kajian geografi tempatan tingkatan 1 2010

78
SMK AMINUDDIN BAKI KUALA LUMPUR KERJA KURSUS GEOGRAFI 2010 HALANGAN DAN POTENSI BENTUK MUKA BUMI DI TAMAN BUNGA RAYA,SETAPAK KUALA LUMPUR. NAMA : SHAHIDA BINTI MOHD KAMAL NO.K/P : 970520-14-5498 TINKATAN : 1 JAYA NAMA GURU : PN.NORHIDAYAH BINTI MOHD DAUD TANDATANGAN MURID …………………………………………… (SHAHIDA BINTI MOHD KAMAL) TANDATANGAN GURU

Upload: shahida-mohd-kamal

Post on 23-Jun-2015

3.386 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

SMK AMINUDDIN BAKI KUALA LUMPURKERJA KURSUS GEOGRAFI 2010 HALANGAN DAN POTENSI BENTUK MUKA BUMI DI TAMAN BUNGA RAYA,SETAPAK KUALA LUMPUR.NAMA NO.K/P TINKATAN NAMA GURU : : : : SHAHIDA BINTI MOHD KAMAL 970520-14-5498 1 JAYA PN.NORHIDAYAH BINTI MOHD DAUDTANDATANGAN MURID ««««««««««««««««« (SHAHIDA BINTI MOHD KAMAL) TANDATANGAN GURU «««««««««««««««« (PN.NORHIDAYAH BINTI MOHD DAUD)SENARAI ISI KANDUNGANBIL ISI KANDUNGAN MUKASURAT1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14Penghargaan Pendahuluan Obje

TRANSCRIPT

Page 1: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

SMK AMINUDDIN BAKIKUALA LUMPUR

KERJA KURSUS GEOGRAFI2010

HALANGAN DAN POTENSI BENTUK MUKA BUMI DI TAMAN BUNGA RAYA,SETAPAK KUALA LUMPUR.

NAMA : SHAHIDA BINTI MOHD KAMAL

NO.K/P : 970520-14-5498

TINKATAN : 1 JAYA

NAMA GURU : PN.NORHIDAYAH BINTI MOHD DAUD

TANDATANGAN MURID

……………………………………………(SHAHIDA BINTI MOHD KAMAL)

TANDATANGAN GURU

…………………………………………(PN.NORHIDAYAH BINTI MOHD DAUD)

Page 2: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

SENARAI ISI KANDUNGAN

BIL ISI KANDUNGAN MUKASURAT1 Penghargaan 32 Pendahuluan 43 Objektif Kajian 54 Kawasan Kajian 65 Peta Daerah Kawasan Taman

Bunga Raya7

6 Peta Bentuk Muka Bumi 87 Peta Kawasan Kajian 98 Kaedah Kajian 109 Dapatan atau Hasil Kajian 11-23

10 Bahan Grafik 24-2911 Rumusan 30-3112 Lampiran 31-5613 Gambar/Foto 57-6014 Rujukan 61

2 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 3: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

PENGHARGAAN

Saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada Pengetua SMK Aminuddin Baki Kuala Lumpur,Pn Latifah Binti Hj Mahfod kerana telah memberikan kepercayaan kepada saya untuk menjalankan kerja kursus ini. Tidak lupa juga kepada guru matapelajaran Geografi saya iaitu Pn.Norhidayah Binti Mohd Daud yang telah banyak memberikan tunjuk ajar dan nasihat sepanjang kajian ini dijalankan.

Ucapan terima kasih juga kepada kedua ibu bapa saya kerana memberikan sokongan dan dorongan kepada saya untuk menyiapkan kerja kursus ini. Banyak wang ringgit yang telah mereka habiskan demi memastikan kajian ini dapat dilaksanakan dengan jayanya.

Tidak lupa juga buat rakan-rakan yang telah banyak membantu saya memantapkan lagi hasil kajian saya ini.

3 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 4: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

Akhir sekali saya mengucapkan terima kasih kepada pihak luar dan responden yang telah sudi memberikan kerjasama yang baik kepada saya semasa kajian ini dijalankan. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa dan budi baik kalian semua.

