sdn. Bhd.

Ladang Laka Temin Sdn. Bhd.

Ladang Bukit Perak Utara Sdn. Bhd.

Ladang Bukit Perak Tengah Sdn. Bhd.

Ladang Bukit Perak Selatan Sdn. Bhd.

Kilang Hevea Bukit Perak Sdn. Bhd.

KHTP Holdings Sdn. Bhd.

Langkawi Seafood Sdn. Bhd.

PKNK Enterpreneur Development Sdn. Bhd.

Kedah Bumi Housing Sdn. Bhd.

Kedah Management Services Sdn. Bhd.

Kedah Credit & Leasing Sdn. Bhd.

Sayur Perik Padang Terap Sdn. Bhd.

Combase Advertising &Communication Sdn. Bhd.

13,000,000

6,200,000

500,002

2,100,000

-

2

2

2

2

2

1,242,452

250,000

2

2

2

-

105,000

100

100

100

100

-

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

-

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

Perhotelan

Perhotelan

Pengurusan ladang/kilang

Broker insuran

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

Pemegang pelaburan

Tidak aktif

Pemegang pelaburan

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

ModalBerbayar

RM

FaedahBerkuatkuasa2009

%2008

% Aktiviti UtamaNama Syarikat

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 970

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 71: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

71L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

5. SYARIKAT - SYARIKAT SUBSIDIARI (samb.)

Langsung

Syarikat Kayukayan Kedah Sdn. Bhd.

Bina Darulaman Berhad

Urus Edar Adhha Sdn. Bhd. ##

Tebus Samudera Sdn. Bhd.

LIUT Sdn. Bhd.

Puncak Selera Sdn. Bhd.

Agro Botanical Garden Sdn. Bhd.

Haruman Zaman Sdn. Bhd.

Seri Temin Development Corp. Sdn. Bhd.

Kampung Buku Langkawi Sdn. Bhd.

Quality Meat Product Sdn. Bhd.

Kedah Overseas Trading Network Sdn. Bhd.

131,591

66,196,256

1,000,000

2

2

2

2

100,000

1,800,000

2

2

2

50.41

60.21

100

100

100

100

100

60

100

100

100

100

50.41

60.21

100

100

100

100

100

60

100

100

100

100

Pengeluaran kuda-kuda, moulding dan pallet

Pemegang pelaburan, penanaman kelapa sawit dan pembangunan hartanah

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

Pemegang Pelaburan

Pembangunan Hartanah

Mengurus dan mengendalikan perniagaan dan aktiviti di Kampung Buku Langkawi

Tidak aktif

Pembangunan Hartanah

ModalBerbayar

RM

FaedahBerkuatkuasa2009

%2008

% Aktiviti UtamaNama Syarikat

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 72: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

5. SYARIKAT - SYARIKAT SUBSIDIARI (samb.)

Tidak Langsung

Anak-anak syarikat KHTP Holdings Sdn. Bhd.

Kulim Technology Park Corporation Bhd.

Kulim Technology Management Sdn. Bhd.***

KTPC Construction Sdn. Bhd.***

Kedah Bio Resources Corporation Sdn. Bhd.(dahulunya dikenali sebagai KTPC Environmental Service Sdn. Bhd.) ***

KTPC Resort Development Berhad.***

Restu Harmoni Sdn. Bhd.***

Kedah-ISR Technology Sdn. Bhd.****

Kulim Golf and Country Resort Sdn. Bhd.****

Anak-anak syarikat BinaDarulaman BerhadDarulaman Realty Sdn. Bhd.

Kedah Sato Sdn. Bhd.

10,000,000

1,000,000

750,000

500,000

15,000,000

3,250,000

1,000,000

1,000,000

11,000,002

5,000,000

100

90

100

100

100

51

100

100

100

100

100

90

100

100

100

51

100

70.60

100

100

Membangun dan mengurus Taman Perindustrian berteknologi tinggi Kulim

Penasihat teknologi dan sistem maklumat

Kontraktor amdan bangunan

Penasihat latihan dan kajian dan pembangunan dalam bidang bioteknologi.

Pembangunan hartanah dan pengoperasian kelab golf dan resort perlancongan

Tidak aktif

Tidak aktif

Pengurusan kelab golf danresort pelancongan

Pembangunan hartanah,pemegang pelaburan dan perkhidmatan pengurusan projek

Kontraktor bangunan / am

ModalBerbayar

RM

FaedahBerkuatkuasa2009

%2008

% Aktiviti UtamaNama Syarikat

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 972

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 73: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

73L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

5. SYARIKAT - SYARIKAT SUBSIDIARI (samb.)

Sykt. Bina dan Kuari (Kedah) Sdn. Bhd.

Darulaman Golf Resort Berhad *

Kedah Holdings Sdn. Bhd.

BDB Construction Sdn. Bhd.

BDB Quarry Sdn. Bhd. *

BDB Hotels Sdn. Bhd.

Darulaman Aset Sdn. Bhd.

Jitra Waterworld Sdn. Bhd.

BDB Trading Sdn. Bhd.

PT Darulaman (Indonesia)****

Anak Syarikat Haruman Zaman Sdn. Bhd.

Syarikat Bola Sepak (Kedah) Sdn. Bhd.

Anak Syarikat Seri Temin DevelopmentCorporation (M) Sdn. Bhd.

Harapan Sukma Sdn. Bhd.

Tanah Pusaka Kedah Sdn. Bhd.