PENDAHULUAN

Tajuk kajian yang telah diberi oleh guru geografi saya ialah HALANGAN DAN POTENSI BENTUK MUKA BUMI DI TAMAN BUNGA RAYA,SETAPAK,KUALA LUMPUR . Berdasarkan tajuk ini,saya memilih Taman Bunga Raya,Setapak,Kuala Lumpur sebagai lokasi kajian untuk melaksanakan kerja kursus yang diwajibkan bagi semua pelajar tingkatan 1. Saya memilih kawasan ini adalah kerana ianya merupakan tempat kediaman saya dan ini memudahkan saya untuk menjalankan kajian dan mencari maklumat.Saya juga lebih memehami keadaan persekitarannya kerana

4 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 5: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

saya telah tinggal di sini selama 13 tahun lamanya.

Semua maklumat dan data yang diperolehi melalui keadaan kajian yang saya pilih telah direkodkan dengan baik dan sempurna.Untuk menyiapkan kajian ini,saya mengambil masa selama 5 hingga 6 minggu.

Harapan saya semoga projek KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN yang saya hasilkan ini dapat memberi sedikit sebanyak sedikit sebanyak kefahaman kepada umum tentang halangan dan potensi bentuk muka bumi di Taman Bunga Raya,Setapak,Kuala Lumpur.

OBJEKTIF KAJIAN

Saya menjalankan kajian ini dengan tujuan untuk menepati objektif-objektif yang berikut :

5 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 6: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

Mengenalpasti bentuk muka bumi dan ciri-ciri di Taman Bunga Raya,Setapak,Kuala Lumpur.Menyelidik tentang potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia .Mengkaji samada terdapat halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.Mengetahui kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar di Taman Bunga Raya,Setapak,Kuala Lumpur.Menyenaraikan langkah atau kaedah yang sepatutnya untuk mengurangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar di Taman Bunga Raya,Setapak,Kuala Lumpur.Dapat menerapkan nilai dan unsur patriotisme terhadap kawasan kajian saya.

KAWASAN KAJIAN

6 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 7: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

Taman Bunga Raya merupakan satu kawasan utama di Setapak.Tempat-tempat yang berhampiran Taman Bunga Raya ialah Setiawangsa, Titiwangsa, Taman Melati, Sentul, Chow Kit dan Kampung Bandar Dalam.

Kawasan Taman Bunga Raya merangkumi keluasan 13.91 km persegi. Majoriti penduduk Taman bunga Raya terdiri daripada kaum Melayu, Cina, India dan lain-lain. Secara purata bilangan Bumiputera 83,200 (54%) dan bukan Bumiputera 69,700 (46%). Populasi Setapak ialah 52,900 orang pada tahun 2000.

Bilangan Melayu - 26,693 orang Bilangan Cina - 19,382 orang India - 4,605 orang Bumiputera Sabah - 66 orang Bumiputera Sarawak- 218 orang Orang Asli - 36 Orang Lain-lain - 222 Orang Jumlah 50,682 Orang ----> kajian daripada keputusan pilihanraya pada tahun 2004

Taman Bunga Raya sebagai kawasan utama di Setapak

Pusat bandar Setapak ialah diTaman Bunga Raya. Taman Bunga Raya ialah sebuah perbandaran moden dan utama di Kuala Lumpur, Malaysia,dikelilingi oleh kawasan perumahan dan perdagangan Setapak. Wangsa maju Seksyen 10 terdiri dari blok penginapan blok A,B dan C serta ada dua blok bangunan perniagaan. Berhampiran dengannnya ada kondominum Sri Kinabalu, Sri Ledang dan Sri Loging. Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad (ITNM) terletak di Wangsa Maju.

Dari segi sejarah, Taman Bunga Raya ini dahulunya ialah estet getah Setapak dari tahun 1900-an hingga 1980-an. Kawasan perbandaran Taman Bunga Raya ditubuhkan

7 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 8: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

pada tahun 1984.Taman Bunag Raya telah menjadi salah satu perbandaran terancang di Kuala Lumpur selepas Bandar Tun Razak dan Bandar Tasik Selatan.

PETA DAERAH

TAMAN BUNGA RAYA

Taman Bunga Raya

8 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 9: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

PETA BENTUK MUKA BUMI

9 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 10: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

PETA KAWASAN KAJIAN

10 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 11: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

KAEDAH KAJIANSaya melaksanakan kaedah-kaedah di bawah dalam proses menghasilkan kajian ini.

PEMERHATIANSaya membuat pemerhatian terhadap halangan dan potensi bentuk muka bumi di sekitar Taman Bunga Raya,Setapak,Kuala Lumpur.Dari pemerhatian ini,saya dapat mengenalpasti bentuk muka bumi dan ciri-cirinya dan langkah-langkah untuk mengurangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.Saya juga telah menangkap gambar di sekitar kawasan kajian sebagai sokongan dapatan kajian saya.

SOAL SELIDIKSaya telah mengedarkan boring soal selidik kepada 20 orang penduduk di kawasan perumahan di sekitar Taman Bunga Raya,Setapak,Kuala Lumpur.Melalui boring soal selidik ini,saya dapat mengenalpasti halangan dan potensi bentuk muka bumi

11 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 12: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

terhadap kegiatan manusia serta kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.

RUJUKANSaya juga telah membuat rujukan di internet,buku-buku rujukan,buku teks,surat khabar dan saya banyak merujuk kepada ahli keluarga untuk mendapatkan maklumat yang tepat tentang kawasan yang saya kaji.

DAPATAN KAJIAN

Terdapat beberapa dapatan hasil kajian saya ini yang betajuk HALANGAN DAN POTENSI BENTUK MUKA BUMI DI TAMAN BUNGA RAYA, SETAPAK,KUALA LUMPUR.Antaranya ialah:

1.Terdapat beberapa bentuk muka bumi di kawasan Setapak dan ciri-cirinya.

2.Potensi bentuk muka bumi terhadap kegiatan penduduk dan pembangunan di Taman Bunga Raya.

12 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 13: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

3.Halangan bentuk muka bumi di Setapak terhadap kegiatan penduduk dan pembangunan.

4.Kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar di kawasan Setapak.

5.Langkah mengurangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar di kawasan Setapak.

1.Bentuk muka bumi taman Bunga Raya,Setapak,Kuala Lumpur dan ciri-cirinya.

TAMAN BUNGA RAYATanah Tinggi

Kira-kira 60% kawasan Taman Bunga Raya adalah kawasan tanah tinggi.Ianya dijadikan kawasan penempatan bagi penduduk di sekitar kawasan tersebut.Kawasan tanah tinggi ini juga dijadikan institusi pendidikan,pusat telekomunikasi dan selebihnya dijadikan hutan simpan untuk generasi akan datang.Antara institusi pendidikan yang

13 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 14: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

terdapat di kawasan tanah tinggi Taman Bunga Raya adalah Universiti Tunku Abdul Rahman yang lebih dikenali sebagai UNITAR.

Tanah PamahSetelah menkaji kawasan tanah pamah di Taman Bunga Raya,saya mendapati bahawa kawasan tanah pamah di sini sangat strategik dan sesuai untuk menjalan aktiviti perniagaan.Ini kerana terdapat pelbagai jenis perniagaan yang dijalankan di kawasan tersebut.Antaranya ialah kedai serbaneka,gerai-gerai makan,restoran mewah,pusat beli belah,pusat mendandan rambut,kedai cenderahati dan lain-lain.Terdapat juga sebilangan penduduk yang memilih untuk tinggal di kawsan tanah pamah.Walau bagaimanapun,kawasan penempatan di tanah pamah ini,kebanyakkan berkos rendah.

14 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 15: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

NILAI DAN UNSUR PATRIOTISMESaya bersyukur kerana dilahirkan di Malaysia yang selesa dan menetap di kawasan Taman Bunga Raya walaupun saiz keluasannya tidak terlalu besar. Oleh itu setiap individu mesti menanam rasa cinta dan tanggungjawab

terhadap negara serta menjaga kedaulatannya setiap masa.

2.Potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia dan pembangunan kawasan kajian.

TANAH TINGGI

15 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 16: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

Petempatan Kebanyakkan petempatan di kawasan tanah

tinggi Taman Bunga Raya berkos tinggi.Penduduk di kawasan perumahan di kawasan tanah tinggi ini juga kebanyakkannya daripada golongan orang-orang kaya.Walaupun untuk membina rumah di kawasan tanah tinggi memakan jutaan ringgit,namun masih ramai yang membina dan membeli rumah di kawasan ini.