ModalBerbayar

RM

FaedahBerkuatkuasa2009

%2008

% Aktiviti Utama

Anak-anak syarikat Bina Darulaman Berhad

Nama Syarikat

1,000,000

5,290,000

20,250,002

250,000

2

2

2

2

2

100,000

2

2

100

98.71

100

100

100

100

100

100

100

100

99.99

100

100

100

98.72

100

100

100

100

100

100

100

100

99.99

100

100

Pengusaha kuari granit dan kontraktor kejuruteraan awam

Pemilik dan pengusaha kelab golf

Pembangunan hartanah dan pelaburan

Kontraktor am

Pengusaha kuari pasir dan pembekal bahan binaan

Perhotelan

Pengurusan dan penasihat hartanah

Tidak aktif

Perniagaan am dan pembekal bahan binaan

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

Tidak aktif

IDR 1,285,900,000

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 74: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

5. SYARIKAT - SYARIKAT SUBSIDIARI (samb.)

Anak-Anak Syarikat Kumpulan Ladang-Ladang Perbadanan Kedah Sdn. Bhd.

Laka Temin Silaj Sdn. Bhd. (dahulunya dikenali sebagai Ladang Laka Temin Sdn. Bhd.)

KLPK Ventures Sdn. Bhd. (dahulunya dikenali sebagai Sayur Perik Padang Terap Sdn. Bhd.)

ModalBerbayar

RM

FaedahBerkuatkuasa2009

%2008

% Aktiviti UtamaNama Syarikat

500,000

500,000

100

100

-

-

Penternakan lembu dan pemprosesan makanan lembu

Tidak aktif

1 unit daripada jumlah modal saham sebanyak 100,000 saham biasa pada RM1 sesaham dipegang oleh Darulaman Realty Sdn. Bhd.

Dimiliki oleh Kulim Technology Park Corporation Bhd.

Dimiliki oleh KTPC Resort Development Bhd.

Dimiliki oleh Syarikat Bina dan Kuari (Kedah) Sdn Bhd dan BDB Quarry Sdn Bhd dengan pegangan ekuiti masing-masing sebanyak 80% dan 20% .

Penyata kewangan tidak disediakan dan tidak disatukan kerana subsidiari ini dalam proses penggulungan oleh Jabatan Insolvensi.

Bagi tiap-tiap subsidiari, Laporan Juruaudit adalah tidak tertakluk kepada sebarang syarat atau teguran

mengikut Seksyen 174 (3) Akta Syarikat, 1965 (Pindaan), kecuali Combase Advertising & Communications

Sdn. Bhd

Jumlah terhutang oleh subsidiari tidak dikenakan faedah kecuali subsidiari KHTP Holdings Sdn. Bhd. yang

mengenakan faedah pinjaman 4% ( 2008 : 4% )setahun.

*

**

***

****

##

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 974

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 75: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

75L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

6. SYARIKAT - SYARIKAT BERSEKUTU

KosBahagian (kerugian)/keuntungan selepas pengambilalihan

Tolak : Peruntukan rosotnilai pelaburan dalam Syarikat Bersekutu

Diwakili oleh bahagian aset bersih Syarikat Bersekutu

Jumlah terhutang oleh syarikat- syarikat BersekutuTolak: Peruntukan Hutang Ragu

64,514,400

(1,336,625) 63,177,775

(28,907,330) 34,270,445

34,270,445

283,476 (283,476)

- 34,270,445

66,493,873

(2,330,569) 64,163,304

(29,190,806) 34,972,498

34,972,498

6,521,720 (6,521,720)

- 34,972,498

57,962,789

- 57,962,789

(28,896,831) 29,065,958

29,065,958

- - -

29,065,958

59,462,789

- 59,462,789

(28,896,831) 30,565,958

30,565,958

6,521,720 (6,521,720)

- 30,565,958

Kumpulan Perbadanan

2009RM

2008RM

2009RM

2008RM

Syarikat-syarikat bersekutu yang semuanya diperbadankan di Malaysia ialah:

International Footwear Permada(K) Sdn. Bhd. #

Kedah Medical Centre Sdn. Bhd.

Kedah Marble Sdn. Bhd. #

Unomedical Sdn. Bhd.

Muda Fibre Manufacturing Sdn. Bhd.

Eupe Development Sdn. Bhd.

Northern Integrated Agriculture Sdn. Bhd. ##

Scansia Sdn. Bhd. ##

ModalBerbayar

RM

FaedahBerkuatkuasa2009

%2008

% Aktiviti UtamaNama Syarikat

1,560,002

19,000,000

75,000,002

3,000,000

10,000,002

250,000

1,000,000

10,000,000

38.03

47.52

30

25

25

40

30

30

Tidak aktif

Perkhidmatan hospital

Tidak aktif

Mengilang dan memasarkan alat sokongan perubatan

Tidak aktif

Pembangunan Hartanah

Pembangunan Hartanah

Mengilang dan memasarkan perabot

38.03

47.52

30

25

25

40

30

30

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 76: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

6. SYARIKAT - SYARIKAT BERSEKUTU (samb.)

Teluk Datai Resorts Sdn. Bhd.

One-Ed Dot Com Sdn. Bhd. ##

Syarikat Perkhidmatan MAYC Kedah Sdn. Bhd.##

Total Superb Sdn. Bhd. ##

Domino Holidays Sdn. Bhd. ##

Promet (Langkawi) Resort Sdn Bhd. ##

Aman Harbour Sdn. Bhd.

Cabin Premier GPS Farm Sdn. Bhd.