Pembalakan Memandangkan kawasan tanah tinggi di sini

mempunyai hutan-hutan kecil yang subur,syarikat-syarikat yang memerlukan bekalan kayu balak di Taman Bunga Raya mendapat bekalan yang secukupnya kerana pembekal kayu balak tidak perlu bersusah-payah mencari kawasan pembalakan untuk mendapatkan kayu balak.Tambahan pula,kayu-kayu balak di sini berkualiti tinggi.

Pelancongan Terdapat juga beberapa homestay yang

beroperasi di kawasan tanah tinggi yang terletak di Taman Bunga Raya.Ada juga yang mengadakan aktiviti perkhemahan di

16 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 17: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

hutan yang terdapat di sini.Ini kerana permandangan di kawasan tanah tinggi ini sangat indah dan menenangkan.

TANAH PAMAH

Pengangkutan Terdapat pelbagai kemudahan

pengangkutan di kawasan tanah pamah yang terletak di Taman Bunga Raya.Antaranya ialah kereta,bas,motosikal, LRT dan lain-lain.Ini dapat memudahkan penduduk di kawasan Taman Bunga Raya untuk berhubung dengan kawasan lain.

Petempatan Petempatan di kawasan tanah pamah ini

kebanyakkanya berkos rendah dan sederhana rendah.Namun,di kawasan tanah pamah ini juga terdapat banyak pilihan rumah sama ada yang berkos rendah atau berkos tinggi.Antara jenis rumah yang terdapat di kawasan tanah pamah ini ialah rumah pangsa,rumah teres, rumah banglo dan lain-lain.Ini dapat memberikan tempat tinggal untuk golongan yang kurang

17 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 18: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

berkemampuan untuk memebeli rumah yang berkos tinggi.

Perniagaan Ramai peniaga yang memilih untuk

berniaga di kawasan ini.Ini kerana kawasan tanah pamah yang terletak di Taman Bunga Raya sangat strategik dan sesuai untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Kawasan yang ramai penduduk antara faktor yang menyebabkan kawasan ini sangat sesuai untuk menjalankan aktiviti perniagaan.

NILAI DAN UNSUR PATRIOTISMETerdapat pelbagai potensi bentuk muka bumi

di kawasan Taman bunga Raya dan saya

18 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 19: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

berasa bersyukur .Rakyat Malaysia haruslah bertanggungjawab untuk mengekalkan potensi bentuk muka bumi di seluruh

Malaysia tanpa menjejaskan kedaulatan di negara yang tercinta ini.

3.Halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

TANAH TINGGI

Cerun Curam Terdapat beberapa halangan yang terjadi

terhadap kegiatan manusia jika sesebuah cerun itu terlalu curam.Antaranya ialah kenderaan yang terlalu besar dan berat contohnya kenderaan yang memebawa

19 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 20: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

simen dan batu-bata tidak boleh melalui kawasan cerun tersebut kerana boleh mengakibatkan kemalangan.Ini menyebabkan kesukaran untuk membina rumah di kawasan tanah tinggi.

Gelongsoran Tanih Hujan yang turun terlalu kerap

megakibatkan gelongsoran tanih.Gelongsoran tanih berlaku apabila kawasan tadahan air hujan tidak mampu lagi untuk menahan air hujan yang turun terlalu banyak terutamanya pada musim tengkujuh.Apabila kawasan tadahan air hujan tidak dapat menampung air hujan,lalu tanah di kawasan tanah tinggi pecah dan berlakunya gelongsoran tanih.

Tanah Runtuh 13 Februari 2001 ialah kali terakhir

berlakunya tanah runtuh di kawasan tanah tinggi yang terletak di Taman Bunga Raya.Tanah runtuh berlaku kerana gelongsoran tanih yang terjadi terlalu kerap.Ini meyebabkan rumah,jalan perhubungan dan lain-lain musnah.

TANAH PAMAH

20 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 21: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

Berpaya Sesetengah kawasan tanah pamah di

Taman Bunga Raya berpaya kerana hujan turun dengan lebat dan air hujan bertakung di kawasan tanah pamah yang rendah.Ini mengakibatkan kesukaran untuk membina bangunan,rumah dan jalan raya di kawasan tersebut.Pihak-pihak yang ingin menjalankan aktiviti membina bangunan,rumah dan jalan raya di kawasan berpaya tersebut perlulah menambaknya terlebih dahulu.

Mudah Banjir Kawasan tanah pamah di Taman Bunga

Raya mudah banjir kerana tanah runtuh dan gelongsoran tanih yang berlaku di kawasan tanah tinggi.Tanah dan air yang turun mengakibatkan kawasan tanah pamah ini mudah banjir. Selain itu,hujan lebat yang turun sepanjang tahun juga adalah antara faktor yang menjadikan kawasan tanah pamah tersebut mudah banjir.

Sempit Taman Bunga Raya adalah sebuah kawasan

yang mula membangun.Sudah pasti aktiviti pembangunan sedang pesat

21 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 22: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

dijalankan.Semakin lama,semakin banyak bangunan-bangunan yang dibangunkan.Jadi,kawasan tanah pamah di Taman Bunga Raya sangat sempit.Tambahan pula kepadatan penduduk yang makin meningkat.Kenderaan awam dan kenderaan sendiri semakin banyak menyusuri jalan raya.Ini menyebabkan kawasan tanah pamah di Taman Bunga Raya sangat sempit dan tiada lagi kawasan untuk dijadikan hutan simpan,pusat rekreasi dan sebagainya.

NILAI DAN UNSUR PATRIOTISMEWalaupun terdapat pelbagai halangan bentuk

muka yang berlaku terhadap manusia,kita masih boleh mengurangkannya dengan

menanamkan sifat sayang akan bumi dan kita

22 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 23: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

sebagai warga Malaysia seharusnya berbangga dengan bentuk muka bumi yang

terdapat di negara kita.

4.Kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.

Tanah Runtuh Antara kesan kegiatan manusia terhadap

alam sekitar di Taman Bunga Raya ialah tanah runtuh.Manusia menjalankan aktiviti pembalakan di kawasan tanah tinggi yang menyebabkan pokok-pokok yang menahan tanah daripada runtuh di tebang.

Banjir / Banjir Kilat

23 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 24: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

Banjir / banjir kilat juga antara kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar yang semakin berleluasa.Sesetengah manusia yang tidak bertanggungjawab membuang sampah di sungai dan saliran yang menjadi tempat air hujan mengalir.Ini menyebabkan tempat air hujan megalir tersumbat lalu air hujan melimpah dan berlakulah banjir / banjir kilat.

Pencemaran Udara Pembakaran terbuka,asap-asap kederaan

dan juga asap-asap kilang antara kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar yang menyebabkan pencemaran udara yang sangat teruk.Selain itu,kesihatan penduduk di Taman Bunga Raya akan terjejas kerana menghirup udara yang tidak elok.

24 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 25: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

NILAI DAN UNSUR PATRIOTISMESeluruh warga Malaysia seharusnya

menanamkan rasa tanggungjawab untuk mengurangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar dan memperbaiki

keadaan alam sekitar yang sedia ada ini.Dengan ini kita dapat memajukan Malaysia dari segi prasarana dan keindahan bumi yang

tercinta ini.

5.Langkah mengurangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.

25 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 26: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

Penanaman Semula Penanaman semula adalah cara yang paling

baik untuk mengurangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar iaitu tanah runtuh.Penanam semula boleh dilakukan di lereng bukit dan di puncak bukit.Ini kerana iainya dapat menahan tanah daripada runtuh.

Pembinaan Kolam ‘Takungan banjir’ Untuk mengurangkan banjir/banjir

kilat,aktiviti pembinaan kolam takungan banjir boleh dijalankan.Ini kerana kolam takungan takungan banjir tersebut boleh menakung air hujan yang melimpah dari sungai atau saliran berdekatan.Pembinaan kolam takungan banjir sesuai dijalankan di kawasan tanah pamah yang luas.

Alat catalytic converter Alat catalytic converter atau lebih dikenali

sebagai alat mengurangkan asap ekzos beracun anatara cara yang efektif untuk mengurangkan pencemaran udara.Memandangkan 70% punca pencemaran udara di Taman Bunga Raya

26 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 27: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

adalah asap kenderaan,jadi wajarlah setiap pendudk di kawasan Taman Bunga Raya mendapatkan alat itu.Ini bagi mengurangkan asap kenderaan dan menjadikan udara lebih berkualiti.