ModalBerbayar

RM

FaedahBerkuatkuasa2009

%2008

% Aktiviti UtamaNama Syarikat

-

10,000

500,000

350,000

200,000

56,500,000

2

3,500,000

-

35

20

20

20

20

50

32

Perhotelan

Tidak aktif

Penyewaan premis perniagaan

Tidak aktif

Perniagaan Restoran

Perhotelan

Tidak aktif

Penternakan burung

20

35

20

20

20

20

50

32

7. LAIN - LAIN PELABURAN

Pelaburan dalam syer tersiarharga, pada kosLain-lain pelaburan dalam syer tak tersiarharga, pada kosLain-lain pelaburan hartanah dan keahlian kelab golf

Tolak : Peruntukan rosotnilai

Harga pasaran syer tersiarharga :Pada 31 Disember

30,808,618

14,252,280

212,000 45,272,898

(17,576,392) 27,696,506

12,745,854

42,045,715

7,901,231

212,000

50,158,946 (23,858,640)

26,300,306

14,953,404

18,118,892

12,447,246

- 30,566,138

(10,183,019) 20,383,119

8,672,998

29,452,791

6,096,196

- 35,548,987

(16,335,851) 19,213,136

11,820,289

Kumpulan Perbadanan

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

# Syarikat sudah menghentikan operasi perniagaan dan tiada penyata kewangan beraudit disediakan.

## Tiada penyata kewangan beraudit disediakan.

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 976

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 77: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

77L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

8. ENTITI USAHASAMA

Tidak tersiar harga pada kosPerkongsian keuntungan / (kerugian) sebelum pengambilalihan

661,103

66,807 727,910

661,103

(58,238) 602,865

-

- -

-

- -

Kumpulan Perbadanan

2009RM

2008RM

2009RM

2008RM

Jumlah perkongsian agregat bagi aset liabiliti, pendapatan dan perbelanjaan Kumpulan dalam entiti usahasama adalah seperti berikut:

PerolehanLain-lain PendapatanPerbelanjaan

Aset semasaLiabiliti Semasa

- 125,848

(803)

5,663,451 (4,905,541)

5,627,774

- (5,627,774)

7,414,116 (6,811,251)

- - -

- -

- - -

Entiti usahasama melalui Bina Darulaman Berhad

TH Universal Builders – Bina Darulaman Berhad J.V

NisbahPembahagianKeuntungan

2009%

2008% Aktiviti UtamaNama Syarikat

30 Mereka, membina, melengkapkan, mengurus dan menyelenggara hospitalbaru Sungai Petani

30

Kepentingan Kumpulan dalam entiti Usahasama adalah seperti berikut:

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 78: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

9. ASET / LIABILITI CUKAI TERTUNDA

Ditunjukkan seperti berikut

Aset Cukai TertundaLiabiliti Cukai Tertunda

Aset Cukai Tertunda

Pada 1 Januari 2009Diiktiraf / (tidak diiktiraf) dalam Penyata PendapatanPada 31 Disember 2009

Liabiliti Cukai Tertunda

Pada 1 Januari 2009 Pergerakan Perbezaan sementara dalam tahun adalah dari: - Perbezaan Kadar Cukai -Aset Tetap Cukai Tertunda dikenakan Diiktiraf / (tidak diiktiraf) dalam Penyata Pendapatan Pada 31 Disember 2009

(951,145) 6,388,091 5,436,946

(465,654) 6,655,156 6,189,502

- - -

- - -

Kumpulan Perbadanan

2009RM

2008RM

2009RM

2008RM

6,655,156

(59,038)434,646

7,030,764

(642,673) 6,388,091

(465,654)

(485,491) (951,145)

(451,652)

(485,491) (937,143)

RMLain-lain

RMJumlah

RM

Kerugian cukai dan elaun modal yang belum diserap

Pergerakan elaun modalRM

10. BAYARAN TERDAHULU PAJAKAN TANAH

Pada 1 JanuariTambahan dalam tahun

Pelunasan dalam tahunPada 31 Disember

Dianalisa sebagai:Tanah pegangan pajakan jangkamasa panjang

7,351,589 -

7,351,589 (103,889) 7,247,700

7,247,700

6,878,555

576,923 7,455,478 (103,889) 7,351,589

7,351,589

- - - - -

-

- - - - -

-

Kumpulan Perbadanan2009RM

2008RM

2009RM

2008RM

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

(14,002)

-(14,002)

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 978

Page 79: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

79L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

10. BAYARAN TERDAHULU PAJAKAN TANAH (samb.)

Pegangan tanah pajakan Kumpulan dengan nilai aggregat dibawa sebanyak RM5,437,500 (2008: RM5,512,500) dicagarkan sebagai jaminan bagi pinjaman.

Geran bagi pegangan tanah pajakan syarikat subsidiari masih belum dipecahkan lagi. Ianya masih lagi didaftarkan di atas nama subsidiari yang mana tanah tersebut dibeli.

Pada Kos / Amaun Dibawa :

Tanah Milik Bebas Bangunan

Geran Kerajaan Diterima

685,390

198,449,094 199,134,484

(115,073,675)84,060,809

685,390 183,069,485 183,754,875

(102,073,675)81,681,200

-

16,059,712 16,059,712

- 16,059,712

- 16,644,712 16,644,712

- 16,644,712

Kumpulan Perbadanan2009RM

2008RM

2009RM

2008RM

Baki pada awal tahun Tambahan dalam tahun Keuntungan dari perubahan nilai saksama

Bukan semasa Semasa

-

90,152-

90,152

-90,152

90,152

-

273,5332,800

276,333

276,333-

276,333

-363,685

2,800366,485

276,33390,152

366,485

Tanaman Jangka Pendek

Kumpulan2009RM

12. ASET BIOLOGIKAL

Binatang Ternakan Jumlah

11. PELABURAN HARTANAH

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 80: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

13. HARTANAH PEMBANGUNAN

Kos Tanah dan Hartanah PembangunanTanah Pegangan Bebas Tanah Pegangan Pajak

Kerja Dalam Perlaksanaan

Tolak : Geran Kerajaan

Campur : Untung Boleh Agih

Tolak : Bil-bil Kemajuan

96,969,484296,124,816393,094,300103,496,592496,590,892

(103,980,967)392,609,925

-392,609,925

(190,035,308)

202,574,617

94,061,869378,649,969472,711,83886,535,909

559,247,747(134,337,968)

424,909,779-

424,909,779(227,218,124)

197,691,655

---

103,496,592103,496,592

-103,496,592

-103,496,592

-

103,496,592

---

86,535,90986,535,909

-86,535,909

-86,535,909

-

86,535,909

Kumpulan Perbadanan2009RM

2008RM

2009RM

2008RM

14. INVENTORI

Pada kos :Barang SiapBangunan, lot-lot perniagaan dan perindustrianLain-lain

19,922

35,814,700 4,285,893

40,120,515

21,156

38,719,698 8,794,133

47,534,987

-

27,767,286 4,068,107

31,835,393

-

33,389,249 8,726,248

42,115,497

Kumpulan Perbadanan2009RM

2008RM

2009RM

2008RM

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 980

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 81: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

81L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

15. PENGHUTANG PERDAGANGAN

SemasaPenghutang perdagangan Hutang syarikat berkaitanPenghutang projekBil-bil kemajuan belum terima bagi kos pembangunan hartanahTerhutang dari pelanggan kontrakJumlah wang tahanan

Tolak: Peruntukan hutang ragu

Bukan SemasaPenghutang perdagangan

195,803,603 1,714,069 82,970,181

- 20,444,272 9,082,724

310,014,849 (22,380,098) 287,634,751

66,836,237 354,470,988

177,302,250 88,789,533

114,270,390

6,412,937 26,000,460 8,958,744

421,734,314 (23,811,899) 397,922,415

76,561,110 474,483,525

23,859,816 -

82,970,181

- - -

106,829,997 (5,746,843)

101,083,154

7,311,000 108,394,154

39,597,346 -

104,476,390

- - -

144,073,736 (5,746,843)

138,326,893

9,748,000 148,074,893

Kumpulan Perbadanan2009RM

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

2008RM

(DinyatakanSemula)

Kumpulan tidak mempunyai tumpuan risiko kredit yang ketara yang mungkin timbul daripada pendedahan kepada seseorang atau sekumpulan penghutang. Polisi kredit yang diamalkan adalah 30 hingga 90 hari atau tertakluk kepada perjanjian jualan.

Kredit yang diberi kepada subsidiari adalah tidak bercagar, tidak dikenakan faedah dan tidak mempunyai tempoh pembayaran balik yang tetap.

Penghutang perdagangan bukan semasa Kumpulan merujuk kepada penjualan tanah bagi tujuan pembangunan hartanah berjumlah RM13,185,000 yang berkuatkuasa pada tahun 2006 yang akan diterima melalui 5 kali pembayaran tahunan samarata sebanyak RM2,637,000 bermula pada tahun 2009.

Termasuk di dalam penghutang bukan semasa ini juga adalah amaun terhutang daripada Kerajaan sebanyak RM70,391,826 bagi tujuan projek pembinaan yang akan dikenakan faedah pada kadar 5 % setahun.

Penghutang perdagangan bukan semasa bagi perbadanan adalah penjualan tanah bagi tujuan pembangunan hartanah berjumlah RM12,185,000 yang berkuatkuasa pada tahun 2008. Hutang ini akan diterima melalui 5 kali pembayaran tahunan samarata sebanyak RM2,437,000 bermula pada tahun 2008.

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 82: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Pendahuluan Bayaran terdahulu Pelbagai penghutang Deposit Sewa Belum terima Faedah Belum Terima Ansuran Cukai Cukai Boleh Diperolehi

Tolak: Peruntukan hutang ragu

547,384 -

263,559,688 12,501,758

41,200 856

4,668,766 1,991,278

283,310,930 (2,167,093)

281,143,837

856,088 143,331

69,167,431 3,345,062

14,800 856

- -

73,527,568 (2,864,481)

70,663,087

- 281,254

47,792,471 5,409,255

- -

4,668,766 -

58,151,746 (1,364,598)

56,787,148

- 266,617

49,840,598 - - - - -

50,107,215 (1,963,224)

48,143,991

Kumpulan Perbadanan2009RM

2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

2008RM

(DinyatakanSemula)

16. LAIN-LAIN PENGHUTANG

Simpanan Tetap Di Bank Berlesen Wang Tunai dan Baki Di Bank

134,779,006 59,070,097

193,849,103

108,848,653 52,527,171

161,375,824

57,201,106 22,085,506

79,286,612

55,267,052 2,770,544

58,037,596

Kumpulan Perbadanan2009RM

2009RM

2008RM

2008RM

17. WANG TUNAI DAN SIMPANAN TETAP

Kadar faedah simpanan tetap adalah diantara 2.6% hingga 4 % (2008 : 2.6% hingga 4%).

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 982

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 83: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

83L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Pinjaman Jangka Pendek

Overdraf BankPinjaman berjangkaSewa beli dan pajakan belum bayarMurabahah Commercial Paper Penerimaan Bank

Pinjaman Jangka Panjang

BercagarPinjaman berjangkaSewa beli dan pajakan belum bayar

478,274 137,299,543

719,740 - -

138,497,557

205,262,379 1,111,966

206,374,345

10,788,022 17,802,136

633,057 62,000,000

83,000 91,306,215

115,465,236 901,957

116,367,193

- 5,908,484

- - -

5,908,484

- - -

- 15,900,953

- - -

15,900,953

4,622,777 -

4,622,777

Kumpulan Perbadanan2009RM

2009RM

2008RM

2008RM

18. PINJAMAN

Jumlah Pinjaman

Overdraf BankPinjaman berjangkaSewa beli dan pajakan belum bayarMCPPenerimaan Bank

Tempoh Matang (tidak termasuk sewa beli)

Dalam tempoh satu tahunLebih dari 1 tahun dan kurang dari 2 tahunLebih dari 2 tahun dan kurang dari 5 tahunLebih dari 5 tahun

478,274 342,561,922

1,831,706 - -

344,871,902

139,188,192 47,540,285

150,079,035 8,064,390

344,871,902

10,788,022 133,267,372

1,535,014 62,000,000

83,000 207,673,408

85,228,729 35,616,975 86,827,704

- 207,673,408

- 5,908,484

- - -

5,908,484

5,908,484 - - -

5,908,484

- 20,523,730

- - -

20,523,730

15,900,953 4,622,777

- -

20,523,730

Pinjaman berjangka Kumpulan adalah dicagarkan oleh aset-aset tertentu Kumpulan seperti dinyatakan di Nota 3 dan 4 kepada Penyata Kewangan.

Kadar faedah purata berwajaran dalam tahun kewangan semasa bagi pinjaman:

Overdraf bank 7.6% 7.6%Kredit Pusingan 6.3% 6.3%Pinjaman Berjangka 7.9% 7.9%

2009 2008

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 84: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Berbayar dalam tempoh 12 bulanBerbayar selepas tempoh 12 bulan

155,404,667114,301,533269,706,200

150,502,079128,173,539278,675,618

Kumpulan dan Perbadanan2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

19. PINJAMAN KERAJAAN NEGERI

Pemiutang perdagangan Bil-bil kemajuan belum terima bagi kos pembangunan hartanah Terhutang kepada syarikat berkaitan Terhutang kepada pelanggan kontrak

120,081,219

378,188 94,654

8,746,499 129,300,560

139,861,059

1,029,643 43,579,039

521,802 184,991,543

Kumpulan2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

20. PEMIUTANG PERDAGANGAN

7,168,363

- - -

7,168,363

6,341,128

- - -

6,341,128

Perbadanan2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

Pendahuluan diterima Pelbagai pemiutang Deposit boleh dikembalikan Pertaruhan diterima Peruntukan dan akruan

644,490 101,559,758

5,875,387 2,403,275 8,572,835

119,055,745

3,139,256 100,131,124

- 12,923

2,883,594 106,166,897

Kumpulan2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

21. LAIN-LAIN PEMIUTANG

644,490 45,101,786

- 1,315,787 1,570,892

48,632,955

3,134,487 29,262,417

- 1,800,629 1,799,033

35,996,566

Perbadanan2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

Pinjaman ini adalah tidak bercagar dan kadar faedah yang dikenakan adalah di antara 2% hingga 8% setahun dan mempunyai tempoh bayaran balik di antara 10 hingga 15 tahun.

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 984

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 85: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

85L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Baki Pada 1 Januari Terimaan Daripada Kerajaan

Tolak : Geran Pembangunan Dilunaskan Pelarasan / Penyerahan Dalam Tahun

Baki Pada 31 Disember

33,864,083 22,605,911 56,469,994

(1,882,128)

-

54,587,866

38,095,570 -

38,095,570

(1,042,126)

(3,189,361)

33,864,083

Kumpulan dan Perbadanan2009RM

2008RM

22. BANTUAN / GERAN KERAJAAN

Rezab sahamRezab penilaian semula

15,901,9079,766,242

25,668,149

15,901,90710,049,61825,951,525

Kumpulan2009RM

2008RM

23. REZAB

- - -

- - -

Perbadanan2009RM

2008RM

Geran kerajaan disalurkan kepada Syarikat Subsidiari bagi membiayai projek pembangunan kawasan industri berteknologi tinggi yang dipertanggungjawabkan di bawah Perbadanan

Langkawi Island Resort Sdn. Bhd.Ladang Gula GPTProjek LPK

6,000,000 12,281,861 1,002,997

19,284,858

6,000,000 12,424,673 1,339,056

19,763,729

Kumpulan dan Perbadanan2009RM

2008RM

24. PENDAPATAN TERTUNDA

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 86: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

24. PENDAPATAN TERTUNDA (samb.)

25. PERUNTUKAN PELAN DEFINISI MANFAAT

Nilai semasa tanggungan manfaat tetap tidak bertabung

Baki pada 1 Januari Peruntukan tahun semasa

Pembayaran dalam tahun Lebihan peruntukan dalam tahun lepasBaki pada 31 Disember

214,042

174,626 39,416

214,042 - -

214,042

174,626

191,867 8,553

200,420 (13,259) (12,535) 174,626

Kumpulan dan Perbadanan2009RM

2008RM

26. PENDAPATAN KENDALIAN

Pajakan Tanah dan Jualan Lot IndustriPendapatan KontrakPenjualan Hartanah PerumahanPendapatan penurapan jalan, premix, agregat dan kuari pasirPerkhidmatan dan BaranganPendapatan SewaPendapatan Kelab GolfPendapatan daripada PerladanganPendapatan Dividen Pendapatan Lain

40,755,571

141,741,741 43,366,859

38,210,044 23,679,585 3,161,197 7,092,566

92,723,617 1,000,000

740,459 392,471,639

39,256,743 199,711,375 38,976,497

26,936,819 16,200,639 2,894,925 6,346,005

60,451,400 -

746,831 391,521,234

Kumpulan2009RM

5,884,195 -

10,308,588

- 7,428,916

- -

78,158,920 - -

101,780,619

- -

4,661,046

- 2,528,574

- -

45,860,307 - -

53,049,927

Perbadanan2009RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

2008RM

(DinyatakanSemula)

Pendapatan tertunda merangkumi pendapatan diterima untuk pajakan tanah Perbadanan dan bayaran deposit jualan tanah yang menunggu kelulusan dari pihak berkaitan. Pendapatan tertunda bagi Langkawi Island Resort Sdn. Bhd. melibatkan penerimaan pembayaran bagi melanjutkan tempoh pajakan tanah selama 38 tahun dari 23 Ogos, 2032 hingga 21 Ogos, 2070.

Pendapatan tertunda ini akan mula dilunaskan kepada pendapatan bermula tahun 2032 iaitu tempoh pajakan bermula sebanyak RM157,895 setahun.

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 986

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 87: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

87L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

27. KEUNTUNGAN DARIPADA OPERASI

Selepas dikredit:

Pendapatan dividen Pendapatan Faedah Pendapatan Faedah Simpanan Tetap Keuntungan dari jualan hartanah, loji dan PeralatanKerugian/(Keuntungan) dari pelupusan pelaburan Pendapatan sewa Hutang Lapuk Pulih Pelunasan Geran Peruntukan Rosotnilai Pelaburan Pulih

(3,326,862)(7,931,714)

(384,680)

(25,026,356)

1,077,376(5,490,347)(1,285,067)

- (576,143)

(3,630,899) (7,737,360) (1,446,520)

(24,662,562)

(41,141,100) (4,961,430)

(238,621) (1,042,126)

-

Kumpulan2009RM

2008RM

(3,079,955)(2,728,729)

(43,770)

(24,623,082)

1,009,259(4,114,728)

---

(3,276,395)(1,879,736)(1,157,550)

(24,630,451)

(41,141,100)(3,916,988)

-(1,042,126)

-

Perbadanan2009RM

2008RM

Dan didebit:

Ganjaran juruaudit Hutang lapuk dihapuskira Susutnilai Ganjaran Pengarah bukan eksekutif: -Yuran -Elaun dan lain-lain emolumen -Terlebih peruntukan pada tahun lalu Peruntukan Hutang Ragu Peruntukan Rosotnilai pelaburan Peruntukan Inventori Lapuk Perbelanjaan sewa Royalti dan Pemberian Kos Pekerja Hartanah Loji dan Peralatan Dihapuskira

350,822 117,085

11,704,277

719,400 629,384 241,780 258,397 446,727

- 226,022

1,393,051 33,904,603

75,828

409,097 103,890

12,171,984

616,300 230,706

- 2,674,131 1,323,917

590 200,562

1,386,387 36,697,682

244,437

42,822 111,594

3,369,479

- - - - - -

92,998 -

14,381,311

41,688

42,822

- 3,370,341

- - -

55,942 - -

77,238 -

13,365,138

-

Keuntungan daripada operasi dinyatakan:

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 88: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

28. PERBELANJAAN KEWANGAN

Faedah pinjamanFaedah sewabeli

10,500,113

14,303 10,514,416

9,793,953

4,063 9,798,016

Kumpulan2009RM

2008RM

2,110,038

- 2,110,038

1,176,985

- 1,176,985

Perbadanan2009RM

2008RM

Termasuk di dalam perbelanjaan kewangan ialah :-

29. CUKAI

Peruntukan dalam tahunKurangan tahun laluLebihan tahun laluPindah Ke Cukai Tertunda

Bahagian cukai Syarikat Bersekutu

14,027,196

1,242,471 (22,157)

(642,673) 14,604,837

442,166 15,047,003

12,987,242

2,337,329 (736,628)

696,490 15,284,433

349,577 15,634,010

Kumpulan2009RM

-

861,020 - -

861,020 -

861,020

2,811,358 2,289,489

- -

5,100,847 -

5,100,847

Perbadanan2009RM

2008RM

2008RM

(DinyatakanSemula)

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 988

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 89: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

89L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

29. CUKAI (samb.)

Keuntungan Sebelum Cukai

Cukai pada kadar berkanun 25% (2008:26%)Penjimatan cukai hasil dari perbezaan kadar cukaiPerbelanjaan tidak dibenarkan untuk tujuan cukaiPendapatan tidak dikenakan cukaiPendapatan dikenakan cukaiAset cukai tertunda tidak diiktiraf dalam tahun semasaCukai tertunda tidak diiktiraf dalam tahun semasa Cukai tertunda tidak diiktiraf pada tahun lepasCukai tertunda diiktiraf pada kadar cukai berbezaKurangan peruntukan cukai tertunda pada tahun-tahun lepasPenjimatan cukai daripada penggunaan kerugian cukai dan elaun modal(Lebihan) / kurangan peruntukan cukai pada tahun-tahun lepasPerbelanjaan cukai

75,754,035

19,509,292

(84,138)

2,728,140 (7,540,248)

593,025

-

178,616

(38,655)

(18,216)

65,694

(1,410,755)

1,064,248 15,047,003

98,716,278

27,199,770

(73,447)

14,122,026 (25,592,484)

-

2,113,385

(2,601,704)

-

(4,608)

(7,939)

(1,188,704)

1,667,715 15,634,010

Kumpulan2009RM

21,370,459

6,084,528

-

1,730,927(7,241,666)

593,025

-

-

-

-

-

(1,166,814)

861,020 861,020

62,227,542

17,643,503

-

11,301,958(25,557,279)

-

-

-

-

-

-

(576,824)

2,289,489 5,100,847

Perbadanan2009RM

2008RM

Penyata penyesuaian cukai untuk cukai yang dikenakan keatas keuntungan sebelum cukai pada kadar berkanun dengan perbelanjaan cukai pada kadar cukai efektif Kumpulan dan Syarikat adalah seperti berikut:

2008RM

(DinyatakanSemula)

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 90: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

30. PELARASAN TAHUN SEBELUMNYA

Pelarasan Kumpulan tahun sebelum pada 01.01.2008 melibatkan pelarasan ke atas aset dan liabiliti yang telah terkurang nyata pada tahun 2006 masing-masing sebanyak RM496,211 dan RM130,160. Pelarasan tersebut telah menyebabkan keuntungan terkumpul telah terkurang nyata sebanyak RM366,051. Pelarasan ini adalah kerana pihak perbadanan tidak mengabungkan 1 agensinya semasa penyediaan akaun perbadanan sebelum ini

Pelarasan kumpulan tahun sebelum pada 31.12.2008 merupakan pelarasan ke atas aset dan liabiliti yang terlebih nyata masing-masing sebanyak RM7,097,343 dan RM1,250,695 yang berlaku pada tahun 2007 dan 2008. Pelarasan tersebut menyebabkan keuntungan terkumpul terlebih nyata sebanyak RM5,846,648. Pelarasan ini adalah disebabkan oleh pendapatan kendalian Kumpulan telah terkurang nyata sebanyak RM 1,186,450. Manakala, lain-lain pendapatan telah terlebih nyata sebanyak RM 7,200,167. Kos kendalian telah terkurang nyata sebanyak RM 806,411. Pelarasan juga telah dibuat bagi Perbelanjaan Am dan Pentadbiran serta Percukaian yang terlebih nyata sebanyak RM 747,685 dan RM 225,795 masing-masing.

Pelarasan perbadanan tahun sebelum pada 01.01.2008 melibatkan pelarasan ke atas aset dan liabiliti yang telah terkurang nyata pada tahun 2006 masing-masing sebanyak RM496,211 dan RM130,160. Pelarasan tersebut telah menyebabkan keuntungan terkumpul telah terkurang nyata sebanyak RM366,051. Pelarasan ini adalah kerana pihak perbadanan tidak mengabungkan 1 agensinya semasa penyediaan akaun perbadanan sebelum ini

Pelarasan perbadanan tahun sebelum pada 31.12.2008 melibatkan pelarasan ke atas aset dan liabiliti yang telah terlebih nyata dan terkurang nyata pada tahun 2008 masing-masing sebanyak RM6,290,932 dan RM1,024,900. Pelarasan tersebut telah menyebabkan keuntungan terkumpul telah terlebih nyata sebanyak RM5,266,032. Pelarasan ini adalah disebabkan oleh pendapatan kendalian telah terkurang nyata sebanyak RM 1,186,450. Manakala, lain-lain pendapatan telah terlebih nyata sebanyak dan RM 7,200,167. Perbadanan juga telah melaraskan semula Perbelanjaan Am dan Pentadbiran yang terlebih nyata sebanyak RM 747,685

Kesan daripada pelarasan tahun semasa melibatkan akaun-akaun berikut yang dinyatakan semula :

a)

b)

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 990

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 91: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

91L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

Pada 01.01.2008 Penghutang Perdagangan Pemiutang Perdagangan Keuntungan Terkumpul Pada 31.12.2008 Hartanah, Loji dan Peralatan Lain-lain Pelaburan Penghutang Perdagangan Lain-lain Penghutang Pemiutang Perdagangan Lain-lain Pemiutang Pinjaman Kerajaan Negeri (Jangka Panjang) Keuntungan Terkumpul

155,930,947 (16,387,703)

(692,055,422)

368,297,017 19,373,604

145,628,931 48,174,681 (5,963,043)

(37,287,565)

(128,285,525) (754,814,200)

496,211 (130,160) (366,051)

1,202,264 (160,468)

(7,302,038) (30,690)

(378,085) 1,290,999

111,986 5,266,032

156,427,158 (16,517,863)

(692,421,473)

369,499,281 19,213,136

138,326,893 48,143,991 (6,341,128)

(35,996,566)

(128,173,539) (749,548,168)

Perbadanan

30. PELARASAN TAHUN SEBELUMNYA (samb.)

Pada 01.01.2008

Penghutang Perdagangan Pemiutang Perdagangan Keuntungan Terkumpul

Pada 31.12.2008

Hartanah, Loji dan Peralatan Lain-Lain Pelaburan Penghutang Perdagangan Lain-Lain Penghutang Pemiutang Perdagangan Lain-Lain Pemiutang Cukai Pinjaman Kerajaan Negeri (Jangka Panjang) Keuntungan Terkumpul

395,376,770 (162,983,969) (808,879,687)

522,004,156 26,460,774

406,030,864 70,693,777

(184,613,458) (107,457,896) (13,425,327)

(128,285,525) (891,440,526)

RM

496,211

(130,160) (366,051)

1,202,264 (160,468)

(8,108,449) (30,690)

(378,085) 1,290,999

225,795

111,986 5,846,648

395,872,981 (163,114,129) (809,245,738)

523,206,420 26,300,306

397,922,415 70,663,087

(184,991,543) (106,166,897) (13,199,532)

(128,173,539) (885,593,878)

Seperti di PenyataKewangan 2008

RMPelarasan

RM

Seperti dinyatakansemula

Kumpulan

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 92: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

31. URUSNIAGA KETARA DENGAN PIHAK BERKAITAN

Bil-bil kemajuan dikenakan oleh subsidiari Insuran premium daripada subsidiariSewa dikenakan kepada subsidiariYuran pengurusan dikenakan kepada subsidiariYuran pengurusan ladang dibayar kepada subsidiari

10,108,286

406,018 50,000

848,328 12,240,610

20,025,931 356,009 50,000

3,760,106 1,633,019

Perbadanan2009RM

2008RM

32. KOMITMEN MODAL

Perbelanjaan Modal yang diluluskan dan dikontrakkanHartanah, loji dan peralatan Tanah dipegang untuk pembangunan

Perbelanjaan Modal yang diluluskan tetapi tidak dikontrakkanHartanah, loji dan peralatan

26,761,162

- 26,761,162

11,235,000

65,565,007 -

65,565,007

1,802,601

Kumpulan2009RM

2008RM

33. MAKLUMAT ANGGOTA KERJA

Jumlah kakitangan Perbadanan 156 orang 161 orang

2009 2008

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 992

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 93: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

93L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 9

34. LIABILITI LUAR JANGKA

Syarikat Subsidiari Kumpulan menanggung liabiliti luar jangka yang mana liabiliti tidak dapat ditentukan berikutan pembatalan tender kontrak konsesi pembalakan.

a)

Pihak Syarikat subsidiari telah membuat keputusan untuk tidak meneruskan sebarang tuntutan sivil terhadap pihak plaintif / penender selepas tahun kewangan berakhir di mana plaintif /penender telah memberhentikan sebarang tindakan terhadap Syarikat subsidiari seperti yang diperintahkan oleh mahkamah pada 23.01.2006.

Disamping itu, pihak penerima kontrak pembalakan telah menamatkan perjanjian dengan Syarikat subsidiari pada 16.11.2000 akibat terdapat injuksi dari mahkamah untuk memberhentikan pembalakan kerana terdapat tuntutan sivil terhadap Syarikat subsidiari oleh pihak plaintif / penender. Pihak penerima kontrak menuntut kerugian sebanyak RM10,814,061 dan peguambela Syarikat subsidiari telah memfailkan pembelaan

1.

2.

Seperti dilaporkan di dalam penyata kewangan Syarikat subsidiari, berdasarkan nasihat guaman, Lembaga Pengarah Syarikat subsidiari berpendapat tiada peruntukan akan direkodkan di dalam penyata kewangan bagi tahun berakhir 31hb. Disember, 2009.

35. INSTRUMEN KEWANGAN

Ojektif dan Dasar Pengurusan Risiko Kewangan

Dasar pengurusan risiko kewangan Kumpulan dan Perbadanan bertujuan memastikan adanya sumber kewangan yang mencukupi untuk pembangunan Kumpulan dan Perbadanan disamping mengurus risiko-risiko kadar faedah, kecairan dan kredit. Operasi Kumpulan dan Perbadanan berpandukan kepada prinsip-prinsip yang jelas yang telah diluluskan oleh Lembaga Pengarah dan dasar Kumpulan dan Perbadanan tidak membenarkan penglibatan dalam urusniaga spekulasi.

Risiko Kadar Faedah

Risiko kadar faedah utama Kumpulan dan Perbadanan melibatkan pinjaman berfaedah dan aset berfaedah. Pelaburan dalam aset kewangan kebanyakannya adalah untuk jangka pendek dan tidak digunakan untuk tujuan spekulasi dan sebaliknya disimpan sebagai deposit tetap.

Kumpulan dan Perbadanan mengawal pendedahan kadar faedah dengan menggabungkan pinjaman kadar faedah tetap dan terapung. Kumpulan dan Perbadanan meneliti setiap portfolio pinjamannya secara aktif bagi menfaatkan pendanaan murah dalam keadaan yang mempunyai kadar faedah murah dan seterusnya memberi perlindungan daripada kenaikan kadar faedah.

a)

b)

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

Page 94: Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009

35. INSTRUMEN KEWANGAN (samb.)

Risiko Kecairan Tunai

Kumpulan dan Perbadanan mengurus secara aktif kematangan hutang, aliran wang tunai dari kendalian, dan kesediaan kemudahan dana untuk memastikan kesemua kehendak unjuran pinjaman, pembayaran balik dan keperluan dana dapat ditunaikan. Kumpulan dan Perbadanan mempunyai jumlah pelaburan tunai dan kesetaraan tunai yang mencukupi untuk memenuhi keperluan modal kerja. Kumpulan dan Perbadanan memastikan kemudahan bank diselia dan berada pada tahap selesa untuk keseluruhan kedudukan hutangnya. Kumpulan dan Perbadanan sedaya upaya mendapat komitmen dananya melalui institusi kewangan dan mengimbangi portfolio dana jangka pendek secara cermat untuk keberkesanan kos secara menyeluruh.

Risiko Kredit

Risiko kredit dikawal dengan penggunaan kebenaran kredit, had dan seliaan. Risiko kredit dikurangkan dan dikawal dengan menghadkan penyekutuan Kumpulan dengan rakan kongsi yang mempunyai keupayaan kredit yang tinggi. Penghutang perdagangan dikawal selia berterusan melalui prosedur pengurusan dan pelaporan kepada pihak pengurusan.

Kumpulan tidak mempunyai pendedahan ketara kepada seseorang pelanggan atau pihak tertentu atau mempunyai tumpuan risiko kredit terhadap sesuatu instrumen kewangan.

c)

d)

L a p o r a n T a h u n a n 2 0 0 994

N o t a - n o t a Kepada Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2009