NILAI DAN UNSUR PATRIOTISMEWalaupun kita terpaksa membelanjakan

sejumlah wang untuk mengurangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam

sekitar,tetapi ianya sangat bebaloi kerana ianya akan megekalkan warisan alam

ini.Tambahan pula,bumi ini akan diwariskan kepada genersi akan datang.Kepada yang

kurang berkemampuan,mereka boleh menanam pokok secara kecil-kecilan,pergi ke

mana-mana dengan menaiki kenderaan

27 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 28: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

awam dan lain-lain.Ingatlah,cintai nagara kita yang bebas daripada ancaman penjajah ini.

BAHAN GRAFIKPOTENSI BENTUK MUKA BUMI KEPADA

KEGIATAN MANUSIA DAN PEMBANGUNAN KAWASAN KAJIAN.

JADUAL KEKERAPAN

POTENSI BENTUK MUKA BUMI

KEPADA KEGIATAN MANUSIA DAN

PEMBANGUNAN KAWASAN KAJIAN

KEKERAPAN

Petempatan IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII

28 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 29: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

IIIII IIIII IIIII IIIIIPembalakan IIIII IIIIIPelancongan IIIIIPerniagaan IIIII IIIII IIIII

Pengangkutan IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII

JADUAL BILANGAN

POTENSI BENTUK MUKA BUMI

KEPADA KEGIATAN MANUSIA DAN

PEMBANGUNAN KAWASAN KAJIAN

BILANGAN

Petempatan 45Pembalakan 10Pelancongan 5Perniagaan 15

Pengangkutan 25

CARTA PAI

29 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 30: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

45%

10%5%

15%

25%

POTENSI BENTUK MUKA BUMI KEPADA KEGIATAN MANUSIA DAN PEMBANGUNAN

KAWASAN KAJIAN

PetempatanPembalakanPelanconganPengangkutanPerniagaan

HALANGAN BENTUK MUKA BUMI TERHADAP KEGIATAN MANUSIA

JADUAL KEKERAPAN

HALANGAN BENTUK MUKA BUMI TERHADAP

KEGIATAN MANUSIA

KEKERAPAN

30 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 31: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

Cerun Curam IIIII IIIII IIIII IIIII IIIIIGelongsoran Tanih IIIII IIIII

Tanah Runtuh IIIII IIBerpaya IIIII IIIII IIIII IIIII

Mudah Banjir IIIII IIISempit IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII

IIIII

JADUAL BILANGAN

HALANGAN BENTUK MUKA BUMI TERHADAP

KEGIATAN MANUSIA

BILANGAN

Cerun Curam 25Gelongsoran Tanih 10

Tanah Runtuh 7Berpaya 20

Mudah Banjir 8Sempit 30

CARTA PAI

31 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 32: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

25%

10%

7%20%

8%

30%

HALANGAN BENTUK MUKA BUMI TERHADAP KEGIATAN MANUSIA

Cerun CuramGelongsoran TanihTanah RuntuhBerpayaMudah BanjirSempit

KESAN KEGIATAN MANUSIA TERHADAP ALAM SEKITAR

JADUAL KEKERAPAN

KESAN KEGIATAN MANUSIA

KEKERAPAN

32 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 33: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

TERHADAP ALAM SEKITAR

Tanah Runtuh IIIII IIIII IIIII IIIIIBanjir / Banjir Kilat IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII

IIIIIPencemaran Udara IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII

IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII

JADUAL BILANGAN

KESAN KEGIATAN MANUSIA

TERHADAP ALAM SEKITAR

BILANGAN

Tanah Runtuh 20Banjir / Banjir Kilat 30Pencemaran Udara 50

CARTA PAI

33 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 34: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

20%

30%

50%

KESAN KEGIATAN MANUSIA TERHADAP ALAM SEKITAR

Tanah RuntuhBanjir / Banjir KilatPencemaran Udara

RUMUSANMenerusi kajian saya terhadap POTENSI DAN HALANGAN BENTUK MUKA BUMI DI

34 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 35: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

TAMAN BUNGA RAYA telah membolehkan saya mengetahui objektif-objektif yang ingin dicapai semasa kajian dilakukan.

Saya telah mengenalpasti cirri-ciri fizikal (bentuk muka bumi) Taman Bunga Raya yang sebahagian besarnya terdiri dari tanah pamah dan juga terdapat sebahagian kecil tanah tinggi.Melalui kajian Geografi ini juga,saya dapat mengetahui potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan penduduk Taman Bunga Raya.Terdapat lima potensi bentuk muka bumi di Taman Bunga Raya iaitu petempatan,pembalakan,pelancongan,pengangkutan dan perniagaan.Satu perkara yang amat menarik perhatian saya kerana selama ini saya tidak pernah mengetahui potensi ini sehinggalah kajian ini dibuat.

Walaupun bentuk muka bumi Taman Bunga Raya berpoteni untuk kegiatan manusia dan pembagunan,namun masih terdapat beberapa halangan bentuk muka bumi di Taman Bunga Raya iaitu cerun yang curam,tanah runtuh, gelongsoran tanih,kawasan berpaya,tanah pamah yang

35 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 36: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

mudah banjir dan kawasan yang sempit dan penuh dengan pembangunan.

Sepanjang kajian ini,saya telah menyelidik kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar dan kaedah yang sesuai untuk mengurangkan kesan terebut di Taman Bunga Raya.Pencemaran udara dan gangguan pada ekosistem adalah kesan utama yang terhasil akibat kegiatan peduduk di Taman Bunga Raya dan saya telah mencadangkan supaya kita menggunakan alat catalytic converter atau lebih dikenali sebagai alat mengurangkan asap ekzos beracun dan cuba untuk menggunakan kenderaan awam jika hendak ke mana-mana.Selain itu,saya mencadangkan usaha-usaha bagi penanaman semula untuk menggantikan tumbuhan hutan yang telah musnah hasil daripada proses pembangunan.

Saya berasa amat bertuah dan bangga kerana menjadi penduduk di Taman Bunga Raya.Pembangunannya yang strategik,meyakinkan saya bahawa Taman Bunga Raya mampu berkembang menjadi

36 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 37: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

sebuah bandar setelit yang berjaya.Saya juga memilih untuk menjalankan kajian Geografi di Taman Bunga Raya dengan tujuan untuk mengetahui tentang potensi dan halangan bentuk muka bumi di samping untuk saya mengenal lagi tentang tempat kediaman saya sendiri.Saya sentiasa memelihara nama baik Taman Bunga Raya dan akan terus memperkenalkannya kepada sesiapa juga yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang kawasan ini.

37 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 38: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

38 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 39: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

39 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 40: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

40 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 41: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

41 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 42: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

42 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 43: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

43 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 44: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

44 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 45: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

45 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 46: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

46 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 47: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

47 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 48: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

48 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 49: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

49 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 50: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

50 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 51: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

51 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 52: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

52 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 53: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

53 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 54: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

54 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 55: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

55 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 56: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

56 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 57: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

57 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 58: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

58 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 59: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

59 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 60: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

60 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 61: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

GAMBAR / FOTO

GAMBAR MENUNJUKKAN ANTARA CONTOH RUMAH DI TAMAN BUNGA

RAYA.

61 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 62: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

GAMBAR MENUNJUKKAN KAWASAN PERNIAGAAN DAN KOMERSIAL DI TAMAN

BUNGA RAYA

62 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 63: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

GAMBAR MENUNJUKKAN LAIN-LAIN PEMBAGUNAN DI TAMAN BUNGA RAYA

63 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 64: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

GAMBAR MENUNJUKKAN HUTAN SIMPAN DI TAMAN BUNGA RAYA

64 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 65: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

RUJUKAN

Saya telah membuat rujukan dari sumber-sumber berikut semasa menjalankan kajian geografi tempatan ini.

BUKU TEKS GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1Pengarang : Rape’ah Binti Ahamed Khalijah Binti Maimon

Aziah Binti IsmailFoo Ho Loke

Penerbitan : ARUS INTELEK SDN BHDTahun Terbitan : 2002

65 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN

Page 66: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN TINGKATAN 1 2010

LAMAN WEBWWW.GOOGLE.COMWWW.DROMOZ.COMWWW.WIKIPEDIA.COM

RUJUKAN DARI ORANG SUMBERSaya juga telah membuat rujukan dari maklumat-maklumat yang diberikan oleh responden dan borang soal selidik yang telah saya edarkan.Selain itu, saya juga telah merujuk kepada folio kajian geografi tempatan tahun lepas yang dibuat oleh senior saya untuk dijadikan contoh dan panduan semasa saya menjalankan kajian geogarafi tempatan ini.

66 KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN